8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| تنها راه نجات از آتش گناهان چیست؟
🔺️قسمت بیست و ششم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چه کسی میتواند ما را از سیاهی گناه نجات دهد؟
🔺️قسمت بیست و هفتم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 مؤمن باید در برائت از کفار صراحت داشته باشد
«قَدْ کانَتْ لَكُمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فى ابْراهیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ اِذْ قالُوا لِقَومِهِمْ اِنّا بُرَءاءُ مِنْكُمُ وَ مِمّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِاللّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدَاَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَالْبَغْضاءُ اَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَحْدَهُ اِلاَّ قَوْلَ اِبْراهیمَ لاِبیهِ لاَسْتَغْفِرَنَّ لَک...» (ممتحنه ۴)
ترجمه: «به يقين براى شما در (روش) ابراهيم و كسانى كه همراه او بودند سرمشق خوبى است، آن گاه كه به (كفار) قوم خود گفتند: حتما ما از شما و از آنچه به جاى خدا مىپرستيد بيزاريم، ما به (آيين و خدايان) شما كفر ورزيديم، و هميشه ميان ما و شما عداوت و دشمنى پديدار است تا آن گاه كه به خداى يگانه ايمان آوريد؛ جز گفتار ابراهيم به پدرش (يا ناپدرى يا عمويش) كه من براى تو (از خدا) آمرزش خواهم خواست...»
🔹خوب است به آیهاى اشاره کنیم که در این زمینه، الگو و اسوهاى را به مسلمانان معرفى مىکند تا دوستىها و دشمنىهاى خود را با پیروى از آن تنظیم کنند. شما باید از ابراهیم و همراهان وى پیروى کنید که به همشهریان خود، به صراحت و روشنى گفتند: ما از شما و آن چه را مىپرستید، بیزاریم.
🔸مؤمن باید در برابر کافر، این چنین صریح باشد؛ زیرا سیاست بازى با دشمنان دین معنا ندارد. از کفار اظهار برائت کنید و دشمنىِ خود را آشکار سازید. این اختلاف بر سر هدف است و اساس آن، ایمان و کفر خواهد بود. هرگز نباید اعتقاد را با چیز دیگرى معامله کرد و تنها راه رفع این اختلاف، آن است که دشمن به خدا ایمان آورد.
🔹آیه شریفه حضرت ابراهیم را براى مسلمانان الگو قرار داده است؛ اما یک مورد را استثنا کرده و مىفرماید: همه رفتارهاى ابراهیم را الگو قرار دهید جز این را که به سرپرست خانوادهاش وعده داد که برایش استغفار کند که این یک رفتار محبتآمیز بود از سوى ابراهیم نسبت به او. شما در این کار، از ابراهیم پیروى نکنید؛ یعنى اگر در میان اعضاى خانوادهتان کسى کافر بود، حتى وعده استغفار هم به او ندهید. البته وعده ابراهیم (علیه السلام) هم در حالى بود که هنوز عناد آزر ثابت نشده بود و ابراهیم امید به هدایت او داشت
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۵
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چگونه میشود از محاصره شیطان جان سالم به در برد؟
🔺️قسمت بیست و هشتم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠رابطه دوستانه با کفاری که به منافع اسلام آسیبی نمیرسانند
«لايَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فى الدِّيْنِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دیارِكُمْ اَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَيْهِمْ اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (ممتحنه ۸)
ترجمه: «خدا شما را از كسانى (از كفار) كه با شما دربارۀ دين نجنگيده و شما را از خانه هايتان بيرون نكرده اند منع نمى كند كه به آنها نيكى كنيد و با قسط و عدل رفتار نماييد، زيرا خدا عدالت پيشگان را دوست دارد»
🔹️با جامعهاى که دشمن جامعه اسلامى باشد و بخواهد مصالح مادى و معنوى یا مصالح معنوىِ مسلمانان را تهدید کند، نباید روابط دوستانه داشته باشیم؛ اما اگر نسبت به مصالح معنوى ما بىطرف باشند و به خاطر منافع خودشان با مسلمانان روابط برقرار کنند، که طبعاً براى جامعه اسلامى هم منافع مادى دربر خواهد داشت و ممکن است در سایه این رابطه، در دراز مدت، زمینهاى براى تأمین مصالح معنوى هم فراهم شود. چنین جامعهاى، هرچند کافر هم باشد، مسلمانان نباید به دشمنى با آنان برخیزند. آرى، باید از موضع قدرت، به آنان که با شما جنگ و دشمنى نمىکنند، احسان کنید و روابطى عادلانه داشته باشید. پس ارزش منفى در جایى است که مصالح معنوى شما تهدید شود؛ یعنى دو گروه کفر و ایمان، متقابلا بر سر هدف اساسى نزاع داشته باشند و کفار سرسختانه به طرفدارى از کفر، به دشمنى با جامعه اسلامى برخیزند؛ اما اگر کفار به ایمان شما زیانى نمىرسانند، مىتوانید با آنان رابطه دوستى برقرار کنید.
🔸️حتى خداوند دوست دارد که با آنان عادلانه رفتار کنید و به آنها زور نگویید. پس در رفتار با ایشان عدالت پیشه کنید، اگر پیمانى با شما بستهاند، تا وقتى که به پیمانشان وفا دارند، شما هم بر پیمان خود وفادار باشید و آن را محترم شمارید، نه آنکه به هنگام قدرت، پیمان خود را بشکنید؛ زیرا با نقض پیمان، ارزشهاى اخلاقى پامال مىشود و اعتماد به پیمانها از بین مىرود و این براى همه جوامع بشرى خطرناک خواهد بود.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۷
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چگونه در زمره صالحان باشیم؟
🔺️قسمت بیست و نهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف میکنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار میآیند
«... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲)
ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مىافكندند»
🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروههاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنانکه در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همانطور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مىتواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروهها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مىآیند و چنین جامعهاى فاسد است و نمىتوان در آن، زندگى را به سلامت گذراند.
🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنىاسرائیل از ایشان سحر یاد مىگرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخنچینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| معنای صلوات چیست؟
🔺️قسمت سیام مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف میکنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار میآیند
«... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲)
ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى افكندند»
🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروههاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنانکه در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همانطور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مىتواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروهها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مىآیند و چنین جامعهاى فاسد است و نمىتوان در آن، زندگى را به سلامت گذراند.
🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنىاسرائیل از ایشان سحر یاد مىگرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخنچینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
📸#عکس_نوشت | بالاترین عاشقِ خدا
🔹️هدف از وجود امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشریف و آباى گرامى اش این بوده که من و شما با خدا آشنا شویم؛ بنابراین هرچه با تمسّک به گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السلام در مسیر معرفت و عبودیت خداوند متعال پیش برویم، به اهداف حضرت نزدیکتر شده و قلب مطهّر او را شادتر ساختهایم؛ چرا که حضرت، بالاترین عاشق خدا است که بیشتر از هر چیز رضایت خدا را مىخواهد و رضایت خدا هم در این است که بندگانش هرچه بیشتر با او آشناتر و به او نزدیکتر شوند.
📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه۲۶
🌸 #مهدویت ۵
📱 @mesbahyazdi_ir
💠امانتداری یکی از مصادق روشن رعایت عهد است
«إنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أنْ تُؤَدُّوا الاْماناتِ اِلى اَهْلِها...» (نساء ۵۸)
ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد»
🔹یکى از مصادیق روشن عهد، که مورد تأکید قرار گرفته و در بعضى آیات، در کنار عهد ذکر شده، امانتدارى است. رعایت عهد و اداى امانت، نزد همه عقلا، از هر دین و مذهبى که باشند، محترم است. از اینجا است که علماى اصولى گفتهاند: حکم به لزوم رعایت عهد و اداى امانت از مستقلات عقلیه است؛ یعنى عقل بدون کمک وحى، آن را درک مىکند. رعایت عهد یکى از مصادیق بارز صلاح، معروف و عدالت است؛ چنان که پیمانشکنى و نقض عهد و خیانت در امانت نیز از مصادیق آشکار ظلم، منکر و فساد است.
🔶مسلّماً منظور از این امانتها (الامانات) همان امانتهاى معمولى و مالىِ رایج میان مردم است؛ هر چند که احتمالا، مىتوان حکم این آیه را به امانتهاى الهى و امانتهاى عمومى نیز تعمیم داد؛ مانند آن که مردم، زمام امور جامعه را به دست رهبرى مىسپارند که حکم امانت را دارد و نباید در آن خیانت کند.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۸۹
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
💠حقوق مردم امانت است
«إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمٰانٰاتِ إِلىٰ أَهْلِهٰا وَ إِذٰا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّٰاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّٰهَ نِعِمّٰا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ سَمِيعاً بَصِيراً» (نساء ۵۸)
ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد (واجبات را به خدا و حقوق مردم را به مردم)، و چون ميان مردم داورى نماييد (در مورد نزاع يا درباره اشخاص و حوادث) عادلانه داورى كنيد حقّا كه خداوند شما را به نيكو اندرزى موعظه مى كند، همانا خداوند همواره شنوا و بيناست»
🔹مىتوان گفت که در بینش اسلامى، حقوق مردم امانتى است از سوى خدا در دست ولىّ امر و مسئولان جامعه، و آنان باید کاملا رعایت این امانت مردمى را بکنند. به سخنى روشنتر، در بینش اسلامى، حاکمیت اصالتاً از آنِ خداوند است و هر حکومت حقى که در جامعه اسلامى برپا شود، باید از سوى خداوند باشد.
🔸حال یا مستقیماً خداوند این حاکمیت را به او اعطا کرده است؛ مانند حکومت و ولایت پیامبر و امامان معصوم. و یا با واسطه؛ مانند جانشین امام که منصوب خاص یا عام او هستند. پس جان، مال و ناموس مردم امانتهایىاند که خداى متعال، بىواسطه یا باواسطه، به حاکم شرعى سپرده است و اگر او در حفظ این امانتها کوتاهى کند، اداى امانت نکرده است. البته با بیان دیگرى نیز مىتوان گفت که وقتى مردم با کسى بیعت مىکنند، در حقیقت، جان و مال خود را به دست او مىسپارند و امارت و حکومت او را بر خود مىپذیرند؛ اما بیان نخست با اصول اسلام سازگارتر است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۹۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir