eitaa logo
کانال رسمی مدرسه فقهی امام هادی علیه السلام
144 دنبال‌کننده
496 عکس
279 ویدیو
82 فایل
کانال رسمی مدرسه فقهی امام هادی علیه السلام لینک کانال: @mfehadi ارتباط با ادمین @
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️🍃🌹 یک ذره از نگاه علی آفتاب شد انگور بوسه زد به ضریح و شراب شد ما را ز خاک پای علی آفریده اند پس با همین حساب علی بوتراب شد سجاده ی نماز شبش بال جبرئیل گل بود و اشکهای دو چشمش گلاب شد هر حاجتی که پیش خداوند برده ام گفتم خدا به حق علی مستجاب شد باید غلام قنبر او شد که از ازل هر کس غلام او شده عالیجناب شد گفتیم یاعلی و شعف آفریده شد با خنده هاش دُرّ نجف آفریده شد ما در تو دیده ایم صفات امیر را طی کرده ایم با تو تمام مسیر را با لطف فاطمه به دو عالم عَلَم نمود علامه ی امینیِ ما الغدیر را باید اضافه کرد به القابت ای علی جای امیر ، لفظ امیرِ کبیر را آنکه سروده تو اسدالله غالبی تشبیه کرده است به چشم تو شیر را این جذبه ی نگاه تو مارا گرفته است یعنی اسیر کرده نگاهت ، اسیر را یا قاهر العدو و یا والی الولی یا مظهر العجایب و یا مرتضی علی جایی که آب هست تیمم مجاز نیست وقتی امام هست خلیفه نیاز نیست سوگند میخورم به تمام مقدسات بی حُبِّ او نماز شما هم نماز نیست مبهوتم از زیارت ایوان طلای تو کعبه گمان کنم نجف است و حجاز نیست بر سردر بهشت نوشتند یاعلی یعنی به جز لوای تو در اهتزاز نیست اصلاً قیام کرده قیامت برای تو آنجا که غیر حُبّ علی چاره ساز نیست حتما علی کنار خدا ایستاده است حتما علی بخاطر ما ایستاده است هوهوی ذوالفقار علی اسم اعظم است حیدر خودش تجلی آیات محکم است حیدر بشر نبود اگر چه خدا نبود اما برای بنده خدای مجسم است آیینه ی تمام نمای خدا علیست هر چه نوشته اند ز اوصاف او کم است گفتیم‌ یا علی و شنیدیم فاطمه زهراست جان حیدر و او جان فاطمه ست ساقی علی ، پیاله علی ، باده هم علی امشب بساط مستی ما هم فراهم است با یاعلی ، علی و علی مست میشویم ما می نخورده ایم ولی مست میشویم حیدر اگر نبود صفایی نداشتیم شبهای جمعه حال دعایی نداشتیم بیچاره میشدیم اگر روز اربعین راه نجف به کرببلایی نداشتیم پابند صحن حضرت زهرا شدیم که وابستگی به هیچ کجایی نداشتیم یادش بخیر جز دم لبیک یاحسین در کاروان خسته صدایی نداشتیم دلتنگ لحظه های زیارت که میشویم ای وای اگر امام رضایی نداشتیم عمریست ما گدای همین خانواده ایم مدیون بچه های همین خانواده ایم 💠 💠 @shaeranehowzavi
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
امروز دعایِ عاشقان پَر دارد وقتی که علی هزار لشکر دارد دل‌خسته و آزرده به آینده مرو راه شهدا هنوز رهبر دارد 💠 💠 @shaeranehowzavi
📛اطلاعیه جلسه اخلاق این هفته روز دوشنبه ۱۷ بهمن برگزار خواهد شد
سلام علیکم همه ناظرین محترم میزان پیشرفت روزانه کارگاه را در گروه اطلاع دهند
سلام علیکم فعال ترین کلاس از نظر میزان مطالعه و پژوهش در هفته گذشته پایه نهم بودند
کم فعالیت ترین گروه پایه ۰۰۰۰۰
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
‏این عکس برای من تجلی جمله تاریخی خمینی کبیر است: "و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند..." نصب پرچم ایران توسط پیرمرد بهبهانی با کمک همسرش ‎ عضو کانال شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
• لطفا فرم نظر سنجی را تکمیل نمایید • انتقادات و پیشنهادات خود را در پایان ذکر نمایید با تشکر https://formafzar.com/form/gtux5
هدایت شده از ر ا
🔴برژینسکی مشاورامنیت ملی سابق ایالات متحده امریکا : ♦️ امروز بایدرهبران ابرقدرت های جهانی ازمسئولین ایرانی برای حفظ امنیت خود وقت قبلی بگیرند. ♦️همانطورکه بارها اعلام کرده ام کشوری که تحت شدید ترین فشارها وتحریمها بوده است اکنون با این همه مشکلات رتبه 17 اقتصاد جهانیست. ♦️ دانش هسته ای رانهادینه کرده، درسلولهای بنیادی جزو پیش قراولان جهان است، پنجمین ارتش وقوای مسلح نظامی جهان را داراست. ♦️خاورمیانه کاملآ تحت نفوذ وسیطره آنهاست، ومن اعتماد راسخ دارم این کشوربااین ظرفیت ها وتوان بومی درآینده ای نه چندان دور احیاگر تمدن بزرگ اسلامی-ایرانی مورد نظر آیت الله خمینی می شود.
سلام علیکم همه درس ها برقرار است
با سلام خدمت اساتید و طلاب معزز با اطلاع می رساند اولین سالگرد در گذاشت دوست عزیز ما و طلبه گرامی مرحوم مرتضی حاجی بابایی در ۵شنبه ۱۴۰۱\۱۱\۲۷ پردیسان مسجد حضرت زینب ساعت ۱۴_۱۶ برگزار می گردد
🔻بعثت پر برکت نبی مکرم اسلام، رحمة للعالمین، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله بر همگان مبارک باد.
صلی الله علیه وآله مبارک 🔻 صاحب کتاب «مجمع البیان» روایتی را نقل می کند که : «عن النبی (صلی الله علیه و آله) انّما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق»؛ بعثت، برای دست یافتن به مکارم اخلاق و اوج بندگی و اوج فضایل نفسانی بوده است. 🔸 مکارم اخلاق، قله و مقصد دید یک فردی است که تفقّه در دین دارد. نکته ی لطیف این است که فرمود: «لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق»؛ این تعبیر، تقدیری از انبیاء گذشته است. 🔹 حضرت، علت بعثت خود را ترمیم و تتمیم مکارم و فضائل اخلاق، می شمارند. این اوج احترام است به آورده ی انبیاء و نشان می دهد که علوم و معارف انبیاء از یک مرکز دارد سرازیر می شود. 🔸 حضرت می فرماید که مبعوث شده اند برای همان چیزی که انبیاء آورده اند، البته برای ادامه ی راه آن و برای ترمیم و تتمیم آن. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
باید همت حوزه این باشد که طلاب ملتزم بشوند هر شب نماز شب بخوانند این خیلی مهم است ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای
هدایت شده از ياإمام رضا(ع).
🌷🌹🌷🌹🌷 🌷🌹🌷 اخلاق و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم مرحوم علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان (ج ۶، ص ۱۸۳)، حدود ۲۷ صفحه در زمینه اخلاق و سنن و آداب زندگی پیامبرصلی الله علیه وآله روایاتی را نقل کرده است، که به برخی از آنها فهرست وار اشاره می‌کنیم: ❄️۱. کفش خود را می‌دوخت. ❄️۲. لباس خود را وصله می‌زد. ❄️۳. گوسفند را خودش می‌دوشید. ❄️۴. با بردگان، هم غذا می‌شد. ❄️۵. بر زمین می‌نشست. ❄️۶. بر الاغ سوار می‌شد. ❄️۷. حیا مانعش نمی شد که نیازهای خود را از بازار تهیه کند. ❄️۸. به توانگران و فقرا دست می‌داد و دست خود را نمی کشید تا طرف دست خود را بکشد. ❄️۹. به هرکس می‌رسید، چه بزرگ و چه کوچک، سلام می‌کرد. ❄️۱۰. اگر چیزی تعارفش می‌کردند، آنرا تحقیر نمی کرد، اگرچه یک خرمای پوسیده بود. ❄️۱۱. کم مؤونه، کریم الطبع و خوش معاشرت بود. ❄️۱۲. بدون اینکه قهقهه کند، همیشه تبسّمی بر لب داشت. ❄️۱۳. بدون اینکه چهره درهم کشیده باشد، همیشه اندوهگین به نظر می‌رسید. ❄️۱۴. بدون اینکه از خود ذلتی نشان دهد، همواره متواضع بود. ❄️۱۵. بدون اینکه اسراف ورزد، سَخیّ بود. ❄️۱۶. بسیار دل نازک و مهربان بود. ❄️۱۷. هرگز دست طمع بسوی چیزی دراز نکرد. ❄️۱۸. هنگام بیرون رفتن از خانه، خود را در آینه می‌دید، موی خود را شانه می‌زد و چه بسا این کار را در برابر آب انجام می‌داد. ❄️۱۹. هیچ گاه در مقابل دیگران پای خود را دراز نمی کرد. ❄️۲۰. همواره بین دو کار، دشوارتر آن را انتخاب می‌کرد. ❄️۲۱. هیچ وقت به خاطر ظلمی که به او می‌شد در صدد انتقام بر نمی آمد مگر آنکه محارم خدا هتک شود که بخاطر هتک حرمت خشم می‌کرد. ❄️۲۲. هیچ وقت در حال تکیه کردن غذا میل نکرد. ❄️۲۳. هیچ وقت شخصی از او چیزی درخواست نکرد که جواب (نه) بشنود و حاجت حاجتمندان را رد نکرد. ❄️۲۴. نمازش در عین تمامیّت، سبک و خطبه اش کوتاه بود. ❄️۲۵. مردم، آن حضرت را به بوی خوشی که از او به مشام می‌رسید، می‌شناختند. ❄️۲۶. وقتی در خانه مهمان داشت، اول کسی بود که شروع به غذا می‌کرد و آخرین کسی بود که از غذا دست می‌کشید تا مهمانان راحت غذا بخورند. ❄️۲۷. بر سر سفره، همیشه از غذای جلوی خود میل می‌کرد. ❄️۲۸. آب را با سه نفس می‌آشامید. ❄️۲۹. جز با دست راست چیزی نمی داد و نمی گرفت و غذا نمی خورد. ❄️۳۰. وقتی دعا می‌کرد، سه بار دعا می‌کرد و وقتی سخن می‌گفت در کلام خود تکرار نداشت. ❄️۳۱. اگر اذن دخول به خانه مردم می‌گرفت، سه بار تکرار می‌کرد. ❄️۳۲. کلامش روشن بود به طوری که هر شنونده ای آنرا می‌فهمید. ❄️۳۳. نگاه خود را بین افرادی که در محضرش بودند تقسیم می‌کرد. ❄️۳۴. هر گاه با مردم سخن می‌گفت، در حرف زدن تبسم می‌کرد. 🌷🌹🌷 🌷🌹🌷🌹🌷
رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به اعطای دکترای افتخاری گفتند: «... همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم....»
❇️ فراخوان مقاله دوفصلنامه‌علمی تخصصی مصباح الفقاهه 🔺در راستاي گام‌هاي تحولي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان، و با عنايت به تأكيدات مدير این حوزه در خصوص لزوم تحوّل‌آفريني در فعاليت‌هاي پژوهشي، نشريه «مصباح الفقاهه» در تاريخ 28/05/98 موفق به دريافت پروانه انتشار به شماره 85651 از معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد. 🔺اين نشريه به زبان فارسي، با رتبه علمي‌تخصصي، گستره نشر و توزيع سراسري و با ترتيب انتشار «دوفصلنامه» در زمینه فقه و اصول فعاليت خود را آغاز نموده و آماده دريافت مقالات علمي است. 🔺مزایا و امتیازات: 1⃣ حمایت مالی 2⃣ ثبت به عنوان فعالیت پژوهشی 3⃣ ارائه گواهی پذیرش مقاله 4⃣ اولویت در همکاری داوری فراخوان های آثارپژوهشی حوزه علمیه خراسان 🔺علاقه‌مندان مي‌توانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه مديريت نشريات علمي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان به‌آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32230941-051 تماس بگيرند. گفتني است، دوفصلنامه علمی‌تخصصي «مصباح الفقاهه» به صاحب امتيازي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان مدير مسئولي آيت‌الله سيدمصباح عاملي و با سردبيري حجت‌الاسلام سیدحمید علوی آزیز فعاليت خود را آغاز کرده است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
💢 ضوابط و شرایط امتحانات نوبت دوم (هفته پایانی اسفندماه) سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ @sotohaali
🔴 برنامه امتحانات نوبت دوم سطوح عالی و دروس فوق برنامه سطح آزاد طرح جدید مصوبه ۱۶۴۹ (کد ۴۲۹) اسفندماه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ @sotohaali
🔴 برنامه امتحانات نوبت دوم سطوح عالی و دروس فوق برنامه سطح آزاد طرح قدیم کد ۵۳۱ اسفندماه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ @sotohaali
🟠 امتحانات کتبی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با عنایت به ضرورت امتحانات متعدد در برنامه آموزشی جدید حوزه (مصوبه
۱۶۴۹
) برنامه امتحانات کتبی سال تحصیلی
۱۴۰۲-۱۴۰۱ 
سطوح عالی حوزه علمیه قم در پنج نوبت تنظیم و برگزار می گردد. شرکت در امتحان هر ماده درسی در سال تحصیلی فقط در دو نوبت امتحانی (یکی اصلی و دیگری تجدیدی) امکان پذیر خواهد بود. @sotohaali
فرمایشات ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مرحوم آقاى قاضى حدود ده سال با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى معاشر بوده. آ سيد مرتضى كشميرى از لحاظ مذاق عرفانى بكلى متفاوت است با آقاى قاضى. به نظرم ايشان ميگويد حرام است «فتوحات» دست بگيريد. ظاهراً تا وقتى كه مرحوم آقاى قاضى زنده بوده، به «فتوحات» دست نميزده. آقاى قاضى در عين حال كه مذاقاً با آ سيد مرتضى كشميرى مخالف بوده، اما ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم. ببينيد، اين خيلى حرف بزرگى است. مرحوم آقاى قاضى وقتى نجف مى‏آيد، يك آدم بسيطى در اين زمينه‏ها نبوده؛ شاگرد پدرش بوده. ميدانيد پدر مرحوم آ ميرزا على آقا قاضى شاگرد آخوند ملاحسينقلى همدانى بوده است؛ يعنى خود ايشان از طريق پدرش هم به آخوند ملاحسينقلى همدانى وصل ميشود. ايشان تربيت شده‏ى پدرش بوده و مقاماتى هم داشته؛ در عين حال وقتى كه نجف مى‏آيد و با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى ارتباط پيدا ميكند، ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم. به نظرم از قول آقاى طباطبائى نقل شده كه ايشان گفته بودند آقاى قاضى وقتى وارد نماز ميشد، كأنه از همه چيز دنيا غافل ميشد؛ فراموش ميكرد. ميدانيد ايشان چهار تا هم زن داشتند و اولاد متعددى در خانه داشتند و در نهايت فقر هم زندگى ميكردند؛ يعنى گرسنه‏ى به معناى واقعى كلمه. با همه‏ى اين غصه‏ها و مشكلاتى كه ايشان داشت، وقتى مشغول نماز ميشد، تمام ميشد. اين، وضع زندگى آقاى قاضى است؛ همينها را براى طلبه‏ها بگويند، خيلى تأثير ميكند. همين حاج آقا محمد شاه‏آبادى شما من خيال ميكنم اهل اين معانى است. از ايشان خواسته شود كه هفته‏اى يك بار بيايد و طلبه‏ها را نصيحت كند؛ چون بالاخره پسر آقاى شاه‏آبادى است ديگر. من شنيدم كه ايشان گفته حرفهاى اساسى مرحوم پدرم پيش من است؛ پيش اينهائى كه ميگويند و ادعا ميكنند، نيست. ديدم ايشان يك چيزهاى مختصرى هم چاپ كرده‏اند، ليكن بحثهاى علمى مرحوم شاه‏آبادى مورد نظر نيست. عرفان نظرى اصلاً در اينجا مورد نظر ما نيست و فايده‏اى هم ندارد. واقعاً عرفان نظرى فايده‏اى ندارد. حالا آقاى رجبى هم اينجا تشريف دارند، توى مؤسسه‏ى ايشان هم ظاهراً عرفان نظرى تدريس ميشود؛ اما عرفان نظرى هيچ كس را بالا نمى‏آورد. اين را من به شما آقاى رجبى عرض ميكنم؛ اين را گوش كنيد. من يك شب از امام پرسيدم آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درك كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفته‏اى يك بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود، اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پخته‏تر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته. ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاه‏آبادى نشست و آن حرفها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمى‏آورد؛ طبعاً حرفهاى ساده‏ى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمى‏پسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده. آقاى خوشوقت ميگفتند كه من ميخواستم كتاب «لقاءاللَّه» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يك تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود. بنابراين عرفان اينهاست. عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديك ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، ميگفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزه‏ها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما ميدانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرى‏اش هم از همه بهتر بود. آنچه كه طلبه را بالا ميبرد، تزكيه ميكند و معراج طلبه ميشود، عرفان نظرى نيست؛ اگرچه عرفان نظرى هم ممكن است كمكهائى بكند. بايد اين عرفان عملى را، اين حالت سلوك را توى طلبه راه انداخت. ما همت كنيم، طلبه را اهل نماز شب كنيم؛ اين خيلى كمك ميكند. برنامه‏ريزى ك نيد كه از ميان پنجاه هزار طلبه‏ى حوزه‏ى قم – حالا با حذف يك عده خيلى پائين‏ترها و يك عده خيلى پيرترها – اقلاً سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند. اگر اين شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه مى‏افتد. بنابراين لازم است نظام جامع در همه اين زمينه‏ ها تهيه شود.