8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چگونه انسان به مقام خلیفةاللهی میرسد؟
🔺️قسمت سیزدهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠وظیفه سرپرستی خانواده به مرد سپرده شده است
«الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساء...» (نساء ۳۴)
مردان سرپرست زنانند.
🔹️در زندگىِ خانوادگى، گاهى مشکلات و اختلاف نظرهایى پیش مىآید که از طریق عواطف و نیز از راه مشورت با همسر حل نمىشوند و اگر این مشکلات و اختلاف نظرها ادامه یابند، آرامش و آسایش خانواده و پایههاى مهر و محبت همسران فرو خواهد ریخت. از این رو، براى پیشگیرى از متلاشى شدن زندگىِ خانوادگى، لازم است براى این گونه مشکلات و اختلافها، که کم و بیش در خانوادهها به وجود مىآیند، چاره دیگرى اندیشیده شود.
🔸️از نظر حقوقى، خانواده وقتى که به عنوان یک واحد کوچک اجتماعى، تشکیل شد، همانند هر اجتماع دیگر، نیاز به یک سرپرست دارد و از آنجا که اسلام، خانواده را اساس جامعه مىداند، توجه فراوانى به پىریزىِ درست بنیان خانواده دارد تا از این رهگذر، استحکام و سلامت جامعه را تضمین کند. در اسلام وظیفه سرپرستىِ خانواده، به مرد داده شده است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۸۲
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | از يک نظر ميشود گفت در خاندان پيغمبر هيچ کس مظلومتر از #امام_حسن نيست، يکي از مظلوميتهايش اين است که حتی ما شيعيانش آن طور که بايد و شايد ایشان را نشناختیم، بعضی فکر میکنند ایشان برخلاف امام حسین روحیه ستیز با طاغوت نداشت و اهل سازش با طاغوت بود؛ تهمت از این بالاتر؟
۱۳۹۲/۰۵/۰۱
🌙 @mesbahyazdi_ir
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| قبولی اعمال به قبولی نماز است
🔺️قسمت چهاردهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠جا دارد برای حفظ خانواده از حق مسلم خود گذشت
«وَإِنْ إِمْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ اِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَیهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَالْصُلْحُ خَيْر...» (نساء ۱۲۸)
ترجمه: «و اگر زنى از سركشى يا اعراض شوى خود بترسد، بر آن دو گناهى نيست كه به نوعى در ميان خودشان (هر چند به گذشت از پاره اى از حقوقشان) صلح و آشتى نمايند، و صلح (ذاتا) بهتر است...»
🔹️یکی از اصول حاکم بر محیط خانواده، اصل صلح و سازش است. گاهى کار به جایى مىرسد که یکى از همسران ـ دست کم از دید همسرش ـ رفتارى خارج از منطق عقل را در پیش مىگیرد. حال، یا واقعاً رفتار او بىمنطق است و یا این که چنین نیست، بلکه به گمان همسرش او شخص لجوجى است که مىخواهد حرف خود را به کرسى بنشاند و به حکم عقل تن در نمىهد. در هر دو حال، طبیعى است که پیوند آن دو در معرض ازهم گسیختگى قرار مىگیرد و بنیان خانواده، سست مىشود. در چنین وضعیتى، اسلام دستور مىدهد تا آنجا که ممکن است، باید تلاش کرد که پیوند ازدواج از هم نپاشد و وحدت خانواده از بین نرود، هرچند لازم باشد که یک طرف، براى حفظ خانواده و بقاى زناشویى، در برابر طرف دیگر، انعطاف بیش از حد نشان دهد و حتى از حق مسلّم خود بگذرد.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۸۴
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
🌙 @mesbahyazdi_ir
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| سعی کنیم نماز بهتری بخوانیم
🔺️قسمت پانزدهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | اینکه ارتشِ ما باید آماده باشد به این معنی نیست که هر روز بجنگند، کار ارتش هم حفظ آمادگی برای دفاع است و هم ایجاد بازدارندگی، این آمادگیها از وقوع جنگ جلوگیری میکند، وقتی نهاد دفاع قبل از انقلاب را با بعد انقلاب میسنجیم در مییابیم که این انقلاب چه خدمات بزرگی برای جامعه انجام داده.
۱۳۸۹/۰۵/۱۸
🌙 @mesbahyazdi_ir
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| وظایف مالی تاکید شده در ماه مبارک رمضان
🔺️قسمت شانزدهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠اصل حکمیت برای حل بحرانهای خانواده
«فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها» (نساء ۳۵)
پس داورى از خانوادۀ مرد و داورى از خانوادۀ زن بر انگيزيد.
🔹️یکی از اصول حاکم بر خانواده، در نظام حقوقى و اخلاقى اسلام، اصل حکمیت است. خداوند در قرآن کریم توصیه مىکند که اگر همسران، با مصالحه، مشکل خانوادگى را حل کنند و خطر از هم پاشیدگىِ آن، همچنان باقى بود، از افراد با تجربه، به عنوان حَكَم استفاده کنند تا شاید آنان بتواند به این مشکل پایان دهند. بر زوجین لازم است که به قضاوت آن دو، تن دهند تا کانون خانواده برقرار و پایدار بماند و تا آنجا که ممکن است، صلح و سازش باشد نه جدال و درگیرى.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۸۵
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| بریده از خویشاوندان نباشیم
🔺️قسمت هفدهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کمک به مستضعفان بر ما لازم است
«وَ مالَكُمْ لاتُقاتِلُونَ فى سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْرِّجالِ وَالْنِساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظّالِمِ اَهْلُها وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّاً وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصیرا» (نساء ۷۵)
ترجمه: «و شما را چه شده كه در راه خدا و (نجات) مستضعفان (ناتوان داشته شدگان) از مردان و زنان و كودكان (از مسلمين مكه كه در سلطۀ مشركين آن روز بودند و هر مستضعفى كه در سلطۀ مستكبران هر عصر مى باشد) نمى جنگيد، آنان كه همواره مى گويند: پروردگارا، ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند بيرون بر و براى ما از جانب خود سرپرستى قرار ده و براى ما از سوى خود ياورى معيّن كن»
🔹️اگر برقرار کردن ارتباط با جامعه دیگر، از یک سو، با منافع معنوى، و از سوى دیگر، با زیانهاى مادى همراه باشد. در اینجا اصلِ تقدم معنویات بر مادیات، چنین ارتباطى را مثبت مىشمرد، مگر در بعضى موارد استثنایى که زیانهاى مادىِ فعلى، در دراز مدت، براى جامعه اسلامى خسارتهاى معنوى به بار آورد که در این صورت، ایجاد ارتباط، رجحانى نخواهد داشت و این یک استثنا است؛ اما اصل و قاعده کلى، این است که زیانهاى مادى را براى تأمین مصالح معنوى، تحمل کنیم.
🔸️مثلا اگر گروهى از مسلمانان در دارالکفر زندگى مىکنند و کفار آنان را به استضعاف کشاندهاند، بر ما لازم است که براى رهایىِ آنها تلاش کنیم تا از زیر بار کفر و ستم آزاد شوند و طبیعى است که رسیدن به این هدف معنوى، بدون خسارتهاى مالى و جانى براى مسلمانان تحققپذیر نیست. مؤمنانى در مکه، در چنگال کفر گرفتار شده بودند و اکنون که مسلمانان در مدینه، جامعهاى تشکیل داده و سیادت داشتند، باید براى رهایى آنها تلاش مىکردند و بدیهى بود که مىبایست هزینه سنگین و زیانهاى جانى و مالى آن را نیز تحمل مىکردند تا بتوانند آنان را نجات دهند، و این نه تنها کارى صحیح و ارزشمند، بلکه واجب بود.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | ما چه کنیم ابن ملجم نشویم؟ ابن ملجم از دوستداران علی بود. امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فرمود این فتنهها که میبینید اتفاق میافتد، افراد زیر و رو میشوند، یکباره مسیرها تغییر میکند، اصلش دو تا عامل کلی دارد. «أهواء تتبع» و «أحكام تبتدع»، اول تبعیت از هوای نفس و دوم بدعت در دین.
۱۳۸۸/۱۲/۰۸
🌙 @mesbahyazdi_ir