eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
472 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 خواندن روضه در بین دعا و زیارت ❓سؤال: برخی مداحان در بین خواندن دعا و زیارت، روضه و مصائب اهل بیت (علیهم السلام) را می‌خوانند و گاهی باعث از دست رفتن مفاهیم دعا و اذیت مردم بخاطر طولانی شدن دعا می‌شوند، وظیفه مداح و مردم چیست؟ ✅ جواب: مناسب است دعا و زیارت به همان نحوی که نقل شده خوانده شود و شایسته نیست جلسات دعا به گونه‌ای باشد که موجب خستگی و اذیّت شرکت‌کنندگان گردد. ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 طمأنینه در اذکار نماز ‌ هنگام قرائت حمد و سوره یا تسبیحات، بدن باید آرام و بدون حرکت باشد، و در صورتی که بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند. منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۰۸ ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️ انتساب حضور اهل‌بیت علیهم السلام در مجالس عزاداری 🔶 س : برخی مداحها و روضه‌خوانها در مراسم عزاداری، با بیان این مطلب که اهل بیت (علیهم السلام) در این مجلس حضور دارند قصد دارند فضای معنوی مجلس را بیشتر کنند، آیا بیان این گونه مطالب صحیح است؟ و وظیفه مؤمنین در برابر این اظهارات چیست؟ ✅ ج: اگر مقصود توجه و حضور معنوی اهل بیت (علیهم السلام) باشد اشکال ندارد و شایسته است از طرح مطالبی که باعث شبهه می‌شود، پرهیز شود. ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️پوشش کامل و با کت و دامن 🔶س: اگر زن با پوشش کامل و با کت و دامن در معرض دید نامحرم قرار بگیرد، اشکال دارد؟ ✅ج: در حجاب و پوشش واجب، لباس معیّنی شرط نیست، و هر لباسی که تمامی بدن زن(به جز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، و توجه نامحرم را جلب نکند، کفایت می‌کند. البته پوشیدن چادر به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است. ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 سوره در نماز مستحبی ❓سوال: آیا خواندن سوره در نماز مستحبی لازم است؟ ✅ جواب: خواندن سوره در نمازهای مستحب لازم نیست. البته در بعضی از نمازهای مستحبی که سوره مخصوص دارند (مثل نماز جعفر طیار) اگر بخواهند به دستور آن عمل کنند، باید همان سوره را بخوانند. 📌توضیح: در بعضی از نمازهای مستحبّی مثل نماز وحشت (لیلة الدفن) كه بعد از حمد، سوره مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده باشد، باید همان سوره را بخواند و امّا در نمازهای مستحبّی که بعد از حمد سوره خاصّی برای آن وارد نشده است، نمازگزار می‌تواند خواندن سوره را ترک نماید یا در اثناء خواندن سوره، آن را رها نموده و بقیه سوره را نخواند و به رکوع برود، همچنین خواندن دو یا چند سوره بعد از حمد در نمازهای مستحبّی جایز است. 🏷 پی‌نوشت: توضیح المسائل ده مرجع، م 986 ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 اذکار مستحبی در نماز 🔸 أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم؛ قبل از خواندن حمد فقط در رکعت اول 🔶 الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین؛ بعد از تمام شدن حمد 🔸 کذَلِکَ اللهُ ربّى؛ بعد از خواندن سوره اخلاص 🔶 أستَغفرُ اللهَ ربّى و أتوب إلیه؛ بین دو سجده و بعد از تسبیحات اربعه 🔸 بحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ؛ در حال برخاستن برای رکعت بعدی 🏷 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 263 ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 نیت نماز در تنگی وقت 💬 مساله : کسی که به اندازه‌ی خواندن یک رکعت از نماز وقت دارد، باید نماز را به نیّت ادا بخواند ولی نباید عمداً نماز را تا آن وقت به تأخیر بیندازد. 💠 انجام مستحبات در تنگی وقت ┘◄ نکته : اگر وقت نماز به قدری تنگ است كه به سبب انجام بعضی كارهای مستحب نماز، مقداری از آن بعد از وقت خوانده می‌شود، نبايد آن مستحب را انجام دهد؛ مثلاً اگر با خواندن قنوت، مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می‌شود، نبايد قنوت بخواند. 📚 پی‌نوشت: رساله نماز و روزه، مسأله 24 و 27 ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 احکام عده وفات 💬 مدت عده وفات: 🔹الف: اگر زن آبستن نیست: چهار ماه و ده روز 🔸ب: اگر آبستن است: تا موقع زاییدن، ولی اگر وضع حمل، قبل از چهار ماه و ده روز اتفاق افتاده، باید تا چهارماه و ده روز پس از وفات صبر کند. ❌ زنی که عده وفات است این کارها بر او حرام است: ⚫️ ازدواج ( چه دائم و چه موقت). 🔴 پوشیدن لباس های رنگارنگ. 🔵 سرمه کشیدن و هر کاری که زینت حساب شود. ✅ نکته: در عده وفات تفاوتی بین زن یائسه و غیر یائسه و همسر دائم و موقت نیست و تمام اینها باید پس از مرگ شوهر تا مدتی که گفته شد عده نگه دارند. 📚 تحریر الوسیله ج 2، کتب الطلاق، القول فی عده الفراق ص 338، م 1. ..................... 🆔 @mh_shkan
کندن_مو_پوست ❓💬 آیا با کندن مو یا پوست بدن، اون قسمت های کنده شده مردار حساب می شه و نجسه؟ 📚 همه مراجع: مو که مطمئنا مشکل نداره چون روح نداره، پس نه خودش نه جاش نجس نیست. 😐 پوست اما 🤔 اگر از پوست های ریز و مختصری باشه که به آسونى كنده مى‌شه و در حال افتادن هستن، پاکن و نه خودش و نه جاش مشکلی نداره. 😕 اگر روح داره و کندنش درد داره، 📗 آيات عظام امام، رهبری، مكارم، نوری، شبیری: بنابراحتیاط واجب در حکم مرداره و نجسه، اما جاش اگر خون نیاد مشکلی نداره. 📗 آیت الله سیستانی : بله، در حکم مرداره و نجسه، اما جاش اگر خون نیاد مشکلی نداره. 📗 آیت الله وحید: همه پوستهاى کنده شده لب و جاهاى ديگه‌ی بدن پاكه، اگر مختصر باشه. 📗 آیت الله مظاهری: در این صورت هم پوست جدا شده پاکه، جاش هم اگر خون نیاد مشکلی نداره. 🔺 توضیح المسائل مراجع مسأله 91، 809، 810، 849 و851 تا 862؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله م 65 تا 77؛ نورى، توضيح‌المسائل، م91؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م92؛ خامنه‌اى، اجوبة الاستفتائات، س272 ..................... 🆔 @mh_shkan
🔹پست ویژه، نماز ⁉️چرا بعضيا نماز نمي‌خونن⁉️ 💢کسی جریان نمازخون شدنش رو اینطور بازگو میکنه: 💠یه روز استاد معارفمون سر کلاس از بچه‌ها پرسید: به نظر شما چه کسایی نماز نمی‌خونن؟ 1⃣ شاگرد اولي گفت: آقا اجازه! کسایی که مُرده‌اند نماز نمي‌خونن! 2⃣ شاگرد دومی گفت: آقا اجازه! کسایی که نماز خوندن بلد نیستن، نماز نمي‌خونن! 3⃣ بچه سومی از جاش بلند شد و گفت: آقا اجازه! کسایی که مسلمون نیستن،نماز نمي‌خونن! 4⃣ چهارمی هم گفت: آقا اجازه! کسایی که کافر هستن نماز نمي‌خونن! 5⃣ پنجمی گفت: آقا اجازه! کسایی که از خدا نمی‌ترسن نماز نمي‌خونن! 🤔 همه نظراتشون رو گفتن؛ و من که نماز نمی‌خوندم به فکر فرو رفتم!! ⁉️من که نماز نمی‌خونم جزء کدوم گروه هستم؟! 🔷آیا من مرده‌ام ؟ نخیر زنده‌امم! 🔷آیا من نماز بلد نیستم؟ نخیر بلدم! 🔷آیا من مسلمون نیستم ؟ الحمداللّٰه كه هستم! 🔷آیا من کافر هستم نعوذ بالله؟ نخیر مسلمون هستم! 🔷آیا من از پروردگارم نمی ترسم؟ نخیر، مي‌ترسم! 🤔 پس چرا نماز نمی‌خونم؟! 🔥با خودم گفتم : خُب! اگه شب اول قبر از من سوال كنن که: 🎐زنده بودي! 🎐نماز بلد بودي! 🎐مسلمان بودي! 🎐از خد هم که مي‌ترسيدي! 😤 پس چرا نماز نميخوندي؟! چه جوابی دارم بدم؟! 💥تكونی خوردم و از همون روز تصميم گرفتم كه دیگه نمازهام رو مرّتب بخونم! ✅فقط يه تصميم جدّي ميخاد؛ شما هم حتماً دراین باره فکر کنید!✅ ..................... 🆔 @mh_shkan
💠سلام خسته نباشید بنده گاهی تو پارکینگ خونمون نماز میخونم،تو اون پارکینگ خودم هم جای پارک دارم ولی ماشین میزارم،خواستم بدونم که نماز اشکال داره ،چون جای پارک ماشین بقیه مخونم 🔹اگر نهی از آن نکرده‌اند و یا موجب مزاحمت نیست، اشکال ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 مقدار روزه قضا ❓ من سال‌های قبل، چند روز از ماه رمضان رو روزه نگرفتم؛ اما الآن دقیقاً نمی‌دونم چند روز بوده. چه‌کار باید بکنم؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، وحید، جوادی، سبحانی و مظاهری: 👈 کمترین مقداری رو که یقین دارین قضا شده، به‌جا بیارین و وسواس‌ نشین؛ مثلاً اگه بین ده روز و پانزده روز شک دارین، این یعنی مطمئن هستین که حداقل ده روز از روزه‌های شما قضا شده، اما در مورد اون پنج روز اضافه شک دارین؛ دراین‌صورت، همون ده روز رو قضا کنین، کافیه. 📚 توضیح اضافه از آیت‌الله مکارم: البته اگه تعداد دقیقش رو قبلاً می‌دونستین و الآن به‌خاطر سهل‌انگاری فراموش کردین، احتیاط واجب اینه که مقدار زیادتر رو به جا بیارین. ⭕️نکته: بعضی از مراجع، مثل آیت‌الله وحید، سیستانی و مکارم می‌گن که در هر حال، اگه بتونین مقدار بیشتر رو بخونین، بهتره؛ مثلاً اگه فراموش کردین که چند روز بوده، اما می‌دونین که بیشتر از ده‌ روز نبوده، بهتره احتیاطاً ده‌ روز رو قضا کنین، اما این واجب نیست. 📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺 استفتائات جامعة‌الزهرا؛ رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 صدای نازک نامحرم ❓ بعضی از خانم‌ها موقع صحبت‌کردن، با آب‌وتاب و صداى نازک حرف مى‌زنن؛ آيا مرد نامحرم مى‌تونه با همچین خانمی صحبت کنه و به حرف‌هاش گوش بده؟ 📚 همه مراجع: اگه از شنیدن صدای ایشون لذت جنسی می‌برین و از نظر جنسی تحریک می‌شین يا ترس این رو دارین که با ادامه‌دادن به این گفت‌وگو به گناه بیفتین، گوش‌دادن به حرف‌های این‌جور خانم‌ها جايز نيست و حرامه. 🔺آيت‌الله خامنه‌اى، استفتا، س678 و 684؛ آيت‌اللّه صافى، هدايةالعباد، ج2، (النكاح)، م29؛ آيت‌اللّه سيستانى، منهاج‌الصالحين، ج3، (النكاح)، م29؛ آيات عظام نورى، مكارم و امام خمينى، تعليقات على‌العروة، ج2، (النكاح)، م39؛ دفتر آيات عظام بهجت، تبريزى، وحيد و فاضل. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 پدر جد من در محله، شهرت به سید داشته‌ ولی توی شناسنامه لفظ سید نیست آیا از نظر شرعی آوردن لفظ سید در شناسنامه به سبب شهرت عام، ممکنه؟ ممنون ✅ پاسخ طبق فرمایش آیت الله مکارم: راههاى اثبات سیادت ۱ـ دو نفر عادل سیّد بودن او را تصدیق کند (یک نفر نیز کافى است). ۲ـ در شهر و منطقه خود مشهور باشد(شهرت قابل ملاحظه) که سیّد است، خواه این شهرت سبب یقین شود یا گمان. ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه: ⛔️ آیا امام علی(ع) با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرد؟ چرا با وجود هتک حرمت و به شهادت رساندن حضرت زهرا(س) امام علی(ع)با خلفا بیعت کرد؟ ❇️ پاسخ شبهه: ❇️ 📌پاسخ اول👇👇 🔸اولاً: "هنوز پیامبر (ص) دفن نشده بود که واقعه سقیفه بنی ساعده شکل گرفت و عده ای با شخصی غیر از علی (ع) بیعت کردند در حالی که علی (ع) مشغول کفن و دفن رسول خدا (ص) بودند." اما عده ای از اصحاب و بزرگان قوم از جمله عباس بن عبدالمطلب، فضل بن عباس، زبیر بن عوام، خالد بن سعید، مقداد بن عمرو، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار ین یاسر، البراء بن عازب و ابی بن کعب با وی بیعت نکردند و جانب امام علی (ع) را گرفتند." و به تصریح مسند احمد 1/55 و طبری 2/466 این عده در خانه حضرت زهرا (س) اجتماع کرده و از بیعت با ابوبکر سر باز زدند. در تاریخ آمده است که حضرت علی (ع) در جواب آنانی که بر در خانه اش جمع شده بودند و در خواست کردند که با ایشان بیعت کنند، فرمود: "فردا صبح در حالی که موهای خود را کوتاه کرده اید بیایید! ولی فردا جز 3 نفر کسی نیامد. 🔺 همچنین در تاریخ گزارش شده است که علی (ع) تا زمانی که فاطمه در قید حیات بود بیعت نکرد ولی وقتی دید مردم از او روی برتافتند مجبور به مصالحه با ابوبکر شد. بنابراین امام علی (ع) و عده ای از اصحاب ایشان و بعضی از یاران پیامبر ابتداءً و تا مدتی بعد از رحلت پیامبر (ص) با ابوبکر بیعت نکردند و زمانی هم که با او بیعت کردند فقط به خاطر حفظ اسلام و مصالح حکومت اسلامی بود. 👈 بلاذری در بیان علت بیعت امام علی (ع) می گوید: «بعد از وفات پیامبر(ص) که تعدادی از قبایل عرب مرتد شدند عثمان به نزد علی (ع) آمد و گفت: ای پسر عمو! تا تو بیعت نکنی کسی به جنگ این دشمنان نمی رود پیوسته چنین با علی (ع) تکلم می کرد تا بالاخره علی (ع) با ابوبکر بیعت کرد.» اما پیوسته علی (ع) در دوران خلافت ابوبکر و بعد آن از این جریانات شکایت کرده و اعتراض می‌کرد. 📌منابع: سیوطی، تاریخ الخلفاء، ص 62، تاریخ یعقوبی، 2/124-125؛ طبری، تاریخ الامم والملوک، 2،ج2، ص443، معالم المدرستین، علامه عسکری، ج 1، ص 162. طبری، تاریخ الامم والملوک، 2/448 ..................... 🆔 @mh_shkan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 شبهه 📛 حضرت علی با اون شجاعتش چطور همسرش رو کتک زدن هیچی نگفت وسکوت کرد!! آیا شهید شدن زیر سوال بردن شجاعت حضرت علی نیست!! ❇️ پاسخ دقیق به این سوال رو در سه بخش در کلیپ بالا ببینید👆 ..................... 🆔 @mh_shkan
🔺پاسخ به شبهات 📛 شبهه 📛 چرا مردم مدینه در قبال کشته شدن دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله» توسط عمر سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند؟ ❇️ پاسخ ❇️ 🔺اعتراض بنی هاشم ✔️الف ) آیا بنی‌هاشم و همه کسانی که به ماجرای سقیفه و حوادث آن روزها اعتراض کرده و در خانه "سلام الله علیها" جمع شده و از بیعت با ابوبکر امتناع کرده‌اند، از اهالی مدینه محسوب نمی‌شوند؟ 🔺شناخت حق وباطل ✔️ ب) آیا رسول خدا صلى الله علیه و آله، اهالی مدینه را معیار شناخت حق و باطل معرفی کرده بود و یا حضرت علی علیه السلام را؟ 🔺عملکرد مردم مدینه حجت است ؟ ✔️ ج) اگر رفتار و عملکرد مردم مدینه معیار شناخت حق و باطل است پس ✖️ کشتن خلیفه سوم، ✖️تعرض و دست کشیدن به باسن همسرش نائله.[1] ✖️شرکت نکردن در تشییع جنازه خلیفه، ممانعت از دفن شدن وی در قبرستان مسلمانان و دفن کردن خلیفه در قبرستان یهودیان و ... مباح و جایز بوده و قاتلین خلیفه نه تنها مقصر و معصیت کار نیستند؛ بلکه مستحق پاداش الهی نیز می باشند و از آنان باید تقدیر و تشکر شود؛ زیرا مردم مدینه هنگام کشته شدن عثمان نیز سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند. 👈اگر رفتار و عملکرد مردم مدینه معیار شناخت حق و باطل باشد پس یزید در حمله به مدینه و کشتن صحابه و مباح کردن خون و ناموس مسلمانان مقصر نیست و مرتکب هیچ گناهی نشده است! چون مردم مدینه در مقابل عمل يزيد عکس العمل خاصی از خود نشان نداده و هیچ اقدامی نکرده‌اند. پی‌نوشت: [1]«فَغَمَزَ أَوْرَاکَهَا، وَقَالَ: إِنَّهَا لَکَبِیرَهُ الْعَجِیزَهِ». تاریخ طبری، ج 2، ص 676، حوادث سال 35 هجری. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 مقدار روزه قضا ❓ من سال‌های قبل، چند روز از ماه رمضان رو روزه نگرفتم؛ اما الآن دقیقاً نمی‌دونم چند روز بوده. چه‌کار باید بکنم؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، وحید، جوادی، سبحانی و مظاهری: 👈 کمترین مقداری رو که یقین دارین قضا شده، به‌جا بیارین و وسواس‌ نشین؛ مثلاً اگه بین ده روز و پانزده روز شک دارین، این یعنی مطمئن هستین که حداقل ده روز از روزه‌های شما قضا شده، اما در مورد اون پنج روز اضافه شک دارین؛ دراین‌صورت، همون ده روز رو قضا کنین، کافیه. 📚 توضیح اضافه از آیت‌الله مکارم: البته اگه تعداد دقیقش رو قبلاً می‌دونستین و الآن به‌خاطر سهل‌انگاری فراموش کردین، احتیاط واجب اینه که مقدار زیادتر رو به جا بیارین. ⭕️نکته: بعضی از مراجع، مثل آیت‌الله وحید، سیستانی و مکارم می‌گن که در هر حال، اگه بتونین مقدار بیشتر رو بخونین، بهتره؛ مثلاً اگه فراموش کردین که چند روز بوده، اما می‌دونین که بیشتر از ده‌ روز نبوده، بهتره احتیاطاً ده‌ روز رو قضا کنین، اما این واجب نیست. 📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺 استفتائات جامعة‌الزهرا؛ رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 صدای نازک نامحرم ❓ بعضی از خانم‌ها موقع صحبت‌کردن، با آب‌وتاب و صداى نازک حرف مى‌زنن؛ آيا مرد نامحرم مى‌تونه با همچین خانمی صحبت کنه و به حرف‌هاش گوش بده؟ 📚 همه مراجع: اگه از شنیدن صدای ایشون لذت جنسی می‌برین و از نظر جنسی تحریک می‌شین يا ترس این رو دارین که با ادامه‌دادن به این گفت‌وگو به گناه بیفتین، گوش‌دادن به حرف‌های این‌جور خانم‌ها جايز نيست و حرامه. 🔺آيت‌الله خامنه‌اى، استفتا، س678 و 684؛ آيت‌اللّه صافى، هدايةالعباد، ج2، (النكاح)، م29؛ آيت‌اللّه سيستانى، منهاج‌الصالحين، ج3، (النكاح)، م29؛ آيات عظام نورى، مكارم و امام خمينى، تعليقات على‌العروة، ج2، (النكاح)، م39؛ دفتر آيات عظام بهجت، تبريزى، وحيد و فاضل. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 پدر جد من در محله، شهرت به سید داشته‌ ولی توی شناسنامه لفظ سید نیست آیا از نظر شرعی آوردن لفظ سید در شناسنامه به سبب شهرت عام، ممکنه؟ ممنون ✅ پاسخ طبق فرمایش آیت الله مکارم: راههاى اثبات سیادت ۱ـ دو نفر عادل سیّد بودن او را تصدیق کند (یک نفر نیز کافى است). ۲ـ در شهر و منطقه خود مشهور باشد(شهرت قابل ملاحظه) که سیّد است، خواه این شهرت سبب یقین شود یا گمان. ..................... 🆔 @mh_shkan
موضوع: ❓دانشجویی که در رشته پزشکی در دوران کارورزی است و پول هم می‌گیرد ولی هنوز شغل او محسوب نمی‌شود، نماز و روزه‌اش چگونه است؟ لطفاً به صورت کلی بفرمائید چه گروه‌هایی از دانشجویان و طلاب در حکم بورسیه حساب می‌شوند که با شرایطش نمازشان تمام می‌شود؟ ✅ کسانی که برای تحصیل مسافرت می‌روند، اگر کثیرالسفر نباشد، یعنی گاهی مسافرت می‌رود و می‌آید و بین سفرها (ولو تعداد سفرها زیاد هم هست) ده روز فاصله می‌شود، این افراد در محل تحصیل و همچنین سفرهای دیگری که می‌روند نمازشان شکسته است؛ مگر اینکه بخواهند در آنجا حداقل ده روز بمانند که نمازشان کامل است؛ اما اگر کثیرالسفر شد، یعنی سفرهای تحصیلی زیاد دارد، و بین سفرها غالباً ده روز فاصله نمی­شود، در این صورت چون سفر برای تحصیل است و در قبال تحصیلش حقوق به او نمی‌دهند، هرچند شهریه به او بدهند اما حقوق محسوب نشود، یعنی در قبال کار یا تعهد کاری نبوده و سفرش هم شغل محسوب نمی‌شود، در این فرض نظر حضرت آقا این است که باید احتیاط کنند، یعنی نمازهای چهار رکعتی را هم کامل بخواند و هم شکسته؛ گرچه می‌توانند به فتوای مجتهد دیگری رجوع کنند؛ اما اگر کسی در قبال تحصیلش، حقوق می‌گیرد، مثل کسی که مأمور به تحصیل است... مانند دوره­‌های ضمن خدمت که به خاطر همین تحصیل، به او حقوق می‌دهند و رفت و آمد زیاد هم دارد و کثیرالسفر است، اینها سفر شغلی محسوب شده و باید در این سفرها نماز را کامل بخواند. ..................... 🆔 @mh_shkan
💬در علم پزشكى امروز گاه زنان با بستن لوله رحم به طور دائم نابارور مى‌شوند. آيا اين زنان هم جهت ازدواج موقّت نياز به نگهداشتن عده دارند در صورتى كه به طور قطع و يقين اختلاط مياه صورت نمى‌پذيرد؟ ✅ جواب در هر صورت، اگر مدخول بها باشد وبه سن يائسگى نرسيده باشد، عدّه دارد. 📚 آیت الله خامنه ای ..................... 🆔 @mh_shkan
📡 ⚠️ به دلیل مشکلات اقتصادی ❓: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅ : سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. ✔️سایت آیت الله خامنه ای- احکام پزشکی - leader.ir ..................... 🆔 @mh_shkan
☝️حکم پوشیدن شلوار ساپورت☝️ 📡 ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 روزه گرفتن با وجود منع پزشک ❓سؤال: اگر پزشکی به جهت بیماری از گرفتن روزه منع کند، روزه گرفتن چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر از گفتۀ پزشک امین، یقین یا اطمینان حاصل کند یا بترسد که روزه برایش ضرر داشته باشد، روزه واجب نیست، بلکه در مواردی حرام است. 🏷 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری ..................... 🆔 @mh_shkan