🔰اگر خدا از مادر مهربان تر است، چطور پس حاضر است ساليان سال بندگانش در عذاب باشند در حالی که مادر حتی نمی تواند فكرش را بکند ولی خدا انجامش می دهد؟
✍️پاسخ:
🔰شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوه هایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند.
بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست.
مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست. خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه؛ (۱) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است.»
همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد. در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد. اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است.
اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است.
پی نوشت:
۱ . صحيفه علويه، ص ۳۱۲
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔹بعداز حضرت عيسي علیه السلام و قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و اله هدايت مردم چگونه بود؟
🌺پاسخ:
طبیعتا هدایت بشر در این دوه بر عهده کسانی بود که نام انان در برخی از منابع ذکر شده است.
🍃حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
🔹همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]
☘️از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
🔹اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
🔸«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
🔹در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر شمعون و یوحنا بود و نام سومین بولس و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
🔸در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
🔸از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]
پی نوشت:
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.
#تاریخی
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
#پرسش_و_پاسخ
🔰 پرسش :
چه شد که سپاه #امام_علی_علیه_السلام در جنگ صفین فریب خوردند؟
💢 به وعده هاى معاويه دل خوش داشتند!
✍️ پاسخ :
در سپاهيان امام عليهالسلام كسانى بودند كه گوش به فرمان او داشتند و مىخواستند جنگ تا پيروزى سپاه كوفه ادامه يابد ؛ امّا اسناد تاريخى نشان مىدهد كه اكثريت قاطع سپاه امام عليهالسلام از جنگ خسته شده بودند. علاوه بر اين مىدانستند كه اگر پيروز هم شوند، مانند جنگ بصره، غنيمتى نصيبشان نخواهد شد و انگيزهاى براى ادامه جنگ نداشتند. از اين رو وقتى عَدى بن حاتم به امام عليهالسلام پيشنهاد ادامه جنگ داد و گفت : اى امير مؤمنان! آيا تا پاى جان مقاومت نكنيم؟
امام عليهالسلام فرمود : «نزديك شو» .
وى نزديك شد. امام عليهالسلام دهان خود را نزديك گوش وى آورد و فرمود:
🔅 ببين! همه آنانى كه با من هستند، نافرمانىام مىكنند ، ولى معاويه در جمعى است كه بعضى از وى اطاعت مىكنند و بعضى ديگر نافرمانى.
▫️ قاريان كوفه كه نقش عمدهاى در سپاه امام عليهالسلام داشتند، از اين گروه (اكثريت خسته) بودند و به دليل موقعيتى كه درميان مردم كوفه داشتند، در اين فضا كارگردان صحنه شدند.
امّا آنان به دليل جهل و ابتلا به بيمارى خودبينى و عُجب نتوانستند بفهمند كه قرآن بر نيزه افراشتن شاميان، نيرنگى است براى توقّف جنگ و پيشگيرى از شكست قريب الوقوع خود.
پيوند «تَعَمُّق (تندروى دينى)» با «جهل» و «حماقت» در اين عابدان جاهل، موجب شد تا امامِ خود را وادار به پذيرش حكميت كنند .
🔻 در اين ميان، آنچه قاريان را در تصميم احمقانه خود تقويت كرد و نيرنگ معاويه را در توقّف جنگ و ايجاد اختلاف در سپاه امام عليهالسلام به ثمر رساند، نقش كسانى بود كه با امامِ خود به نفاق كار مىكردند و بعضا به وعده هاى معاويه دل خوش داشتند .
📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج ۶ ص ۲۸۱
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
📛 #بدحجابے_حق_الناس_یا_حق_الله ؟📛
✅ #پرسش:
گناه بی حجابی حق الله است یا حق الناس؟
✅ #پاسخ:
متأسفانه امروزه برخی زنان به بدترین و محرکترین شکل ممکن خود را در کوچه، خیابان، محل کار و تحصیل و فضای مجازی عرضه میدارند و در جامعه فساد ایجاد می کنند و معتقدند که بدحجابی آنها به دیگران مربوط نیست، درحالی که
خانم بدحجاب با عدم رعایت حجاب نه تنها به وظیفه شرعی و دستور الهی عمل نمی کند، بلکه با بدحجابی خود باعث آسیب و لطمه زدن به دیگران می شود، مانند اینکه:
1️⃣ مرد پاکدامنی که دوست ندارد به این خانم نگاه کند، مجبور است سرش را پایین بیاندازد و به خودش فشار می آورد و اذیت می شود و حقش پایمال می شود، زیرا می توانست راحت در خیابان و محل کار و ... راه برود.
2️⃣ جوان بی بندو بار نیز با دیدن خانم بدحجاب نیازش را مجانی برطرف می کند و ازدواجش عقب می افتد، درحالی که باید نیازش را با ازدواج تامین کند نه با چشم چرانی.
3️⃣ خانم ها نیز با بی حجابی خود متاعی که باید گران بفروشند، را مفت در خیابان حراج می کنند و با اینکار به خود و زنان دیگر ظلم می کنند.
4️⃣ مردان متاهل نیز با دیدن این خانم های بدحجاب، وقتی به خانه می روند، شروع به بهانه گیری می کنند و زندگی ها به هم می ریزد.
و با بی حجابی موارد دیگری از حقوق انسانی پایمال می شود، لذا بدحجابی شخصی نیست و علاوه بر حق الله حق الناس هم می باشد.
حضرت امیرالمؤمنین امام علی(علیهالسلام) درباره زنان اینچنینی میفرمایند:
[در آخرالزمان و نزدیک به قیامت که بدترین زمانه است، زنانی پدیدار میشوند که کشف حجاب کردهاند و برهنگی را پیشه خودساختهاند و به دنبال خودنمایی هستند، اینگونه زنان از دین خارج هستند، در فتنهها و بلاها داخل هستند، گرایش به شهوات دارند و با سرعت به دنبال لذتها میروند، حرامهای خدا را حلال میدانند و درنهایت در جهنم عذاب همیشگی خواهند داشت.]😱😱😱
پس :💢« بد حجابی حق الناس و حق الله است. »💢
📚منبع: من لا یحضره الفقیه
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
#فکر_گناه چه حکمی دارد؟🧐
✅ آيت الله خامنه ای👇👇
۱-آیا فکر گناه، گناه است ؟
۲-اگر فکر کند و تحریک نشود گناه است ؟
۳-اگر فکر کند و تحریک شود چه؟
❣️پاسخ:
صرف این افکار، گناه محسوب نمی شود❌ ولی اگر منجر به تحریک و گناه گردد جایز نیست.❌
_________
💠 آیت الله #مکارم شیرازی👇👇
#فكر_گناه :
فكر گناه هرگاه منتهى به ارتكاب گناه نشود، گناه نيست،❌
ولى بىشك آثار نامطلوبى بر روح انسان مىگذارد.😞
________
💠 آیت الله #وحید خراسانی👇👇
۱-آیا فکر گناه، گناه است ؟
۲-اگر فکر کند و تحریک نشود گناه است ؟
۳-اگر فکر کند و تحریک شود چه؟
#پاسخ:
فکرهایی که موجبِ هیجانِ شهوت شود ، جایز نیست.❌
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
#حکم_برهنگی_کامل_در_حمام
عریان شدن کامل در حمام حرام نیست ولی کراهت دارد، یعنی بهتر است در حمام کاملا برهنه نشد.
به طور کلی اگر در جایی تنها باشید، برهنه شدن کامل #کراهت دارد و بهتر است کاملا برهنه نشد و این حکم به کراهت به خاطر وجود روایاتی است که از ائمه اطهار( علیه السلام) به دست ما رسیده، که در اینجا به چند روایت اشاره می کنیم:
امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: اگر کسی از شما لخت شود شیطان به او نگاه می کند و در او طمع می کند، پس خود را بپوشانید.
همچنین پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: چند چیز است که باعث #فقر در زندگی می شود:
۱ بیدار شدن و بیرون آمدن از رخت خواب برای بول در حالت #عریان است،
۲.خوردن غذا در حال جنابت و ... .
امام سجاد( علیه السلام) نیز می فرمایند: پیامبر از غسل کردن زیر آسمان (فضای باز) و داخل شدن در آب نهر و رودخانه بدون پوشش نهی فرمودند.
بنابراین همه مراجع عظام، بخاطر وجود اینگونه روایات، حکم به کراهت کاملا عریان شدن دارند.
📚منابع:وسائل الشیعة، ج 2، ص 39 و 43.
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
سلام اينکه گفته ميشه بهشت هشت در داره و سه در از درهاي بهشت به قم باز ميشه منظور چيه؟
🌺پاسخ:
از آیات قرآن و از روایات به خوبى استفاده مىشود که بهشت درهایى دارد، ولى این تعداد درها نه به خاطر آن است که عده وارد شوندگان به بهشت آن گونه اند که اگر بخواهند از یک در وارد شوند تولید زحمت مىکند، و نه از جهت آن است که یک نوع تفاوت گروهى و طبقاتى وجود دارد، که هر گروهى موظفند از یک در وارد شوند، و نه براى نزدیکى و دورى راه است، و نه به خاطر زیبایى و تنوع به خاطر کثرت درها! اصولا درهاى بهشت همانند درهاى دنیا که در مدخل باغها و قصرها و خانه ها مىگذارند نیست، بلکه این درها اشاره به اعمال و کارهایى است که سبب ورود به بهشت مىشوند، و لذا در پاره اى از اخبار مىخوانیم که بهشت درهایى به نامهاى مختلف دارد، از جمله: درى دارد که به عنوان باب المجاهدین (در مجاهدان) نامیده مىشود. از امام باقر ع در حدیثى مىخوانیم: بدانید که بهشت هشت در دارد که عرض هر درى از آنها به اندازه چهل سال راه است. [1] این خود نشان مىدهد که در،در این گونه موارد، مفهومى وسیعتر از آنچه در تعبیرات روزانه گفته مىشود دارد. [2] بنا براین باید گفت مراد از درهای بهشت اسباب و علل رسیدن و داخل شدن بهشت است.
بعضی از مفسرین فرموده اند این که گفته می شود جهنم دارای هفت در و بهشت داراى هشت در است اشاره به افزون بودن عوامل رحمت از عوامل عذاب و غضب است و عدد در اینجا برای کثرت آمده است (نه اینکه مراد از هفت، شش به علاوه یک و مراد از هشت هفت به علاوه یک باشد) براین اساس باید گفت اینکه در روایات وارد شده است که درهایی از بهشت به اهل بعضی از شهرها اختصاص دارد ، مراد وجود اسباب علل رسیدن به بهشت در بین مردم آن شهر است.
امام رضا علیه السلام فرموده اند: بهشت هشت در دارد ،یکی از این درها برای اهل قم است که در میان شهرهای دیگر بهترین شیعیان ما هستند و... [3]
همان طور که در این روایات آمده است اهمیت شهر قم را می توان به خاطر ایمان و تقوای و کارهای نیک اهل و ساکنین آن و همچنین وجود مرقد مطهر و منور یکی از نوادگان پیامبر (ص) در این شهر دانست.
امام صادق (ع) فرمود: درود خدا بر اهل قم ،.... زیرا اهل رکوع و سجود و قیام و قعود (عبادت ) هستند. آنان فقیه و دانشمندانی فهیم اندکه اهل روایت و درایت (فهم) حدیث نیز هستند. [4]
البته این بدان معنا نیست که همه اهل این شهر افراد صالح و از تقوای کامل برخوردارند بلکه همانطور که درمقدس ترین شهر ها مثل مکه و مدینه حتی در زمان پیامبر بدترین و شرور ترین افراد مشرک و منافق زندگی می کردند در شهر قم و دیگر شهرهای مقدس نیز افراد خوب و بد ، مؤمن و کافر وجود دارد . بنابر این منظور روایات از بهشتی بودن اهل قم، مؤمنین و نیکوکارانی است که در این شهر با علل و اسباب رایج در این شهر نظیر عبادت، فقاهت، دوستی و محبت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و...بهشت را کسب کرده اند.
همچنین از بیان علت تجلیل از اهل قم می توان استفاده کرد که این ویژگی ها اگر در هر انسانی باشد از اهل بهشت خواهد بود هر چند در قم زندگی نکرده باشد و محل زندگی او هزاران کیلومتر با این شهر فاصله داشته باشد. به هر حال از نظر اسلام ملاک وارد شدن در بهشت داشتن ایمان و عمل صالح است و چون ائمه (ع) علم داشته اند که گروه زیادی از اهل این شهر دارای این ویژگی هستند که داخل در بهشت می شوند به این بیان فرموده اند که یک یا سه در از درهای بهشت به اهل قم اختصاص دارد.
[1] . خصال صدوق- ابواب الثمانیة.
[2] . تفسیر نمونه، ج10، ص: 194
[3] بحارالأنوار ج : 57 ص : 216،
[4] بحارالأنوار ج : 57 ص : 217
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
✍️چرا در اسلام، ارزش عمل به نیت آن است و قبولی عمل به قصد قربت و اخلاص وابسته است؛؟
پاسخ
در کارهای دنیوی نیز ارزش کارها، به نیت آنها بستگی دارد. به این مثالها توجه کنید:
جراح و چاقوکش هر دو شکم پاره میکنند، اما کار جراح، خدمت است و کار چاقوکش جنایت.
همین جراح میتواند برای پول کار کند و میتواند برای نجات یک انسان کار کند، هر کدام از این هدفها نیز ارزش مخصوص به خود دارد.
مثالی دیگر:
یک لیوان آب را به سه نفر عرضه می کنیم؛ یکی نمی خورد، چون میل ندارد، دیگری نمی خورد چون قهر کرده است، سومی نمی خورد و می گوید: نفر چهارم از من تشنه تر است، آب را به او بدهید! این سه نفر، در ننوشیدن آب یکسانند ولی به خاطر آن که هدفهای آنها متفاوت است، ارزش کارشان نیز تفاوت دارد.
در اسکناسها نخی است که نشانه اصالت اسکناس و وسیله جدایی اسکناس اصلی از قلابی است، در عبادات نیز باید ریسمانی محکم میان بنده و خدا باشد که همان قصد قربت و اخلاص است. اگر آن نخ نباشد یا پاره شود، رابطه انسان با خدا قطع و عمل مقبول نیست.
#استاد_قرائتی
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
👁#حکم_نماز_با_چشم_بسته👁
✅ #پرسش :
اگر هنگام نماز خواندن چشم هایمان را ببندیم، اشکال دارد؟🧐
✅ #پاسخ:👇👇
بستن چشم ها در نماز #مكروه است، ولى اگر با بستن چشم ها در نماز، تمرکز بیشترى پیدا مى کنید و حضور قلبتان در نماز، بیشتر می شود، نماز خواندن با چشم بسته اشکالى ندارد. ❌
✍️ نماز خواندن با چشم باز بهتر است و مستحب است نمازگزار به مهر و محل سجده نگاه کند.😊
💕 اما در مورد نماز خواندن با چشم بسته شهید ثانى(ره) مى فرماید:
💢 «راه درمان فرد ضعیف که با اندک چیزى که چشمش مى بیند و یا گوشش مى شنود، فکرش پراکنده مى شود؛ این است که در نماز چشمان خود را ببندد و یا در جایى تاریک و یا در مکانى که چیزى جلب نظر نکند و یا نزدیک دیوارى که چشم اندازى نداشته باشد، نماز بخواند و از نماز خواندن در مکان هایى که نقش و نگار دارند و بر فرش هاى زینتى، خوددارى کند».[۱]💢
✍️ البته باید بدانید انسان ها متفاوت هستند، برخى افراد، اگر در جای تاریک باشند یا چشمان خود را ببندند، می توانند تمرکز کنند و حضور قلب داشته باشند اما برخی دیگر با بستن چشم نیروى تخیلشان افزایش می یابد.👌
لذا اگر فردی با بستن چشم تمرکز و حضور قلبش بیشتر نمی شود، کراهت دارد که چشمان خود را ببندد.❣️
📚منبع:
شهید ثانى، التنبیهات العلیه على وظائف الصلاه القلبیه، ص ۱۱۰.
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔴 #حکم_حجاب_در_مقابل_خویشاوندان🔴
🔻 در مقابل خویشاوندان نامحرم ، باید حجاب کامل داشت و در مقابل #نامحرم واجب است،👌 بنابراین واجب است، حجاب کامل و شرعی خود را #حفظ کنید😊، اگر بدون چادر بتوانید حجاب شرعی خود را حفظ کنید یعنی همه بدن غیر از دست ها تامچ و گردی صورت پوشیده شود و تمام بدن و #برجستگیهای آن را بپوشانید به گونه ای که به هیچ وجه جلب توجه نکند❌، اشکالی ندارد❌، لذا یک مانتوی بلند و گشاد به نحوی که برجستگیهای بدن زن را بپوشاند، حجابی مورد قبول است و فرد گناهی نکرده است❌.
✅ اما حجاب عالی و برتر و مد نظر امام #زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) این است که علاوه بر پوشاندن #حجم بدن، چیزی پوشیده شود که تمام بدن زن را #یکدست کند و به هیچ وجه جایی برای سوء استفاده چشمچرانان نگذارد❌، که امروزه به شکل #چادر نمود پیدا کرده است، پس حجاب با چادر حجاب عالی و برتر است.👌
🔵 برای همه خانم ها حجاب و پوشش کامل در مقابل نامحرم واجب است و فرقی بین موارد زیر نیست:👇👇
❌ فرقی ندارد نامحرم اقوام و خویشاوندان باشد یا غیر اقوام باشد.
❌ فرقی ندارد که در زمان شادی و در مراسمات عروسی نامحرم باشد( برخی خانم ها در شب عروسی در مقابل داماد و نامحرم ها حجاب را رعایت نمی کنند) یا در زمان غم و اندوه باشد.
❌ فرقی ندارد فرد تازه به سن تکلیف رسیده باشد و خردسال باشد یا بزرگسال باشد.
❌ فرقی ندارد فرد در زمان بیماری باشد یا در سلامتی باشد.( برخی در بیمارستان به خاطر بیماری دیگر اصلا به حجاب خود اهمیت نمی دهند).
❤️ اما برخی خانم ها در موارد زیر فرق می گذارند، در حالی که در همه این موارد حکم شرعی یکسان است✅ و آن پوشش کامل در مقابل نامحرم است.👌
📚منبع:
آیت الله خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج۲، ص۹۲۹..
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
👶 #احکام_جلوگیری 👶
#مطابق_نظر_آیت_الله_سیستانی
👇👇👇
❣️ #پرسش: زنی که نمی خواهد فرزند دار بشود به پزشک مراجعه کرده و از او می خواهد تا #لوله های #رحم اورا ببندد اعم از آن که باز کردن آن لوله ها بعداً #ممکن باشد و یانه و اعم از آنکه شوهر #راضی باشد ویا نه، آیا چنین کاری جایز است؟😞
💠 #پاسخ: چنان عملی برای زن جایز است به شرط آن که اگر به دست زدن و نگاه نامحرم نکشد❌ اعم از ان که باز کردن لوله ها بعدا امکان داشته باشد یانه. ❌
و اجازه شوهر از این جهت که بستن لوله های رحم، از فرزندداری، مانع می شود، لازم نیست❌
بلی گاهی اجازه شوهر لازم می شود و آن، جهت خروج از خانه برای مراجعه به پزشک می باشد زیرا خروج از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست.❌
_______________
❣️ #پرسش: آیا استفاده از #کاندوم برای جلوگیری از بار دار شدن اشکال دارد؟🙄
♨️ #پاسخ: اشکال ندارد.❌
__________
💕 #پرسش: بستن لوله های زن و مرد که مستلزم #عقیم شدن است چه حکمی دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشک انجام دهد #مستلزم دید می باشد ؟🤔
💠 #پاسخ: جایز است زن با عمل جراحی لوله های رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود ❌، ولی در صورتی که متوقف بر کشف قسمتی از بدن که #ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتی که لمس آن بدون دستکش #حرام باشد این عمل جایز نیست ❌، مگر در صورت #ضرورت ، همچون کسی که بچه دار شدن برای او #ضرر داشته باشد. و لی جایز نیست عمل جراحی برای برداشتن رحم ، یا تخمدانها و مانند آن که ضرر مهمی مانند قطع عضو دارد انجام دهد ❌، مگر اینکه بیماری این ضرورت را ایجاب نماید. ✅
و حکم این مسأله تماماً درباره مرد نیز جاری است.👌
و رضایت مراجعین موجب رفع حرمت شرعی نمی شود❌ .
و اگر موجب قطع یکی از اعضاء اصلی بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام می شود و بر #ذمه پزشکی که عمل را انجام داده #دیه
ثابت می شود .
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan