📚 #بر_کرانه_فقه
#کرسی علمی ترویجی
💬بررسی اشتراط تساوی دین در قصاص
👤 ارائه دهنده: دکتر احمد حاجیدهآبادی
👤 ناقد: حجهالاسلام علی محدث اردبیلی
👤 دبیر جلسه: حجه الاسلام دکتر سیدباقر محمدی
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان).
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
🔻 #معرفی_کتاب | واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم
🔹 صنعت سینما، محل تلاقی هنر، رسانه و اقتصاد است که با فراگیری و اثرگذاری بالایی در فرهنگ عمومی نقش دارد. با وجود تلاشهای بسیار در قالب نظریه ورزی سینمای دینی، همچنان نسبت میان دین و سینما، نیازمند بازتعریف و شاخصسازی است.
🔶 پرسش اصلی کتاب حاضر، واکاوی و تحلیل دقیق سینمای دینی از زبان رهبران و اندیشمندان معاصر و ارائه مؤلفههای آن است.
♦️ مؤلف: علی نهاوندی؛ مدرس خارج حوزه علمیه قم.
?🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
🔹 کتاب "آزاداندیشی و آزادی بیان" به قلم دكتر محمود حكمتنیا به عنوان اثر برگزیده جشنواره ملی آثار و تألیفات حقوقی بین المللی انتخاب شد.
🔸 نخستین جشنواره ملی آثار و تالیفات حقوقی بینالمللی توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور و با هدف توسعه و تعالی دانش حقوق بینالملل در کشور با معرفی و تقدیر از آثار و تالیفات حقوقی بینالمللی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزارشد.
📚 #بر_کرانه_فقه
گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام برگزار میکند:
🔹 سلسله نشستهای علمی تخصصی
💠 فلسفه شریعت - جلسه چهارم
👤 ارائه دهنده: حضرت استاد آیت الله احمد مبلغی زیدعزه
( استاد هادی حلقه تخصصی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام)
📆 شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
🕰 ساعت ۱۴:۳٠
🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان)
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
📚 #بر_کرانه_فقه
گروه فقه الجزا مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام برگزار میکند:
📌 کارگاه مهارت افزایی باموضوع:
💠 فن دفاع در پروندههای کیفری
👤 ارائه دهنده: دکتر محمدخانی
( عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد نیشابور، وکیل پایه یک دادگستری )
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
🕰 ساعت ۱۰
🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان)
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
📚 #بر_کرانه_فقه گروه فقه الجزا مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام برگزار میکند: 📌 کارگاه مه
👆👆 هم اکنون کارگاه فن دفاع در پروندههای کیفری در حال برگزاری است
با لینک زیر در جلسه شرکت فرمائید
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
با گزینه مهمان وارد شوید
🔹 نشست علمی نقد با موضوع (العله والحکمه)
▪️مولف محترم:
استاد معظم جعفر نجفی بستان( استاد هادی حلقه فقه الجزا)
▪️ناقدان محترم:
- استاد معظم محمود حکمت نیا(استاد حلقه فقه اموال و عقود)
- استاد معظم هاشم نیازی
▪️زمان:
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ساعت ۱۷
▪️مکان:
- قم، بلوار جمهوری، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، سالن کنفرانس انجمن فقه و حقوق اسلامی
?🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
📌از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی
✍ سید مهدی موسوی دبیر حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت
♦️بخش اول:
❇️ مقدمه
🔹 انقلاب اسلامی ایران تولید کنندهی یک مکتب معرفتی جامع و بیبدیل است که طرحی نو در اسلامشناسی درافکند و بدین واسطه جهان معنایی جدیدی متولد شد و در این عالَم، افقهای جدیدی در عرصه ی شناخت هستی و انسان، معرفت و سیاست، اجتماع و مدیریت به روی بشریت گشوده شد. بنیان این مکتب معرفتی را نظام فکری حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) تشکیل میدهد. از این رو پرسش از چگونگی تبدیل نظام فکری امام خمینی به مکتب معرفتی انقلاب اسلامی میتواند الهام بخش ما در برقراری نسبت عمیقتر با امام و انقلاب و آینده ایران اسلامی باشد. چرا که شخصیت و نظام فکری امام صورت باطنی انقلاب اسلامی و تاریخ ماست و می تواند ما را از تحیر و پریشانی فکری و از جاکندگی معرفتی خلاصی بخشد. پریشانی ای که محصول غفلت از حقیقت انقلاب و عهد ملت ایران با امام خمینی است. نظام فکری امام خمینی تنها امکان ما جهت رجوع به فطرت و اسلام و خروج از سیطره تفکر غربی است چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «آن مرد عظیمی که بلاشک خداوند متعال لمعه ای و لمحه ای از انوار طیبه ی نبوت ها در وجود او قرار داده بود.» ۲۱/۱۱/۱۳۹٠
🔸 مقصود این نوشته از "نظام فکری" عناصر بنیادین معرفتی و محکمات فکری است که نقش معنابخشی، نظمدهی و جهتدهی به سایر عناصر و اجزای یک مجموعهی معرفتی دارد. نظام فکری در این تلقی، غیر از "منظومهی فکری" است که به مجموعه عناصر معرفتی به همپیوسته و مرتبط اطلاق میشود. در واقع "نظام فکری" هستهی سخت و اصول بنیادین در منظومه فکری است که به آن روح، معنا، نظم و جهت میدهد.
نظام فکری ان دسته از محکمات و مبادی ثابت و پایدار و عمومی یک متفکر است که مقدمه ی تفکر و اندیشه او قرار می گیرد و در نقش پایگاه فکری، با مجهولات و مسایل جدید روبرو می شود و در صدد پاسخ دادن بر می اید به نحوی که در مواجهه با همه مجهولات و پرسش ها به گونه ای سخن بوید که در آن تناقض و پریشانی نباشد بلکه همه پاسخ ها منظومه وار حول نظام فکری به عنوان نخ تسبیح سامان یابد. وجود نظم فکری و مبادی ثابت معرفتی، نظم شخصیتی، نظم شناختی و نظم دانشی ایجاد می کند و انسان از حزب باد بودن و همج رعا و متشتت و متحیر بودن در شرایط بحرانی و موقعیتهای مرزی می رهاند و به تفکر و اطمینان قلبی و ثبات در قدم میانجامد. بنابراین فرد و جامعهای تفکر می کند که از نظام فکری برخوردار باشد تا از یک پایگاه معرفتی مشخصی به پدبدههاو پرسشها بنگرد و به تجزیه و تحلیل اطراف آن و همچین مقایسه آن با وضع مطلوب و آرمانی بپردازد و الا گرفتار وهم و خیال پردازی و سطحینگری میشود و از حقیقت دور میگردد.
🔹 مقصود از "مکتب معرفتی" نظم معرفتی و دستگاه منسجم، هماهنگ و به همپیوستهای است که افقهای جدیدی را در تبیین پدیدهها و توصیف لایههای عمیقتر واقعیت میگشاید و به طرح و برنامهی زندگی میانجامد که امکان آن در دستگاههای دیگر وجود ندارد.
در درون هر "مکتب معرفتی" انواعی از "مدرسه معرفتی" متفاوتی امکان تحقق دارد که در عین اشتراک در نظم بنیادین از عناصر ویژهای برخوردارند که موجب شکلگیری نوآوریهای علمی میشود. به طور نمونه "حکمت متعالیه" یک مکتب فلسفی متفاوت از "حکمت مشاء" و " حکمت اشراق" و "فلسفه غربی" است اما در عین حال مدرسههای معرفتی مختلفی ذیل آن وجود دارد. مانند "مدرسه فلسفی اصفهان"، "مدرسه فلسفی تهران"، "مدرسه فلسفی خراسان" از آنجمله است. همچنين در حوزه فقه و اصول، دو "مکتب اصولی" و "مکتب اخباری" وجود دارد که ذیل هر کدام مدرسههای معرفتی متفاوتی وجود دارد . در ذیل مکتب اصولی چند مدرسه وجود دارد که در عین التزام به مکتب اصولی و مبادی و منهج کلان از نوآوریهای مختلفی ب خوردارند مثل "مدرسه فقهی قم" و "مدرسه فقهی نجف".
❇️ داراییهای فکری و معرفتی امام خمینی
امام خمینی به لحاظ فقهی در ادامه "مکتب اصولی" و "مدرسه فقهی قم" قرار دارد و در ادامه آیتالله حائري و آیتالله بروجردی به تقویت و تعمیق این مدرسهی فقهی پرداختند و نوآوريهای بسیاری هم دارند.به لحاظ فلسفی و عرفانی در ادامهی مکتب "حکمت متعالیه"و"مدرسهی فلسفی تهران و قم" قرار دارند که مهمترین ویژگی آن جمع میان حکمت وعرفان است. در این بین بسیار از آیتالله شاهآبادي متأثر است. اما آنچه امام خمینی را از دیگران متمایز میکند آن "نظام فکری" ایشان است که از جامعیت ویژهای برخوردار است که در نهایت به تولید مکتب فکری انقلاب اسلامی در عرصهی اسلامشناسی و طرح کلی و جامع زندگی انسان در عصر تجدد و حجاب حقیقت منجر شده است و موجب آغاز تاریخی نوین برای بشریت عصیانزده شده است.
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
📌از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی
✍ سید مهدی موسوی دبیر حلقه فقه الاجتماع
♦️بخش دوم:
❇️ویژگی های نظام فکری امام خمینی
امام خمینی متفکری برجسته و صاحب یک نظام فکری و نظام جامع از اندیشهی اسلامی بود که از ویژگیهای مختلفی برخوردار بود که مهمترین آن از این قرار است:
۱. توجه جدّی به محکمات اندیشه و اصول معرفت در مسیر انکشاف حقیقت و تفکیک آنها از سایر معارفی که به توضیح و تفصیل و اثبات آن می پردازد و تلاش برای بازگرداندن همهی معارف تفصیلی و توضحی به آن محکمات و اصول ثابت و عمومی؛ محکمات نظام فکری امام خمینی همان مقاصد اصلی دین اسلام و فلسفهی واقعی احکام الهی است.
۲. توجه مراتب و درجات تشکیکی معرفت که کاملا ناظر به واقعیت ذومراتب حیات انسانی و نظام خلقت دارد. لذا تناظر میان معرفت، انسان و هستی برقرار میکند و از ظواهر اشیا و سطوح معرفت عبور کرده و راهی به لایههای باطنی و غیبی واقعیت جستجو می کند لذا #تفکر منزل اول سلوک انسانی است. تفکر یعنی عبور از خیالات و انگاره های ذهنی، مشهورات زمانه و عادات اجتماعی(حجابهای خودساخته) که حجاب موقعیت ما و مهجوریت قرآن و حقیقت شده است و نسبت ما را با حقایق ثابت هستی مختل کرده است و در عین حال توجه به حقایق ثابت و مقصد اعلای حیات انسانی است.
۳. از منابع مختلف معرفت بخش بخصوص قرآن و حدیث، عقل و تاریخ (بخصوص تاریخ انبیاء و اولیاي الهی) بهره میبرد تا جوانب مختلف واقعیت و لایههای معنایی هستی و ابعاد باطنی انسان آشکار شود. از اینرو معرفت امر ذو مراتب و درجات است که هرکس براساس ظرفیت خود از آن بهره دارد.
۴. پس از کسب اجتهاد در علوم اسلامی و تراث دانشی مسلمین(بخصوص، عرفان و فلسفه، فقه و اصول) از آنها برای صورتبندی نظام اندیشه خود بهره گرفته است. هیج علمی را فداي دیگری نمیکند و با هیچ دانشی سر ستیز و تقابل ندارد.
۵. . در نظام اندیشه امام خمینی، همهی معرفتها و علوم برای "زندگی توحیدی"، عمل و حرکت انسان به سمت کمال است و هیچ دانشی فینفسه مقصود نیست مگر معرفت قلبی و ایمانی به خداوند متعال (به عنوان حقیقت همه حقایق و کمال مطلق فطری) که رهآورد عمل و حرکت آگاهانهی انسان و نتیجه تکامل وجودی او و اتصال قلبی به حقیقت است. چون هدف علم و معرفت انکشاف حقیقت و اتصال به حقیقت از طریق عمل است به جای کثرت اطلاعات، تذکر و درونی شدن معرفت بسیار اهمیت می یابد تا معرفت از حالت لقلقه زبان و حال خارج شود به ملکه و حقیقت وجودی مبدل شود.
۶. این نظام فکری چند بعدی و چند لایه است، محور در عرصهی انسان شناسی #فطرت است در عرصهی هستی شناسی #وحدت_هستی است، درعرصهی معرفتشناسی انکشاف حقیقت و #واقعگرایی_اجتهادی است و در عرصهی حرکت و زندگی #توحید_عملی و #قيام_لله در همهی ساحتهای حیات انسانی و تمامی زوایای زندگی است که برنامهی عملیاتی برای زندگی توحیدی عزتمندانه و جامعه متکامل در دنیا عرضه میکند.
۷. غایت اصلی کل تفکر اسلامی، #تربیت انسان و یافتن "صورت انسانی" است. باقی اهداف و مقاصد همچون پیشرفت و رفاه، قسط و عدالت، آزادی و رهایی، امنیت و سلامت نقش طریقی و مقدمی برای تربیت و کمال حقیقی انسان را دارند و نباید نگاه استقلالی به آنها داشت که نگاه استقلالی موجب تقلیلگرایی اسلام و تضاد فکری و اجتماعی میشود.
۸. نظام فکری علیرغم ثبات در محورها و اصول، درهر زمان و مکانی، دلالتها و اقتضاهای معرفتی ورفتاری خاصی دارد. لذا در ذات آن پویایی وانعطاف نهفته است. بدینجهت از جمود، تحجر والتقاط مبرا است و همواره به اجتهاد نو به نو و توجه به معادلات و اقتضائات زمان و مکان در همهی ساحتهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی لازم است.
?🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
💢مکتب اصولی امام خمینی (ره)
✔️استاد احمد مبلغی "استاد هادی حلقه تخصصی فقه الاجتماع":
🔹امام راحل گاهی در مقام نقد یک رأی اصولی، بحث را تا مرحله مبانی پیش میبرد، معلوم میشود که نگاه ایشان، نگاه خاص و عمیقی است و اشکال عمدهای به حرکت برخی اصولیان دارد.
🔸نگاه ایشان این است که اصولی محل توافق متکلم شارع و مردم قرار گرفته است که بخشهایی از این اصول، در کلمات سایر اصولیان است اما منضبط نیست و بخشی اصلا نیست و عمیق نیست.
🔹در باره «مرجعیت ظواهر» به عنوان یکی از مبانی اصولی امام نیز باید گفت که مرجعیت ظواهر در نگاه امام یک امر برگشت ناپذیر است.
🔸امام خمینی(ره)، ارتکاز را قرینه میداند و میفرماید که اگر میخواهید بفهمید در ورای نص چه مرادی وجود دارد، سراغ قرینه ارتکاز بروید. این ارتکازی که نزد مخاطب است، او میگوید این مقصود است.
🔹در مورد تصرف ردعی در نگاه امام، باید گفت که در اینجا چند نکته وجود دارد که اگر به انها توجه شود معلوم میشود که ردع در نگاه امام چیست؛ نکته اول ...
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71567
?🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
با همکاری مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره و مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع برگزار می شود:
🚨مدرسه تابستانی «عیون تربیت» ؛ کارگاه تحلیل و نمایه سازیِ تربیتی احادیث بر اساس روایات عیون أخبار الرضا علیه السلام
🔷 زیر نظر استاد مجتبی الهی خراسانی
(استاد درس خارج فقه تربیت و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره)
⏳زمان: ۳ تیر تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲
شنبه تا چهارشنبه: ۶ تا ۱۱ صبح
جلسات تمهیدی: ۲۴ و ۳۱ خرداد (۴ تا ۶ عصر)
🔹 امتیازات:
۱. فراگیری روش تحلیل تربیتی احادیث
۲. تسلط بر شبکه مفاهیم و معارف تربیتی
۳. کسب آمادگی جهت تحقیقات حدیثی _ تربیتی
۴. گواهی رسمی حضور در کارگاه
۵. تقدیر در مقدمه محصول نهایی (کتاب عیون تربیت: مفاهیم تربیتی احادیث عیون أخبار الرضا ع)
🔸شرایط حضور:
۱. اتمام یا اشتغال به سطح چهار حوزه
۲. موفقیت در مصاحبه مختصر علمی، شامل:
الف) قرائت و تحلیل احادیث
ب) آشنایی با اندیشه های تربیتی (حداقل در حدّ: مسئولیت و سازندگی/صفائی،نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج۱ باقری،مفاهیم بنیادین تعلیم و تربیت/میالاره)
💢 تذکرات مهم
1️⃣ ظرفیت پذیرش کارگاه، حداکثر ۱۰ پژوهشگر است.
2️⃣ فقط برای فضلای مدرسه عالی فقاهت: تمدید فرصت ثبتنام تا سه شنبه ۲۳خرداد
3️⃣ اولویت مصاحبه و پذیرش بر اساس زمان ثبت نام خواهد بود.
4️⃣ مبلغ ۲۰۰ هزار تومان جهت ثبت نام دریافت میشود و سایر هزینههای دوره توسط مراکز برگزارکننده تأمین شده است.
✅ ثبتنام:
ارسال مشخصات و شماره تماس به:
@Mortezamarvi
•✾•••┈┈•
💐
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝