eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه 65 سوره نساء 💥فَلَا و رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَايَجِدُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجَاً مِّمَّا قَضَيْتَ و َيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً : نه چنین است؛ قسم به پرودگارت، كه ایمان نمى آورند مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند؛ سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتى نداشته باشند و به طور کامل تسلیم باشند. 🌷 : ايمان نمى آورند 🌷 : تو را داور قرار دهند 🌷 : شجر در اصل درخت است ولی معنای دیگر آن نزاع و اختلاف و مشاجره است. از آنجایی که نزاع میان دو نفر مانند برگ و شاخه درخت مختلط است به نزاع مشاجره می گویند. 🌷 : نمی یابند، نداشته باشند 🌷 : ناراحتی 🌷 : قضاوت کرده ای 🌷 : به طور کامل تسلیم باشند. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. زبیربن عوام که از مهاجران بود با یكى از انصار که از مسلمانان مدینه بود بر سر آبیارى نخلستان های خود که در کنار هم قرار داشتند اختلافی پیدا کردند و هر دو برای حل اختلاف خدمت صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند. پیامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبیر است، اوّل او آبیارى كند. مرد انصارى که از مسلمانان مدینه بود از قضاوت عادلانه پیامبر ناراحت شد و گفت: چون زبیر، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پیامبر پرید و این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد. در این آیه سوگند یاد می کند و به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: فلا و ربک لا یؤمنون؛ چنین نیست، به پروردگارت که ایمان نمی آورند. یعنی قسم به پروردگارت به این سادگی نیست که هر کسی دارد و نشانه هایی دارد که در ادامه آیه به آن می پردازیم. حتى يحكموک فیما شجر بینهم؛ مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند. سپس می فرماید: ثم لا یجدوا فی أنفسهم حرجا مما قضيت و يسلموا تسليما؛ سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتی نداشته باشند و به طور کامل باشند. یعنی این داوری خواه به سود آنها باشد یا به زیان آنها باشند علاوه بر اینکه اعتراض نکنند نشوند. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پیامبر صلى الله علیه وآله سوءظن داشته باشند، در حقیقت نیستند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند. 🔴 براساس این آیه، از نشانه های اهل ایمان راستین سه مورد است: 1⃣ : در هنگام اختلافات سراغ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می روند. 2⃣ : وقتی مراجعه کردند و اگر نظر پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام خلاف نظر آنها بود باید بپذیرند. 3⃣ : مطابق آن قضاوت و داوری که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام انجام دادند باید عمل کرد. اما اگر کسی خلاف این سه مورد عمل کرد نشان می دهد که ایمانش واقعی نیست و ایمانی در ندارد. امروزه باید به قوانین اسلامی مراجعه کرد که همان سخن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و می باشد و مطابق آنها عمل کرد. 🔹🔹 ✅ به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر می برند. ✅ نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن ندارند. ✅ فرمان پیامبر را با دلگرمى می پذیرند و تسلیم او هستند. ✅ ، علاوه بر تسلیم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسلیم قلبى توجّه كامل دارد. ✅ وجوب تسلیم در برابر قضاوت پیامبر، نشان پیامبر است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🌿🍂🌿🍂🌿قابل توجه طلاب غیرایرانی 🦋🦋 محفل حافظان نور🌟 🌤روز های یکشنبه هر هفته ✨جمع نورانی حافظان قرآن ✨برنامه حفظ: شروع از جزئ اول و تثبیت حافظان ⏳ زنگ تفریح روزهای یکشنبه ⏳ساعت 9:00_9:10 10:10_10:00 11:00_11:10 🦋 طلاب گرامی جهت ملحق شدن به گروه حافظان به دفتر مراجعه بفرمایید🦋
💠 درس اخلاق عمومی طلاب جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود 🎙 سخنران: سرکار خانم ناهید طیبی، استاد اخلاق حوزه 🔆 موضوع: «التزام رفتاری در حوزه حجاب و عفاف مطابق با شأن حداکثری طلبگی» 🗓 یکشنبه ۲۹ آبان، ساعت 11 تا 12؛ تالار بیداری اسلامی 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
♥️ عليه السلام فرمودند: 🍀 انَّ بِذَوِى الْعُقولِ مِنَ الْحاجَةِ اِلَى الاَْدَبِ كَما يَظْمَأُ الزَّرْعُ اِلَى الْمَطَرِ 🍃 نياز عاقلان به ادب، همانند نياز كشتزاربه باران است. 📖 غررالحكم حدیث ۳۴۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیات 66 تا 68 سوره نساء 💥 وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِنْ دِيَارِكُم مَّافَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوْعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتا (66) 💥و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما (67) و لهديناهم صراطا مستقيما (68) ً : و اگر به آنان دستور مى داديم كه یكدیگر را بكشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افراد کمی از آنها ، این دستور را انجام نمى دادند. و اگر آنان به آنچه پند داده مى شوند عمل مى كردند، برایشان بهتر و در پایدارى مؤثرتر بود. (66) و ما نیز در این صورت به طور یقین از نزد خود پاداشی بزرگ به آنان عطا می کردیم. (67) و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم (68) این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آیه 66 سوره نساء براى تکمیل بحث آیه گذشته درباره کسانی که از داوری های عادلانه صلی الله علیه و آله گاهی احساس ناراحتی می کردند مى فرمايد: و لو أنا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من دياركم ما فعلوه إلا قليل منهم؛ و اگر به آنان دستور می دادیم که یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افراد کمی از آنها این دستور را انجام نمی دادند. یعنی می توانستیم تکالیف سنگین و طاقت فرسایی به آنها بدهیم که کفاره بت پرستی و گناهان بزرگ باشد ولی این کار را نکردیم این ها که درباره آبیاری کردن یک نخلستان و قضاوت عادلانه تسلیم نیستند چگونه می توانند از عهده امتحانات دیگر در آیند. مثلا اگر به آنان می گفتیم یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود مهاجرت کنید و بیرون روید چگونه می توانستند در مقابل آن طاقت بیاورند؟! البته ما چنین دستوری به آنها ندادیم اگر هم این دستور را می دادیم فقط عده کمی از آنها بودند و بدون چون و چرا انجام می دادند. سپس در ادامه آیه 66 سوره نساء به دو فايده از انجام دستورات اشاره کرده و می فرماید: و لو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيرا لهم و أشد تثبيتا؛ و اگر آنان به آنچه پند داده می شوند عمل می کردند، برایشان بهتر بود و در پایداری مؤثرتر بود. اگر موعظه های و را بپذیرند هم به سودشان است و هم باعث تقویت آنها می شود. سپس در آیه 67 سوره نساء سومين فايده و در برابر خدا را بيان کرده و می فرماید: و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما؛ و ما نيز در اين صورت به طور يقين از نزد خود پاداش بزرگی به آنان عطا می کردیم.. و در آیه 68 سوره نساء چهارمین فایده تسلیم و اطاعت در برابر را بیان کرده و می فرماید: و لهدیناهم صراطا مستقیما؛ و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم. 🔹 باید خود را بسنجند، كه اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ ✅ هنگام ، افراد كمترى از عهده ى انجام تكلیف و اثبات ادعا برمى آیند. ✅ فرمان كفر به و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوت هاى او بودن، موعظه و خیرخواهى الهى است. ✅ و در گرو عمل است. ✅ مواعظ خداوند است. ✅ هرچه در راه گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر مى شود. ✅ هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولى به خیر و صلاح انسان است. ✅ رسیدن به ، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابی مستقیم، در سایه عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. ✅ گام نهادن در راه ، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر می شود. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
♥️ امیرالمؤمنین‌ امام على علیه‌السلام فرمودند: 🍀 لا يَكُن حُبُّکَ كَلَفا و لا بُغضُکَ تَلَفا أحبِب حَبیبَکَ هَونا ما وأبغِض بَغیَضکَ هَونا ما 🍃 دوستی‌ات، در حدّ شيدايى و دشمنی‌ات مايه هلاكت نباشد دوستت را به اندازه دوست بدار و دشمنت را به اندازه دشمن بدار 📖 بحارالانوار، ج۷۴، ص ۱۷۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🔰🔰اداره کل تبلیغ برگزار می کند: 💠کارگاه پاسخگویی به شبهات حوزه حکومت اسلامی، همراه با بررسی حوادث اخیر کشور 🔷️🔸️ویژه طلاب و مبلغان ساکن قم باحضور وارائه : حجج اسلام مصطفی اسکندری زیدعزه و علی درستکار زید عزه از اساتید حوزه مباحث سیاسی واحد تحقیقات آموزش دبیرخانه خبرگان رهبری 📆زمان: ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱ ⏰ساعت: ۸ الی ۱۲ 🗓ثبت نام تا ۲۴ آبان ماه ❇️حضور مبلغان دانش آموزی طرح امین مقطع متوسطه در دوره الزامی است. ♦️🔸مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، آمفی تئاتر طبقه چهارم بهشتی. 🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه شمیم مراجعه نمایید. 🌐Shamim.jz.ac.ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ https://eitaa.com/joinchat/164560910C641293389e 🆔ارتباط با ادمین: @admin_mobaleghan
💠 اداره تبلیغ در رسانه‌ها و فضای مجازی جامعه‌الزهرا(س) با همکاری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: ✳️ نشست تخصصی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی؛ ضرورت‌ها و الزامات» 🎙با حضور دکتر محمد رضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه 🗓 پنجشنبه، سوم آذر، ساعت ۹ تا ۱۱؛ آموزشگاه، آمفی تأتر طبقه همکف شهید بهشتی 🔅ثبت نام: مراجعه به پیوند http://novin.jz.ac.ir 📝 مهلت ثبت نام: تا اول آذر https://jz.ac.ir/post/11766 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
📚 خشک بودن محل مسح 💠 سؤال: آیا خشک کردن قطرات روی پا برای مسح لازم است؟ ✅ جواب: قطرات آب باید خشک شود یا در قسمتی از پا مسح شود که قطرۀ آب وجود ندارد؛ البته اگر رطوبت دست بر رطوبت روی پا غلبه داشته باشد، اشکال ندارد. 📣📣📣📣📣📣 💐💐💐💐💐💐 طلاب عزیز دوشنبه‌ها ساعت 11 تا12 سرکار خانم اسدی پاسخگو سوالات شرعی شما عزیزان در دفتر فرهنگی میباشند.
🔰 فراخوان تکمیل عضویت انجمن‌های علمی فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) 🗓 مهلت ثبت نام: تا 30 آبان ساعت 9 تا 11 📝 نحوه ثبت نام: مراجعه حضوری- دفتر انجمن علمی فرهنگی واقع در آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام، طبقه همکف سالن شهید بهشتی 📖 مطالعه اساسنامه انجمن‌های علمی فرهنگی طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام https://jz.ac.ir/post/11713 ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
✨باسمه تعالی✨ جهت شرکت در اردوی امامزاده مبرقع علیه السلام : خدمت طلاب عزیز! سلام علیکم حال که توفیقی دست داد تا با خواهران دینی خود در محضر یکی از امامزادگان مطرح و شریف حاضر شویم شایسته است نکاتی را مورد توجه قرار دهیم. از جایی که ما و شما عزیزان به عنوان طلبه و سرباز امام عصر – عج الله تعالی فرجّه الشّریف - و نماینده اسلام مطرح هستیم سزاوار است در اجتماع و همه مکانها از جمله این مکانی که قرار است با هم در آن حاضر شویم را رعایت نماییم. از اینرو از روسری و شلوار و کفشهای نامناسب و دارای رنگهای روشن که جلب توجه می نمایند خودداری کنیم و حتی المقدور از استفاده نماییم. به دلیل اینکه ممکن است جهت برداشتن وسایل شخصی، آستین دستمان بالا برود سعی کنیم از ساق دست استفاده نماییم - از زدن یا خود در پشت سر خودداری نموده که شایسته تر خواهد بود. - یک یا دو عدد پلاستیکی دسته دار به همراه داشته باشید. _ در اردو جهت انجام کارهای پذیرایی و ... خدمه نداریم لذا عزیزانی که برایشان مقدور است جهت تسریع در انجام امور، همکاری لازم را داشته باشند. ان شاالله در کنار هم و در سایه عنایت پروردگار و توجه حضرت ولیعصر - ارواحنا له الفداء – روز خوب و پرباری را داشته باشیم. 🌷موفق و سلامت باشید🌷 در اطلاع رسانی یاریگر ما باشید🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیات 69 و 70 سوره نساء 💥وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِئك مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّديقِينَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصاَّلِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلئَِكَ رَفِيقاً (69) 💥ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيما (70) ً ترجمه: و هر کسی كه از خدا و پیامبر اطاعت كند، پس همنشين كسانى خواهد بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان. و آنها رفیق ‏هاى خوبى هستند. (69) این فضل و بخشش از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن کافی است. (70) 🌷 : نعمت داده است 🌷 : بر آنها 🌷 : پیامبران 🌷 : جمع صدیق است و آن کسی است که قول و عمل و زندگی اش صدق و راست باشد. 🌷 : بخشش 🌷 : کافی است 🌷 : دانا 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. يکی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به نام ثوبان که نسبت به محبت و علاقه شدیدی داشت، روزی با حال پریشان خدمت پیامبر رسید، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علت ناراحتی او را پرسید. در جواب عرض کرد: امروز در این فکر فرو رفته بودم که فردای قیامت اگر من اهل بهشت باشم، در مقام جایگاه شما نخواهم بود و اگر اهل بهشت نباشم که تکلیفم روشن است و بنابراین در هر حال از درک حضور شما محروم خواهم شد با این حال چرا افسرده نباشم؟ که آیات 69 و 70 سوره نساء نازل شد. آیات 69 و 70 بشارتی است برای افراد مطیع پروردگار و مطیع پیامبر که در نیز همنشین پیامبران و برگزیدگان خدا خواهند بود. که آیه 69 سوره نساء مى فرمايد: و من يطع الله و الرسول فأولئك مع الذين أنعم الله عليهم؛ و هر کسی که از خدا و پیامبر اطاعت کند پس همنشین کسانی خواهد بود که خداوند بر آنان نعمت داده است. بر طبق این آیه راه رسیدن به اطاعت از خداوند و پیامبر است. یعنی هر چه دستور داده شده بدون چون و چرا اطاعت کنیم. هر کسی به دستوراتی مانند نماز ، روزه ، حجاب ، پرهیز از نگاه به محرمات و سایر دستورات عمل کند قطعا جزو افراد بهشتی خواهد بود. سپس در ادامه آیه به چهار گروه اشاره می کند که می فرماید: من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحين؛ از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان 1⃣ : فرستادگان مخصوص خداوند که نخستین گام را برای هدایت و رهبری مردم و دعوت به صراط مستقیم بر می دارند. 2⃣ : کسانی که هم در سخن راست می گویند و هم با عمل و رفتار درست گفتار خود را اثبات می کنند و نشان می دهند که مدعی ایمان نیستند بلکه به راستی به فرمان های الهی ایمان دارند. در روایات بهترین نمونه صدیقان، امامان معصوم علیه السلام و صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفی شده اند. 3⃣ : کشته شدگان در راه هدف و عقیده پاک الهی و یا افراد برجسته ای که روز قیامت شاهد اعمال انسان ها هستند. 4⃣ : افراد شایسته ای که با انجام کارهای مثبت و سازنده و مفید و اطاعت از دستورات پیامبران به مقامات برجسته ای رسیده اند. سپس می فرماید: و حسن اولئک رفیقا؛ و آنها رفیق های خوبی هستند. از این عبارت این حقیقت به روشنی استفاده می شود که موضوع معاشران خوب و همنشین های با ارزش به قدری اهمیت دارد که حتی در برای تکمیل نعمت های بهشتی این نعمت بزرگ به اطاعت کنندگان داده می شود. سپس در آیه بعد برای بیان اهمیت با پیامبران و برگزیدگان الهی که نعمت بسیار بزرگی است مى فرمايد: ذلك الفضل من الله و كفى بالله عليما؛ اين فضل و بخشش از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن کافی است. از حال بندگان و اعمال آنها آگاه است و همین کافی است. 🔹 ✅ قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از دستورات و به دست نمى ‏‌آید. ✅ ، انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت ها گزینش كرد. ✅ از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. ✅ اطاعت از پیامبر، همجوارى با همه ‏ى انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یكى، همراه شدن با همه است. ✅ آگاه بودن ، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
✅ الإمامُ الحسنُ عليه السلام نِعمَ العَونُ الصَّمتُ في مَواطِنَ كثيرَةٍ و إن كُنتَ فَصِيحا .; امام حسن عليه السلام در بسيارى جاها ، خاموشى، ياورى نيكو است ؛ هرچند سخنور باشى .; معاني الأخبار:401/62.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 71 سوره نساء 💥 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِيعا ً : اى كسانى كه ایمان آورده اید! سلاح خود را بردارید، پس به صورت گروه گروه یا همه با هم بسوى دشمن خارج شوید. 🌷 : بگیرید 🌷 : به معناى بیدارى، آماده باش و وسیله دفاع است. 🌷 : برای جنگ خارج شوید 🌷 : گروه گروه، دسته دسته این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و دستور جامع و همه جانبه به تمام مسلمانان در همه قرن ها می دهد که برای حفظ امنیت خود و از مرزهای خود دائما مراقب باشند و یک نوع آماده باش همیشگی داشته باشند. نخست مى فرمايد: يا أيها الذين ءامنوا خذوا حذركم؛ اى کسانی که ایمان آورده اید! خود را بردارید. یعنی هوشمندانه رفتار کنید و همیشه در حال آماده باش باشید ممکن است دشمن به شما حمله کند. سپس دستور می دهد که برای مقابله با از روش ها و تاکتیک های مختلف استفاده کنند اگر دشمن با تعداد کم به جنگ شما آمد شما بصورت چند گروه به با دشمن خارج شوید ولی اگر دشمن تعدادش زیاد بود شما بصورت برای جنگ با او خارج شوید. که می فرماید: فانفروا ثبات أو انفروا جميعا؛ پس به صورت گروه گروه یا همه با هم به سوی دشمن خارج شوید. مسلمانان باید مرزهاى كشور خود را حفظ كنند. عمل به این آیه، رمز و غفلت از آن، رمز سقوط و شكست مسلمانان مى باشد. 🔹🔹 ✅ باید در هر حال آماده و بیدار باشند، و از طرح ها، نفرات، نوع اسلحه، روحیّه، همكارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بریزند و عمل كنند. ✅ آمادگى رزمى در سایه ى ارزش دارد. ✅ مسلمانان باید شوند. ✅ مسلمانان باید از تاكتیک هاى مختلف، براى مقابله با استفاده كنند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🔰 ۱ آذر، بسیج نوآوری و جهاد علمی ✅ هفته بسیج گرامی باد🔰 ۱ آذر، بسیج نوآوری و جهاد علمی ✅ هفته بسیج گرامی باد ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیات 72 و 73 سوره نساء 💥و َإِنَّ مِنكُمْ لَمَنْ لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِن أَصاَبَتْكُم مُّصِيَبةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَىَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدا (72) 💥و لئن أصابكم فضل من الله ليقولن كأن لم تكن بينكم و بينه مودة يا ليتنى كنت معهم فأفوز فوزا عظيما (73) ً : و همانا از شما كسانی هستند كه كُندى و سستی مى کنند، پس اگر به شما مصیبتی برسد، مى گوید: خدا به من نعمت داده كه همراه آنان نبودم تا شاهد ( مصیبت) نباشم. (72) و اگر فضلی از سوی خداوند به شما برسد، آن چنان که گویا میان شما و او هرگز دوستی نبوده خواهد گفت: ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می رسیدم. (73) 🌷 : از شما 🌷 : از ریشه ى «بطو» به معناى كُندى است. به گفته اهل لغت، «بطوء» هم حركت كند است و هم دیگران را به كندى در حركت فراخواندن. 🌷 : به شما برسد 🌷 : نعمت داد 🌷 : ميان شما و او 🌷 : دوستى 🌷 : اى کاش 🌷 : بودم 🌷 : همراه آنان 🌷 : رستگاری 🌷 : بزرگ 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. به نقل روایات این آیات درباره نازل شده است زیرا آنان مسلمانان را از حضور در میدان جنگ باز می داشتند و اگر شهادت یا اسارت یا زخمی به رزمندگان وارد می شد آنان را مورد شماتت قرار می دادند. و اگر رزمندگان پیروز می شدند و غنایم جنگی به دست می آوردند حسرت می خوردند کاش با آنها بودند. در این آیات خطر دشمنان داخلی و عوامل نفوذی و منافقان مطرح شده است. حقیقت و ایمان واقعی آدم ها در حوادث است که بروز می کند و برای نمونه جنگ، سنگ محک ایمان واقعی آدم هاست. که می فرماید: و إن منكم لمن ليبطئن؛ و همانا از شما کسانی هستند که کندی و سستی می کند. این افراد تلاش می کنند تا از شرکت در صفوف مجاهدان در راه خودداری کنند و علاوه بر آن تلاش می کنند تا از حضور رزمندگان در جبهه جلوگیری کنند. سپس می فرماید: فإن أصابتكم مصيبة؛ پس اگر به شما مصیبتی برسد. هنگامی که مجاهدان از میدان جنگ باز می گردند و یا اگر اخبار میدان جنگ به آنها برسد در صورتی که اگر رزمندگان به رسیده باشند یا اسارت و زخم هایی بر آنها وارد شده باشد فرد منافق از اینکه با آنها نبوده خوشحال می شود. و قال قد أنعم الله على إذ لم أكن معهم شهيدا؛ مى گوید: خدا به من نعمت داده که همراه آنان نبودم تا شاهد مصیبت نباشم. سپس در آیه 73 سوره نساء مى فرمايد: و لئن أصابكم فضل من الله ليقولن كأن لم تكن بينكم و بينه مودة يا ليتنى كنت معهم فأفوز فوزا عظيما؛ و اگر فضلی از سوی به شما برسد، آن چنان که گویا میان شما و او هرگز دوستی نبوده خواهد گفت: ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می رسیدم. روشن است کسی که شهادت در راه خدا را یک نوع بلا می داند و نرسیدن به شهادت را نعمت می داند پیروزی و رستگاری بزرگ از دید او پیروزی مادی و به دست آوردن غنایم جنگی است. هدفشان منفعت اندیشی است و این منفعت اندیشی است که آدمی را به نفاق می کشاند. 🔹 هاى_جنگ، وسیله ى خوبى براى شناخت افراد ضعیف الایمان و منافقان است. ✅ ، از افكار و گفتار منافقان پرده برمى دارد. ✅ ، عامل تضعیف روحیّه ى مسلمانان هستند پس باید آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد. ✅ ، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقیت و سعادت مى دانند. ✅ هر رفاهى، مصون ماندنى و لطف و نعمت خدا نیست. ✅ پیروزی در جنگ و غنایم آن، از فضل است. ✅ به خاطر منافع دنیوی، منافقان را از دست می دهند. ✅ آنکه در غم های مؤمنان شريک نیست ولی می خواهد در بهره ها سهیم باشد، خصلتی از منافقان دارد. ✅ فقط به دنبال منافع شخصی هستند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری