هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
▪️ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
اقامه عزای اهلبیت عصمت علیهم السلام، خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه أفضل التحیة و الثناء) از شعائر الهی و أفضل قربات إلی الله و از اوجب واجبات و مایۀ حفظ و بقای تشیع و اسلام راستین عزیز است.
مردم عزیزمان در اقامه باشکوه عزای آن حضرت و زنده نگه داشتن یاد و نام ایشان -به اَشکال و نحوههای مختلف- بکوشند."
@zanjani_net
دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء»
🖌خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمهالله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليهالسلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه :
بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليهالسلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهمالسلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهماالسلام وقل... (ادامه متن روایت زیارت را اینجا بخوانید: http://lib.eshia.ir/27788/1/485)
📌آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است.
در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق میباشد. بعضی توجه به تاریخ نکردهاند و این روایت را از امام زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) دانستهاند؛ در حالیکه در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند.
بعضیها مقداری متوجه شدهاند و گفتهاند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) میباشد و اینها هم توجه نکردهاند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» میباشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمیکنند. پس این روایت از امام هادی(ع) میباشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است.
منبع: دروس رجال، جلسۀ 31
🔸متن کامل زیارت: http://lib.eshia.ir/27788/1/485
🔹اطلاعات بیشتر در اینباره: B2n.ir/g46898
#نکات_اشارات
#عاشورا
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ
✍ ... والسلام
@madras_emb
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️رو به روی آئینه
«وَضَع خدَّه علی خدِّه»
حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در روز عاشورا صورت به صورت سه شهید گذاشت؛ یعنی همان عملی که نشانگر کمال عطوفت و مهربانی است. یک بار صورت بر صورت فرزندش علی اکبر علیهالسلام، بار دوم صورت بر صورت غلام خود «أسلم بن عَمرو» و بار سوم صورت بر صورت غلام حرث سلمانی به نام «واضح».
این دو غلام از کرامت امام علیهالسلام مسرور گشتند و کلامشان این بود: «مَن مِثلي و ابنُ رسولِ الله واضعٌ خدَّه علی خدّي»؛ کیست که به مقام من برسد و ببیند فرزند پیامبر (صلی الله علیه وآله) صورت به صورت من نهاده است؟»
یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت
در دین ما سیه نکند فرق با سپید
🔺ثار الله؛ ص309/ لهوف؛ ص114/ابصار العین؛ ص54و85
@zanjani_net
🔻 توسّل به حضرت اباالفضل علیه السلام
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
حاج میرزا فخرالدین فرزند آسیّد علی جزایری است که از علمای درجه اول تهران بود. او شاگرد حاج شیخ عبد الکریم حائری و در تحلیل مسائل اجتماعی خیلی قوی بود. مرحوم حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل میکرد: یک وقت ناراحتی چشم پیدا کردم. پیش دکتر امین الملک (که زمانی وزیر بهداری بود) رفتم. وی متخصّص چشم و اوّلین چشم پزشک تهران بود و بعداً به دکتر مرزبان لقب پیدا کرد. دکتر امین الملک چشمم را عمل کرد. حاج میرزا فخرالدین میگفت: من از حاج آقا جمال اصفهانی (برادر حاج آقا نورالله و آقا نجفی اصفهانی) شنیده بودم که خواندن این ابیات برای توسّل خیلی مؤثر است:
ای ماه بنی هاشم خورشید لقا عباس
ای نور دل حیدر شمع شهدا عباس
ازمحنت ودرد وغم ما رو به تو آوردیم
دست من مسکین گیر از بهرخدا عباس
در میان اهل دعا معروف است که این شعر تأثیر فوق العادهای دارد اگر چه از نظر شعری ارزش چندانی ندارد. این شعر را خواندم و خوابیدم. در خواب به من گفتند که به «حاج شیخ» هم متوسّل شوید. «حاج شیخ» در اصطلاح ما به حاج شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه) اطلاق می شد. از خواب بیدار شدم و فاتحهای برای آقای حاج شیخ خواندم و دوباره خوابیدم. در خواب دیدم: در دریا افتادهام و درحال غرق شدن هستم. شخصی بیرون آب بود. به من فرمود: دستت را به من بده و اشاره کرد و مرا نجات داد. از او پرسیدم: شما کیستید؟ فرمود: عباس!
این واقعه همان شبی واقع شد که من چشمم را عمل کردم. فردا دکتر امین الملک چشمم را معاینه کرد و گفت: آقا سیّد، معجزه کردی؟! گفتم چطور؟ گفت: آن چشمی که من دیده بودم و عمل کردم، چشم نبود. چه اتفاقی افتاده؟ گفتم: بله، معجزه شده است و ماجرای توسّلم به حضرت اباالفضل علیه السلام را برایش نقل کردم.
📚جرعه ای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۷۵
#جرعه
#توسل
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عزاداری آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مجلس عزای ظهر عاشورا
(محرم ۱۳۹۸ _ دفتر معظم له)
@zanjani_net
💠 اهمیت روضهخوانی
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم حاج آقا رضا زنجانی میگفت: اخیراً من دارم با روضه خوانها آشتی میکنم. روضه خوانها به همه خانهها رفتهاند و سبب شدهاند که دین در همه جای کشور منتشر شود و اگر آنها نباشند، در خیلی از جاها از دین خبری نخواهد بود.
● روضه خوانها چه قصد قربت داشته باشند، چه نداشته باشند، این اثر خارجی را دارد و باید از این جهت تأیید شوند.
● مرحوم حاج آقا رضا میگفت: بارها وقتی من به بالای شهر تهران میرفتم، بچه هایی که در حال بازی بودند، میگفتند: آقا روضه خوان آمد! آقا روضه خوان آمد! با این که حاج آقا رضا روضه خوان نبود، ولی مردم، معمّم را به عنوان روضه خوان میشناسند.
● در اهمیت روضه خوانی همین بس که رضاخان وقتی میخواست جلو دین را بگیرد و ایران را به سمت غرب سوق دهد، اوّل روضه خوانی را غدغن کرد و جلو مجالس روضه را گرفت.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۱۷
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
🔸دوره تابستانی مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر -علیه السلام-
□ درس خارج فقه
استاد معظم آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی شهیدی «دامت برکاته»
(با موضوع بررسی حکم الکل از حیث طهارت و نجاست)
ساعت ۱۰ صبح
□ درس خارج فقه
استاد معظم آیت الله آقای حاج سید محمد جواد شبیری «دامت برکاته»
(با موضوع بررسی برخی از شرائط وجوب حج)
ساعت ۹ صبح
□ دوره معارفی خوانش حدیث
استاد معظم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سید محمدتقی موسوی (دامت برکاته)
(با موضوع: سبک محاوراتی معصومین علیهمالسلام)
هفته اول ساعت ۸:۳۰ و در ادامه ساعت ۱۱
▪️مدت دوره: سه هفته
▪️تاریخ شروع دوره: یک شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳
❖ مجلس توسل به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سفره با برکت اهل بیت علیهمالسلام، راس ساعت ۸ برقرار است
❖ مکان برگزاری: خیابان معلم، کوچه ۲۱, مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
🔺شرکت در دوره برای عموم طلاب آزاد است.
مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
🔰یادداشت محقق ✅ محدودۀ اطاعت از شوهر در خارج نشدن از منزل(1) راجع به خروج زن از منزل بی اجازه شوهر،
🔰یادداشت محقق
✅ محدودۀ اطاعت از شوهر در خارج نشدن از منزل (2)
🔹مقام دوم: حل تنافی روایت مذکور با ادله حرمت قطع صله رحم
🔸در شریعت مطهّره از طرفی ادله متعددی بر حرمت قطع رحم اقامه شده و از طرفی روایاتی وارد شده است که «لاطاعة لمخلوق فی معصیة الخالق». با توجه به این دو دسته ادله، اگر شوهر از همسر خود بخواهد که صلهاش را با ارحامش قطع رحم کند، اطاعت او متبع نیست. در همین زمینه روایاتی وارد شده است که اگر زوج بگوید حج واجب بجا نیاور، دستور وی متبع نیست. از اینرو در مورد صحیحه عبدالله بن سنان اگر شوهر تصریح هم می کرد من اجازه عیادت پدرت را نمی دهم، نباید دستورش متبع باشد؛ چه برسد به اینکه شمولش نسبت به عیادت پدر با اطلاق ثابت باشد.
🔸 در حل تنافی مذکور، ممکن است در رابطه با صله رحم بگوییم که معنای صله رحم این است که انسان خدمتی به رحم کرده باشد، و این خدمت در مورد روایت وجود دارد؛ چون فرض این است که در خصوص این مورد، پیامبر ص فرموده اگر زن اطاعت شوهر خود کند و در خانه بماند موجب غفران پدرش می شود، و غفران همان چیزی است که پدر او برای نجات در آن دنیا نیازمند است. بنابراین نرفتن به عیادت پدر، قطع رحم نیست، بلکه عکسش قطع رحم است که می توانست پدر را از آتش جهنم نجات دهد، ولی با نافرمانی از شوهر، او را نجات نداده است. لذا بعد از اینکه پیامبر می فرماید در خانه ماندن مصداق صله رحم است نه قطع آن، روایت با ادله حرمت قطع صله رحم در تنافی نیست.
📌 به نظر می رسد در جایی که پدر مرض رو به موت دارد و به زودی از دنیا می رود چنانکه مورد روایت همین است، قدرمتیقن این است که پدر حالت خوشی ندارد و درکی از اطراف ندارد تا بهخاطر آمدن دخترش خوشحال باشد و ممنون او باشد. در بعضی روایات است که پدر در حالت نزع بوده، در برخی دیگر می گوید مریض بوده و شدیدتر شده است. ممکن است مریضی بوده که رفتن این برای پدر فایده نداشته و عیادت تسکینی برای خود شخص بوده و خود شخص ناراحت است که پدرش را نمی بیند. پیامبر ص می گوید این ناراحتی را تحمل کن، رفتن تو دنیا او را درست نمی کند و فایدهای برای او ندارد. چیزی که به او فایده می رساند این است که آخرت او را درست کنی؛ لذا این مورد قدرمتیقن است که رفتن شخص تسکین برای خودش است و فایدهای برای پدر ندارد و مصداق صله رحم این است که امر شوهر را اطاعت کند و بگذارد او نجات پیدا کند.
👈 بنابراین در هر جا کشف کنیم که عدم خروج از منزل مصداقی برای صله رحم است، یا مصداقی برای قطع صله رحم محسوب نمی شود اطاعت شوهر واجب است.
📌 متن کامل قسمت دوم بحث را اینجا بخوانید:
B2n.ir/q02522
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
نهمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت و اقتصاد در علوم انسانی
از جمله محورهای حوزۀ علوم انسانی در این همایش، مطالعات فقه و حقوق است.
🔸 مهلت ارسال مقالات :
20 شهریورماه 1403
🔹 تاریخ برگزاری کنفرانس:
15 اسفندماه 1403
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
B2n.ir/x35782
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
🔰نقد و نظر
✅ تنها تفاوت زن و مرد در واجبات نماز
🔸مرد و زن در تمام واجبات نماز با هم یکساناند؛ چراکه ادلۀ نماز عمومیت دارند و شامل مرد و زن میشوند. این مهم با تکیه بر قاعدۀ اشتراک احکام و همچنین اجماع فقیهان و سیرۀ مستمر بین مسلمانان ثابت میشود.
👈 اما در واجبات نماز، مرد و زن تنها در یک حکم متفاوتند؛ و آن تفاوت در جهر و اخفات قرائت است. این حکم، به دلیل روایات خاصی است که در این بحث وارد شده است، مبنی بر اینکه بر زنان جهر در قرائت واجب نیست.
🔹برای نمونه در روایتی، علی بن یقطین از امام کاظم(علیهالسلام) دربارۀ اندازۀ بلندی صدا در قرائت نماز زنان میپرسد؛ و حضرت در پاسخ میفرمایند: «به اندازهای که بشنود.»
📌 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:
B2n.ir/f85694
#نقد_نظر
#فقه
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با ۱۰ مقاله حدیثی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
مشاهدۀ عناوین مقالات و دسترسی به متن چکیده و کامل مقالات در لینک زیر:
B2n.ir/s96123
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▫️تبیین پایههای عقیدتی در قالب دعا
حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام در دوران خفقان حکومت بنی امیه و انحطاط فرهنگی و اجتماعی جامعه، قالب دعا را برای بیان معارف الهی برگزیدند.
□ در نیایشی برای روز عید قربان اینگونه خداوند را میخوانند:
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الْمَقَامَ لِخُلَفَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ مَوَاضِعَ أُمَنَائِكَ فِي الدَّرَجَةِ الرَّفِيعَةِ الَّتِي اخْتَصَصْتَهُمْ بِهَا قَدِ ابْتَزُّوهَا...
● خداوندا! این جایگاه [امامت و ولایت برای اقامۀ نماز عید] که ویژۀ اوصیا و برگزیدگانت و جایگاه امینان توست، در مرتبه بلندی است که آن را ویژۀ آنان قرار دادی؛ ولی غاصبان و غارتگران، این مقام را از آنها ربودند ... کار این غارتگری تا بدانجا رسید که برگزیدگانت و اوصیائت، مغلوب و شکستخورده و حقوقشان به غارت رفت. میدیدند که حکم و فرمانت تغییر یافته؛ کتابت دور انداخته شده؛ واجباتت از مسیر شرایعت به دست تحریف افتاده؛ و سنّتهای پیامبرت متروک مانده است.
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الآْخِرِينَ، وَ مَنْ رَضِيَ بِفِعَالِهِمْ وَ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ .
● خداوندا! دشمنان اولیائت را از اوّلین و آخرین لعنت کن و هر که راضی به کردارشان باشد و طرفداران و پیروان ایشان!
📚 صحیفه سجادیه، دعای 48
@zanjani_net
نخستین شماره دو فصلنامه حدیث اهل بیت علیهم السلام ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ از سوی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.
📖 در این شماره از نشریه میخوانید:
۱. استنتاج رایانشی احتمالاتی برای کشف زمان زندگانی راویان
۲. بازخوانی اتهام به غلو احمد بن محمد سیاری، با نگاه به میراث روایی او
۳. نقش توجه به امکان تصحیف متن حدیث در جمع صحیح میان احادیث، مطالعه موردی احادیث اجل مسمی و اجل مقضی
۴. معناشناسی کذب غالیان در احادیث معصومان، بررسی اتقان دیدگاه استاد شیخ محمد سند؛
۵. شخص هفتم در حدیث خلقت الارض و انگیزههای کتمان او
۶. روششناسی علامه محمدتقی مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی با تکیه بر شرح خطبه متقین
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/z33585
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ حکم صحت روزه، در یک فرع فقهی
🔹 مرحوم سید در بحث احکام مفطرات در فرع «لو ابتلع في الليل ما يجب عليه قيئه في النهار» حکم به فساد روزه کرده است؛ ولو شخص در طول روز مرتکب قی نشود. ولی مرحوم آقای بروجردی در مسئله تردید کرده و آن را بر این مبتنی کرده که آیا ترک قی جزء صوم است یا قی کردن از موانع صوم است؟ در این نوشتار درصدد توضیح مختار آقای بروجردی و اثبات آن به نحو موجبۀ جزئیه هستیم.
🔸 مرحوم آقای بروجردی در حاشیۀ این مسئله فرموده است: «على إشكال ينشأ من أنّ ترك القيء جزء للصوم أو القيء ضدّ وجودي له فعلى الثاني يصحّ الصوم إن عصى و لم يتقيّأ». ایشان صحت و بطلان روزه در صورت ترک قی را مبتنی بر این کرده که اگر قی را از موانع صحت روزه بدانیم، روزۀ چنین شخصی صحیح است؛ ولی اگر ترک قی را از اجزای صوم بدانیم روزه او باطل است.
🔹 منشأ بیان ایشان عبارت از این است که در عبادات لازم است که اجزایش عبادی باشند، ولی موانع توصلی هستند؛ چون وجودشان مطلقا ممنوع است، خواه در ترک آن قصد قربت شده باشد یا نشده باشد. برای مثال حرف زدن در نماز از موانع است. برای صحت نماز همین که حرف زدن وبقیۀ موانع ترک شود و اجزا به قصد قربت آورده شوند کافی است و نیاز نیست علاوه بر آن، قصد قربت به ترک هم شود. یا اگر شخص در حال نماز است و اشخاص پیرامون او در حال غیبت هستند و از باب نهی از منکر وظیفه دارد که با حرف ایجاد مانع کند، اگر مأمور به را ترک کرد و حرفی نزد و به نمازش ادامه داد، ولو خلاف شرع کرده است ولی نمازش صحیح است.
ادامه این مقاله را اینجا بخوانید:
B2n.ir/k43493
#یادداشت_محقق
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅ غیبت همیشه حرام است مگر...
قاعدۀ کلی در غیبت، حرمت است. اساساً غیبت به دلایل چهارگانه حرام است و در شریعت مطهره، از گناهان کبیره قلمداد شده است. اما از این حکم قطعی دو مورد استثنا شده است:
🔸 استثنای نخست: وجود مصلحت
استثنای نخست، جایی که مصلحتی در کار باشد؛ مصلحتی همچون نصیحت کسی که درخواست راهنمایی و استشاره دارد، یا در تظلّم از ظالم و یا دفع ضرر از کسیکه غیبتش میشود و یا بر حذر داشتن مؤمن از وقوع در ضرر؛ همچنین در جرح شهود و امثال این موارد. نکتۀ مهم آن است که باید مصلحتی شرعی برای بیانکننده یا شنونده، یا کسیکه از غیبت او میشود، و یا غیر ایشان باشد.
🔹 در حقیقت، دلیل حرمت غیبت، مصلحت حفظ احترام مؤمن است، و از این رو اباحه و حرمت این کار، بر مدار بود و نبود مصلحت میگردد و در جایی که مصلحت راجح و بالاتری در کار باشد، اصل این کار حرام نخواهد بود.
🔸استثنای دوم: متجاهر به گناه
اگرچه غیبتِ خالی از مصلحت حرام است، ولی در عین حال جایی که غیبتشنوده آشکارا گناه میکند، از این قاعده مستثناست. در چنین مواردی غیبت، بدون رعایت مصلحت جایز است؛ چراکه چنین فردی با تجاهر به فسق و گناه آشکارایش حرمت و مصونیت خود را در برابر غیبت هتک کرده است. اخبار و روایات در جواز غیبت چنین فردی به حد استفاضه میرسد. از جمله در حدیث نقل شده از پیامبر اکرم(ص) میخوانیم: «کسیکه پوشش حیا را از خود کنار بزند، غیبت نخواهد داشت.»
🔹اقتضای اطلاق این دو دلیل و روایات دیگری که در همین مضمون وارد شدهاند، آن است که غیبت در مورد چنین فردی به غیبت در مورد گناهی که تجاهر بدان میکند اختصاص ندارد.
📌 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/a14991
#نقد_نظر
#فقه
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#اطلاعیه
◼️ إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون
« كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»
در ایام عزای آل الله «علیهم صلوات الله» و سوگوارۀ اسارت خاندان رسالت و حریم حضرت صدیقه طاهره «علیها السلام»
ارتحال بانوی پرهیزگار و معلم قرآن و مربی احکام و معارف دینی
"همسر آیت الله العظمی شبیری زنجانی مدّ ظلّه العالی"
که عمری را در راه خدمت به مقام فقاهت و مرجعیت و دستگیری از درماندگان و یادگیری و یاددهی آموزههای دینی سپری کرد را به اطلاع دوستان و محبان اهل بیت «علیهم السلام» میرساند.
مراسم متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔸 دعای برآورده شدن حوائج در حرم سامرا
أبو موسی منصوریّ نقل میکند که به حضرت امام هادی علیهالسلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم.
حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار میخوانم و از خداوند نیز تقاضا کردهام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است:
« يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد»
🔺الأمالي (للطوسي)، ص: ۲۸۰
@zanjani_net
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
◾️مهمّ است به چه نیّتی میرویم
عنْ قُدَامَةَ بْنِ ملك [مَالِكٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ كُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ.
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
کسی که امام حسین علیهالسلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو میریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده و در نتیجه هیچ آلودگی بر او باقی نمیماند و با هر قدمی که بر زمین میگذارد، حجّی برایش نوشته میشود و با هر قدمی که برمیدارد، عمرهای برایش ثبت میگردد.
📚 كامل الزيارات؛ ص۱۴۴
@madras_emb
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️در زیارت اینگونه باش ...
□ حضرت امام صادق علیهالسلام به كرّام بن عمرو فرمودند:
«إِذَا أَرَدْتَ أَنْتَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَزُرْهُ وَ أَنْتَ كَئِيبٌ حَزِينٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) قُتِلَ وَ هُوَ كَئِيبٌ حَزِينٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ
اى كرّام! هر گاه خواستی قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) را زيارت كنى پس آن حضرت را با حالى غمگين و حزين و هيئتى ژوليده و گرفته زيارت نما، زيرا حضرتش كشته شد در حالى كه محزون و غمگين و ژوليده و گرفته و گرسنه و تشنه بودند.
📚کامل الزیارات؛ ص۱۳۲
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند:
«مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) وَ لَا خَلَقَ خَلْقاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مِنْ عَلِيٍّ (علیه السلام)»
خداوند هیچ مخلوقی نیافریده است که برتر از محمد (صلی الله علیه وآله) باشد و بعد از محمد نیز هیچ مخلوقی نیافریده است که از علی (علیه السلام) برتر باشد.
📚بحار الأنوار، ج16، ص377
🏴 سالروز رحلت جانسوز حضرت سیدالمرسلین خاتم الانبیاء محمد مصطفی "صلی الله علیه وآله" و شهادت مظلومانه سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی "علیه السلام" تسلیت باد
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️قطعهای از بهشت
❖ حضرت امام هادی علیه السلام فرمودند:
کسی که از خدا حاجتی دارد، قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در شهر طوس با غسل زیارت کند و در بالاسر آن حضرت دو رکعت نماز زیارت بخواند و در قنوت نمازش حاجتش را از خدا بخواهد، خداوند دعای او را اجابت خواهد کرد البته در صورتی که حاجت او مربوط به قطع رحم و گناهان نباشد
وإِنَّ مَوْضِعَ قَبْرِهِ لَبُقْعَةٌ مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ أَحَلَّهُ دَارَ الْقَرَارِ
و همانا جايگاه قبر او قطعهای از بهشت است. هيچ مؤمنی آن را زيارت نمیکند، مگر آنکه خداوند او را از آتش (دوزخ) رهایی میبخشد و به سرای آرامش (بهشت) وارد میسازد.
🔺 الأمالي (شیخ صدوق)، ص 588
@zanjani_net
🔰نقد و نظر
✅ یک استثنا از پرداخت زکات به مؤمنان
🔸 در پرداخت زکات، شرط آن است که کسی که به او زکات را پرداخت میشود، مؤمن (شیعه) باشد. بنابراین به کافر زکات داده نمیشود. این حکم در میان عامۀ مسلمانان و شیعیان هیچ مخالفی ندارد. به باور فقیهان شیعه، همچنین است حکم زکات دادن به مخالف، و باورمندان به غیر حق از دیگر فرقههای مسلمانان. دلیل این حکم عبارت است از اجماع فقیهان، و نصوص متواتر.
🔹 از جمله در روایتی که زراه و بکیر و فضیل و محمد بن مسلم و برید، همگی از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل نمودهاند، که ایشان تصریح دارند: محل خرج نمودن زکات، اهل ولایت(شیعیان) است. حتی در برخی از روایات به تصریح، از پرداخت زکات به زیدیه منع شده است. همچنین در پارهای دیگر از روایات تأکید شده که محل خرج شدن زکات، جز در بین شیعیان نیست.
بنابراین اجمالاً ایمان شرط در پرداخت تمام اصناف زکات است؛ اما در عین حال این حکم نیز یک استثنا دارد:
🔸استثنای حکم: مؤلفة قلوبهم
استثنای پرداخت زکات به غیر شیعیان، مربوط به «مؤلفة قلوبهم» است. یعنی کسانی که برای نزدیکشدن و متمایل شدن قلب ایشان به حق، به آنها پول پرداخت میشود. مانند کافرانی که در جنگ برای گرایش پیدا کردن به سمت مسلمانان به آنها توجه میشود و یا برای مسلمان شدنشان چنین کمکهای مالی به ایشان پرداخت میشود. و یا ممکن است اعم از کفار و یا مسلمانان سست عقیده باشد.
ادامه این مقاله را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/a06116
#نقد_نظر
#فقه
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔆 توجه آیتالله خویی به حاشیۀ آیتالله بروجردی بر عروة الوثقی
استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری:
🔹آیت الله والد میفرمودند: من از آیت الله خویی پرسیدم شما در حاشیه به عروه، به کدام یک از حواشی نظر داشتید؟ ایشان بیان کرد ابتدا چهار حاشیه مد نظر داشتم: مرحوم سید ابوالحسن، مرحوم نایینی، مرحوم شیخ علی جواهری، مرحوم آل یاسین، و گمان نمیکردم در حواشی دیگر مطالب خاصی ذکر شده باشد، ولی با مطالعه حاشیه آیت الله بروجردی متوجه شدم ایشان نیز مطالبی دارند. از این رو به حاشیه ایشان نیز نظر داشتم.
📌 خارج فقه، سال 1403، ج1
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
✅ بزرگترين تجهيز در مقابل اختلالات عناصر فاسد، منعكس كردن معارف اهلبیت(ع) است
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹 بزرگان اهل سنّت هم به اين جهت اعتراف دارند كه اهلبیت علیهمالسلام بینظير هستند. مثلاً جاحظ با آن اعتقاداتش میگويد: شما چه كسی را سراغ داريد كه مانند حسن عسكری باشد؛ خودش، پدرش، جدش، و آباء او همه ممتازين افراد عالماند.
🔸 قبلاً از مرحوم آقای مغنيه نقل كردم كه ايشان میگفت: در مصر يک فيلسوف طبيعی و مادّی هست که میگويد در ميان اهلبيت، علومی مافوق علوم بشری هست!
👈 خلاصه آنچه كه در كتابهای ما از اهلبيت به وديعت گذاشته شده است، چه در معارف و چه در اخلاق و سنن و رشتههای ديگر، غنیترين معارف است كه هيچگونه كمبودی ندارد و اگر اين معارف برای مردم منعكس شود، به دليل اينكه مطابق فطرت است، بهترين اثر را در هدايت آنها دارد.
☀️ چه بسا اگر يک نفر هدايت شود، در اثر هدايت او، نسل بعدی او هم تا مدتها هدايت شوند و اين خدمت مرهون كسی است كه اين اقدام را انجام داده است.
🖋امروز در مقابل اختلالاتی كه عناصر فاسد از اين طرف و آن طرف در مقابل مكتب دارند و به هر قيمتی میخواهند مكتب را بكوبند، منعكس كردن اين معارف، بزرگترين تجهيزات برای جلوگيری از آنهاست كه البته وقتی با اخلاص همراه باشد، مورد تأييد خداوند قرار گرفته و ان شاء الله به دنبال آن موفقيت خواهد بود.
📌پ.ن: امام عسگری(ع) در موقع مرگ جاحظ 22 سال داشتهاند و جاحظ در كمتر از اين سنّ، حضرت را درک كرده و اين جمله را گفته است.
📝 بیانات آیتالله العظمی شبیری زنجانی در جلسه 52 خارج نکاح، به تاریخ 25 آذرماه 1377
#امام_عسکری(ع)
#مکتب
#جاحظ
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi