eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
456 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سرمه کشیدن و حنا بستن 💬پرسش: آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایام عزاداری نیز مستحب است یا ترک آن در این گونه موارد بهتر است؟ ✅ پاسخ: 🔹آیت الله خامنه ای: حرام نیست، اما نباید به گونه ای باشد که عرفا هتک حرمت محسوب شود. 🔹آیت الله سیستانی: حنا بستن معمولا برای مجالس شادی و ایام شادی استفاده می شود و مناسب است ترک شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: سرمه کشیدن مانعی ندارد؛ولی حنا بستن چون نشانه شادی است، بهتر است در ایام عزاداری ترک شود. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚سید علی سیستانی،استفتای کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی 📚ناصر مکارم شیرازی،احکام عزاداری،ص 119،سوال 174. ..................... 🆔 @mh_shkan
💠نماز در فاصله بین دو وطن 💬اگر فاصله دو وطن فردی ۲۵ کیلومتر باشد، حکم نماز و روزه وی در بین راه دو وطن چگونه است؟ ✅ اگر فاصلۀ بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد، در بین راه، نماز کامل و روزه صحیح است. 📚منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 جبران خسارت های زمان کودکی 💬 سوال: جبران خسارت هایی که کودک به دیگران وارد کرده، بر عهده کیست؟ ✅ پاسخ: اگر به گونه ای باشد که خسارت زدن منتسب به کودک می شود، خود او ضامن است و پدر می تواند از مال او خسارت را بپردازد اما اگر پدر حتی از اموال فرزند پرداخت نکرد بعد از بلوغ، باید خودش جبران کند و یا از شخص خسارت دیده، طلب حلالیت نماید. 📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه 💬 سوال: 🔷 آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود. 🔹آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند. 🔹آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا میکند و یک رکعت دیگر را فرادی میخواند و نماز جمعه‌اش صحیح است. و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد. ------ 📚[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031. [3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719 ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 تکرار اسم اهل‌بیت علیهم السلام در موقع سینه‌زنی 💬 سوال : آیا گفتن اسم اهل بیت (علیهم السلام) بصورت تند و پشت سر هم در موقع سینه زنی و شور که معمولاً بصورت ناقص گفته می‌شود، جایز است؟ آیا نوعی بی‌احترامی به اهل بیت (علیهم السلام) محسوب می‌شود؟ ✅ جواب : فی نفسه اشکال ندارد، اما نباید به گونه‌ای باشد که عرفا بی‌احترامی محسوب شود و تشخیص موضوع به عهده‌ی مکلف است. ..................... 🆔 @mh_shkan
🍂 ❓ رفتن به خواستگاری و انجام اقدامات اوليه ازدواج در ايام محرم و صفر چه حکمی داره؟ ✍️همه مراجع: اشکال شرعی نداره؛ اما احترام این دو ماه رو نگه دارین. مثلا مراسم اولیه رو ساده برگزار کنین و اصل برنامه‌هاتون رو بذارین برای بعد از ماه صفر. 🔺 آیت‌الله تبریزى، صراط‌النجاة، ج۵، س۵۲۱؛ دفتر همه مراجع. ..................... 🆔 @mh_shkan
#️⃣ 👈 پرسیده شده از: دفتر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ ❓پرسش 1️⃣ اگر روغنی که نجس است و با آن شیرینی درست کنیم، آیا شیرینی‌های درست شده هم نجس شده‌اند؟ 2️⃣ درصورتی که نجس شده باشد، آن شیرینی‌ها برای هیچ کاری مناسب نیستند. ..................... 🆔 @mh_shkan
📝 احکام شرعی 💠 اضافه آمدن پول و مواد غذایی نذری 🔺نذورات و احساناتی که مردم می‌دهند گاهی محدود به مصرف آن در روزهای خاصی مثل تاسوعا و عاشورا می‌کنند، اگر پول و غذا اضافه بماند آیا می‌توان در جای دیگر یا روزهای آینده استفاده کرد؟ 🔹باید پول یا غذا را به صاحبش برگردانند یا برای استفاده در مکان یا روزهای دیگر اجازه بگیرند و اگر برگرداندن یا اجازه گرفتن ممکن نیست، باید در نزدیک‌ترین مورد به نیت نذر کننده و اهدا کننده مصرف شود. ..................... 🆔 @mh_shkan
سوال:  اگر خانه ارثی را اجاره بدهیم، آیا به خانه و اجاره ای که می گیریم خمس تعلق می گیرد؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای: خانه اجاره داده شده خمس ندارد ولی اجاره دریافتی اگر تا چند روز پس از سال خمسی باقی بماند خمس دارد. آیت الله مکارم شیرازی: مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزينه نگردد (مگر اينکه بداند شخص ميت خمس آن را نداده است و يا اينکه به خاطر ساير اموالش بدهکار خمس است). ولي چنانچه ترقي قيمت پيدا کند و قبل از سال خمسي هزينه نگردد، اگر آن را بفروشند، بايد خمس ترقي قيمت آن را بپردازند. همچنین آنچه از اجاره دادن آن منزل بدست می آید اگر تا سال خمسی باقی بماند و مصرف نشود، مشمول خمس خواهد ..................... 🆔 @mh_shkan
🦋 مراحل کامل توبه از گناه اگر بخواهیم گناهان گذشته رو کاملا جبران کنیم باید توبه کنیم ؟ و مراحل توبه چیه ؟ ✅ پاسخ حقيقت توبه، بازگشت از نافرمانى خدا به سوى اطاعت اوست، كه ناشى از پشيمانى و ندامت فرد نسبت به اعمال گذشته مى باشد. برای خروج از حالت گناه، فرد باید مراحلی را طی کند و وظایفی را انجام دهد، تا توبه حقیقی داشته باشد، یعنی در حقیقت باید توبه اش دارای شرایط و ارکانی باشد. این امور را می توان طی سه مرحله بیان کرد: 1. ندامت و پشیمانی: اولین مرحله، همان حالت پشیمانی است که لازم است در فرد ایجاد شود تا دست از گناه بکشد. 2. عزم بر ترک گناه برای همیشه. 3. اصلاح یا همان جبران مافات با عمل صالح 🔹اصلاح یا جبران مافات يعنى: تا آنجا كه در توان دارد، آثار سوء گناهان گذشته را از درون و برون وجود خويش و افراد و جامعه برچيند. لذا می بینیم در قرآن مجيد در آيات بسيارى، توبه با اصلاح و جبران همراه آمده است. مثلاً در سوره نحل به صورت يك قانون كلّى در همه گناهان می فرماید: «ثَّم انَّ رَبَّكَ للَّذينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ اصْلَحُوا انَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لغَفُورٌ رحيمٌ» ؛ (امّا پروردگارت نسبت به آنها كه از روى جهالت بدى كرده اند و سپس توبه نموده و در مقام جبران بر آمده اند خداوند بعد از آن آمرزنده و مهربان است). 🔹دو مرحله اول در توبه از تمام گناهان بدون تفاوت جاریست، ولی مرحله سوم که اصلاح می باشد، اولاً در تمام گناهان جاری نیست و ثانیاً نسبت به گناهان مختلف متفاوت است. 🔹 اصلاح نسبت به گناهان مختلف، متفاوت است و چون در قرآن به صورت مطلق آمده است، هرگونه جبران مافاتی را نسبت به گناهان مختلف شامل مى شود، از جمله: 1- شخص توبه كار بايد حقوقى را كه از مردم پايمال كرده است به آنها باز گرداند؛ اگر در حيات هستند به خودشان، و اگر از دنيا رفته اند به وارثان آنها برساند. 2- اگر حيثيّت كسى را به خاطر غيبت كردن يا اهانت لكه دار كرده باشد بايد از او حلالیت بطلبد، و اگر از دنيا رفته است به تلافى حيثيّت بر باد رفته، كار خير براى او انجام دهد تا روح او راضى گردد. 3- اگر عباداتى از او فوت شد، قضا نمايد. و اگر كفّاره دارد (مانند ترك روزه عمدی و شكستن عهد و نذر) كفّاره آن را بدهد. 4- اگر گناه او عملى بوده كه سبب گمراهى ديگران شده مانند تبليغات سوء؛ بدعت گذارى در دين خدا، خواه از طريق بيان و سخن باشد يا از طريق كتابت و نوشته ها اصلاح و جبران آن در صورتى حاصل مى شود كه تمام افرادى را كه به خاطر عمل او به انحراف كشيده شده اند تا آنجا كه توان و قدرت دارد باز گرداند. 5- اگر يك نفر در ملأ عام يا از طريق مطبوعات و وسائل ارتباط جمعى و نوشتن كتابها و مقالات مردم را به گمراهى بكشاند، باید از همان راه ها اقدام به رفع انحراف نماید. 6- اگر در حضور جمعيّت و ملأ عام، افرادى را به دروغ گويى و بى عفّتى و امثال اين امور متّهم ساخته، باید در ملأ عام سخنان خود را باز پس بگيرد و استغفار تنها کافی نیست ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 ناتوانی از عمل به نذر 💬 سوال: 🔷 اگر شخصی نذر شرعی کرده باشد، مثلا هر سال محرم یک گوسفند قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض یا وام بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. 🔷 مسئله: از جمله شرایط وجوب عمل به نذر این است که : نذر کننده، عاجز از انجام نذر نباشد یا برای او مشقت فراوان نداشته، باشد و الا عمل به نذر واجب نیست. 🔹 آیت الله مکارم: اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتواند وام یا قرض را به راحتى ادا كند، وام یا قرض بگيرد. 📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: استفتاء: p2nyn9k 📚 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری : 142_29_07_92 ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 خمس مواد مصرفی نسیه‌ای 💬 سؤال: آیا به مواد مصرفی خریداری شده قبل از سال خمسی به صورت نسیه که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟ ✅ پاسخ: 🔹 به مواد مصرفی که به صورت نسیه‌ای خریداری شده، خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. ..................... 🆔 @mh_shkan
اگر یک دختر و پسر همدیگر را دوست داشته باشند قصد ازدواج داشته باشند و به هم پیام بدهند اشکالی دارد؟ ✅ پاسخ اگر این کار مقدمه‌ی ازدواج شرعی و در راستای آن با اطلاع خانواده‌های دو طرف میباشد، اشکال ندارد، ولی اگر اینگونه نیست باید توجه داشته باشيد که شما با کسی که برای شما نامحرم است، ارتباط می گیرید و اگر ارتباط شما مداوم باشد، مفسده دارد و زمینه جذب و کشش بیشتر جنس مخالف و زمینه گناهان را فراهم می کند. از این رو، ارتباط غیر ضروری و مداوم، جایز نیست . و پيامدهاي منفي دارد. همچنین صحبت كردن هاي غير ضروري با نامحرم، از مناسب ترين جايگاه هاي نفوذ شيطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غير اخلاقي سوق دهد ..................... 🆔 @mh_shkan
📌متن پرسش👇 (کلیپ منتشر شده در فضای مجازی) میگه که کتاب مشتاق الامین چاپ ۱۳۲۹، نجف مقدس، رساله توضیح المسائل آیت‌الله سید محمدکریم حجازی اردکانی، صفحه ۱۳۹ چاپ سوم. اگر زن بیوه‌ای در حال نمازگزاری شهوت مرد نامحرمی را برانگیزد و در حالت سجده دخول صورت گیرد ... (خلاصه شده) 📌پاسخ پرسش👇 💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔶 سلام علیکم 🔷 چنین کلیپهایی به قصد فریب مردم برای تمسخر دین و افراد مذهبی ساخته می‌شود تا به خیال خام خود مردم را از دین و افراد متدین متنفر کنند. 🔷 این فرد وانمود می‌کند مطلبی را از کتابی می‌خواند و ابتدا آن را معرفی می‌کند و بعد به سخره می‌گیرد. اما در واقعی کتابی وجود ندارد و تنها یک متن جعلی که به شکل ناشیانه‌ای بافته شده است را از فضای مجازی پیدا کرده و می‌خواند. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید متن را پیدا کنید. 🔷 متنی که این شخص می‌خواند کاملا برخلاف تعالیم روح‌بخش اسلام است و تا کنون هیچ عالمی چنین مزخرفاتی را نگفته است.❌ 🔷 کتابی به نام مشتاق الامین وجود ندارد. مجتهدی هم به نام سید محمدکریم حجازی اردکانی وجود خارجی ندارد.❌ 🔷 اما نشانه‌هایی از جعل ناشیانه این متن: ۱- رساله‌های توضیح المسائل اسم خاصی ندارد تا گفته شود نام آن مشتاق الامین است. ۲- کلماتی در متن به کار رفته که نشانگر بیسوادی فوق‌العاده‌ی جاعل متن است. به کار بردن لفظ "مؤنثه" برای زن؛ در حالی که مونث باید گفته می‌شد و استفاده از تاء تانیث اشتباه است. استفاده از لفظ "مذکر" به جای "ذَکر" یعنی تفاوت این دو کلمه را نمی‌داند. استفاده از عبارت "قبولت النکاح" به جای "قبلت النکاح". استفاده از لفظ "نمازگزاری" به جای "نمازگزاردن" استفاده از لفظ "قرابت" به جای "مقاربت" ..................... 🆔 @mh_shkan
🔴👕 ارزش یک لباس بیشتر است یا ذهن و روان یک جامعه ؟‼️ ..................... 🆔 @mh_shkan
📌متن شبهه👇 اربعین، حلال یا حرام! رحیم قمیشی قمیشی آدمی است مذهبی. همراه آقای ابوترابی، روحانی ده سال اسارت کشیده، دو راهپیمایی، یکی از تهران تا مشهد، و دیگری از تهران تا قم رفته، و از فضای معنوی آن راهپیمایی‌ها، بسیار بهره برده است. در همان راهپیمایی‌ها و در بین راه دیده، گاه شهردار یک شهر، فرمانداری، بخشداری، به احترام آقای ابوترابی و اینکه اکثر راهپیمایان آزاده بودند، پیشنهاد می‌کرده از میهمانسرای شهر استفاده کنند. تنها پاسخ ابوترابی این بود اگر می‌خواستیم با اتوبوس و هواپیما هم می‌توانستیم این مسیر را بدون زحمت برویم، ما برای همین پیاده‌روی، سختی‌ها، و فضای معنوی‌اش برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ممنونیم. و در طول بیست روز راهپیمایی یک شب را هم در مکانی دولتی و نیمه دولتی استراحت نکرده. آخر راهپیمایی هم که به حرم رسیده، دیده آقای ابوترابی ایستاده، دورادور سلامی داده، به یک زیارت کننده هم تنه نزده، و راه برگشت را در پیش گرفته است. این روزها هیچ‌انگیزه‌ای برای شرکت در راهپیمایی اربعین ندارم. وقتی راهپیمایی ماهیتش عوض شده، وقتی از بودجه مردم نیازمند کشور، با ادیان و مذاهب مختلف، بدون در نظر گرفتن رضایت‌شان، که شکی نیست اکثرشان راضی نیستند، در این راه استفاده می‌شود، وقتی پس از راهپیمایی اعداد را، آن هم به دروغ، جمع می‌زنند و مدعی می‌شوند چند برابر زوار حج امدند و رفتند و بخوبی مدیریت شدند، تا دهان عربستان را صاف کنند، وقتی اعلام می‌کنند دیدید چقدر مردم به نظام اعتماد دارند و این خودش یک رفراندوم است! چرا بروم؟ «خلاصه شده» 📌پاسخ به شبهه👇 🔹 ای کاش بخشی از نقدهای ما به یادداشت‌های آقای قمیشی، به گوش ایشان می‌رسید تا پس از چند سال دروغ‌گویی و مغلطه‌بازی و خطای در تفکر، خود را در مقام اجتهاد نمی‌دید و فتوا صادر نمی‌کرد. ⭕️ کدام منطق می‌پذیرد که حکومت برای هر هزینه‌ای باید از تک‌تک مردم اجازه بگیرد؟ ▪️من راضی نیستم دولت برای دانشگاه رفتن مردم هزینه کند، چون من به دانش علاقه ندارم. ▪️من راضی نیستم دولت به باشگاه‌های فوتبال پول بدهد، چون اصلا فوتبال دوست ندارم. ▪️من راضی نیستم دولت به مسافران خارجی ارز بدهد، چون هیچ وقت سود چنین ارزی به جیب من نمی‌رود. ▪️من راضی نیستم دولت از پول بیت المال فیلم و سریال بسازد و اخبار پخش کند، چون از تلویزیون متنفرم. ▪️من راضی نیستم دولت بیمارستان بسازد، چون من ترجیح می‌دهم در خانه بمیرم و پیش پزشک نروم. ▪️من راضی نیستم دولت به معلولان کمک کند، مشکل خودشان است و باید یک جوری با آن کنار بیایند. ▪️من راضی نیستم دولت مسکن بسازد، هر کسی باید خودش کار کند و برای خودش خانه بسازد. ⭕️ آیا این سخنان منطقی است؟ 🔹 چند میلیون ایرانی علاقه دارند که یک کار مشروع و قانونی انجام بدهند؛ آیا دولت حق دارد که جلوی خواست قانونی و مشروع مردم بایستد؟ آیا دولت نباید زیرساخت لازم برای آنها را فراهم کند؟ آیا دولت باید بی‌تفاوت باشد؟ طبق اصل 9 قانون اساسی، حکومت حق ندارد آزادی های مشروع ملّت را سلب کند. 👈 تا سال 90، 91، زیرساخت‌های موجود برای حجم زائران اربعین کافی بود، اما پس از آن ناکافی بودن زیرساختهای موجود به قیمت جان زائران تمام می شد؛ آیا دولت وظیفه نداشت که اقدامی انجام دهد؟ 🔹 اگر دولت جاده مهران را عریض تر نمی کرد و مردم به جای چند ساعت، چند روز در ترافیک جاده ها می ماندند، همین شما به دولت اعتراض می کردید. اگر کسی در گرمای لب مرز از تشنگی می مرد، اگر کسی پای گیت های خروجی زیر دست و پا له می شد، اگر کسی در جاده های پر پیچ و خم منتهی به مرز تصادف می کرد، همین شما خونخواه او می شدید. اما حالا که دولت بنابر وظیفه ذاتی اش این خدمات زیرساختی را فراهم کرده، به نحو دیگری انتقاد می کنید. 🔹 «ترویج دین و اخلاق» طبق اصل 121 قانون اساسی که شامل متن سوگندنامه رئیس جمهور است، به عنوان یکی از وظایف دولت تلقی شده و روشن است که کمک به حُسن اجرای یک آیین مذهبی مثل پیاده روی اربعین که نمادی از دینداری و مظهر بسیاری از فضائل اخلاقی است تحت همین عنوان می گنجد. ..................... 🆔 @mh_shkan
📿چسباندن مهر به دیوار ❌برخی از مردم به نیت گرفتن حاجت به دیوار رواق توحید خانه در حرم امام رضا علیه السلام، مهر می چسبانند. در حالی که انجام این عمل هیچ گونه منشأ مستند دینی نداشته و از خرافات محسوب می شود. کتاب راهنمای زائرین امام رضا علیه السلام، بخش خرافات ..................... 🆔 @mh_shkan
💢 اصلاح و آرایش بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر 💠 سوال: آیا اصلاح و آرایش سر و صورت بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ به خودی خود اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای باشد که عرفا بی حرمتی به ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود و به طور کلی زن باید زینت خود را از نگاه نامحرم بپوشاند. ..................... 🆔 @mh_shkan
💬 آرایش مختصر با حفظ حجاب 🔹 آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ استفاده از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: آنچه عرفاً زینت و آرایش محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود. 📚 سایت آیت الله خامنه / پوشش و نگاه کردن / leader.ir ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 جدا شدن از جماعت 💬 سوال: آیا در نماز جماعت صحیح است از همان ابتدا قصد كنيم ركعت دوم نماز را فردا بخوانیم؟ ‏ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: مانعى ندارد. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: بدون عذر نمى توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادى کرد، خواه از اوّل تصمیم بر این کار داشته باشد، یا در اثناء نماز. 🔹 آیت الله وحید خراسانی: عدول از جماعت به فرادى در حال تشهّد قبل از سلام امام در صورتى كه از اوّل قصد عدول نداشته اشكال ندارد و همچنين است قبل از تشهّد در صورتى كه معذور باشد ، و در غير اين دو صورت محلّ اشكال است ، چه از اوّل نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول كند ، ولى اگر به وظيفه منفرد عمل كرده نمازش صحيح است ، و همچنين اگر بعد از گذشتن محلّ قرائت عدول كرده و از اوّل قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترك قرائت صحيح است. 🔹آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست. ------------ 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ..................... 🆔 @mh_shkan
💠 نماز با غسل زیارت 💬سوال آیا با غسل زیارت می‌توان نماز خواند؟ ✅پاسخ 🔹 آیات عظام خامنه ای و سیستانی:‌ نمي‌توان با غسل زيارت نماز خواند و بايد وضو هم گرفت. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: با غسل زیارت امام رضا علیه السلام می توان نماز خواند البته غسل زیارت تا يك روز معتبر است؛ و اگر حدث اصغر از او سر زند، باید برای نماز وضو بگیرد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه ⛔️ چرا پیامبربه امام حسین فرمود بیابالا، ای چَشمِ پشه؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: بربدن جدّغریب ما۱۹۵۰ زخم زدند. راوی سوال کرد یابن رسول الله مگرامکان داردچنین چیزی(مگریک بدن چقدرطاقت داردمگریک بدن چقدرحجم دارد)حضرت فرمودند:به خداقسم نیزه برجای نیزه می‌زدند(خلاصه شده) ❇️ پاسخ شبهه❇️ 1️⃣ اصل اين حديث ازمنابع اهل سنت است و درمنابع اصلي شيعه وجود ندارد. 📚 دراين حديث طبق مباني رجالي شيعه راوياني وجود داردكه ناشناخته هستند و همين سبب ضعف حديث هست. علاوه براين يكي ازراويان اين حديث ابوهريره است كه وي ازجاعلان و دروغگويان درنقل حديث می‌باشد. اودشمن و منكر سرسخت فضائل اهل البيت می‌باشد. 🔺نظر اميرمومنان عليه السلام درموردابوهريره: ابن أبي الحديد شافعي به نقل ازاستادش ابوجعفراسكافي مي‌نويسد: ازاميرمومنان روايت شده است که فرمود: آگاه باشيدکه دروغگوترين مردمان يازندگان بررسول خدا ابوهريره دوسي است .(شرح نهج البلاغه،ج4،ص68) 👈نه تنهاحضرت وصي اميرالمومنين علي عليه السلام اورا دروغگو مي‌داندبلكه خودخلفاي اهل سنت نيزاورا دروغگو می‌دانستند! درموردابوهريره كلام بسياراست لذابراي ضعف سندهمين بس كه او راوي آن است. 2️⃣ بر فرض كه از ضعف سند چشم پوشی كنيم، بايد توجه كرد كه از صرف شباهت شبكه‌های «چشم پشه» نمی‌توان بدون سند و قرينه لازم، اشاره به زخم ها و ضربت‌های پيكر مطهر امام حسين برداشت شود. اين فقط يك برداشت عاميانه و بدون دليل و ذوقي و بسيار بعيد است و شاهد متقني بر آن در دست نيست. ضمنا بايد توجه كرد كه تعبير «حِبِقَّةٌ حِبِقَّةْ تَرَقَّ عَيْنَ بَقَةْ » يك مطلب و كنايه عاميانه رايج در ميان اعراب بوده و منظور از آن تشبيه كودك به خاطر كوچكي جثه او و يا كوچكي چشم او می‌باشد نه زخم بر پيكر!. كلمهء « ترّق »، به معناى بالا بيا و صعود كن، است و « عين بقّه »، كنايه از چشم كوچك است. 3️⃣ نكته بعدي اينكه برفرض ۱۹۵۰ شکاف در چشم پشه باشد اما از كجا میتوان اثبات كرد كه زخم هاي پيكر مطهر عليه السلام به همين عدد می‌باشد. آنچه در روايات آمده اين است كه بيش از اينها زخم و جراحت بوده است و قابل شمارش نمی‌باشد اما در برخي از روايات تعدادي را براي زخم ها برشمرده‌اند و شايد علت تفاوت اين اعداد بخاطر ملاك آن باشد. يعني حضرات معصومين گاهي فقط منظورشان زخم هاي اصلي باشد. والله العالم. البته منظور از تشبيه بر فرض اثبات آن، می‌تواند كثرت باشد. 4️⃣ فرهادمیرزا فرزند عباس میرزا نایب‌السلطنه و عموی ناصرالدین شاه بود. پس از بررسي در كتب تاريخ ايران هيچ مدركي دال بر سفر او به خارج و بررسي چشم پشه با ميكرسكوپ پيدا نشد. اما گزارشي از سفر او به تركيه وجود دارد كه می‌تواند به شناخت هر چه بيشتر و ميزان پايبندي او به دين شاهد قرار گيرد!. در كتاب تاريخ اجتماعي ايران، ج 7 ص 212 آمده: «… حاجي فرهاد ميرزا معتمد الدوله، عموي ناصرالدين پس از شركت در مجلس شب نشيني كه به احترام او در سفارت ايران در استانبول داده بودند، مشهودات و نظرات خود را درباره رقص چنين بيان مي كند: «… و بعد حقه بازي مجلس بال شد خانمها و مردها به رقص افتادند و پنج قسم رقاصي كردند و اين خانمها…». همين قضيه با شرح بيشتر در كتاب، سفرنامه فرهاد ميرزا، ص 79 آمده است. با اين توصيفات اصل نسبت دادن اين جريان به فرهاد ميرزا و گريه او تا از نظر تاريخي ثابت نشود، جعلي است. علاوه بر خدشه بر اصل قضيه، قرائنی بر جعلي بودن داستان وجود دارد. بايد ديد كه واقعا تا الان تحقيقي رسمي موجود است كه نشان دهد سوراخ چشم پشه چند تاست؟! بعد آقاي ميرزا كي وقت كرده بنشينند با آرامش اين سوراخ ها را بشمارند.؟! آيا اصلا ميكروسكوپ يا ذره بين آن زمان قابليت اين شمارش را داشته است؟ 5️⃣ مقتل "قمقام زخار" براي عصر قاجار است و بر خواننده روشن است كه واقعه عاشورا براي حدود هزار سال پيش است و مقتلي می‌تواند ارزشمند باشد كه به حادثه نزديك باشد و يا از منابع اصيل نقل كند. حال تكليف اين مقتل نيز روشن است. ضمنا در بين تاريخ دانان و عالمان دين اين كتاب و شخصيت هيچ جايگاه علمي و ديني ندارد و كتابش مورد استناد و استفاده قرار نمي گيرد. 6️⃣ اشكالات فراواني بر اين جريان وجود دارد اما آنچه بيشتر در اين مطلب خود نمايي می‌كند نه تعريف از امام حسين عليه السلام، بلكه تعريف از يك شاهزاده قجري است. در هر حال جاي دارد از اعمال تمام ظالمان و غاصبان و پيروان آنها مانند قاجاريان و پهلويان برائت بجوييم و شديد ترين عذاب الهي را براي آنان از خداوند متعال خواهان باشيم؛ كه تاريخ هيچگاه از ظلم آنان پاك نخواهد شد. ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه ⛔️ کانال‌های ضد دین و وهابی اشکال می‌کنند که اگر به عقیده شیعیان خاک کربلا دوائ هر دردی است چرا بیمارستان می‌سازید و به پزشک مراجعه می‌کنید هر موقع بیمار شدید تربت کربلا دوا است ❇️ پاسخ شبهه ❇️ ✅در این که تربت کربلا دوائ هر دردی است شکی نیست . 🔺امام صادق فرمود: «خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است» 📚امالی طوسی ج1 ص326 🔺 وفرمود: «در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوائ اکبر است» 📚التهذیب ج6 ص74 📚وسائل الشیعه ج14 ص524 ✅ اما باید توجه کرد؛ 👌خداوند اسباب شفای خود را در اسباب مختلف قرار داده است. اعم از آن که آن اسباب مادی باشند و یا معنوی و همگان را دستور به بهره مندی از آن اسباب داده است. 🔷امام صادق فرمود: « اراده خداوند بر این قرار گرفته است که همه چیز مطابق اسباب جریان یابد به همین جهت برای هر چیزی سببی قرار داده است» 📚الکافی ج1 ص183 ✅ خداوند برای درمان بیماری ها نیز اسبابی مادی قرار داده است تا بندگان با تمسک به آن اسباب مادی و داروها شفا حاصل کنند. 🔺امام باقر فرمود: «خداوند در دوائ های مادی و داروها برکت و شفا و خیر کثیر قرار داده است و انسان باید از آن دوائ ها وداروها استفاده کند و اشکالی بر او نیست» 📚بحار الانوار ج59 ص64 🔺وفرمود: «خودتان را مداوا کنید زیرا هیچ بیماری نیست مگر آنکه خداوند دوای آن را ایجاد کرده است» 📚همان مدرک ص65 🔺امام صادق فرمود: «خداوند بیماری و شفای از آن بیماری را با هم نازل کرده است و هیچ مرضی نیست مگر انکه دوای آن نیز وجود دارد بر تو است که از دوائ و دارو استفاده کنی» 📚طب الائمه ص55 🔺امام صادق فرمود: «پیامبر از انبیا بیمار شد و گفت خودم را درمان نمی‌کنم تا خداوند مرا شفا دهد. خداوند به او وحی کرد تو را شفا نمی‌دهم تا از دارو استفاده کنی زیرا من شفایم را در دارو قرار داده‌ام» 📚بحار الانوار ج59 ص66 ❗️به مقتضای روایات یکی از اسباب شفای از بیماری تربت امام حسین است. استفاده از اسباب مادی و داروهای متداول نیز یکی دیگر از اسباب شفا می‌باشد و اهل بیت همانطور که ما را امر به بهره گیری از تربت امام حسین کرده اند؛ به بهره‌گیری از اسباب مادی و داروهای متداول نیز توصیه کرده‌اند و فرموده‌اند وظیفه شما این است که از این اسباب استفاده کنید و شفا را از خدا بخواهید. مصلحت او باشد شفا می‌دهد چنان که امام باقر فرمود: «تنها شفا به دست و مصلحت خداوند است ( و وظیفه شما استفاده از اسباب است)» 📚بحار الانوار ج59 ص73 ♻️علامه گرانقدر مجلسی ابواب گوناگونی در بحار الانوار برای بیان درمان بیماری های مختلف توسط اسباب مادی گشوده است و روایات اهل بیت را مفصلا در این زمینه نقل می‌کند. 📖 به عنوان نمونه در جلد 59 ص93 باب 53 اسباب مادی علاج از تب و یرقان را بیان می‌کند. 🗯همینطور از باب 54 تا باب 76 راه های درمان بیماری های مختلف را از طریق بیانات اهل بیت بیان می‌کند 📚بحار الانوار ج59 ص93 تا211 ♻️همینطور ایت الله ری شهری در کتاب دانشنامه احادیث پزشکی راه‌های درمان و علاج بیماری های مختلف را از طریق بیانات اهل بیت بیان می‌کند. 📚دانش نامه احادیث پزشکی ج1 و2 ♻️بنا براین می‌بینیم که اهل بیت ما را به استفاده از اسباب مختلف برای درمان بیماری ها توصیه کرده‌اند و فرموده‌اند که وظیفه شما استفاده از اسباب است اما شفا را از خداوند بخواهید. ❗️روشن می‌شود که ساختن بیمارستان و مراجعه به اطبا تعارضی با شفا بودن تربت کربلا ندارد زیرا همگی از جمله اسباب شفا است و اهل بیت ما را به استفاده از همه آنها توصیه کرده‌اند. ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ متن شبهه ⛔️ " در کتاب تاریخ یکی از دلایل جنگ ، دعوای عشقی میان (ع) و بر سر دختری زیبارو به نام دختر اسحاق آورده شده است؟ سالهاست مردم ما برای حسین بر سر و سینه میزنند در حالی که نمیدانند او را برای چه کشتند: یکی از سرداران یزید زنی زیبا به نام اورینب داشت و یزید عاشق وی شد و شعرهای فراوان در مدح او خواند. از سویی با نامه های کوفیان، حسین مصمم میشود که به کوفه برود. در دمشق یزید با راهنمایی معاویه سردار را به سفر میفرستد و وقتی سردار برمیگردد شهر را از این شایعه پر میکنند که اورینب در غیاب شوهر زنا کرده است. شوهر هم فورا" زن را طلاق میدهد و حسین فورا" زن را، عقد میکند. یزید به حسین پیغام داد که اگر سرت را میخواهی زن را طلاق بده. حسین زن را پس نفرستاد و بخاطر نامۀ هانی به سوی کوفه رفت و در کربلا کشته شد. او حتی در روز عاشورا هم می توانست اورینب را پس بدهد و زنده بماند! " ❇️ پاسخ ❇️ ✅ پاسخ اجمالی:👇 📚 آنچه که در کتاب مجهول المولف «الامامة و السیاسة» درباره ارینب همسر عبدالله بن سلام، عشق یزید به او، نقشه معاویه برای تصاحب ارینب به نفع یزید و ممانعت امام حسین(ع) و ازدواج آن حضرت با ارینب آمده، به دلیل: ✖️بی‌اعتباری کتاب ✖️نامشخص بودن راویان ✖️ناهماهنگی زمانی و مکانی ✖️وجود شخصیتهای خیالی و ساختگی ▫️و... 🔅به کلی بی‌اساس و از درجه اعتبار ساقط بوده و پذیرش آن دور از عقل و روش های علمی است. ✅ پاسخ تفصیلی👇 1️⃣ این داستان در تاریخ طبری نیامده و اولین بار در «الإمامة و السیاسه» ابن قتیبه نقل شده که دارای اشکالات مختلف سندی و محتوایی است. ایرادات سندی: 🔸روایت مرسل است و سندی برای آن ذکر نشده است. 🔸ابودرداء بنا به نظر معروف در زمان حکومت عثمان مرده و در زمان ماجرا سالها از مرگش گذشته است ! 🔸در هیچیک از کتب مهم و طراز اول شیعه و اهل سنت اشاره ای به داستان نشده است! 2️⃣ داستان اشکلات محتوایی بسیاری دارد که برای رد آن کافیست. شخصی به نام عبدالله بن سلام در میان والیان عراق در زمان معاویه در تاریخ گزارش نشده، چه رسد به عزل او توسط معاویه ! 3️⃣ سیدالشهدا (ع) تمام عمر در مدینه زیسته‌اند و تنها در زمان حکومت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بودند؛ در زمان داستان اصلا امام حسین(ع) در عراق نبوده‌اند! 4️⃣ در فقه اهل بیت بنا بر صریح آیات قرآن، با گفتن تو را سه طلاقه کردم ، همسر سه طلاقه نشده و یکبار طلاق محسوب می گردد؛ چگونه ممکن است امام معصوم (ع) این گونه عمل کرده باشند؟! 5️⃣ یکی از شرایط طلاق در فقه امامیه حضور ۲ شاهد عادل عاقل است که در اینجا از شاهد نیز خبری نیست! 6️⃣ چگونه یزید ۱۶ ساله که همواره در شام و غرق لذات بوده، به صرف حرف مردم ، عاشق زنی در عراق گردد تا جایی که صبر از کف داده و برای آن حکومت خود را با چنین جنایاتی به مخاطره اندازد؟! 7️⃣ راهنمایی یک مرد نامحرم به اندرون منزل با سیره اهل بیت (ع) و غیرت و مردانگی عرب سازگاری ندارد! و گذشته از آن بری شدن ذمه نیازی به خلوت با نامحرم ندارد! 8️⃣ پس از مرگ معاویه، یزید به والی مدینه نوشت از حسین (ع) بیعت بگیر، اگر بیعت کرد، محترم و مکرم باشد و اگر سرباز زد، گردن او را بزن؛ اگر ادعای شبهه در قصد تصفیه حساب شخصی یزید درست بود، دیگر دلیلی بر تکریم در صورت بیعت نبود! 9️⃣ پس از واقعه کربلا که یزید اهل بیت را شماتت می کرد، به ارینب اشاره نکرد، بلکه به امام سجاد(ع) گفت پدرت فراموش کرد خدا ملک و پادشاهی را به هر کس بخواهد می دهد، اگر او بیعت می نمود، در نهایت عزت زندگی می نمود! 🔟 در طول مسیر حرکت کاروان کربلا که انگیزه قیام حضرت را مکررا از او می پرسند ، امام حسین (ع) تنها یک جواب می دادند، که هدفشان احیای اسلام و امر به معروف و نهی از منکر است. ..................... 🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه ⛔️ (فیلم)میدونستین از زهر عقرب و اسپرم بوجود آمده.؟ پس گوش کنید! ❇️ پاسخ شبهه: ❇️ این ویدیو به شبکه ماهواره ای امام حسین(ع) تعلق دارد که یکی از شبکه های وابسته به است. این شبکه ها سابقه حمایت از فتنه ۸۸ و حمله به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در کارنامه ی خود دارند. شبکه های متنوعی که توسط صادق شیرازی اداره می شوند با نام دفاع از دین و اهل بیت (ع)، با تشدید اختلاف بین شیعه و سنی، پیکره ی دین را هدف قرار داده اند. بدیهی است نقل قول این روحانی درباره ی چگونگی پیدایش نطفه ی یزید، که به یک مورخ نامعلوم استناد می کند، پایه ی محکم علمی و روایی ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan