🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼
🔴مجموعه مشکات هدایت بمناسبت ایام عید غدیر با موضوع «شیعه می پرسد» تقدیم می کند:
🔰هر شرکت کننده ای باید «۲ سوال» در موضوع خلافت و امامت امام علی علیه السلام نسبت به مخالفان مطرح نماید.
🎁به برترین سوالات هدایایی اهدا خواهد شد.
👈۶ نفر اول: ۵۰۰ هزار تومان
👈۶ نفر دوم: ۴۰۰ هزار تومان
👈۶ نفر سوم: ۳۰۰ هزار تومان
⏱از ۱۸ تیرماه تا ۲۵ تیرماه مهلت ارسال سوالات می باشد.
👤ارسال سوالات:
🔺تلگرام و ایتا به آیدی: @meshkat_205
🔺اینستاگرام به دایرکت صفحه مشکات هدایت: meshkatehedayat
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #مکه #اعلام_جانشینی
✍شبهه:
🔺اهل تسنن می گویند:
«اگر حدیث غدیر دلالت بر امامت و جانشینی حضرت علی علیه السلام می کند، پس چرا پیامبر در مکه که جمعیت مسلمانان بیشتر بود، این حدیث را مطرح نکردند؟»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #مکه #اعلام_جانشینی ✍شبهه: 🔺اهل تسنن می گویند: «اگر حدیث غدیر دلالت بر امامت و جانشینی حضرت
#پاسخ_شبهه #مکه #اعلام_جانشینی
🔴پاسخ: (قسمت اول)
✳️با مراجعه به منابع معتبر اهل تسنن مشاهده می نماییم، صحابه مکه را مکانی مناسب برای مطرح نمودن موضوع خلافت و جانشینی نمی دانستند.
👤بخاری نقل می کند، عبد الرحمن بن عوف که در موسم حج بود به ابن عباس گفت:
📌«کاش مردی را که امروز نزد امیرالمومنین (عمر) آمده بود، می دیدی. آن مرد گفت: ای امیرالمومنین، درباره فلان کس نظر تو چیست که می گوید: اگر عمر بمیرد، من به فلان کس بیعت می کنم، به خدا سوگند بیعت با ابوبکر بجز از روی شتابزدگی نبوده که سپس استقرار یافت. عمر خشمگین شد، سپس گفت: همانا من امشب در میان مردم، (به خطبه) می ایستم و آنها را از قصد کسانی که می خواهند امور (زعامت) مردم را غصب نمایند، بر حذر خواهم ساخت. عبدالرحمن گفت: گفتم: ای امیرالمومنین، این کار را مکن، 👈همانا حالا موسم (حج) است که مردم فرومایه و آشوب طلب را (نیز) در خود جمع می کند، و آنگاه که در میان مردم به خطبه بایستی ایشان غلبه کنان به نزدیک تو گرد می آیند و من از آن می ترسم زمانی که (به خطبه) بایستی و سخنی بگویی، هر پراننده، سخن تو را (نظر به خواهش خود) بپراند و آن را (چنانکه گفتی) نگاه ندارند و آن را در موضع آن ننهند. (در آن تغییر آوردند). پس انتظار بکش تا به مدینه برسی👉... عمر گفت: آگاه باش، به خدا سوگند، اگر خدا بخواهد، در نخستین سخنرانی که به مدینه خواهم کرد، این موضوع را مطرح می کنم».
📚(صحیح البخاری، ج۷، ص۲۲۹)
👈اگر جمعیت زیاد ملاک بسیار مهمی برای خلافت و جانشینی بوده، پس چرا عمر بن خطاب به جای اینکه از خلافت و جانشینی بعد از خود در مکه و ایام حج صحبت نماید، در مدینه چنین کاری را انجام داده است؟
👈اهل تسنن بنابر عقیده شان نسبت به صحابه آیا مدعی آن هستند که از اصحاب هم بهتر می فهمند که مکه مکانی مناسب برای صحبت در مورد جانشینی و خلافت نمی باشد؟
👈جالب اینجاست اهل تسنن ادعای پیروی از صحابه را دارند، درحالیکه خود اصحاب هم چنین تفکرات اهل تسنن را قبول نداشته اند.
🔺ان شاء الله فردا ادامه پاسخ بارگذاری خواهد شد.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #مکه #اعلام_جانشینی 🔴پاسخ: (قسمت اول) ✳️با مراجعه به منابع معتبر اهل تسنن مشاهده می نما
#پاسخ_شبهه #مکه #اعلام_جانشینی
🔴ادامه پاسخ: (قسمت دوم)
✳️ همانطور که در پست قبل مشاهده نمودید، صحابه به خاطر حضور اراذل و اوباش در ایام حج، مکه را مکانی مناسب برای صحبت نمودن درباره خلافت و جانشینی نمی دانستند. به خاطر همین است که پیامبر اکرم هنگامی که در مکه (حجة الوداع) حدیث دوازده خلیفه را در بین عموم مطرح نمودند، مردم شروع به سر و صدا کرده و نمی گذاشتند که صدای پیامبر به دیگران برسد.
👤جابر بن سمرة می گوید:
«پیامبر اکرم در عرفات برای ما سخنرانی کرد و فرمود: این دین همواره بر دشمنش پیروز و عزیز است. هیچ مخالفتی با آن، زیانی به دین نمی رساند، تا آنکه دوازده نفر زمامدار شوند. سپس مردم سر و صدا کردند، پس ادامه صحبت پیامبر را نفهمیدم. از پدرم پرسیدم پیامبر چه چیزی فرمود؟ گفت: همگی از قریش اند».
📚(معجم الصحابة، ج۳، ص۲۱۵)
👈تا حدی که در بعضی از روایات آمده، مردم وسط صحبت پیامبر دائما می ایستادند و می نشستند.
📚(مسند احمد، ج۳۴، ص۳۷۷)
🔰کلام آخر:
پیامبر اکرم کاملا تابع وحی بوده و در هر مکان و شرایطی که خداوند متعال مصلحت بداند، پیامبر در همانجا امر الهی را ابلاغ می کند. در واقعه غدیر هم پیامبر اکرم طبق فرمان و دستور خداوند، امامت و جانشینی حضرت علی علیه السلام را در غدیر خم اعلام نمودند.
🔺«وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ»
«و هرگز از روی هوای نفس سخن نمیگوید. آنچه میگوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست»
(نجم آیه۳ و ۴)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #مکه #اعلام_جانشینی 🔴ادامه پاسخ: (قسمت دوم) ✳️ همانطور که در پست قبل مشاهده نمودید، صحا
📚اسکن کتاب «معجم الصحابة»
📚 اسکن کتاب «مسند احمد بن حنبل»
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #یمن #غدیر
✍شبهه:
🔺اهل تسنن در رابطه با واقعه غدیر می گویند:
🔹«پیامبر بخاطر شکایاتی که صحابه از حضرت علی در ماجرای یمن داشتند، مردم را در غدیرخم جمع نموده و خطبه سرایی کردند. در نتیجه حدیث غدیر فقط بخاطر رفع کدورت ها بین اصحاب و حضرت علی بوده است.»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #یمن #غدیر ✍شبهه: 🔺اهل تسنن در رابطه با واقعه غدیر می گویند: 🔹«پیامبر بخاطر شکایاتی که صحاب
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر
🔴پاسخ(قسمت اول):
✳️به تمام کسانی که این شبهه پوشالی را مطرح می نمایند تحدی می کنیم، اگر حدیث و خطبه غدیر بنابر ادعای اهل تسنن به خاطر ماجرای یمن بوده:
👈تنها فقط یک روایت معتبر برای ما بیاورند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر به «ماجرای یمن» اشاره ای کرده باشند.
👈یا یک روایت بیاورند که صحابه هنگامی که حدیث و خطبه غدیر را نقل کرده اند، گفته باشند حدیث غدیر بخاطر «ماجرای یمن» بوده است.
👈جالب اینجاست حضرت علی علیه السلام که حدیث غدیر در رابطه با ایشان بوده، در طول زندگیشان حتی یکبار هم اشاره نفرمودند که واقعه ی غدیر بخاطر «ماجرای یمن» بوده است.
👈حتی هنگامی که امام علی علیه السلام در رحبه کوفه به حدیث غدیر استناد کردند، باز هم هیچ اشاره ایی به ماجرای یمن نکردند.
❌براستی چرا اهل تسنن تاریخ را تحریف کرده و دو ماجرای یمن و غدیر که ارتباطی با هم نداشته را بدون هیچ دلیلی با هم مرتبط دانستند؟
🔰ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر 🔴پاسخ(قسمت اول): ✳️به تمام کسانی که این شبهه پوشالی را مطرح می نمایند تحدی م
🔺استناد حضرت علی علیه السلام به حدیث غدیر
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر 🔴پاسخ(قسمت اول): ✳️به تمام کسانی که این شبهه پوشالی را مطرح می نمایند تحدی م
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر
🔴ادامه پاسخ(قسمت دوم):
✳️هنگامیکه امام علی علیه السلام در ماجرای یمن اجازه ندادند که اصحاب از بیت المال استفاده نمایند، تعدای از صحابه دلخور شده و شکایات ناحق خودشان را در مدینه نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مطرح نمودند.
1⃣«ابوسعید خدری» نقل می کند:
«من با خود گفتم: سوگند به خدا که اگر من در 👈مدینه👉 وارد شوم، جریان را به رسول خدا خواهم گفت و او را از سختگیری که علی [در ماجرای یمن] درباره ما روا داشت، مطلع خواهم نمود.
زمانیکه به 👈مدینه👉 وارد شدم، صبحگاهان به حضور رسول خدا رفتم و خواستم بر آنچه سوگند یاد کرده بودم، وفا کنم...
من گفتم: ای رسول خدا! چقدر از علی به ما سختگیری رسیده است... تا اینکه به من فرمودند: دست از این گونه گفتار درباره برادرت علی بردار. سوگند به خدا که من می دانم او در راه خدا بسیار نیکو رفتار می کند».
📚(البدایة و النهایة،ج۷،ص۳۹۵)
2⃣«عمرو بن شاس» می گوید:
«همراه علی به یمن رفتم، پس در سفرش بر من جفا کرد تا اینکه من از ایشان چیزی به دل گرفتم. و هنگامیکه به 👈مدینه👉 برگشتم، شکایتش را علنا مطرح کردم تا اینکه خبر به رسول خدا رسید،... پیامبر فرمود: ای عمرو، به خدا قسم مرا اذیت کردی،... هرکس علی را اذیت کند، من را اذیت کرده است».
📚(البدایة و النهایة،ج۷،ص۳۹۳)
🔰با توجه به مطالبی که در بالا بدان اشاره نمودیم، صحابه شکایاتشان را در مدینه مطرح نمودند. در حالیکه که 👈مدینه👉 بعد از غدیر خم بوده و هیچ ارتباطی با منطقه غدیر خم ندارد.
👈براستی چرا شبهه کنندگان از بازگو نمودن چنین روایاتی ابا می ورزند؟
👈آیا ترس از آن دارند که همگان مطلع شوند واقعه ی غدیر هیچ ارتباطی با ماجرای یمن ندارد؟
🔺 ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر 🔴ادامه پاسخ(قسمت دوم): ✳️هنگامیکه امام علی علیه السلام در ماجرای یمن اجازه ن
📚اسکن کتاب «البدایة و النهایة»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر 🔴ادامه پاسخ(قسمت دوم): ✳️هنگامیکه امام علی علیه السلام در ماجرای یمن اجازه ن
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر
🔴ادامه پاسخ(قسمت آخر):
✳️در قسمت های گذشته ثابت نمودیم جریان غدیر هیچ ارتباطی با ماجرای یمن نداشته و اهل تسنن بدون هیچ دلیلی این دو ماجرا را به هم مرتبط می دانند.
در این قسمت سه نکته بسیار مهم را متذکر می شویم:
1⃣ با توجه به روایاتی که اهل تسنن در رابطه با ماجرای یمن نقل نموده اند، باز هم امامت و جانشینی حضرت علی علیه السلام ثابت خواهد شد. مثلاً «بریده اسلمی» هنگامی که به خاطر ماجرای یمن از حضرت علی علیه السلام نزد پیامبر اکرم شکایت کرد، رسول خدا در دفاع از حضرت علی علیه السلام فرمودند:
«وَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بَعْدِي»
📌ترجمه: «علی از من است و من از اویم و او سرپرست شما بعد از من است»
📚(مسند أحمد بن حنبل، ج۱۶، ص۴۹۷)
👤صالحی شامی از بزرگان اهل تسنن در توضیح «ولیکم بعدي» می نویسد:
«أي یلي أمرکم»
📌ترجمه: «امر شما را بر عهده می گیرد».
📚(سبل الهدی، ج۱۰، ص۲۳۷)
2⃣ اهل تسنن مدعی هستند، صحابه نسبت به یکدیگر «رحماء بینهم» (یعنی با یکدیگر مهربانند) بودند. ولی بر اساس ماجرای یمن ثابت می شود که برخی از اصحاب در این ماجرا بغض حضرت علی علیه السلام را بر دل گرفته بودند.
بریده اسلمی از شاکیان ماجرای یمن می گوید:
«بغض علی را داشتم»
📚(صحیح البخاري، ص۱۰۶۴)
👤بیهقی در باره ماجرای یمن می نویسد:
«اصحاب بغضشان را نسبت به حضرت علی اظهار نمودند»
📚(الإعتقاد، ص۳۵۴)
👈آیا بغض حضرت علی علیه السلام مصداق «رحماء بینهم» است؟ چگونه می توان چنین ادعایی را از اهل تسنن پذیرفت، درحالیکه صحابه بغض یکدیگر را در دل داشتند؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #یمن #غدیر 🔴ادامه پاسخ(قسمت آخر): ✳️در قسمت های گذشته ثابت نمودیم جریان غدیر هیچ ارتباط
3⃣ بارها شنیده شده که اهل تسنن همه صحابه را بعنوان الگوی بسیار مناسبی برای دینداری معرفی می نمایند. اما جالب اینجاست در ماجرای یمن به خاطر اینکه حضرت علی علیه السلام اجازه استفاده از بیت المال را به اصحاب نداده بود، از حضرت علی علیه السلام دلخور و ناراحت شدند.
📚(البدایة و النهایة،ج۷، ص۳۹۵،ص بهمراه ترجمه در اسکن مشاهده فرمایید)
👈براستی چگونه چنین افرادی که نسبت به بیت المال وحقوق مسلمانان بی مبالات و بی توجه بودند را می توان برای دینداری الگو های مناسبی دانست؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
3⃣ بارها شنیده شده که اهل تسنن همه صحابه را بعنوان الگوی بسیار مناسبی برای دینداری معرفی می نمایند.
📚(مسند أحمد بن حنبل)
📚(التعلیقات الحسان)
📚(سبل الهدی)
📚(صحیح البخاري)
📚(الإعتقاد)
📚(البدایة و النهایة)
🆔@meshkatehedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ فرق خلیفه ای که خداوند تعیین می کند با خلیفه ای که... (۲)
🔺کاری از کانال مشکات هدایت
🆔@meshkatehedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐عید امامت حضرت امیرالمومنین علیه السلام مبارک باد.💐
🌹از روز ازل جمله خریدار غدیریم
🌹ما نوکر دلداده به دربار غدیریم
🌹کی خسته شویم از دمِ یا حیدر کرار
🌹تا روز ابد میثم تمار غدیریم
🆔 @meshkatehedayat
❌بخشی از سوالات ارسالی کاربران گرامی در پویش غدیری «شیعه می پرسد» 👇👇👇
🔰 ممنون از مشارکت همه عزیزان
🆔@meshkatehedayat