eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی شبهاتی پیرامون مراسم اربعین حسینی ؛ حجت الاسلام جعفری 👆👆👆👆👆
📝📝نجف و جهان جدید 🔰به بهانه فتوای تازه آیت‌الله حکیم درباره مرتد ⚛ @jomhuriyat ♈️راوی : آیت‌الله‌العظمی سید محمدسعید حکیم یکی از چهار مرجع تقلید برجسته نجف در پاسخ به استفتایی درباره مجازات مرتد گفته که مجازات دنیوی ارتداد وظیفه‌ ما نیست. متن پاسخ ایشان این است: «هیچ شکی نیست که آنها [افراد مرتد] در آخرت سزاوار مجازاتی عظیم هستند. خداوند متعال می‌فرماید: کسانی که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان طاغوتند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکی‌ها به در می‌برند. آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند. مجازات در این دنیا وظیفه‌ ما نیست». آیت‌الله محمد سعید حکیم نوه دختری مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محسن حکیم است. مرحوم حکیم از نخستین مراجعی بود که حکم به طهارت ذاتی اهل کتاب داد و پس از وی این فتوا بین فقها رواج پیدا کرد. ♈️چندی پیش نیز خبر تغییر نظر آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره نجاست کفار غیر کتابی (مانند آتئیست‌ها و مارکسیست‌ها) منتشر شد که ایشان از فتوای خود برگشته و اکنون در این‌باره احتیاط می‌کند. اگر چه غالب فقها همچنان بر رأی دیرینه اغلب فقهای اسلامی در مساله‌ ارتداد پابرجا هستند، اما برخی نیز با نگاه دیگری به این مسأله ‌نگریسته‌اند. ♈️ابوالصلاح حلبی؛ فقیه و متکلم برجسته شیعه در قرن پنجم هجری در کتاب خود (الکافی، ص 311) تصریح کرده که اگر کسی با استدلال، کافر شود احکام مرتد بر وی جاری نمی‌شود: «فأما ما يعلم كونه كافرا له باستدلال، من جبر أو تشبيه أو إنكار إمامة إلى غير ذلك، فليس بِرِدَّة و إن كان كفرا». ♈️آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز در مقاله‌ای که مرداد 63 در مجله مکتب اسلام منتشر کرده، گفته است: «گاه کسی ناآگاهانه و بر اثر وساوس مبلغان گمراه و یا اشتباهاتی که در مطالعات برای او روی داده ... به سوی کفر می‌رود، بی آنکه هیچ سوءنیتی داشته باشد ... ما احتمال می‌دهیم که روایات قتل مرتد مخصوص افرادی باشد که آگاهانه راه خلاف را می‌پیمایند ... از آنجا که الحدود تدرء بالشبهات، اجرای حدود در مواردی که قطعی نیست ملغی می‌شود، همین احتمال جمع میان روایات کافی است که اجرای حد اعدام را در مورد مرتدین خالی از سوء نیت به تأخیر بیاندازیم و آنها را زیر پوشش تبلیغات صحیح اسلامی قرار داده، راه بازگشت منطقی و استدلالی را به روی آنها بگشاییم و اجازه دهیم آنها خود را اصلاح کنند». ⚛ @jomhuriyat ♈️مرحوم آیت‌الله‌العظمی منتظری نیز در اواخر عمرش به نظر مشابهی رسیده و معتقد شده بود مرتد کسی است که به حقانیت دین اسلام رسیده باشد و از روی عناد و لجاج با اسلام، دین خود را تغییر دهد، اما اگر کسی بر اساس مطالعه و بررسی به این نتیجه برسد که دین اسلام حق نیست و دین دیگری بر حق است، اگر چه که مقدمات و دلایل این نتیجه‌گیری از نظر ما غلط هم باشد، لکن چنین فردی مشمول احکام مرتد نیست. ♈️مرحوم آیت‌الله‌العظمی موسوی اردبیلی هم در درس خارج فقه رمضان سال 1420 گفته بود که چون هیچ دلیل معتبری برای تبلیغ اسلام با زور شمشیر و قتل وجود ندارد، بنابر این باید در مسأله ارتداد نیز تأسیس اصل کنیم و بگوییم که اصل بر تبلیغ اسلام با حکمت و استدلال و کار فرهنگی است و تکلیف روایات مشکوک یا موارد فاقد نص را با این اصل روشن کنیم (مجله حکومت اسلامی، شماره 15). ♈️برخی نیز اعتقاد دارند حکم مرتد در اسلام، یک مسأله فکری به شمار نمی‌آید، بلکه حکمی است که شرایط جامعه‌ صدر اسلام اقتضای چنین حکمی را داشته و آنچه از دید شرع محکوم شده همین حالت یعنی هرج و مرج جامعه است، نه طرح اندیشه‌های مخالف درباره موضوعات دینی. طبق این مبنا حکم اسلام چیزی بیش از این نبوده و جز به مقبولات عمومی حکمی صادر نشده است. ♈️آیت‌الله سید سعید حکیم اما با حکم اخیر خود نشان داده است که حتی اگر ارتداد فردی با معنای سنتی و مشهور آن به اثبات برسد باز هم مجازات دنیوی آن به عهده‌ ما نیست و نمی‌باید به وی تعرضی شود. نظر اخیر وی و آقای سیستانی نشان می‌دهد که نجف در مواجهه با جهان معاصر در استمرار سنت مرحوم سید محسن حکیم، مواجهه و تأمل جدی‌تری را در پیش گرفته است. 🔰نقل از: راوی؛ گزارشگر فرهنگ، سیاست و اجتماع
🔻آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✅ امروز جای درس اخلاق‌ بزرگان در حوزه خالی است 🔹آقای خمینی که می‌گفتند تا چند روزی حوزه یک حال و هوای دیگر داشت. امروز جای این درس اخلاق‌ها در حوزه خالی است. 🔹وقتی که گذشته حوزه را بررسی می کنیم می بینیم که در مناطق مختلف کشور، رؤیت علماء برای هدایت مردم کافی بود. مردم از رفتار علما و روحانیون درس می گرفتند. 🔹باید برای طلبه‌ها مجلسی تشکیل شود و سخنرانان با استناد به روایت‌های نورانی و سیره بزرگان مباحث اخلاقی را شرح دهند. 🔹طلبه‌ها با مطالعه سیره علماء عوامل موفقیت آنان، و روش برخوردشان با مردم و جامعه را بررسی کنند. این روش مطالعه باعث می شود طلبه هم از فرصت عمرش بهره ببرد و هم خستگی مطالعات روزهای گذشته را نداشته باشد. http://hawzahnews.com/detail/News/465319@HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
✅ #پیشنهاد_دانلود ✅ لینک دانلود رایگان از کافه بازار 👇 🆔 https://cafebazaar.ir/app/ir.cby.arbain/?l=fa ✅ کانال برنامه(آرشیو کاملی از گلچین مداحی‌های اربعین) 🆔 @Arbaeenn 👈 #اربعین #راهپیمایی_اربعین #معرفی_کتاب #فلسفه #آداب #زیارت #پرسمان
ره توشه اربعین 👆👆👆👆👆اثر حجت الاسلام علیرضا بهمانی از دانش پژوهان سابق گروه کلام می باشد.
دیدگاه اهل سنت و وهابیت در مورد شهادت امام حسین ؛ حجت الاسلام جعفری 👇👇👇👇
دیدگاه علمای وهابی نسبت به امام حسین علیه السلام و اظهارات آنها نسبت به یزید 👆👆👆👆👆؛ دو فایل فوق مکمل مطالب جناب حجت الاسلام جعفری می باشد .
دیدگاههای متناقض ابن تیمیه در مورد قیام امام حسین علیه السلام ؛👇👇👇👇👇👇
👈 آیت الله فیاضی: دروس معارف علامه مصباح، می تواند سرنوشت افراد را تغییر دهد 🔹 بنده بارها گفته ام،؛ دروس معارف قرآن علامه مصباح، سرنوشت انسان ها را تغییر می دهد و انسان بافهم آن ها، با اساس اسلام، آشنا می شود. tabyin.ir/node/78922 🔸 گفتني است مراد از دروس معارف علامه مصباح، كتاب هاي هاي خداشناسي، كيهان شناسي، انسان شناسي، راه شناسي، راهنما شناسي، قرآن شناسي، اخلاق در قرآن، جامعه و تاريخ از نگاه قرآن و حقوق و سياست در قرآن مي باشد. 🔹 لازم به ذكر استاين كتاب ها از طريق پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح نيز در دسترس هستند. ( در قسمت كتاب ها، بخش تفسير موضوعي)👇 http://mesbahyazdi.ir/node/3030
پاسخ به شبهه عدم طرح امامت از ناحیه امام سجاد در مدت اسارت ؛ جناب استاد حجت الاسلام حسینی 👆👆👆👆
👈 #پرسمان_نموداری 015 ✅ پاسخ به شبهه #سیمین_دانشور در مورد #حجاب ✅ تصویر با کیفیت در 👇 🆔 http://eitaa.com/joinchat/744554510C174c18b27b 🙏
نقد و بررسی ادعاهای احمد الحسن ؛ جلسه اول: اشاره ای به مدعیان مهدویت در سه دهه اخیر عراق / حجت الاسلام دکتر جعفری👇👇👇👇👇