✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_101
🌹 آیه ۱۰۷ سوره مائده
💥فَإِنْ عُثِرَ عَلَىٰٓ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّآ إِثْمًا فَآخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَادَتُنَآ أَحَقُّ مِنْ شَهَادَتِهِمَا وَ مَا اعْتَدَيْنَآ إِنَّآ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ
#ترجمه: پس اگر اطّلاعی حاصل شود كه آن دو شاهد [با شهادت ناحقّ خود] مرتكب گناه شده اند، دو شاهد دیگر از كسانی كه به میّت نزدیک ترند به جای آن دو شاهدِ [خائن] می ایستند، و به خدا سوگند یاد می کنند كه شهادتمان از شهادت آن دو نفر به حقّ نزدیک تر است، و ما از حد تجاوز نکرده ایم که اگر چنین کنیم قطعاً از ستمكارانیم.
🌷 #عُثِرَ: از عثور به معنای اطلاع و آگاهی بدون تجسس است
🌷 #إِثْم: گناه
🌷 #آخَرَانِ: دو نفر دیگر
🌷 #يَقُومَانِ: می ایستند
🌷 #أَوْلَيَانِ: سزاوارتر
🌷 #ما_اعْتَدَيْنَآ: تجاوز نکردیم
🌷 #الظَّالِمِين: ستمکاران
موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است.
در اين آيه سخن از مواردى به ميان آمده كه ثابت شود، دو شاهد مرتكب خيانت و گواهى بر ضدّ حق شده اند در چنين موردى دستور مىدهد كه اگر اطّلاعاتى حاصل شود كه آن دو نفر مرتكب گناه و جرم و تعدّى شده اند و حقّ را پايمال كرده اند، دو نفر ديگر از كسانى كه گواهان نخست به آنها ستم كرده اند يعنى ورثه ميّت به جاى آنها قرار گرفته و براى احقاق حقّ خود #شهادت و گواهى مى دهند که می فرماید: «فَإِنْ عُثِرَ عَلى أَنَّهُمَا اسْتَحَقّا إِثْماً فَآخَرانِ يَقُومانِ مَقامَهُما مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيان؛ پس اگر اطلاعی حاصل شود که آن دو شاهد [با شهادت ناحق خود] مرتکب گناه شده اند، دو شاهد دیگر از کسانی که به میت نزدیکترند به جای آن دو شاهد می ایستند»
سپس وظيفه دو شاهد دوّم را چنين بيان مى كند كه «فَيُقْسِمانِ بِاللّهِ لَشَهادَتُنا أَحَقُّ مِنْ شَهادَتِهِما وَ مَا اعْتَدَيْنا إِنّا إِذاً لَمِنَ الظّالِمِينَ؛ پس به خدا سوگند می خورند که شهادتمان از #شهادت آن دو نفر به حق نزدیکتر است و ما از حد تجاوز نکرده ایم که اگر چنین کنیم قطعا از ستمکارانیم»
🔹پیام های آیه ۱۰۷ سوره مائده
✅ شما حق #تجسس و کنجکاوی ندارید، ولی اگر اطلاعی پیدا شد، وظیفه عوض می شود.
✅ #شهادت_دروغ، نوعی تجاوز و ظلم به حقوق مردم است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
💠 طلب غفران برای ارواح مؤمنین و مؤمنات را فراموش نکنیم
🔸 حضرت صادق (علیهالسلام) از پدران گرامی خویش نقل میکند که رسول خدا (ص) فرمود: هیچ مرد و زن مؤمن از اول روزگار تا روز قیامت نمیباشد جز آنکه شفیع آن کسی میباشد که در میان دعایش چنین بگوید: «اللَّهُمَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ»
🔸 روز قیامت دستور داده میشود که بندهای را به آتش ببرند، و لذا او را به سوی دوزخ میکشند. در این هنگام، همهی مردها و زنهای مؤمن میگویند: پروردگارا، این فرد برای ما دعا میکرد، شفاعت ما را در مورد او بپذیر. پس خداوند شفاعت آنها را میپذیرد، و آن فرد نجات مییابد. (الأمالی للصدوق؛ ص ۴۵۶)
🤲 میهمانشان کنیم به صلواتی و حمد و سورهای
🔘انسان گناه میکند و خیال می کند
در جای خلوتی گناه کرده
و تمام شد و رفت
گناه شما در همه چیز اثر می گذارد،
در میحطتان اثر می گذارد...!
#آیت_الله_مشکینی(ره)
═✧❁🌸❁✧═
═✧❁🌸❁✧═
علامه محمدباقر مجلسی فرمودند:
مشغول مطالعه بودم به این دعا رسیدم و آن را خواندم:
" بسم الله الرحمن الرحیم، اَلْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها. اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه، اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ "
بعد از یک هفته مجدد خواستم آن را بخوانم که در حالت مکاشفه ندایی شنیدم از ملائک، که ما هنوز از نوشتن ثواب قرائت قبلی فارغ نشده ایم.
خواندن این دعای با فضیلت در شب جمعه سفارش شده است.
منابع : نهج الفصاحه،صفحه ٣٢٢ ؛ قصص العلماء،صفحه ٨٠٢
📣📣📣
#پوشش
قابل توجه طلاب گرامی
❇️ با توجه به نقش الگویی طلاب در نوع پوشش
👈رعایت پوشش متناسب زی طلبگی با محیط آموزشی در زمان امتحانات مورد انتظار بوده و ضروری می باشد .
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_102
🌹 آیه ۱۰۸ سوره مائده
💥أَدْنَىٰٓ أَنْ يَأْتُوا بِالشَّهَادَةِ عَلَىٰ وَجْهِهَآ أَوْ يَخَافُوٓا أَنْ تُرَدَّ أَيْمَانٌ بَعْدَ أَيْمَانِهِمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اسْمَعُوا ۗ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
#ترجمه: این به خاطر این كه شاهدان شما شهادت را به صورتی درست و صحیح ادا كنند و یا بترسند که (دروغ هایشان فاش شود و) سوگندهایی جای سوگندهای آنها را بگیرد، به حقیقت نزدیک تر است. و خداوند را تقوا پیشه كنید و بشنوید؛ و خداوند گروه فاسقین را هدایت نمی کند.
🌷 #أَدْنَىٰٓ: نزدیکتر
🌷 #يَخَافُوٓا: بترسند
🌷 #تُرَدَّ: برگردانده شود
🌷 #أَيْمَان: سوگندها
🌷 #اسْمَعُوا: بشنوید
🌷 #لَايَهْدِي: هدایت نمی کند
🌷 #الْفاسقین: کسانی که از مسیر الهی خارج شدند
موضوع اين آيه در ادامه آیه قبلی است.
این آیه در حقيقت فلسفه احكامى را كه در زمينه #شهادت در آيات قبل گذشت بيان مى كند كه اگر طبق دستور بالا عمل شود يعنى دو #شاهد را بعد از نماز و در حضور جمع به گواهى بطلبند، و در صورت بروز خيانت آنها، افراد ديگرى از ورثه جاى آنها را بگيرند و حقّ را آشكار سازند اين برنامه سبب مى شود كه شهود در امر شهادت دقّت به خرج دهند و آن را بر طبق واقع به خاطر ترس از #خدا يا به خاطر ترس از مردم انجام دهند مبادا سوگندهايى جاى سوگندهاى آنها را بگيرد که می فرماید: «ذلِكَ أَدْنى أَنْ يَأْتُوا بِالشَّهادَةِ عَلى وَجْهِها أَوْ يَخافُوا أَنْ تُرَدَّ أَيْمانٌ بَعْدَ أَيْمانِهِمْ؛ این به خاطر این که شاهدان شما شهادت را به صورتی درست و صحیح ادا کنند و یا بترسند که [دروغ هایشان فاش شود و] سوگندهایی جای سوگندهای آنها را بگیرد، به حقیقت نزدیکتر است»
در حقيقت اين كار سبب مى شود كه حدّاكثر ترس از مسئوليّت در برابر #خدا و يا بندگان خدا در آنها بيدار گردد و از محور حقّ منحرف نشوند.
و در آخر آيه براى تأكيد روى تمام احكام گذشته دستور مى دهد: «وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اسْمَعُوا وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ؛ و خداوند را تقوا پیشه کنید و بشنوید و خداوند گروه فاسقین را هدایت نمی کند.»
#تقوا یعنی خود را از انجام دادن گناهان حفظ کنیم و از مخالفت خدا پرهیز کنیم و لطف و رحمت خدا را برای خود حفظ کنیم.
🔹پیام های آیه ۱۰۸ سوره مائده
✅ یکی از عواملی که باعث می شود فرد دست به #گناه نزند نگرانی از رسوایی در جامعه است زیرا آبرویش می رود.
✅ چنان #زندگی کنیم که نا اهلان عادل نما نتوانند با سوگند دروغ، زحمات ما را هدر دهند و بدانند که اظهارات نادرستشان توسط گروه بهتری رد می شود.
✅ در امر وصیت ، سوگند و شهادت، #تقوا داشته باشیم.
✅ شهادت ناحق ، نشانه #فسق است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
امام خامنه ای مد ظله العالی:
⚜مسئلهی انتظار هم که جزء لاینفک مسئلهی مهدویت است،
⚜از آن کلیدواژههای اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است؛
⚜انتظار؛ انتظار یعنی ترقب، یعنی مترصد یک حقیقتی که قطعی است، بودن؛ این معنای انتظار است.
⚜انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است.