🔶🔸پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام:
🔸اندیشه های تمدنی امام رضا علیهالسلام؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
💠 سی و دومین پیش نشست ملی
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🔰 بیست و چهارمین كرسی علمی ترویجی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص)
بررسی تحولات معنای عدالت در جامعه اسلامی برپایه تحلیل احتجاجات امام رضا(ع)
📌با مشارکت کمیته دستگاهی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص)
🎙 ارائه کننده:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی موسوی
دبیر حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص)
👤ناقد:
حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی کریمی
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم اسلامی رضوی و معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
👤 دبیر علمی:
حجت الاسلام والمسلمین حامد محمدجانی
پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🏫 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی ، بست نواب صفوی ، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص)
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
📅 زمان: سه شنبه ۲۱ فروردین
⏰ ساعت: ۱۳:۳۰
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام میتوانید به سایت و کانال کنگره مراجعه فرمایید
https://gcir.imamreza.ac.ir/fa/
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
🔺نشست علمی
«تحلیل حقوقی پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی»🇵🇸🇮🇷
🔺ارائه: دکتر سید یاسر ضیائی
عضو هیئت علمی گروه حقوق بین الملل دانشگاه دولتی قم
📆زمان: پنجشنبه 30 فروردین 1403
⏱ساعت 10
📌مکان: حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
💻حضور مجازی:https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh
#رصد
علما نقشآفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) گفت: علما با ترویج عقلانیت، مطالبه جمعی، مسئولیت و عدالت اجتماعی میتوانند در ساخت جامعهای نوین بر پایه آموزههای اسلامی گام بردارند.
حجتالاسلام والمسلمین علی جنتی، پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) در سیاُمین پیشنشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) اظهار کرد: ایران اسلامی مدعی تمدن نوین اسلامی است و بیشک این تمدن بدون عقلانیت، مطالبه جمعی، مسئولیت اجتماعی و عدالت اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود. در این میان، علما به عنوان وارثان انبیا(ع) و مفسران دین، نقشی محوری در ترویج این ارزشها و زمینهسازی برای ساخت جامعهای نوین بر پایه آموزههای اسلامی دارند.
🔎روزنامه قدس
+خبرگزاری تقریب
بررسی فقهی دفاع مشروع با تاکید بر پرونده حمله به کنسولگری ایران در دمشق
🔹 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) در سلسله نشست های تخصصی خود در حوزه های فقهی، در نشستی با موضوع «دفاع مشروع با تاکید بر پرونده حمله به کنسولگری ایران در دمشق» به بررسی این امر پرداخت.
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی گفت: ما سه نوع دفاع داریم. دفاع مشروع و دفاع پیش دستانه و دفاع پیشگیرانه، دفاع مشروع در زمانی اتفاق می افتد که توسل به زور رقم میخورد و دفاع پیشدستانه در زمانی انجام میشود که تهدید قریب الوقوع است و اگر تهدید احتمال الوقوع باشد، دفاعی که شکل میگیرد، دفاعی پیشگیرانه خواهد بود.
🔹 کانال مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
https://feghahat.razavi.ir/
چهارمین دوره جذب طلبه در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(عليهالسلام)
فرآیند مصاحبه حضوری چهارمین دوره جذب طلبه در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(عليهالسلام) با حضور طلاب نخبه و اساتید مطرح حوزههای علمیه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
📸 ایمان جنتی
🌍 https://astan.ir/zS1TnJ
چهارمین دوره جذب طلبه در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(عليهالسلام) | آستان نیوز - پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی - حرم مطهر امام رضا علیه السلام
https://news.razavi.ir/fa/355042/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A2%D9%84-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
🔰 پیش نشست همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی
🔹موضوع:
مرز های دانشی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی
👤ارائه دهندگان:
دکتر محمد رضا اکبرزاده توتونچی
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر روح الله رحمانی
عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه تهران
دکتر ابراهیم دانشی فر
مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی
دکتر محمد رضا قاسمی
دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه
🔸زمان: ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳:۰۰
🔸مکان: مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی، سالن شیخ طبرسی
#پیش_نشست_چهل_هفتم
#هوش_مصنوعی
🔹 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
https://feghahat.razavi.ir/
✅نشست علمی هوش مصنوعی و علوم انسانی
🔺ارائه: حجت الاسلام والمسلمین بهرامی
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
و
✅کارگاه تحصصی آموزش نرم افزار فرق و مذاهب
🔺ارائه حجت الاسلام شیرملکی
مدیر پروژه تولید نرم افزار
📆 چهارشنبه ۲۶اردیبهشت ۱۴۰۳
⏰ساعت۱۲
حرم مطهر رضوی ، بست نواب صفوی ، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
📜یادداشت
به بهانه تعطیلی شنبه
✍حسین نیک
پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الإجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیهم السلام
🔹دو موضع گیری متفاوت و متقابل از سوی دو فقیه و مرجع عالیقدر جهان شیعه در برابر موضوع امروزه کشور پیرامون تعطیلی شنبه، نشان دهنده نیاز مبرم و فوری دستگاه فقاهت و مرجعیت به بروزرسانی روشی در مواجهه با مسائل نوپدید است.
🔸فارغ از اینکه کدام یک از این دو دیدگاه صحیح تر و با مجموعه ادله اجتهادی و فقاهتی سازگارتر باشد، نشان دهنده این مسئله است که اصولا در مسائل اجتماعی که مملو از پیچیدگی ها و ترابط های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... است، نمیتوان به سبک منهجی فقاهت سنتی، به روشنی به نتیجه و اصطلاحا به فتوای مستقر رسید. این نکته به معنای ناکارآمدی فقه نیست، بلکه به معنای ضرورت پیشرفت و تحول برای پاسخگویی به نیازها است. بسان تحولی که به دست شیخ طوسی، وحید بهبهانی و شیخ انصاری رقم خورد.
🔹اختلاف فتوای دو فقیه طراز در فقه سنتی، طبیعتی پذیرفته شده دارد، زیرا خود صاحب فتوا و محققین بعدی به روشنی متوجه میشوند که او بخاطر انتخاب چه شبکه ای از مبانی رجالی، اصولی و ... در کتاب الصلاة یا کتاب الصوم و ... به چنین نظری رسیده است. به عبارتی همه مبانی و روشی که فقیه را به فتوا رسانده برای خودش و ناظر بیرونی روشن و واضح است. اما آیا این وضوح و روشنی در مسائل اجتماعی از قبیل تعطیلی شنبه برای خود فقیه و یا دست کم ناظر بیرونی وجود دارد؟! آیا به عنوان نمونه در تحلیل ابعاد اقتصادی قضیه نیاز به داده های آماری و کار پیمایشی و یا در ابعاد فرهنگی نیاز به مقایسه و تحلیل عمیق فرهنگ موجود با دیگر جوامع نزدیک و همبسته وجود ندارد؟! آیا در حل چنین مسائلی مدل بحث نظری صرف و مدل استفتاء و افتاء کافی است؟! از این قبیل مسائل به وفور در ذهن خلجان میکند.
🔸اگر در مدل اجتهادی دایر و رایج، تکثیر فروع و ارجاع فروع به اصول در ابواب و مسائل فقهی را با این مسئله و مسائلی از این دست مقایسه کنیم، گویی آن اجتهادی که أشد من الجهاد بوده سهل و بسیط جلوه میکند.
🔹حتی میتوان گام را فراتر نهاد و فقه های مضاف و معاصر همچون فقه اقتصاد، تربیت،سیاست، امنیت، محیط زیست و ... که در یک یا دو دهه گذشته در حال تکون و رشد بوده اند را در این زمینه تک بعدی و بسیط دانست؛ زیرا دائما گرانیگاه بحث خود را در موضوع شناسی تخصصی یک پدیده از یک منظر خاص تعریف کرده اند. در حالی که ما با یک پدیده چند بعدی و چند لایه ای مواجهیم. نیازمند به موضوع شناسی ای از سنخ همه موضوع شناسی های همه فقه های مضاف و کشف روابط و منطق حاکم میان همه آنها هستیم. حقیقت و تبار یک مسئله اجتماعی از این دست است.
🔸بعلاوه روشن است که قواعدی چون برائت و استصحاب در این سنخ مسائل کارساز نیستند؛ بلکه قواعد عام و ادله ای منقح به گونه ای که در این دست مسائل به روشنی عناوین اولیه از ثانویه، دلایل عام و مطلق از خاص و مقید، حاکم از محکوم و ... تمییز و طبقه بندی شده باشند، محل احتیاج است.
🔹گرچه چنین چالش هایی در اصل خود مبارک بوده و میتواند باعث ایجاد تلنگر و تکاپو و در نهایت رشد علم شود، اما اگر هر چه زودتر فقها و محققین این میدان به سمت و سوی چنین تحولاتی حرکت نکنند ؛ همچنان مسئله تنجیس متنجس یا شبهه عبائیه و ... در دستور کار اصلی باشد و همچنان تراث عظیم فقاهت در حل این مسائل دست نخورده باشد، با نوعی سطحی نگری در حل مسائل روز مواجه خواهیم شد. چیزی شبیه سطحی نگری اخباریون و تقابل با اصولیون؛ اما در عصر امروز طرف دعوا دیگر اصولیون نخواهند بود. بلکه امتداد این سطحی نگری به ایجاد یک دوگانه عمیق و عمیقتر میان کل دستگاه فقاهت و روحانیت با مدرنیته و صاحبان علوم روز بر سر کارآمدی خواهد بود. طبیعی است که در این صورت یا باید فقه و فقاهت خودش را در حل مسائل بروز و چابک و مستدل سازد یا زمین بازی و مرجعیت اجتماعی را به طرف مقابل میبازد.
🔸 در نهایت آنچه بیش از آثار و توابع مختلف تعطیل بودن یا نبودن شنبه ها باعث نگرانی است، فرو کاسته شدن منزلت اجتماعی فقه و فقیه از یک منصب حکمران در حل مسائل اجتماعی به مثابه فصل الخطاب تا یک حالت تایید برای طرفین دعوا در مسائل اجتماعی است، در حالی که از دید جامعه، استدلالها و روشهای بحث فقهی با مسئله سازگاری ندارد. مسئله ای که منزلت فتوا را از دل بازار و سیاست و فرهنگ جدا کرده و تنها در مسجد مینشاند.
@mfaam_razavi