eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
975 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔽 نبود تحلیل سیاسی در مردم، باعث شکست امام شد بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفته‌ام که، چیزی که امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه‌ی خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمومنین علیه‌السلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه‌ی مردم که بی‌دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می‌انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش می‌شد و همه آن را قبول می‌کردند! ۱۳۷۲/۰۸/۱۲ (علیه‌السلام)
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی «وجود مبارک امام مجتبی (سلام الله علیه) به ما فرمود؛ «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ ومَصَابِیحَ الْهُدى»؛ مهم‌ترین وظیفه و خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی (سلام الله علیه) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می ‌گیرد، آنگاه وقتی حرف می‌ زنید عالمانه است، چیزی می ‌نویسد عالمانه است، قیام و قعودتان عالمانه است. یك ظرف عطر وقتی درش باز می‌شود جز بوی خوب چیز دیگر ندارد.» درس اخلاق ٩۶/٨/۴ آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۳۸》 : قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَنتَهُوا يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ وَ إِن يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ : به کسانى که کافر شدند بگو: «چنانچه از مخالفت باز ایستند، (و ایمان آورند،) گذشته آنها بخشوده خواهد شد و اگر (به اعمال سابق) بازگردند، سنّت (خداوند در مورد) گذشتگان، (درباره آنها) جارى مى شود.» (و مجازات شدیدى خواهند شد). غفران اعمال گذشته مى‌دانیم روش قرآن این است که بشارت و انذار را با هم توأم مى کند؛ یعنى همان گونه که دشمنان حق را تهدید به مجازات هاى سخت و دردناک مى‌نماید، راه بازگشت را نیز به روى آنها باز مى گذارد. این آیه، همین روش را تعقیب مى‌کند، و به پیامبر دستور مى دهد: به افرادى که کافر شده اند بگو: اگر از مخالفت و لجاجت و طغیان و سرکشى بازایستند و به سوى آئین حق باز گردند گذشته آنها بخشوده خواهد شد(قُلْ لِلَّذینَ کَفَرُوا إِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ). از این آیه استفاده مى شود با قبول اسلام، گذشته هر چه باشد مورد عفو قرار مى گیرد، و این همان چیزى است که در روایات اسلامى به عنوان یک قانون کلى آمده است. گاهى به عبارت: أَلإِسْلامُ یَجُبُّ ما قَبْلَهُ: اسلام ما قبل خود را مى پوشاند. و گاهى به تعبیر دیگر، که از طرق اهل سنت از پیامبر نقل شده: إِنَّ الإِسْلامَ یَهْدُمُ ما کانَ قَبْلَهُ، وَ إِنَّ الْهِجْرَةَ تَهْدُمُ ما کانَ قَبْلَها وَ إِنَّ الْحَجَّ یَهْدُمُ ما کانَ قَبْلَهُ: اسلام آنچه را که قبل از آن است از میان مى برد، و هجرت کردن نیز ما قبل خود را از میان مى برد، و حج خانه خدا ما قبل خود را محو مى کند. منظور این است: اعمال و کارهاى خلاف، و حتى ترک فرائض و واجبات قبل از اسلام، به خاطر پذیرش اسلام، مورد عفو قرار خواهد گرفت و مجازات آنها از میان خواهد رفت و این قانون عطف به گذشته نمى‌شود. از این جهت در کتب فقه اسلامى مى خوانیم: بر شخصى که مسلمان مى شود حتى قضاء عبادات گذشته لازم نیست. آنگاه اضافه مى کند: اما اگر از روش نادرست خود باز نایستند و به اعمال سابق باز گردند سنت خداوند در پیشینیان درباره آنها انجام مى‌شود (وَ إِنْ یَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الأَوَّلینَ). منظور از این سنت، همان سرنوشتى است که دشمنان حق در برابر انبیاء، و حتى خود مشرکان مکّه در برابر پیامبر در جنگ بدر به آن گرفتار شدند. در سوره غافر آیه ۵۱ مى خوانیم: إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الأَشْهادُ: ما رسولان خود و کسانى که ایمان آورده اند را در زندگى دنیا و روز رستاخیز که گواهان بر مى خیزند، یارى مى کنیم . همچنین در سوره اسراء آیه ۷۷ پس از ذکر در هم پیچیده شدن زندگى دشمنان اسلام مى خوانیم: سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنا وَ لاتَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْویلاً: این سنت ما درباره پیامبران پیشین است و این سنت هرگز دگرگون نمى‌شود. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 به مناسبت سالروز ارتحال جناب سلمان فارسی اعلی‌الله مقامه الشریف، ٣۵ق؛ ✅ حضرت آیت الله بهجت قدس سره: ▪️انسان در اثر متابعت از انبیا و اوصیا علیهم‌السلام، سلمان یا لقمان رضوان‌الله‌علیهما می‌شود؛ که نبی یا وصی نبودند، ولی آثار و خواص انبیا علیهم‌السلام را داشتند. 📚در محضر بهجت، ج٣، ص١۵٧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام حسن مجتبی (علیه‏‌السلام) : ✨ هشت نصیحت امام حسن مجتبی علیه السلام 1️⃣ بخشش آن است که اما و اگری پیش از آن نباشد و منت گذاری درپی آن نیاید. 2️⃣ بخشندگی پیش از درخواست از بزرگ‏ترین بزرگواری‏‌هاست. 3️⃣ گناه را با کیفر مداوا مکن و در میان آن دو، راهی برای عذر خواهی بگذار. 4️⃣ شوخی هیبت را می‏‌بلعد. 5️⃣ انسان ساکت بر هیبت و وقار خود می‌‏افزاید. 6️⃣ آن کس که از او چیزی بخواهند، آزاد است تا آن زمان که وعده دهد. و برده است، تا آن زمان که به وعده عمل کند. 7️⃣ فرصت زودگذر است. و به کندی و سختی دوباره به دست می‏‌آید. 8️⃣ نعمت‏ها تا زمانی که هستند ناشناخته‌‏اند و هنگامی که رخت بربستند، شناخته می‏‌شوند. 📚 معانی‌الأخبار، ص۲۵۷، ح۲ 💌نشرحداکثری باذکرصلوات ╭━═━⊰ 🍃🖤🍃 ⊱━═━╮ ╰━═━⊰ 🍃🖤🍃 ⊱━═━╯
🌷امام على عليه السلام: برترين عبادت، دل بركندن از دنياست. (غررالحكم حدیث۲۸‌۷۲) 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در دعايى پيوسته مى‌خواند: پروردگارا دنيا را بزرگترين همّ ما و نهايت دانش ما قرار مده. (ميزان الحكمه ج۴ ص۱۱۱) ╭━═━⊰ 🍃🖤🍃 ⊱━═━╮ ╰━═━⊰ 🍃🖤🍃 ⊱━═━╯
🔻 رهبر معظم انقلاب مدظلله العالی می فرمایند: 🔰 «گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست؛ چرا که مذاکره با دولت کنونی آمریکا سم است. البته جنگی نخواهد شد؛ بلکه برخورد، برخورد اراده هاست. در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.» ✨ این روز پرافتخار، سالگرد مقاومت و پیروزی مقتدرانه حزب الله در برابر رژیم خونخوار اسرائیل گرامی باد. ┄┅═══••✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۳۹》 : وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ۚ فَإِنِ انتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ : و با آنها پیکار کنید، تا فتنه (و بت پرستى و سلب آزادى) برچیده شود، و دین (و پرستش) همه مخصوص خدا گردد. و اگر آنها (از اعمال نادرست خود) دست بردارند، (خداوند آنها را مى پذیرد.) خدا به آنچه انجام مى دهندبیناست. : از آنجا که در آیه قبل دشمنان را براى بازگشت به سوى حق دعوت کرده بود و این دعوت ممکن بود این فکر را براى مسلمانان ایجاد کند که دیگر دوران جهاد پایان یافته و هیچ راهى جز انعطاف و نرمش در پیش نیست، براى رفع این اشتباه اضافه مى کند: با این دشمنان سرسخت مبارزه کنید و پیکار را همچنان ادامه دهید تا فتنه بر چیده شود و دین یکپارچه براى خدا باشد (وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لاتَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلّهِ). فِتْنَه همان گونه که در تفسیر آیه ۱۹۳ سوره بقره گفته ایم، مفهوم وسیعى دارد که هر گونه اِعمال فشار را شامل مى شود، لذا گاهى در قرآن کلمه فتنه به معنى شرک و بت پرستى که انواع محدودیت ها و فشارها را براى جامعه در بر دارد گفته شده. همچنین به فشارهائى که از ناحیه دشمنان براى جلوگیرى از گسترش دعوت اسلام و به منظور خفه کردن نداى حق طلبان و حتى باز گرداندن مؤمنان به سوى کفر به عمل مى آید فتنه اطلاق شده است. در آیه فوق بعضى از مفسران فتنه را به معنى شرک و بعضى به معنى کوشش هاى دشمنان براى سلب آزادى فکرى و اجتماعى از مسلمانان گرفته اند. ولى حق این است که مفهوم آیه، مفهوم وسیعى است که هم شرک را شامل مى شود و (به قرینه جمله وَ یَکُونَ الدِّیْنَ کُلُّهُ لِلّهِ ) و هم سایر فشارهائى که از طرف دشمنان به مسلمانان وارد مى شد. در ذیل آیه بار دیگر در برابر شدت عمل دست دوستى و محبت را به سوى آنها دراز مى کند و مى گوید: اگر از راه و روش خود دست بر دارند خداوند به آنچه عمل مى کنند آگاه است و با لطف و مرحمت خاص خویش با آنان رفتار خواهد کرد (فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّاللّهَ بِما یَعْمَلُونَ بَصیرٌ). ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری