eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
791 ویدیو
290 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
😷1⃣1⃣ احتمال اینکه ویروس منحوس کرونا حملهٔ بیولوژیکی باشه یا نه، با گذشت زمان روشن تر میشه، اما اینکه شیطون بزرگ با اون اعتقاد، اقتصاد و استقلال ما رو نشونه رفته، فقط بر نابینایان پوشیده است🔶 به این چند حقیقت تلخ توجه کنید: ۱_ تریلی های حامل اجساد؛ ۲_ کیسه زباله هایی که روپوش پرستاران شده اند؛ ۳_ مرگ مبتلایان مسن تو خونه پیش چشم دیگر اعضا؛ ۴_گیس کشی، زدن تو سر و مغز هم و دیگر رفتار متمدنانهٔ هنگام خرید! و... و این هنوز ابتدای قصهٔ آنهاست... ✅ از امام رضا علیه السلام دربارهٔ «و مكروا و مكر الله» پرسیدند، فرمود: خداوند تبارك و تعالی نیرنگ به كار نمی‌بندد، اما فریب مردم را با فریب پاسخ می‌دهد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۱۵، ح ۱۹) به ما یاد میده: حواسمون رو جمع کنیم، هیچ وقت آتیشی به پا نکنیم، که دامن خودمون رو میگیره و دودش تو چشم خودمون میره 👍 📝حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
کرونا و فروریختن انگاره های یکصدساله روشنفکران غربزده.mp3
16.02M
📛 کرونا و فرریختن انگاره های یکصد ساله روشنفکری غرب زده 🔹 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا # نقد روشنفکران 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
⬆️⬆️ به آمار بالا که میزان شیوع کرونا در کشورهای جهان را نشان می دهد، توجه کنید.(منبع خبرگزاری یورونیوز) 🔆 کجا هستند کسانی که مدام هویت دینی و ملی ایرانی را تمسخر و تحقیر می کردند و در مقابل به دروغ، بهشتی از آمریکا و اروپا ترسیم می کردند و فرهنگ و تمدن لیبرال سرمایه داری غرب را الگو معرفی می کردند. چرا این افراد پاسخ نمی دهند که چه شد غرب پست مدرن در آمار بیماری کرونا سرآمد جهان شد و در مقابل این ویروس، درمانده شده است؟ چه شد آن بهشت زمینی که تمدن غربی نوید می داد؟ مقایسه آمار بالا نشان می دهد که کدام کشورها آسیب پذیرتر هستند.
🔹نقدمجموعه" پایتخت ۶" با توجه به فرمایشات امام خامنه ای ۱) شبهه : در مجموعه "پایتخت" واقعیتهای مردم و جامعه را نشان می دهد «اینها واقعیات جامعه است.» امام خامنه ای: ♦️يك حالت روشن‏ فكرى خام وجود دارد كه معتقد است همه چيز را بايد به مردم گفت. من اين را قبول ندارم. چطورهرچيزى را بايد به مردم گفت؟ آيا در خانه‏ ى شما، هر اتفاقى كه برايتان بيفتد، به بچه‏ تان مى‏ گوييد؟ بايد گفت، يا نبايد گفت؟ چرا شما همه‏‌ى خبرهاى داخل خانه‏‌تان را به بچه ‏تان نمى‏‌گوييد؟ چون بعضى از خبرها براى او مضر است و يا اصلًا جالب نيست. ( ۱۳۹۶/۱۲/۲۱) بيانات معظم له در ديدار با مديران و مسئولان بخشهاى خبرى صدا و سيما ۲) شبهه: مجموعه"پایتخت" باعث شده در آن ساعت مردم کمتر ماهواره ببینند ،ما باید جذاب شویم . امام خامنه ای: ♦️ سليقه و اعتقاد من اين است كه بايدبايك ديدهمه ‏جانبه وبه اصطلاح دورانديش با اين قضيه برخورد شود. اگر ما به تصور اين ‏كه دشمن با ماهواره به سراغمان مى ‏آيد - حرفى است كه امروز زياد رايج است- يا اين‏كه (صداوسیما)راديوها و تلويزيونهايشان تا چند صباح ديگر فضاى زندگى و جامعه‏ ى ما را پوشش خواهد داد، بگوييم «پس بياييم عقب نيفتيم و خودمان براى ايجاد جاذبه در مردم،(نمایش) فيلمهاى (تصویری)ويدئويى يا سينمايى و يا تلويزيونى را به آن شكلى كه براى مردم جاذبه دارد توليد كنيم.» اين به نظر حرف درستى است؟ ميبينيم چنين فكرى در بعضى از ذهنها، واقعاً هست؛ اما اين‏طور كه نميشود با قضيه و با مشكل برخورد كرد. ما بايد مصونيت بدهيم. وقتى كه احساس ميكنيم خطر، عمومى است، يا خطر، در حال وسعت گرفتن است، بايد كارى كنيم و مصونيت ببخشيم. (۱۳۷۱/۱۱/۱۹) بيانات معظم له در ديدار اعضاى«شوراى عالى انقلاب فرهنگى» ۳) شبهه: مجموعه"پایتخت" باید جاذبه داشته باشد اشکال ندارد رقص و موسیقی و....در مجموعه(سریال) باشدچراکه در قبالش مخاطب را جذب سیما(تلویزیون)ی خودمان می کنیم . امام خامنه ای: ♦️ بنده يادم آمد يك ماجرايى را كه سيّد قطب در يكى از كتابهايش نقل ميكند كه بنده هم در يكى از نوشته‏ ها كه مال سالها پيش است- مال قبل از انقلاب است- آن را از قول او نقل كردم.ميگويد در يكى از شهرهاى آمريكا داشتم ميرفتم، رسيدم به يك كليسايى؛ديدم بغل كليسا يك(تالار) سالن اجتماعات است. آن‏ وقت آنجا برنامه زده ‏اند «برنامه‏ ى شب»؛ برنامه را كه خواندم، ديدم نوشته مثلًا موسيقىِ فلان‏ جور، بعد موسيقى فلان‏ جور، بعد آواز فلان ‏جور، بعد يك شام سبك، بعد مثلًا جلسه‏ ى چنين؛ علاقه‏ مند شدم بروم ببينم قضيّه چيست؟ گفت شب رفتم ديدم بله، يك (تالاری)سالنى است مثل يك كاباره! آنجا دخترها، پسرها، جوانها مى‏ آيند مى‏ نشينند، با هم مأنوس ميشوند؛ آنجا هم برنامه ‏هايى هست روى(جایگاه) سِن؛ موسيقى و مانند اينها هست؛ من هم تماشا ميكردم وضعيّت اينجا را. بعد هم يك شام سبكى آوردند، دادند خورديم و [بعد] مثلًا يك نوشابه ‏اى، چيزى؛ قسمت جالبش اينجا است؛ ميگويد كه شب چند ساعتى گذشت، آخرِ شب شد، ديديم كه كشيش- كشيشِ آن كليسا كه اين(تالار) سالن، مربوط به آن كليسا است- با وقار تمام از يك طرف (جایگاه)سِن وارد شد، رفت و يك مقدار از اين كليدهاى برق را زد و بعضى از چراغها را خاموش كرد بعد هم كشيش رفت. ميگويد من ديگر رفتم و نماندم. ميگويد فردا رفتم سراغ آن كشيش، گفتم كه خب اين چه وضعى است؟ آخر شما روحانى هستيد، شما آخوند هستيد، مبلّغ دين هستيد، اين چه وضعى بود مثلًا شما ديشب با اين همه جوان و اين برنامه‏ ها؟ گفت كه آقا، شما توجّه نداريد؛ من براى جذب كردن جوانها به كليسا مجبورم اين كار را بكنم؛ ميگفت به او گفتم- حالا به تعبير بنده- مرده ‏شور اين كليسا را ببرد! خب بگذار بروند كاباره؛ [اگر] همان كارهايى كه در كاباره ميكنند، اينجا بنا است بكنند، خب بروند همان كاباره بكنند؛ چرا بيايند كليسا؟ اگر قرار است كه ما جوان را به فسق و فجور و عيش و عشرت و موسيقى حرام و از اين قبيل چيزها بكشانيم، خب چرا اسممان را بگذاريم اسلامى؟ اين كه ديگر اسلامى نيست؛ اين غير اسلامى است، اين ضدّ اسلامى است. بنابراين جاذبه‏ اى كه بنده ميگويم تشكّل اسلامى بايد پيدا كند، از اين قبيل جاذبه‏ ها نيست، اينها ضدّ مصلحت است، ضدّ حق است؛ اينها خيانت به محيط دانشجويى است؛ جاذبه از راه ‏هاى درست. يكى از انواع ايجاد جاذبه اين است كه حرف نو پيدا كنيد: «سخن نو آر كه نو را حلاوتيست دگر»؛ حرفهاى نو. (۱۳۹۴/۴/۲۰) بيانات معظم له در ديدار جمعى از دانشجويان در بيست و چهارمين روز ماه مبارك رمضان ۱۴۳۶ در حسينيه ‏ى امام خمينى رحمه‏ الله‏
🔆قالَ علی عَلَيْهِ السَّلاَمُ : "إِنَّ اَلْبَلاَءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ."(بحار الانوار، ج64، ص235) امام علی (علیه السلام)فرمود: "بلاء وسیله تادیب ستمكار است، و وسیله آزمايش مومن، و براى پيامبران موجب ارتقای درجه‌ و براى اولياء مایه كرامت است." 🔹چقدر حدیث امام علی با شرایط این ایام منطبق است. بلای کرونا از یک سو، وسیله آزمون مومنان شده تا ایمان آنها به دین محک بخورد و از سوی دیگر، بلای کرونا، موجبات ادب کردن استعمارگران تروریست شده و عامل فراری دادن اشغالگران غربی از خاورمیانه شده است(لله جنود السموات و الارض)⬇️ 🔆از فرانسه و انگلیس تا دانمارک، چک و آمریکا؛ کرونا در حال فراری دادن نظامیان خارجی از خاورمیانه است. 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
▪️ در این گیر و دار بیماری کرونا، ممکن است برخی شبهه کنند که اصلا خدا چه لزومی داشت این عالم را بیافریند که انسان بخواهد این رنج ها را تحمل نماید⁉️🤔🤕 ▪️ مگر نمی گویید که خدا به هیچ یک از مخلوقاتش نیاز ندارد، خب نمی آفرید‼️ خودش بود و خودش‼️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📝 پاسخ 🎙 📣 ▪️ به این مثال توجه کنید: همه ی ما در زندگی مان از خورشید🌕 و شعاع ها و پرتوهای نور و گرمای آن☀️ بسیار بهره برده ایم. آیا می توان خورشید را بدون این شعاع ها و پرتو هایش تصور کرد، آیا اصلاً چنین چیزی امکان دارد؟ ▪️ پاسخ روشن است شعاع های نور و گرمای خورشید هیچگاه از خورشید جدا نمی شوند. شعاع ها و گرمای خورشید از خورشید جدایی ناپذیر هستند. ▪️حال توجه کنیم، تمام این عالم، تمام مخلوقات از کوچک تا بزرگ، همه شعاع ها، پرتوها و تجلی وجود خداوند است، اصلا امکان جدایی خدا و تجلی او وجود ندارد. ▪️ تمام این عالم بر اساس خیر آفریده شده است و همه غرضی دارد، اما اگر ظلم، بدی و شرّ وجود دارد، یا مربوط می شود به نحوه ی استفاده انسان از این مخلوقات و امکانات و یا به محدودیتهای و نقایص عالم ماده برمی گردد . ▪️ پس امکان ندارد خدا وجود داشته باشد ولی این عالم و مخلوقات نباشند. ▪️ خداوند همانند خورشید به شعاع ها و پرتوهایش نیازی ندارد ولی از آن جدایی پذیر هم نیست. 📝حجت الاسلام محمد قاضوی 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆خدای علامه یا خدای سروش(پاسخی به هجمه اخیر دکتر سروش به آیت الله سید علی قاضی و علامه طباطبایی) ✅در ضمن مصاحبه ای جناب آقای سروش قصه ای را که مرحوم آقاسیدمحمدحسین تهرانی به نقل از مرحوم علامه از استاد علامه آقای قاضی که شاهد مستقیم قضیه بوده نقل می کند، که در آن دختری شاهد سؤالات عالم قبر از مادرش بوده و چون مادرش اهل ولایت و امامت نبوده دچار عذاب می شود و دختر از دیدن این عذاب موهایش سفید می گردد و به حقانیت شیعه پی برده، ایشان و خانواده ایشان شیعه می شوند. ✅ جناب سروش پس از نقل این قصه عباراتی جالب می آورند که محل تأمل است.ایشان می گوید: ▪️ «میخواهم اینجا بگویم که من واقعاً به الهیات آقای طباطبایی، آقای تهرانی، آقای قاضی شک جدّی کردم. من نمی فهمم اینها چه خدایی را می پرستیدند. به عقلشان نیز تردید جدی کردم که چنین حادثه سراپا خرافی را باور کردند. من نمی دانم که خدایی که اینها می پرستیدند چه خدایی است که منتظر است خانمی را که در زندگیش لابد مسلمان معتقد متشرعی بوده و دشمن اهل بیت هم نبوده و علی را خلیفه پیامبر می دانسته، فقط مثل شیعیان قائل به امامت علی نبوده در گوشه قبر گیر بیاورند و آنگونه بمباران و گرزباران بکنند و هیچ عمل صالح دیگر او را به حساب نیاورند. با خود می گفتم که پس آقای طباطبایی با آن همه فلسفه دانی یا سیدعلی قاضی، استاد ایشان که اهل عرفان بود، اهل عبادت بود، از او کرامات عجیب نقل می کنند، هم الهیات سست و قبیلگی و انسان واری داشته اند. امیدوارم اینگونه الهیات تنقیح شود و حوزه قم راهی به جلو بگشاید. ببینید که تعلقات فرقه ای با فیلسوف چه می کند چه جای نافیلسوفان.» 🔆در اظهارات فوق نکاتی بود که لازم دیدم تأملی چند بر آن داشته باشم: ✅ در این که انگیزه جناب ایشان از این سخنان چیست و احیاناً رضایت چه کسانی را طالبند چندان برای بنده مهم نیست و از آن می گذرم و بنا را بر این می گذارم که انگیزه خیر داشته و در صدد اصلاح الهیات نابسامان-از منظر ایشان- عالمان شیعه بوده اند. ✅ همچنین از تعبیرات بی ادبانه نسبت به کسانی مانندعلامه طباطبایی و سیدعلی قاضی که به اقرار خود ایشان از بزرگان اندیشه و معنویت و عرفان بوده اند و تشکیک در عقل ایشان نیز می گذرم. هرچند خود این تعابیر منزلت و مکانت گوینده را به نحو شیوایی ابراز می دارد و وزن عقل گوینده مشکِّک را نیز برملا می سازد. و سخن را معطوف می کنم بر محتوای سخن که ناظر به الهیات و عقاید دینی شیعیان بلکه مسلمانان است. ✅ اگر واقعاً ایشان نمی دانند که خدای افرادی مانند علامه چه خصوصیات و صفاتی دارد، بنده برای ایشان توصیف می کنم: 🔹خدای علامه و نیز ما شیعیان، خدایی است بی نیاز و کامل مطلق، که از هرگونه نقصی مبرا است و تمام افعال او از جمله نظام خلقت مبتنی بر حکمت مطلق است و از هرگونه بیهودگی و نقصِ قابل رفع مبرّاست. او دارای رحمت مطلقه عام و خاص است و هر کس را که طالب کمال باشد به کمال لایق خویش چه در دنیا چه در آخرت می رساند. و توصیفات بسیار دیگر که ایشان را توصیه می کنم در کنار غور در منابع غربی، قدری منابع حکمت اسلامی را نیز البته بادقت و تعمق نه سرسری مطالعه بفرمایند و اگر سؤال و ابهامی داشتند از اهل تخصص در این زمینه بپرسند تا اینچنین درعالم «نمیفهمم» به تعبیر خودشان نمانند. ✅ اما اگر می دانند و این تعبیرشان کنایه از اشکال به علامه و آقای قاضی است، باید خدمتشان عرض کنم که توصیفشان از خدای علامه قطعاً خلاف واقع بوده و اِسناد این عقاید به ایشان کذب و افترایی بیش نیست و از جناب ایشان که ادعای فرهیختگی و اخلاق دارند اینگونه نپخته و نامحققانه سخن گفتن پذیرفتنی نیست؛ چون بنابر فرض اطلاع، قطعاً ایشان در آثار علامه خصوصاً در تفسیر المیزان ملاحظه فرموده اند که خدای تعالی عقاب بلابیان نمی کند و کسی را که به لحاظ فکری مستضعف باشد و حق بدو نرسیده باشد هیچگاه دچار عذاب نمی سازد. و اگر آقای سروش، چند صفحه دیگر از همان کتابی که قصه را نقل می کنند تورق می فرمودند شواهد خلاف ادعای خویش را در آن می یافتند. ✅اما اگر مراد ایشان از این بیانات انکار عالم برزخ یا سؤال و جواب عالم برزخ است و مسئله امامت را از سؤالات برزخ نمی داند یا قبول یا عدم قبول امامت را موثر در سعادت و شقاوت انسانها نمی داند، خب در این صورت باید مراجعه بفرمایند به آثار تفصیلی علمای امامیه در باب معاد که با آیات قرآنی وجود عالم برزخ را اثبات کرده اند و با روایات متعدد وجود سؤال عالم برزخ را اثبات نموده اند همچنین رجوع بفرمایند به باب امامت که با براهین قاطع اثبات نموده اند که امامت جزو اصول اعتقادی بوده و کسی که آگاهانه منکر آن باشد در واقع ربوبیت الهی را منکر شده است که از منظر قرآن کفر است.
✅ البته ممکن هم هست که با توجه به مبانی معرفتی ایشان، اساساً ایشان منکر حجیت آیات قرآن(به جهت بشری بودن آن) و به طریق اولی روایات اهل بیت علیهم السلام باشند که در این صورت اختلاف بسیار اساسی تر بوده و دعوای ایشان از الهیات به معرفت شناسی منتقل می شود که آن نیز در جای خود پاسخ داده شده است. به ایشان توصیه می شود پس از طرح نظریات خود به نقدهای فراوانی که بر آن نظریات وارد شده نیز توجهی مبذول بفرمایند. (رک: نقدهایی که بر نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و بسط تجربه نبوی و ... که از سوی علما و فضلای حوزه علمیه قم وارد شده است. پس معلوم می شود حوزه قم در تنقیح الهیات و رد علمی نظریات امثال آن بزرگوار همیشه ساعی بوده است.) ✅ از جناب ایشان سؤالی دارم: فرض بفرمایید کسی بنابر ادله قانع کننده معتقد به امری شود مثلاً معتقد شود که خدای تعالی سنتی دارد و بر اساس حکمت خویش با ظالمان برخورد می کند، آیا چنین کسی را به سبب این اعتقاد میتوان متهم به قبیله گرایی کرد و الهیات او را سست و انسان وار تلقی نمود؟!! ✅بنده آنگاه تعجبم بیشتر شد که چگونه از داستان نقل شده ایشان فهمید و متوجه شد فرد عذاب شده، مسلمان متعبد و متشرعی بوده است و بر اساس این شناخت بر الهیات شیعه می تازد و آن را قبیله گرا معرفی می کند. لابد جناب ایشان با فرشتگان عالم برزخ ارتباط ویژه ای دارند که این اخبار را در اختیارش می گذارند. ✅ و تعجب دیگر اینکه چگونه ایشان از معذب بودن فرد مذکور نتیجه گرفتند که خدای شیعیان به دیگر اعمال آن بنده خطاکار هیچ اعتنایی نداشته است! نکند ایشان معتقد به قاعده همه یا هیچند! که باید عرض کنیم در الهیات شیعه که علامه طباطبایی زبان گویای آن در این عصر است به کرّات و مرّات آمده است که هیچ عمل صالحی از انسان صالح تضییع نمی شود، اگر آن را پیش از ورود به عالم برزخ نابود نساخته باشد. لکن عالم برزخ جایگاه رسیدگی به تمام اعمال نیست و فقط طبق روایات یک سری سؤالات کلی و عمدتاً اعتقادی پرسیده می شود. ✅و نکته دیگر اینکه اگر کسی در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی و امثال ایشان قدری تأمل کند اقرار خواهد کرد که ایشان جزو بی تعلق ترین و آزاده ترین انسانهایی بوده اند که تاریخ علم به خود دیده است. لکن نسبت به حق و حقیقت تعلق خاطر مطلق داشتند و آنچه را از طریق قرآن یا برهان یا وجدان حق می یافتند دل می دادند و موافقت یا مخالفت شرق و غرب با آن را اعتنایی نمی کردند!! ✅و نکته آخر چند جمله خطاب به ایشان: جناب آقای سروش بنده آثار متعدد حضرتعالی را مکرراً مطالعه کرده ام و در الهیات حضرتتان شک کردم. بنده متحیرم خدای مزعوم حضرتعالی چگونه خدایی است. خدایی که قادر نباشد مراد خویش را سالم و خالص به دست بشر برساند واقعاً خداست! آیا الهیات کسی که خدا را همچو ما انسانها می پندارد و معتقد است او بر اساس عواطف رفتار می کند و انکار عامدانه حجت الهی را به هیچ می انگارد و مجازاتی تعیین نمی کند و در نظام آفرینش او صالح و غیرصالح به یکسان انگاشته می شود، بیشتر سزاوار توصیف به انسانوارگی نیست؟! اساساً جناب سروش، بنابر مبانی معرفتی حضرتتان خدای حضرتعالی با امور موهوم چگونه قابل تشخیص و امتیاز است؟! کاش حضرتتان قدری در الهیاتتان تنقیحی روا بدارید شاید راهی رو به جلو گشوده شود! گاه انسان تعجب می کند چگونه تعلقات غربگرایانه متفلسف را قبیله گرا می کند تا چه رسد به نامتفلسفان! 📝 حجت الاسلام دکتر بهنام ملک زاده 🔴 @meshkatnoor
*🔴 مرغ همسایه کلاغ هم نبود!* خیلی پیش اومده بود که در مسائل مختلف ملت عزیز ما، برخی کاستی های کشورمون رو با ظاهرِ کشورهای به اصطلاح متمدن غرب مقایسه می‌کردند و مثل این مادرایی که همش بچه همسایه رو تو سرِبچه‌شون می زنن، سر کوفت می‌زدن که: ببینید چقدر اینا متمدنن! چقدر به مردمشون احترام میذارن! چه بیمارستانایی دارن! چقدر مردمشون با فرهنگن؟ چه فروشگاهایی دارن! کرونا باعث شد که، روی اصلی این کشورها به نمایش گذاشته شد و معلوم شد که نه تنها متمدن نیستند بلکه بعضیاشون از انسانیت نیز فاصله زیادی دارند، از جمله 👇 1️⃣اهمیت ندادن به جمعیت پیر جامعه(سخنان مسئولان اسپانیا، ایتالیا و آمریکا) 2️⃣دزدی ماسک و مواد ضد عفونی از بیمارستانها(سفارش های ایتالیا، تونس و آلمان) 3️⃣افزایش خشونت در جامعه(آمریکا) 4️⃣افزایش همسر آزاری در خانه(اروپا و آمریکا) 5️⃣حمله با اسلحه به خونه همدیگه برای غارت(آمریکا) 6️⃣غارت فروشگاها(تمام تمدن غرب) 7️⃣رها کردن بیماران(ایتالیا، اسپانیا) 8️⃣افتخار به احتکار خانگی و به نمایش گذاشتن اونها در صفحات مجازی(آمریکا، آلمان، انگلیس) 9️⃣گیس و گیس‌کشی سر یه بسته دستمال توالت(از ژاپن تا آمریکا) 0️⃣1️⃣افزایش شرافت آفتابه😂 و خیلی از موارد دیگه که از گفتنشون شرم داریم🤭 و لذا اینجاست که باید گفت: *مرغ_همسایه_کلاغ_هم_نبود* 🔴 @meshkatnoor
قرنطینه های کرونایی و فرصت مهرورزیهای همسرانگی.mp3
9.17M
🔹قرنطینه های کرونایی، فرصتی برای مهرورزی همسرانه 🔸 🔹فایل صوتی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه امام خمینی 🔴 @meshkatnoor
🔴پاسخ مدیرحوزه‌های علمیه به منتقدین حضور طلاب در بیمارستان ها در کمک به بیماران 🔷حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد! 🔻آیت الله اعرافی: 🔹 پیشتاز در شناخت کرونا و اعلام و پیشگیری از آن بود و حوزه و روحانیت نیز در این قضیه پیشتاز بودند و در همه کارها و اقدامات خود نظریات کارشناسان را چه در بحث قرنطینه و چه در سایر تصمیمات اعلامی مدنظر داشته است. 🔹در قضیه مبارزه با صدها طلبه جهادی و جوان بدون کوچکترین مزد و مواجبی و به صورت کاملا خودجوش و آتش به اختیار وارد میدان شدند و از هر کاری که برای خدمت به بیماران بود دریغ نکردند؛ از ضدعفونی کردن معابر شهری گرفته تا حضور در بیمارستان ها و حتی در غسل و کفن و دفن اموات کرونایی. 🔹حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد؛ هویت روحانیت در کنار هویت فرهنگی و مشاوره ای و دینی یک هویت خدمتگزار و امداد رسان نیز بوده است. 🔹روحانیت همانگونه که گره‌گشایی از گره‌های فکری و فلسفی دانشمندان و تبیین دقیق فلسفی انجام می دهد و همانند علامه طباطبایی(ره) آن‌گونه منشأ خدمات بزرگ در عرصه های گوناگون فکری و علمی و دینی می شود، در عین حال هویت آن اقتضا می‌کند که در بیمارستان‌ها هم حضور پیدا کند و به مردم و بیماران خدمت نماید و حتی در بیمارستان ها طی نیز بکشد و این کار آنان اتفاقا در شأن روحانیت است. 🔹البته همانگونه که قبلا هم در دفعات گوناگون عرض کردم این حضور طلاب و روحانیون در عرصه های گوناگون باید مطابق با نظرات کارشناسان باشد کما این که تا کنون نیز این گونه بوده است.
✅ بیست و پنجمین دوره طرح ولایت (آموزش مبانی اندیشه اسلامی) 📌فرآیند ثبت نام: 1️⃣ پیش ثبت نام 2️⃣ آزمون‌های مجازی 3️⃣ انجام مصاحبه 📍مشهد مقدس _ تابستان 1399 🔸 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای زیر مراجعه کنید: 🌐http://www.tvelayat.ir 🔹با ما در شبکه های اجتماعی ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام و آپارات همراه باشید: 🆔 @tvelayat_ir #ثبت_نام #طرح_ولایت #بیست_و_پنجمین_دوره_طرح_ولایت 🆔 @tvelayat_ir
🔰واقعا این کار طرح ولایت جز کارهای بنیانی است، خیلی کارهای خوب داریم ولی بعضی کار های خوب بنیان سازی است. «مقام معظم رهبری» 1375/06/20 - دیدار با شورای عالی سیاتگذاری طرح ولایت 🆔 @tvelayat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با مسیحیان اوانجلیست و دفاع آنها از اسراییل و خصومت با جمهوری اسلامی (1)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با مسیحیان اوانجلیست و دفاع آنها از اسرائیل و خصومت با جمهوری اسلامی(2)
شهید مطهری: 👈معنای روز نحس: در دو جای از قرآن كریم از روز نحس آمده: 1⃣ سوره ی حم فصّلت، آیه ی 16، درباره قوم عاد می فرماید: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات 2⃣ سورة القمر: انا ارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی یوم نحس مستمر مقصود از هر👆دو نحوست، نحوست زمانی نیست كه مثلاً چون روز سیزده بود بر آنها نحس  شد، بلكه قرآن به صراحت منشأ عذاب آنها را افكار و عقاید و ملكات و اعمال خود آنها می داند. 👈روز نحس واقعی در تفسیر «نحس» دو نحوه گفته شده: 1⃣ آن روز، روزی سرد بود یا تیره و غبارآلود بود. 2⃣ آن روز، شوم بود: بنابراین تفسیر یعنی روزی كه به واسطه ی نزول عذاب بر آنها و دیدن كیفر اعمالشان روز نحسی شد. ⬅نتیجه: هر انسان و هر ملتی كه به كیفر عمل خود گرفتار است، مانند ما؛ در ایام نحسات بسر می برد، به مصداق قول خداوند: قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعاً و یذیق بعضكم بأس بعض ⁉️سوال ❓ما این نحوست را به چه وسیله باید بریزیم؟ ❓آیا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو ❓پختن می توانیم این نحوست را دور بریزیم؟ ❓سیزده بدر ما چه جور باید باشد؟ 🚩سیزده بدر واقعی: 👈سیزده بدر واقعی ما این است كه از خودمان بیرون بیاییم، از خانه های تنگ و تاریك افكار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملكات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنیده است خارج شویم.👉 چون منطق قرآن همواره این است كه: و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیمة كتاباً یلقیه منشوراً، قالوا طائركم معكم. جلد ششم یادداشتها. ج6، ص: 131
فرصتی برای سکوت و تنهائی.mp3
9.88M
🔹کرونا؛ فرصتی برای سکوت و تمرین تنهایی 🔹 روزنه ای به سبک زندگی الهی 🔹فایل صوتی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 🔴 @meshkatnoor
🔆بسم الله الرحمن الرحیم 🔹کلام پسا کرونایی! ✅اینکه حادثه و یا توطئه ای در حد جهانی، الهیات ادیان مختلف را تحت تاثیر قرار دهد امر جدیدی نیست. شاید نمونه متاخر آن دو جنگ جهانی اول و دوم باشد که برخی مکاتب الهیاتی مسیحی که مبتنی بر خوش بینی به انسان و اعتماد محض به آن بود را به چالش کشاند. ✅ جنگ ها، انقلاب ها و حوادث طبیعی اگرچه تاریخ انقضایی دارند اما پس لرزه های عقیدتی آن ممکن است تا نسل ها ادامه پیدا کند. ✅ ویروس کرونا به عنوان پدیده ای پزشکی از این امر مستثنا نیست. اگرچه بعد از تلفات پزشکی این بیماری، در حال حاضر تبعات اقتصادی و نرخ منفی رشد اقتصادی در برخی از کشورهای درگیر، بیش از همه به چشم می آید اما چه بسا برخی در این میان منتظرتغییرات در سطح الهیاتی باشند. این تغییرات ممکن است گاه در سطح زیست مومنانه و التزام و باور شخصی رخ دهد و گاه به سطح تئوریک و نظریه پردازی برسد. ✅شرایط پیش آمده ناشی از کرونا، مجددا الهیات رنج را در کانون توجهات قرار داد. اگر در برخی کتب الهیاتی به درستی مساله شر را لانه الحاد نامیده اند از اینروست که باورداشت به اصل وجود خدا و یا حکمت او ارتباط تنگاتنگی با هضم این واقعیت دارد. ✅برخی از اخبار و آمار حاکی از آنست که در میان خیل عظیم طلابی که برای کمک به کادر پزشکی عازم مراکز درمانی کشور شده اند بیش از همه رسیدگی درمانی به بیماران و نهایتا غسل و کفن و دفن اموات کرونایی مدنظر است و در این میان جای متکلمین جهادی به شدت خالی است. ✅اصولا (فارغ از کرونا) ما چقدر توانسته ایم مساله شر را نه فقط برای تغذیه آکادمیک بلکه برای مومنین کف جامعه تبیین کنیم؟ امیدوارم انتظار نداشته باشید که با مسائلی مانند عدمی بودن شر و مانند آن مخاطب امروزین، حرف ما را درک کند، بلکه احتمال زیاد ما را طرد کرده و به جای دیگری حواله می دهند. ✅به نظر می رسد که ما در تدوین الهیات رنج از منظر اسلامی و در مرحله بعد، ترویج آن با استفاده از تاکتیک های رسانه ای دچار تنبلی مزمنی شده ایم. امروز مخاطب جهانی بیش از همه برای پاسخ به چرایی کاستی ها ونقصان ها محلی و جهانی به سراغ بودیسم می رود. نرم افزاری مطابق با تمدن غرب و معنویتی برخاسته از قبول رنج و درمان آن که رسانه های غربی به شدت مشتری آن هستند. ✅ در مرحله بعد خوانش مسیحی از کتاب ایوب در عهد عتیق که با چاشنی رنج و مصائب مسیح ساز و برگ های آن تئوریزه شده است و مقالات متعددی هم درباره آن نگاشته شده است جای خود را در بسیاری از ذهن ها باز کرده است. ✅در میان یهودیان هم الهیات رنج با یک دروغ شاخدار یعنی هولوکاست گره خورده است ویهودیان با تزریق الهیات هولوکاست در پی جا انداختن این نکته اند که یهود در تحمل و بدوش کشیدن مصیبت ها و رنج ها در حقیقت دارد بار بقیه را بدوش کشیده و پدری می کند! ✅و اما مصیبت آن است که ما شیعیان کربلا را در نگاهی صرفا تاریخی ذبح کرده ایم و هنوز نتوانسته ایم الهیات کربلا و یا رنج مقدس را تئوریزه کنیم. ✅در الهیات پسا کرونا شاید لازم باشد یک خانه تکانی در بعضی از مسائل انجام دهیم. شاید لازم باشد با حفظ استخوان بندی و پیکره این علم، بحث هایی جای خود را به مسائل جدیدتری بدهند. ✅فراموش نکنیم کلام علمی است که ماهیت دفاعی دارد و همین ماهیت بوده است که آن را از علوم دیگر متمایز کرده است. دفاع از دین اقتضای این را دارد که یک بازخوانی مفصل و منصفانه نسبت به سرفصل هایی که در حال حاضر در مراکز کلام حوزوی و دانشگاهی تدریس و بر آن تاکید می شود داشته باشیم. ✅آنچه نگاشتم حاصل حضوری بسیار کوتاه در یکی از مراکز بستری بیماران کرونایی در استان اصفهان بود زمانی که مکرر با این سوال بیماران نماز خوان و مفاتیح بدست! (و نه ملحدین و کافران) مواجه شدم که: چرا من؟ چرا من؟ و باز چرا من؟ ✅آیا مراکز کلامی حوزه قرار است صرفا مخاطب آکادمیک را تغذیه کنند و یا اینکه فراتر از کلام دانی و کلام خوانی، متکلم به معنای مدافع تربیت شود؟ شاید لازم باشد در مراکز کلامی طرحی نو دراندازیم. امید که اساتید و فضلا، اصل این بحث را با نقدها و نظریات خود آبیاری فرمایند. انشاء الله 📝حجت الاسلام دکتر سید محمد حسن صالح 🔴 @meshkatnoor
✝️ویروس کرونا، چالش جدید انسان غربی و الهیات مسیحی ✅در آغاز قرن بیستم و با غرش سلاح های پیشرفته در جنگ جهانی اول و خرابی و کشتار گسترده، رویای انسان غربی برای برپائی بهشت زمینی بر باد رفت و در پی آن جریان های الهیاتی که تا پیش از این واقعه سعی داشتند جایگاه خود را درارتباط با فرهنگ جدید و بویژه فرهنگ علمی باز تعریف نماید،مورد نقد واقع شدند . موثرترین چهره این عرصه کارل بارت بود که متوجه شد الهیات "انسان محور" محکوم به شکست است و از این رو مسیر الهیات "خدامحور" را در پیش گرفت. ✅ اعتماد به یافته های بشری باعث شد تا در دهه های اخیر نیز برخی از الهی دانان و متفکران مسیحی الهیات "انسان-علم محور" را ارائه دهند، لکن به نظر می رسد بعد از انتشار ویروس کرونا احتمال سر برآوردن بارت های جدیدی در الهیات مسیحی وجود دارد تا دست به اصلاح این الهیات بزنند. ✅چرائی اهمیت ویروس کرونا در این تغییر جهت و اصلاح از دو جهت است: 🔸یا این ویروس، ویروسی آزمایشگاهی و تکامل یافته توسط انسان با ابزارهای علمی است که دیگربار نشان از آن دارد که علم در مسیر تکامل انسانی گام بر نمی دارد و پیشرفت های علمی حتی زیست انسان را تهدید می کند و پایان تاریخ انسان نه بهشت زمینی ،بلکه یک جهنم زمینی است. 🔸 چه این ویروس آزمایشگاهی باشد و چه طبیعی، انسان مدرنی که به گمان خود بر قله پیشرفت نشسته است، با غولی مواجه شده که با تمام دبدبه و کبکبه خود راهی برای درمان آن نمی یابد و راهکاری قرون وسطائی(قرنطینه) و گاهی دعا را برای پیشگیری و درمان آن ارائه می دهد. 🔸ویروس کرونا نشان داد که اخلاق بدون دین فقط توهم اخلاق بوده و هیچ ضمانت اجرایی ندارد و با پیدا شدن گرفتاری، ظاهر فریبای اخلاقی کنار رفته و بی اخلاقی هایی همچون راهزنی رسمی و غیر رسمی، هرج مرج و غارت خودش را آشکار می کند. ✅ بنابراین به نظر می رسد که دگرباره بشر غربی و الهیات بجای اعتماد به خود ، باید به خدای خود متکی شود. 🔚 در پایان تذکر این نکته شایسته است که توجه به فراز و فرودهایی که بشر غربی و الهیات مسیحی در چند سده اخیر داشته، برای تمدن و فرهنگ اسلامی که تازه چندین دهه است با امواج مدرنیته مواجه شده است، بسیار آموزنده خواهد بود تا دریابد که رشته امور در دست کیست و اگر امور به دست دیگری سپرده شود چه پیامد ناگواری در پی خواهد داشت. 📝 حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانش پژوه دکتری کلام موسسه امام خمینی 🔴 @meshkatnoor
🔆 اعجاز علمی قرآن در زمینه اشاره به «بیشتر بودن مضرات مشروبات الکلی در مقایسه با منافع آنها» ◀️«يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما»(بقره، 219) 🔹« درباره شراب و قمار از تو سؤال مى‏كنند، بگو: در آنها گناه و زيان بزرگى است، و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بر دارد، (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است.» ◀️در جدیدترین تحقیقات درباره مشروبات الکلی که در نشریه معتبر علمی «لنست» ارائه شده، چنین آمده است که: ✅یک تحقیق جهانی به این نتیجه رسیده که مصرف الکل هر چقدر هم کم، برای سلامتی مفید نیست و بهترین توصیه پرهیز کامل از نوشیدن الکل است. ✅این تحقیق، نتیجه بررسی مصرف الکل در افراد ١٥ تا ٩٥ سال در ١٩٥ کشور دنیا بین سال‌های ١٩٩٠ تا ٢٠١٦ است. ✅برای این پژوهش، محققان کسانی را که اصلا الکل نمی‌نوشند با کسانی مقایسه کردند که روزی یک نوشیدنی الکلی می‌نوشند. ✅این بررسی به این نتیجه رسیده که در تمام سنین، در سال ٢٠١٦ الکل هفتمین عامل مرگ و روزهای کاری از دست رفته بود (٢.٢ درصد مرگ زنان و ٦.٨ درصد مرگ مردان) اما در جمعیت ١٥ تا ٤٩ ساله، الکل مهمترین عامل مرگ است (٣.٨ درصد مرگ زنان و ١٢.٢ مرگ مردان). ✅این تحقیق الکل را "مهمترین" عامل خطرساز در "بار جهانی بیماری‌ها" (Global Burden of disease) می‌داند و می‌گوید مرگ به تمام علت‌ها و به خصوص سرطان با افزایش مصرف الکل بیشتر می‌شود. بنابراین هیچ میزانی از الکل نیست که مصرف آن برای سلامتی مضر نباشد. ✅دکتر مکس گریزولد از دانشگاه واشنگتن که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشته می‌گوید: "مطالعات قبلی برای الکل یک خاصیت محافظت از بعضی بیماری‌ها را یافته بودند، اما ما به این نتیجه رسیدیم که الکل به هر میزان که مصرف شود مجموع خطرات برای سلامتی را بالا می‌برد." ✅این تحقیق پذیرفته که نوشیدن متعادل الکل ممکن است فوایدی برای قلب داشته باشد؛ اما مجموع خطراتی که الکل به همراه می‌آورد مثل سرطان و بیماری‌های دیگر فراتر از فواید آن است. 📡ww.bbc.com › persian › science-45297009 ⏫ قرآن مجید هزار و چهارصد سال قبل، به نتیجه چنین تحقیق علمی اشاره کرده است: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما»(بقره، 219) این تحقیق جهانی می گوید مجموع خطرات الکل از فوایدش بیشتر است؛ قرآن مجید نیز قرن ها پیش می فرماید: «اثمهما اکبر من نفعهما» گناه مشروبات الکلی(که به جهت مضرات آن است) از منافعش بیشتر است. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🔴 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته پردازی و عبرت گیری قرآن از تلاقی دو جریان آب شور و شیرین 📝حجت الاسلام قرائتی 🔴 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
نکته پردازی و عبرت گیری قرآن از تلاقی دو جریان آب شور و شیرین
❓❓❓تناقض قرآن با علم؛ «نقدی بر ادعای معجزه قرآن در بیان وجود دو دریای شور و شیرین در کنار هم» ✅مفسرین اسلامی چند سالی است، که با عکس و فیلمهایی که نشانگر تصاویری از برخورد دو دریای بالتیک و دریای شمال به یکدیگر است و علیرغم این برخورد آب، این دو دریا هرگز با یکدیگر ترکیب نمی شوند، سعی در اثبات معجزات قرآن دارند. ✅آنها مدعی هستند که این موضوع همان آیاتی است که قرآن 14 قرن پیش آن را پیشگویی کرده، و طبق روال معمول سعی بر ایجاد ارتباط بین این مسئله با آیات و روایات قرآن را دارند. ایشان مدعی هستند که در شمالی ترین شهر دانمارک (شهر توریستی اسکاگن) می توان یک نشانه از معجزات قرآن را در مکانی که دریای بالتیک و دریای شمال به هم می پیوندند به زیبایی مشاهده نمود. ✅ ایشان مدعی هستند که این موضوع را می توان در آیات قرآن مشاهده کرد و برای اثبات گفته های خود آیات زیر را نقل می کنند: 🔹سوره فرقان آیه 53: "وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً." و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آن دو حریمی استوار قرار داد. 🔹سوره فاطر آیه 12: "وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَ مِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُون حلیه تلبسونها" این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می آورید. ⚠️در ابتدا باید متذکر شوم که آیا این موضوع کمی عجیب نیست که خدای محمد علی رغم تمام معجزات، به دو دریایی که در شمال اروپا قرار دارد، یعنی جایی که محمد اصلاً آنجا را ندیده و حتی تصورش را هم نکرده است اشاره کند؟ جایی که دو دریا، با دو آب متفاوت یعنی یکی شور و دیگری شیرین به همدیگر برخورد می کنند ولی با هم مخلوط نمی شوند. ⚠️ این موضوع بسیار جای تعجب دارد که در آن زمان حتی یک نفر هم از محمد این را سؤال نکرده که این دریاهای شور و شیرین در کجا قرار دارند؟ و محمد در پاسخ بگوید که، پیرو محبوب من این دریاها در اطراف کشوری بنام دانمارک قرار دارد. ✅ همچنین قرآن می گوید: " مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان... یخرج منهما اللولوء و المرجان"(الرحمن، 19-22) قرآن می گوید هم در دریای شور و هم دریای شیرین لولوء و مرجان وجود دارد، در حالی که لولوء و مرجان فقط در دریای شور وجود دارد. مفسران مسلمان هم به دست و پا افتاده اند که چگونه این خطای علمی را توجیه کنند. 🔴سایت های اسلامی سعی برآن دارند که با نشان دادن عکسی از دریای دو رنگ به خوانندگان خود اینگونه القاء نمایند که این همانجایی است که قرآن و محمد آن را پیشگویی کرده است (دریای بالتیک و دریای شمال). 📝✅ پاسخ♦️❇️♦️ 1️⃣بله عجيب است كه پيامبري امي، به چيزي اشاره كند كه كمتر كسي از آن مطلع باشد، اين مسأله عجيب نشانه ی ارتباط خاص پيامبر(ص) با خداوند، و معجزه‌اي است كه از ناحيه خالق هستي در اختيار پيامبر قرار داده شده است.✨❇️✨ 2️⃣🔻روايت هاي متعددي از ابوذر و ابن عباس و... نقل شده است كه حقيقت و باطن اين آيات را پنج تن آل عبا معرفي كرده‌اند، و البته این تفسير به باطن است نه اينكه بخواهد بفرمايد معناى بحرين و برزخ و لؤلؤ و مرجان اين است. (تفسير فرات الكوفي، ص 459 ؛ بحار الأنوار ج‏37، ص64؛ ترجمه الميزان، ج‏19، ص 172)❇️✨❇️ 3️⃣🔺اما درياي شور و شيرين: علم امروز وجود چنين تلاقي از آب‌هاي شور وشيرين را تأييد مي كند و شوهداي در اختيار بشر امروزي قرار دارد كه نشان مي دهد، در برخي نقاط كره زمين آب هايي در کنار هم جاري هستند كه يكي شور و ديگري شيرين است اما هيچكدام با يكديگر مخلوط نمي شوند. 💢از جمله آنها مي توان به جريان گلف استریم (Gulf Stream) اشاره كرد.💢