eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
367 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
982 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیات ۹۷تا۹۹ سوره مائده جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ الْهَدْيَ وَالْقَلَآئِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(۹۷) اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۹۸) مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ (۹۹) : خدا، كعبه، آن خانه با حرمت و ماه ‌های حرام‌ و قربانی ‌های بی‌ نشان و قربانی ‌های نشان‌‌ دار را وسیله برپایی برای مردم قرار داد. برای آن است كه بدانید قطعاً خدا آنچه را در آسمان ‌ها و آنچه در زمین است می ‌داند؛ و قطعاً خدا به همه چیز داناست (۹۷) بدانید قطعاً خدا سخت‌ كیفر و قطعا بسیار آمرزنده و مهربان است (۹۸) بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست و خدا آنچه را آشكار می ‌كنید و آنچه را پنهان می ‌دارید می ‌داند (۹۹) 🌷 : خانه با حرمت 🌷 : وسیله برپایی 🌷 : ماه 🌷 : قربانی های بی نشان 🌷 : قربانی های نشان دار 🌷 : برای اینکه بدانید 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : سخت کیفر 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🌷 : رساندن پیام 🌷 : آشکار می کنید 🌷 : پنهان می دارید این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. به دنبال آيات گذشته كه در زمينه تحريم در حال احرام، بحث مى ‌كرد، در اين آيه به اهميّت «مكّه» و اثر آن در سازمان زندگى اجتماعى مسلمان ها اشاره كرده نخست مى ‌فرمايد: «جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنّاسِ: ، کعبه ، آن خانه با حرمت را وسیله برپایی برای مردم قرار داد»‌ و از آنجا كه اين مراسم بايد در محيطى امن و امان از جنگ و نزاع صورت گيرد اشاره به اثر ماه هاى حرام (ماه هايى كه جنگ مطلقاً در آن ممنوع است) در اين موضوع كرده، مى ‌فرمايد: «وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ؛ و همچنین ماه های » ماه های حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم و نيز نظر به اين كه وجود قربانی هاى بى ‌نشان و قربانی هاى نشان دار كه تغذيه را در روزهایی كه اشتغال به مراسم حجّ و عمره دارند تأمين كرده و فكر آنها را از اين جهت آسوده مى ‌كند، تأثيرى در تكميل اين برنامه دارد به آنها نيز اشاره كرده مى ‌فرمايد: «وَ الْهَدْيَ وَ الْقَلائِدَ؛ و قربانی های بی نشان و قربانی های نشان دار» سپس می فرماید:‌ «ذلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ برای آن است که بدانید قطعا خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه در زمین است می داند؛ و قطعا خدا به همه چیز داناست» از همه چیز به ویژه نیازمندی های روحی و جسمی بندگانش باخبر است. سپس براى تأكيد دستورات گذشته و تشويق مردم به انجام آنها و هشدار به مخالفان و معصيت ‌كاران مى‌ ‌‌فرمايد: «اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ بدانید قطعا سخت کیفر و قطعا بسیار آمرزنده و مهربان است» و باز براى تأكيد بيشتر مى‌ فرماید: «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ: بر عهده پیامبر جز رساندن پیام خدا نیست» مسئول اعمال شما خودتان هستید و صلی الله علیه و آله و سلم مسئولیتی جز ابلاغ رسالت و ‌رساندن دستورات خدا ندارد «وَ اللّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ؛ و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید می داند» 🔹پیامهای آیات ۹۷تا۹۹ سوره مائده ✅ ، مایه ی ثبات و قوام است. ✅ حجی که سبب برپایی جامعه نباشد حج واقعی نیست. ✅ اگر جامعه ثبات داشته باشد ، زمینه ی خداشناسی در آن رشد می کند. ✅ و‌ باید در کنار هم باشد. ✅ وظیفه ی تنها ابلاغ دین است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
💎امام رضا عليه‏ السلام : مَن سَألَ اللّه‏َ التَّوفيقَ و لَم يَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِه؛ هر كس از خدا توفيق بخواهد و تلاش نكند ، خود را مسخره كرده است. 📗 [ميزان الحكمه ، ح 2790 ] 🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
🌼ولادت امام الرئوف و انیس النفوس حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء مبارک باد🌼 🔹 (حفظه الله): «درس امام رضا علیه‌السلام به همه‌ی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو. نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛ چشم تیزی داشته باشید، دشمن را بشناسید و راه مبارزه‌ی با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید.» 🗓 ۶۳/۹/۳〰️ 🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌨 علامه طباطبایی قدس‌سره، می‎فرمودند: «انسان هنگامی كه وارد حرم رضوی، علیه‌السلام، می‎شود، مشاهده می‎كند كه از در و دیوار حرم آن امام، می‎بارد.» ┈••✾•🌿🌺🌿•✾•• 💠❁❁💠 🌿 🍃🌸 🌺🍃🌸🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۱۰۰ سوره مائده قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ بگو: ناپاک و پاک مساوی نیستند؛ اگر چه فراوانی ناپاک ‌ها تو را به تعجب‌ در آورد. پس ای صاحبان خِرَد! خدا را تقوا پیشه کنید، باشد که شما رستگار شوید. 🌷 : بگو 🌷 : مساوی نیست 🌷 : ناپاک 🌷 : پاک 🌷‌ : اگر‌چه 🌷 : فراوانی 🌷 : تقوا پیشه کنید 🌷 : صاحبان خرد 🌷 : رستگار می شوید به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد که: « قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ؛ بگو ناپاک و پاک مساوی نیستند اگر چه فراوانی ناپاک ها تو را به تعجب در آورد» اگر در جامعه در بازار در هر جایی انسان های ناپاک بیشتر از انسان های پاک بودند یک دفعه این اکثریت برای ما ملاک نباشد. بنابراين، خبيث و طيّب، شامل هر نوع پاک و ناپاکی در انسان ها، اموال، در آمدها، غذاها و اشیای گوناگون است. سپس انديشمندان را مخاطب ساخته و مى‌ فرماید: «فَاتَّقُوا اللّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ پس ای صاحبان خرد! خدا را تقوا پیشه کنید، باشد که شما رستگار شوید» را تقوا پیشه کنید یعنی با دوری از گناهان خدا را برای خودتان حفظ کنید رحمت و لطف خدا را از دست ندهید شاید همین پرهیز از گناهان سبب رستگاری شما شد. 🔹پيامهای آیه ۱۰۰ سوره مائده🔹 ✅ در ارزش‏ ها، حقّ وباطل است، تعداد افراد ملاک نیست. ✅ ‏تقوایى، نشان بى‏ خردى است. ✅ شناخت از و تقوا داشتن و تسلیم هیاهوى جمعیّت نشدن، تنها كار خردمندان است. ✅ علاوه بر عقل و خرد، به تقواى الهى نیاز دارد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ؛ نمازهای دوزاری 😟 🎙آیت الله میرباقری 📌 ابلیس دو رکعت نماز خواند و ۴۰‌۰۰ سال طول کشید، اما این نماز در ترازوی خدای متعال هیچ وزنی ندارد. 🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍁🍁🍁🍁
؛ عملیات نورانی💫✨ نورانی‌ ترین عملیاتِ رزمنده ها بـود همه جور نماز 👇👇👇👇 ✅ نماز اول وقت ✅نماز جماعت ✅نماز شب ✅نمازهای مستحبی خلاصه تیر و ترکش و خمپاره هم نمی تونست جلو این ✨ را بگیره چون بچه ها با خدا بودن ❤️ 🌹🌹🌹 شهدا را با صلوات یاد کنید 🌹🌹🌹
‏خدا رحمت کند آقای صفایی را، می‌گفتند: شیطان اگر بتواند، نمی‌گذارد بکاری! اگر کاشتی نمی‌گذارد جوانه‌بزند! اگر جوانه‌اش زد، نهالش را می‌شکند! تا بالاخره یک کِرْمی در میوه‌اش می‌گذارد. نمی‌گذارد کار به نتیجه برسد و برای این هدف، تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کند! -استادسیدمحمدمهدی‌میرباقری -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء): ✨«[الْقُرْآن] هُوَ.. الْمُؤَدِّي إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمُنْجِي مِنَ النَّارِ» (۱) ✔️پیوند دهنده ی بندگان به بهشت؛ و نجات دهنده ی آنان از آتش ➖از شئونات حضرت قرآن، شأن قیادت و رهبری است. قرآن، امامِ حیّ و هادی (۲) است که هر که را به او اقتدا نماید، به بهشت هدایت می کند و هرکه را از او تخلف کند، به جهنم می‌کشاند؛ چنانکه در احادیث فرموده اند: «مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ» (۳). لذا بندگانی که بواسطه حلال شمردن محلّلات و حرام شمردن محرّمات و ایمان به متشابهات، از قرآن پیروی و تبعیت نموده اند، حضرت قرآن ایشان را به بهشت راهنمایی و دلالت می نماید؛ در مقابل، ضایع کنندگان حدود و احکامش را به جهنم سوق می‌دهد؛ همانطور که در کلام حضرات قرآن ناطق (علیهم السلام) به این موضوع تصریح شده است: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَائِداً وَ سَائِقاً يَقُودُ قَوْماً إِلَى الْجَنَّةِ أَحَلُّوا حَلَالَهُ وَ حَرَّمُوا حَرَامَهُ وَ آمَنُوا بِمُتَشَابِهِهِ وَ يَسُوقُ قَوْماً إِلَى النَّارِ ضَيَّعُوا حُدُودَهُ وَ أَحْكَامَهُ وَ اسْتَحَلُّوا مَحَارِمَه‏» (۴) 📔 منابع 📔 (۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴ (۲). عن مولانا الإمام حسن المجتبی (علیه السلام) : «مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ، فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ..» تنها چيزي که در اين دنياي فاني و زوال‏ پذير باقي مي‏ ماند، قرآن است؛ پس قرآن را امام خود قرار دهيد تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ (۳).الكافي، ج‏ ۲، ص ۵۹۸؛ تفسير العياشي ج۱ ص ۲؛بحار الأنوار ج ۷۴، ص ۱۳۴ (۴).إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹