آیت الله العظمی جوادی آملی:
ما بايد دو كار بكنيم: يكی برای امت است، يكی برای خود ما، امت ما بايد از قرآن و عترت جدا نشود تا خير ببيند؛ چون خير را خدا در قرآن عترت ناميد، او را نور و بركت ناميد. دوم اينكه اگر اكثريت قاطع به طرف قرآن حركت كردند، ما مرزمان را جدا نكنيم. اين بيان نورانی وجود مبارك زينب كبری سلام الله علیها است كه فرمود: قسم به خدا اين نام محوشدنی نيست؛ چون جزء «وجه الله» است. چه چيزی بخواهد «وجه الله» را محو كند؛ چون همه زيرمجموعه «وجه الله» هستند، بيرونِ «وجه الله» كه چيزی نيست، درون «وجه الله» كه با او هماهنگ است؛ لذا اينكه ميفرمايند، اگر خدا چيزی را اراده كرد، يقيناً حاصل میشود، به همين دو نكته است؛ چون بيرون از قلمرو اراده خدا، چيزی وجود ندارد، در حوزه و درون قلمرو قدرت خدا همه تحت فرمان او هستند؛ ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،اگر همه موجودات آسمان و زمين سپاه و ستاد الهی هستند، چيزی بيگانه نيست، نه در بيرون قلمرو خلقت عالم چيزی وجود دارد، چون عدم محض است، نه در درون خلقت يك چيز ناهماهنگ است، چون همه سپاه و ستاد الهی هستند. ما هم ـ إنشاءالله ـ اگر بخواهيم خير ببينيم، اين دو كار را بايد بكنيم؛ يعنی همه با هم در خدمت قرآن و عترت باشيم، يك و اگر اكثری قاطع در خدمت قرآن و عترت هستند، ما هرگز از اين اكثری جدا نشويم، اين دو؛ تا با وجه خدا هماهنگ باشيم كه بارزترين مصداق وجه خدا، انبيا و اوليا اهل بيت عصمت و طهارت هستند؛ آنگاه ماندنی هستيم، هرگز از بين نمیرویم. فرمود: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهرُ» تا روزگار هست، مردان الهی باقی هستند.
درس اخلاق ایه الله جوادی آملی ۹۵/٩/۴
پيامبر صلي الله عليه و آله :
🌴مَنِ اعتَكَفَ إيمانا وَ احتِسابا غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ ؛
🌴همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود ، آمرزيده مى شود .
📚كنزالعمّال ، ح 24007
🔅عزیزان معتکف طلاب مدرسه علمیه مشکات
🔅طاعات و عباداتتان قبول 💐
🔅دعاگوی امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف باشید.
🔅خد را بابت این توفیق حمد شکر و سپاس گویید.
فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مشکات
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_قران_جلسه_922
🌹 آیات ۸۰تا۸۴ سوره اعراف
🌹 بخش۱
🌸 وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِٓ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ (۸۰) إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَآءِ ۚ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ (۸۱) وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِٓ إِلَّآ أَنْ قَالُوٓا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ (۸۲) فَأَنْجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُٓ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ (۸۳) وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ (۸۴)
🍀 ترجمه: و (به خاطر آورید) لوط را هنگامی كه به قومش گفت: آیا کار بسیار زشتی را كه هیچ كسی از جهانیان در آن بر شما پیشی نگرفته است به جا می آورید؟ (۸۰) همانا شما به جای زنان، برای شهوت سراغ مردان می آیید، بلکه شما قومی [اسراف کار] افراطی هستید (۸۱) پاسخ قومش جز این نبود كه به یكدیگر گفتند: اینان را از آبادی خود بیرون كنید؛ زیرا مردمانی هستند كه پاکدامنی را می طلبند (و با ما نیستند) (۸۲) پس او و اهلش را نجات دادیم جز همسرش كه از بازماندگان [در عذاب] بود (۸۳) و بر آنان بارانی [از سنگ های آتشین] باراندیم، پس با تأمّل بنگر كه سرانجام مجرمان چگونه بود؟ (۸۴)
🌷 #لوط: حضرت لوط ، فامیل حضرت ابراهیم و تنها مردی بود که به پیامبر بودن ابراهیم ایمان آورد و با او هجرت کرد. سپس حضرت ابراهیم او را به منطقه ای که در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد. مهم ترین بخش کار حضرت لوط ، مقابله با فحشا و منکرات جنسی بود که بیشترین مشکل جامعه بود.
🌷 #إِذْ: هنگامی که
🌷 #قَالَ: گفت
🌷 #لِقَوْمِهِٓ: به قومش
🌷 #أَتَأْتُونَ: آیا می آورید
🌷 #الْفَاحِشَة: کار بسیار زشت
🌷 #مَا_سَبَقَكُمْ: بر شما پیشی نگرفته است
🌷 #بِهَا: به آن
🌷#من_أَحَدٍ_مِنَ_الْعَالَمِينَ: کسی از جهانیان
🌷 #إِنَّكُمْ:همانا شما
🌷 #لَتَأْتُونَ: می آیید
🌷 #رجَال: مردان
🌷 #شَهْوَة: شهوت، در اینجا میل جنسی
🌷 #مِنْ_دُون: به غیر ، به جای
🌷 #نسآء: زنان
🌷 #بَلْ: بلکه
🌷 #أَنْتُمْ: شما
🌷 #مُسْرِفُونَ: اسراف کار، افراطی، تجاور از حد
🌷 #مَا_كَانَ: نبود
🌷 #إِلَّا: جز، مگر
🌷#قَالُوا: گفتند
🌷 #أَخْرِجُوهُمْ: آن ها را بیرون کنید
🌷 #مِنْ: از
🌷 #قَرْيَتِكُمْ: آبادیتان، شهرتان
🌷 #إِنَّهُمْ: قطعا آنها
🌷 #أُنَاسٌ: مردمانی
🌷 #يَتَطَهَّرُونَ: پاکدامنی را می طلبند
🌷 #فَأَنْجَيْنَاهُ: پس او را نجات دادیم
🌷 #أَهْلَهُٓ: اهلش، به پیروان و خویشاوندان نزدیک و خانواده اهل گفته می شود.
🌷 #امْرَأَتَهُ: همسرش
🌷 #كَانَتْ: بود
🌷 #الْغَابِرِين: بازماندگان، جمع غابر ، غابر یعنی بازمانده
🌷 #أَمْطَرْنَا: باراندیم
🌷 #عَلَيْهِم: بر آنان
🌷 #مَطَر: باران
🌷 #فَانْظُرْ: پس بنگر
🌷 #كَيْفَ: چگونه
🔴 در این جلسه ترجمه آیه ها و کلمه ها بیان شده است
ادامه دارد....
✍تهیه و تنظیم :استادعاشوری
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🎙 #کلیپ_صوتی | سخنی با آنها که سه روز معتكف بودند
✏️ رهبر انقلاب: اعتکاف برای نزدیک شدن به خدا است. این جوانی که بعد از این سه روز از #اعتکاف آمد بیرون، پاکیزه میشود، شستشو میشود و میآید بیرون؛ طهارتی پیدا میکند معنای او؛ این برایش ذخیره است. این خیلی چیز باعظمت و مهمّی است: سه روز روزهداری، و انقطاع از دنبالههای متعارف زندگی، و توجّه به خدای متعال و به معنویّات و به معارف و به توحید؛ اینها خیلی باارزش است.
🎧 بشنوید👇
•┈┈••••✾••✾•••┈┈•
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_قران_جلسه_923
🌹 آیات ۸۰ تا ۸۴ سوره اعراف
🌹 بخش ۲
🌸 پیامبران، امت و قوم خود را سفارش به سرنوشت گذشتگان می کردند که جلوی چشم خود داشته باشند تا از آن عبرت بگیرند. به این خاطر #قرآن هم در اینجا قصه #قوم_لوط را برای ما بیان می کند و پیش چشم ما می آورد تا از آن عبرت بگیریم. این آیات در #مکه بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است.
🌸 حضرت لوط از پیامبران الهی است و فامیل حضرت #ابراهیم بود كه به او ایمان آورد و با او هجرت كرد. «فآمن له لوط» حضرت ابراهیم در فلسطین سکونت می کرد و قوم لوط در منطقه اى در سرزمین اردن سکونت می کردند كه در آن #گناه و فحشا رواج داشت. این قوم مبتلا به گناه همجنس بازی بود لذا بخش مهم كار حضرت لوط، مبارزه با فحشا و منكرات جنسى بود، كه بیشترین مشكل جامعه بود. این قوم علاوه بر لواط، اهل قمار، هرزه گویى، توهین، مزاحمت براى عابرین و كشف عورت در انظار عمومى بودند.
🌸 #قرآن در این آیات، صحنه عبرت انگيز ديگرى از سرگذشت پيامبران را بیان می کند نخست مى فرمايد: {وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ: و (به خاطر آورید) لوط را هنگامی که به قومش گفت: آیا کار بسیار زشتی را که هیچ کسی از جهانیان در آن بر شما پیشی نگرفته است مرتکب می شوید؟}سپس این #گناه بسیار زشت را تشريح مى كند و مى فرماید: {إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ: همانا شما به جای زنان، برای شهوت سراغ مردان می آیید} برای اولین بار گناه همجنس بازی توسط همین قوم لوط ابداع شد. همچنس بازی از گناهان کبیره و بسیار زشت می باشد که #قرآن از آن با واژه فاحشه یاد می کند یعنی گناه بسیار زشت که بیش از حد انجام گرفته شده باشد. چه انحرافى از اين بدتر و بالاتر كه وسيله توليد نسل را كه آميزش زن و مرد است و #خداوند آن را بطور غريزى در هر انسانى قرار داده، رها كنند، و سراغ هم جنس بروند. كارى كه اصولاً برخلاف فطرت و ساختمان طبيعى جسم و روح انسان است.
🌸 و سپس به عنوان تأكيد مى فرماید: {بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ: بلکه شما قومی اسراف کار هستید} يعنى از حدود الهى قدم بيرون گذاشتید و در هر زمینه ای که وارد می شوید از حد می گذرانید. امام صادق علیه السلام فرمود: هنگام همجنس گرایی، عرش خدا به لرزه می آید و عامل این کار در #قیامت به صورت ناپاک محشور می شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جایگاهش دوزخ است.
🌸 سپس اشاره به جواب لجوجانه و غير منطقى #قوم_لوط كرده، مى فرماید: {وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ: و پاسخ قومش جز این نبود که به یکدیگر گفتند: اینان را از آبادی خود بیرون کنید؛ زیرا مردمانی هستند که پاکدامنی را می طلبند (و با ما نیستند) در میان جماعت زشت روی، آینه هیچ منزلتی ندارد. انبیا آینه های حق هستند اگر افراد با انجام دادن گناه، روی خود را زشت کرده باشند هرگز تحمل پیامبران و افراد پاک جامعه را ندارند به این خاطر قوم لوط نمی توانستند #لوط و افراد پاکدامن را تحمل کنند سریع خشمگین شدند و گفتند اینها نباید در شهر ما باشند آنها را بیرون کنید. این یعنی وقتی منکری در جامعه رواج یافت و عادی شد دیگر تحمل پاکی را نخواهند داشت. جاهلیت امروز هم تحمل دیدن افراد پاک را ندارد. اما دیر یا زود #خدا پا به میان می گذارد و به افراد پاکدامن یاری خواهد رساند در ماجرای لوط خدا به لوط و افراد پاکدامن یاری رساند و آنها را نجات داد.
🌸 با توجّه به آنچه بيان شد، هر داور منصفى مىتواند حكم محكوميّت چنين قوم و ملّتى را صادر كند. لذا چون كار به اينجا رسيد، #خداوند لوط و پيروان واقعى و خاندانش را كه پاكدامن بودند، نجات بخشيد جز همسرش كه او را در ميان قوم تبهكار رها ساخت زيرا او هم، از نظر عقيده و مذهب با آنان هماهنگ بود زیرا دیدگاه فکری همسرش این بود که هر کسی کار خود را انجام دهد چه کار دیگران دارید اما دیدگاه الهی این است که هر کسی به اندازه خود تلاش کند و سدی در برابر ناپاکی باشد که #قرآن می فرماید: {فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرِينَ: پس او و اهلش را نجات دادیم جز همسرش که از جاماندگان بود} سپس اشاره به مجازات اين قوم كرده، مى فرماید: {وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً: و بر آنان بارانی (از سنگ) باراندیم} زیرا در آیات دیگر از سنگ باران سخن گفته شده است. {فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ: پس با تامل بنگر که سرانجام مجرمان چگونه بود؟} اگر چه روى سخن در اينجا به پيامبر است امّا پيداست كه هدف عبرت گرفتن همه افراد با ايمان می باشد.
⬅️ پیام های آیات در جلسه بعدی...
🌸🌺🌸