🌷توضیح
سجایای اخلاقی پیامبر اکرم، به قدری رفیع و بلند است که خداوند متعال در قرآن کریم بارها به تمجید و ستایش از آن پرداخته است. در پرتو همین سیرت نیکو بود که وی توانست دل های خفته ی بسیاری را بیدار ساخته و به آیین خود فراخواند. آن حضرت از چنان اخلاق نیکویی برخوردار بود که دشمنان و مخالفان سرسخت وی نیز به آن اعتراف داشتند. در آیه فوق، به پایداری و رسوخ ملکات اخلاقی در وجود پیامبر اکرم اشاره شده است.
در میان سجایای گوناگون اخلاقی پیامبر اکرم، قرآن بر عبادت و بندگی بسیار آن حضرت در پیشگاه خداوند، نرم خویی و تواضع نسبت به مؤمنان، اشتیاق شدید و کوشش خستگی ناپذیر در هدایت مردم و صبر و استقامت در برابر دشمنان تأ کید بیشتری دارد. در برخی روایات، مراد از «خُلُقٍ عَظیم» در آیه، همان آیین اسلام دانسته شده است که سراسر احکام و معارف آن خوبی و نیکی است.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
سلام علیکم
باتشکرازهمراهی شمادرمسیرسعادت
دراین کانال تربیتی هرروزمباحث مهم تربیتی بارویکرداعتقادی،اخلاق واحکام بایک نظم کلاسیک ومنطقی ارائه میگردد.
باتوکل برخدای متعال وتهت عنایات خاص امام زمان ارواحنا فداه مباحث رادنبال میکنیم.
❇️وبه تمام سوالات شما،جواب داده میشود.❇️
لینک کانال:
https://eitaa.com/meshcat_313
ارتباط با مدیر کانال:
@Khosravian313
مدیر:
مهدی خسرویان
استادسطح عالی حوزه
کارشناس معارف واحکام ومشاوره خانواده
سوالات شما:۰۹۱۳۲۹۴۲۴۵۷
4_5791935884542609352.mp3
21.06M
💬 قرائت دعای "عهــــد"
🎧 با نوای علی فانی
هدیه میڪنیــم به امام زمــان ارواحنافداه
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد:
بسم الله الرحمن الرحیم
✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب
✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه
✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ.
معنی چهار حمد :
✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.
✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.
✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.
✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا
نکرد.
خواص دعای چهارحمد:
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند
خداوند او را سه چیز کرامت فرماید:
⚡️اول عمر طبیعی
⚡️دوم مال و جمعیت بسیار
⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد»
📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫)
مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند:
من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای:
🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر
📗بحارالانوار:ج91 ص242
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
💠 مسأله فقهی ( احکام روزه /انجام دادن مفطرات [چیزهایی که روزه را باطل می کند] هنگام طلوع فجر )
#انجام_مفطرات_طلوع_فجر
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
💠شیخ بهایی و ادای بدهی
❖ از #بیانات سیدنا الاستاذ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
📝... زمانی شیخ بهایی به قرض زیادی (بیش از 1500دینار) مبتلا شد به گونهای که از هیچ راهی قادر به ادای آن نبود و چند روز از شدت همّ و غم، از کارهای خود بازمانده بود.
وی نقل کرده که در همان ایام به دعایی برخوردم و تکرار کردم و از راهی که گمان نمیکردم در مدت کوتاهی دیون من ادا شد. دعای مزبور این است:
«اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاك»
یعنی خدایا با حلالت مرا از مال حرام، و با فضل خودت از غیر خودت، بی نیاز کن.
بعد از نمازها این را تکرار کنید و تعداد ندارد. مضمونش نیز بسیار عالی است.
📚جرعه ای از دریا، ج4، ص382
[حدیث: رسول خدا صلیاللهعلیه و آله فرمود: يَا عَلِيُّ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِثْلُ صَبِيرٍ دَيْناً قَضَى اللَّهُ عَنْك. ای علی بگو: اللهم اغننی...، که اگر قرضی به اندازه کوه صبیر (کوه بزرگی در یمن) بر عهده تو باشد، خداوند آن را ادا میکند. (امالی صدوق؛ص388؛ح10)]
#دعا #قرض #بدهی
🆔https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
آیه ۲۴ - سوره ابراهیم
آیه أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ [24]
آیا ندیدى چگونه خداوند «کلمهی طیّبه» [و گفتار پاکیزه] را به درخت پاکیزهاى تشبیه کرده که ریشهی آن [در زمین] ثابت و شاخهی آن در آسمان است؟!
الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیحَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَا أَصْلُهَا وَ عَلِیٌّ فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّهًُْ (أَغْصَانُهَا وَ عِلْمُنَا ثَمَرُهَا وَ شِیعَتُنَا وَرَقُهَا یَا أَبَا حَمْزَهًَْ هَلْ تَرَی فِیهَا فَضْلًا قَالَ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ مَا أَرَی فِیهَا فَضْلًا قَالَ فَقَالَ یَا أَبَاحَمْزَهًَْ وَ اللَّهِ إِنَّ الْمَوْلُودَ یُولَدُ مِنْ شِیعَتِنَا فَتُورِقُ وَرَقَهًًْ مِنْهَا وَ یَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَهًٌْ مِنْهَا.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابوحمزهثمالی از امام باقر (علیه السلام) روایت میکند که فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «من اصل و ریشهی آن درخت هستم و علی (علیه السلام) تنهی آن و امامان (شاخههای آن و دانش ما، میوهی آن و شیعیان ما برگهای آن هستند. ای ابوحمزه! آیا در این درخت زیادتی میبینی»؟ گفتم: «خیر، به خدا سوگند که زیادتی در آن نمیبینم»! امام (علیه السلام) فرمود: «ای ابوحمزه! به خدا قسم! هر نوزاد مؤمنی که به دنیا میآید، برگی به آن درخت افزوده میشود و چون بمیرد، برگی از آن میافتد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۳۸/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۴۲
آیات بیانگر توحید ذاتی
در این گفتار به سراغ تفسیر دقیق معناى توحید ذات مىرویم؛ و نخست به آیات زیر گوش جان فرا مىدهیم:
1. (لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ).(1)
«هیچ چیز همانند او نیست و او شنوا و بینا است.»
2. (لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنْ لَّمْ یَنتَهُوا عَمَّا یَقُولُونَ لَیَمَسَّنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ).(2)
«کسانى که گفتند: "خداوند، یکى از سه خداست" به یقین کافر شدند؛ هیچ معبودى جز معبود یگانه نیست؛ و اگر از آنچه مىگویند دست برندارند،عذاب دردناکى به کافران آنها (که روى این عقیده ایستادگى کنند،) خواهد رسید.»
3. (قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ـ اللهُ الصَّمَدُ ـ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ـ وَلَمْ یَکُنْ لَّهُ کُفُوآ أَحَدٌ).(3)
«بگو: "او خداوند، یکتا و یگانه است؛ ـ خداوندى بى نیاز است که همه نیازمندان قصد او مىکنند؛ ـ (هرگز) نزاد، و زاده نشد؛ ـ و براى او هیچ گاه شبـیه و مانندى نبوده است".»
معناى توحید ذات این است که خدا یکى است و دومى براى او تصوّر نمىشود؛ به بیان دیگر ذات پاک خداوند هیچگونه شبیه و مثل و نظیر ندارد؛ و از هر جهت یکتا و بىهمتا است.