eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
372 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
966 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه: «۱۷» : فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ : این شما نبودید که آنها را کشتید. بلکه خداوند آنها را کشت. و این تو نبودى (اى پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) افکندى. بلکه خدا افکند. و (خدا مى  خواست) تا مؤمنان را از این طریق به خوبى امتحان کند. خداوند شنوا و داناست. : سپس براى این که مسلمانان از پیروزى بدر مغرور نشوند و تنها بر نیروى جسمانى خودشان تکیه نکنند بلکه همواره دل و جان خود را به یاد خدا و مددهاى او گرم و روشن نگاه دارند مى فرماید: این شما نبودید که دشمنان را در میدان بدر کشتید بلکه خداوند آنها را به قتل رساند (فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللّهَ قَتَلَهُمْ). و تو اى پیامبر! نیز خاک و ریگ در صورت آنها نپاشیدى بلکه خدا پاشید (وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللّهَ رَمى). در روایات اسلامى و کلمات مفسران آمده است در روز بدر پیامبر(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: مشتى از خاک و سنگریزه از زمین بردار و به من بده، على(علیه السلام) چنین کرد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به سوى مشرکان پرتاب کرد و فرمود: شاهَتِ الْوُجُوهُ: رویتان زشت و سیاه باد. نوشته اند: این کار اثر معجزه آسائى داشت، از آن گرد و غبار و سنگ ریزه، در چشم دشمنان فرو ریخت و وحشتى از آن به همه دست داد. شک نیست: در ظاهر همه این کارها را پیامبر و مجاهدان بدر انجام دادند اما این که مى گوید: شما نبودید که این کار را کردید اشاره به این است که: اوّلاً ـ قدرت جسمانى و روحانى و نیروى ایمان که سرچشمه این برنامه ها بود از ناحیه خدا به شما بخشیده شد و شما به نیروى خدا داد در راه او گام برداشتید. ثانیاً ـ در میدان بدر حوادث معجزه آسائى، که سابقاً به آن اشاره کردیم، تحقق یافت که مایه تقویت روحیه مجاهدان اسلام و موجب شکست روحیه دشمنان شد. این تأثیر فوق العاده نیز از ناحیه پروردگار بود. در حقیقت آیه فوق، اشاره لطیفى است به مکتب: لا جَبْرَ وَ لا تَفْوِیضَ بَلْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ. نه اجبار است و نه واگذارى مطلق، بلکه چیزى است در میان این دو. زیرا در عین این که نسبت کشتن دشمنان را به مسلمانان و نسبت پاشیدن خاک را به پیامبر مى دهد در عین حال، از آنها این نسبت را سلب مى کند (دقت کنید). بدون شک، در چنین عبارتى تناقضى وجود ندارد بلکه هدف این است که این کار، هم کار شما بود، و هم کار خدا، کار شما بود چون به اراده شما انجام گرفت و کار خدا بود چون نیرو و مدد از ناحیه او بود. بنابراین، آنها که پنداشته اند: آیه فوق دلیل بر مکتب جبر است پاسخشان در خود آیه نهفته شده است. و نیز این که قائلین به وحدت وجود آیه را دستاویزى براى مکتب خود قرار داده اند، پاسخ آن نیز در خود این آیه به طرز لطیفى منعکس است. زیرا اگر منظور، بیان این باشد که خدا و خلق یکى هستند نباید نسبت فعل را به صورتى براى آنها اثبات و به صورتى از آنها نفى کند. این نفى و اثبات خود دلیل بر تعدد مخلوق و خالق است و اگر فکر خود را از پیش داورى هاى نادرست و تعصب آمیز خالى کنیم، خواهیم دید آیه ارتباطى با هیچ یک از مکتب هاى انحرافى ندارد، بلکه تنها به مکتب واسطه و أَمْرٌ بَیْنَ الأَمْرَیْن اشاره مى کند آن هم به خاطر یک هدف تربیتى. یعنى از میان بردن آثار غرور که معمولاً بعد از پیروزى ها، دامنگیر افراد مى شود. و در پایان آیه اشاره به نکته مهم دیگرى مى کند و آن این که؛ میدان بدر یک میدان آزمایش براى مسلمانان بود و خدا مى خواست مؤمنان را از سوى خود به وسیله این پیروزى بیازماید (وَ لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً). بَلاء در اصل به معناى آزمایش کردن است منتهى گاهى به وسیله نعمت هاست که آن را بلاء حسن مى گویند. و گاهى به وسیله مصیبت ها و مجازات هاست که به آن بلاء سَىِّء گفته مى شود، چنان که درباره بنى اسرائیل مى خوانیم: وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیِّئاتِ؛ آنها را به وسیله نعمت ها و مصائب آزمودیم. خدا مى خواست در این نخستین برخورد مسلحانه مؤمنان با دشمنان نیرومند، طعم پیروزى را به آنها بچشاند و نسبت به آینده امیدوار و دلگرم سازد. این موهبت الهى آزمونى براى همهٔ آنها بود، ولى هرگز نباید آنها از این پیروزى نتیجه منفى بگیرند و گرفتار غرور شوند، دشمن را کوچک بشمرند، خودسازى و آمادگى را فراموش کنند، و از اتکاى به لطف پروردگار غفلت نمایند.
بدین جهت با این جمله آیه را تمام مى کند که؛ خداوند هم شنواست و هم داناست (إِنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ). یعنى، خدا صداى استغاثه پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مؤمنان را شنید، از صدق نیت و اخلاص آنها آگاه و با خبر بود، و به همین دلیل همگى را مشمول لطف قرار داد و بر دشمن پیروز ساخت، و در آینده نیز خدا بر طبق نیات، و میزان اخلاص و اندازه پایمردى و استقامت مسلمانان با آنها رفتار خواهد کرد، مؤمنان مخلص و مجاهد، سرانجام پیروز مى شوند و متظاهران ریاکار و سخن گویان بى عمل شکست خواهند خورد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️ رهبر انقلاب: امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. طبق تحلیل امام سجاد(ع)، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. ۱۳۷۲/۴/۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «چرا ما برای حسین بن علی علیهما السلام گریه میکنیم؟ بالاخره محبوب ماست دیگر، اگر یک نماز صبح قضا بشود همانجور اگر گریه کردیم معلوم می‌شود[نماز] دوستمان است...»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ مقدمه‏ ى عمل به قرآن فهم آن و مقدمه‏ ى فهم قرآن، فهم معانى و تدبر در آن است. مقام معظم رهبری حفظه الله ▫️شروع دوره:👇 🔺۳۱ تیرماه تا ۲۴ مرداد 🔻▫️🔻▫️🔻 آموزش حضوری قرآن کریم 👇👇 🔺روزهای یکشنبه و سه‌شنبه:👇 ⏰ ساعت ۹ تا ۱۲ 💠 ۹ تا ۱۰:۳۰ کارگاه تجوید 💠 ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ تفسیر - جزء ۳۰ _ سوره مبارکه فجر ◽️ تفسیر با لسان شیوای سرکارخانم سبحانی زیدعزها 📝 ثبت‌نام با شماره تلفن ۲۱۱۲۳۴۷ 🕌 مکان:کلاس طبقه سوم ساختمان شهید مطهری ره یا به ای دی زیر مشخصات خود را ارسال بفرمایید. 👇 @Zebadi54 ⏰ ساعت تماس ۷ تا ۱۳ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مبارکه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۱۸》 : ذَٰلِكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْد الْكَافِرِين : (سرنوشت مؤمنان و کافران،) همان بود (که دیدید!) و خداوند سست کننده توطئه کافران است. براى تأکید و تعمیم این موضوع مى فرماید: سرنوشت مؤمنان و کافران و عاقبت کارشان همان بود که شنیدید (ذلِکُمْ). سپس به عنوان ذکر علت مى گوید: خداوند نقشه هاى کافران را در برابر مؤمنان ضعیف و سست مى کند تا نتوانند آسیبى به آنها و برنامه هایشان برسانند (وَ أَنَّ اللّهَ مُوهِنُ کَیْدِ الْکافِرینَ). ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️شیعه واقعی امام زمان ارواحنا فداه ⁉️می‌خواهید بدانید شیعه واقعی امام زمان عجل‌الله‌تعال‌فرجه که موجب برکت برای اطرافیان خود هستید چه کسانی هستند؟! به این حدیث امام صادق علیه‌السلام توجه بفرمایید: 🌸شيعيان ما كسانى‌اند كه: ۱-در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‌كنند؛ ۲-درراه دوستى ما به‌يكديگر محبت می‌نمايند؛ ۳-برای‌ زنده‌ نگه‌ داشتن‌ مكتب‌ ما به ديدار هم میروند ۴-چون خشمگين شوند، ظلم نمی‌كنند؛ ۵-چون راضى شوند، زياده روى نمی‌كنند؛ ۶-براى همسايگان و هم‌نشینان مايه‌ی بركت و صلح و آرامشند. 📚اصول كافى، ج ۲، ص ۲۳۶ 🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت عاشورا جلسه هشتمم.mp3
5.81M
•✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا ⚫️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین 🔳 سلسله جلسات معرفتی با موضوع شرح و تفسیر زیارت عاشورا ⏪ با بیان شیوای استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین شاه حسینی زیدعزه ⏰ سوم تا سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ✔️هر روز یک فایل صوتی کوتاه 🎁 هر روز یک مسابقه 🗓 آغاز برنامه: سوم محرم الحرام 🔳🔳 جلسه نهم...روز شانزدهم برای شرکت در مسابقه لینک زیر را فعال کنید: http://forms.jz.ac.ir/f_385/ ⏪⏪ برای دریافت فایل صوتی سایر جلسات و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر عضو کانال اداره قران و حدیث جامعه الزهرا شوید 📎https://eitaa.com/qoraan_hadith ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا انّا نحن نزَّلنا الذّکر وانّا لَه لَحافظون معاونت تبلیغ وامور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها اداره قرآن وحدیث برگزار می‌کند: 💫حفظ جزء 30 قرآن کریم از عاشورا تا اربعین 📚بادقت درمفاهیم جزء (با تکیه بر تفسیر نور استاد قرائتی) 🛍همراه با مسابقه و تقدیم هدایای نفیس ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها 💫 دو شیوه اجرا به انتخاب مخاطب : 1️⃣ بصورت حضوری در کلاس های جامعه الزهرا سلام الله علیها 2️⃣ بصورت نیمه حضوری ( ارائه برنامه در ایتا و پشتیبانی تلفنی اساتید) ◀️ ثبت نام: تا روز عاشورا . بنابه استقبال مخاطبین، تا روز ۳۱ تیرماه تمدید شد. از طریق لینک http://forms.jz.ac.ir/f_382/ ◀️ زمان آزمون: بعد از اربعین 🔗آزمون مفاهیم جزء 30 تفسیر نور : آنلاین 📞ارزیابی محفوظات جزء 30: شفاهی ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا ضمن تقدیر از تلاش شایسته همه شرکت کنندگان و تحسین برگزیدگان عزیز باطلاع می رساند: 🎁 با توجه به استقبال ارزشمند مخاطبان عزیز، برگزیده هر روز مسابقه بقید قرعه از میان پاسخ های صحیح انتخاب میشود. 🌟 در پایان دهه برگزاری مسابقات به سه نفر از شرکت کنندگان همه مسابقات، بقید قرعه هدایایی تقدیم خواهد شد. 1️⃣ سرکار خانم نوبخت 2️⃣سرکار خانم تندرو 3️⃣جناب آقای محمدیاسین محمدی 4️⃣سرکار خانم لیلی جهانگیری 5⃣سرکار خانم شهربانو رجایی 6⃣سرکار خانم زیبا روشنایی 7⃣سرکار خانم محبوبه رحیمی 8⃣سرکار خانم دینا یوسفی باصری ⏪⏪⏪ ادامه دارد 🗂 برگزیدگان محترم، برای دریافت هدایا به اداره قران و حدیث تماس بگیرند. ۰۲۵۳۲۱۱۲۵۴۸ ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《 ۱۹ 》 : إِن تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جَاءَكُمُ الْفَتْحُ ۖ وَ إِن تَنتَهُوا فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَ إِن تَعُودُوا نَعُدْ وَ لَن تُغْنِيَ عَنكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئًا وَ لَوْ كَثُرَتْ وَ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ : اگر شما فتح و پیروزى مى خواهید، پیروزى به سراغ شما آمد. و اگر (از مخالفت پیامبر) خوددارى کنید، براى شما بهتر است. و اگر (به مخالفت) باز گردید، ما هم باز خواهیم گشت. و جمعیّت شما هر چند زیاد باشد، شما را (از یارى خدا) بى نیاز نخواهد کرد. و خداوند با مؤمنان است. پیروزى نزدیک است در این که روى سخن در آیه فوق به سوى چه اشخاصى است میان مفسران گفتگو است: گروهى معتقدند: مخاطب در این آیه مشرکانند; زیرا آنها پیش از آن که از مکّه به سوى میدان بدر خارج شوند، کنار خانه کعبه آمدند و روى غرورى که داشتند و خود را بر حق مى پنداشتند، دست در پرده هاى خانه کعبه زدند و گفتند: أَللّهُمَّ انْصُرْ أَعْلَى الْجُنْدَیْنِ وَ أَهْدَى الْفِئَتَیْنِ وَ أَکْرَمَ الْحِزْبَیْنِ: خدایا! از میان این دو لشکر آن گروه که برتر و هدایت یافته تر و گرامى تر است پیروز گردان! و نیز نقل شده: ابوجهل در دعاى خود گفت: خداوندا! آئین ما یک آئین کهن و قدیمى است اما آئین محمّد تازه و خام است هر کدام از این دو آئین نزد تو محبوب تر است پیروانش را پیروز بگردان! لذا بعد از پایان جنگ بدر آیه فوق نازل شد و به آنها چنین گفت: گر شما خواهان فتح و پیروزى آئین حق هستید پیروزى و حقانیت به سراغ شما آمد(إِنْ تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جائَکُمُ الْفَتْحُ). و اگر دست از آئین شرک و مخالفت فرمان خدا بردارید به سود شماست (وَ إِنْ تَنْتَهُوا فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ). و اگر به سوى جنگ با مسلمانان باز گردید ما هم بار دیگر به سوى شما باز مى گردیم (وَ إِنْتَعُودُوا نَعُدْ). یعنى: مسلمانان را پیروز و شما را مغلوب خواهیم ساخت. و هرگز به فزونى جمعیت خود مغرور نشوید; زیرا جمعیت شما هر چند زیاد باشد موجب بى نیازى شما نخواهد بود (وَ لَنْ تُغْنِیَ عَنْکُمْ فِئَتُکُمْ شَیْئاً وَ لَوْ کَثُرَتْ). و خداوند با مؤمنان است (وَ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُؤْمِنینَ). ولى چیزى که این تفسیر را از نظر دور مى سازد، این است که: در آیات قبل و بعد، همگى روى سخن با مؤمنان بوده و مفهوم آیات نشان مى دهد که در میان آنها یک نوع پیوند معنوى وجود دارد. بنابراین، اگر در این میان تنها در یک آیه روى سخن به کفار بوده باشد، بعید به نظر مى رسد. لذا گروهى از مفسران مخاطب را مؤمنان دانسته اند، و بهترین راه تفسیر آیه طبق این نظر چنین است: بعد از جنگ بدر، چنان که دیدیم ـ میان بعضى از مسلمانان تازه کار و ضعیف الایمان بر سر تقسیم غنائم جنگى گفتگو واقع شد، آیات نازل گردید، آنها را توبیخ کرد و غنائم را دربست در اختیار پیامبر گذارد، و او هم به طور مساوى در میان مسلمانان تقسیم کرد. سپس براى تعلیم و تربیت مؤمنان، حوادث جنگ بدر را به یاد آنها آورد که چگونه خداوند آنها را در برابر یک گروه نیرومند پیروز کرد. این آیه نیز همان مطلب را دنبال مى کند که اگر شما مسلمانان از خداوند تقاضاى فتح و پیروزى کردید خدا دعاى شما را مستجاب کرد و پیروز شدید. اگر از اعتراض و گفتگو در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) خوددارى کنید به سود شماست. و اگر به همان روش اعتراض آمیز خود باز گردید ما هم باز مى گردیم و شما را در چنگال دشمن تنها رها مى‌سازیم. و جمعیت شما هر چند زیاد هم باشند بدون یارى خدا، کارى از پیش نخواهند برد. و خداوند با مؤمنان راستین و مطیع فرمان او و پیامبرش مى باشد. از آنجا که مخصوصاً آیات آینده نیز مسلمانان را در پاره اى از مخالفت ها مورد ملامت قرار مى دهد و در آیات گذشته نیز همین معنا را خواندیم. و نیز از آنجا که پیوند میان این آیات یک پیوند معنوى آشکار است، تفسیر دوم قوى تر به نظر مى رسد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا انّا نحن نزَّلنا الذّکر وانّا لَه لَحافظون معاونت تبلیغ وامور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها اداره قرآن وحدیث برگزار می‌کند: 💫حفظ جزء 30 قرآن کریم از عاشورا تا اربعین 📚بادقت درمفاهیم جزء (با تکیه بر تفسیر نور استاد قرائتی) 🛍همراه با مسابقه و تقدیم هدایای نفیس ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها 💫 دو شیوه اجرا به انتخاب مخاطب : 1️⃣ بصورت حضوری در کلاس های جامعه الزهرا سلام الله علیها 2️⃣ بصورت نیمه حضوری ( ارائه برنامه در ایتا و پشتیبانی تلفنی اساتید) ◀️ ثبت نام: . بنابه استقبال مخاطبین، تا روز سه شنبه ۲ مرداد ماه تمدید شد. از طریق لینک http://forms.jz.ac.ir/f_382/ ◀️ زمان آزمون: بعد از اربعین 🔗آزمون مفاهیم جزء 30 تفسیر نور : آنلاین 📞ارزیابی محفوظات جزء 30: شفاهی ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا