🔰دسترسی سریع به مطالب کانال:
#روش_شناسی
#حسینی_نسب
#معرفی_کتاب
#مقاله
#رهبری
#حجت_الاسلام_وحیدی
#فقه_اجتماعی
✅ آدرس اولین جلسه برخی صوت های منتشر شده در کانال مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام:
1⃣روش شناسی شیخ انصاری در مکاسب، حجتالاسلام حسینی نسب:
https://eitaa.com/mfalem/67
2⃣منهج شناسی فقهی، حجتالاسلام طالبی:
https://eitaa.com/mfalem/72
3⃣نیم نگاهی به جایگاه علمی و معنوی شیخ انصاری ره، حجتالاسلام وحیدی:
https://eitaa.com/mfalem/87
4⃣نقش علوم حدیث در اجتهاد، حجتالاسلام رحمان ستایش:
https://eitaa.com/mfalem/90
5⃣ بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری در نظام فقاهت، حجتالاسلام وحیدی:
https://eitaa.com/mfalem/94
6⃣رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی، حجتالاسلام حسینی نسب:
https://eitaa.com/mfalem/90
7⃣فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب، حجتالاسلام بهاری:
https://eitaa.com/mfalem/101
8⃣روش شناسی آخوند در کفایه، حجتالاسلام حسینی نسب:
https://eitaa.com/mfalem/107
9⃣جمع بندی مکاسب محرّمه، حجتالاسلام طالبی:
https://eitaa.com/mfalem/109
🔟پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه، حجتالاسلام حسینی نسب:
https://eitaa.com/mfalem/116
1⃣1⃣تمهید ورود به فقه و اصول، حجتالاسلام وحیدی:
https://eitaa.com/mfalem/118
2⃣1⃣ اولین دوره مجازی آموزش تقریر نویسی، حجتالاسلام وحیدی:
https://eitaa.com/mfalem/122
3⃣1⃣ رجال کاربردی، حجتالاسلام حسینی نسب:
https://eitaa.com/mfalem/160
4⃣1⃣ کارورزی منهجی اصول، حجتالاسلام حسینی نسب:
https://eitaa.com/mfalem/139
HosseiniNasab-14010325-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-01-Thaqalain_IR.mp3
16.95M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول
1⃣جلسه اول:
معرفی مسأله خطابات قانونیه و انحلال با تمرکز بر تنقیح الاصول امام خمینی ره
🔸حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب
#درس_خارج
#اصول
#حسینی_نسب
#کارورزی
https://eitaa.com/mfalem
🗒نظرشیخ انصاری(ره) پیرامون اخذ اجرت بر فعالیت های تبلیغی
✍حجتالاسلام سلیمانی، دانشپژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
🔅مسأله دریافت اجرت در ازاء واجبات مورد توجه روايات بوده که در منظر شیخ انصاری(ره) اجماع فقهاء و اقوال مشهور نیز توان مشخص کردن حکم دقیق این مسأله را دارد.
✅شیخ انصاری(ره) فعالیت های تبلیغی واجب را تحت عنوان تعلیم واجبات تعریف کرده است، هم چنین ایشان تعلیم واجبات را از مصادیق واجب کفایی توصلی شمرده است که واجب کفایی توصلی، یا از مواردی است که حق مخلوقین بوده و یا از مواردی است که حق مخلوقین نبوده است.
⁉️برای اینکه بدانیم تبلیغ واجبات ذیل اموری محسوب می شود که حق مخلوقین بوده و یا نبوده، به أدلّه بیان شده توسط شیخ انصاری(ره)در قسمت هایی از کتاب مکاسب که به بیان حرمت اخذ اجرت بر اذان و امامت پرداخته و همین طور مبحث ارشاد جاهل رجوع شده است
🔰 در نتیجه تبلیغ واجبات واجب توصلی بوده و در آن مواردی که حق مخلوقین بوده اخذ اجرت در ازاء تبلیغ واجب حرام است و در آن مواردی که حق مخلوقین نبوده مثل بیان موضوعات احکام اخذ اجرت در ازاء تبلیغ واجب مباح است.
#مقاله
#تبلیغ
https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-06-Thaqalain_IR.mp3
15.98M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه ششم
🔸حجت الاسلام طالبی
🔅ششمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#روش_شناسی
#طالبی
https://eitaa.com/mfalem
HosseiniNasab-14010326-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-02-Thaqalain_IR.mp3
16.05M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول
2⃣جلسه دوم:
خلاصه خطابات قانونیه و انحلال؛ حقیقت حکم و مراتب آن
🔸حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب
#درس_خارج
#اصول
#حسینی_نسب
#کارورزی
https://eitaa.com/mfalem
🗒تقریر پنجم با عنوان: «بررسی دلالت یا عدم دلالت بر بیع کلب صید غیر سلوقی در روایات و فتوای شیخین»
✍محمدصالح قنبریان، دانشپژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
⁉️بحث از بیع کلاب صید غیر سلوقی، مربوطه استثنائات از مکاسب محرمه بر اساس اعیان نجسه است، که بعد از حکم به حرمت بیع کلاب بطور کلی مسئله اینجاست که چه مواردی را می توان از این حکم اولیه، استثناء کرد؟
🔅بر اساس فتاوای اصحاب، قدر متقین استثنائات، استثناء کلب سلوقی خواهد بود، لکن در استثناء موارد غیر سلوقی اختلافاتی وجود دارد. یکی از این موارد کلب صید مطلق (اعم از سلوقی و غیر سلوقی) است که اگر فتوای فقها در مورد خاص سلوقی نبود، فتوای به جواز آنها هم مانع و موونه ای نداشت، چراکه در مورد کلب صید روایات صریحی وجود دارد. لکن ظهوری که در فتوای فقها محقق شده است در مورد خاصه کلب سلوقی است.
✅فلذا برای اثبات جواز بیع کلب صید غیر سلوقِی، در دو مقام بایستی بحث و بررسی انجام شود : اولا آیا دلالت روایات بر کلب صید تمام است که در این میان ادعای انصراف روایات به مورد سلوقی بررسی می شود، و ثانیا، آیا کلام فقها – بطور خاص شیخ مفید و شیخ طوسی – به طور کامل دلالت بر انحصار جواز در کلب سلوقی دارند یا اینکه می توان کلام این دو فقیه را به وجه دیگری هم حمل کرد؟
🔰تقریر فوق را می توانید در پرتال ثقلین به آدرس زیر مطالعه کنید:
https://B2n.ir/b11076
#تقریر
#بیع
https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970411-ManhajShenasi-07-Thaqalain_IR.mp3
24.14M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه هفتم
🔸حجت الاسلام طالبی
🔅هفتمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#روش_شناسی
#طالبی
https://eitaa.com/mfalem
🗒تقریر ششم با عنوان: «اشتراط حرام در بیع، با توجه به نظر شیخ انصاری و سیدیزدی و ایروانی»
✍ عباسیان، دانشپژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
🔅شیخ انصاری، ابتدای کتاب مکاسب محرمه خود را، با بحث اکتساب به اعیان نجسه و متنجسه آغاز کردند مانند خرید وفروش عذره، خون و… . بعداز فراغ، وارد النوع الثانی شدند؛ النوع الثانی راجع به خرید وفروش اجناسی است که منفعت حرام از آن ها پدید می آید وبه عبارت دیگر منفعت حرام بر چنین کالایی مترتب می شود.
❇️مرحوم شیخ النوع الثانی را بر سه قسم کردند: قسم اول راجع خرید وفروش کالایی است که نوعا حرام از این کالا پدید می آید مانند آلات قمار، بت وصلیب، پول تقلبی و… . قسم دوم راجع به معامله ای است که متعاقدین قصدشان حرام باشد. قسم سوم راجع به خریدوفروش کالایی که شان اش استفاده ی در حرام می باشد مانند فروش سلاح به اعداء الدین.
در یک تقسیم بندی دیگری، شیخ انصاری قسم دوم را بر سه قسم تقسیم می کنند که قسم اول آن راجع به معامله ای است که در آن شرط می شود که این کالا حتما در حرام استفاده شود مانند بیع عنب به شخصی که شراب ساز است.
🔰تقریر مساله اول از قسم دوم را می توانید در پرتال ثقلین مطالعه کنید:
https://B2n.ir/u09481
#تقریر
#مکاسب
https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000407-MoasseseAlem-j-07-Thaqlain_IR.mp3
8.77M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه هفتم
🔸حجت الاسلام حسینی نسب
🔹هفتمین جلسه نشست «پیش نیازهایی برای ورود به سطح عالی حوزه» با موضوع اختصاصی (حواشی کتاب مکاسب) توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#حسینی_نسب
#مکاسب
#سطوح_عالی
https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970411-ManhajShenasi-08-Thaqalain_IR.mp3
26.51M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه هشتم
🔸حجت الاسلام طالبی
🔅هشتمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#روش_شناسی
#طالبی
https://eitaa.com/mfalem
HosseiniNasab-14010328-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-03-Thaqalain_IR.mp3
21.76M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول
3⃣جلسه سوم:
بررسی خطابات تشریعی یا تبلیغی برای ائمه بعد از پیامبر عليهم السلام
🔸حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب
#درس_خارج
#اصول
#حسینی_نسب
#کارورزی
https://eitaa.com/mfalem
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات
⁉️آیا کتاب جعفریات که امروز در دست ما است و نسخه آن را مرحوم نوری صاحب مستدرک الوسائل ضمن کتب خطی از هندوستان به دست آورده است و تنها نسخه باقی مانده از کتاب جعفریات است مورد اعتماد هست یا خیر؟
✅ این نسخه مورد اعتماد نیست و صرفا به همان گزارشاتی که در کتب فقهای سابق از آن کتاب نقل شده میتوان اعتماد نمود.
#درس_خارج
#آیت_الله_مروی
#جعفریات
https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000408-MoasseseAlem-j-08-Thaqlain_IR.mp3
18.86M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه هشتم
🔸حجت الاسلام حسینی نسب
🔹هشتمین جلسه با موضوع اختصاصی «
چگونه خواندن رسائل و مکاسب» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. #حسینی_نسب #مکاسب #سطوح_عالی https://eitaa.com/mfalem
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات
❇️در کتب عامه و خاصه وقتی از کتاب جعفریات گزارشگری میشود گفته میشود جعفریات الف حدیث أو ما یقرب من ذلک؛ سید بن طاووس که این کتاب را داشته همین را میگوید مرحوم علامه در اجازه اش به بنی زهره همین را میگوید و ذهبی هم در میزان الاعتدال میگوید هزار حدیث است.
‼️ در حالی که جعفریات موجود در دست ما 1781 حدیث است؛ این زیادی از کجا و چگونه بوده است؟ با چه نسخه و کتابی خلط شده است نمیدانیم.
#درس_خارج
#آیت_الله_مروی
#جعفریات
https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970411-ManhajShenasi-09-Thaqalain_IR.mp3
9.64M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه نهم
🔸حجت الاسلام طالبی
🔅نهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#روش_شناسی
#طالبی
https://eitaa.com/mfalem
📑 تقریر هفتم با عنوان: «تزیین مرد به آنچه که مختص به زنان است و بالعکس»
✍مهدی زارع، دانشپژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
‼️گاهی به تبع حرمت عمل، حرمت تکسب به واسطه آن کار هم ثابت میشود که از آن اعمال این است که مرد خودش را با وسائلی که مخصوص زن هست تزیین کند و چیزی را بپوشد که مخصوص زن است و البته بالعکس.
🔅این مسئله دلائلی دارد که هر کدام میتواند دلالت بر حرمت این عنوان و در دنباله ی آن، حرمت تکسب به آن را داشته باشد.
🔰تقریر حکم تزیین مرد به آنچه که مختص به زنان است را می توانید در پرتال ثقلین مطالعه کنید:
https://B2n.ir/q31005
#تقریر
#مکاسب
https://eitaa.com/mfalem
HosseiniNasab-14010329-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-04-Thaqalain_IR.mp3
13.22M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول
4⃣جلسه چهارم:
بررسی معنای خطاب و انواع حکم در منظر امام خمینی ره و شهید صدر ره
🔸حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب
#درس_خارج
#اصول
#حسینی_نسب
#کارورزی
https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970412-ManhajShenasi-10-Thaqalain_IR.mp3
23.35M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه دهم
🔸حجت الاسلام طالبی
🔅دهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#روش_شناسی
#طالبی
https://eitaa.com/mfalem
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات
‼️در جعفریات موجود، روایاتی است که مسلما بر خلاف ضرورت فقه شیعه است، اگر یکی دو روایت بود و طریقشان معتبر بود میشد با تقیه یا توجیهات دیگر توجیه نمود اما طریق معتبر نیست و تعداد اندک نیست.
🔸مثل وقوع طلاق ثلاث فی مجلس واحد. حلف به طلاق که بحث مبسوطی بین شیعه و اهل سنت است که قسم بخورد اگر فلان کار را انجام ندهم زنم مطلقه باشد شیعه میگوید این باطل است. مدت نفاس را چهل روز میداند. اجازه داده شده سماع و استماع غنا که خلاف فقه شیعه است و امثال این موارد.
#درس_خارج
#آیت_الله_مروی
#جعفریات
https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000408-MoasseseAlem-j-09-Thaqlain_IR.mp3
12.86M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه نهم
🔸حجت الاسلام حسینی نسب
🔹نهمین جلسه با موضوع اختصاصی «چگونه خواندن رسائل و مکاسب» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#حسینی_نسب
#مکاسب
#سطوح_عالی
https://eitaa.com/mfalem
✅شيوه نگارش مكاسب:
١. تحرير مسئله و روشن كردن موضوع بحث؛
٢. ذكر اقوال مربوط به بحث و بررسى و نقد ادلّۀ آنها؛
٣. بررسى سير تطوّر فتوا و شناخت فضاى صدور آن؛
٤. زمينهسازى براى اعمال اصل برائت، در فرض نپرداختن قدما به مسئله؛
٥. مشخص كردن شهرت در ميان قدما و متأخّران در صورت وجود؛
٦. بيان ادّعاهاى احتمالى در مسئله و خدشه در آنها با هدف تبيين بهتر موضوع؛
٧. نپرداختن به آراى فقيهان اهل سنّت و اشاره به آنها در صورت نياز، با استفاده از تذكرة الفقهاء؛
٨. توجّه به آياتالاحكام در فرايند استدلال؛
٩. ذكر اجماعات منقول، از باب تأكيد؛
١٠. بررسى درايى روايات؛
١١. حلّ تعارض روايات؛
١٢. واژهشناسى و تبيين لغوى؛
١٣. شيخ انصارى اگر مسئلهاى را از المقنعۀ شيخ مفيد و النهايۀ شيخ طوسى نقل كند دانسته مىشود كه اين مسئله مستند روايى دارد؛ چون اين دو كتاب فقه متلقّات هستند؛ ولى اگر از المبسوط نقل كند دانسته مىشود كه فقه اجتهادى است و روايت ندارد، بلكه بايد از قواعد كلى، حكم آن استخراج شود. همچنين، اگر مسئلهاى را از فقه علّامۀ حلّى شروع كند، دانسته مىشود كه مسئلۀ موردِبحث، در ميان متقدّمان مطرح نبوده است.
١٤. بيان ديدگاه برگزيده و ادلّۀ آن؛
١٥. ناتمام ماندن برخى مباحث شيخ و ذكر ديدگاهى اجمالى در پايان.
📕مکاتب فقهی،ص۱۸۹
✏️آیت الله ربانی بیرجندی
#مکاسب
#شیخ_انصاری
#روش_شناسی
https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970412-ManhajShenasi-11-Thaqalain_IR.mp3
23.16M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه یازدهم
🔸حجت الاسلام طالبی
🔅یازدهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.
#روش_شناسی
#طالبی
https://eitaa.com/mfalem
رجال کاربردی استاد حسینی نسب جلسه اول ۲۸ مهر_01.mp3
14.41M
#رجال_کاربردی
🔉 بیان تاثیر و رابطه علم رجال در فرآیند استنباط
🔅 استاد حسینینسب
🔸جلسه اول| ۲۸مهرماه ۱۴۰۱
📍 مرکز فقهی عالمآلمحمد علیهمالسلام
#حسینی_نسب
#رجال
https://eitaa.com/mfalem
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات
✅نتیجه اینکه اصل کتاب جعفریات هم مشهور بوده و هم طریق صحیح داشته است لذا گزارشگریهایی که قدماء اصحاب مانند سید بن طاووس، قطب راوندی در نوادر، شهید اول، جدّ شیخ بهایی مرحوم جُباعی از جعفریات دارند معتبر است.
‼️ لکن جعفریات موجود معتبر نیست لذا حق با جمع کثیری از فقها از جمله مرحوم خوئی، مرحوم شهید صدر و دیگران است که جعفریات موجود معتبر نیست.
🔅پس حدیث (حلق اللحیة من المثله و من مثّل فعلیه لعنة الله) از نظر سند معتبر نیست چون فقط در جعفریات موجود آمده و این نسخه هم معتبر نیست.
#درس_خارج
#آیت_الله_مروی
#جعفریات
https://eitaa.com/mfalem