"الصّادق (علیه السلام)- مَا مِنْ عَمَلٍ حَسَنٍ یَعْمَلُهُ الْعَبْدُ إِلَّا وَ لَهُ ثَوَابٌ فِی الْقُرْآنِ إِلَّا صَلَاهًَْ اللَّیْلِ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یُبَیِّنْ ثَوَابَهَا لِعَظِیمِ خَطَرِهَا عِنْدَهُ فَقَالَ تَتَجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِلَی قَوْلِهِ یَعْمَلُونَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِلَّهِ کَرَامَهًًْ فِی عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ فِی کُلِّ یَوْمِ جُمُعَهًٍْ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهًِْ بَعَثَ اللَّهُ إِلَی الْمُؤْمِنِ مَلَکاً مَعَهُ حُلَّهًٌْ فَیَنْتَهِی إِلَی بَابِ الْجَنَّهًِْ فَیَقُولُ اسْتَأْذِنُوا لِی عَلَی فُلَانٍ فَیُقَالُ لَهُ هَذَا رَسُولُ رَبِّکَ عَلَی الْبَابِ فَیَقُولُ لِأَزْوَاجِهِ أَیَّ شَیْءٍ تَرَیْنَ عَلَیَّ أَحْسَنَ فَیَقُلْنَ یَا سَیِّدَنَا وَ الَّذِی أَبَاحَکَ الْجَنَّهًَْ مَا رَأَیْنَا عَلَیْکَ شَیْئاً أَحْسَنَ مِنْ هَذَا بَعَثَ إِلَیْکَ رَبُّکَ فَیَتَّزِرُ بِوَاحِدَهًٍْ وَ یَتَعَطَّفُ بِالْأُخْرَی فَلَا یَمُرُّ بِشَیْءٍ إِلَّا أَضَاءَ لَهُ حَتَّی یَنْتَهِیَ إِلَی الْمَوْعِدِ فَإِذَا اجْتَمَعُوا تَجَلَّی لَهُمُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَإِذَا نَظَرُوا إِلَیْهِ خَرُّوا سُجَّداً فَیَقُولُ عِبَادِی ارْفَعُوا رُءُوسَکُمْ لَیْسَ هَذَا یَوْمَ سُجُودٍ وَ لَا یَوْمَ عِبَادَهًٍْ قَدْ رَفَعْتُ عَنْکُمُ الْمَئُونَهًْ.
امام صادق (علیه السلام)- هیچ عمل خوبی نیست که بنده انجام دهد، مگر این که ثواب آن در قرآن بیان شدهاست، جز نماز شب که به دلیل عظمت آن نزد خداوند، ثواب آن را بیان نکرده است. سپس این آیات را تلاوت کرد: تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ* فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ سپس فرمود: خداوند [روز قیامت] در هر روز جمعه کرامتی [خاص] به بندگان مؤمن خود عنایت میفرماید؛ چون روز جمعه شود، خداوند فرشتهای را با دو جامه بهسوی بندهی مؤمن میفرستد و آن فرشته به دروازهی بهشت رفته و میگوید: «به من اجازهی دیدار فلانی را بدهید». پس به آن مؤمن گفته میشود: «اینک فرستادهی پروردگارت بر در بهشت منتظر توست». پس آنمؤمن رو به همسرانش کرده و میگوید: «کدام یک از این دو جامه را برای من نیکوتر میدانید». گویند: «سرور ما! قسم به آن که بهشت را برای تو روا داشته، جامهای زیباتر از این که خداوند برایت فرستاده ندیدهایم». پس آن مؤمن، [دو جامه را از فرشته میگیرد و] یکی از آن دو را بهعنوان پایینپوش بر تن کرده و دیگری را بهعنوان بالاپوش بر دوش خود میافکند و از کنار هر چیزیکه گذر میکند، برای او روشن میگردد تا اینکه به وعدهگاه میرسد. پس هنگامیکه تمام مؤمنان گردهم میآیند، پروردگار تبارکوتعالی بر آنان جلوه میکند و چون نگاه آنان به جلوهی الهی میافتد، به خاطر او به سجده میافتند. پس خداوند به آنان میفرماید: «ای بندگان من! سرهایتان را بالا بگیرید، چراکه امروز، روز سجده و عبادت نیست و من، بار زحمت و مشقّت را از شانههایتان برداشتهام».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۰۸ بحار الأنوار، ج۸، ص۱۲۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۸، ص۱۶۳ و بحار الأنوار، ج۸۴، ص۱۴۰و القمی، ج۲، ص۱۶۸؛ فیهم: «ثم قال أن ... المیونهًْ» محذوف/ نورالثقلین/ البرهان"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
4_5791935884542609352.mp3
21.06M
💬 قرائت دعای "عهــــد"
🎧 با نوای علی فانی
هدیه میڪنیــم به امام زمــان ارواحنافداه ❤️🌹
🔸تنهامسیری شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/63963136Ca672116ed5
📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد:
بسم الله الرحمن الرحیم
✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب
✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه
✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ.
معنی چهار حمد :
✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.
✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.
✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.
✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا
نکرد.
خواص دعای چهارحمد:
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند
خداوند او را سه چیز کرامت فرماید:
⚡️اول عمر طبیعی
⚡️دوم مال و جمعیت بسیار
⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد»
📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫)
مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند:
من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای:
🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر
📗بحارالانوار:ج91 ص242
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۱۶ - سوره سجدة
آیه تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ [16]
پهلوهایشان از بسترها دور مىشود [و شبانگاه به پا مىخیزند و رو به درگاه خدا مىآورند] و پروردگار خود را با بیم و امید مىخوانند، و از آنچه به آنان روزىدادهایم انفاق مىکنند."
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"الباقر (علیه السلام)- عَنْ سُلَیْمَانَبْنِخَالِدٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَال أَلَا أُخْبِرُکَ بِالْإِسْلَامِ أَصْلِهِ وَ فَرْعِهِ وَ ذِرْوَهًِْ سَنَامِهِ قُلْتُ بَلَی جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ أَمَّا أَصْلُهُ فَالصَّلَاهًُْ وَ فَرْعُهُ الزَّکَاهًُْ وَ ذِرْوَهًُْ سَنَامِهِ الْجِهَادُ ثُمَّ قَالَ إِنْ شِئْتَ أَخْبَرْتُکَ بِأَبْوَابِ الْخَیْرِ قُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ الصَّوْمُ جُنَّهًٌْ مِنَ النَّارِ وَ الصَّدَقَهًُْ تَذْهَبُ بِالْخَطِیئَهًِْ وَ قِیَامُ الرَّجُلِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ بِذِکْرِ اللَّهِ ثُمَّ قَرَأَ (علیه السلام) تَتَجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ.
امام باقر (علیه السلام)- سلیمانبنخالد گوید که: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «آیا تو را از ریشهی اسلام، شاخه و بلندای آن آگاه سازم»؟ عرض کردم: «آری، فدایت شوم»! فرمود: «ریشهی آن، نماز و شاخهاش زکات است و بلندایش جهاد در راه خدا»! سپس فرمود: «آیا میخواهی تو را از دروازههای خیر آگاه نمایم»؟ عرض کردم: «بله، فدایت شوم»! فرمود: «روزه، سپری است [در برابر آتش جهنّم] و صدقه گناه را پاک میکند. هم چنین مشغول شدن به یاد خدا در دلشب. سپس [این آیه را] تلاوت نمود: تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۰۸ الکافی، ج۲، ص۲۳/ بحار الأنوار، ج۸۴، ص۱۲۴/ المحاسن، ج۱، ص۲۸۹/ نورالثقلین/ البرهان"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"الصّادق (علیه السلام)- مَا مِنْ عَمَلٍ حَسَنٍ یَعْمَلُهُ الْعَبْدُ إِلَّا وَ لَهُ ثَوَابٌ فِی الْقُرْآنِ إِلَّا صَلَاهًَْ اللَّیْلِ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یُبَیِّنْ ثَوَابَهَا لِعَظِیمِ خَطَرِهَا عِنْدَهُ فَقَالَ تَتَجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِلَی قَوْلِهِ یَعْمَلُونَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِلَّهِ کَرَامَهًًْ فِی عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ فِی کُلِّ یَوْمِ جُمُعَهًٍْ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهًِْ بَعَثَ اللَّهُ إِلَی الْمُؤْمِنِ مَلَکاً مَعَهُ حُلَّهًٌْ فَیَنْتَهِی إِلَی بَابِ الْجَنَّهًِْ فَیَقُولُ اسْتَأْذِنُوا لِی عَلَی فُلَانٍ فَیُقَالُ لَهُ هَذَا رَسُولُ رَبِّکَ عَلَی الْبَابِ فَیَقُولُ لِأَزْوَاجِهِ أَیَّ شَیْءٍ تَرَیْنَ عَلَیَّ أَحْسَنَ فَیَقُلْنَ یَا سَیِّدَنَا وَ الَّذِی أَبَاحَکَ الْجَنَّهًَْ مَا رَأَیْنَا عَلَیْکَ شَیْئاً أَحْسَنَ مِنْ هَذَا بَعَثَ إِلَیْکَ رَبُّکَ فَیَتَّزِرُ بِوَاحِدَهًٍْ وَ یَتَعَطَّفُ بِالْأُخْرَی فَلَا یَمُرُّ بِشَیْءٍ إِلَّا أَضَاءَ لَهُ حَتَّی یَنْتَهِیَ إِلَی الْمَوْعِدِ فَإِذَا اجْتَمَعُوا تَجَلَّی لَهُمُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَإِذَا نَظَرُوا إِلَیْهِ خَرُّوا سُجَّداً فَیَقُولُ عِبَادِی ارْفَعُوا رُءُوسَکُمْ لَیْسَ هَذَا یَوْمَ سُجُودٍ وَ لَا یَوْمَ عِبَادَهًٍْ قَدْ رَفَعْتُ عَنْکُمُ الْمَئُونَهًْ.
امام صادق (علیه السلام)- هیچ عمل خوبی نیست که بنده انجام دهد، مگر این که ثواب آن در قرآن بیان شدهاست، جز نماز شب که به دلیل عظمت آن نزد خداوند، ثواب آن را بیان نکرده است. سپس این آیات را تلاوت کرد: تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ* فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ سپس فرمود: خداوند [روز قیامت] در هر روز جمعه کرامتی [خاص] به بندگان مؤمن خود عنایت میفرماید؛ چون روز جمعه شود، خداوند فرشتهای را با دو جامه بهسوی بندهی مؤمن میفرستد و آن فرشته به دروازهی بهشت رفته و میگوید: «به من اجازهی دیدار فلانی را بدهید». پس به آن مؤمن گفته میشود: «اینک فرستادهی پروردگارت بر در بهشت منتظر توست». پس آنمؤمن رو به همسرانش کرده و میگوید: «کدام یک از این دو جامه را برای من نیکوتر میدانید». گویند: «سرور ما! قسم به آن که بهشت را برای تو روا داشته، جامهای زیباتر از این که خداوند برایت فرستاده ندیدهایم». پس آن مؤمن، [دو جامه را از فرشته میگیرد و] یکی از آن دو را بهعنوان پایینپوش بر تن کرده و دیگری را بهعنوان بالاپوش بر دوش خود میافکند و از کنار هر چیزیکه گذر میکند، برای او روشن میگردد تا اینکه به وعدهگاه میرسد. پس هنگامیکه تمام مؤمنان گردهم میآیند، پروردگار تبارکوتعالی بر آنان جلوه میکند و چون نگاه آنان به جلوهی الهی میافتد، به خاطر او به سجده میافتند. پس خداوند به آنان میفرماید: «ای بندگان من! سرهایتان را بالا بگیرید، چراکه امروز، روز سجده و عبادت نیست و من، بار زحمت و مشقّت را از شانههایتان برداشتهام».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۰۸ بحار الأنوار، ج۸، ص۱۲۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۸، ص۱۶۳ و بحار الأنوار، ج۸۴، ص۱۴۰و القمی، ج۲، ص۱۶۸؛ فیهم: «ثم قال أن ... المیونهًْ» محذوف/ نورالثقلین/ البرهان"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
امام رضاعلیه السلام فرمود:
إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلاَثَةٍ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلاَثَةٌ أُخْرَى أَمَرَ بِالصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ يُزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلاَتُهُ وَ أَمَرَ بِالشُّكْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَيْنِ فَمَنْ لَمْ يَشْكُرْ وَالِدَيْهِ لَمْ يَشْكُرِ اَللَّهَ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اَللَّهِ وَ صِلَةِ اَلرَّحِمِ فَمَنْ لَمْ يَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ يَتَّقِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
امام رضا(علیه السلام)فرمود: خداي عز و جل دستور سه چيز را بهمراه دستور سه چيز ديگر صادر فرموده است دستور نماز را با زكاه پس هر كس نماز بخواند و زكاه نه پردازد نماز او پذيرفته نيست و به سپاسگزاري از خود دستور فرموده با سپاس از پدر مادر پس هر كس از پدر و مادر خود سپاسگزار نباشد خداي را سپاسگزار نيست و دستور فرموده است به تقوي از خدا و صله رحم پس هر كس كه صله رحم نكند از خداوند پرهيز نكرده است
"اَشْهَدُ اَنَّ اَبیمُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ اِبْتَعَثَهُ، اِذ الْخَلائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ، وَ بِسَتْرِ الْاَهاویلِ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ، عِلْماً مِنَ اللَّهِ تَعالی بِمائِلِ الْاُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْاُمُورِ."
h
"و گواهى می دهم که پدرم محمّد بنده و فرستاده اوست، که قبل از فرستاده شدن او را انتخاب، و قبل از برگزیدن نام پیامبرى بر او نهاد، و قبل از مبعوث شدن او را برانگیخت، آن هنگام که مخلوقات در حجاب غیبت بوده، و در نهایت تاریکیها به سر برده، و در سر حد عدم و نیستى قرار داشتند، او را برانگیخت بخاطر علمش به عواقب کارها، و احاطهاش به حوادث زمان، و شناسائى کاملش به وقوع مقدّرات."
"آیه ۲۴ - سوره سجدة
آیه وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ [24]
و از آنان پیشوایانى قراردادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت مىکردند؛ چون شکیبایىنمودند، و به آیات ما یقین داشتند."
"الباقر (علیه السلام)- عَنْ طَلْحَهًَْبْنِزَیْدٍ عَنْ جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) قَال الْأَئِمَّهًُْ فِی کِتَابِ اللَّهِ إِمَامَانِ قَالَ اللَّهُ وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَابِأَمْرِ النَّاسِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَ اللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُکْمَ اللَّهِ قَبْلَ حُکْمِهِمْ قَالَ وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اللَّهِ وَ حُکْمَهُمْ قَبْلَ حُکْمِ اللَّهِ وَ یَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلَافاً لِمَا فِی کِتَابِ اللَّهِ.
امام باقر (علیه السلام)- پیشوایان، در کتاب خداوند، دو دستهاند؛ [پیشوایان عادل و پیشوایان ظالم]. خداوند فرمود: وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ [که این امامان] مردم را به امر خدا و نه به امر مردم هدایت میکنند و امر خداوند را بر امر مردم و حکم خداوند را بر حکم آنان مقدّم میدارند. و فرمود: و آنان را از آنگونه پیشوایانی ساختیم که مردم را به آتش دعوت میکنند (قصص/۴۱)؛ این است که آنان، امر مردم را بر امر خداوند و حکم آنان را بر حکم او مقدّم میشمارند و بر خلاف دستوراتی که در کتاب خداوند آمده، به خواستهها و امیال خود عملمیکنند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۵/ نورالثقلین؛ فیه: «قال و جعلناهم ... قی کتاب الله» محذوف/ القمی، ج۲، ص۱۷۰/ البرهان"
"الباقر (علیه السلام)- نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ فِی وُلْدِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) خَاصَّهًًْ وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ.
امام باقر (علیه السلام)- [آیهی] وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ؛ فقط در شأن نسل فاطمه (سلام الله علیها) نازل شده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۳۷/ فرات الکوفی، ص۳۲۹/ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۵۸۳/ البرهان"
4_5791935884542609352.mp3
21.06M
💬 قرائت دعای "عهــــد"
🎧 با نوای علی فانی
هدیه میڪنیــم به امام زمــان ارواحنافداه ❤️🌹
🔸تنهامسیری شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/63963136Ca672116ed5
📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد:
بسم الله الرحمن الرحیم
✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب
✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه
✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ.
معنی چهار حمد :
✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.
✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.
✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.
✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا
نکرد.
خواص دعای چهارحمد:
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند
خداوند او را سه چیز کرامت فرماید:
⚡️اول عمر طبیعی
⚡️دوم مال و جمعیت بسیار
⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد»
📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫)
مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند:
من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای:
🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر
📗بحارالانوار:ج91 ص242
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۲۴ - سوره سجدة
آیه وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ [24]
و از آنان پیشوایانى قراردادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت مىکردند؛ چون شکیبایىنمودند، و به آیات ما یقین داشتند."
"الباقر (علیه السلام)- عَنْ طَلْحَهًَْبْنِزَیْدٍ عَنْ جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) قَال الْأَئِمَّهًُْ فِی کِتَابِ اللَّهِ إِمَامَانِ قَالَ اللَّهُ وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَابِأَمْرِ النَّاسِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَ اللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُکْمَ اللَّهِ قَبْلَ حُکْمِهِمْ قَالَ وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اللَّهِ وَ حُکْمَهُمْ قَبْلَ حُکْمِ اللَّهِ وَ یَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلَافاً لِمَا فِی کِتَابِ اللَّهِ.
امام باقر (علیه السلام)- پیشوایان، در کتاب خداوند، دو دستهاند؛ [پیشوایان عادل و پیشوایان ظالم]. خداوند فرمود: وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ [که این امامان] مردم را به امر خدا و نه به امر مردم هدایت میکنند و امر خداوند را بر امر مردم و حکم خداوند را بر حکم آنان مقدّم میدارند. و فرمود: و آنان را از آنگونه پیشوایانی ساختیم که مردم را به آتش دعوت میکنند (قصص/۴۱)؛ این است که آنان، امر مردم را بر امر خداوند و حکم آنان را بر حکم او مقدّم میشمارند و بر خلاف دستوراتی که در کتاب خداوند آمده، به خواستهها و امیال خود عملمیکنند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۵/ نورالثقلین؛ فیه: «قال و جعلناهم ... قی کتاب الله» محذوف/ القمی، ج۲، ص۱۷۰/ البرهان"
"الباقر (علیه السلام)- نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ فِی وُلْدِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) خَاصَّهًًْ وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ.
امام باقر (علیه السلام)- [آیهی] وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ؛ فقط در شأن نسل فاطمه (سلام الله علیها) نازل شده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۳۷/ فرات الکوفی، ص۳۲۹/ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۵۸۳/ البرهان"
recording-20241030-182525.mp3
4.32M
🌷چراائمه علیهم السلام به امامت انتخاب شدند؟
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ إِنَّ اللهَ كانَ عَليماً حَكيماً [1]
اى پيامبر! تقواى الهى پيشه كن و از كافران و منافقان اطاعت مكن كه خداوند دانا و حكيم است.
آیه وَ اتَّبِعْ ما يُوحى إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً [2]
و از آنچه از سوى پروردگارت به تو وحى مىشود پيروى كن كه خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
آیه وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللهِ وَ كَفى بِاللهِ وَكِيلاً [3]
و بر خدا توكّل كن، و همين بس كه خداوند حافظ و مدافع [انسان] باشد."