📛 شبهه 📛
چرا دهه اول #محرم عزاداری از ده روز قبل از واقعه عاشورا شروع میشه و بعد از واقعه همه چیز تموم میشه
فرض کنید پدریا مادر شما در حالت احتضار درخانه افتاده است آیا قبل ازاینکه بمیرد برای او عزا میگیرید و با فوتش مراسم ترحیم را قطع میکنید ؟
❇️ پاسخ کوتاه:
✔️ اول اینکه "سیره ائمه اینطور بوده که با آغاز ماه محرم محزون بودند و عزاداری میکردند" و عزاداری در روز عاشورا به اوج خود میرسید و ما شیعیان نیز به پیروی از ائمه و امامانمان همین کار را میکنیم.
✔️ دوم اینکه "عزاداری و گریه فقط به خاطر شهادت یا سالگرد نیست،" بلکه به خاطر ظلمها و مصیبتهایی هست که از اول محرم آغاز و اوج میگیرد. اگر میخواستند از خود روز شهادت یادبود بگیرند، این صرفا یادبود عاطفی میشد؛ در حالی که فلسفه حرکت امام عمدتا به پیش از شهادت ایشان برمیگردد.
✔️ سوم عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده میکنند. اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد ذکر مصیبتها خیلی دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد. ولی پس از یکهفته عزاداری، حضور در ذکر مصیبت هولناک عاشورا قابل تحملتر است.
❇️ پاسخ کاملتر:
❶⇦ شیعه پیرو سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است. فلذا عملکرد ائمه اطهار علیهم السلام برای شیعیان حجت شرعی و عملی دارد. همانطور که پیامبر هنگام تولد امام حسین (و سالها قبل از عاشورا) بر او گریست و همچنین چون روش ائمه در بزرگداشت شهادت #امام_حسین از اول محرم بوده و ائمه از اول محرم دیگر نمیخندیدند و جامهی عزا برتن میکردند لذا ما هم به تبعیت امامانمان به همین روش عمل میکنیم.
✅ سیره ائمه👇
✔️ امام رضا (علیه السلام): هرگاه محرم فرا میرسید پدرم موسی بن جعفر علیه السلام، دیگر خندان دیده نمیشد و غم و افسردگی و اندوه بر او غلبه مییافت. تا آن که ده روز از محرم میگذشت، روز_دهم که میشد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. [ امالی صدوق ص ۱۱۱]
✔️ یکی از صحابه امام رضا به نام ریان بن شییب در روز اول محرم بر امام وارد شد. امام متذکر به اغاز محرم شده و مصیبت های امام حسین را بیان کرده و سخنانی در فضیلت عزاداری بر ایشان ذکر کردند [عیون الاخبار ج1 ص299]
که این روایات دلالت بر استحباب و رجحان عزاداری از اول محرم دارند.
❷⇦ دقیقا همین سوال از حضرت صادق ع پرسیده شد👇
📝 به امام صادق علیه السلام عرض شد:فدایتان شوم! وقتی کسی میمیرد یا کشته میشود مجلس نوحهای برای او میگیرند. ومن مشاهده میکنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه جلسه عزا میکنید.
✔️ حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده میشود، ملائکه پیراهن امام حسین علیهالسلام را آویزان میکنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است.
✔️ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت (و نه با چشم بصر ) میبینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود.[خصائص الزینبیه، ص49/ ثمرات الاعواد: ص36و37]
❸⇦ عزاداری و گریه فقط به خاطر شهادت یا سالگرد نیست بلکه به خاطر ظلمها و مصیبتهایی هست که از اول محرم آغاز و اوج میگیرد. اگر میخواستند از خود روز شهادت یادبود بگیرند، این صرفا یادبود عاطفی میشد؛ در حالی که فلسفه حرکت امام عمدتا به پیش از شهادت ایشان برمیگردد؛ حرکتی که جای سؤال و تأمل دارد؛ برای اینکه رهرو ببیند که رهبر یا پیشوایش چه کرده و چه گفته، چرا حضرت از مدینه به مکه رفتند؟ چرا از مکه به سوی عراق رفته؟ و ائمه نیز نمیخواستند صرفا یک سالگردِ سوگواری برای #عاشورا گرفته شود بلکه میخواستند حوادثی که منجر به این شهادت شد، در مجالس شیعه نقل شود.
https://b2n.ir/e70612
❹⇦ یک دهه عزاداری قبل از عاشورا میتواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بیاحساس و بیتوجه باشند.
❺⇦ شاید بهدلیل این باشد که عزاداری دهۀ اول یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صِرف سوگواری، به همین دلیل عزاداری دهۀ عاشورا رنگ و بوی حماسی دارد و دستههای عزا با علائم دستههای رزمی در میادین دیده میشوند. در حالی که عزاداری از عصر عاشورا و شام غریبان به بعد تنها رنگ و بوی غم به خود میگیرد.
http://bayanmanavi.ir/post/2522
✅ پن: در خیلی از هئیتها و مساجد عزاداری تا چندروز پس از عاشورا نیز ادامه دارد.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
📳 مقایسه سپاه #امام_حسین علیه السلام و سپاه عمرسعد از لحاظ عقاید
✔️ 🔺پن: امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، در خواب باشد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد.
#عاشورا
#محرم
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
📳 قضاوت ناآگاهانه
🔺دکتر خادمعلی تهذیبی رئیس اداره ورزش و جوانان دزفول که این روزها تصاویرش در فضای مجازی با قضاوتهای زشت و غیراخلاقی روبرو شده از ورزشکاران، قهرمانان و مربیان رشته کونگفو بوده است. حالا اگر به دلیل بیماری دچار وضعیتی شده، تمسخر وی، اخلاقی نیست. شرم کنید.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه:
چرا بايد حادثه عاشورا را گرامى بداريم؟
چرا بايد خاطره حادثه اى را كه 1360 سال پيش اتفاق افتاده است، زنده كرد و مراسمى به ياد آن خاطره برگزار كرد؟ اين رويداد جريانى تاريخى بوده است كه زمان آن گذشته است؛ تلخ يا شيرين، هر چه بوده است آثار آن تمام شده است. چرا بايد بعد از گذشت نزديك به چهارده قرن، ياد آن جريان و آن حادثه را زنده نگه داريم و مراسمى براى آن بر پا داريم؟
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ پاسخ اين سؤال، چندان مشكل نيست. براى اين كه به سادگى مىتوان به هر نوجوانى تفهيم كرد كه حوادث گذشته هر جامعه مىتواند در سرنوشت و آينده آن جامعه آثار عظيمى داشته باشد. تجديد آن خاطره ها در واقع نوعى بازنگرى و بازسازى آن حادثه است، تا مردم از آن جريان استفاده كنند. اگر حادثه مفيدى بوده است و در جاى خود منشأ آثار و بركاتى به شمار مىرفته است، بازنگرى و بازسازى آن نيز مىتواند مراتبى از آن بركات را داشته باشد.
2️⃣ علاوه بر اين، در همه جوامع انسانى مرسوم است كه به نوعى، از حوادث گذشته خود ياد مىكنند؛ آن ها را بزرگ شمرده و به آن ها احترام مىگذارند. خواه مربوط به اشخاصى باشد كه در پيشرفت جامعه خود مؤثر بوده اند، نظير دانشمندان و مخترعان، و خواه مربوط به كسانى شد كه از جنبه سياسى و اجتماعى، در رهايى ملت خود نقش مؤثرى داشته اند و قهرمان ملى بوده اند. همه عقلاى عالم براى اين گونه شخصيت ها آيين هاى بزرگداشتى را منظور مىكنند. اين كار بر اساس يكى از مقدس ترين خواسته هاى فطرى است كه خدا در نهاد همه انسان ها قرار داده است، و از آن به «حس حق شناسى» تعبير مىكنيم. لذا اين خواسته فطرى همه انسان ها است كه در برابر كسانى كه به آن ها خدمت كرده اند حق شناسى و شكرگزارى كنند، آنان را به خاطر داشته باشند و به ايشان احترام بگذارند. علاوه بر اين، ياد آن خاطره ها، در صورتى كه در سعادت جامعه تأثيرى داشته، مىتواند عامل مؤثر ديگرى را در زمان بيان خاطره ها بيافريند. در اين صورت، گويا خود آن حادثه تجديد مىشود.
.
3️⃣ از آن جا كه معتقديم حادثه عاشورا حادثه عظيمى در تاريخ اسلام بوده است، و نقش تعيين كننده اى در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدايت مردم داشته است، اين حادثه در نظر ما بسيار ارزشمند است. لذا بزرگداشت و بازسازى اين حادثه و به خاطر آوردن آن، موجب مىگردد تا بتوانيم از بركات آن در جامعه امروز نيز استفاده كنيم.
4️⃣ اين جواب را به طور كلى مىتوان در مقابل سؤال نوجوان ها ارائه داد و آنان را قانع كرد كه زنده نگه داشتن ياد بعضى از خاطره ها و بازسازى برخى از حوادث كه در گذشته اتفاق افتاده است، كار عاقلانه اى است، و ممكن است منافع و مصالحى را براى جامعه تأمين كند. همان طور كه اصل آن حادثه تأثير مفيدى در جامعه آن روز داشته، تجديد خاطره و بازسازى آن نيز مىتواند آثارى متناسب با خود داشته باشد. در پاسخ به سؤال اول كه «چرا بايد ياد عاشورا را زنده نگه بداريم؟» به همين اندازه بسنده مىكنيم.
6️⃣ همین که توسط معاندین و شبهه افکنان علیه #محرم و #عاشورا و ذات مقدس #حضرت_ابا_عبدالله (ع) ، شبهه افکنی میشود، خود نشاندهنده اثرات عظیم نهضت #کربلا بعد از یک قرن ونیم است که تلالو این بارقه همچو خاری در چشمان این کوردلان و تاثیر بزرگداشت آن حماسه کبیر می باشد.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
❌ شبهه
حدیث شریف از امام حسین (ع):
ما از تبار قریش هستیم , هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد, زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت.... از بیانات امام حسین(ع) امام سوم شیعیان.
«سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار ترجمه ی شیخ عباس قمی صفحه ۱۶۴» "
#امام_حسین ع
✅پاسخ
♦️اولا این روایت به امام صادق(ع) منتسب است نه به امام حسین(ع). چون این شبهه اولین بار در زمان محرم پخش شده، شبهه افکنان آن را به سیدالشهداء نسبت دادهاند.
▫️ثانیا وثاقت بعضی از راویان این حدیث رد شده و درنتیجه این روایت ضعیف است و قابل اعتماد نیست. (معجم الرجال ج۴، ص۹ و بحارالانوار ج۴۴، ص۳۲۹)
♦️ ثالثاً در روایت کلمه #عجم آمده و نه ایرانی و «عجم» به هیچ عنوان به معنای ایرانی نیست. (عجم در لغت چند معنا دارد که یکی از آنها یعنی غیر عرب، (چه ایرانی باشد چه غیر ایرانی) و معنای دیگر آن یعنی کسی که صحیح صحبت نمیکند و دیگر کسانی که زیر بار حرف حق نمیروند.)
👈 از همه مهمتر اینکه بخش دوم روایت (دستگیر کردن عجم و کنیزی آنها و....) گزارشی است که مولف کتاب درباره رفتار خلیفه دوم ذکر کرده و ربطی به روایت ندارد. جالب اینکه در ادامه آمده است که امیرالمومنین از این رفتار نهی میکند. اما شبهه افکن، با به هم آمیختن این دوقسمت به دنبال مقاصد پلید خود و ایجاد سوءظن نسبت به اهلبیت علیهمالسلام بوده است.
✅ نه تنها در هیچ روایتی نکوهش ایرانیان نیامده است که با قرآن و روح تعالیم پیامبر(ص) که فرمود: «هیچ عربی را بر عجم فخر نمی باشد و گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست»، سازگار نیست! (حجرات، آیه ۱۳)، بلکه در روایات فراوانی پیامبر و امامان علیهم السلام، از ایرانیان تمجید کردهاند.
مثلاً در روایتی پیامبر با دست زدن بر شانه سلمان فارسی، ایرانیان را مصداق آیهٔ «یحبهم و یحبونه؛ خدا آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند»، معرفی کرده اند. (تفسیر کشاف، ج ۲، ص ۴۳)
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
پاسخ حمید رسایی به #شبهه_پراکنی مهدی نصیری
🔰 آقای مهدی نصیری در کانال تلگرامی خود سخنی از امیرالمؤمنین(ع) را نقل کرده که در آن حضرت خطاب به خوارج می فرمایند: «ما آغازگر هیچ جنگی با شما نخواهیم بود، مگر آنکه شما جنگی را آغاز کنید.»
و سپس بیانات رهبرانقلاب خطاب به پوتین که پیش دستی روسیه در شروع جنگ اوکراین را تأیید فرموده اند و این را در تضاد با فرمایش امیرالمؤمنین(ع) دانسته است!
✅ پاسخ
🔰 آقای نصیری! جمله ای که شما به آن استناد جسته اید، مربوط به روش برخورد با مخالفان داخلی حکومت است که تا وقتی دست به سلاح نبردند و تهدیدات امنیتی ایجاد نکردند، حکومت اسلامی با آنها مدارا می کند؛ اما نحوه مواجهه با دشمن خارجی بگونه دیگری است. بعید است شما، که ظاهراً با قرآن و نهج البلاغه آشنا هستید، این جمله معروف امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 27 نهج البلاغه خطاب به کوفیان را نشنیده باشید:
🔸«وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ و به شما گفتم به دشمن حمله کنید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند؛ پس به خدا سوگند هیچ قومی نیست که در درون خانهاش مورد تهاجم دشمن واقع شدند، مگر آنکه آن قوم ذلیل شدند» (نهج البلاغه؛ خطبه 27)
🔰 آقای نصیری! هیچ حکومت عاقلی(چه مسلمان و چه غیرمسلمان) اجازه نمی دهد دشمن خارجی اش تا نزدیکی مرزهای کشورش نفوذ کند و پایگاه بزند و آنگاه منتظر حمله دشمن بماند، و او هیچ اقدامی نکند.
🔰 الحمدلله که مدیریت کلان کشور در دست حکیم عاقل و زیرکی مثل آیت الله خامنه ای است، نه ساده اندیشانی همچون شما.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
❌ شبهه
🔘 آیتالله گلپایگانی: ولایت فقیه یک فتوی است و در میان علما بزرگ خیلی هستند که آنرا را قبول ندارند.
✳️ بخشی از سخنرانی منتشر نشده مرحوم آیتالله گلپایگانی از مراجع مسلم تقلید در اسفند ماه ۱۳۶۰ در مسجد اعظم قم:
مساله ولایت فقیه از قدیمالایام تا به حال مورد اختلاف بوده است...
... بعضی علمای بزرگ مثل شیخ مرتضی انصاری به آن اشکال دارند.
من بگویم هست دیگری بگوید نیست، این مثل سایر اختلاف فتاوای[مانند اختلاف در تعداد تسبیحات اربعه] است. بنده گفتم تسبیحات اربعه یکی کافیست. یک آقای محترمتر از من گفت که نه سه تا لازم است ... حالا مقلدین ما بیان بگن مرگ بر آنکه ضد یک تسبیح است، دیگری بگوید مرگ بر آنکه ضد سه تسبیح است، آیا این صحیح است؟ خوب این اختلاف فتوای است ....
✅ پاسخ
آیتالله گلپایگانی نه تنها با ولایت فقیه مخالف نبود، بلکه طبق نقل شاگردان ایشان، ده سال قبل از امام خمینی بحث ولایت فقیه را آغاز کرده بودند و قائل به «ولایت مطلقه فقیه» بودند. (اینجا را ببینید
👇 https://b2n.ir/e41833 )
آنچه در فایل صوتی که اخیرا از ایشان منتشر شده مطرح میشود، مخالفت با ولایت فقیه نیست. بلکه فرمایش ایشان درباره این است که چرا در حالیکه برخی علما ولایت فقیه را قبول ندارند، «مرگ بر ضد ولایت فقیه» گفته میشود.
پاسخ آن هم این است که مرگ بر ضد ولایت فقیه یک شعار سیاسی است نه پاسخ علمی یا فقهی و منظور از آن نفرین بر دشمنان نظام اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه است.
به تعبیر دیگر منظور از این شعار آن عالمی نیست که در مقام نظر فقهی و علمی نظریه ولایت فقیه را قبول ندارد. بلکه مرگ را بر افراد، جریان ها و حکومتهایی میگوییم که با این نظام که ستون آن ولایت فقیه است، ضدیت، عناد و دشمنی دارند.
به همین مقام معظم رهبری در سوال ۶۱ از رساله اجوبة الاستفتائات خود در پاسخ به سوالی میفرمایند:
«اگر كسى به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسيده باشد، معذور است، ولى ترويج اختلاف و تفرقه بين مسلمانان براى او جايز نيست»
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
❌ شبهه
آقا یه سوال؟؟؟؟
تو #محرم، آشپز مفتی آشپزی می کنه، آبدارچی هییت مفتی چایی می ریزه، تکیه و حسینیه مفتی جارو کشی و نطافت میشه، سیم کش برای کارهای برقی مفتی کار کنه که برا امام حسینه و...
اما چرا در همین محرم، ملاها و روضه خوانها و مداح ها پول می گیرند؟
مگه برا امام حسین نمی خونند
مگر خودشون نمی گن اجرت با امام حسین؟ خوب خودشون هم #مفتی بخونند اون دنیا اجر و اجرتشون را بگیرند.
انگار همه دست بدست هم میدن و محرمو آذین می بندن برا ملا و مداح نه برا امام حسین . التماس تفکر .🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
✅ پاسخ
♦️ اولا این طور نیست که تمام کسانی که در برپایی جلسات روضه و هیات زحمت می کشند، مجانی کار کنند. نصب داربست، برق کشی، آشپزی و ... نیز در جریان برپایی هیأت لازم است که (علی رغم عشق و علاقه صاحبان این مشاغل به امام حسین و هیأت)، به دلیل اینکه درآمد آنها از این راه است، در مقابل زحمات خود اجرت دریافت می کنند.
♦️ بنابراین افرادی به صورت رایگان در هیئات به فعالیت می پردازند که حرفه اصلی آنها چیز دیگری است و بخشی از اوقات فراغت را به این کار اختصاص می دهند.
♦️ روحانیون نیز به دلیل آنکه نوعاً زمان زیادی برای مطالعه و آماده کردن سخنرانی و خطابه ی خود، لازم دارند، فرصتی برای تامین امرار معاش از راه دیگری ندارند. ( مانند معلمان و اساتید دانشگاه شغل آنها تعلیم دیگران است، با این تفاوت که معلمان رسمی و دولتی اند اما روحانیون مردمی) مردم و متولیان جلسات هیأت و عزاداری نیز با اطلاع از این موضوع، با میل و رغبت و بدون تعیین قبلی، مبلغی را به عنوان هدیه و به منظور رفع نیازهای ضروری زندگی به آنها پرداخت می کنند.
‼️ البته باید پذیرفت که برخی روحانیون و مداحان از این رویه خارج و به دلیل شهرتی که دارند مبالغ هنگفت و خارج از عرفی دریافت می کنند. اما به دو نکته در این زمینه باید توجه کرد:
👈 تعداد اینگونه افراد بسیار کم است و ملاک قضاوت کلی نیست.
👈 معمولا این افراد ذکر می کنند که مبلغ یاد شده را در هیأت خود یا امر خیر مصرف می کنند و بعضاً مستقیماً شماره حساب یک خیریه را به بانیان مجالس اعلام می کنند. (⛔️ البته ضمن احترام به نظر ایشان، مورد دوم را نویسنده کار صحیحی نمی داند.)
♦️ نکته مهم
❇️ بسیاری از روحانیون خود در برپایی و هزینه کردن در جلسات اهل بیت علیهم السلام پیش قدمند. در اصفهان که نویسنده سکونت دارد نمونههای زیادی وجود دارد که برای مردم این شهر شناخته شده و معروف است و البته در شهرهای دیگر نیز موارد مشابه وجود دارد.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
🔻 تبرک قند!
🔹اخیرا در فضای مجازی کلیپی از جلسهی پرسش و پاسخ حضرت آیت الله مهدوی (حفظه الله) در مراسم حج منتشر شده که ایشان در حاشیه آن، به درخواست حجاج، به تعدادی قند و تسبیح دعا خوانده و آن را متبرک میکنند. مطابق معمول این موضوع بهانهای شده برای جوسازی افراد کینهتوز.
🔹از باب «ان الذکری تنفع المؤمنین»، نکاتی چند ذکر میشود:
1️⃣شخصیت علمی و معنوی آیت الله مهدوی و خلوص نیت ایشان چیزی نیست که بر مردم اصفهان پوشیده باشد. اینگونه تهمتها نیز تأثیری در چهره خدوم ایشان ندارد.
2️⃣ تأثیر اشیاء متبرک شده، مخصوصاً آب و غذا از نظر روایات امر مسلمی است. در کتاب ارزشمند مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی دهها روایت در خصوص دعا خواندن به آب و... وجود دارد. شفا یافتن چشم حضرت یعقوب به واسطه پیراهن حضرت یوسف نیز یک امر قرآنی است. (یوسف: ۹۶)
طبیعی است هرچه دعا کننده از نفس پاکتری برخوردار باشد، تأثیر آن نیز بیشتر است. به همین دلیل همیشه مردم متدین از علمای مورد اعتماد خود، درخواست متبرک کردن شیئ یا غذا داشته اند.
بله! متأسفانه این روزها افرادی پیدا میشوند که خود را شیعه میدانند، اما تحت تاثیر افکار وهابیت قرار گرفته و اموری مانند توسل و تبرک را مسخره میکنند. اما به هر حال این موضوع مسئله ای است که عقل و روایات به وضوح آن را تأیید میکند و در کتب علما اثبات شده است.
3️⃣ پذیرش و انجام درخواست دیگران نه تنها یک دستور دینی، بلکه یک وظیفهی اخلاقی است. وقتی کسی از ما درخواستی داشته باشد (مثلاً دعا خواندن به یک قند)، انجام آن اخلاقی است یا غیر اخلاقی؟ چرا واضحات دینی و اخلاقی را دور انداخته و بر اساس ذهنیات خود دیگران را قضاوت و متهم میکنیم؟ تنها به جرم امام جمعه بودن؟
بنده با شناختی که از آیتالله مهدوی دارم میدانم که رد نکردن درخواست مومنان یکی از سیرههای اخلاقی ایشان است و آنچه در کلیپ مذکور هست مصداقی از این منش رفتاری ایشان است.
🔸زمانی در صف جماعت آیتالله مهدوی شاهد بودم که ایشان هرچه اراده میکرد نوافل ظهر و عصر را بخواند، کسی برای سوال یا خواستهای مانع میشد. به محافظ ایشان گفتم به افراد بگوید که سوالات خود را بگذارند برای بعد از نماز. محافظ گفت: «سفارش حاج آقا است که مانع مراجعه افراد نشویم»
✍️ محمد قربانی مقدم
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
🔻سوال
چرا امام حسین علیهالسلام نزدیک آب خیمه نزد تا به آب دسترسی داشته باشد؟
✅ پاسخ
استفاده از حربه آب در جنگ (در گذشته و حال) همواره وجود داشته است. مثلاً در جنگ صفین معاویه شریعه فرات را به روی لشکر امام بست، اما با توجه به برتری نظامی لشکر امام علی ع در استفاده از این حربه ناکام ماند و حضرت فرات را تسخیر کرد (و البته مقابله به مثل نکرد)
منابع تاریخی نشان میدهند که امویان قصد داشتند مجدد از این حربه استفاده کنند. مثلاً عبیدالله بن زیاد طى نامه اى از حُر مى خواهد که امام حسین (علیه السلام) را در سرزمینى بدون پناهگاه و آب و آبادى فرود آورد. (ارشاد شیخ مفید ج ۲ ص ۸۴) و همین که امام حسین (علیه السلام) در سرزمین کربلا فرود آمد و مستقر گردید; عمر بن سعد از سوى عبیدالله بن زیاد مأموریت یافت که بین امام حسین (علیه السلام) و آب حایل گردد.
دینورى در این باره مى نویسد: «ابن زیاد به عمر بن سعد نوشت که از حسین (علیه السلام) و یاران او آب را باز گیرد و نباید یک جرعه آب بنوشد، هم چنان که این کار رانسبت به عثمان بن عفان پرهیزکار انجام دادند». (اخبار الطوال ص ۳۰۱)
عمر بن سعد مأموریت حفاظت از آب را به عمرو بن حجاج زبیدى به همراه پانصد سوار واگذار کرد. آنان از روز هفتم تا دهم محرّم یعنى پایان جنگ با جدّیت تمام از شریعه فرات حفاظت مى نمودند که مبادا امام حسین(علیه السلام)و یارانش از آن، آب بَردارند.(اخبار الطوال ص ۳۰۱)
آنها نه تنها بین امام حسین (علیه السلام) و آب حایل شدند; بلکه با به راه انداختن جنگ روانى بر آثار ناشى از تشنگى و فقدان آب افزودند، به طور مثال: عبدالله بن حصین ازدى که از قبیله بجیله بود ندا داد: «اى حسین آیا این آب را مى بینى که مانند قلب آسمان صاف است تو یک قطره از آن را نخواهى چشید تا آنکه از تشنگى بمیرى». (کامل ابن اثیر ج۵ ص ۱۵۸)
شمر نیز از جمله کسانى بود که در رابطه با آب به امام حسین(علیه السلام) زخم زبان مى زد. (بحارالانوار جلد ۴۵ ص ۵۱)
عمر بن سعد هم افزون بر آن که عمرو بن حجاج زبیدى را نگهبان آب کرد، شخصى را نیز مأمور نمود که ندا دهد: «اى پسر فاطمه(علیها السلام) و رسول خدا (صلى الله علیه وآله) تو از این آب یک قطره نچشى تا آن وقت که طعم مرگ را بچشى یا به حکم عبیدالله گردن نهى». (الفتوح ص ۸۳)
ممانعت از دستیابی امام به آب، توسط امام زمان علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج) نیز نقل شده است : «فمنعوک الماء ووُرودَهُ» «پس آب و ورود بر آن را از تو منع کردند»
🔹 نکته
اگر چه از ابتدا راهبرد ممانعت از آب در سپاه عمر سعد مطرح بود اما از روز هفتم محرم به طور جدّى مانع از دستیابى امام حسین (علیه السلام) به آب شدند. بنابراین، آن چه مربوط به تشنگى امام(علیه السلام) و یارانش به ویژه فرزندان و زنان مى شود مربوط به سه روزِ پایانى، یعنى از هفتم تا دهم محرم است و در این فاصله نیز البته امام حسین (علیه السلام) به طرق گوناگون آب مورد نیاز اردوى خویش را تأمین مى کرده است. اما در ساعات پایانی کار به شدت بالا گرفت و در خیام حسینی قحط آب شد.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan
❌ شبهه
اینو داشته باش:😅😅😅
کافی ج 5 ص 337
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هر که راضی به متعه شدن دختر وخواهر ومادر وعمه وخاله وخویشان خودش نشود،نمیرسد به او شفاعت من
✅ پاسخ
همانگونه که در تصویر فوق مشخص است، چنین حدیثی در منبع مذکور وجود ندارد و اسلام ستیز خبیث، ذهنیات پلید خود را به اسم حدیث و آدرس دروغین پراکنده میکند.
مضافاً اینکه اساساً رضایت دادن به ازدواج عمه و خواهر و.... به دست شخص نیست که بخواهد رضایت بدهد یا ندهد. بنابراین متن فوق حدیث نبوده و از بافتههای اسلام ستیزان است.
....................
#مه_شکن (ایتا، سروش ،روبیکا)
🆔 @mh_shkan