eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
454 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
📛 شایعه 📛 «واکسن COVID-19 به علت وجود موادی همچون آلومینیوم ،سرب و جیوه دارای ماده ای سمی است که وارد مغز می شود و باعث انواع بیماری می گردد.» ❇️ پاسخ ❇️ 🔺در ترکیبات موجود در واکسن های تایید شده ی کرونا، در برخی عنصر آلومینیوم اصلا وجود ندارد و در برخی نیز، آلومینیومی بسیار کمتر از حدمجاز برای بدن، وجود دارد. این مقدار آلومینیوم که برای تقویت پاسخ ایمنی بدن در واکسن به کار می رود، کمتر از آلومینیوم موجود در یک لیتر شیرخشک و همچنین میزان آلومینیومی است که در چیزهایی که روزانه می خوریم، می نوشیم و لمس می کنیم، وجود دارد و قطعا برای بدن تولید خطر نخواهد کرد. لازم به ذکر است بسیاری از واکسن های تولید شده از سال ۱۹۳۰ تا به امروز حاوی عنصر آلومینیوم بوده‌اند.💉 🔺برخی واکسن ها حاوی ماده نگهدارنده تیمرسال (Thimerosal) هستند که برپایه ی جیوه است. این ماده برای جلوگیری از رشد میکروب ها در طول فرایند تولید به واکسن اضافه می شود. استفاده از تیمرسال در محصولات پزشکی بسیار ایمن است. مطالعات نشان داده‌اند دوزهای پایین تیمرسال در واکسن ها آسیب زا نیستند. 🔺با دقت در محتویات واکسن های تایید شده ی جهانی، وجود سرب در واکسن نیز مشاهده نمی‌گردد. منبع: https://wikihoax.org ..................... 🆔 @mh_shkan
🔰«رئیسی هراسی» اینبار با شایعه فیلترینگ 🔸بنگاه تخریب و عملیات روانی در دروغی آشکار نسبت به یکی از نمایندگان مجلس، فیلترینگ فضای مجازی را از برنامه‌های رئیسی اعلام کرده‌اند که این موضوع به شدت تکذیب می‌شود. 1️⃣ پیش از این اعلام شد که تقی پور هیچ سمتی در ستادهای حجت الاسلام رئیسی ندارد. 2️⃣ وی همچنین در مصاحبه ای رسمی اعلام کرده طرحی که در مجلس تدوین و ارائه کرده ارتباطی با فیلترینگ نداشته و عنوان آن «یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات ملی» بوده که درباره اشتراک گذاری اطلاعات برای مدیریت بهتر کشور و استفاده از آنها در برنامه‌ریزی‌هاست. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔰 واکنش سازمان غذاودارو به ادعای مهرعلیزاده در مورد واکسن کرونا 🔹سخنگوی سازمان غذاودارو: اظهارات نمایشی دردی را دوا نخواهد کرد. جایی واکسن کرونا ده تا و صدتا و هزارتا نمی‌فروشد مگر در بازار سیاه و واکسن فیک! منتظر می‌مانیم نامزد مدعی، فهرست مدعیان واردات واکسن مورد نظر خود، مستندات اصالت کالای ادعایی و پروفرم‌ها را ارائه کند. 🔸 امروز در گفته بود که واکسن کرونا ۱۰ دلار است و بخش خصوصی از ۱۰ تا و ۱۰۰۰ تا می‎تواند واکسن وارد کند و همه واکسینه شوند. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔺 بی‌ربط حرف زدن مهرعلیزاده!! ..................... 🆔 @mh_shkan
🔰 آیا رئیس جمهور لزوما باید مدرک یا تخصص اقتصادی داشته باشد؟ ⁉️ 🔺 جناب همتی گفتند رئیس جمهور باید اقتصاد بدونه وگرنه هر کسی میاد یه چیزی میگه، شما چه جوری میخوای بفهمی درست کدومه؟ ❗️امام هم اقتصاد نخوانده بود اما مبانی محکم دستش بود. رهبرانقلاب هم به همین شکل. کلاً اینکه کسی بخواد همه موضوعات رو فقط از یک زاویه نگاه کنه، خودش مشکل‌زاست نه راه‌حل! 👈این شبهه در هر چیزی وارد هست، مثل اینکه در مناظرات بعدی به آقای همتی گفته بشه شما تخصص سیاست خارجی نداری پس در موردش چطور میخوای تصمیم بگیری یا در مورد فرهنگ نمی‌دونی پس بعداً دودش می‌ره تا چشم مردم و ... ✅ به بزرگترین قدرت‌های اقتصادی دنیا مراجعه بفرمایید: 1️⃣ آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان، که آقای مهرعلیزاده می‌خواهد الگوی اقتصادی آنجا را پیاده کند، دکترای شیمی فیزیک دارد.🇩🇪 2️⃣ بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دکتری حقوق دارد.🇺🇸 3️⃣ شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، دکتری حقوق دارد.🇨🇳 4️⃣ یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن، لیسانس حقوق دارد.🇯🇵 4️⃣ بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، وارد رشته ادبیات کلاسیک شد، اما موفق به گرفتن مدرک کارشناسی هم نشد.🇬🇧 5️⃣ نارندرا مودی، نخست وزیر هند، فوق لیسانی علوم سیاسی دارد. ولی برخی معتقدند مدرک فوق دیپلم و کارشناسی او جعلی است.🇮🇳 6️⃣ امانوئل ماکرون، نخست وزیر فرانسه، فوق لیسانس فلسفه دارد.🇫🇷 7️⃣ جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا کارشناسی ادبیات دارد، سپس در رشته‌هایی مثل نمایش، زبان فرانسوی، مطالعات اجتماعی و ریاضیات درس خوانده است!!🇨🇦 🔺 در ضمن آقای همتی؛ عملکرد خودتان که دم از اقتصاد میزنید را در بانک مرکزی و قیمت‌های سرسام‌آور دلار وسکه را دیدیم... ..................... 🆔 @mh_shkan
تکذیب ادعای عبدالناصر همتی 🛑 سید ابراهیم رئیسی در جلسه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حضور نداشت 🔹عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در بخشی از صحبت‌های خود در دومین مرحله از مناظرات انتخاباتی، سید ابراهیم رئیسی را به حضور در جلسه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم مخالفت وی با این موضوع متهم کرد و گفت: "من مجبور بودم این مصوبه شما در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا را اجرا کنم." 🔸اما با بررسی‌های انجام شده در مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص شد که ادعای مطرح‌شده کذب محض است و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ۵ خرداد ۱۳۹۷، یعنی حدودا ۹ ماه قبل از انتصاب رئیسی به سمت ریاست قوه قضائیه، تشکیل شده است. 🔸لازم به ذکر است که سید ابراهیم رئیسی پس از انتصاب به ریاست قوه قضائیه در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶، برای نخستین بار در روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۸، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شرکت کرد و این درحالی است که دولت در فروردین ۱۳۹۷ در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفت و مصوبه داشت. ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️ شایعه👇👇👇 رئیسی: انتقال آب شرب به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان و قم با جدیت ادامه خواهد يافت. برای جبران کمبود آب در خوزستان، باید کشاورزی در خوزستان محدود شود. خمین محل تولد امام راحل است و قم مرکز جهان تشیع است.و تأمین آب قم از تأمین آب در خوزستان واجب تر است. من به مردم قم قول می‌دهم تأمین آب قم در اولویت اول دولت من خواهد بود و تلاش می‌کنم آب مورد نیاز کشاورزی استان قم را نیز تأمین کنم ✅ پاسخ👇👇👇 📌رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در خوزستان اخبار منتشر شده در فضای مجازی منصوب به رئیسی مبنی بر لزوم انتقال آب خوزستان را تکذیب کرد. 👈به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان؛ از روز گذشته مصاحبه‌ای به نقل از ابراهیم رئیسی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن از لزوم انتقال آب خوزستان به استان‌های دیگر و محدود کردن کشاورزی استان حمایت شده است. 🔴حجت الاسلام علیرضا فاطمی نژاد رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در خوزستان ضمن تکذیب این خبر گفت: متن منتشر شده به نقل از آیت الله رئیسی صحت ندارد و با هدف هراس مردم خوزستان از نامزد اصلح انتخابات طراحی شده است. 👈وی با درخواست از همه داوطلبان و حامیان بر رعایت اخلاق انتخاباتی و تقوای سیاسی بیان داشت: دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری نیز تهمت‌های فراوانی به ابراهیم رئیسی زده شد و مردم امروز نتیجه این رفتار‌های غلط را در زندگی خود و در وضعیت کشور به وضوح مشاهده می‌کنند. حجت الاسلام فاطمی‌نژاد تصریح کرد: از علل اصلی علاقمندی مردم به ابراهیم رئیسی، عزم جدی او برای تحقق عدالت اجتماعی بوده و انتقال آب خوزستان و نابودی زمین‌های کشاورزی با روحیه عدالت‌جویی او سازگار نبوده و از اساس جعلی و کذب است. ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️ شبهه 👇👇👇 شکایت رحمت اله بیگدلی از رئیسی به دادستان کل کشور و شورای نگهبان به خاطر شائبه تخلف از قانون منع اشتعال به تحصیل کارگزاران ج ا ایران........ ✅ پاسخ👇👇👇 1️⃣ متاسفانه از این ادعاهای غیرعالمانه و واهی در کارنامه بیگدلی به عنوان یار سابق شیخ مهدی کروبی بارها مشاهده شده است. 2️⃣ قانون چنین ممنوعیتی ندارد بلکه در ساعات اداری مستلزم ماموریت تحصیلی یا مرخصی است. 🔹ماده (2) آئین نامه اجرایی همین قانون ادعایی (مصوب 1373) به صراحت اعلام داشته «ادامه تحصیل کارگزاران در خارج از ساعات اداری یا با استفاده از مرخصی با رعایت قوانین‌و مقررات مربوط مجاز است» 3️⃣ از فردی که خود را دکتر و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان معرفی میکند انتظار حداقلی این است که تعداد واحدهای محدود آموزشی و پاره وقت بودن دکترا را بداند! ؛ 4️⃣ بیگدلی در حالی روی سال 92 و معاون اولی رئیسی مانور میدهد که اگر تعصبات حزبی می تواند با اندک تحقیق اینترنتی متوجه شود زمان قبولی جناب رئیسی سال 80 بوده و ایشان تا سال 83 معاون اول نبوده است. هر چند معاون اولی هم منعی برای ادامه تحصیل ندارد. هدف که تخریب باشد حقایق بایست تقطیع یا سانسور شود! 5️⃣ با توجه به جایگاه علمی بالا و توجه جدی به امر پژوهش در مدرسه عالی شهید مطهری ، حجت الاسلام رئیسی بعد از انتشار چند مقاله و کتاب با موضوعات قواعد فقه، وقف و... در سال 1392 با دفاعاز رساله شان با موضوع(تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق) موفق به اخذ دکتری گردید. 6️⃣ اکنون که سطح نازل و سخیف ادعای واهی جناب بیگدلی عیان شد نوبت آن است متولیان دانشگاه آزاد کشور، جوانان و اساتید محترم استان زنجان از شرایط و نحوه اخذ مدرک بیگدلی تحقیق بیشتری کنند! ؛ چگونه ممکن است یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد به برخی بدیهیات واقف نباشد و برای دیده شدن بدون تحقیق شبهه پراکنی نماید!!‼️ ✍️ محمدصادق سلطانزاده بشرویه ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️ شبهه 👇👇👇 سوال: در روزنامه کیهان تاریخ 1358/10/09 از قول امام(ره) بیان شده است روحانیون نباید رئیس جمهور شوند؛ ولی حالا رئیس جمهور روحانی، رئیس قوه قضاییه روحانی و بسیاری از پست های مدیریتی در دست روحانیت است، آیا این خلاف گفته امام(ره) نیست؟ ✅ پاسخ👇👇👇 🔰در نحوه مواجهه امام با مسئولیت اجرایی روحانیون اگر توجه به اقتضائات زمان نداشته باشیم شاید تصور شود امام(ره) رویکرد دوگانه‌ای داشته‌اند؛ زیرا ایشان قبل از پیروزی انقلاب می فرمودند: «روحانی...خودش رئیس جمهور نشود لکن در ریاست جمهوری نقش داشته باشد و کنترل کند.» امام حتی در کتاب «کشف اسرار» خود تصریح می کند: «این که می گویند حکومت باید به دست فقیه باشد نه آن که فقیه باید شاه و وزیر و سرلشگر و سپاهی و سپور باشد بلکه فقیه باید نظارت در قوه تقنینیه و در قوه مجریه ممالک اسلامی داشته باشد.» 👈اما آنچه در عمل اتفاق می افتد، روی کار آمدن روحانیون و مسئولیت گرفتن آنها است! اما چرا امام پذیرفتند و مخالفت نکردند ؟⁉️ 🔰در واقع امام(ره) شأن یک روحانی را بالاتر از این می‌داند که کار اجرایی کند. در اندیشه امام روحانیت باید هادی و ناظر باشند در ابتدای پیروزی انقلاب هم همین سیاست پیاده شد و افرادی مثل مهندس بازرگان قدرت را به دست گرفتند اما اقتضای زمان و عملکرد دولت موقت و برخی مسولین غیر روحانی امام را به این باور رساند تا پرورش نیروهای کارآمد و کارا، روحانیت و عالمان اسلامی پست های کلیدی را در دست بگیرند و جامعه را به سوی اهداف و آرمان هایش هدایت کنند. ایشان در سخنرانی خود می فرمایند: « چنانچه همه متصديان روحاني كه هستند الآن از باب اينكه مي بينند كه نمي تواند و نخواهد توانست كسان ديگر اداره اين كشور را آن طوري كه اسلام مي خواهد اداره بكند و ما تجربه كرديم كه نشد اين آقايان با اينكه شغلشان اين نيست و حالا من عرض مي كنم كه بناي روحانيون بر اين نيست كه حكومت را بگيرند. حكومت چيست ؟ بناي روحانيون بر اين است كه اسلام را حفظ كنند 🔰. ما گمان مي كرديم كه در بين روشنفكران ما ـ به اصطلاح ـ خوب اشخاصي پيدا مي شوند كه متعهدند و حفظ مي كنند اين را. اگر حالا هم پيدا شد يك همچو اشخاصي يك همچو جمعيت هايي آقايان پست هاي مهم تر دارند مي روند سراغ كارشان ; آقاي هاشمي هم مي روند. آقاي خامنه اي هم مي روند و همه كساني كه متصدي هستند. اما ما چه بكنيم امروز وضع ما وضع ايران وضع گرفتاري هاي داخلي و خارجي جوري است كه بدون اينها نمي شود اداره كرد اين مملكت را يا مي كشانندش به طرف آمريكا و يا كمونيسم ; يا مي كشانندش به طرف امريكا و سرمايه داري كنيم يا مي كشانندش طرف كمونيسم و آن بساط . » 📚صحيفه امام ج 16 ص 466 ..................... 🆔 @mh_shkan
با اینهمه مشکلات، باز هم رأی بدم؟! 👈🏼 انتخابات، اساساً یه حرکت رو به جلوست و ما در انتخابات، برای آینده تصمیم میگیریم؛ در حالی که مشکلات فعلی، ناشی از اقدامات گذشته است. 🔹 طبق منطق بعضیا، چون در گذشته مشکلاتی ایجاد شده، نباید برای فردا برنامه‌ریزی کرد!!! 🙄 🔹 اساساً وقتی مشکلات بیشتر میشه، حساسیت ما نسبت به کشورمون هم باید بیشتر بشه و احساس وظیفه بیشتری در قبال کشورمون داشته باشیم؛ نه اینکه کنار بکشیم و بی‌تفاوت بشیم! 🔹 هرچی کشور در وضعیت بحرانی‌تری قرار بگیره، باید بیشتر مراقبت کرد. 🔹 مثل بدن انسان که وقتی بیمار میشه، نیاز به مراقبت بیشتری داره، هر چه این بیماری شدیدتر بشه، مراقبت و درمان هم باید با جدیت بیشتری انجام بگیره. 🔹 حالا که مشکلات نسبت به سال‌های پیش بیشتر شده، تازه اگه کسی در دوره‌های قبلی هم شرکت نمیکرده، این دوره حتما باید شرکت کنه... 👈🏼 چون کشور در وضعیت حساس‌تری قرار گرفته و نیاز به «یک انتخاب درست» بیشتر از همیشه احساس میشه. ✔️ وجود مشکلات، به هیچ عنوان، نمیتونه مانعِ شرکت در انتخابات باشه. ⚠️ افراد با «رأی ندادن» در واقع یک واکنش هیجانی و احساسی در اعتراض به وضع موجود از خودشون نشون میدن که هیچ نتیجه‌ای هم در پی نخواهد داشت. ..................... 🆔 @mh_shkan
خاڪ قم گشته مقدس از جلال فاطمه نور باران گشته این شهر از جمال فاطمه گرچه شهر قم شده گنجینه علم و ادب قطره‌ای باشد ز دریای ڪمـال فاطمه (س)🌺🌺 🎊🎊 🌺🌺 ..................... 🆔 @mh_shkan
🔰 اگر پرسیدند:"چه فایده؟ اینا هم بیایند مثل همان‌ها هستند"؛ ✅ این چند مورد را مرور کنید: مجلس یازدهم را موافقم باشیم یا مخالف، نمونه‌ای است برای نقش صندوق (رای) در اصلاح و تغییر. 🔹-قانون راهبردی برای لغو تحریم؛ هم قفل صنعت هسته‌ای را باز کرد و هم دست تیم مذاکره را 🔸-قانون مالیات بر خانه‌های خالی؛ ثمره‌اش هم شد مبارزه با احتکار و کنترل سوداگری 🔹-تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مانع سفته بازی در مسکن می‌شود 🔸-تصویب طرح امنیت غذایی در کشور که این اوضاع نابسامان را سامان می‌بخشد. 🔹-تامین منابع همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها 🔸-کاهش تبعیض مالیات بین پولدارها و سلبریتی‌ها 🔹-افزایش چند برابری حقوق سربازها 🔸-نظارت بر خصوصی سازی‌ها مساله دار 🔹-افزایش وام ازدواج 🔸-وام ویژه برای خانوارهای صاحب فرزند و بدون مسکن 🔹-سفرهای استانی رئیس مجلس 🔸-به حرکت وادار کردن دولتی‌ها با کمترین تنش و.... ✍️@mahdian_mohsen ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه ⛔️ چطور آقای همتی که 2 سال مسئول بانک مرکزی بود را مقصر وضع موجود می‌دانید اما آقای رئیسی که سالها معاون آقای لاریجانی در قوه قضائیه بود و از فسادها خبر داشت و کاری نکرد را مقصر نمی‌دانید؟ ❇️ پاسخ ❇️ ❶ ⇦✔️ اولا سمت اجرایی با نظارتی متفاوت است. معاون قوه‌قضائیه سمت نظارتی دارد ولی رئیس بانک مرکزی سمت اجرائی است. ✔️ ثانیا مقایسه رئیس یک ارگان با معاون ارگان دیگر مقایسه کامل و صحیحی نیست. برای مقایسه صحیح باید رئیس یک ارگان را با رئیس ارگان دیگر ، معاون را با معاون و... مقایسه کرد. ✔️ ثالثا معاون در هر پستی تابع تصمیمات رئیس است. ❷⇦❌ جایگاه جناب همتی یک جایگاه اجرایی بود. مدیر بانک مرکزی هم مدیریت بانک‌ها را بر عهده دارد و هم بحث چاپ پول و پول بدون پشتوانه زیر نظر بانک مرکزی بود که جناب زاکانی نیز در مناظره به آن پرداخت. ❸⇦ ✅ اما در مورد مسئولیت آیت الله رئیسی: مسئولیت‌های آیت الله رئیسی در دوره جناب آملی لاریجانی،جنبه اجرایی نداشت؛ یعنی مسئولیت ایشان به اندازه مسئولیت رئیس قوه قضائیه، آن بُعد اجرایی و قاطعیت را نداشت. 🔺آنچیزی که مهم است کارهایی است که در زمان ریاست قوه انجام دادند اختیارات معاون که بیشتر بررسی و نظارتی هست کجا اختیارات رئیس قوه کجا!! 🔺معاون اول کارهای رئیس قوه را سروسامان می‌دهد و همچنین هماهنگی با معاونت ها، برگزاری جلسات با روسای دادگستری، دریافت وبررسی بخش‌نامه‌ها و ... است. ✖️ معاون مستقلا تحول آنچنانی نمی‌تواند ایجاد کند همانطور که مشاهده کردیم اختیارات و تحولات قوه قضائیه در دوران ریاست ایشان شکل گرفت و نه معاونتشان و همین دلیلی است بر اینکه معاون اختیاراتش در مقایسه با رئیس چقدر محدود است. 🔺 اگر ایشان هم تصمیمات مستقیمی داشتند که با اهمال ایشان مشکلاتی بوجود آمده بود صحبت شما درست بود درحالی که چنین چیزی وجود ندارد . و اتفاقا ایشان در سازمان بازرسی که کارشان جنبه اجرایی داشت (برخلاف معاونت قوه که نظارتی بود)کارنامه بسیار خوبی دارند. 🔺پی‌نوشت: آنقدر کارنامه آیت‌الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه خوب بوده که این دوستان برای تخریب ایشان دوره معاونت ایشان که اختیار آنچنانی نداشت وتابع رئیس دستگاه قضا بوده را به عنوان ضعف ایشان عَلَم می‌کنند و ناخواسته عملکرد ایشان در ریاست قوه را تایید کرده‌اند. ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ متن شبهه ⛔️ مریدی از شیخی پرسید: آیا استفاده تبلیغاتی از زن حرام است؟! شیخ پاسخ گفت: آری! مرید دیگری گفت: پس چرا خداوند برای تبلیغ بهشت خود از حوری استفاده نموده است؟! ❇️ پاسخ شبهه ❇️ ✅ نڪته/1🔻 حوریان بهشتی اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. «واژه حور بر مذکر و مونث هر دو اطلاق می‌شود و مفهوم گسترده‌ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل می‌شود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن» (پیام قرآن، ج۶، ص۲۰۲) • امیرمومنان می‌فرمایند: «در بهشت بازاری است که در آن خرید و فروش نیست، تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود» (بحار الانوار، ج۸، ص۱۴۸) ✅ نڪته/2🔻 استفاده ابزاری از زن به این است که زن وسیله شود برای دستیابی به کالای پست و بی‌ارزش، مثلا امروز برای تبلیغ انواع کالاها از زنان استفاده میشود تا آنان با چهره و اندام زیبایشان مشتریان را جذب کنند و یا برای فروش اجناس گوناگون فروشنده زن درخواست می‌شود تا مشتریان جذب زیبایی زن شده و اجناس به واسطه زنان فروخته شود. 👈این میشود نگاه ابزاری به زن و اسلام با این عمل مخالف است زیرا شان و مقام زن بیش از اینهاست که بازیچه دست افراد گوناگون واقع شود تا یک‌سری افراد به سود بیشتر دست پیدا کنند. اسلام به زن مقام و ارزشی بس والا داده است تا آنجایی که امام صادق فرمود: «یک زن صالحه از هزار مرد ناصالح ارزش و مقامش بیشتر است» (وسائل‌الشیعه ج۲۰، ص۱۷۲) ✅ نڪته/3🔻 مساله وعده دادن خداوند به حوریان بهشتی با نگاه ابزاری به زن از سه جهت دارای تفاوت است؛ ❶- حوریان بهشتی هدف هستند اما در نگاه ابزاری به زن بانوان هدف نیستند بلکه هدف فروش کالا ست و زن ابزار واقع میشود برای فروش جنس و کالا و این قبیح و زشت است. اما در نگاه دینی حوریان بهشتی خودشان هدف هستند زیرا جزو نعمات بهشتی محسوب میشوند واگر خداوند از آنان به عنوان نعمات بهشتی وعده داده است فلسفه روشنی دارد که در قسمت اول به آن اشاره شد. بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نیست. ❷- در نگاه ابزاری به زن، زن وسیله واقع میشود برای دست‌یابی به یک جنس پست و بی‌ارزش که شان زن بسیار برتر از آن می‌باشد اما در وعده‌های الهی خداوند به حوریان، هدف نعمات بی‌نظیر بهشتی است که همانند انان هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است. ❸- غرض خداوند از وعده‌دادن به نعمات بهشتی و حوریان توجه دادن مردم به صفات و افعال شایسته‌ای ست که نتیجه آن بهره‌مندی از نعمات بهشتی است و این سبب تربیت و سازندگی خود مردم است اما چنین مطلبی در نگاه ابزاری به زن وجود ندارد. ✅ نڪته/4🔻 این که فردی برای رسیدن به حوریان و همسران بهشتی و سایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت کردن، عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است. • حضرت علی(ع) فرموده: «گروهی خدا را از روی رغبت و میل به نعمت‌های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است و عده‌ای او را از روی ترس پرستیدند و این عبادت بردگان است و جمعی دیگر خدا را برای شکر نعمت‌ها "و اینکه شایسته عبادت است پرستیدند" این عبادت آزادگان است» (نهج البلاغه، حکمت۲۳۷) 🔺و در آخر اینکه ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر میشود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد. اساسا جسم و روح دو همزاد به هم‌پیوسته هستند همانگونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی‌توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره‌گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی‌توانند باشند. «نعمت‌های جسمانی بهشت مانند نعمت‌های معنوی آن بسیار متنوع و گسترده و جالب است و قرآن روی آن بسیار تاکید کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال و صفات و فضایلی که سرچشمه این مواهب است جلب کند زیرا نوع بشر بیش از آنکه به نعمت‌های روحانی بیندیشند توجه به مواهب جسمانی دارند» (پیام قران، ج۶، ص۱۷۵) نعمت‌های بهشتی اختصاص به نعمت‌های جسمانی ندارد بلکه قرآن از یک سری نعمت‌های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان میگوید از جمله: • احترام مخصوص (زمر۷۳) • محیطی سرشار از صلح و صفا (انعام۱۳۷ / حجر۴۷) • امنیت و زوال خوف (دخان۵۱) • دوستان موافق و رفیقان با وفا (نساء ۶۹/۷۰) • نشاط فوق العاده درونی (مطففین۲۴) • احساس خشنودی خداوند (آل عمران۱۵) • نظر خدا به آنها (قیامت ۲۲/۲۳) • آنچه بخواهند به آنها داده می‌شوند (شوری۲۲) 🌐 منبع: @Rahnamye_Behesht ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️متن شبهه👇👇👇 خامنه ای که پیشتر در پاسخ به یک استفتا گفته بود زن بدون اجازه شوهر نمی تواند از منزل خارج شود، اخیرا در پاسخ به یک استفتا دیگر گفته زن برای خروج از خانه جهت رای دادن، نیازی به اجازه شوهر ندارد. بی دلیل نیست که خمینی گفته بود حفظ نظام از نماز و امام زمان هم واجب تر است! وقتی صحبت به خطر افتادن قدرت بشود، به راحتی مقدساتی که برایش آدم می کشند، کنار می گذارند و به صندلی قدرت می چسبند. ✅ پاسخ شبهه👇👇👇 🔷 خروج زن از منزل بدون اذن شوهر جایز نیست. اما این حکم قیدی دارد که در مواقع ضرورت و برای انجام امور واجب می تواند بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود. مثلا برای سفر حج واجب، برای کسب معاش ضروری و ... 🔷 یکی از واجباتی که زن برای آن می تواند طبق نظر مشهور از منزل خارج شود شرکت در انتخابات است چرا که زن حق تعیین سرنوشت خود را دارد، نسبت به امور مسلمین نباید بی تفاوت باشد و شرکت در انتخابات موجب ناامیدی دشمنان اسلام و انقلاب و تقویت نظام اسلامی می شود. 🔶 شرکت در انتخابات چنانکه گفته شده و مراجع تقلید نیز فتوا داده اند واجب شرعی است. اولا، مردم در باب حکومت مسئول اند. چرا که رسول خدا (ص) می فرمایند: کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ (بحار،ج 72، ص 38) کسی که نسبت به امور جامعه اسلامی بی توجه باشد مسلمان واقعی نیست. مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم، (کافی، 2، 184) امیرالمومنین علیه السلام یکی از حقوق پروردگار را همکاری برای اقامه حق در جامعه می دانند. مِن واجِبِ حُقُوقِ اللّه ِ عَلَى العِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلى إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم، (نهج البلاغه، خ 216) 🔶 از جهت امر به معروف و نهی از منکر هم مردم وظیفه دارند در امر حکومت و انتخابات شرکت کنند چرا که از مهمترین معروفها برپاداشتن حکومت حق و عدل است. از جهت نهی از منکر نیز دخالت مردم در حکومت و انتخابات ضرورت دارد چرا که مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم است. امام علی علیه السلام می فرمایند: اَخَذَ اللّهُ‌ عَلَى‌ العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم، (نهج البلاغه، خ 3) 🔶 مردم حق دارند سرنوشت خویش را خود تعیین کنند و اکنون انتخابات زمینه ی چنین امری را فراهم می کند. حکومت نیاز به پشوانه مردمی و مقبولیت مردمی دارد و بدون حمایت و رای مردم اجرای حکومت دینی ممکن نیست. قرآن کریم به رسول اکرم (ص) توصیه می کند که در امور مربوط به مردم با آنها مشورت کن. وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ، (آل عمران، 159) انتخابات مشورت با مردم در امر حکومت است. 🔶 رای ندادن مردم موجب خوشنودی دشمنان اسلام و رای دادن مردم موجب ناراحتی آنان می شود. قرآن کریم از به خشم درآوردن دشمنان اسلام تمجید کرده است. وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ، (توبه، 120) 🔷 تشکیل حکومت دینی و اجرای قوانین الهی آرزوی تمام انبیاء الهی و ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است. نماز هر چند اهمیت خاصی دارد اما از فروع دین است، اما حفظ نظام یک اصل ضروری دین است، چرا که اگر نظام اسلامی به خطر بیفتند اصل دین به خطر می افتد. حفظ نظام اسلامی از حفظ جان امام زمان ارواحنافداه هم واجب تر است، چرا که خود ائمه اطهار جان خود را فدای اسلام کردند. 🔷 حفظ نظام اسلامی یک ضرورت است که حتی خود رهبر جامعه و تمام مسئولین جامعه باید جان خود را فدای آن کنند. اصلا حفظ قدرت و ریاست مطرح نیست بلکه حفظ نظام حفظ اسلام و تمام ارزشهای انسانی و اسلامی است. ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️متن شبهه👇👇👇 جوانی برای تماشای فیلم مورد علاقه اش به سالن سینما رفت در حین تماشای فیلم مرد میانسالی که در کنار او نشسته بود بهش گفت به نظر تو آرتیست فیلم با اسبش از روی این درّه میپره یا نه؟ جوان گفت نمیپره مرد میانسال گفت سر صد هزار تومان شرط میبندم که میپره جوان قبول کرد و اسب از راه رسید و نپرید فیلم که تمام شد مرد میانسال مبلغ صد هزار تومان به جوان داد جوان خندید و پول را نگرفت و به مرد گفت پولت را درجیبت بگذار من قبلا یکبار این فیلم را دیده بودم مرد با عصبانیت گفت من خودم چهار بار این فیلم رو دیدم ولی به خودم گفتم این بار حتماً میپره این لطیفه شیرین حکایت 28 خرداد ماه است که خیلیها فکر میکنن این دفعه حتماً رئیس جمهور خوبی انتخاب میکنن ✅ پاسخ شبهه👇👇👇 🔰 انتخاب های رئیس جمهورهای مختلف در دنیا نشان داده که هر کسی ویژگی های خاص خودش را دارد. 🔰 یکی با انصاف و با وجدان ، دارای روحیه خدمت و دیگری متفاوت. 🔰 رئیس جمهوری در ایران هم همین گونه است. 🔰 بین بنی صدر و شهید رجایی تفاوت بی اندازه است 🔰 بین خاتمی و احمدی نژاد تفاوت بی اندازه است 🔰لذا باید برای تحول وارد میدان شد و انشالله تحول حاصل خواهد شد. 🔰 نباید گفت که این و آن فرقی ندارد. فرق دارد. یکی کشور را به پیش می برد و دیگری و عقب می برد. پس همه یکی نیستند. 🔰 بله آن فیلم تغییر نمی کند و انتظار آن پیرمرد نشان می دهد که او از ناحیه عقل تعطیل است 🔰 همچنین مساوی قرار دادن تحول ریاست جمهوری با یک فیلم سینمایی خود یک مغالعه است 🔰 انتظار تغییر در یک فیلم غیر عقلانی وی وارد شدن برای تحول و تغییر در ریاست جمهوری یک امر کاملا عقلانی است ..................... 🆔 @mh_shkan
حکم شرعی کاشت ناخن برای خانم ها از دیدگاه مراجع طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند. امام خمینی (ره) نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو). آیت الله خامنه ای در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.( استفتائات آیت الله خامنه ای ) آیت الله مکارم شیرازی در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی ) آیت الله صافی گلپایگانی کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند. ( استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی) آیت الله سیستانی از ایشان سوال پرسیده شده است که:برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟ پاسخ:غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود. اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.(استفتائات آیت الله سیستانی) آیت الله بهجت شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزء بدن او نمی شود؛ چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به دلیل این که اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال به وجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. اما اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند. ( استفتائات آیت الله بهجت) آیت الله فاضل لنکرانی اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد و چنین ناخنی، زینت محسوب می شود. آیت الله وحید خراسانی اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره ای گرفته و هم تیمم نماید. همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود. ( استفتاء و توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص251، م344) آیت الله نوری همدانی: چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. (استفتائات آیت الله همدانی) آیت الله هادوی تهرانی: اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است. (استفتائات آیت الله هادوی تهرانی) آیت الله شبیری زنجانی
کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره ای نیز بگیرد.چنین ناخنی زینت محسوب نمی شود و موکول به نظر عرف است. (استفتائات آیت الله شبیری زنجانی) حکم شرعی اکستنشن و کاشت مژه چیست؟ آیا کاشت مژه برای غسل و وضو مشکل ایجاد می کند؟ آیت الله خامنه ای : چنانچه قبل از انجام این کار در شرایطی هستید که نیاز به انجام غسل و وضو ندارید (ایام حیض)؛ به ذاته مشکلی ندارد، اما اگر می خواهید غسل کنید و این کار مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل شود، اشکال دارد و مجاز نیست. اما اگر بعد از انجام اکستنشن متوجه شدید که مانع وضو هست حکم این است که:اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای شما ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعی باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعی که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره ای می شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوی جبیره ای عمل کند؛ یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید. (استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای) آیت الله سیستانی : اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. (استفتاء از دفتر آیت الله سیستانی) آیت الله صافی گلپایگانی : چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. (استفتاء از دفتر آیت الله گلپایگانی) آیت الله مکارم شیرازی : اگر در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به اندازه یک عدس باشد مجاز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمی شود چنانچه بیشتر از مقدار یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست. (استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی) آیت الله هادوی تهرانی : اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست، در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند. (استفتاء از دفتر آیت الله هادوی تهرانی) آیت الله نوری همدانی: چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. (استفتاء از دفتر آیت الله همدانی) حکم کاشت ناخن توضیح برخی از این اصطلاحات فتوا و استفتائات مراجع به شرح زیر است: عُسر و حَرَج:مشقت و سختی غیر قابل تحمل احتیاط واجب:مواردی که فرد می تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند. وضوی جبیره:کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است. چند نکته درباره استفتائات مراجع: 1ـ منظور از عبارت «فی نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد. 2ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت های بدن، ضروری می باشد و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نیست، بنابراین هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است. 3ـ در مدت زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می نماید، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می شود. 4ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن بوده و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولا غیر قابل تحمل است، طبق نظر بیشتر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می شود، اماشخص نباید از روی عمد برای خود چنین جبیره ای به وجود آورد. 5ـ اگر چیزی در بدن مانع از وضو و غسل شود، که قابل برداشتن باشد مانند لاک، چسب، قیر و ... بایداز روی بدن برداشته شود. تمامی احکام ذکر شده برای وضو و غسل، به دلیل بودن مقدمه برای نماز دارای اهمیت هستند. بنابراین اگر وضو و غسل شخصی صحیح نباشد، نماز او باطل می شود. ..................... 🆔 @mh_shkan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 به یک دروغ | فیلم اخیر یک روحانی ارتباطی با سیدابراهیم‌رئیسی ندارد ➕در ساعات گذشته فیلمی از مجادله یک روحانی با یک فرد منتشر شده که برخی صفحات این فیلم را به سیدابراهیم رئیسی منتسب کرده‌اند. ➕فیلم کامل این اتفاق برای تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود. جهت حفظ امانت، تصویر فرد مورد نظر قابل رویت نیست. ..................... 🆔 @mh_shkan
خانم ها فوتبال ببینند یا نه؟ تماشای فوتبال سوال1- تماشای برنامه های ورزشی از قبیل فوتبال که از تلویزیون پخش می شود با توجّه به لباسی که بازیکنان پوشیده اند، برای خانمی که به سنّ تکلیف رسیده است، چه حکمی دارد؟ سوال2- براساس گفته دست اندرکاران صدا و سیما، برنامه ها در پخش مستقیم، به اندازه حدود یک یا دو دقیقه از حین انجام بازی تا گرفتن تصویر به وسیله ماهواره و پخش تلویزیونی آن، طول می کشد. سوال این است آیا این فاصله اندک زمانی سبب می شود که برنامه را غیرمستقیم بنامیم یا باید همان طور که عرف آن را پخش مستقیم می داند، حساب کرد؟ حکم تماشای این سری برنامه ها توسط خانم ها و با قصد یا بدون قصد نظر به قسمت های پوشیده نشده بدن بازیکنان چیست؟ امام خمینی (ره) 1) نظر به عکس و فیلم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد، مگر آن که مفسده ای بر آن مترتّب باشد.(یعنی منجربه گناه شود) استفتائات، ج 3، ص 261 س 14 و 12 آیت الله بهجت (ره) 1) نظر به فیلم و عکس مانع ندارد مگر در صورت ریبه و فساد.(یعنی درصورت لذت بردن ومنجر به گناه شدن) 2) در هر صورت نظر به فیلم و عکس همان است که گفته شد و الله العالم سوال: تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون و یا به صورت مستقیم آیا مصداق لهو است؟ تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون کار لغو و بیهوده است و اگر مشتمل بر مفسده باشد- مثل ریبه (لذت)در دیدن نامحرم به صورت نیمه عریان- مصداق لهو حرام است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) استفتائات، ج 4، ص 568 س 6503 آیت الله تبریزی (ره) 1) در پخش مستقیم برنامه های مزبور نگاه کردن التذاذی(همراه با لذت بردن) جایز نیست و در پخش غیرمستقیم نیز چنانچه نگاه کردن موجب تهییج (تحریک)شهوت باشد جایز نیست. والله العالم 2) پخش برنامه ها به نحوی که در سوال آمده ،پخش مستقیم حساب می شود و حکم نگاه کردن به برنامه های ورزشی در پخش مستقیم و غیرمستقیم در جواب سوال سابق بیان شد. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) آیت الله خامنه ای (دام ظلّه) 1) اگر بدون ریبه (لذت)و فساد(گناه) باشد مانع ندارد. 2) فرق نمی کند و همان حکم مساله قبل را دارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) آیت الله سیستانی (دام ظلّه) 1) نگاه عادی مانعی ندارد. 2) فرقی بین پخش مستقیم و غیرمستقیم نیست. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه) ج 1 و 2 – چون این گونه برنامه ها چه عرفاً پخش مستقیم محسوب شود یا نه معرض تهییج(موجب تحریک شدن) و مظنّه ریبه و التذاذ است (واحتمال لذت بردن از نامحرم در آنها داده می شود) تماشای آن برای خانم ها محلّ اشکال است.(ایراد دارد). خداوند متعال همه را از شرور و فتن و مکاره شیطان حفظ فرماید. و الله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) آیت الله فاضل لنکرانی (ره) 1) اشکال ندارد مگر اینکه برای او مفسده داشته باشد. 2) به هر صورت فرقی بین پخش مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد هر چند هیچ فاصله زمانی نباشد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) آیت الله گلپایگانی (ره) سوال: نگاه کردن مرد به زن و موی زن اجنبیه (نامحرم)و زن به بدن مرد اجنبی (نامحرم) هنگامی که تصویرشان از تلویزیون پخش می شود چه صورت دارد؟ خصوصاً هنگامی که مسابقه کشتی یا وزنه برداری یا فوتبال که قسمتی از بدنشان عریان است پخش شود نگاه کردن زن ها در این حال چه حکمی دارد؟ اگر آنها را نشناسد و با قصد ریبه(لذت) نگاه نکند مانعی ندارد. مجمع المسائل، ج 4، ص 401، س 1073 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه) 1) در صورتی که مفسده خاصی نداشته باشد و نگاه برای لذت نباشد اشکالی ندارد. 2) برنامه مستقیم و غیرمستقیم در این گونه مسائل تفاوتی نمی کند و بقیه سوال از آنچه در بالا آمد معلوم شد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه) 1) در صورتی که موجب فساد و فحشاء باشد جایز نیست. 2) در صورتی که موجب مفسده (گناه)باشد نگاه کردن به صحنه های مذکور، جایز نیست. هزار و یک مساله فقهی، ج1، ص 304، س 1017 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم) ..................... 🆔 @mh_shkan
حکم خوانندگی خواننده زن از نظر مراجع تقلید گوش دادن به موسیقی خوانندگی خواننده زن توسط مرد، از نظر مراجع حرام است ، نظر سه مرجع تقلید را درباره این موضوع بخوانید. آیا گوش دادن به صدای موسیقی زن حرام است حکم شنیدن موسیقی با خوانندگی زن برای مردان چیست؟ غنا یعنی چه؟ خواندن اشعار حافظ با موسیقی با صدای زن وشنیدن آن توسط مرد چگونه است؟ این روزها موضوع خوانندگی زنان که در برخی محافل و مجامع عمومی مطرح شده، واکنش های متفاوتی را بر انگیخته است، با توجه به اینکه جامعه ما بر اساس اصول اسلام شکل گرفته است، آیا به راستی خوانندگی زنان در دایره بندگی و ایمان می گنجد؟! بسیاری از آوازهایی که بانوان در مجلسی می خوانند، عده ای را در ارتکاب گناه بی اختیار می کند، این نوع آواز خوانی حرام است، پس این خوانندگی که اثر تضعیف کننده ایمان و پروای از گناه را داشته باشد، حرام است ، به همین منظور در ادامه نظر آیت الله سید علی خامنه ای و آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله سیستانیدر خصوص خوانندگی زنان در ادامه می آید. خوانندگی زن حکم شنیدن موسیقی با خوانندگی زن مقام معظم رهبری سؤال:آیا مرد می تواند به تک خوانی زن گوش دهد؟ جواب: گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست. سوال:آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و بر عکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟ جواب: گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که طرب‏ انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس، و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‏ کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‏ شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏ باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است. آیت الله مکارم شیرازی سؤال1:شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد؟ جواب: حرام است. سوال2:آیا گوش دادن به موسیقی هایی که زنان می خوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد؟ جواب: حرام است. سوال3:آیا گوش دادن به صدای زن خارجی با موسیقی ملایم اشکال دارد؟ جواب: گوش دادن به آواز زن جایز نیست و اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد نباشد، جایز است. سوال4:آواز خواندن زن برای زنان و برای شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمی دارد؟ جواب: برای شوهرش و برای سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگ های مناسب لهو و فساد اشکال ندارد. آیت الله سیستانی سوال:شنیدن صدای زن تا چه حدی برای مرد نامحرم جائز است؟ جواب: شنیدن صدای زن نامحرم اگر از روی لذت نباشد و ترس افتادن در حرام نباشد اشکال ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
❌ شایعه تووووووووووجه جمهورى اسلامى ، روادید "ویزا" بین عراق و ایران را برداشت ، به عراقی هایی ، کارت ملی ایرانی داده شده تا وارد ایران شوند و در انتخابات ، صف هاى طولانی درست کنند • من کارمند فرودگاه هستم ، از دیروز وارد مشهد ، تهران اهواز شدند • تا با هزينه ملت ایران ؛ بلیط، ۱۵ روز اقامت ، خورد خوراک ، چند صد دلار پول نقد علیه مردم ایران به صفوف رای گیری بپیوندند و جلوی دوربین ها بین الملی دیده شوند. ✅ پاسخ اینگونه شایعات اینقدر مبتذل است که شاید نیاز به پاسخگویی نداشته باشد، اما چه باید کرد که هنوز هستند کسانی که حتی اینگونه شایعات را هم باور کنند! اولا فرض کنید، جمهوری اسلامی صد هواپیما برای اینکار اختصاص داده باشد (که با توجه به تحریم‌های هواپیمایی حتی اختصاص ۵ هواپیما به این منظور هم برای ایران غیر ممکن است) و هر هواپیما روزی ۵ نوبت ۳۰۰ مسافر را جابجا کند، جمع آنها چقدر می‌شود؟ نهایتاً ۱۵۰ هزار نفر یعنی به هر صندوق کمتر از رأی یک نفر می‌رسد😅😅 (بیش از ۱۷۰ هزار صندوق رأی فعال است) ثانیاً اگر بنا باشد کسی را برای ایستادن در صف رأی اجیر کنند، این‌همه بسیجی وجود دارد و نیازی به واردات در این زمینه نیست😅 🔹البته خیال‌بافی و سعی برای شگرد دائمی یعنی ایجاد دشمنی با کشور همسایه یعنی عراق و دلایل دیگر، باعث می‌شود که شبهه افکن به این جنبه‌ها فکر نکند. چون مدت‌ها است تلاش می‌کنند تا مردم را به رأی ندادن تشویق کنند، حالا که متوجه شدند، تیرشان به سنگ خورده، باید بهانه‌ای برای مشارکت مردم دست و پا کنند. ..................... 🆔 @mh_shkan
❌ شبهه خیلی دلم میخواست رای بدم رفتم شرایط رای دادن و خوندم...باید انسان بالغ باشه تا بتونه رای بده. بعد فکرکردم دیدم من هنوز اینقدر بالغ نیستم که بتوانم بدون اجازه ی همسرم از کشور خارج شوم..درس بخوانم و یا بدون اجازه ی همسرم کار کنم! هنوز اینقدر بالغ نشده ام که حق حضانت فرزندم را به من بدهند یا حق طلاق را🙄 اینقدر بالغ نشده ام که بتوانم در استادیوم از خودم محافظت کنم اینقدر بالغ نشده ام که بتوانم پوشش خودم را خودم انتخاب کنم آنقدر بالغ نیستم که ارزش دیه ی من اندازه ی مردها باشد پس لابد اونقدر هم بالغ نیستم که بتوانم رای بدم، وانتخاب مناسبی هم داشته باشم🤔 ✅ پاسخ اولاً در هیچ جا نوشته که از شرایط رأی دادن بالغ بودن است، بلکه سن ۱۸ سال و ایرانی بودن شرط رأی دادن است. همانطور که طبق شرع و قانون زنان هم حق حضانت دارند و ذکر آن در متن شبهه نشان دهنده آن است که نویسنده بدون تحقیق تنها آنچه در فضای مجازی به او القاء کرده‌اند، تکرار می‌کند. ثانیاً طبق منطق این خانم، نه تنها او بلکه هیچ زن و مردی در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند رأی بدهد، چون بالاخره محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلاً در برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه زنان حق پوشش دلخواه خود (حجاب) را ندارند!! همچنین در برخی ایالت‌های آمریکا رانندگی برای زنان ممنوع است مگر آنکه یک مرد در جلوی خودروی وی با یک پرچم قرمز به دیگران نسبت «رانندگی یک زن» اخطار دهد. همچنین جالب است بدانید که زنان در ایالت ورمانت آمریکا تنها با اجازه همسر می توانند دندان مصنوعی بگذارند!! یا در شهرستان وایتسوایل ایالت دلاور آمریکا زنان نمی توانند از مردان درخواست ازدواج کنند و در صورت مشاهده یا گزارش کردن به پلیس به اتهام رفتار ناهنجار بازداشت می شوند! محدودیت‌های دیگری برای زنان در اروپا و آمریکا وجود دارد که میتوانید به سایت معتبر «یورو نیوز» مراجعه کنید. ..................... 🆔 @mh_shkan
❌ شبهه سلام استاد از کنزالعمال ج ۱۰ ص ۱۸۳ حدیثی در فضای مجازی در حال انتشار است که اگر دیدید روحانیون به دنیا رو آوردند و در جای حکام نشستند دیگر پشت سر آن ها نماز نخوانید هدف از نشر این حدیث حذف آقای رئیسی است.لطفا حدیث را بررسی کنید و پاسخ دهید. ✅ پاسخ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم ﷽، سلام 🔹صرف نظر از صحت و سقم این حدیث، اصل سخن صحیح است یعنی روحانی دنیاطلب عدالت ندارد و در نتیجه حتی نمی تواند امام جماعت باشد. اما نتیجه گیری از این سخن یعنی عدم ورود به مناصب سیاسی اشتباه است. به عبارت دیگر ورود به سیاست اگر برای قدرت طلبی باشد بله، دنیاست، اما اگر با انگیزه الهی و خدمت به جامعه باشد، قطعاً چیزی جز عمل به وظیفه نیست. اگر غیر از این باشد خود پیامبر و امیرالمومنین علیهما السلام هم در سیاست دخالت نمی کردند. مخصوصا اینکه پیامبر اعظم تا قبل از رسالت، از چنان جایگاه و احترامی برخوردار بودند که به معروف بودند. اما ورود به خط قرمز سران قریش و مسائل سیاسی زمان خود، منجر شد به اینکه اتهاماتی همچون جنون، سحر، کذب و ... بر ایشان وارد شود. یعنی پیامبر با وجود به خطر افتادن جایگاه و احترام خود، به مسائل سیاسی ورود کرد. امیرالمومنین علت ورود علما و آگاهان به مسائل سیاسی را در نهج البلاغه اینچنین تبیین می‌کند: أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز (خطبه۳) ؛ سوگند به خدايى كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر حضور فراوان بيعت‌كنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمى‏كردند، و اگر خداوند از علما عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگى ستمگران، و گرسنگى مظلومان، سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش مى‏ساختم، و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سيراب مى‏كردم، آنگاه مى‏ديديد كه دنياى شما نزد من از آب بينى بزغاله‌‏اى بى‌ارزش‏تر است‏. ▫️آنچه واضح و عیان است، درخواست های مکرر مردم از آیت الله رئیسی جهت ورود به انتخابات بود و اگر ایشان این درخواستهای گسترده را بی پاسخ می گذاشت، باید مورد بازخواست قرار می گرفت که چرا به پیمانی که امیرالمومنین بدان اشاره کرده است، بی اعتنایی می‌کند. ..................... 🆔 @mh_shkan
❌ شبهه هی میگن در شرکت کنید!! ما اعتراض داریم، به گرانی، به فساد، به تبعیض اعتراض داریم، چطور اعتراض خودمون را نشون بدیم پس؟ ✅ پاسخ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 ما هم اعتراض داریم، فکر کردید ما اعتراض نداریم؟ فکر کردید این هشت سال یا حتی این چهل سال ما مشکل نداشتیم؟ آرمان مادی و معنوی ما وضعیت موجود است؟ ما اگر از دوستانی که میخواهند رأی ندهند، بیشتر نباشد، قطعاً کمتر نیست. اما راه اعتراض چیست؟ نتیجه رأی ندادن چیست؟ اونایی که اعتراض خودشون را با رأی ندادن می‌خوان نشون بدن، واقعاً چی فکر کردن؟ نظام سقوط می‌کنه؟ مشکلات کمتر میشه؟ انقلاب در ضعیف‌ترین سال‌های خود یعنی اول انقلاب و دوران دفاع مقدس، محکم ایستاد، اما بر فرض محال که نظام سقوط کنه، بعدش چی؟ جنگ داخلی و سال‌ها هرج و مرج کمترین نتیجه‌ی سقوط نظام است. 🔹اصرار دلسوزان به شرکت در انتخابات، نه برای جلوگیری از تضعیف نظام، بلکه برای تقویت پشتوانه رئیس‌جمهور آینده در حل مشکلات مختلف است. 🔹 خلاصه اینکه بیایید عاقلانه و مؤثر اعتراض کنیم، بیایید بهترین سازوکار برای ، که همین انتخابات است را انتخاب کنیم. 🔹انتخاب فرد به دغدغه‌های شما و نامزد، فرد نسبت به بانیان وضع موجود، سه فاکتور مهم در جهت اعتراض مؤثر، کارآمد و معقول است. ..................... 🆔 @mh_shkan