✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_96
🌹 آیه ۱۰۳ سوره مائده
💥 مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ ۙ وَلَٰكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
#ترجمه: خدا هیچ حیوانی را به عنوان بحیره و سائبه و وصیله و حام، مقدّس و ممنوع از تصرّف قرار نداده است. ولی كسانی كه كافرند بر خدا دروغ می بندند و بیشترشان تعقل نمی كنند.
این آیه در مدینه نازل شده است.
در اين آيه، اشاره به چهار بدعت نابجا شده كه در ميان جاهلیت قبل از اسلام معمول بود، آنها بر بخشی از حيوانات به جهتى از جهات علامت نامى گذارده و خوردن گوشت آن را ممنوع مى ساختند و يا حتّى خوردن شير و چيدن پشم و سوار شدن بر پشت آنها را مجاز نمى شمردند.
#خداوند هيچ يک از اين احكام را به رسميّت نمى شناسد «ما جَعَلَ اللّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ؛ خدا هیچ حیوانی را به عنوان بحیره و سائبه و وصیله و حام، مقدس و ممنوع از تصرف قرار نداده است.
و امّا توضيح اين چهار نوع حيوان:
1⃣ #بحيره : به حيوانى مى گفتند كه پنج بار زاييده بود و پنجمين آنها مادّه و به روايتى نر بود، گوش چنين حيوانى را شكاف وسيعى مى دادند و
آن را به حال خود آزاد مى گذاشتند و از ذبح آن صرف نظر مى كردند.
2⃣ #سائبه: شترى بوده كه دوازده (و به روايتى ده) بچّه مى آورد، آن را آزاد مى ساختند و حتّى كسى سوار بر آن نمى شد، تنها گاهى از شير آن مى دوشيدند و به ميهمان مى دادند.
3⃣ #وصيله: به گوسفندى مى گفتند كه هفت بار فرزند مى آورد و به روايتى به گوسفندى مى گفتند: كه دوقلو مى زاييد، ذبح چنان گوسفندى را نيز حرام مى دانستند.
4⃣ #حام : به حيوان نرى مى گفتند كه ده بار از آن براى تلقيح حيوانات ماده استفاده مى كردند و هر بار فرزندى از نطفه آن به وجود مى آمد.
مشرکان این ها را به #خدا نسبت می دادند و می گفتند این ها قانون الهی است سپس مى فرمايد: «وَ لكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ؛ ولی کسانی که کافرند بر خدا دروغ می بندند و بیشترشان تعقل نمی کنند»
🔹پیام های آیه ۱۰۳ سوره مائده
✅ دین را باید از خرافات و بدعت ها پاک نمود.
✅ تا از سوی #خدا، قانونی نسبت به تحریم حیوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست.
✅ بدعت در #دین، کفر است. حتی اگر کسانی خدا را قبول دارند و بر خدا دروغ می بندند نیز کافرند
✅ اگر اکثریت جامعه اهل تعقل باشند، بدعت ها رشد نمی کند.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
📣✨ سوالات تشریحی مسابقه اصول کافی ازباب کبر و حسد
بسمه تعالی
۱- قال النبی(ص)
إنّ المَلَكَ لَيَصعَدُ بعَملِ العَبدِ مُبتَهِجا بهِ ، فإذا صَعِدَ بحَسَناتِهِ يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ : اجعَلُوها في سِجِّينٍ إنّهُ لَيسَ إيّايَ أرادَ بِه
بنا بر قول پیامبر علیه السلام چرا عمل حسنه شخص در دیوان اعمال گنهکاران نوشته میشود؟
۲.در حدیث شریف قال الله عزوجل: أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلِي لَمْ أَقْبَلْ إِلاَّ مَا كَانَ لِي خَالِصاً.
چرا خداوند خود را بهترین شریک می داند؟
۳. در حدیث عن ابی جعفر(ع): قال الابقاء علی العمل اشد من العمل ،قال:
چرا امام باقر علیه السلام نگهداری عمل را سخت تر از خود عمل میداند؟
۴.در روایت شریفه عن ابی عبدالله(ع) قال: ان الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب .خوردن حسد ایمان را به چه چیزی تشبیه کرده است؟
۵.امام صادق(ع) در روایت عن معاویة بن وهب قال: قال ابوعبدالله: <آفة الدین الحسد والعجب و الفخر> آفت دین را چه اموری میداند؟
۶.در حدیث عن ابی عبدالله(ع) : قال انَّ المومنَ یَغبِطُ وَ لایَحسِدُ وَالمنافِقُ یَحسِدُ وَلایَغبِطُ
بنابر قول امام صادق ویژگی مومن و منافق چیست؟
۷.عن احدهما عليه السلام قال: لایَدخُلُ الجَنَّةَ مَن كانَ في قَلبِهِ مِثقالَ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ مِنَ الكِبَرِ قال: فاستَرجَعتُ فقالَ: مالَكَ تَستَرجِعُ؟ قُلتُ: لِما سَمِعتُ مِنكَ، فقالَ: لَيسَ حَيثُ تَذهَبُ، اِنَّما أعني الجُحودَ، إنِّما هُوَ الجُحودُ
با توجه به حدیث فوق کدام یک از اقسام کبر اگر در انسان باشد مانع داخل شدن شخص در بهشت میشود؟
۸.در روایت شریفه عن ابی عبدالله(ع) قال: الکِبرُ أن تَغمِصَ النّاسَ وَ تَسفُهَ الحَقَّ
امام كبر را چگونه تعریف میکند؟
۹.سَمِعتُ اباعبدالله( ع) یقولُ:إنَّ المُتكَبِّرينَ يُجعَلونَ في صُوَرِ الذَّرِّ يَتَوَّطَّأُهُم النّاسُ حتّي يَفرَغُ اللهُ مِنَ الحِسابِ
بنابر حدیث بالا متکبرین به چه صورت محشور میشوند؟
۱۰. در حدیث عن ابی عبدالله: قال: ما مِن رَجُلٍ تَكَبّرَ أَو تَجَبَّرَ إلّا لِذِّلَّةٍ وَ جَدَها في نَفسِهِ.
امام صادق(ع) علت کبر را چه چیزی میداند؟
🔹آثار و برکات عبادت در شب پانزدهم ماه ذی القعده...
▫️امشب، شب ۱۵ ماه ذیقعده است ... در کتب ادعیه در فضیلت امشب چنین آمده است:
▫️از رسول خدا صلی اله علیه وآله روایت شده است که :
همانا در ماه ذی القعده شب مبارکی وجود دارد و آن، شب پانزدهم است که خداوند با نظر رحمت به بندگانش می نگرد.
پاداش کسی که این شب به طاعت و عبادت بپردازد،معادل پاداش صد نفر عابد روزه داری که به اندازه یک چشم زدن معصیت خدا نکرده اند.
▫️روایت شده :
هر کس در این شب از خداوند درخواستی نماید،خداوند به او عطا می کند.
▫️مرحوم سید بن طاووس در کتاب "اقبال الاعمال" می نویسد:
بعد از نیمه شب به عبادت ،نماز و درخواست حاجت از خداوند متعال مشغول شو.
📗منبع: اقبال الاعمال، ص 616
👌لازم به ذکر است که که دعا برای فرج امام زمان ارواحنافداه، و نابودی دشمنان آن حضرت، یکی از وظایف شیعیان در زمان غیبت است...
🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_97
🌹 آیه ۱۰۴ سوره مائده
💥وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءابَآءَنَآ ۚ أَوَلَوْ كَانَ ءابَآؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَ لَا يَهْتَدُونَ
#ترجمه: و هنگامی كه به آنان گفته شود: به سوی آنچه خداوند نازل كرده و به سوی پیامبر بیایید گویند: آیینی كه پدرانمان را بر آن یافته ایم ما را بس است.
آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی دانستند و هدایت نشده بودند [باز هم باید راه آنان را ادامه دهند؟]
🌷 #تَعَالَوْا: بیایید
🌷 #حَسْبُنَا: ما را بس است
🌷 #وَجَدْنَا: یافتیم
🌷 #ءابَآءَنَآ: پدرانمان
این آیه در مدینه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است و به دليل و منطق #مشرکان در بدعت های نابجا در مورد حیوانات که در آیه قبلی بیان شده اشاره كرده، مى فرمايد: «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ ءاباءَنا؛ و هنگامی که به آنان گفته شود؛ به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید گویند: آیینی که پدرانمان را بر آن یافته ایم ما را بس است»
در حقيقت خلافكاری ها و بت پرستی هاى آنها از يک نوع بت پرستى ديگر يعنى تسليم بدون قيد و شرط در برابر آداب و رسوم خرافى اجدادشان سر چشمه مى گرفت.
#قرآن صريحاً به آنها پاسخ مى دهد: كه «أَ وَ لَوْ كانَ ءاباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ؛ آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی دانستند و هدایت نشده بودند [باز هم باید راه آنان را ادامه دهند؟]
بنابراين، كارشان شما مصداق روشن تقليد «جاهل» از «جاهل» است كه در ميزان عقل و خرد بسيار ناپسند مى باشد.
🔹پيام های آیه ۱۰۴ سوره مائده
✅ #قرآن، مردم را به پیروى از دستوراتِ خدا و پیامبر دعوت می کند.
✅ پذیرفتن دعوت #اسلام، سبب تعالى و رشد است.
✅ اصل، #فرهنگ_الهى است، نه فرهنگ گذشتگان
✅ #قرآن و سنّت و سیره و حكومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملاک عمل است.
✅ #وجدان خود را حاكم كنیم
✅ #ادب و #احترام به گذشتگان آرى، پیروى از افكار جاهلانه ى آنان و وفادارى نابجا خیر
✅ #تقلید كوركورانه، نشانه ى بى عقلى است.
✅ #جاهل هدایت پذیر، بى خطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدایت پذیر نباشند.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🏴🏴🏴🏴🏴
سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) وقیام 15 خرداد تسلیت باد
#امام_خمینی_حقیقت_همیشه_زنده
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🏴🏴🏴🏴🏴
🌴🌴 محتوایی که بارگذاری خواهد شد.
یک دوره ی کوتاه امام خمینی شناسی هست.
انشاالله به طور منظم پیگیری کنید👇👇👇
شناسنامه امام خمینی رحمة الله علیه.pdf
78.4K
🌴🌴 شناسنامه امام خمینی رحمة الله علیه
#امام_شناسی
🍂🍃🍂
🍃🍂🍃🍂
زندگی نامه امام خمینی.pdf
110.6K
🌴🌴 زندگی امام خمینی رحمة الله علیه
#امام_شناسی
🍂🍃🍂
🍃🍂🍃🍂
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_98
🌹 آیه ۱۰۵ سوره مائده
💥يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
#ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما باد (حفظ) خودتان؛ اگر شما هدایت یافتید، آن كسی كه گمراه شده به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه می کند.
🌷 #عَلَيْكُمْ: بر شما باد
🌷 #أَنْفُسَكُمْ: حفظ خودتان
🌷 #لَا_يَضُرُّكُمْ: به شما زیانی نمی رساند
🌷 #ضَلَّ: گمراه شد
🌷 #مَرْجِعُكُمْ: بازگشت شما
🌷 #فَيُنَبِّئُكُمْ: پس شما را آگاه می کند
این آیه در مدینه نازل شده است.
در آيه قبل، سخن از تقليد كوركورانه مردم عصر جاهليّت قبل از اسلام از اجداد گمراه خود، به ميان آمد و #قرآن به آنها صريحاً گفت كه چنين تقليدى، با عقل و منطق سازگار نيست، به دنبال اين موضوع طبعاً اين سؤال در ذهن آنها مى آمد كه اگر ما حسابمان را از اجدادمان در اين گونه مسایل جدا كنيم، پس سرنوشت آنها چه خواهد شد، به علاوه اگر ما دست از چنان تقليدى برداريم سرنوشت بسيارى مردم كه تحت تأثير چنين تقليدهایى هستند، چه مى شود.
این آیه در پاسخ اين گونه سؤالات مى فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ: ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما باد (حفظ) خودتان؛ اگر شما هدایت یافتید، آن کسی که گمراه شده به شما زیانی نمی رساند» یعنی شما مسئول خودتان هستید و اگر شما هدایت یافتید گمراهی اجدادتان، دوستان و بستگان هم عصر شما لطمه ای به شما نخواهد شد.
سپس به موضوع #قیامت و حساب و رسيدگى به اعمال هر كسی اشاره کرده و مى فرماید: «إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ: بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه می کند» خدا به حساب تک تک انسان ها هر کدام جداگانه رسیدگی می کند.
🔹پیام های آیه ۱۰۵ سوره مائده
✅ در راه #حق، از تنهایی نترسیم.
✅ انحراف #جامعه، مجوز گناه کردن افراد نیست.
✅ در #قیامت، هر کسی مسئول کار خودش است.
✅ چنان باید #تربیت شویم که فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد.
✅ پیروی و تقلید کورکورانه از دیگران، در #قیامت نجاتبخش انسان نیست، بلکه هر کسی باید پاسخگوی راه و عمل خودش باشد.
✅ رفتار و عمل #انسان در دنیا، عاقبت او را در قیامت روشن می کند.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 آیتالله ناصری (۱۳خرداد ۹۷):
پیشگوئی مرحوم آیت الله سید علی #قاضی درباره سرانجام انقلاب اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) بعد از نائب امام خمینی(ره)
بیان امام صادق(ع) در ۱۴۰۰ سال قبل نسبت به وقوع انقلاب ایران:
وَ یَنقَلِبُ مُلکُ العَجَم فی مُحَرَّم یَسفِکُ الدَّماءِ حتّی یَفِرُّ مَلِکُ العَجَم لِئَلّا یَأخُذُهُ النّاس ثُمَّ یُهلکُ غَمَّا وَ تَدوُمُ الفِتنَهُ وَ یَدوُمُ الأِنقلاب وَبَشِّر النّاس بِظُهورِ الحُجَّة
در سرزمین عجم انقلاب میشود و شاه ایران در محرم خونهای زیاد میریزد (کشتار ۱۵خرداد در ماه محرم) و سپس شاه از ایران فرار کرده تا مبادا مردم او را مجازات کنند (شعار مردم: قسم به خون شهدا، شاه تو را میکشیم) سپس شاه از شدت غم، هلاک میشود (دق مرگ شدن شاه) ولی فتنهها ادامه مییابد و انقلاب نیز باقی میماند و در آن زمان مردم را بشارت ده به ظهور حضرت حجت(عج) (بیان الائمه جلد1 ص222)