مسلمان شدن به بركت نام فاطمه
یكى از ذاكرین نقل كرده: (در محضر آیة الله العظمى سید محمد هادى میلانى (معاصر حقیر بودم. یك مرد و زن آلمانى همراه دختر خود وارد شدند، پس از تعارفات معمول گفتند: ما آمده ایم به شرف اسلام نایل شویم،
آیة الله میلانى فرمودند: علت چه چیز است؟
آن مرد عرض كرد: پهلوى دخترم كه در محضر شما نشسته در حادثه اى شكست و استخوانهایش خورد شد، چنان كه پزشكان از معالجه او عاجز شدند و گفتند: باید عمل شود، ولى عمل، خطرناك است.
دخترم راضى نشد و گفت: اگر در بستر بمیرم بهتر از آن است كه در زیر عمل از دنیا روم. به هر حال او را به خانه آوردیم.
ما یك خدمتكار ایرانى داریم كه او را «بى بى» صدا مى زنیم، دخترم به او گفت: من تمام اندوخته مالى خود را راضى هستم بدهم كه صحت به من برگردد، اما فكر مى كنم باید ناكام و با دل پر غصه بمیرم. بى بى گفت: من یك طبیب را سراغ دارم كه مى تواند تو را شفا دهد. گفت: حاضرم تمام پول و موجودیم را به او بدهم.
بى بى گفت: تمام آنها براى خودت باشد، بدان من علویه ام و جده من زهرا (سلام الله علیها) است كه پهلوى او را به ظلم شكستند، تو با دل شكسته و اشك جارى بگو: یا فاطمه زهرا، مرا شفا ده.
دخترم با دل شكسته شروع كرد به صدا زدن و از آن بانوى معظمه یارى خواستن.
بى بى هم در گوشه خانه با گریه مى گفت: «یا فاطمه زهرا، این بیمار آلمانى را با خود آورده ام و شفاى او را از شما مى خواهم. مادر جان! كمك كن و آبروى مرا نگه دار.»
آن مرد اضافه كرد: من هم از دیدن این واقعه در گوشه حیاط منقلب شدم و گفتم: اى فاطمه پهلو شكسته!
دیدم دخترم قدرى ساكت شد، ناگاه مرا صدا زد و گفت: پدر! بیا كه دردم ساكت شده. جلو رفتم و دیدم او كاملا شفا یافته.
گفت: الان در بحر بودم، بانوى مجلله اى نزدم آمد و دست به پهلویم كشید. گفتم: شما كیستید؟ فرمود: من همانم كه او را مى خوانى.
دخترم برخاست و راحت شد و دانستم كه اسلام حق است. حالا به ایران آمده ایم و به خدمت شما رسیده ایم تا مسلمان شویم.
مرحوم میلانى (ره) و حاضرین از این معجزه مسرور شدند و شهادتین و سایر امور اسلامى را به او آموختند و آنان با نورانیت اسلام رفتند.
📚فضائل الزهراء، ص 109
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
✅ آيا کسي که نماز نميخونه يا نمازش به تاخير ميفته ممکن است در تسلط شیطان باشه؟
✍️پاسخ: پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد:
شيطان هميشه از فرزند آدم وحشت دارد و فاصله مي گيرد تا زماني که نمازهاي پنج گانه اش را در وقتش به جا مي آورد، پس هرگاه آنها را ضايع کرد بر وي جرأت پيدا مي کند و او را به گناهان بزرگ وارد مي سازد.۱
البته همانطوريکه خداوند نيز در قرآن کريم فرموده است اين تسلط و اغواگري حاصل کوتاهي عبد و همراهي او با شيطان است وگرنه خداوند براي شيطان قدرت تسلط بر بندگانش را قرار نداده است.
💥در قرآن آمده است:
ابليس گفت: پروردگارا! به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من هم در زمين بدي ها را برايشان مي آرايم و همه را فريب خواهم داد. مگر بندگان مخلَصت را ... خداوند فرمود: همانا براى تو بر بندگان من تسلطّى نيست، مگر آن گمراهانى كه تو را پيروى كنند.۲
📚1. الکافي، ج۳، ص۲۶۹
📚2. حجر، ۴۲
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
‼️کیفیت سجده سهو
🔷س 5075: کیفیت #سجده_سهو به چه شکل است؟
✅ج: براى سجده سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده سهو، #پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و #ذكر_سجده سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و #تشهد بخواند و #سلام دهد.
#احکام_سجده_سهو #کیفیت_سجده_سهو
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
آیا خوردن پنیر مکروه است؟
📤پاسخ:
از نظر اکثریت مراجع پنیر خوردن بدون گردو مکروه است و برخی مانند آیه الله بهجت گفته اند بهتر است پنیر با گردو خورده شود.
توضیحات بیشتر:👇
روایات متعددی وجود دارد که خوردن پنیر را تنها یا گردو را به تنهایی موجب درد و بیماری دانسته اند و گفته اند که اگر پنیر و گردو با هم خورده شوند، نه تنها ضرری ندارند بلکه شفاء می باشند، مانند روایتی از امام صادق (علیه السلام) که فرمودند: پنیر و گردو، هر دو با هم شفاست و هر یک تنها مرض است.[1]
همچنین مردى از امام صادق (علیه السلام)درباره پنیر خوردن پرسید، امام صادق (علیه السلام) به او فرمودند: موجب ضرر است و منفعتى ندارد.
همان مرد شب امام را دید که برای شام پنیر می خورد، دچار حیرت شد؛ گفت: شما امروز صبح از پنیر مذمت فرمودید و حال خود پنیر می خورید.
حضرت فرمودند: صبح خوردن پنیر پسندیده نیست، اما شب خوب است.[2]
بنابراین پنیر را بهتر است در شب و با گردو مصرف کنید، زیرا شب بهترین زمان جذب بدن شدن، کلسیم و فسفر موجود در پنیر است.
📚منابع:
۱. الکافی: جلد6، صفحه340.
۲. بحار الانوار، جلد 66، صفحه 106.
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔰آیا حضرت مسیح(ع) و حضرت خضر(ع) زنده هستند؟
✍️پاسخ:
✅درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى فرماید:
»وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا[نساء/۱۵۷]
و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند؛ و قطعا او را نکشتند!»
«بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.»
قسمت اولیه این آیات دلالت بر بالا بردن حضرت به سوى آسمان دارد و قسمت اخیر طبق این تفسیر كه ضمیر «موته» (قبل از مرگ) راجع به حضرت عیسى باشد دلالت بر زنده بودن آن حضرت مى كند.
البته قسمت اخیر آیه، دو معنا شده است:
۱. قبل از مرگ اهل كتاب، پرده ها از جلوى چشمان آنان كنار مى رود و حقایق را مى بینند پس منكران حضرت عیسى به او ایمان مى آورند و مسیحیانى كه او را خدا مى پنداشتند، به اشتباه خود پى مى برند.
۲. اهل كتاب به حضرت مسیح(ع) ایمان مى آورند و منكران او، نبوتش را قبول مى كنند و مسیحیان دست از ادعاى الوهیت مسیح و انكار پیامبر آخرالزمان برمى دارند و این هنگامى است كه مسیح، طبق روایات اسلامى در موقع ظهور حضرت مهدى(عج) از آسمان فرود مى آید و پشت سر حضرت مهدى(عج) نماز مى گزارد. یهود و نصارا نیز او را مى بینند و به حضرت مهدى (عج) ایمان مى آورند. روایاتى در علایم ظهور حضرت آمده كه این موضوع را تأیید مى كنند.[۱]
اهل سنت هم روایتى نقل كرده اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است.[۲]
همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى شود از جمله امام باقر(ع) مى فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.[۳]
زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است.[۴]
در برخی روایات آمده است كه امام صادق(ع) فرمودند:
خداوند به حضرت خضر علیه السلام عمر طولانی عطا فرمود زیرا خدا می خواست به قائم ما(حضرت مهدی(عج) عمر طولانی بدهد و می دانست) كه بندگانش بر طول عمر او اشكال خواهند كرد، به همین جهت عمر بنده اش حضرت خضر را طولانی گردانید كه عمر طولانی حضرت قائم به آن تشبیه شود.»[۵]
در برخی روایات از طرق شیعه و سنی نقل شده كه حضرت خضر(ع) از آب حیات نوشیده است، مرحوم علامه طباطبایی(ره) در این روایت تردید و تشكیك می فرمایند و می گویند: « این روایات و امثال آن روایات آحادی(خبر واحدی است) كه قطع به صدورش نداریم و از قرآن كریم و سنت قطعی و عقل هم دلیل بر توجیه و تصحیح آنها نداریم.[۶]
[۱]. بحارالانوار، ج ۲، صص ۱۸۱ و ۱۹۱ و ۱۹۲.
[۲]. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵.
[۳]. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸.
[۴]. همان، ج ۵۱، ص ۲۹۱.
[۵]. كتاب هزار و یك چرا؟ نویسنده علی سالك، نشر جمال، قم، ص۲۲۴.
[۶]. ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۴۸۹، ذیل آیات ۶۰ تا ۸۲ سوره كهف.
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
💢آیا اعتراف و یا بازگو کردن #گناهان نزد دیگران اشکال دارد؟
#پاسخ:
✅از نظر اسلام #انسان اجازه ندارد گناهان (کوچک یا بزرگ) خود را در مقابل دیگران بازگو کند و اسرار خود را فاش نماید. چون اولا: آبروی و ارزش انسان ها آنقدر زیاد است که #اعتراف به گناه تنها باید در پیش گاه پروردگار متعال آنهم به جهت #توبه و درخواست بخشش باشد.
🌱 انسان با اعتراف به گناه نزد خداوند کسب ارزش و آبرو می کند. و این ویژگی مخصوص #خداوند است اما غیر خداوند هر چند رازدار باشد توانایی برگشت دادن ارزش و آبروی از دست رفته انسان (در اثر اعتراف نزد آنان) را ندارند تا چه رسد به زیاد نمودن آن.
🌱ثانیا: از نظر اسلام و براساس بینش #توحیدی تنها موثر حقیقی در جهان هستی خداوند است، غیر خداوند بدون اذن و اجازه خداوند، نمی توانند تأثیری داشته باشند و در منابع دینی اسلام به شخص یا شخصیتی مقام بخشش گناهان داده نشده است.
🌱در این رابطه توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱-اعتراف در مقابل بنده ی خدا گناه نیست مگر آنکه سبب تحقیر و ذلت فرد گردد، مثلا انسانی مرتکب گناهی شده است به اشتباه خود پی برده است و به این اشتباه خود در نزد دیگران اعتراف می کند.
۲-حقوق در منظر تربیت دینی بر دو قسم است: ۱-یا حق الله است ۲-یا حق الناس، این قضایا هم حق الله است در صورتی که حقوق بندگان در آن دخیل نباشد در این صورت رضایت صاحب حق باید در نظر گرفته شود.
۳-اینکه خداوند سبحان به یک طریقی می خواهد انسان را رها نکند و با او در ارتباط باشد و بنده اش به این نتیجه برسد که همه چیزش خداست.
۴-اینکه این کار یک سری آثار پسندیده دارد و یک سری آثار غیر پسندیده.
آثار پسندیده آن این است که انسان به خطای خودش اعتراف می کند و از دیگران کمک میگیرد ودر صد جبران و رضایت بر می آید البته به شرط آنکه آن بنده که در نزد او اعتراف به خطا می کنیم راز دار باشد و راهنمائی خوب، آثار غیر پسندیده آن این است که در آینده ممکن است برای معترف در دسر ساز باشد واینکه بهترین راز دار خدا است و فقط حرف دلت را با او مطرح نما که ستار العیوب و بینا به حال بندگانش است.
۵-اعتراف کردن به گناهان در نزد بنده خدا روشی است مرسوم در بین کنیسه ها و این روش صحیحی نیست.
🌱البته اعتراف به گناه در واقع نوعی پشیمانی است و پشیمانی از گناه توبه است وبه فرموده امام باقر (ع) پشیمانی خود توبه است وشخص ممکن است با اقرار به کار خود ندامت خود رانشان بدهد. و حرفش را میخواهد برای کسی بگوید که او را سرزنش نکند ودر واقع او را در راه رسیدن به هدفش یاری نماید.
📚خصال ترجمه مدرس گیلانی ج۱ص / ۱۴
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
گرفته از سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری (ره)
🔴👈 موضوع «فرق میل و اراده»
✅ یکی از استعدادهای قابل پرورش در انسان اراده است و اراده از میل جدا است. اراده ی انسان به قوه ی عقل او متکی است و میل او وابسته به طبیعت است. هر قدر میل انسان زیاد باشد انسان اختیار خود را از دست خواهد داد و این عکسِ اراده است. انسانی که اراده ی بالا دارد اختیار زیادی نیز دارد و خود برای زندگی اش تصمیم می گیرد.
امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند :«گناه مانند اسب چموشی است که اختیار را از دست سوار می گیرد.»
گناه از جایی آغاز می شود که انسان تحت تأثیر شهوات قرار می گیرد. گناه حالت از دست دادن مالکیت نفس است و تقوا نقطه ی مقابل این موضوع است. انسان باتقوا به منزله ی سواری است که اختیار مرکب را به دست دارد و او را هدایت می کند.
🔵👈 اراده جایگاه والایی دارد به قدری که همه ی مکتب ها و عقاید اراده را تأیید می نمایند. عقل روشنایی است و راه را نشان می دهد. اگر انسان مطلوب درستی داشته باشد و از راه عقل حرکت کند حتما به نتیجه خواهد رسید. نیایش و پرستش یکی دیگر از استعدادهای خاص انسان است . عده ای از روانشناسان این را حسی اصیل در انسان دانسته اند.
🔵👈 انسان کامل کسی است که این ویژگی را در خود داشته باشد. اگر کسی عبادت کند تا به لذت های بهشتی برسد به یقین او بسیار حریص تر از انسان های دنیاپرست است. چرا که او لذت های دنیوی را به خاطر دستیابی به لذت های آخرت کنار گذاشته است. او را نمی توان بنده ای واقعی دانست اگر چه همین امر نیز جایگاه خود را دارد.
🔵👈 در مقابل کسانی هم که به خاطر دور شدن از عذاب جهنم از گناه دوری می کنند نیز همین طور هستند. اما انسان های خداپرست کسانی هستند که فقط به جلب رضای خداوند فکر می کنند. هدف انسان نباید بهشت و جهنم باشد بلکه باید فقط خداوند باشد. حس سپاسگذاری انسان باید به حدی بالا باشد که موجب عبادت شود.
🔵👈 این انسان از نگاه اسلام انسانی کامل است و علی (ع) نمونه ای بارز از این امر بود. عبادت های انسان های عادی که از روی ترس و طمع انجام می شود بی اجر و پاداش نیست اما مراتبی خواهد داشت .
🎙🌸 استاد #شهید مرتضی #مطهری (ره)
🔴👈 موضوع:فرق میل و اراده
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⚠️سئوال: اگر فردی کلماتی از قبیل " #عزیزم" و از این قسم کلمات به #جنس_مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست؟
🔹پاسخ:
آیت الله خامنه ای:
بهطور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
آیت الله سیستانی
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله شبیری زنجانی
آیت الله فاضل لنکرانی
🔻همگی جایز نیست🚫
استفتاء از سایت مراجع🌐
..................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan