eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
975 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠رابطه ولایی با کفار ممنوع «لايَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ اَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ المُؤمِنِینَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فى شَىء اِلاَّ اَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اِلَى اللَّهِ الْمَصِیر» (آل‌عمران ۲۸) ترجمه : «مؤمنان نبايد كفّار را به جاى مؤمنان دوست و ياور و سرپرست بگيرند، و هر كس چنين كند در هيچ رابطه اى با خدا نيست، مگر آنكه بخواهيد از آنان به نحوى تقيه نماييد و خدا شما را از (عذاب) خود بر حذر مى دارد، و بازگشت (همۀ زنده ها) به سوى خداست» 🔹خداوند عواطف اجتماعى را بر محور ایمان و تقوا و بر اساس دین الهى، کنترل و محدود کرده و اجازه تجاوز از این حدود را نمى‌دهد. مخالفت قرآن با عواطف و دوستى‌هایى که از چارچوب ملاک نامبرده تجاوز کرده باشد، شدید است و با تعابیر تند، در آیه‌هاى بسیارى، مسلمانان را از آن منع مى‌کند. شاید بتوان گفت که این آیه از صریح‌ترین و گویاترین آیه‌ها در این زمینه است که با لحنى تند، مؤمنان را از برقرارى روابط دوستانه با کفار بر حذر مى‌دارد. 🔸در این آیه، واژه «اولیاء» جمع ولىّ، به کار رفته است. این کلمه، با کلمه‌هاى «ولایت» و «تولّى» هم‌ریشه است که به معناى ارتباط و دوستى و نزدیک شدن و همبستگى به کار مى‌رود و هرگاه دو نفر چنان با هم نزدیک باشند که با هم همبستگى داشته باشند، درباره آنان تعبیر «ولایت» به کار مى‌رود. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۸ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: من کمتر اسم از افراد می‌آورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، درباره‌ی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که می‌توانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدم‌ها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد. ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه از فریب شیطان در امان بمانیم؟ 🔺قسمت بیست و پنجم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | آقای مصباح یک استادِ فکر بود 🔻 رهبر انقلاب، در دیدار دانشجویان: مرحوم آقای (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود... درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم میخواهد. ۱۴۰۱/۲/۶ 🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تنها راه نجات از آتش گناهان چیست؟ 🔺️قسمت بیست و ششم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چه کسی می‌تواند ما را از سیاهی گناه نجات دهد؟ 🔺️قسمت بیست و هفتم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 مؤمن باید در برائت از کفار صراحت داشته باشد «قَدْ کانَتْ لَكُمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فى ابْراهیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ اِذْ قالُوا لِقَومِهِمْ اِنّا بُرَءاءُ مِنْكُمُ وَ مِمّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ‌اللّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدَاَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَالْبَغْضاءُ اَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَحْدَهُ اِلاَّ قَوْلَ اِبْراهیمَ لاِبیهِ لاَسْتَغْفِرَنَّ لَک...» (ممتحنه ۴) ترجمه: «به يقين براى شما در (روش) ابراهيم و كسانى كه همراه او بودند سرمشق خوبى است، آن گاه كه به (كفار) قوم خود گفتند: حتما ما از شما و از آنچه به جاى خدا مى‌پرستيد بيزاريم، ما به (آيين و خدايان) شما كفر ورزيديم، و هميشه ميان ما و شما عداوت و دشمنى پديدار است تا آن گاه كه به خداى يگانه ايمان آوريد؛ جز گفتار ابراهيم به پدرش (يا ناپدرى يا عمويش) كه من براى تو (از خدا) آمرزش خواهم خواست...» 🔹خوب است به آیه‌اى اشاره کنیم که در این زمینه، الگو و اسوه‌اى را به مسلمانان معرفى مى‌کند تا دوستى‌ها و دشمنى‌هاى خود را با پیروى از آن تنظیم کنند. شما باید از ابراهیم و همراهان وى پیروى کنید که به همشهریان خود، به صراحت و روشنى گفتند: ما از شما و آن چه را مى‌پرستید، بیزاریم. 🔸مؤمن باید در برابر کافر، این چنین صریح باشد؛ زیرا سیاست بازى با دشمنان دین معنا ندارد. از کفار اظهار برائت کنید و دشمنىِ خود را آشکار سازید. این اختلاف بر سر هدف است و اساس آن، ایمان و کفر خواهد بود. هرگز نباید اعتقاد را با چیز دیگرى معامله کرد و تنها راه رفع این اختلاف، آن است که دشمن به خدا ایمان آورد. 🔹آیه شریفه حضرت ابراهیم را براى مسلمانان الگو قرار داده است؛ اما یک مورد را استثنا کرده و مى‌فرماید: همه رفتارهاى ابراهیم را الگو قرار دهید جز این را که به سرپرست خانواده‌اش وعده داد که برایش استغفار کند که این یک رفتار محبت‌آمیز بود از سوى ابراهیم نسبت به او. شما در این کار، از ابراهیم پیروى نکنید؛ یعنى اگر در میان اعضاى خانواده‌تان کسى کافر بود، حتى وعده استغفار هم به او ندهید. البته وعده ابراهیم‌ (علیه السلام) هم در حالى بود که هنوز عناد آزر ثابت نشده بود و ابراهیم امید به هدایت او داشت 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه می‌شود از محاصره شیطان جان سالم به در برد؟ 🔺️قسمت بیست و هشتم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠رابطه دوستانه با کفاری که به منافع اسلام آسیبی نمی‌رسانند «لايَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فى الدِّيْنِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دیارِكُمْ اَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَيْهِمْ اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (ممتحنه ۸) ترجمه: «خدا شما را از كسانى (از كفار) كه با شما دربارۀ دين نجنگيده و شما را از خانه هايتان بيرون نكرده اند منع نمى كند كه به آنها نيكى كنيد و با قسط و عدل رفتار نماييد، زيرا خدا عدالت پيشگان را دوست دارد» 🔹️با جامعه‌اى که دشمن جامعه اسلامى باشد و بخواهد مصالح مادى و معنوى یا مصالح معنوىِ مسلمانان را تهدید کند، نباید روابط دوستانه داشته باشیم؛ اما اگر نسبت به مصالح معنوى ما بى‌طرف باشند و به خاطر منافع خودشان با مسلمانان روابط برقرار کنند، که طبعاً براى جامعه اسلامى هم منافع مادى دربر خواهد داشت و ممکن است در سایه این رابطه، در دراز مدت، زمینه‌اى براى تأمین مصالح معنوى هم فراهم شود. چنین جامعه‌اى، هرچند کافر هم باشد، مسلمانان نباید به دشمنى با آنان برخیزند. آرى، باید از موضع قدرت، به آنان که با شما جنگ و دشمنى نمى‌کنند، احسان کنید و روابطى عادلانه داشته باشید. پس ارزش منفى در جایى است که مصالح معنوى شما تهدید شود؛ یعنى دو گروه کفر و ایمان، متقابلا بر سر هدف اساسى نزاع داشته باشند و کفار سرسختانه به طرفدارى از کفر، به دشمنى با جامعه اسلامى برخیزند؛ اما اگر کفار به ایمان شما زیانى نمى‌رسانند، مى‌توانید با آنان رابطه دوستى برقرار کنید. 🔸️حتى خداوند دوست دارد که با آنان عادلانه رفتار کنید و به آن‌ها زور نگویید. پس در رفتار با ایشان عدالت پیشه کنید، اگر پیمانى با شما بسته‌اند، تا وقتى که به پیمانشان وفا دارند، شما هم بر پیمان خود وفادار باشید و آن را محترم شمارید، نه آن‌که به هنگام قدرت، پیمان خود را بشکنید؛ زیرا با نقض پیمان، ارزش‌هاى اخلاقى پامال مى‌شود و اعتماد به پیمان‌ها از بین مى‌رود و این براى همه جوامع بشرى خطرناک خواهد بود. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه در زمره صالحان باشیم؟ 🔺️قسمت بیست و نهم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف می‌کنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار می‌آیند «... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲) ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى‌افكندند» 🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروه‌هاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنان‌که در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همان‌طور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مى‌تواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروه‌ها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مى‌آیند و چنین جامعه‌اى فاسد است و نمى‌توان در آن، زندگى را به سلامت گذراند. 🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنى‌اسرائیل از ایشان سحر یاد مى‌گرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخن‌چینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir