بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۲۸
سوره اعراف، آیه ۱۷۶
💥وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَ لَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ۚ ذَّٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
#ترجمه: و اگر مى خواستیم، (مقام) او را بااین آیات (و علوم الهى) بالا مى بردیم. ولى (اجبار، برخلاف سنّت ماست. پس او را به حال خود رها کردیم و) او به پستى گرایید، و از هواى نفس خود پیروى کرد. مَثَل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنى، زبانش را بیرون مى آورد، و اگر او را به حال خود واگذارى، باز زبانش را بیرون مى آورد. (گویى چنان تشنه دنیاست که هرگز سیراب نمى شود.) این مَثَل گروهى است که آیات ما را تکذیب کردند. این داستانها را
(براى آنها) بازگو کن، شاید بیندیشند (و بیدار شوند).
#تفسیر_آیه:
اگر مى خواستیم، مى توانستیم او را در همان مسیر حق به اجبار نگاه داریم و به وسیله آن آیات و علوم، به او مقام والا بدهیم (وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها).
ولى مسلّم است نگاهدارى اجبارى افراد در مسیر حق با سنت پروردگار که سنت اختیار و آزادى اراده است، سازگار نیست و نشانه شخصیت و عظمت کسى نخواهد بود، از این رو بلافاصله اضافه مى کند:
ما او را به اختیارش واگذاردیم و او به جاى این که با استفاده از علوم و دانش خویش، هر روز مقام بالاترى را بپیماید به پستى گرائید و بر اثر پیروى از هوا و هوس مراحل سقوط را طى کرد (وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ).
أَخْلَدَ از ماده اِخْلاد به معنى سکونت دائمى در یکجا اختیار کردن است. بنابراین أَخْلَدَ اِلَى الأَرْضِ یعنى براى همیشه به زمین چسبید که در اینجا کنایه از جهان ماده، زرق و برق و لذات نامشروع زندگى مادى است.
آنگاه این شخص را به سگى تشبیه مى کند که همیشه زبان خود را همانند حیوانات تشنه بیرون آورده، مى فرماید: او همانند سگ است که اگر به او حمله کنى دهانش باز و زبانش بیرون است و اگر او را به حال خود واگذارى باز چنین است (فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ).
او بر اثر شدت هواپرستى و چسبیدن به لذات جهان ماده، یک حال عطش نامحدود و پایان ناپذیر به خود گرفته که همواره دنبال دنیاپرستى مى رود، نه به خاطر نیاز و احتیاج، بلکه به شکل بیمار گونه اى همچون یک سگِ هار که بر اثر بیمارى هارى حالت عطش کاذب به او دست مى دهد و در هیچ حال سیراب نمى شود، این همان حالت دنیاپرستان و هواپرستان دون همت است، که هر قدر بیندوزند باز هم احساس سیرى نمى کنند.
سپس، اضافه مى کند: این مَثَل مخصوص این شخص معین نیست، بلکه مثالى است براى همه جمعیت هائى که آیات خدا را تکذیب کنند (ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا).
و مى افزاید: این داستان ها را براى آنها بازگو کن، شاید درباره آن بیندیشند و مسیر صحیحى را پیدا کنند (فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ).
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
آیت الله العظمی جوادی آملی:
تمام مشکل ابلیس همین #تفکر_اومانیسمی بود که گفت: من نظرم این است! این حرفِ «من نظرم این است» را در برابر دیگری میشود زد؛
اما در برابر دین و در برابر وحی و نبوت نمیشود گفت. اگر کسی خدای ناکرده در برابر دین، وحی، کتاب و سنت اهل بیت(علیهم السلام) گفت که من نظرم این است، او گرفتار اومانیسمی است.
درس تفسیر ۹۳/١٢/١٨
💠 #حدیث روز 💠
💎 ثمره قابل توجه دخترداری
🔻پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّه ُ سِترا لَهُ مِنَ النّارِ، وَ مَن كانَت عِندَهُ اثنَتانِ أَدخَلَهُ اللّه ُ بِهِمَا الجَنَّةَ ، وَ إِن كُنَّ ثَلاثا أو مِثلَهُنَّ مِنَ الأخَواتِ ، وَضَعَ عَنهُ الجِهادَ وَ الصَّدَقَةَ
دخترانِ پوشيده خوب فرزندانى هستند. هر كس يكى داشته باشد، خداوند آن را براى وى پوششى از آتش [دوزخ] قرارمیدهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند به خاطر آنان او را وارد بهشت سازد و اگر سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى] را از او بر میدارد.
📚 روضة الواعظين، ص ۴۰۴
💚احادیث اهل بیت علیهم السلام👇
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم #تفسیر_قرآن_جلسه_۱۲۹
سوره اعراف، آیه ۱۷۷
سَاءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَأَنفُسَهُمْ كَانُوا يَظْلِمُونَ
#ترجمه: چه بد است مَثَل گروهى که آیات ما را تکذیب کردند، و تنها به خودشان ستم مى نمودند!
#تفسیر_آیه:
این آیه و آیه بعد، در واقع یک نتیجه کلى و عمومى از سرگذشت علماى دنیاپرست گرفته، نخست مى گوید:
چه بد مَثَلى دارند آنها که آیات ما را انکار کردند و چه بد عاقبت و سرنوشتى در انتظار آنها است(ساءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا).
ولى آنها به ما ظلم و ستم نمىکردند، بلکه بر خویشتن ستم روا مى داشتند (وَ أَنْفُسَهُمْ کانُوا یَظْلِمُونَ).
چه ستمى از این بالاتر که سرمایه هاى معنوى علوم و دانشهاى خویش را که مى توانست باعث سربلندى خود آنها و جامعه هایشان گردد در اختیار صاحبان زر و زور مى گذاردند و به بهاى ناچیز مى فروختند و سرانجام خود و جامعه اى را به سقوط مى کشاندند.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
📢 خون شهید، بصیرت و بیداری ایجاد میکند و حقیقت را آشکار میکند.
🔸 تغيير فرهنگ مادی جهان، كه قرنها روی آن كار شده، نياز به فداكاری دارد. نگرش امام راحل اين بود كه استراتژی ما برای غلبه بر كفر، استراتژی غلبه خون بر شمشير است؛ در آخرين بيانيههايی هم كه صادر کردند، مثل بيانيه خطاب به مهاجرين جنگ تحمیلی، تصريح به اين معنا دارند كه ما میبايست خون بدهيم و از طريق خون دادن، در جامعه جهانی ايجاد بصيرت و بيداری كنيم.
🔸 خون شهید، حتی آنهایی را که از دشمن متأثر شدند ولی روحشان پاک است، برمیگرداند و یک عدهای هم که اهل عنادند منزوی میشوند. این خاصیتِ این خونهاست.
خدای متعال خیلیوقتها حق را با شهادت آشکار میکند.
🔸 مسیر عالَم بهسمت تجزیه و ترکیب است؛ همیشه سردمداران جبهه نفاق و جبهه منفعلین یک عدهای را فریب میدهند و میبرند. و در بزنگاههایی، آنهایی که اهل راهاند برمیگردند؛ خدا حادثههایی پیش میآورد و هدایت میکند و دستگیری میکند، و آنها تنها میمانند.
#استاد_میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اگردنیابهت پشت کرده اگرگرفتاری این آیه را بخوان
《فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ》
🎤 #حجت_الاسلام_رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
♨️کیمیای سعادت
🔸یاد #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از اهم ضروریات است.
ضروریات را ما خلاصه در نان و آب نموده ایم، که اگر نباشند ازبین می رویم.
درحالی که اگر یاد خدا و ولی خدا درزندگی ما فراموش شوند روح ما از بین رفته وآن نشاط لازم را نخواهد داشت.
🖋آیت الله بهجت (ره)
📌پس به یادش باش تا اثر این کیمیا را بیابی.
قبل ازخواندن درس؛ قبل ازخواب؛ قبل وبعد ازهرنماز، درهرثانیه ثانیه عمر شریف یاد آن عزیز را در قلبت زنده کنیم تا لذت زندگی حاصلت شود.👌
🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌖یک درس بزرگ دیگر آن گوشه کشور مراسم شهید آیت الله آل هاشم:
متانت، نجابت، اصالت، در وجود فردی باشه، شرایط تاثیری در رفتارش نمیذاره! اینجا آیت الله آلهاشم پسرش رو از دست داده یعنی سخت ترین روز برای یک پدر؛ امّا وقتی میبینه صندلی ایشان کمی راحته و صندلی مهمان پلاستیکی با اصرار بلند میشه و جاش رو میده به مهمان و روی صندلی پلاستیکی میشینه!
#شهدای_خدمت
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🔻 گزیدهای از روایات #جهاد_با_نفس، مورد توصیه آیتالله بهجت قدسسره
✅ امام صادق علیهالسلام فرمود:
💠هر بندهای که به چیزی که خدای عزّوجلّ دوست دارد روی آورد، خداوند نیز به چیزی که او دوست دارد روی آورد، و کسی که به [ریسمان] الهی چنگ زند، خداوند او را حفظ میکند و کسی که خداوند به سوی او روی آورد و او را نگاهداری کند، باکی ندارد آسمان بر زمین افتد یا بلائی سخت و همهگیر بر اهل زمین فرود آید؛ چنین کسی بهسبب پرهیزکاری در حزب خدا جای دارد و از هر بلایی در امان است، آیا خداوند نمیگوید: «همانا پرهیزکاران در مقام امن الهی جای دارند».
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۱۱
🕊یادبودمجازی آیت الله سیّدابراهیم رئیسی
▶️ https://fatehe-online.ir/6
🤲روی لینک بزنیم و فاتحه ای قرائت کنیم
❀
┏━━━━━━┓
⠀🏴🌴🏴
┗━━━━━━┛
#نهج_البلاغه
📿عِنْدَ تَنَاهِی الشِّدَّةِ تَکُونُ الْفَرْجَة
ُ وَ عِنْدَ تَضَایُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ یَکُونُ الرَّخَاءُ.
🟤هنگامى كه سختى ها به آخرين درجه شدت برسد گشايش روى مى دهد
و در آن هنگام كه حلقه هاى بلا تنگ مى شود نوبت آسايش و راحتى فرا مى رسد.
📘 #حکمت_ ۳۴۳
┏━━━🍃🌹🍃━━━┓
┗━━━🍁━━
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۳۰
سوره اعراف، آیه ۱۷۸
💥مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي ۖ وَمَن يُضْلِلْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
#ترجمه: هر کس را که خدا هدایت کند، هدایت یافته (واقعى) اوست. و هر کس را که (بخاطر اعمالش) گمراه سازد، همان ها زیانکارانند.
تفسیر آیه:
اما به هوش باشید که رهائى از این گونه لغزش ها و دام هاى شیطانى، بى توفیق و هدایت الهى ممکن نیست، و دام، بسیار سخت است، مگر یار شود لطف خدا، لذا مى فرماید:
آن کس را که خدا هدایت کند و توفیق را رفیق راهش سازد، هدایت یافته واقعى او است (مَنْ یَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدی).
آن کس را که خداوند بر اثر اعمالش به حال خود رها سازد یا وسائل پیروزى و موفقیت در برابر وسوسه هاى شیطانى را از او بگیرد، زیانکار واقعى او است(وَ مَنْ یُضْلِلْ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
بارها گفته ایم هدایت و اضلال الهى نه جنبه اجبارى دارد و نه بى دلیل و بى حساب است، منظور از این دو فراهم ساختن زمینه هاى هدایت، و یا باز گرفتن این گونه زمینه ها است، آن هم به خاطر اعمال نیک و بدى که انسان قبلاً انجام داده است، و در هر حال تصمیم نهائى با خود انسان است.
بنابراین، آیه فوق با آیات گذشته که اصل آزادى اراده را تأیید مى کرد کاملاً انطباق دارد و منافاتى در میان آنها نیست.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مسیر یک قله
🌹 شهادت قلّه است و قلّه بدون دامنه معنا ندارد. هر قلّهای یک دامنهای دارد؛ بسیاری از ماها آرزوی رسیدن به آن قلّه را داریم؛ خب، باید از دامنه عبور کنیم، بایستی مسیر را در دامنهی آن قلّه پیدا کنیم و از آن مسیر برویم تا به قلّه برسیم وَالّا رسیدن به قلّه بدون عبور از دامنه ممکن نیست. این دامنه و این مسیر چیست؟
۱۴۰۰/۰۷/۲۴
#سیدالشهدای_خدمت
#رئیسی_عزیز