eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
372 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
966 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۷》 : وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ : و (به یاد آرید) هنگامى را که خداوند به شما وعده داد که یکى از دو گروه [= کاروان تجارى، یا لشکر مسلح قریش] نصیب شما خواهد بود. و شما دوست مى داشتید که کاروان (غیر مسلح) براى شما باشد. ولى خداوند مى خواهد حق را با دستورات خود تقویت، و ریشه کافران را قطع کند. (از این رو شما را برخلاف میلتان، با لشکر قریش درگیر ساخت.) : تثبیت حق در این آیه به وعده پیروزى اجمالى خداوند در جریان جنگ بدر اشاره شده، مى فرماید: به یاد بیاورید هنگامى را که خداوند به شما وعده داد یکى از دو گروه (کاروان تجارى قریش یا لشکر آنها) در اختیار شما قرار خواهد گرفت(وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللّهُ إِحْدَى الطّائِفَتَیْنِ أَنَّها لَکُمْ). اما شما براى پرهیز از دردسرهاى جنگ، تلفات و ناراحتى هاى ناشى از آن دوست مى داشتید کاروان، در اختیارتان قرار بگیرد، نه لشکر قریش(وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذاتِالشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ). در روایات آمده است پیامبر(صلى الله علیه وآله) به آنها فرمود: إِحْدَى الطّائِفَتَیْنِ لَکُمْ إِمَّاالْعِیرُ وَ إِمَّا النَّفِیْرُ. عیر به معنى کاروان و نفیر به معنى لشکر است ولى همان طور که در آیه ملاحظه مى کنید به جاى لشکر، ذاتِ الشّوکة و به جاى کاروان غَیرَ ذاتِ الشّوکة تعبیر شده است. این تعبیر، نکته لطیفى در بر دارد; زیرا شَوکة که به معنى قدرت و شدت است در اصل از شَوک به معنى خار گرفته شده، سپس به سر نیزه هاى سربازان و بعد از آن به هر گونه اسلحه، شَوکة گفته شده، و از آنجا که سلاح نشانه قدرت و شدت است به هر گونه قدرت و شدت نیز، شَوکة اطلاق مى‌شود. بنابراین، ذات الشوکة به معنى سربازان مسلح، و غیر ذات الشوکة به معنى کاروان غیر مسلح است که اگر مردان مسلحى هم در آن بوده، مسلماً قابل ملاحظه نبوده اند. یعنى، گروهى از شما روى حسّ راحت طلبى یا علاقه به منافع مادّى، ترجیح مى دادند با مال التجاره دشمن رو به رو شوند، نه با سربازان مسلح، در حالى که پایان جنگ نشان داد، صلاح و مصلحت قطعى آنها در این بود که قدرت نظامى دشمن را درهم بکوبند، تا راه براى پیروزى هاى بزرگ آینده هموار گردد. لذا به دنبال آن مى فرماید: خدا مى‌خواهد به این وسیله حق را با کلمات خود تثبیت کند، و آئین اسلام را تقویت نماید و ریشه کافران را قطع کند(وَ یُریدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ). بر این اساس، این یک درس بزرگ عبرت براى همه شما مسلمانان بود که در حوادث مختلف، دورنگر و آینده‌ساز باشید، نه کوته‌بین و تنها به فکر امروز، هر چند دورنگرى و مال‌اندیشى مشکلات فراوانى در بر داشته باشد و کوته بینى توأم با آسایش و منافع مادّى زودگذر; زیرا پیروزى نخست یک پیروزى ریشه دار و همه جانبه است، اما پیروزى دوم یک پیروزى سطحى و موقت است. این تنها درسى براى مسلمانان آن روز نبود، بلکه مسلمانان امروز نیز باید از این تعلیم آسمانى الهام بگیرند، هرگز به خاطر مشکلات، ناراحتى ها و زحمات طاقت فرسا، از برنامه هاى اصولى چشم نپوشند و به سراغ برنامه هاى غیر اصولى ولى ساده و کم زحمت نروند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: چند نکته درباره اشک فشانی بر ماتم سید الشهداء سلام الله علیه: ۱.گریستن بر سالار شهیدان سلام الله علیه عبادت است و ثواب های فراوانی دارد. ۲.این اشك در حالی که کاری عاطفی است، خردمندانه و نسبت به برخی از دلباختگان عاشقانه است و بر اثر آن گرایش و محبتی میان گریه کننده و شهدای کربلا پیدا میشود که این گرایش، مقدمه و زمینه زنده نگه داشتن سیرهٔ آنان مانند شجاعت و شهادت طلبی است... ۳.گریه بر شهید به سود جامعه است و خود شهید از آن بی‌نیاز است. ۴.زمان رقّت قلب،هنگام باز شدن درهای رحمت خداست و چون دل در مصیبت سالار شهیدان سلام الله علیه زودتر می‌شکند، از این فرصت باید بیشترین بهره را به دست آورد و در آن هنگام فورا از خدا چیزی خواست. کوثر کربلا ص۲۱۴،۲۱۵ 💦♦️💦♦️💦♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥جبهه مقاومت💥 ❇️ قابل توجه طلاب غیرایرانی ورودی ۱۴۰۲ 💢جهت پیوستن به فعالان تبلیغ دین اسلام در فضای مجازی و انجام امور تبلیغاتی وارد لینک 👇شوید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/2746876716Ce34f9c873a 👤مسئول امور فضای مجازی سرکار خانم حکمت‌نیا زیدعزها هستند. 🌐 عزیزان وارد لینک فوق 👆شوید تا با فعالیت دوستان آشنا و همراهشان شوید. ✳️ ان شاءالله شروع به عملیات تبلیغاتی در فضای مجازی نمایید. لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات 🆔https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ به لطف الهی آموزش قرآن کریم ویژه طلاب غیرایرانی ▫️شروع دوره:👇 🔺۱۷ تیرماه تا ۲۴ مرداد 🔺روزهای یکشنبه دوشنبه سه‌شنبه:👇 ⏰ ساعت ۹ تا ۱۲ 💠 ۹ تا ۱۰ کارگاه تجوید 💠 ۹تا ۱۰ تربیت‌مربی‌ _ حفظ _ منبر و‌‌‌‌ تدريس آزمایشی 💠 ۱۰ تا ۱۱ تفسیر - جزء ۳۰ _ سوره فجر 💠 ۱۱ تا ۱۲ ترتیل مقدماتی ۲ 💢مهلت ثبت‌نام تا شنبه ۱۶ تیرماه 📝ثبت‌نام حضوری در دفتر فرهنگی _ قرآنی مدرسه مبارکه علمیه مشکات _ عبادی صورت می‌پذیرد. یا به ای دی زیر مشخصات خود را پیام بفرمایید. 👇 @Zebadi54 ☎️ شماره تماس ۳۲۱۱۲۳۴۷ ⏰ ساعت تماس ۷ تا ۱۳ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مبارکه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۸》 : لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ : تا حق را تثبیت کند، و باطل را از میان بردارد، هرچند مجرمان کراهت داشته باشند. : باز هم به طور آشکارتر پرده از روى مطلب بر مى دارد که هدف اصلى این برنامه (درگیرى مسلمانان با لشکر دشمن در میدان بدر) این بود که حق; یعنى توحید، اسلام، عدالت و آزادى بشر از چنگال خرافات و اسارتها و مظالم، تثبیت و جاى گیر شود و باطل، یعنى شرک و کفر و بى ایمانى و ظلم و فساد ابطال گردد و از میان برود، هر چند مشرکان مجرم و مجرمان مشرک مایل نباشند (لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ). آیا این آیه تأکید همان مطلبى است که در آیه پیش گفته شد همان طور که در نظر ابتدائى به چشم مى خورد؟ یا مطلب جدیدى را در بر دارد؟ بعضى از مفسران مانند فخر رازى در تفسیر کبیر و نویسنده المنار در تفسیرش چنین گفته اند: حق در آیه قبل، اشاره به پیروزى مسلمانان در جنگ بدر بود، اما حق در آیه دوم، اشاره به پیروزى اسلام و قرآن است که نتیجه پیروزى نظامى در جنگ بدر بود. و به این ترتیب، پیروزى نظامى در آن شرائط خاص مقدمه پیروزى هدف و مکتب بود. این احتمال نیز هست که آیه قبل اشاره به اراده خدا (اراده تشریعى که در شکل فرمان پیامبر (صلى الله علیه وآله) آشکار شد) بوده باشد، و آیه اخیر اشاره به نتیجه این حکم و فرمان (دقت کنید). ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥جبهه مقاومت💥 ❇️ قابل توجه طلاب غیرایرانی ورودی ۱۴۰۲ 💢جهت پیوستن به فعالان تبلیغ دین اسلام در فضای مجازی و انجام امور تبلیغاتی وارد لینک 👇شوید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/2746876716Ce34f9c873a 👤مسئول امور فضای مجازی سرکار خانم حکمت‌نیا زیدعزها هستند. 🌐 عزیزان وارد لینک فوق 👆شوید تا با فعالیت دوستان آشنا و همراهشان شوید. ✳️ ان شاءالله شروع به عملیات تبلیغاتی در فضای مجازی نمایید. لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات 🆔https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ به لطف الهی آموزش قرآن کریم ویژه طلاب غیرایرانی ▫️شروع دوره:👇 🔺۱۷ تیرماه تا ۲۴ مرداد 🔺روزهای یکشنبه دوشنبه سه‌شنبه:👇 ⏰ ساعت ۹ تا ۱۲ 💠 ۹ تا ۱۰ کارگاه تجوید 💠 ۹تا ۱۰ تربیت‌مربی‌ _ حفظ _ منبر و‌‌‌‌ تدريس آزمایشی 💠 ۱۰ تا ۱۱ تفسیر - جزء ۳۰ _ سوره فجر 💠 ۱۱ تا ۱۲ ترتیل مقدماتی ۲ 💢مهلت ثبت‌نام تا شنبه ۱۶ تیرماه 📝ثبت‌نام حضوری در دفتر فرهنگی _ قرآنی مدرسه مبارکه علمیه مشکات _ عبادی صورت می‌پذیرد. یا به ای دی زیر مشخصات خود را پیام بفرمایید. 👇 @Zebadi54 ☎️ شماره تماس ۳۲۱۱۲۳۴۷ ⏰ ساعت تماس ۷ تا ۱۳ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مبارکه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
💥 در تحولات عالَم، کسانی می‌توانند همراه با امام بمانند که بزرگ‌تر از دنیا باشند و آمدوشدِ حادثه‌ها و پیشامدها، آنها را زیرورو نکند! 💥 کسی که _ به‌تعبیر ضرب‌المثل _ با یک مویز، گرمی‌اَش می‌شود و با یک قاشق ماست هم سردی‌اَش می‌شود، چطور می‌خواهد با امام همراه شود؟ 💠 : «ما عهدها و قرارهای بزرگی در پیش داریم. انسانی که می‌خواهد در کنار امام زمان باشد باید بزرگ باشد و پیدا کند والا نمی تواند با حضرت همراه باشد. سیدالشهداء(ع) فرمودند: : «مَنْ کانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَائِنَا نَفْسَهُ فَلْیرْحَل مَعَنا». کسی که آماده کوچ کردن از این دنیا نیست، نمی‌تواند امام را همراهی کند. کسی که نگاهش در حد دنیاست، و به تعبیر آن ضرب‌المثل، با یک مویز گرمی‌اَش می‌شود و با یک قاشق ماست هم سردی‌اَش می‌شود، فایده ندارد؛ کسی که به این زودی‌ها و در این حوادث، جابه‌جا می‌شود، نمی تواند کنار امام بایستد. خدا رحمت کند، یک استادی داشتیم، درباره می‌گفتند این آدم‌های بزرگ، با تحول احوال، ذره‌ای دگرگونی در آنها ایجاد نمی‌شود؛ دیروز هجده هزار نفر با او بیعت کردند و بعد، حداقل هفت هشت هزار نفر پا به رکابش آمدند، و شب وقتی از مسجد به بیرون می‌آید، تنهاست، اما هیچ تحولی در او پیدا نمی‌شود؛ همان شجاعت و همان استواری در او هست؛ نه تردید می‌کند، نه شک می‌کند، نه سست می‌‌شود. در این تحولاتی که در عالَم پیش می‌آید، کسانی می‌توانند بمانند که باشند و آمدوشدِ این حادثه‌ها و این اتفاقات، آنها را زیرورو نکند.» (کتاب تربیت ولایی، ص۱۷۷)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. بوی محرم دل آدم رو جلا میده خدایا به حق حسین (ع) توفیق عزاداری با معرفت رو نصیب دلهای زنگار زده مون بفرما🤲🏻 . ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرارسیدن ماه عزا و ماتم آل الله را به محضر صاحب الزمان علیه السلام و شما محبین اهلبیت تسلیت عرض میکنم🖤 اعمال شب اول ماه محرم : خواندن دو رکعت نماز ( در هر رکعت حمد و یازده مرتبه قل هوالله احد ) در روایت است از حضرت رسول ( ص) که هر که این نماز را بجا آورد و صبحش را روزه بگیرد ، مثل کسی است که تمام سال را مداومت بخیر کرده و درآن سال محفوظ است و اگر بمیرد به بهشت رود اعمال روز اول محرم : ۱ - روزه است روایت از امام رضا ( ع)است ‌که : هرکه در این روز روزه بدارد و خداوند را بخواند ، خداوند دعای او را مستجاب کند چنانکه دعای زکریا را مستجاب کرد . ۲ - دو رکعت نماز بخواند و چون فارغ شد دستها را بلند کند و ایندعا را سه دفعه بخواند : اللهم انت اله القدیم و هذه سنه جدیده ..... به مفاتیح رجوع شود از همگی التماس دعا
آجَرَکَ الله یا بَقیَّهَ الله فی مُصیبَة جَدِّکَ الحُسین علیه السلام ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا در 🏴 با وضو وارد روضه شویم 🏴 پاکی باطن ▪️خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین (علیه‌السلام) چیزی نبینید. ▪️با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همان‌طور که با وضو و طهارت در این جلسات شرکت می‌کنیم، به وسیله استغفار ، طهارت باطنی هم کسب کنیم. ▪️قبل از ورود به مراسم عزای ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) بگوییم: خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) هست، آن را برطرف بفرما. ▪️دهه محرم، دهه تحول است، جناب حرّ یک شخص است اما حرّ شدن یک جریان می‌باشد. در این دهه باید متحول شویم. 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۹》 : إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ : (به خاطر بیاورید) زمانى را (که از شدّت ناراحتى در میدان بدر،) از پروردگارتان کمک مى خواستید. و او خواسته شما را پذیرفت (و گفت): من شما را با هزار فرشته، که پیاپى فرود مى آیند، یارى مى کنم. درس هاى آموزنده در میدان بدر این آیات، به قسمت هاى حساسى از جنگ بدر و نعمت هاى گوناگونى که خداوند در این صحنه خطرناک نصیب مسلمانان کرد، اشاره مى کند، تا حسّ اطاعت و شکرگزارى آنها را برانگیزد و راه را به سوى پیروزى ها و پیشرفت هاى آینده در برابر آنها بگشاید. نخست به نعمت یارى فرشتگان اشاره کرده مى فرماید: به خاطر بیاورید زمانى را که از شدت وحشت و اضطراب ، که از کثرت نفرات دشمن و فزونى تجهیزات جنگى آنها براى شما پیش آمده بود به خدا پناه مى بردید، دست حاجت به سوى او دراز مى کردید و از وى تقاضاى کمک مى نمودید (إِذْ تَسْتَغیثُونَ رَبَّکُمْ). در پاره اى از روایات آمده پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز با مسلمانان در استغاثه و یارى طلبیدن از خداوند هم صدا بود، دست خود را به سوى آسمان بلند کرده عرضه مى داشت: أَللّهُمَّ أَنْجِزْ لِى ما وَعَدْتَنِى اللّهُمَّ إِنْ تُهْلَکْ هذِهِ الْعِصابَةُ لاتُعْبَدُ فِى الأَرْضِ؛ خداوندا، وعده اى را که به من داده اى تحقق بخش! پروردگارا، اگر این گروه مؤمنان نابود شوند، دیگر در روى زمین پرستش نمى شوى ! و پیامبر(صلى الله علیه وآله) آن قدر به این استغاثه و دعا ادامه داد که عبا از دوشش بر زمین افتاد. و به دنبال آن مى افزاید: در این هنگام خداوند تقاضاى شما را پذیرفت و فرمود: من شما را با یک هزار نفر از فرشتگان که پشت سر هم فرود مى آیند، کمک و یارى مى کنم (فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْف مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفینَ). مُرْدِفین از ماده اِرْداف به معنى پشت سر هم قرار گرفتن است، بنابراین مفهوم این کلمه این مى شود که فرشتگان پشت سر یکدیگر براى یارى مسلمانان فرود آمدند. این احتمال نیز در معنى آیه داده شده است که: منظور این است: این گروه هزار نفرى گروه هاى متعدد دیگرى را پشت سر داشتند. و به این ترتیب با آیه ۱۲۴ سوره آل عمران که مى گوید: هنگامى که تو (اى پیامبر) به مؤمنان مى گفتى: آیا کافى نیست که خداوند شما را به سه هزار نفر از فرشتگان یارى کند تطبیق مى نماید. ولى ظاهر این است که: عدد فرشتگان در بدر یک هزار نفر بوده است، و مُرْدِفینَ صفت آن یک هزار نفر است. و آیه سوره آل عمران وعده اى بوده است به مسلمانان که حتى اگر لازم شود خداوند عدد بیشترى را به یارى شما مى فرستد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا