جوشن کبیر با خط درشت.pdf
408.8K
🔸توصیه امیرالمؤمنین(ع) به خواندن دعای #جوشن_کبیر در #شب_اول ماه رمضان
جبرائیل در یکی از جنگها بر پیامبر(ص) نازل شد و گفت که خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید: "هركس با نيّت خالص، دعای جوشن کبیر را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند شب قدر را روزىِ او میكند و برايش هفتاد هزار فرشته میآفريند كه خدا را تسبيح میگويند و پاداش آنان را براى او قرار میدهد. اى محمّد! هركس اين دعا را بخواند، ميان او و خدا، حجابى نمیماند و از خدا چيزى درخواست نمیكند، مگر آنكه خدا آن را به وى عطا مىكند" (مصباح کفعمی، ص۳۳۲ و مفاتیحالجنان)
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_32
🌹 آیات ۲۴تا۲۶ سوره مائده
💥قَالُواْ يَا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَآ أَبَداً مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هاَهُنَا قَاعدُون (۲۴)
💥قَالَ رَبِّ إِنِّي لَآ أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي ۖ فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (۲۵)
💥 قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ ۛ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (۲۶)
#ترجمه: (بنى اسرائیل) گفتند: اى موسى! تا وقتى كه آنها (قوم ستمگر) در آن شهر هستند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ایم. (۲۴) (موسی) گفت: ای پروردگارم من جز بر خود و برادرم تسلّطی ندارم، پس میان ما و این قوم فاسق فاصله انداز. (۲۵)
(خدا) فرمود: این سرزمین مقدّس تا چهل سال بر آنان حرام شد، همواره در طول این مدّت در سرزمین سرگردان خواهند بود، پس بر این قوم فاسق غمگین نباش. (۲۶)
🌷 #قاتلا: بجنگید
🌷 #قاعدون: نشستگان
🌷 #نفسی: خودم
🌷 #أخی: برادرم
🌷 #افرق: فاصله انداز
🌷 #أربعین_سنة: چهل سال
🌷 #یتیهون: سرگردان می شوند
🌷 #فلا_تأس: پس غمگین نباش
این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه موضوع آیات قبلی است.
بنى اسرائيل هيچ يک از پيشنهادهایی که در آیه قبل بیان شد را نپذيرفتند و به خاطر ضعف كه در روح و جان آنها لانه كرده بود، صريحاً به #موسى خطاب كرده، که قرآن می فرماید: «قالُوا يا مُوسى إِنّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ؛ گفتند: ای موسی! تا وقتی که آنها (قوم ستمگر) در آن سرزمین هستند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید و با آنان بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ایم.»
اين آيه نشان مىدهد كه بنى اسرائيل جسارت را در مقابل #پيامبر خود به حدّاكثر رسانيده بودند.
در آيه ۲۵ سوره مائده مى خوانيم كه موسى به كلّى از جمعيّت مأيوس گشت و دست به دعا برداشت و جدايى خود را از آنها با اين عبارت تقاضا كرد: «قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاّ نَفْسِي وَ أَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ؛ ای پروردگارم من جز بر خود و برادرم تسلطی ندارم، پس میان ما و این قوم فاسق فاصله انداز.» البتّه كارى كه بنى اسرائيل كردند يعنى ردّ صريح فرمان پيامبرشان در سر حدّ كفر بود و اگر مىبينيم قرآن لقب «#فاسق» به آنها داده است به خاطر آن است كه فاسق معنى وسيعى دارد و هر نوع خروج از رسم عبوديّت و بندگى خدا را شامل مى شود.
سرانجام دعاى #موسى به اجابت رسيد و بنى اسرائيل نتيجه شوم اعمال خود را گرفتند؛ زيرا از طرف #خداوند به موسى چنين وحى فرستاده شد كه: «قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً: فرمود: این سرزمین مقدس تا چهل سال بر آنان حرام شد.» به علاوه در اين چهل سال «يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ؛ در سرزمین سرگردان خواهند شد.» سپس به موسى مى فرماید: «فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ: پس بر این قوم فاسق غمگین نباش»
🔹 پيام های آیات۲۴تا۲۶سوره مائده
✅ #بنى_اسرائیل، نمونه ى بى ادبى، بهانه جویى، ضعف و رفاه طلبى بودند.
✅ #مردم باید خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنكه تنها از خداوند و رهبران دینى توقّع اصلاح داشته باشند.
✅ آرزوى #پیروزى بدون كوشش، خردمندانه نیست.
✅ غالب #دعاهاى_قرآنى با استمداد از اسم ربّ است. «قال ربّ...»
✅ شكایت #پیامبران به خداوند و نفرین، وقتى است كه از ایمان واطاعت مردم مأیوس شوند.
✅ سرپیچى از #جهاد، فسق است.
✅ یكى از بلاهاى اجتماعى دور شدن مردم از اولیاى خدا ومحروم شدن از فیض وجودشان است.
✅ یكى از سختى هاى #مؤمنان، زندگى با فاسقان و در میان آنان بودن است.
✅ کیفر فرار از #جنگ محرومیت است.
✅ #سرگردانی، نوعی عذاب برای فاسقان است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
44.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇ ۹توصیه عالی برای ورود
به ماه مبارک رمضان از قول آیت الله کشمیری(رضوان الله علیه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سلام علیکم ✋
#حدیث_روز 🌸🍃
🌸🍃 روزه مومنانه و امیدوارانه
🌸🍃پیامبراکرم صلوات الله علیه: «ماه رمضان ، ماهى است كه خداوند ، روزه آن را بر شما واجب ساخت . پس هر كس آن را از روى ايمان و به اميد پاداش الهى روزه بدارد ، از گناهانش بيرون مى آيد ، همچون روزى كه مادرش او را زاده است»
📚 تهذيب الأحكام ج ٤ ص ١٥٢
✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
🌺🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 سلام علیکم ✋
🌷حضرت محمد
صلی الله علیه و آله و سلم :
🌷درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد
🌷حلول ماه رمضان بر شما مبارک🌙
✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
🌺🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی:
🦋 آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه میدهد:
🦋 این است که غیر خدا را کنار بگذارد
📿به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
#تفسیر_موضوعی
#رهبر_قرآنی
#شماره_یک
🌸🍃🌸🍃
«وَالَّذينَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ وَالَّذينَ آوَوا وَنَصَروا أُولئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا» (سوره أنفال، آیه ۷۴)
#همراهی_ایمان_حقیقی_با_جهاد_و_عمل
🍃از نظر اسلام، #ایمان_مجرد_از_عمل، یک #حداقل است. ایمان کامل و ایمان حقیقی آن ایمانی است که با #جهاد در میدان #عمل همراه باشد. «و الّذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل اللَّه و الّذین آووا و نصروا اولئک هم المؤمنون حقّا»؛ مؤمن #حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه میکند. تشخص بسیجی به این است. این فکر غلط و انحرافی که ما ایمان را #منهای عمل و منهای جهاد، برای تقرب الی اللَّه کافی بدانیم، این آیه و آیات زیادی آن را رد میکنند.
📚منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب، ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
🌸🍃🌸
🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_33
🌹 آیات۲۷تا۳۰سوره مائده- بخش۱
💥وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷)
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸)
إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹)
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
#ترجمه: و داستان (خبر مهم) واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان، زمانی كه هر دو، قربانى پیش آوردند، پس از یكى پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. (برادری که عملش پذیرفته نشد) گفت: تو را خواهم كشت، (برادری که عملش پذیرفته شد) گفت: خداوند، تنها از افراد با تقوا قبول مى كند. (۲۷)
قطعاً اگر تو برای كشتن من دستت را به سوی من دراز كنی، من هرگز برای كشتن تو دستم را دراز نمی كنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم. (۲۸)
قطعا من میخواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) بازگردی و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمكاران است. (۲۹)
پس نفس او، كشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد، پس او را كشت و از زیانكاران شد. (۳۰)
🌷 #اتْلُ: از تلاوت می آید یعنی بخوان
🌷 #عَلَيْهِمْ: بر آنها
🌷 #نَبَأَ: خبر مهم
🌷 #ابْنَيْ: دو فرزند، دو پسر
🌷 #ءادَم: حضرت آدم علیه السلام
🌷 #بِالْحَقِّ: به درستی، ماجرایی که واقعیت دارد
🌷 #قَرَّبَا: پیش کش کردن
🌷 #قُرْبَان: به معنی نزدیک شدن است و هر عملی که به وسیله آن به خدا و غیر خدا نزدیک می شوند قربان می نامند.
🌷 #أَحَدِهِمَا: یکی از آنها
🌷 #قَالَ: گفت
🌷 #لَأَقْتُلَنَّكَ: تو را خواهم کشت
🌷 #بَسَطْتَ: گشودی،دراز کردی
🌷 #يَدَكَ: دستت
🌷 #ِبَاسِطٍ: گشاینده، دراز کننده
🌷 #يَدِيَ: دستم
🌷 #إِلَيْكَ: به سوی تو
🌷 #أَخَافُ: می ترسم
🌷 #رَبَّ_الْعَالَمِينَ: پروردگار جهانیان
🌷 #إِنِّيٓ: قطعا من
🌷 #أُرِيدُ: می خواهم
🌷 #تَبُوٓأَ: باز گردی
🌷 #ِإِثْمِی: گناهم
🌷 #َإِثْمِكَ: گناهت
🌷 #النَّار: آتش
🌷 #طَوَّعَتْ: به تدریج برای او آسان کرد
🌷 #أَخِيهِ: برادرش
🌷 #أَصْبَحَ: شد
🌷 #الْخَاسِرِينَ: زیانکاران
◀️ ادامه دارد...
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
#تفسیر_موضوعی
#شماره_دو
🌸🍃🌸
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم يَحمِلوها كَمَثَلِ الحِمارِ يَحمِلُ أَسفارًا» (سوره جمعه، آیه ۵)
#آفت_تهدید_کننده_نسل_مسلمانان
🍃اسلام میخواهد این نکته را به مسلمانان در هر زمان تفهیم بکند. هر زمان هر نسلی که احساس مسلمانی کرد، باید از این #هشدار الهی بترسد؛ منتها این نکته را مستقیم نمیگوید. قرآن در این جا، با شکل بسیار ظریف و با یک تمثیل، آن را بیان میکند؛ تمثیل به #بنیاسرائیل: «مثل الّذین حمّلوا التّوریة ثمّ لم یحملوها».
🍃تورات را بر ذهن و دل و ایمان آنها سوار کردیم؛ اما بعد از گذشت زمانی، این بار معنوی و این هدایت الهی را پرتاب کردند و خودشان را از آن #محروم نمودند. آن وقت نتیجه این میشود که ظاهر، #ظاهر هدایت است؛ اما #باطن، باطن بیخبر از هدایت. نام، نام موحد؛ باطن، باطن مشرک. نام، نام مسلمان؛ باطن، باطن کافر. «کمثل الحمار یحمل اسفارا» مانند #چهارپایی که رویش کتاب گذاشته باشند؛ اما از مضمون آن هیچ اطلاعی ندارند. این، همان #هشدار به نسلهای ایمانآوردهی مسلمان است. از این بایستی ترسید.
📚منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب، ۱۳۶۹/۰۶/۲۹.
🌸🍃🌸
🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂
احکام شرعی
❓رساندن غبار غلیظ به حلق
بخور دادن
🔹آیات عظام امام و سیستانی: فرو بردن بخار آب، روزه را باطل نمیکند، مگر اینکه بخار آب به گونهای باشد که در دهان جمع شود و فرو رود بهطوریکه عرفاً به آن نوشیدن آب گفته شود که در اینصورت روزه را باطل میکند.
🔸آیتالله مکارم: احتیاط واجب این است که روزهدار بخار غلیظ را به حلق نرساند، ولی رفتن به حمام اشکال ندارد، هرچند فضای حمام را بخار گرفته باشد.
🔹آیتالله وحید: احتیاط واجب این است که روزهدار بخار غلیظ را به حلق نرساند.
🔸آیتالله شبیری زنجانی: فروبردن بخار آب روزه را باطل نمیکند، مگر اینکه بخار آب به گونهای باشد که در دهان جمع شود و فرو رود بهطوریکه عرفاً به آن نوشیدن آب گفته شود در صورتی که احتمال میداده است که به حلق خواهد رسید احتیاط واجب این است که روزه را بگیرد و بعداً قضا کند.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
❓سیگار کشیدن
🔸 مراجع: بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل میکند.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
❓اسپری تنفسی (آسم)
🔸آیتالله خامنهای: اشکال ندارد.
🔹آیتالله سیستانی: چنانچه رطوبتی وارد مجرای غذا نشود مانعی ندارد.
🔹آیتالله شبیری: اگر چیزی را بهصورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد.
🔸آیتالله مکارم: اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن میشود، مانعی ندارد و روزهاش صحیح است.
🔸آیتالله صافی گلپایگانی: اگر مضطر به استعمال باشد به قدر ضرورت اکتفا کند و روزه را بگیرد و اگر بدون اسپری نمیتواند قضا کند برای هر روز یک مد طعام هم بدهد.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#احکام
#ماه_رمضان
🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ روز 👌
✅ بالاترین عمل در ماه مبارک رمضان❗️❗️❗️
🤔 💔 چرا با وجود این همه کار خوبی که می کنیم همش در جا میزنیم و به جایی نمیرسیم⁉️
🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_34
🌹 آیات۲۷تا۳۰سوره مائده- بخش۲
وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷)
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸)
إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹)
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه قبلی ترجمه آیات و کلمات بیان شد و در این جلسه به شرح آیات می پردازیم.
📚 #ماجرای_هابیل_و_قابیل
این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و داستان دو فرزند حضرت آدم علیه السلام، و قتل يكى به وسيله ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات گذشته كه درباره بنى اسرائيل بود اين است كه انگيزه بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله #حسادت بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مى كند كه سرانجامِ حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى باشد كه حتّى به خاطر آن برادر دست به قتل برادر خود می زند. که به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید؛ ماجرای دو پسر حضرت آدم علیه السلام را بر بنی اسرائیل بخواند که قرآن مى فرمايد: «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ؛ و داستان واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان.»
ذكر كلمه «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين می باشد كه سرگذشت این دو برادر در تورات تحریف شده با خرافاتى آميخته شده است، امّا آنچه در #قرآن آمده عين واقعيّتى است كه روى داده است.
سپس به شرح داستان مى پردازد و مى فرماید: «إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْأخَرِ؛ زمانی که هر دو، قربانی پیش آوردند، پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد.»
در روایات آمده است كه #هابیل، دامدار بود و بهترین گوسفند خود را براى قربانى آورد. و #قابیل، كشاورز بود و بدترین قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزید.
#قرآن در آیات دیگر مى فرماید: هرگز به خیر نمى رسید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید انفاق كنید.
#امام_صادق علیه السلام فرمود: انگیزه قتلِ قابیل، #حسادت او نسبت به پذیرش قربانى هابیل بود. همين موضوع سبب شد #قابیل كه عملش قبول نشده بود برادرش هابیل را تهديد به قتل كند.
«قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ: گفت تو را خواهم کشت.» امّا #هابیل او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجّه خود تو است كه عملت با تقوا همراه نبوده است «و قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ و گفت: خداوند تنها از افراد با تقوا قبول می کند.»
سپس #هابیل گفت: «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ؛ قطعا اگر تو برای کشتن من دستت را به سوی من دراز کنی، من هرگز برای کشتن تو دستم را دراز نمی کنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم.»
همچنین #هابیل گفت: «إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ؛ قطعا من می خواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) باز گردی.»
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر که عمدا مؤمنی را بکشد، خداوند همه گناهان مقتول را به حساب قاتل ثبت می کند و مقتول را از گناهان پاک می کند. و در اینجا هابیل به برادرش می گوید اگر من را بکشی هم گناهان من و هم گناهان خودت را به دوش خواهی کشید و اینگونه به سوی #خدا باز می گردی.
«فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ؛ و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمکاران است.»
اما متأسفانه این نصیحت ها در نفس سرکش قابیل که پر از #حسادت و #خشم بود اثر نکرد «فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ: پس نفس او، کشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد.»
«فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ؛ پس او را کشت و از زیانکاران شد.»
چه زيانى از اين بالاتر كه #عذاب_وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنه قيامت براى خود خريد.
◀️ پیام های آیات در جلسه بعدی..
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری