eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
431 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆متن شبهه : شیعیان‌ میگویند در کربلا به طفل شش ماهه هم رحم نکردند، پس چرا اجازه دادند سجاد(ع) زنده بماند تا امامت ادامه داشته باشد؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ باید توجه داشت سپاه عمر سعد ارتش منظم امروزی نبود . از صدر تا ذیل این سپاه جهت خوش خدمتی به ابن زیاد آمده بودند طبعا خیلی در همه لحظات جنگ از فرمانده پیروی نمیکردند. 2️⃣ مثلا صبح عاشورا اولین تیر را انداخت و گفت نزد امیر شهادت دهید که اولین تیر به سپاه حسین ابن علی کار من بوده است. در کتابهای تاریخی شیعه و سنی و حتی در کتابهای وهابیها تصریح شده که علی اصغر (ع)شش ماهه شهید شد ولی امام زین العابدین را بخاطر بیماری اش نکشتند. 3️⃣ اينكه چرا رفتار سپاه عمرسعد تناقض داشت و مثلا به شیرخواره 6 ماهه رحم نكردند ولي امام زين العابدين (ع) را که بزرگسال بود زنده گذاشتند تا حدي اتفاقي و ناشي از ««عدم اقتدار مركز واحد برای تصميم گیری» بوده قتل حضرت علي اصغر دستور فرمانده كل مثلا عمر بن سعد نبود بلكه صلاحديد شخصي خولي و دوستش بوده است. که جهت خوش خدمتّئ بوده است. 4️⃣ البته اگر عمر سعد مي دانست هم شايد مانع نمي شد. اینطور نبوده که خیال کنیم سربازان عمر سعد بدون اجازه او آب هم نمی خوردند. خیلی جاها طبق تشخیص خودشان عمل می کردند ولی خط قرمزهای فرمانده را هم می دانستند. 5️⃣ حتی درباره امام زين العابدين (ع) نیز نقل شده که یکبار خواستند ايشان را بكشند ولي حضرت زينب س به عنوان يك زن گفتند كه اگر او را بكشيد مرا هم بايد بكشيد. آنها كشتن زن را خوب نمي دانستند (مثلا مایه ننگ می دانستند) لذا امام زین العابدین (ع) را نکشتند. 6️⃣ نكته ديگر اينست كه يكي از آنها وقتی وضعیت جسمی امام سجاد ع را دید گفت: اين خودش دارد مي ميرد و نيازي به كشتنش نيست در هر حال در آن معركه تصميمهاي خودسرانه و ناهماهنگ نيز گرفته ميشد آنها بیرحم بودند ولی همگی در یک درجه از بیرحمی نبودند و اينطور هم نبود كه در همه موارد با فرماندهانشان مشورت كنند. 7️⃣ البته اصل قتل امام حسين (ع)و نيز اسب تازاندن بر بدن شريف ايشان از دستورات شخص عمر بن سعد و ابن زياد بوده است. يزيد هم دستور قتل امام (ع)را داده بود يا دستکم شرايط به نحوي بود كه همه فرماندهان لشكر عمرسعد مي دانستند كه اگر خشونت بيشتري انجام بدهند مورد تقدير يزيد و ابن زیاد قرار خواهند گرفت. اين از شيوه و عملكرد يزيد مشخص بود لذا اصلا نيازي به صدور فرمان جداگانه براي قتل سيدالشهدا (ع) نبود. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه: اسكن از ترجمه تاریخ طبری جلد ۷ صفحه ۳۰۰۶ و ۳۰۰۷ همانطور كه ميبينيد: عباس بن علی به همراه پنجاه نفر سواره و پیاده، همراه با بیست مشت آب آمدند و پر کردند و به نزد حسین و اصحابش بردند. طبق این سند، کاملا واضح و مشخص است که نه دست عباس قطع شده و نه پای‌ش، بلکه سالم و سلامت آمدند و بدون قطعی عضو آب را به نزد حسین و اصحابش بردند. بر طبق این سند بسیار مهم، نزد امام حسین بن علی و یارانش مشک‌های آب فراوان وجود داشته و در کل روز عاشورا از این آب‌ها استفاده می‌کردند. آخوندها، روضه‌خوان‌ها و مداح‌های شکم پرست شیعه اصرار دارند که بگویند حسین و یارانش تشنه بوده‌اند؟ و تنها دليل اينكار تحميق مردم و پر كردن جيبشان ميباشد. جعل و تحريف تاريخ كارى است كه آخوندهاى شياد شيعه انجام داده اند. 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ تشنه بودن امام حسین علیه السلام و اصحابشان از مسلمات واقعه عاشورا است و منابع متعدد روایی و تاریخی آن را نقل کرده اند. اما در پاسخ به مطلب فوق نکات زیر یادآور می‌شود: 2️⃣ از روز هفتم محرم که آب بروی لشکر سیدالشهداء علیه السلام بسته شد، حضرت عباس علیه السلام بار‌ها برای آب آوردن اقدام کردند و در بسیاری از آنها موفق بودند. آنچه در متن فوق آمده است مربوط به آخرین اقدام ایشان نیست و همانطور که در منبع معرفی شده هم آمده است، افرادی از سپاه امام علیه‌السلام با ایشان بوده اند. درحالیکه که در آخرین اقدام که منجر به شهادت ایشان شد، حضرت عباس علیه السلام تنها بودند. 3️⃣ هنگام کشف زوایای یک واقعه تاریخی و بررسی منابع، باید به منابع متعدد مراجعه کرد و نباید یک جمله از یک کتاب را ملاک قضاوت و نتیجه‌گیری قرار داد. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
🔆متن شبهه : ماجرای حسین، دروغ گویی و بزرگ نمایی آخوندهای شیعه حسین با سودای خلافت راهی کوفه شد، ولی وقتی فهمید که کوفیان او را فریب داده اند سعی کرد از دامی که گرفتار آن شده فرار کند ولی موفق نشد. 📜«حسین : اى مردم! اگر پرهيزكار باشيد و حق را براى صاحب حق بشناسيد، بيشتر مايه رضاى خداست. ما اهل بيت به كار 👈خلافت👉 شما ،از اين مدعيان ناحق كه با شما رفتار ظالمانه دارند، شايسته تريم. اگر ما را «خوش نداريد و حق ما را نمى شناسيد و رأى شما جز آن است كه در نامه هاتان به من رسيده و فرستادگانتان به نزد من آورده اند، 👈از پيش شما باز مى گردم. 👉 حر بن يزيد گفت: «به خدا ما نمى دانيم اين نامه‌ها كه مى گويى چيست؟ » حسين گفت: «اى عقبه پسر سمعان خرجينى را كه نامه هاى آنها در آنست بيار. » گويد: عقبه خرجينى پر از نامه بياورد و پيش روى آنها فرو ريخت. حر گفت: «ما جزو اين گروه كه به تو نامه نوشته اند نيستيم. به ما دستور داده اند وقتى به تو رسيديم از تو جدا نشويم تا پيش عبيد اللَّه بن زيادت بريم. » حسين گفت: «مرگ از اين كار به من نزديكتر است. » گويد: «آنگاه حسين به ياران خويش گفت: «برخيزيد و سوار شويد. » پس ياران وى سوار شدند و منتظر ماندند تا زنانشان نيز سوار شدند و به ياران خود گفت: «برويم. » گويد: و چون خواستند بروند، 👈جماعت(حر) از رفتنشان مانع شدند.👉 📗تاريخ طبری/ ترجمه، ج ۷، ص: ۲۹۹۲ 📘تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران، ابن اثیر/ ترجمه، ج ۱۱، ص: ۱۵۶ 📕ترجمه الفتوح، ابن عثم کوفی، متن، ص: ۸۷۸ (تاریخ نویس شیعه) 🔹ولى وقتى حسين ميبيند كه راهى ندارد، مجبور ميشود كه از خواسته خود كوتاه بيايد و سه پيشنهاد به عمر بن سعد بدهد تا بتواند از جنگ فرار كند. 📜«حسین میگوید ؛ يكى از سه چيز را از من بپذيريد: 1يا به همانجا كه از آن آمده‌ام بازمى گردم، 2يا دست در دست يزيد ابن معاويه مى نهم كه در كار فيما بين، رأى خويش را بگويد. 3 يا مرا به هر يك از- مرزهاى مسلمانان كه مى خواهيد بفرستيد كه يكى از مردم مرز باشم و حقوق و تكاليفى همانند آنها داشته باشم. » 📘تاريخ طبری/ ترجمه، ج ۷، ص: ۳۰۰۸ 📗تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران، ابن اثیر / ترجمه، ج ۱۱، ص: ۱۶۰ 📕ترجمه الفتوح، ابن عثم کوفی، متن، ص: ۸۹۵ (تاریخ نویس شیعه) 🔹حسين بن على وقتى كه ديد اين پيشنهاد قبول نشد، روش ديگرى را براى فرار از جنگ در پيش گرفت: 📜آنگاه حسین ندا داد اى شبث بن ربعى. اى حجار بن ابجر. اى قيس بن اشعث. اى يزيد بن حارث مگر شما بمن نامه ننوشتيد كه من بر شما وارد شوم؟ آنها گفتند ما چنين نكرده ايم. گفت آرى بخدا شما كرديد. بعد گفت اى مردم اگر مرا نخواهيد 👈بگذاريد منصرف شوم و بيك پناهگاه از اين زمين فراخ بروم.👉 📗تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران، ابن اثیر / ترجمه، ج ۱۱، ص: ۱۷۰ 📘تاريخ طبری/ ترجمه، ج ۷، ص: ۳۰۲۵ 📕ترجمه الفتوح، ابن عثم کوفی، متن، ص: ۹۰۳ (تاریخ نویس شیعه) 🔹كه اين بار هم درخواست حسين قبول نشد. در كتب تاريخى به صراحت بيان شده كه حسين به قصد قيام و به دست گرفتن خلافت به كربلا رفت، حال سوال اينجا است كه شيعيان با توجه به اين همه خواهش و درخواست حسين براى دورى از جنگ چطور ادعاى ميكنن كه حسين ميدانست كه قرار است كشته شود؟ اگر ميدانست اين همه تلاش براى فرار از جنگ و كشته شدن براى چه بوده؟ 🔆پاسخ شبهه: 1️⃣ قیام امام حسین (ع) اهدافی داشته که یکی از آنها 👈 حکومت و خلافت بوده است. خلافت با درخواست مردم مقبولیت می یابد و امام معصوم (ع) در چنین شرایطی اگر کوتاهی کند، در پیشگاه الهی مسئول است. چنانکه امیرالمومنین علی (ع) بعد از 25 سال خانه نشینی وقتی مردم از او تقاضای خلافت کردند فرمود : « اگر نبود حضور حاضر و قیام حجت به خاطر وجود یاری کننده ... ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهان آن می انداختم. »(1) امام حسین (ع) هم با دریافت نامه های مردم کوفه، حجت را بر خود تمام می بیند. 2️⃣ اگر کوفیان امام را به کوفه دعوت نمی کردند، باز امام با یزید بیعت نمی کرد و راهی جز شهادت نداشت بنا بر شواهد زیر ⬇️ 👇👇ادامه مطلب پست بعدی👇👇 .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
👇👆ادامه مطلب پست قبلی👆👇 1 - پاسخ امام به فرماندار مدینه و درخواست بیعت با یزید : « همانند من با همانند او هرگز بیعت نمی کند.» (2) در اینجا امام (ع) نفرمود من بیعت نمی کنم بلکه تاکید کرد که شخصیتی چون من با شخصیتی چون یزید بیعت نخواهد کرد. 2 - در پاسخ به مروان فرمود: « انا لله و انا الیه راجعون. » (3) 3 - همچنین سیدالشهدا (ع) به برادرش محمد حنفیه فرمود : « اگر در تمام دنیا هیچ گاه و ماوایی نباشد باز هم با یزید بیعت نخواهم کرد. » (4) 3️⃣ امام هدف اصلی قیام را « امر به معروف و نهی از منکر » و « اصلاح دین » معرفی می کند. (5) زیرا سکوت در مقابل حکومت یزید ، یعنی سکوت در مقابل جریان نفاق که با تبلیغات، حکومت یزید را حکومت دینی معرفی کرده بودند. تشکیل حکومت هم در راستای اصلاح دین بوده است. 4️⃣ امام حسین(ع) نوزدهم ذی الحجه قبل از رسیدن به عراق (منزلگاه زرود) خبر بیعت شکنی کوفیان و شهادت هانی و مسلم را دریافت کرد. (6) در حالیکه کاروان امام دوم محرم وارد کربلا شد. یعنی امام (ع) فرصت کافی داشته از ادامه سفر انصراف دهد. همچنین فرزدق شاعر عرب در پاسخ به امام که اوضاع کوفه را جویا شدند گفت: قلبهایشان با تو و شمشیرهایشان علیه تو هست. (7) 👈 پس قیام امام آگاهانه بوده است. 5️⃣ تحریفات در متن شبهه: 1 – امام درخواست حر را مبنی بر رفتن به کوفه نزد ابن زیاد رد کرد سپس حرّ به امام گفت: « پس راهى در پیش گیر که تو را نه به کوفه برد و نه به مدینه... امام به یارانش دستور حرکت داد و همراه با حر به راه افتادند ولی در میان راه امام خطبه ای خواند مبنی بر اینکه سکوت در مقابل ظلم ، پیمان شکنی با خداوند است و...» (8) 👈 لذا امام قصد فرار از جنگ را نداشته است . 2 – پیشنهادهای امام به عمرسعد: اولاً طبری این مطلب را به نقل از یکی از سپاهیان عمر سعد (هانی بن ثبیت خضرمی) که از قاتلان شهدای کربلا هست، بیان کرده. (9) ثانیاً : در این گزارش، هانی بن ثبیت خضرمی نقل کرده که همه از جلسه ی مذاکره امام و عمر سعد دور شدند به گونه ای که صدایی نمی شنیدند. ثالثاً : عقبه بن سمعان نقل می کند که از لحظه ای که امام از مدینه خارج شده تا لحظه شهادت همه جا با او بوده و کلمه ای نبوده که از امام صادر شده باشد و او نشنیده باشد. عقبه سوگند می خورد که امام این سخنان را نگفته و تنها سخن امام این بوده: « بگذارید در زمین فراخ بروم تا ببینم کار کسان به کجا می کشد. » (10) 3 – درخواست رفتن و انصراف از جنگ : با توجه به اینکه امام برای انصراف از جنگ فرصت کافی داشته و آگاهانه این رویارویی را پذیرفته ، می توان گفت این بخش از سخنان امام از باب اتمام حجت با کسانی است که دعوت امام به کوفه را انکار کردند.👌 پی نوشت ها: (1) نهج البلاغه، خطبه شقشقیه (2) مقتل الخوارزمی، ج 1 ص 184 - لهوف، ص 23 (3) لهوف، ص 24 (4) مقتل خوارزمی، 1، ص 188 (5) همان (6) لهوف،‌ سيد بن طاووس، ترجمه عباس عزيزي، ص 89-107 (7) تاريخ طبري، ج 4، ص 290 - الفتوح ج 5، ص 120 و 124 - اخبار الطوال، ص 245 - انساب الاشراف، ج 3، ص 165 (8) تاریخ طبری ،ج 7 ، ص 2993 (9) http://yon.ir/rXB2y (10) تاریخ طبری، جلد 7 ، ص 3008 .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
🏴 شهادت جانسوز حضرت امام سجاد علیه السلام بر شیعیان جهان تسلیت باد .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
📛 شبهه 📛 چرا دهه اول عزاداری از ده روز قبل از واقعه عاشورا شروع میشه و بعد از واقعه همه چیز تموم میشه فرض کنید پدریا مادر شما در حالت احتضار درخانه افتاده است آیا قبل ازاینکه بمیرد برای او عزا می‌گیرید و با فوتش مراسم ترحیم را قطع می‌کنید ؟ ❇️ پاسخ کوتاه: ✔️ اول اینکه "سیره ائمه اینطور بوده که با آغاز ماه محرم محزون بودند و عزاداری می‌کردند" و عزاداری در روز عاشورا به اوج خود می‌رسید و ما شیعیان نیز به پیروی از ائمه‌ و امامانمان همین کار را می‌کنیم. ✔️ دوم اینکه "عزاداری و گریه فقط به خاطر شهادت یا سالگرد نیست،" بلکه به خاطر ظلم‌‌ها و مصیبت‌هایی هست که از اول محرم آغاز و اوج می‌گیرد. اگر می‌خواستند از خود روز شهادت یادبود بگیرند، این صرفا یادبود عاطفی می‌شد؛ در حالی‌ که فلسفه حرکت امام عمدتا به پیش از شهادت ایشان برمی‌گردد. ✔️ سوم عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده می‌کنند. اگر عزاداری از روز عاشورا شروع می‌شد ذکر مصیبت‌ها خیلی دردناک‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شد. ولی پس از یک‌هفته عزاداری، حضور در ذکر مصیبت هولناک عاشورا قابل تحمل‌تر است. ❇️ پاسخ کاملتر: ❶⇦ شیعه پیرو سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است. فلذا عملکرد ائمه اطهار علیهم السلام برای شیعیان حجت شرعی و عملی دارد. همانطور که پیامبر هنگام تولد امام حسین (و سالها قبل از عاشورا) بر او گریست و همچنین چون روش ائمه‌ در بزرگداشت شهادت از اول محرم بوده و ائمه از اول محرم دیگر نمی‌خندیدند و جامه‌ی عزا برتن می‌کردند لذا ما هم به تبعیت امامانمان به همین روش عمل می‌کنیم. ✅ سیره ائمه👇 ✔️ امام رضا (علیه السلام): هرگاه محرم فرا میرسید پدرم موسی بن جعفر علیه السلام، دیگر خندان دیده نمیشد و غم و افسردگی و اندوه بر او غلبه می‌یافت. تا آن که ده روز از محرم می‌گذشت، روز_دهم که میشد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. [ امالی صدوق ص ۱۱۱] ✔️ یکی از صحابه امام رضا به نام ریان بن شییب در روز اول محرم بر امام وارد شد. امام متذکر به اغاز محرم شده و مصیبت های امام حسین را بیان کرده و سخنانی در فضیلت عزاداری بر ایشان ذکر کردند [عیون الاخبار ج1 ص299] که این روایات دلالت بر استحباب و رجحان عزاداری از اول محرم دارند. ❷⇦ دقیقا همین سوال از حضرت صادق ع پرسیده شد👇 📝 به امام صادق علیه السلام عرض شد:فدایتان شوم! وقتی کسی می‌میرد یا کشته می‌شود مجلس نوحه‌ای برای او می‌گیرند. ومن مشاهده می‌کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه جلسه عزا می‌کنید. ✔️ حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می‌شود، ملائکه پیراهن امام حسین علیه‌السلام را آویزان می‌کنند در حالی‌که پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است. ✔️ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت (و نه با چشم بصر ) می‌بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود.[خصائص الزینبیه، ص49/ ثمرات الاعواد: ص36و37] ❸⇦ عزاداری و گریه فقط به خاطر شهادت یا سالگرد نیست بلکه به خاطر ظلم‌‌ها و مصیبت‌هایی هست که از اول محرم آغاز و اوج می‌گیرد. اگر می‌خواستند از خود روز شهادت یادبود بگیرند، این صرفا یادبود عاطفی می‌شد؛ در حالی‌ که فلسفه حرکت امام عمدتا به پیش از شهادت ایشان برمی‌گردد؛ حرکتی که جای سؤال و تأمل دارد؛ برای این‌که رهرو ببیند که رهبر یا پیشوایش چه کرده و چه گفته، چرا حضرت از مدینه به مکه ‌رفتند؟ چرا از مکه به سوی عراق رفته؟ و ائمه نیز نمی‌خواستند صرفا یک سالگردِ سوگواری برای گرفته شود بلکه می‌خواستند حوادثی که منجر به این شهادت شد، در مجالس شیعه نقل شود. https://b2n.ir/e70612 ❹⇦ یک دهه عزاداری قبل از عاشورا می‌تواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بی‌احساس و بی‌توجه باشند. ❺⇦ شاید به‌دلیل این باشد که عزاداری دهۀ اول یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صِرف سوگواری، به همین دلیل عزاداری دهۀ عاشورا رنگ و بوی حماسی دارد و دسته‌های عزا با علائم دسته‌های رزمی در میادین دیده می‌شوند. در حالی که عزاداری از عصر عاشورا و شام غریبان به بعد تنها رنگ و بوی غم به خود می‌گیرد. http://bayanmanavi.ir/post/2522 ✅ پ‌ن: در خیلی از هئیت‌ها و مساجد عزاداری تا چندروز پس از عاشورا نیز ادامه دارد. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
📳 مقایسه سپاه علیه السلام و سپاه عمرسعد از لحاظ عقاید ✔️ 🔺پ‌ن: امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، در خواب باشد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
📳 قضاوت ناآگاهانه 🔺دکتر خادم‌علی تهذیبی رئیس اداره ورزش و جوانان دزفول که این روزها تصاویرش در فضای مجازی با قضاوت‌های زشت و غیراخلاقی روبرو شده از ورزشکاران، قهرمانان و مربیان رشته کونگ‌فو بوده است. حالا اگر به دلیل بیماری دچار وضعیتی شده، تمسخر وی، اخلاقی نیست. شرم کنید. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه: چرا بايد حادثه عاشورا را گرامى بداريم؟ چرا بايد خاطره حادثه اى را كه 1360 سال پيش اتفاق افتاده است، زنده كرد و مراسمى به ياد آن خاطره برگزار كرد؟ اين رويداد جريانى تاريخى بوده است كه زمان آن گذشته است؛ تلخ يا شيرين، هر چه بوده است آثار آن تمام شده است. چرا بايد بعد از گذشت نزديك به چهارده قرن، ياد آن جريان و آن حادثه را زنده نگه داريم و مراسمى براى آن بر پا داريم؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ پاسخ اين سؤال، چندان مشكل نيست. براى اين كه به سادگى مى‌توان به هر نوجوانى تفهيم كرد كه حوادث گذشته هر جامعه مى‌تواند در سرنوشت و آينده آن جامعه آثار عظيمى داشته باشد. تجديد آن خاطره ها در واقع نوعى بازنگرى و بازسازى آن حادثه است، تا مردم از آن جريان استفاده كنند. اگر حادثه مفيدى بوده است و در جاى خود منشأ آثار و بركاتى به شمار مى‌رفته است، بازنگرى و بازسازى آن نيز مى‌تواند مراتبى از آن بركات را داشته باشد. 2️⃣ علاوه بر اين، در همه جوامع انسانى مرسوم است كه به نوعى، از حوادث گذشته خود ياد مى‌كنند؛ آن ها را بزرگ شمرده و به آن ها احترام مى‌گذارند. خواه مربوط به اشخاصى باشد كه در پيشرفت جامعه خود مؤثر بوده اند، نظير دانشمندان و مخترعان، و خواه مربوط به كسانى شد كه از جنبه سياسى و اجتماعى، در رهايى ملت خود نقش مؤثرى داشته اند و قهرمان ملى بوده اند. همه عقلاى عالم براى اين گونه شخصيت ها آيين هاى بزرگداشتى را منظور مى‌كنند. اين كار بر اساس يكى از مقدس ترين خواسته هاى فطرى است كه خدا در نهاد همه انسان ها قرار داده است، و از آن به «‌حس حق شناسى‌» تعبير مى‌كنيم. لذا اين خواسته فطرى همه انسان ها است كه در برابر كسانى كه به آن ها خدمت كرده اند حق شناسى و شكرگزارى كنند، آنان را به خاطر داشته باشند و به ايشان احترام بگذارند. علاوه بر اين، ياد آن خاطره ها، در صورتى كه در سعادت جامعه تأثيرى داشته، مى‌تواند عامل مؤثر ديگرى را در زمان بيان خاطره ها بيافريند. در اين صورت، گويا خود آن حادثه تجديد مى‌شود. . 3️⃣ از آن جا كه معتقديم حادثه عاشورا حادثه عظيمى در تاريخ اسلام بوده است، و نقش تعيين كننده اى در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدايت مردم داشته است، اين حادثه در نظر ما بسيار ارزشمند است. لذا بزرگداشت و بازسازى اين حادثه و به خاطر آوردن آن، موجب مى‌گردد تا بتوانيم از بركات آن در جامعه امروز نيز استفاده كنيم. 4️⃣ اين جواب را به طور كلى مى‌توان در مقابل سؤال نوجوان ها ارائه داد و آنان را قانع كرد كه زنده نگه داشتن ياد بعضى از خاطره ها و بازسازى برخى از حوادث كه در گذشته اتفاق افتاده است، كار عاقلانه اى است، و ممكن است منافع و مصالحى را براى جامعه تأمين كند. همان طور كه اصل آن حادثه تأثير مفيدى در جامعه آن روز داشته، تجديد خاطره و بازسازى آن نيز مى‌تواند آثارى متناسب با خود داشته باشد. در پاسخ به سؤال اول كه «‌چرا بايد ياد عاشورا را زنده نگه بداريم؟‌» به همين اندازه بسنده مى‌كنيم. 6️⃣ همین که توسط معاندین و شبهه افکنان علیه و و ذات مقدس (ع) ، شبهه افکنی میشود، خود نشاندهنده اثرات عظیم نهضت بعد از یک قرن ونیم است که تلالو این بارقه همچو خاری در چشمان این کوردلان و تاثیر بزرگداشت آن حماسه کبیر می باشد. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
❌ شبهه حدیث شریف از امام حسین (ع): ما از تبار قریش هستیم , هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد, زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت.... از بیانات امام حسین(ع) امام سوم شیعیان. «سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار ترجمه ی شیخ عباس قمی صفحه ۱۶۴» " ع ✅پاسخ ♦️اولا این روایت به امام صادق(ع) منتسب است نه به امام حسین(ع). چون این شبهه اولین بار در زمان محرم پخش شده، شبهه افکنان آن را به سیدالشهداء نسبت داده‌اند. ▫️ثانیا وثاقت بعضی از راویان این حدیث رد شده و درنتیجه این روایت ضعیف است و قابل اعتماد نیست. (معجم الرجال ج۴، ص۹ و بحارالانوار ج۴۴، ص۳۲۹) ♦️ ثالثاً در روایت کلمه آمده و نه ایرانی و «عجم» به هیچ عنوان به معنای ایرانی نیست. (عجم در لغت چند معنا دارد که یکی از آنها یعنی غیر عرب، (چه ایرانی باشد چه غیر ایرانی) و معنای دیگر آن یعنی کسی که صحیح صحبت نمی‌کند و دیگر کسانی که زیر بار حرف حق نمی‌روند.) 👈 از همه مهمتر اینکه بخش دوم روایت (دستگیر کردن عجم و کنیزی آنها و....) گزارشی است که مولف کتاب درباره رفتار خلیفه دوم ذکر کرده و ربطی به روایت ندارد. جالب اینکه در ادامه آمده است که امیرالمومنین از این رفتار نهی میکند. اما شبهه افکن، با به هم آمیختن این دوقسمت به دنبال مقاصد پلید خود و ایجاد سوءظن نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است. ✅ نه تنها در هیچ روایتی نکوهش ایرانیان نیامده است که با قرآن و روح تعالیم پیامبر(ص) که فرمود: «هیچ عربی را بر عجم فخر نمی باشد و گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست»، سازگار نیست! (حجرات، آیه ۱۳)، بلکه در روایات فراوانی پیامبر و امامان علیهم السلام، از ایرانیان تمجید کرده‌اند. مثلاً در روایتی پیامبر با دست زدن بر شانه سلمان فارسی، ایرانیان را مصداق آیهٔ «یحبهم و یحبونه؛ خدا آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند»، معرفی کرده اند. (تفسیر کشاف، ج ۲، ص ۴۳) .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
پاسخ حمید رسایی به مهدی نصیری 🔰 آقای مهدی نصیری در کانال تلگرامی خود سخنی از امیرالمؤمنین(ع) را نقل کرده که در آن حضرت خطاب به خوارج می فرمایند: «ما آغازگر هیچ جنگی با شما نخواهیم بود، مگر آنکه شما جنگی را آغاز کنید.» و سپس بیانات رهبرانقلاب خطاب به پوتین که پیش دستی روسیه در شروع جنگ اوکراین را تأیید فرموده اند و این را در تضاد با فرمایش امیرالمؤمنین(ع) دانسته است! ✅ پاسخ 🔰 آقای نصیری! جمله ای که شما به آن استناد جسته اید، مربوط به روش برخورد با مخالفان داخلی حکومت است که تا وقتی دست به سلاح نبردند و تهدیدات امنیتی ایجاد نکردند، حکومت اسلامی با آنها مدارا می کند؛ اما نحوه مواجهه با دشمن خارجی بگونه دیگری است. بعید است شما، که ظاهراً با قرآن و نهج البلاغه آشنا هستید، این جمله معروف امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 27 نهج البلاغه خطاب به کوفیان را نشنیده باشید: 🔸«وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي‏ عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ و به شما گفتم به دشمن حمله کنید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند؛ پس به خدا سوگند هیچ قومی نیست که در درون خانه‌اش مورد تهاجم دشمن واقع شدند، مگر آنکه آن قوم ذلیل شدند» (نهج البلاغه؛ خطبه 27) 🔰 آقای نصیری! هیچ حکومت عاقلی(چه مسلمان و چه غیرمسلمان) اجازه نمی دهد دشمن خارجی اش تا نزدیکی مرزهای کشورش نفوذ کند و پایگاه بزند و آنگاه منتظر حمله دشمن بماند، و او هیچ اقدامی نکند. 🔰 الحمدلله که مدیریت کلان کشور در دست حکیم عاقل و زیرکی مثل آیت الله خامنه ای است، نه ساده اندیشانی همچون شما. .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan
❌ شبهه ‏🔘 آیت‌الله گلپایگانی: ولایت فقیه یک فتوی است و در میان علما بزرگ خیلی هستند که آنرا را قبول ندارند. ✳️ بخشی از سخنرانی منتشر نشده مرحوم آیت‌الله گلپایگانی از مراجع مسلم تقلید در اسفند ماه ۱۳۶۰ در مسجد اعظم قم: مساله ولایت فقیه از قدیم‌الایام تا به حال مورد اختلاف بوده است... ‏... بعضی علمای بزرگ مثل شیخ مرتضی انصاری به آن اشکال دارند. من بگویم هست دیگری بگوید نیست، این مثل سایر اختلاف فتاوای[مانند اختلاف در تعداد تسبیحات اربعه] است. بنده گفتم تسبیحات اربعه یکی کافیست. یک آقای محترمتر از من گفت که نه سه تا لازم است ‏... حالا مقلدین ما بیان بگن مرگ بر آنکه ضد یک تسبیح است، دیگری بگوید مرگ بر آنکه ضد سه تسبیح است، آیا این صحیح است؟ خوب این اختلاف فتوای است .... ✅ پاسخ آیت‌الله گلپایگانی نه تنها با ولایت فقیه مخالف نبود، بلکه طبق نقل شاگردان ایشان، ده سال قبل از امام خمینی بحث ولایت فقیه را آغاز کرده بودند و قائل به «ولایت مطلقه فقیه» بودند. (اینجا را ببینید 👇 https://b2n.ir/e41833 ) آنچه در فایل صوتی که اخیرا از ایشان منتشر شده مطرح می‌شود، مخالفت با ولایت فقیه نیست. بلکه فرمایش ایشان درباره این است که چرا در حالیکه برخی علما ولایت فقیه را قبول ندارند، «مرگ بر ضد ولایت فقیه» گفته می‌شود. پاسخ آن هم این است که مرگ بر ضد ولایت فقیه یک شعار سیاسی است نه پاسخ علمی یا فقهی و منظور از آن نفرین بر دشمنان نظام اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه است. به تعبیر دیگر منظور از این شعار آن عالمی نیست که در مقام نظر فقهی و علمی نظریه ولایت فقیه را قبول ندارد. بلکه مرگ را بر افراد، جریان ها و حکومت‌هایی می‌گوییم که با این نظام که ستون آن ولایت فقیه است، ضدیت، عناد و دشمنی دارند. به همین مقام معظم رهبری در سوال ۶۱ از رساله اجوبة الاستفتائات خود در پاسخ به سوالی می‌فرمایند: «اگر كسى به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسيده باشد، معذور است، ولى ترويج اختلاف و تفرقه بين مسلمانان براى او جايز نيست» .................... (ایتا، سروش ،روبیکا) 🆔 @mh_shkan