eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
373 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
968 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۹۳ 💥وَ إِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا يَتَّبِعُوكُمْ ۚ سَوَاءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ : و اگر آنها را به سوى هدایت دعوت کنید، از شما پیروى نمى کنند. و براى شما یکسان است چه آنها را دعوت کنید و چه خاموش باشید؟! در ادامه آیه قبل مى افزاید: این معبودها آن چنان هستند که اگر شما بخواهید آنها را هدایت کنید، از شما پیروى نخواهند کرد و حتى عقل و شعور آن را ندارند (وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى لا یَتَّبِعُوکُمْ). آنها که چنین هستند و نداى هادیان را نمى شنوند، چگونه مى توانند دیگران را هدایت کنند؟ بعضى از مفسران احتمال دیگرى در تفسیر این قسمت از آیه داده اند و آن این که: ضمیر هُمْ به بت پرستان و مشرکان بر مى گردد، یعنى گروهى از آنها بقدرى لجوج و متعصبند که هر چه آنها را دعوت به توحید کنید، تسلیم نمى شوند. این احتمال نیز هست که منظور این باشد: اگر شما از آنها تقاضاى هدایت کنید، تقاضاى شما انجام نخواهد شد، به هر حال براى شما مساوى است، خواه آنها را، دعوت به سوى حق کنید و یا در برابرشان خاموش باشید (سَواءٌ عَلَیْکُمْ أَ دَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنْتُمْ صامِتُونَ) در هر دو صورت، این گروه بت پرستان لجوج، دست بردار نیستند. طبق تفسیر اول، معنى جمله این است: براى شما یکسان است، خواه از بت ها تقاضاى چیزى کنید، یا خاموش باشید، در هر دو صورت، نتیجه منفى است; زیرا بت ها اثرى در سرنوشت کسى ندارند و قادر به انجام خواسته کسى نیستند. فخر رازى در تفسیر خود، در ذیل این آیه مى نویسد: مشرکان هنگامى که به مشکلى گرفتار مى شدند دست تضرع به سوى بت ها بر مى داشتند، و هنگامى که مشکلى براى آنها واقع نمى شد، ساکت و خاموش بودند، قرآن به آنها مى گوید: خواه در برابر آنها تضرع و زارى کنید و خواه خاموش بمانید هیچ تفاوتى نمى کند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله : 🌴قَلْبٌ لَيْسَ فيهِ شَىْ‏ءٌ مِنَ الْحِكْمَةِ كَبَيْتٍ خَرِبَ فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً فَاِنَّ اللّه‏َ لا يَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛ 🌴دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، ◽️پس بياموزيد و آموزش دهيد، ◽️بفهميد و نادان نميريد. ◽️براستى كه خداوند، بهانه‏اى را براى نادانى نمى‏پذيرد. (نهج‌الفصاحه ص۶۰۰) ⚜ اسامی برندگان مسابقه بحارالانوار طلاب مدرسه علمیه مشکات 👇👇 🔅ماهین فاطمه 🔅فاطمه علوی 🔅فاطمه فریدی 🔅مرضیه روحانی 🔅فوزیه رضوی 🔅مریم نبی زاده 🆔لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: 🔹 منْ أَخَّرَ اَلْمَغْرِبَ حَتَّى تَشْتَبِكَ اَلنُّجُومُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فَأَنَا إِلَى اَللَّهِ مِنْهُ بَرِيءٌ. 🔸هركس نماز مغرب را بدون دليل به تاخير اندازد تا اينكه انبوه ستارگان پيدا شوند من از او بيزارى مى‌جویم. 📚 وسائل الشیعه (باب المواقیت) جلد ۴ صفحه ۱۸۹ ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ التماس دعا ┗━━━🍁━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قابل توجه طلاب مدرسه علمیه مشکات 🔹معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، اداره کل تبلیغ برگزار می کند:👇👇 🔸فراخوان فعالان فرهنگی تبلیغی بین الملل ▫️طلاب محترم بین‌الملل که در ایام تابستان و محرم سال ۱۴۰۳ به کشور خود سفر می‌کنند، لطفا اطلاعات فرم زیر را به صورت کامل تکمیل نمایند. http://forms.jz.ac.ir/f_220/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔 @admin_mobaleghan معاونت تبلیغ و امور فرهنگی ¦ اداره کل تبلیغ @internationalmobalegh جامعة الزَّهرا سلام‌الله‌علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم رب الشهداء 🌷 📣کانون شاهد و ایثارگر جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مدرسه مشکات برگزار میکند📣 وابسته به طلاب جامعه الزهرا 🎤برنامه ها 🔸روایتگری همسر شهید از افغانستان 🔸سخنران: خانم دکتر اسماعیلی 🔸مداح:سرکار خانم کریم پور ⏰زمان: چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت۱۲:۳۰ الی۱۴ 🏢مکان: نمازخانه طبقه سوم ساختمان‌ شهید مطهری 💠 از طلاب گرامی بین الملل، درخواست می‌شود خاطرات شهدای خود را به آیدی زیر ارسال نمایند 🆔@ghorobe_jomeh 💠 طلاب عزیز بین الملل، می‌توانند با همراه داشتن قاب عکسی از شهدای خود محفل مارا مزین کنند 💠آدرس گروه خادم الشهدا جامعه الزهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/joinchat/2066088515C0b4c2d650e 💠 آدرس لینک ثبت مشخصات شهید http://forms.jz.ac.ir/f_60/ 🔰 کانال شاهد و ایثارگر جامعه الزهرا سلام الله علیها 🔴 https://eitaa.com/shahedjz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۹۴ 💥إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ ۖ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ : کسانى را که غیر از خدا مى خوانید (و پرستش مى کنید)، بندگانى همچون خود شما هستند. آنها را بخوانید، و اگر راست مى گویید باید به شما پاسخ دهند (و تقاضایتان را برآورند)! : شرک در عبادت عملى سفیهانه این دو آیه همچنان بحث هاى توحید و مبارزه با شرک را ادامه مى دهد، و بحث هائى را که در این زمینه در آیات قبل بوده تکمیل مى کند، شرک در عبادت و پرستش غیر خدا را عملى سفیهانه و دور از منطق و عقل معرفى مى نماید. دقت در مضمون این دو آیه نشان مى دهد که: با چهار دلیل، منطق بت پرستان ابطال گردیده و سرّ این که قرآن با استدلال هاى مختلف، پیرامون این مسأله بحث مى کند و هر زمان برهانى تازه ارائه مى دهد این است که: شرک بدترین دشمن ایمان و سعادت فرد و جامعه است، و چون ریشه ها و شاخه هاى گوناگونى در افکار بشر دارد، و هر زمان به شکل تازه اى ظهور مى کند و جوامع انسانى را مورد تهدید قرار مى دهد، لذا قرآن از هر فرصتى براى قطع این ریشه خبیث و شاخه هایش استفاده مى نماید. نخست مى گوید: آنهائى را که شما جز خدا مى خوانید و عبادت مى کنید و از آنان یارى مى طلبید بندگانى همچون خود شما هستند! (إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ عِبادٌ أَمْثالُکُمْ). بنابراین، معنى ندارد که انسان در مقابل چیزى که مثل خود او است، به سجده بیفتد و دست نیاز به سوى او دراز کند و مقدرات و سرنوشتش را در دست او بداند. به تعبیر دیگر: مفهوم آیه این است: اگر دقت کنید مى بینید، آنها هم جسم دارند و اسیر زنجیر مکان و زمان هستند و محکوم قوانین طبیعتند و هم محدود از نظر عمر و زندگى و توانائى هاى دیگر، خلاصه هیچ امتیازى بر شما ندارند، تنها با خیال و وهم و امتیازى براى آنها ساخته اید. در این که چرا در این آیه به معبودهاى بت پرستان عِباد جمع عبد به معنى بنده اطلاق شده در حالى که عبد را به موجود زنده مى گویند، تفسیرهاى متعددى وجود دارد. نخست این که: ممکن است اشاره به معبودهاى انسانى، همچون مسیح(علیه السلام)براى مسیحیان، و فرشتگان براى بت پرستان عرب، و امثال آن بوده باشد. دیگر این که ممکن است روى توهمى که آنها پیرامون بت ها داشتند با آنها سخن گفته باشد که اگر فرضا آنها داراى عقل و شعورى هم باشند، موجودى برتر از شما نخواهند بود. سوم این که عبد در لغت گاهى به معنى موجودى که تحت تسلط و فرمان دیگرى است و در برابر آن خاضع است ـ هر چند عقل و شعور نداشته باشد . نیز گفته شده، از جمله به جاده اى که مرتباً از آن رفت و آمد مى کنند مُعَبَّد (بر وزن مقدّم) گفته شده است. پس از آن اضافه مى کند اگر فکر مى کنید آنها قدرت و شعورى دارند اگر راست مى گوئید آنها را بخوانید که مى بایست جواب شما را بدهند (فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجیبُوا لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ). و این دومین دلیلى است که براى ابطال منطق آنها بیان شده و آن این که سکوت مرگبارشان نشانه بى عرضگى آنها و عدم قدرتشان بر هر چیز است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️قبل از هر کاری بگوییم: آقا دستمان را بگیر! آیت الله مصباح یزدی رحمه‌الله علیه: باور کنیم بهترین راه برای موفقیت و هدایت، توسل به اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) است. توسل هم [فقط] این نیست که روضه بخوانیم و بنشینیم گریه کنیم! بلکه این هم از توسل است که هرکاری که می‌خواهیم شروع کنیم اول یک برای امام زمان عجل الله بفرستیم و ته دلمان بگوییم: «آقا دستمان را بگیر!» سعی کنیم این برایمان مَلَکه بشود. تجربه‌های زیادی هست که [اهل بیت] در مقام عمل کسانی را که اینگونه رفتار می‌کردند، رها نکردند. 🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌖پیامبر اکرم (ص) فرمودند : لَا یدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ یعْنِی نَمَّاماً وَ قَالَ صلی الله علیه و آله یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ حَرَّمْتُ الْجَنَّةَ عَلَی الْمَنَّانِ وَ الْبَخِیلِ وَ الْقَتَّاتِ وَ هُوَ النَّمَّام؛ خدای عزّوجلّ می فرماید: بهشت را بر چند گروه حرام کرده ام که یکی از آن ها است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۹۵ 💥أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۗ قُلِ ادْعُوا شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ : آیا (آنها حداقل همانند خود شما) پاهایى دارند که با آن راه بروند؟! یا دستهایى دارند که با آن چیزى را بگیرند (و کارى انجام دهند)؟! یا چشمانى دارند که با آن ببینند؟! یا گوشهایى دارند که با آن بشنوند؟! (نه، هرگز، چنین نیست) بگو: «شریکانتان را (و بت هایى که همتاى خدا قرار داده اید، بر ضد من) بخوانید، و براى من توطئه کنید، و لحظه اى مهلتم ندهید (تا بدانید کارى از آنها ساخته نیست)! در سومین بیان روشن مى سازد که آنها حتى از بندگان خود پست تر و ناتوان ترند، خوب بنگرید آیا آنها لااقل همانند شما پاهائى دارند که با آن راه بروند؟ (أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ یَمْشُونَ بِها). یا دست هایى دارند که با آن چیزى را بگیرند و کارى انجام دهند؟ (أَمْ لَهُمْ أَیْد یَبْطِشُونَ بِها). یا چشم هائى دارند که با آن ببینند؟ (أَمْ لَهُمْ أَعْیُنٌ یُبْصِرُونَ بِها). یا گوش هائى دارند که با آن بشنوند؟ (أَمْ لَهُمْ آذانٌ یَسْمَعُونَ بِها). به این ترتیب، آنها به قدرى ضعیفند، که حتى براى جا به جا شدن، نیاز به کمک شما دارند و براى دفاع از موجودیت خود، نیازمند به حمایت هستند، نه چشم بینا، نه گوش شنوا و نه هیچ احساس دیگرى در آنها وجود ندارد. سرانجام در پایان آیه ضمن تعبیر دیگرى که در حکم چهارمین استدلال است مى گوید: بگو اى پیامبر! این معبودهائى را که شما شریک خدا قرار داده اید بر ضد من بخوانید و همگى دست به دست هم دهید و براى من تا آنجا که مى توانید نقشه بکشید و در این کار هیچ گونه تأخیر روا مدارید، ببینیم با این حال کارى از همه شما ساخته است؟ (قُلِ ادْعُوا شُرَکاءَکُمْ ثُمَّ کیدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ). یعنى، اگر من دروغ مى گویم و آنها مقربان خدا هستند و من به حریم احترامشان جسارت کرده ام، پس چرا آنها مرا غضب نمى کنند؟ و نیروى آنها و شما کمترین تأثیرى در وضع من ندارد؟ بنابراین، بدانید اینها موجودات غیر مؤثرى هستند که توهّمات شما به آنها نیرو بخشیده! ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️امیرالمومنین علیه‌السلام: 🔸️در روزگاری که مردم همدیگر را غارت می‌کنند و نه بزرگ به کوچک رحم می‌کند و نه قوی به ضعیف، حضرت مهدی علیه‌السلام زمین را از عدالت لبریز خواهد کرد 📚 كفاية الأثر، ص: ۱۵۱. ۱۳ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر)💐 🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی: «نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَيه السَّلام عَلَی النَّبِيِّ صَلَّی الله عَلَيه و آله و سَلَّم فَقَالَ لَهُ يَا جَبْرَئِيلُ عِظْنِي» چون انسان چيزي را بشنود با اينکه ميداند، در او يک اثر تازه ای پيدا ميشود. وجود مبارک پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) به جبرئيل(سلام الله عليه) ميفرمايد 🌴 «عِظنِي» مرا موعظه کن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۹۶ 💥إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ ۖ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ : ولىّ و سرپرست من، خدایى است که این کتاب را نازل کرده. و او صالحان را سرپرستى مى کند. : معبودهاى بى ارزش در تعقیب آیه گذشته که به مشرکان مى گفت شما و بت هایتان نمى توانید کوچکترین زیانى به من برسانید، در نخستین آیه مورد بحث، به دلیل آن اشاره کرده، مى گوید: ولىّ و سرپرست و تکیه گاه من خدائى است که این کتاب آسمانى را بر من نازل کرده است (إِنَّ وَلِیِّیَ اللّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ). نه تنها من، او همه صالحان و شایستگان را حمایت و سرپرستى مى کند و مشمول لطف و عنایتش قرار مى دهد (وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصّالِحینَ). ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 السَّلام عَلیْکَ یٰا مُحَمَّدَبْنَ عَلِی اَیُّهَا الْباقِرُ شهادت امام باقر (علیه‌السّلام) که یک شهادت دارای پیام بود؛ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. یاد امام باقر(علیه‌السّلام)، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریف‌ها و مسخ‌هائی که انجام گرفته بود. ۱۳۸۸/۰۴/۰۹ (علیه‌السلام) 🏴💦🏴💦🏴💦🏴