eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حسن روحانی علیه حسن روحانی 💠دولت‌ها به عنوان قوه مجریه بایستی در حوزه اجرایی به کار خود بپردازند اما دیده می‌شود که برخی دولت‌ها برای توجیه برخی از عملکردهای خود در جامعه که چندان مثمر ثمر نبوده دست به توجیه‌گری و ایدئولوژی‌سازی می‌زنند و به اصطلاح آسمان و ریسمان به هم می‌بافند. 💠حسن روحانی در حالی این روزها صلح امام حسن را مربوط به خواست مردم آن زمان می داند که پیش از این در کتاب « مقدمه‌ای در تاریخ امامان شیعه»‌ در تحلیل رفتار مردمان آن روزگار آورده است: « در مدائن، امام مجتبی «ع» مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانت‌ها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود: اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز می‌شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توأم با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توأم خواهد بود.» [۲] 💠وی افزود: «مردم چه جوابی به امام حسن «ع» دادند؟ گفتند: ما می‌خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی‌ «ع» را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی‌ در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد می‌توانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.» 💠سئوال اساسی دیگر این است که آیا تبیین و تحلیل تاریخ و قیام و صلح امام حسن مجتبی (ع) بستگی به شرایط دارد و هر کسی بنا بر شرایط و منافع خود می‌تواند تحلیل‌های گوناگونی از این واقعه عبرت آموز تاریخی بدهد یا اینکه تاریخ قابل تغییر است و مردمی که یک روز روحانی آنان را خائن می‌نامید امروز به الگو تمام عیار تبدیل شده‌اند؟ این رفتار متناقض را چگونه می‌توان توجیه و تفسیر کرد؟ 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎حصار لا اله الا الله 🔰این جمله معروف علی‌بن‌موسی الرّضا علیه‌السّلام، از آن جمله‌های برجسته است که طبق روایت معروف، آن بزرگوار از پدران بزرگوارشان نقل کردند و فرمودند: «کلمة لااله‌الّااللَّه حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی.» همیشه همین‌طور است و ملاک و معیار، همین است... «کلمه لااله الااللَّه، حصار من است. هر کس در حصار من وارد شود، از آسیبِ عذاب من، محفوظ خواهد ماند.» این را، امام هشتم علیه‌الصّلاةوالسّلام، از پدران خود و از قول خداوند متعال نقل میکند. 🎯بعضی ممکن است خیال کنند وارد شدن در حصار لااله الااللَّه که این قدر دردسر ندارد! یک کلمه میگوییم «لااله‌الّااللَّه»، وارد حصار میشویم! امّا قضیه، به این سادگی نیست. حصار لااله‌الّااللَّه، حصار حاکمیت توحیدی است؛ حاکمیت اللَّه است؛ حاکمیت انحصاری خداست. این لااله‌الّااللَّه است! لااله‌الّااللَّه فقط اثبات وجود خدا نیست. در کنار اثبات وجود خدا، نفی شرکای خداست؛ نفی بتهاست؛ که «مادر بتها، بت نفس شماست.» از همه بتها خطرناکتر، این بتی است که در درون و وجود ماست. بیانات رهبر حکیم انقلاب ۱۳۷۱/۲۳/۲ 🌐 @meshkatnoor
کتاب «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام» حاصل گفتگوهایی با محمدتقی سبحانی است که با هدف بازخوانی «ظرفیت‌های تمدنیِ» «دانش کلام» صورت گرفته و حاصل آن ارائۀ یک دستگاه منسجم فکری است که نه تنها ناظر به نسبت کلام و تمدن است بلکه نسبت میان این دو و سایر دانش‌ها را در قالب یک «طبقه‌بندی نوین» دانشی نشان می‌دهد؛ طبقه‌بندی‌ای که در آن «مطالعات تمدنی» در نظام دانش‌ها، «جایگاهی اختصاصی» یافته و با کلام پیوندی درونی و عمیق پیدا کرده است. در این گفتگوها «دانش کلام» دانشی منفعل و پاسخگو نیست بلکه کلام به مثابه دانشی فعال و برخوردار از سهم بنیادین در تأسیس تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود. کتاب «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام» توسط پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زودی منتشر می‌شود. 🌐 @meshkatnoor
مناظرات.pdf
1.39M
👆پیشنهاد ویژه👆 📚 معرفی کتاب 🗣مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر ✡️✝️ 🔰 اثر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🌐 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور ⬅️گزارش توسط مرحوم دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه وکلام اسلامی ⏰زمان:پنج شنبه 1399/6/20 🌐 @meshkatnoor
🖌 شصت و هشتمین اثر مکتوب مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي با عنوان «تفسير عرفاني از ديدگاه سيد حيدر آملي» منتشر شد. 🔷♦️🔶 سرفصل‌هاي اين کتاب به شرح زير است: بخش اول: معنا‌شناسی واژه تأویل بخش دوم: تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی بخش سوم: مبانی تأویل طولی از نگاه سید حیدر آملی بخش چهارم: بررسی تطبیقی نمونه‌هایی از تأویل‌های سید حیدر آملی مشروح گزارش: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/379 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
📗فراتر از قیام 🔹مجموعه بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله‌العالی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔵کتاب «فراتر از قیام» مجموعه بیانات مقام معظّم رهبری درباره حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌باشد که طی سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۷ توسط معظم‌له ایراد شده است. 🔵از جمله ویژگی‌هایی که این کتاب را از سایر آثار مشابه متمایز می‌کند این است که: 1️⃣ به دلیل شمول حداکثری بیانات می‌تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد. 2️⃣ محتوای آن بر اساس سیر تاریخی ایراد سخنرانی‌ها تنظیم شده است تا سیر تتبعی و یا تغییر احتمالی دیدگاه معظم‌له برای مخاطب مشخص گردد. همچنین از حذف مواردی که ممکن است تکراری به نظر بیایند، جلوگیری شود. 3️⃣ فهرست موضوعی آن چهارچوب و نظام فکری معظم‌له درباره ابعاد مختلف زندگی امام حسن را برای مخاطب روشن می‌کند؛ زیرا به شیوه نمایه معکوس بر مبنای چکیده‌های استخراج شده از متن، تنظیم شده است. 🔵این اثر مشتمل بر هفت بخش کلی با عناوین کلیات، شخصیت، سیر حکومت، پس از حکومت، صلح، پس از صلح و درس‌هایی از حکومت می‌باشد. 🌐 @meshkatnoor
سنت ما و سنت پیامبر به مناسبت ماه ربیع ، ماه پیامبر 🌐 @meshkatnoor
سخنان علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی وجهه علمی ندارد/ او حاضر نیست با فضلای حوزه درباره دلایل رد اقتصاد اسلامی گفت‌وگو کند رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا : 🔹 سخنان جناب آقای علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی وجاهت علمی ندارد. وقتی به رزومه ایشان مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آقای علوی تخصصی در این بحث‌ها ندارد. نه کتابی و مقاله‌ای و‌ تدریسی در این ساحت دارد و نه تاکنون از جهت علمی علاقه‌ای به این بحث‌ها در رزومه ایشان قابل مشاهده است. معلوم نیست چه عاملی موجب شده تا حاضر شوند با ورود عوامانه به این بحث با آبروی خودشان بازی کنند. 🔹بحث اقتصاد اسلامی در جهان اسلام بیش از ۶۰ سال سابقه مطالعاتی دارد و تاکنون چند صد کتاب و‌ مقاله در این زمینه به زبان‌های گوناگون منتشر شده است و طبیعی است کسی می‌تواند درباره اقتصاد اسلامی نظر بدهد که به ادبیات علمی این عرصه اشراف داشته باشد. ایشان در اظهاراتشان مطالبی می‌گویند که یک طلبه یا دانشجویی که دو- سه سال در زمینه اقتصاد اسلامی تحصیل کرده، نادرستی آن را متوجه می‌شود. 🔹من در گذشته به افرادی مانند ایشان که چنین سخنان خامی در باب علوم‌ انسانی اسلامی بیان کرده‌اند، مانند آقای روحانی رئیس جمهور به صراحت توصیه کردم که بیش‌تر مطالعه کنند و الآن به جناب آقای علوی بروجردی هم با نهایت احترام عرض می‌کنم شما صاحب علم لدنّی که نیستید؛ پس کمی مطالعه کنید. کمی با صاحب نظران این عرصه نشست و برخاست کنید و گوش بدهید. گوش دادن برای علما زینت است و خودتان را از این زینت محروم‌ نکنید. 🔹جدای از اینکه جناب آقای علوی بروجردی سخنان نادرستی درباره اقتصاد اسلامی گفتند، رفتار نامطلوبی هم داشتند که از شأن و منزلت ایشان به دور بود. ایشان صریحاً گفتند بیایید من را درباره اقتصاد اسلامی قانع کنید، اما درخواست گفت‌وگوی همه فضلای حوزه در این زمینه را بی‌پاسخ گذاشتند! 🔹کسی که قصد بی‌احترامی به ایشان نداشته و ندارد؛ می‌خواهند با ایشان صمیمانه و با روش‌های علمی گفت‌وگو کنند، اما ایشان از رفتار افتخارآمیز علمای حوزه مقدسه علمیه که همواره از بحث و گفت‌وگو و مناظره استقبال می‌کردند و از خودشان در برابر منتقدان سعه صدر نشان می‌دادند، عدول کرد و باب گفت‌وگو و نقد را بست. 🌐 @meshkatnoor
📚 دیدگاه های روان شناختی حضرت 💎محمد صادق شجاعی 🔖توضیحات : اين كتاب تلاشي است در جهت تنظيم و ارائة ديدگاههاي حضرت استاد دربارة موضوعات روانشناختي كه در كتابها، نوشته ها، درس ها و گفتارهای ايشان پراكنده بوده است. اين كتاب مشتمل بر هفت فصل است و اهم مطالب آن عبارتاند از: كلياتي دربارة تاريخچه و زمينه هاي پيدايش نظريات روانشناختي، انگيزه و انگيزش، ديدگاه هاي موجود در زمينة طبقه بندي عوامل دروني رفتار، نظريه هاي شناخت و ادراك، شخصيت و عوامل شكلگيري آن، مباني روانشناختي رفتار، تبيين روانشناختي برخي آموزههاي ديني نظير معادباوري و سلامت روان. ✍️پ.ن: بخش اول این کتاب به نقد و بررسی عقاید و پیش فرضهای فکری و معرفتی روانشناسان مشهور مثل فروید پرداخته شده که بسیار قابل استفاده می باشد. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شاید باورتون نشه ولی توی قرن ۲۱ افرادی هستند که مجسمه گاو رو لمس میکنن تا شانس و اقبال داشته باشن و کسب و کارشون رونق پیدا کنه 🔹اینجا هند نیست، اینجا نیویورک آمریکاست، خیابون وال، معروف به وال استریت 🔺جالب اینجاست رهبران همین جامعه برای ما نسخه‌های روشن‌فکری میپیچن و دین‌دارها رو متحجر میدونن، شما برید دنبال همون گاو بازیاتون 🌐 @meshkatnoor
تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س).pdf
310.8K
❓تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س) و شهادت حضرت محسن(ع) چه زمانی بود!؟ 📒نوشتاری از (استاد مبرز تاریخ اهلبیت) 🔺نتیجه این : از بررسي مجموع حوادث و از كنار هم نهادن آنها، به ويژه حضور بريده در سپاه اسامه و خودداري وي از بيعت با ابي‌بكر، پس از بازگشت از مؤته، مي‌توان نتيجه گرفت كه حمله و هجوم به خانه علي(ع) و فاطمه(س) كه در پي آن، بيعت اجباري از علي(ع) صورت گرفت، حدود، 50 روز يا 75 روزپس از رحلت حضرت رسول‌اكرم(ص) بوده است، و اين نشان مي‌دهد كه اميرمؤمنان(ع) در اين مدت، مقاومت كرده و در نهايت، بيعت او با تأخير و اكراه صورت گرفته است. 🌐 @meshkatnoor
🔹تفکر لیبرال و اعتدالی آرام آرام به سمت حذف کامل ارزشهای دینی و انقلابی گام بر می دارد. 🔹حذف مفهوم شهادت در زونامه دولتی همشهری 🌐 @meshkatnoor
📝 هوش مصنوعی؛ ابزاری نوین در فرآیند اجتهاد و تولید علوم اسلامی 🔰 آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 دغدغه بهره‌گیری از آی تی به عنوان یک نیاز و ضرورت در بخشی از بدنه حوزه نشان می‌دهد که زمینه برای وقوع جهش در این عرصه وجود دارد. 🔹 استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نوین برای فرآیند اجتهاد، تولید علوم اسلامی و نظریه‌پردازی مفید می‌دانم. 🔹 هوش مصنوعی کمک عظیمی به سایر کارویژه‌های روحانیت می‌کند؛ از جمله در تبلیغ و برای فعالیت‌های فرهنگی بسیار پیش برنده، سرعت بخش و سامان دهنده است. 🔹 اگر حوزه علمیه نتواند پاسخگوی نیازهای نوظهور نظام و جوامع اسلامی باشد، از قافله تحولات عقب می‌ماند و به حاشیه رانده می‌شود. 🔹 کارهای نو حتما نیاز به ستاد عملیاتی دارد بدون آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید؛ علاوه بر ستاد عملیاتی، کار باید به صورت جهادی پیش برود. 🔹 هر چقدر از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین استفاده کنیم، به نیازهای بیشتری می‌توان پاسخ داد؛ در غیر این صورت در طول زمان نیازهای جدیدی به وجود خواهد آمد که قادر به پاسخ نخواهیم بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21050 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 @meshkatnoor
🔴ابعاد توصيفي و توصيه‌اي علوم انساني 🖊احمدحسين شريفي 🔸کسي که نگاهي واقع‌بينانه و پسيني به داشته باشد، هرگز آنها را منحصر در ابعاد توصيفي نمي‌کند. بلکه ابعاد توصيه‌اي و تجويزي را نيز جزء حقيقت اين علوم مي‌داند. 🔸به عنوان مثال، روان‌شناسي، فقط به توصيف پديده‌هاي رواني و تجزيه و تحليل آنها، کشف روابط ميان رفتارها و حالات رواني و بيان علل و عوامل شکل‌گيري يا تغيير يک رفتار يا پديده نمي‌پردازد. بلکه توصيه و ارائة هنجارهاي لازم براي تغيير رفتار يا بهبود يک وضعيت رواني را نيز وظيفة خود مي‌داند. و اين بُعد نيز دقيقاً جزء دانش روان‌شناسي و وظيفة عالم روان‌شناس است. وجه آشکار بسياري از گرايش‌هاي روان‌شناسي، وجه دستوري و تجويزي است. 🔸و يا کار یک عالم اقتصادی فقط توصیف روابط منطقي ميان پديده‌های اقتصادی نیست. بلکه يک عالم زماني عالم اقتصاد است که بتواند راه درمان بيماري‌ها و دستورالعمل نجات از گرفتاري‌هاي اقتصادي را نيز تجويز کند. شناخت روابط حاکم بر پديده‌هاي اقتصادي به يک معنا مقدمة درمان‌گري و بهبود وضعيت اقتصادي است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بحثی درباره "الهیات رنج" در پسا کرونا 🔘قسمت اول ✅ گفتگوی حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار موسسه امام در برنامه پسا کرونا در شبکه ولایت 🌐 @meshkatnoor https://aparat.com/v/OrFBw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔺جناب آیت الله سید کمال حیدری در کلیپ تصویری فوق، تصریح می‌کند: ما نباید از مقام ثبوت (واقعیت عینی) سخن بگوییم. بلکه مباحثات و گفتگوهای ما صرفا ‌می‌باید ناظر به مقام اثبات (مقام فهم و استدلال) باشد. ✳️این سخن به نظر مخدوش است؛ زیرا به نظر می‌رسد اثبات فرع بر ثبوت است. و اساسا بنا نیست قضایا و گزاره‌هایی که در اختیار ماست صرفا به لحاظ ارتباطش با مُدرِک در نظر گرفته شود. بلکه تمام هم و غم ما دست کم در معرفت شناسی اسلامی، این است که تا حد ممکن مطابقت گزاره‌ها و علوم خویش را با واقع (مقام ثبوت) نشان دهیم. ❇️لذا اصل برای اندیشمندان ما در حوزه معرفت شناسی با واقعیت عینی یا همان مقام ثبوت است و اندیشمندان ما درصددند تطابق معرفت‌های بشری را البته تا جایی که امکان دارد با آن (واقعیت عینی) نشان دهند. لذا برخلاف پاره‌ای از انظار که مساله توجیه را بی‌ارتباط با واقعیت عینی لحاظ می‌کنند، معرفت‌شناسان ما از طریق مبناگروی درصدد پیوند ادراکات ذهنی با واقعیات بیرونی و عینی‌اند. 🔆در هرحال، اگر ما کاری به مقام ثبوت نداشته، و تنها بخواهیم به استدلال و اثبات بپردازیم، از کجا استدلال و دلیلی که اقامه کرده‌ایم، مطابق با واقع و مقام ثبوت باشد!!!!! 🔶از همینجا می‌توان به نکته‌ای دیگر متفطن شد که معرفت‌شناسان ما همواره تلاش داشته‌اند تا ذهن یا همان ادراکات ذهنی را با عین و متن واقع هماهنگ نمایند. البته از دیدگاه ایشان این مهم در پرتو مبناگروی میسر می‌شود. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی، پژوهشگر و دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام خمینی
🔘 سانسور صدای حوزویان در رسانه‌های رسمی ♦️ بیانیه حوزویان در اعتراض به سوءمدیریت دولت روحانی / در تاریخ 27 مهرماه 99 . 🖊 امضاء بیش از 300 نفر از اساتید، مدیران و فضلای حوزهای علمیه سراسر کشور 🌐 http://peirov.ir/8661 متن کامل بیاینه به همراه اسامی ✍️ اگر خار در پای یک جاسوس می‌رفت و سلبریتی‌ها سر و صدا می‌کردند رسانه‌ها بیشتر به آن می‌پرداختند!!! 🌐 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️، ج 7️⃣☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن ⁉️ادعاي پوزيتيويستهاي منطقي: پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ 2️⃣ براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب "، دو فصل (معيار معناداري) و (ديدگاهها در معناداري يا بي‌معنايي گزاره‌هاي ديني) و به كتاب " " فصل (معناداري زبان قرآن). 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سخنان تفرقه انگیز آقای سید کمال حیدری ♦️طرح این مسائل و مباحث در آستانه هفته وحدت کاملا مشکوک به نظر می رسد. 🌐 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استقبال و شادی شيخ عرعور (مفتي سرشناس وهابی عربستاني كه به فتاواي ضد شيعي شهرت دارد) از سخنان جدید و عجيب آقاي سيد کمال حیدری...‼️ 🌐 @meshkatnoor
♦️امنیتی شدن یک پروژه فکری ✍️طه حیدری نژاد 1. طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری از کنشگران فکری حوزه علمیه قم همواره محل تامل اساتید و طیفی از حوزویان بوده است. اظهاراتی که هر چه جلوتر حرکت می کند به سمت و سوی جریان روشنفکری دینی نزدیک تر می شود و با ایشان همگراتر و به همان میزان از جریانات فکری رسمی موجود در حوزه فاصله می گیرد. همین مساله کافی است تا از شخصیت های نهادهای انقلابی همچون جامعه مدرسین گرفته تا جریانات سنتی حوزه همچون نشست دوره ای اساتید نسبت به سخنان وی واکنش نشان دهند و علیه وی بیانیه دهند. 2. یکی از سنت های همیشگی در حوزه های علمیه سنت مباحثه، گفتگو و نقد و ابرام بوده و همانطور که از کتابهای کلاسیک حوزه نیز برمی آید قلت و ان قلت روندی جاری و ساری در حوزه هاست. بر اساس این مبنا حوزویان حق دا رند در چارچوب های موجود به اظهارنظر پراخته و دیدگاه های خود را در مسائل گوناگون مطرح کنند و هم اکنون نیز در حوزه های علمیه جریانات مختلف فکری علی رغم همه اختلاف ها تلاش می کنند این سنت را حفظ کنند. 3. علی رغم همه تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله آزاداندیشی در حوزه مع الاسف هیچ گاه آزاداندیشی در فضای حوزه به معنای واقعی آن محقق نشد. غالب کرسی ها در فضای اختلافات سلیقه و نه اختلافات مبنایی تشکیل می شود و همین مساله پرونده های اصلی را به سرانجامی نامعلوم می کشاند.ماجرای تحول خواهی یکی از همان دست پرونده هاست که همچنان حوزه در خصوص آن نتوانسته به یک نظریه واحد برسد. افکار و اظهارات سید کمال حی دری نیز از آن دسته از جریاناتی است که حوزه می توانست و امکان آن بود که در غالب یک سلسله تمهیدات درون حوزوی از جمله کرسی آزاداندیشی و مفاهمه حل و فصل گردد . 4. به نظر می رسد که سید کمال حیدری - که از جمله نظریات وی می توان به جواز تعبد به ادیان، جواز تعدد قرائت ها از دین، تمایز بین مرجعیت فقهی و دینی اشاره داشت - با اظهار نظر اخیر خود مبنی بر تکفیر اهل سنت توسط علمای شیعه، پروژه فکری خود را وارد فاز جدیدی نمود. انتشار این اظها ر نظر در روزهایی که نزدیک به هفته وحدت می شویم موجی از تعارضات و تنش ها را در درون برخی از جریانات شیعه به راه انداخته است.در مقطعی که باید فعالانه به دنبال دفع نقشه های استکبار جهانی در ایجاد تنش بین مسمانان بود، طیفی از بزرگان حوزه قم درگیر دفع و پاسخگویی به شبهات ایشان شده تا از تنش زا شدن فضا و از امنیتی شدن یک تفکر جلوگیری کنند. 5. مهمترین سوال بسیاری از دغدغه مندان در چنین شرایطی این است که چه باید کرد و فضای تنش زای موجود را چگونه می توان کنترل کرد؟ به نظر می رسد هر تفکری در سه سطح نمود پیدا می کند. سطح اول ) سطح فکری و نظر ی؛ در این سطح تفکر و اندیشه در قالب کتاب، نظریه، کرسی آزاداندیشی و ... عرضه گردیده و تنش زایی آن منجر به ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی نمی گردد. سطح دوم) سطح سیاسی و اجتماعی؛ برخی از تفکرات و اندیشه ها در سطوح مختلف امتداد پیدا می کنند و با جذب افراد به سطوح سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می کنند. سطح س وم) سطح امنیتی؛ این سطح بالاترین سطح تخاصم یک اندیشه با چارچوب های موجود می باشد. به عنوان مثال داعش و تفکر تکفیری به عنوان یک اندیشه در میان سلفیت در سالهای متوالی فکری بود و عرصه میدانی نداشته اما در سطح سوم، در سالهای گذشته سطح امنیتی پیدا کرده و باعث جنگ ها و ریختن خون های زیادی در بین مسلمانان شد. در نهایت به نظر می رسد با اظها ر نظر اخیر آقای سیدکمال حیدری در شبکه عراقی الاخباریه این جریان فکری خیلی زود وارد سطح سوم گردید، سطحی که احتمالا در صورت اهمال دلسوزان می تواند در سالهای آینده هزینه های زیادی برای کشور و فعالان تشیع در سایر کشورها داشته باشد. 🌐 @meshkatnoor