eitaa logo
میثم قاسمی | سلوک‌مجاهدانه
229 دنبال‌کننده
251 عکس
233 ویدیو
16 فایل
کانال یادداشت‌ها و آثار میثم قاسمی #اخلاق #معنویت #فرهنگ #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی #پژوهش_های_راهبردی #توحید_اجتماعی #تفسیر #منبر_و_تبلیغ @Meysamghasemi:راه ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
میثم قاسمی | سلوک‌مجاهدانه
🌹نکات جزء پانزدهم قرآن🌹 💠پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۵ 💠 ۷فروردین ۱۴۰۳ 01:42 گزارش مختصر جزء ۱۵ 02:16
🌹نکات جزء پانزدهم قرآن کریم🌹 بشارت سوره اسراء درباره سرنوشت بنی‌اسرائیل و نابودی آن به دست موالیان اباعبدالله الحسین علیه السلام در روایات... •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬گنبد آهنینتان این بود؟! سروده درباره سیلی به اسرائیل شب حمله چقدر شیرین بود گنبد آهنینتان این بود؟ تازه آن گنبدی که پشت سرش انگلیس و پاریس و برلین بود پس چه شد وعده‌های کاخ سفید قول امنیتی که تضمین بود آنچه که خورده‌اید یک سیلی است گرچه که سهمگین و سنگین بود ما که جنگی نکرده‌ایم هنوز هرچه که‌ دیده‌اید تمرین بود همه‌ی ترس از جواب شما صف کوتاه پمپ بنزین بود ای خدا شاهدی که «شاهد» ما هدفش لانه‌ی شیاطین بود زخم پهپادها خدا را شکر بر دل اهل غزه تسکین بود موشـک بام مسجد الاقصی پیک آزادی فلسـطین بود بر سرت سایه‌ی ابابیل است بعد از این زندگی‌ات تعطیل است سیل ویرانی تو راه افتاد بسترش از فرات تا نیل است میوه‌ی سرخ هفتم اکتبر سیلی آبدار آوریل است گفته‌ای موشــکی نخورد به تو! کار تو تفت این اباطیل است عکس رسوایی تو پخش شده چه نیازی به بحث و تحلیل است بین ما صحبتی اگر باشد خیبر و ذوالفقار و سجیل است یا بنی سامری! هلاکتتان قول تورات، حرف انجیل است آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است خانه‌ات را تکانده‌ای ای قدس؟ نم نمک وقت سال تحویل است 🔹عقیق شعر @aghighpoem ✔️@Meysameghasemi
تصویری بسیار نادر از حرم نبوی و بقعه ائمه بقیع (به مناسبت هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام) 🔹در سال‌های دور وهابیون عربستان، عکس انداختن را شرک می‌دانستند و همین امر باعث‌ شده بود که عکاسان امکان تصویربرداری از مدینه منوره را نداشته باشند؛ تا اینکه در سال ۱۲۵۹ شمسی (۱۴۴ سال قبل) محمد صادق بیگ، مهندس و نقشه‌بردار ارتش مصر به حج رفت و برای نخستین‌بار در تاریخ عکس‌هایی از مدینه و مکه را تهیه کرد. 🔹او یک سال بعد عکس‌های خود را به سومین کنفرانس بین‌المللی جغرافیدانان در ونیز برد و مدال طلای این کنفرانس را به دست آورد. تصویر تهیه شده توسط محمد صادق بیگ از سمت شمال غربی شهر مدینه به سمت جنوب شرقی و از بیرون حصار شهر گرفته شده است. تقریبا در وسط تصویر گنبد مسجدالنبی و بارگاه مطهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله قرار گرفته و در سمت چپ آن و در میان دو مناره حرم نبوی، حرم مطهر ائمه بقیع است. 🔹این عکس در حدود سال ۱۲۵۹ شمسی گرفته شده و حدود ۴۶ سال بعد یعنی در ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۰۵ شمسی، حرم مطهر ائمه بقیع توسط وهابیون تکفیری تخریب و با خاک یکسان شد. در پایین تصویر و در سمت چپ، امضای محمد صادق بیگ با عنوان (sadiq bey) دیده می‌شود. به تواضع معمارانه‌ی سایر ابنیه شهر در برابر حرم مطهر نبوی و بقعه ائمه بقیع (که در مدینه معاصر دیگر هیچ نشانی از آن دیده نمی‌شود) عنایت بفرمایید. تواضعی که تجلی کالبدی و معمارانه این آیه بود: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنوا لَا تَرْفعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صوْتِ النَّبِی" (حجرات/۲). @Axezirkhaki ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعاء الإمام الصادق لزوار الإمام الحسين (عليهما السلام) يَا مَنْ خَصَّنَا بِالْكَرَامَةِ، وخَصَّنَا بِالْوَصِيَّةِ، ووَعَدَنَا الشَّفَاعَةَ وأَعْطَانَا عِلْمَ مَا مَضَى ومَا بَقِيَ، وجَعَلَ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْنَا، اغْفِرْ لِي ولِزُوَّارِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ الله الْحُسَيْنِ (عليه السلام) الَّذِينَ أَنْفَقُوا أَمْوَالَهُمْ، وأَشْخَصُوا أَبْدَانَهُمْ رَغْبَةً فِي بِرِّنَا ورَجَاءً لِمَا عِنْدَكَ فِي صِلَتِنَا 🎬 مناظری زیبا و کمتر دیده شده از قبة نورانی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله حسن زاده آملی(ره): 🤲امیدواریم این قیام شکوهمند اسلامی ما پیوند و پیوستگی‌اش به آن قیام جانانه حضرت ولی الله الاعظم باشد. ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 طلیعه فتح 📢صوت بیانات حضرت الله العظمی جوادی آملی 🔻 آيت الله العظمی جوادی آملی: فتوحاتی که قرآن وعده می‌دهد و بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این سرداران گرانقدر ما انجام شد این است. ◻️ اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است. فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه‌کن می‌کند و و امثال غزه را نجات می‌دهد و مقاومت را می پروراند و شهدای‌مقاومت را با شهدای‌کربلا محشور می‌کند، آن فتح مطلق است ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. ◻️ این عزیزان با دقت نظامی، با هشدارهای قبلی، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی و نظام پربرکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کار را انجام دادند. و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سرمی‌برد. این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می ‌کنم.» ۱۴۰۳/١/٢۶ ✔️@Meysameghasemi
Voice-speech-beheshti-eghnae_1.mp3
623K
🔰شهید آیت‌الله بهشتی: 💠 «انسان بدون زور سامان پيدا نکرده. آيا اجازه می‌دهيد بگوييم ای کمیته‌ها و پاسبان‌ها شبها بروید در منزل بخوابید، ما با رادیو و تلویزیون دزدها را اقناع می‌کنیم که ديگر دزدی نکنند و قبل از اینکه اقناع کنیم هم زور به کار نمی‌‌بریم؟! 💠 چه فرقی می‌کند؛ آن دزد مال است و خانمی که خودآرا است، دزد سلامت اخلاق مردان جامعه است و آن مرد بوالهوسی هم که خود آرايی و خود شیرینی می‌کند و مي‌خواهد جلب نظر خانمها را بکند، آن هم دزد سلامت اخلاق است. باید جلوی هر دوی آنها را گرفت. 💠 هم اقناع و هم قدرت. مدیریت باید با هر دو باشد. اقناع بدون قدرت، تاکنون تجربه تاريخي در یک جامعه صدهزارنفری هم نداشته است. قدرت بدون اقناع هم می‌شود دیکتاتوری. پس هم اقناع و هم قدرت.» ✔️@Meysameghasemi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️چگونگی استنباط نظام اندیشه شهید مطهری❇️ 1398 قم موسسه بینش مطهر میثم قاسمی ✔️@Meysameghasemi
💬سلام علیکم با توجه به سوابق مطالعاتی خود ، لطفا ۱۰ کتاب را نام ببرید که مجموعه آنها حاوی گفتمان انقلاب اسلامی باشد و بتوان با آنها بسته ای معرفتی را برای علاقه‌مندان به انقلاب در خارج کشور ، تهیه کرد. __ ✍علیکم السلام به نظر می رسد برای علاقه مندان به انقلاب در خارج از کشور باید بر روی نقطه تماس آنها با تمدن غرب دست گذاشت و مساله یابی و حل مساله با چنین رویکردی انجام بگیرد؛ 🔻بر این اساس چند محور برای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی پیشنهاد می شود و ذیل هر یک کتابهایی معرفی خواهد شد: 📚نظام فکر و اندیشه اسلامی: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا، مقام معظم رهبری و کتاب چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی مرحوم علامه مصباح یزدی (برگرفته از سخنرانی های ایشان در لبنان) 📚انسان شناسی در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی کتابهای : انسان از منظر قرآن، شهید بهشتی . انسان و ایمان شهید مطهری 📚نقد و بررسی نظم تمدنی مغرب زمین: دوران جدید عالم مقام معظم رهبری 📚اخلاق و معنویّت: سرود یکتاپرستی مجموعه مباحث شهید بهشتی درباره نماز، نامه‌های عرفانی حضرت امام به مرحوم آسید احمد خمینی 📚کنش گری اجتماعی در جوامع غیر اسلامی: مسجد آبی شهید بهشتی 📚تمدن نوین و آینده امت اسلام: آینده انقلاب اسلامی و قیام و انقلاب مهدی از شهید مطهری ✔️@Meysameghasemi
💢گزارشی از وضعیّت بغرنج مدرسهٔ حجتیّهٔ قم در سال‌های ۱۳۳۹ و ۱۳٤۰ ه‍ ش💢 🎙 از گفت‌وگوی رضا تاران با مرحوم آیت‌الله حسن ممدوحی کرمانشاهی www.rezataran.ir ، یک‌شنبه ٢٥ / ۱۲ / ١٣٩٢) 🔹 «ما در مدرسهٔ حجّتیه خیلی صدمه خوردیم، فوق‌العاده! وضعیّت مدرسه یک جوری بود که الآن من فکر می‌کنم که ما راستی‌راستی چرا نمردیم یا مثلاً چه‌طور شد که ما از آن‌جا سالم دررفتیم؟! 🔸 مدرسه صاحب نداشت. مرحوم آقای حجّت که به رحمت خدا رفته بود، پسری داشت که صلاحیت برای تولیت مدرسه نداشت. مراجع آن وقت هم مدرسه را رها کرده بودند. سیم‌های برقش همه خراب بود، آب نداشت، در زمستان آبِ کاسه در داخل حجره تا ته یخ زده بود، یعنی حجرهٔ ما مثل فریزر بود، واقعاً می‌گویم، درهای حجره وضعیّتی نداشت، پا که می‌گذاشتیم روی زیلو، پاهایمان یخ می‌کرد، دست‌های ما از سرما ورم می‌کرد. تنها خدمتی که حوزه به ما آن وقت می‌کرد، اوّل عرض کنم که، آخرهای آذر یا اوایل دی پنج مَن زغال می‌خریدند می‌ریختند پشت درِ حجره که این برای زمستان‌تان. خلاصه مصیبتی بود. 🔹 مدرسهٔ حجّتیه خیلی بزرگ است، شاید مثلاً دو سه هکتار است. دستشویی‌ مدرسهٔ حجّتیه هم آن طرفِ مدرسه بود و ما هم این ضلع مدرسه بودیم. کسی که می‌خواست تا دستشویی برود و بیاید، بیست دقیقه طول می‌کشید تا بخواهد برود آن‌جا یک آفتابه بردارد، از آن‌جا بیاورد لب حوض، با آب پر کند و با خود ببرد. بعد، حوضش هم پر از این کرم‌ریزه‌ها بود. اصلاً نمی‌شد. من هم چشمم تراخم گرفت در آن‌جا، که دو سه دفعه هم رفتیم تهران پشت چشم ما را تراشیدند، عمل کردم. یک دفعه هم تو مطبّ دکتر ضعف کردم، نمی‌توانستیم وضو بگیریم. 🔸 می‌رفتیم خدمت آقای زنجانی، آقای زنجانی متصدّی مدرسه شده بود، آیةالله ، پدر بزرگوار آیةالله حاج آقا موسی. خُب ایشان هم بسیار مرد شایسته و محتاطی بودند. گفتیم: آقا، ما شب‌ها که مطالعه می‌کنیم، چراغی که روشن است کشش ندارد برای مطالعه کردن. گفتند که: کسی نیست که پول بدهد شما یک مقوّا ببرید بندازید روی لامپ؟! ما این کار را هم کردیم. رفتیم گفتیم: آقا، ما این کار را هم کردیم، فایده ندارد. این‌قدر التماس کردیم تا اجازه دادند لامپ ٦٠ را تبدیل بکنیم به لامپ ١٠٠ و مشغول مطالعه می‌شدیم. این وضع این مدرسه بود. 🔹 یک رخشورخانه‌ای داشت که شما شاید از چند متری‌اش رد می‌شدی بوی رخشورخانه آدم را اذیّت می‌کرد. آن وقت مجبور بودند طلبه‌ها بروند آن‌جا. یک آبِ حوضی داشت معلوم نبود مضاف [است] یا مطلق؛ آن وقت لباس‌ها را آن‌جا می‌شستند، بعد بوی گند می‌داد. 🔸 آن سال هم سالی برفی بود. خیلی برف می‌آمد. مدرسهٔ حجّتیه آب انبارش بیست‌وسه پلّه می‌خورد می‌رفت پایین. ما هم اجازه گرفته بودیم که با آبِ آب‌انبار وضو بگیریم. آقای زنجانی گفت: به شرطی که شما بروید یک آفتابه آب از آب‌انبار بیاورید بیرون، لب باغچه وضو بگیرید! خب ما هم گاهی از اوقات آب خوردن‌مان هم همان بود. با همان هم غذا می‌پختیم. یک کوزه‌ای دست‌مان بود، یک آفتابه هم دست دیگرمان، برویم پایین بیست‌و‌سه‌تا پلّه. چراغ هم نداشت. شبِ تاریک برف که می‌آمد، این برف‌ها، کسی نبود این برف‌ها را پارو کند. یخ می‌کرد قلمبه قلمبه. این‌جوری شب تاریک بیست‌وسه پلّه غرق یخ، می‌خواست ما برویم، یک دست‌مان کوزه، یک دستمان آفتابه، که برویم آب بیاوریم بالا! من یادم هست آن وقت آمدند به ما گفتند که: کوهنوردها قلّهٔ فلان‌جا را فتح کردند. گفتم: خدا پدرت را بیامرزد، بگو اگر راست می‌گویی بیا از این پلّه‌ها برو پایین. وضعیّت این‌جور بود. 🔹 ... ما در منزل‌مان دو نفر مستخدم داشتیم. خلاصه خیلی راحت زندگی می‌کردیم. ولی من این زندگی را رها کرده بودم و طلبگی را انتخاب کرده بودم. 🔸 ... شب‌های جمعه حاج آقا حسین فاطمی بود، از شاگردهای مرحوم آقا میرزا آقا جواد [ملکی] تبریزی بود، درس اخلاق داشت شب‌های جمعه. ما می‌رفتیم آن‌جا. ایشان درس اخلاق برای طلبه‌ها می‌گفت. بعد بالای منبر می‌گفت: آقا تو طلبه‌ای؟ تو بطله‌ای! تو چه کار می‌کنی؟ با آن وضع‌مان گریه می‌کردیم! 🔹 ... مدرسهٔ حجّتیه دو طبقه هست. اگر شب، بعد از نماز مغرب و عشا، کسی میان این راهرو کفشش صدا می‌داد یا بلند حرف می‌زد، تا ته سالن که می‌رسید درِ چند تا از حجره‌ها باز شده بود! اعتراض می‌کردند: آقا، شب تحصیلی است، چه خبر است؟ در مدرسهٔ حجّتیه‌ای که در آن زمان شاید صدها بلکه شاید پانصد طلبه داشت، کم‌ترین صدایی نمی‌آمد. 🔸 کتابخانهٔ آن وقت چهار از شب رفته باز بود و کتاب گیرِ طلبه‌ها نمی‌آمد. بعد مثلاً طلبه مکاسب می‌خواند، دور تا دورش حاشیه بود، ... کفایه می‌خواندند، تمام حواشی کفایه را هم مطالعه می‌کردند. پیش‌مطالعه می‌کردند. من در فقه با هم‌مباحثه‌مان پیش‌مباحثه می‌کردیم. ... طلبه هیچ همّی نداشت الّا این‌که درس بخواند.» ✔️@Meysameghasemi
📚 چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟ 🔹 از امام علیه السلام پرسیدند: چرا از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود «أليس العقل رزقاً؟» 🔸 شما دلتان می خواهد بساط عالَم بر ظلم باشد؟ کسی زحمت بکشد و درس بخواند هم عالم بشود و هم از آن طرف رایگان مال گیرش بیاید؟ این نیست که کسی که درس خوانده به او چیز دیگری بدهند! شما دادی، یک کالا و برلیانی گرفتی که با تو می آید و تو را هم همه جا حفظ می‌کند. آن بیچاره عمرش را داده گیرش آمده و می‌گذارد و می‌رود. چرا «فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!» 🔹مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج؛ تو " داری، کوثر را با کوثر می‌سنجند؛ کوثر را که با تکاثر نمی‌سنجند. بله سرمایه‌دارها بر اساس (ألهاکم التكاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند؛ اما کوثر را با کوثر می‌سنجند. فرمود: اگر حوزه یا دانشگاه خواستند خودشان را بسنجند، باید با بسنجند همین. با بازاری نسنجند. 🔸 فرمود آنجا که سخن از توزین و توزیع و ارزیابی است، «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم می سنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید؛ خون این شهید با مرکّب عالم؛ اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم است، یا لااقل معادل است. 📚 خطبه‌های نماز جمعه آیة الله آملی (حفظه الله) ۱۳۸۰/۳/۴ ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شهید مطهری انقلاب اسلامی را در امتداد سیره نبوی می‌دانست 🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر 🆔 @rahamedia ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حکمرانی مطلوب از منظر شهید مطهری چه بود؟ 🎙حجت الاسلام قاسمی (استاد حوزه و دانشگاه) پاسخ می‌دهد 🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر 🆔 @rahamedia ✔️@Meysameghasemi
28.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️السلام علیک یا مولانا یا اباعبدالله یا جعفر بن محمد...◾️ 🔲 آجرک الله یا بقیة الله 🔲 🔷 در بامداد سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری در حرم بی شمع و چراغ بقیع همه شما دوستان و سروران عزیز را در زیارت شریک نموده، دعاگویتان بودم. ✔️@Meysameghasemi
💠ما در بين راه هستيم، و بايد راه طولانى را طى كنيم و آن راه طولانى اين است كه بيرق اسلام را در همه قطبهاى زمين به اهتزاز درآوريم. من اميدوارم كه موفق شويم و با همت و اتكال به خداى تبارك و تعالى، اين راه طولانى را به آسانى طى كنيم. ▫️امام خمینی (ره) ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ ✔️@Meysameghasemi
🔮اسراروشگفتی‌های‌یک‌هبوط سرنوشت‌ساز 🎴رمزگشایی‌ازاخراج‌رمزآلود‌آدم‌از‌بهشت ⁉️چرا‌حضرت‌آدم‌به‌درخت‌ممنوعه‌نزدیک‌شد؟! ⁉️اگر‌توبه‌آدم‌علیه‌السلام‌پذيرفته‌شد چرا‌اوبه‌بهشت‌برنگشت؟! ⁉️ انسانی‌که‌ملائکه‌از‌او‌به‌عنوان‌سفاک یاد‌می‌کردند‌چگونه‌جانشین‌خداشد؟! ⁉️ خدا‌مگر‌ملائکه‌را‌برای‌عبادت‌نداشت‌؟ پس‌آدم‌علیه‌السلام‌راچرا‌خلق‌کرد؟ 🎙مجموعه پادکست«روایت آدم سرنوشت انسان» روایت‌های‌ناگفته‌از خلقت‌آدم.. به زودی‌در‌کانال‌سلوک‌مجاهدانه یکشنبه‌هاوچهارشنبه‌هاساعت۲۰
روایت آدم، سرنوشت انسان-ج۱.mp3
11.18M
🎙«روایت آدم، سرنوشت انسان» ▫️جلسه اول 🔘 حجت‌الاسلام استاد میثم‌قاسمی 🔺موضوعات بحث شده در پادکست: _ضرورت انسان شناسی _کشف حقیقت انسان _روایت عینی و واقعی انسان _روایت قرآن کریم از آدم _روایت چند وجهی آدم ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شهید بهشتی: در این محیط که از در و دیوارش تحریک به شهوت و هوس‌بازی می‌بارد، چه‌چیزی می‌تواند شما را در برابر این تحریکات مصون بدارد؟ نماز؛ نماز روح‌دار و آهنگ‌دار. ✔️@Meysameghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷۲۷ اردیبهشت سالروز رحلت ملکوتی حضرت آیت الله العظمی بهجت🔷 ✅ عمق بینش دینی و استحکام بینش سیاسی و اجتماعی ایشان از این بیانات به خوبی روشن است. عاش سعیدا و مات سعیدا ✔️@Meysameghasemi
مسئله‌ تعطیلی جمعه‏ 🌷 شهید مطهری: مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمی‌خواهیم با شما زندگی کنیم و می‌خواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است. این را عرض می‌کنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌‏هایی که کم و بیش در مجله‏‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه ‏علمی شنیده می‌شود. می‏‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است. آن‏وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم می‌گویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. 📕 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص: 297 ✔️@Meysameghasemi