eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
370 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۲۷ وَ قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: «آیاموسى وقومش را رها مى کنى که در زمین فساد کنند، و تو و خدایانت را رها سازد؟!» گفت: «بزودى پسرانشان را مى کشیم، و زنانشان را (براى خدمت کارى) زنده نگه مى داریم. و ما بر آنها کاملاً مسلّطیم.» : برخورد فرعون با قوم موسى(علیه السلام) در این آیات، صحنه دیگرى از گفتگوى فرعون و اطرافیانش پیرامون وضع موسى(علیه السلام) آمده است، و از قرائنى که در خود آیه است، چنین برمى آید که محتواى این آیات مربوط به مدتى پس از جریان مبارزه موسى با ساحران است. در نخستین آیه مى فرماید: جمعیت اشراف و اطرافیان فرعون به عنوان اعتراض به او گفتند: آیا موسى و بنى اسرائیل را به حال خود رها مى کنى که در زمین فساد کنند، و تو و خدایانت را رها سازند؟! از این تعبیر، به خوبى استفاده مى شود که: فرعون بعد از شکست در برابر موسى (علیه السلام) مدتى او و بنى اسرائیل را آزاد گذارد (البته آزاد نسبى)، آنها نیز بى کار ننشستند و به تبلیغ آئین موسى(علیه السلام) پرداختند تا آنجا که قوم فرعون از نفوذ و پیشرفت آنها بیمناک شدند، و نزد فرعون آمده او را به شدتِ عمل در برابر موسى و بنى اسرائیل تشویق کردند. آیا این دوران آزادى نسبى، به خاطر ترس و وحشتى بود که در دل فرعون از معجزه کوبنده موسى(علیه السلام) به وجود آمد؟ و یا اختلافى بود که میان مردم مصر و حتى قبطیان درباره موسى(علیه السلام) و آئین او پیدا شده بود، و جمعى به او تمایل پیدا کرده بودند، و فرعون مشاهده مى کرد، نمى تواند در چنین شرائطى دست به کار شود و شدت عمل به خرج دهد؟ هر دو احتمال به ذهن نزدیک است و ممکن است هر دو توأماً چنین اثرى در فکر فرعون گذارده باشد. به هر حال، فرعون با اخطار اطرافیان، تشویق به شدت عمل در برابر بنى اسرائیل شد و در پاسخ هواخواهانش چنین گفت: به زودى پسران آنها را به قتل مى رسانیم و نابود مى کنیم و زنانشان را (براى خدمت) زنده مى گذاریم، و ما بر آنها تسلط کامل داریم. آنچه با ظاهر آیه موافق تر است این است که: فرعون هم، براى خود، بت ها و معبودها و خدایانى داشت، اگر چه با توجه به آیه ۲۴ سوره نازعات : أَنَا رَبُّکُمُ الأَعْلى و آیه ۳۸ سوره قصص : ما عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ إِله غَیْری معلوم مى شود که مردم مصر بزرگ ترین خدایشان فرعون بوده. و یا حداقل او خود را بزرگ ترین معبود مردم مصر مى دانست و معبودى براى آنها در ردیف خودش قائل بود. اما با این حال او براى خویش معبودهائى انتخاب کرده بود که آنها را پرستش مى کرد. نکته دیگر این که: فرعون در اینجا دست به یک مبارزه ریشه دار و عمیق مى زند و تصمیم بر کارى مى گیرد که در آینده به کلّى قدرت بنى اسرائیل را در هم بشکند و آن این که: مردان جنگى و مبارز را با کشتن فرزندان بنى اسرائیل ریشه کن سازد، و تنها زنان و دختران را براى کنیزى و خدمتکارى باقى بگذارد. و این آئین هر استعمار نو و کهنه اى است، که افراد مثبت و فعال را از میان برمى دارند، و یا روح مردانگى و شهامت را با وسائل گوناگون در آنها مى کشند و افراد غیر فعال را زنده نگه مى دارند. البته این احتمال نیز هست که: فرعون مى خواسته است این سخن به گوش بنى اسرائیل برسد و از دو جهت روحیه آنها در هم شکسته شود: یکى از نظر کشته شدن پسران و مردان آینده. و دیگرى از نظر این که نوامیسشان به چنگال دشمن خواهد افتاد. در هر حال با جمله إِنّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ مى خواهد وحشت و اضطراب را از دل پیروان خود بردارد و به آنها اطلاع دهد که کاملاً بر اوضاع مسلط است! اما این که چرا فرعون تصمیم به قتل موسى(علیه السلام) نگرفت و تنها نقشه نابود کردن فرزندان بنى اسرائیل را کشید؟! پاسخ باید توجه داشت: از آیات سوره مؤمن به خوبى استفاده مى شود که: فرعون در آغاز، تصمیم بر قتل موسى داشت ولى اندرزهاى توأم با تهدید مؤمن آل فرعون، و این که اقدام به قتل موسى ممکن است، خطرناک واقع شود، یعنى او به راستى از طرف خدا باشد و آنچه را از مجازات هاى الهى مى گوید، انجام پذیرد، به قدر کافى در فکر و روح فرعون اثر گذاشت. به علاوه بعد از جریان پیروزى موسى بر ساحران، این خبر در همه جا منعکس گردید، و در مورد طرفدارى و مخالفت با موسى(علیه السلام) در میان مردم مصر اختلاف افتاد. شاید فرعون از این بیم داشت که: اگر بخواهد تصمیم حادّى بر ضد موسى(علیه السلام)👇👇
بگیرد با واکنش شدیدى که از طرف مردمى که تحت تأثیر او واقع شده اند، روبرو گردد، به این جهات از تصمیم بر قتل موسى(علیه السلام) منصرف گردید. ✍تهیه و تنظیم: استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 نیازمند عدلِ علوی ما نباید از شعار عدلِ علوی عقب‌نشینی کنیم. مردم به عدلِ علوی نیازمندند و تشنه‌ی آن هستند. حتّی به آن کسانی که اسم عدل را هم نمی‌آورند یا در جایی عدالت به نفعشان نیست؛ چون خودشان می‌خواهند بی‌عدالتی کنند و نمی‌خواهند عدالت را بگویند؛ اگر بی‌عدالتی شود، دادشان بلند می‌شود؛ یعنی آنها هم تشنه‌ی عدالتند. بنده یک وقت گفتم همه‌ی این شعارهای بزرگ مثل آزادی و استقلال قیودی دارند و آنچه هیچ قیدی ندارد، عدالت است. ۱۳۸۱/۱۱/۱۵ 🏴⚜🏴⚜🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ‌شفاعت مقربان ‌👐 امام خامنه‌ای: "از ابزارهای تقرب به پروردگار توجه به ارواح مطهر شهیدان است. شب‌های قدر اگر می‌خواهیم دعای مستجاب داشته باشیم، شهدا را شفیع قرار دهیم." ۹۵/۴/۵ ‌ ⚜🏴⚜🏴⚜🏴 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسی که می خواهد با راه برود، باید از وسط عبور کند. 🎙 آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری(دامت برکاته): ◾️ بساطی است که دشمنان در عالَم اَرض به پا می‌کنند، تا مردم را از و جدا كنند. ◽️ اما اگر انسان در عالَم اَرض، شود و در کنار ، جان و مالش را به میدان بیاورد و خرج کند، این حیات، نیست. ◾️ انسان باید از وسط عبور کند، تا بتواند به برسد. کسی که می‌خواهد با راه برود، باید از وسط دنیای معاویه عبور کند. نبايد زرق و برق دنیای معاویه، چشم مؤمن را بگیرد و تعلّقاتش را تغییر دهد. ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 کلید بهشت آزادی وضع جامعهٔ خود و تکلیفی را که در مواجهه با این وضع بر عهدۀ شماست در قرآن بیابید. ۱۳۶۲/۱/۱۲ (مدظله العالی) ❇️ تحصیلات عمومی نخستین دوره‌ی تفسیر را برگزار می‌‌نماید. 🔰وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿٨﴾ 🔰وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ ﴿١٩﴾ 🔸تفسیر سوره مبارکه مطففین 🎙با لسان شیوای استاد بزرگوار سرکار خانم سبحانی زیدعزها 🌐 برنامه آنلاین در فضای قرار 🔘شروع برنامه تفسیر از شنبه ۴ فروردین ماه به مدت ده جلسه لغایت ۱۳ فروردین 🔷 هر شب ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۰:۴۵ ♦️هر شب ۳۰ با خانواده در محضر قرآن باشیم📗 ◽️💢◽️در صورت تمایل مبلغ ۴۰ هزار تومان جهت حمایت از فعالیت‌های قرآنی بحساب زير واریز بفرمایید: ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۱۲۰۰۹ جامعه‌الزهرا -بانک ملی 🆔 @Zebadi54 💯 عکس یا اطلاعات واریز را به آیدی فوق ارسال نمایید: جهت شرکت در دوره تفسیر سوره مبارکه مطففین فقط کافیه روی لينک 👇👇بزنید. ✅ https://gharar.ir/r/acc59586 🦋 بعد گزینه [بازکردن تماس اپلیکیشن] بزنید وارد کلاس می‌شوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸تفسیر سوره مبارکه مطففین 🎙با لسان شیوای استاد بزرگوار سرکار خانم سبحانی زیدعزها 🌐 برنامه هم اکنون در فضای قرار جهت شرکت در دوره تفسیر سوره مبارکه مطففین فقط کافیه روی لينک 👇👇بزنید. ✅ https://gharar.ir/r/acc59586 🦋 بعد گزینه [بازکردن تماس اپلیکیشن] بزنید وارد کلاس می‌شوید. لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
جلسه 5.m4a
41.55M
وضع جامعهٔ خود و تکلیفی را که در مواجهه با این وضع بر عهدۀ شماست در قرآن بیابید ۱۳۶۲/۱/۱۲ (مدظله العالی) 🔰وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿٨﴾ 🔰وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ ﴿١٩﴾ ✨⚜✨⚜✨⚜✨ 🔸تفسیر سوره مبارکه مطففین 🔸جلسه ۵ 🎙با لسان شیوای استاد بزرگوار سرکار خانم سبحانی زیدعزها ❇️ جلسه ۵ سوره مطففین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا گوش جان بسپاریم به آیه امروز، یعنی آیه 62 سوره مبارکه شعرا... 🌿 ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا 🔻روز نوزدهم | جزء نوزدهم 👈 پس از مشاهده کامل ویدئوی تفسیر کوتاه حجت الاسلام حاج ابوالقاسم، گزینه صحیح را انتخاب نمایید. 🔻معنای ولایت در اصطلاح قرآن چیست؟ 1- به هم پیوستگی یک عده انسان که در یک راه قدم برمی‌دارند 2- به هم پیوستگی یک عده انسان که برای یک مقصود تلاش می‌کنند 3- اتصال شدید ک عده انسان که یک فکر و یک عقیده را پذیرفته‌اند 4- همه موارد 🎁 هر روز یک جایزه ⏰ مهلت ارسال تا پایان روز(ساعت ۲۴) 📲 جهت شرکت در مسابقه از لینک زیر استفاده کنید. https://formafzar.com/form/b1c5k ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا اداره قران و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها ضمن سپاس از همراهی همه شرکت کنندگان عزیز مسابقه مسطورا 18 باطلاع میرساند: سرکار خانم زهرا محققیان بقید قرعه برگزیده مسابقه روز هجدهم هستند. ضمن تبریک،جهت دریافت هدیه بعد از تعطیلات به اداره قران و حدیث واقع در اداری خواهران تشریف بیاورید. بامید موفقیت یکایک شما در پناه قران و عترت ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۲۸ 💥قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ : موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار مى کند. و سرانجام (نیک) براى پرهیزگاران است.» : آیه بعد در حقیقت، نقشه و برنامه اى است که موسى(علیه السلام) به بنى اسرائیل براى مقابله با تهدیدهاى فرعون، پیشنهاد مى کند، و شرائط پیروزى بر دشمن را در آن تشریح مى نماید، و به آنها گوشزد مى کند که: اگر سه برنامه را عملى کنند، قطعاً بر دشمن پیروز خواهند شد: نخست این که: تکیه گاهشان تنها خدا باشد و از او یارى بطلبند، مى فرماید: موسى به قوم خود گفت: از خدا یارى جوئید (قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اسْتَعینُوا بِاللّهِ). دیگر این که به آنها مى گوید: استقامت و پایدارى پیشه کنید (وَ اصْبِرُوا)، و از تهدیدها و حملات دشمن نهراسید و از میدان بیرون نروید. و براى تأکید مطلب و ذکر دلیل، به آنها گوشزد مى کند که: سراسر زمین از آنِ خدا است و مالک و فرمانرواى مطلق او است، و به هر کس از بندگانش بخواهد آن را منتقل مى سازد (إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهامَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ). و آخرین شرط این است که تقوا را پیشه کنید; زیرا عاقبتِ پیروزمندانه از آنِ پرهیزکاران است (وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ). این سه شرط که: یکى از آنها در زمینه عقیده (استعانت جستن از خدا) و دیگرى در زمینه اخلاق (صبر و استقامت) و سومى در زمینه عمل (تقوا و پرهیزکارى) است، تنها شرط پیروزى قوم بنى اسرائیل بر دشمن نبود، بلکه هر قوم و ملتى بخواهند بر دشمنانشان پیروز شوند، بدون داشتن این برنامه سه ماده اى امکان ندارد. افراد بى ایمان و مردم سست و ترسو، ملت هاى آلوده و تبهکار، اگر هم پیروز گردند، موقتى و ناپایدار خواهد بود. قابل توجه این که این سه شرط، هر کدام فرع بر دیگرى است، پرهیزکارى بدون استقامت در برابر شهوات و زرق و برق جهان ماده ممکن نیست، همان طور که صبر و استقامت نیز بدون ایمان به خدا، بقاء و دوام ندارد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺بدانید جمهوری اسلامی حرم است .....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگزینی،روز طبیعت به احترام پدر امت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا