eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
367 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
994 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ در لحظه مرگ باورهای درونی انسان بیرون می‌ریزد! 🔻 در لحظه‌ی فکر و خیلی کار نمی‌کند بلکه انسان بیرون می‌ریزد. اگر کسی درون دل او و باشد بیرون می‌ریزد. اگر درون دل او و باشد او هم بیرون می‌ریزد. 🔸 مرحوم در هنگام مرگ دچار فراموشی شدیدی شده بودند. طوری که بسیاری از اصطلاحات علمی و فلسفه‌ها و قیل‌وقال‌های کلامی را فراموش کرده بودند. حتی رئیس بیمارستانی که ایشان در آن‌جا بستری بودند می‌گفتند اگر یک لیوان آب به دست ایشان می‌دادیم همین‌طور در دست خود نگاه می‌داشتند مگر اینکه به ایشان می‌گفتیم آن را بخورید. اما با این وجود برخی از بستگان ایشان می‌گفتند ما دیدیم در لحظات آخر لب ایشان تکان می‌خورد و گویی حرف می‌زنند. از ایشان سؤال کردیم که چکار می‌کنید؟ فرمودند تکلم. گفتیم تکلم با چه کسی؟ گفت با حضرت حق. این را فراموش نکرده چون در جان او رسوخ کرده است. 👤
🦋 عزیزان طلاب غیرایرانی 🔹آخرین مهلت مسابقه اصول کافی 🔹و تحویل پاسخنامه سوالات تستی و تشریحی 🔹روز سه‌شنبه 16 خرداد می باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۱۰۳ سوره مائده 💥 مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ ۙ وَلَٰكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ : خدا هیچ حیوانی را به عنوان بحیره و سائبه و وصیله و حام، مقدّس و ممنوع از تصرّف قرار نداده است. ولی كسانی كه كافرند بر خدا دروغ‌ می‌ بندند و بیشترشان تعقل نمی ‌كنند. این آیه در مدینه نازل شده است. در اين آيه، اشاره به چهار بدعت نابجا شده كه در ميان جاهلیت قبل از اسلام معمول بود، آنها بر بخشی از حيوانات به جهتى از جهات علامت نامى گذارده و خوردن گوشت آن را ممنوع مى ‌ساختند و يا حتّى خوردن شير و چيدن پشم و سوار شدن بر پشت آنها را مجاز نمى ‌شمردند. هيچ يک از اين احكام را به رسميّت نمى ‌شناسد «ما جَعَلَ اللّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ؛ خدا هیچ حیوانی را به عنوان بحیره و سائبه و‌ وصیله و حام، مقدس و ممنوع از تصرف قرار نداده است. و امّا توضيح اين چهار نوع حيوان: 1⃣ : به حيوانى مى‌ گفتند كه پنج بار زاييده بود و پنجمين آنها مادّه و به روايتى نر بود، گوش چنين حيوانى را شكاف وسيعى مى ‌دادند و آن را به حال خود آزاد مى ‌گذاشتند و از ذبح آن صرف نظر مى‌ كردند. 2⃣ : شترى بوده كه دوازده (و به روايتى ده) بچّه مى ‌آورد، آن را آزاد مى ‌ساختند و حتّى كسى سوار بر آن نمى ‌شد، تنها گاهى از شير آن مى‌ دوشيدند و به ميهمان مى ‌دادند. 3⃣ : به گوسفندى مى ‌گفتند كه هفت بار فرزند مى ‌آورد و به روايتى به گوسفندى مى ‌گفتند: كه دوقلو مى‌ زاييد، ذبح چنان گوسفندى را نيز حرام مى ‌دانستند. 4⃣ : به حيوان نرى مى ‌گفتند كه ده بار از آن براى تلقيح حيوانات ماده استفاده مى ‌كردند و هر بار فرزندى از نطفه آن به وجود مى ‌آمد. مشرکان این ها را به نسبت می دادند و‌ می گفتند این ها قانون الهی است سپس مى ‌فرمايد: «وَ لكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ؛ ولی کسانی که کافرند بر خدا دروغ می بندند و بیشترشان تعقل نمی کنند» 🔹پیام های آیه ۱۰۳ سوره مائده ✅ دین را باید از خرافات و بدعت ها پاک نمود. ✅ تا از سوی ، قانونی نسبت به تحریم حیوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. ✅ بدعت در ، کفر است. حتی اگر کسانی خدا را قبول دارند و بر خدا دروغ می بندند نیز کافرند ✅ اگر اکثریت جامعه اهل تعقل باشند، بدعت ها رشد نمی کند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋 عزیزان طلاب غیرایرانی 🔹آخرین مهلت مسابقه اصول کافی 🔹و تحویل پاسخنامه سوالات تستی و تشریحی 🔹روز سه‌شنبه 16وچهارشنبه 17 خرداد می باشد
📣✨ سوالات تشریحی مسابقه اصول کافی ازباب کبر و حسد بسمه تعالی ۱- قال النبی(ص) إنّ المَلَكَ لَيَصعَدُ بعَملِ العَبدِ مُبتَهِجا بهِ ، فإذا صَعِدَ بحَسَناتِهِ يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ : اجعَلُوها في سِجِّينٍ إنّهُ لَيسَ إيّايَ أرادَ بِه بنا بر قول پیامبر علیه السلام چرا عمل حسنه شخص در دیوان اعمال گنهکاران نوشته می‌شود؟ ۲.در حدیث شریف قال الله عزوجل: أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلِي لَمْ أَقْبَلْ إِلاَّ مَا كَانَ لِي خَالِصاً. چرا خداوند خود را بهترین شریک می داند؟ ۳. در حدیث عن ابی جعفر(ع): قال الابقاء علی العمل اشد من العمل ،قال: چرا امام باقر علیه السلام نگهداری عمل را سخت تر از خود عمل میداند؟ ۴.در روایت شریفه عن ابی عبدالله(ع) قال: ان الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب .خوردن حسد ایمان را به چه چیزی تشبیه کرده است؟ ۵.امام صادق(ع) در روایت عن معاویة بن وهب قال: قال ابوعبدالله: <آفة الدین الحسد والعجب و الفخر> آفت دین را چه اموری می‌داند؟ ۶.در حدیث عن ابی عبدالله(ع) : قال انَّ المومنَ یَغبِطُ وَ لایَحسِدُ وَالمنافِقُ یَحسِدُ وَلایَغبِطُ بنابر قول امام صادق ویژگی مومن و منافق چیست؟ ۷.عن احدهما عليه السلام قال: لایَدخُلُ الجَنَّةَ مَن كانَ في قَلبِهِ مِثقالَ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ مِنَ الكِبَرِ قال: فاستَرجَعتُ فقالَ: مالَكَ تَستَرجِعُ؟ قُلتُ: لِما سَمِعتُ مِنكَ، فقالَ: لَيسَ حَيثُ تَذهَبُ، اِنَّما أعني الجُحودَ، إنِّما هُوَ الجُحودُ با توجه به حدیث فوق کدام یک از اقسام کبر اگر در انسان باشد مانع داخل شدن شخص در بهشت میشود؟ ۸.در روایت شریفه عن ابی عبدالله(ع) قال: الکِبرُ أن تَغمِصَ النّاسَ وَ تَسفُهَ الحَقَّ امام كبر را چگونه تعریف می‌کند؟ ۹.سَمِعتُ اباعبدالله( ع) یقولُ:إنَّ المُتكَبِّرينَ يُجعَلونَ في صُوَرِ الذَّرِّ يَتَوَّطَّأُهُم النّاسُ حتّي يَفرَغُ اللهُ مِنَ الحِسابِ بنابر حدیث بالا متکبرین به چه صورت محشور می‌شوند؟ ۱۰. در حدیث عن ابی عبدالله: قال: ما مِن رَجُلٍ تَكَبّرَ أَو تَجَبَّرَ إلّا لِذِّلَّةٍ وَ جَدَها في نَفسِهِ. امام صادق(ع) علت کبر را چه چیزی می‌داند؟
🔹آثار و برکات عبادت در شب پانزدهم ماه ذی القعده... ▫️امشب، شب ۱۵ ماه ذیقعده است ... در کتب ادعیه در فضیلت امشب چنین آمده است: ▫️از رسول خدا صلی اله علیه وآله روایت شده است که : همانا در ماه ذی القعده شب مبارکی وجود دارد و آن، شب پانزدهم است که خداوند با نظر رحمت به بندگانش می نگرد. پاداش کسی که این شب به طاعت و عبادت بپردازد،معادل پاداش صد نفر عابد روزه داری که به اندازه یک چشم زدن معصیت خدا نکرده اند. ▫️روایت شده : هر کس در این شب از خداوند درخواستی نماید،خداوند به او عطا می کند. ▫️مرحوم سید بن طاووس در کتاب "اقبال الاعمال" می نویسد: بعد از نیمه شب به عبادت ،نماز و درخواست حاجت از خداوند متعال مشغول شو. 📗منبع: اقبال الاعمال، ص 616 👌لازم به ذکر است که که دعا برای فرج امام زمان ارواحنافداه، و نابودی دشمنان آن حضرت، یکی از وظایف شیعیان در زمان غیبت است... 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۱۰۴ سوره مائده 💥وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءابَآءَنَآ ۚ أَوَلَوْ كَانَ ءابَآؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَ لَا يَهْتَدُونَ : و هنگامی كه به آنان گفته شود: به سوی آنچه خداوند نازل كرده و به سوی پیامبر بیایید گویند: آیینی كه پدرانمان را بر آن یافته ‌ایم ما را بس است. آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی ‌دانستند و هدایت نشده بودند [باز هم باید راه آنان را ادامه دهند؟] 🌷 : بیایید 🌷 : ما را بس است 🌷 : یافتیم 🌷 : پدرانمان این آیه در مدینه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است و به دليل و منطق در بدعت های نابجا در مورد حیوانات که در آیه قبلی بیان شده اشاره كرده، مى‌ فرمايد: «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ ءاباءَنا؛ و هنگامی که به آنان گفته شود؛ به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید گویند: آیینی که پدرانمان را بر آن یافته ایم ما را بس است» در حقيقت خلافكاری ها و بت ‌پرستی هاى آنها از يک نوع بت‌ پرستى ديگر يعنى تسليم بدون قيد و شرط در برابر آداب و رسوم خرافى اجدادشان سر چشمه مى‌ گرفت. صريحاً به آنها پاسخ مى دهد: كه «أَ وَ لَوْ كانَ ءاباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ؛ آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی دانستند و هدایت نشده بودند [باز هم باید راه آنان را ادامه دهند؟] بنابراين، كارشان شما مصداق روشن تقليد «جاهل» از «جاهل» است كه در ميزان عقل و خرد بسيار ناپسند مى‌ ‌باشد. 🔹پيام های آیه ۱۰۴ سوره مائده ✅ ، مردم را به پیروى از دستوراتِ خدا و پیامبر دعوت می کند. ✅ پذیرفتن دعوت ، سبب تعالى و رشد است. ✅ اصل، است، نه فرهنگ گذشتگان ✅ و سنّت و سیره و حكومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملاک عمل است. ✅ خود را حاكم كنیم ✅ و به گذشتگان آرى، پیروى از افكار جاهلانه‏ ى آنان و وفادارى نابجا خیر ✅ كوركورانه، نشانه‏ ى بى‏ عقلى است. ✅ هدایت‏ پذیر، بى‏ خطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدایت ‏پذیر نباشند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری