eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
431 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
مانعیت انگشتر و موی دست برای تیمم سوال (1): آیا موی پیشانی و پشت دست مانع از تیمم است؟ ✅پاسخ: اگر موی پیشانی به اندازه ای بلند است که روی پیشانی می ریزد، باید مو را بالا زند و بعد دست را بر صورت بکشد؛ ولی موی پشت دست هر اندازه باشد، اشکال ندارد. [1] ....................................... سوال (2): ⁉️آیا انگشتر مانع از تیمم است؟ ✅پاسخ: در وضو و غسل، ملاک رسیدن آب به زیر انگشتر است و اگر آب به زیر آن برسد، نیازی به خارج کردن انگشتر نیست؛ ولی در تیمم، باید انگشتر را درآورد و بعد تیمم کند. [2] ------------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 389، م 709، خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، بحث تیمم، شرایط تیمم. [2]. همان، ص 388، م 707؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، بحث تیمم، شرایط تیمم. ..................... 🆔 @mh_shkan
شرط باکره بودن زن هنگام عقد سوال: ⁉️اگر در عقد شرط شود که زن باکره باشد و بعد از عقد مشخص شود که باکره نبوده آیا مرد حق دارد عقد را فسخ کند؟ ✅ پاسخ: ✍️بله می تواند عقد را فسخ کند. (آیات عظام امام، گلپایگانی، بهجت، فاضل،زنجانی، سیستانی، مکار، نوری) 🌿نمی تواند عقد را فسخ کند و باید طلاق بدهد. (آیت الله اراکی و مظاهری.) 🌿بنابر احتیاط اگر می خواهد جدا بشود او را طلاق بدهد. (آیات عظام صافی گلپایگانی و وحید خراسانی) 🔰اگر شرط بکارت در عقد تصریح نشود ولی عقد با اعتقاد به بکارت زن بوده و بعد مشخص شود باکره نیست🔰 ✍️بله مرد حق فسخ دارد. (آیات عظام: فاضل، صافی، مکارم، نوری) ✍️ مرد حق فسخ عقد را ندارد. ( آیات عظام: امام و سیستانی) ✍️ اگر خواست فسخ کند طلاق هم بدهد بنابر احتیاط واجب. (آیت الله وحید خراسانی) ------------------- 📚 منبع : مساله 2444 رساله 12 مرجع. الاحکام الواضحه مسئله 1655.جامع الاحکام ج2 ص19.استفتائات ایت اله مکارم ج1س:700.تحریر الوسیله ج 3 فصل فی العیوب مساله 15.منهاج الصالحین مساله 284.همان ج 3 تعلیقه بر مساله 1349. ..................... 🆔 @mh_shkan
☹️بهانه های بی اساس ❌بسیاری از افراد با کوچکترین بهانه ای، از انجام وظایف شرعی خود سر باز می زنند، در اینجا به چند نمونه اشاره می نماییم.👇 ❌چون خداوند حاجت مرا نداد، نماز نمی خوانم! ❌چون فلان پیش نماز، گرفتاری مرا برطرف نکرد، دیگر در نماز جماعتش شرکت نمی کنم ❌چون نتوانستم غسل کنم، نماز نخواندم! ❌چون خجالت کشیدم، غسل واجب را ترک کردم! ❌چون درس یا امتحان داشتم، روزه نگرفتم! ❌چون کارت دعوت به مجلس گناه داده بودند، رفتم! ❌چون همسرم خواسته، این چنین می پوشم! ❌چون در محیط کار حقوق کافی نمی دهند، سوء استفاده و کم کاری کردم! ❌چون از برخی مذهبی ها بدرفتاری دیدم، مذهب را کنار گذاشتم! ❌چون زندگیم تامین نمی شد، به دنبال مال حرام (ربا، رشوه، کم فروشی) رفتم! و... ..................... 🆔 @mh_shkan
⁉️سوال: آیا ترشحاتی که از بانوان به هنگام ملاعبه خارج می شود،منی است و غسل دارد؟ ✍️پاسخ : طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می شود، اگر همراه با شهوت (در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی) باشد درحکم منی است و باید غسل جنابت کردش. ✍️همه ی مراجع عظام (به جز تبریزی، بهجت و نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. ✍️آیت الله العظمی بهجت: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. ✍️آیات عظام تبریزی و نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی (اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است. ✋بهر حال ترشحات زنانه پاک است و غسل ندارد، مگر آن که یقین کند بول یا منی است. ..................... 🆔 @mh_shkan
⬅️حکم و مدت لازم هم خوابی➡️ سوال: ⁉️ آیا مرد مجاز به ترک همسرش می باشد و زمان لازم برای با همسر چیست؟ ✅ پاسخ: 👈🏽 مرد نمی تواند زن دائمی خود را طوری ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بی شوهر، لکن واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند. [1] ✅همچنین شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با همسر دائمی [2] خود را ترک کند. [3] ------------------- 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل، م 2417. [2]. آیات عظام: مکارم، تبریزی، سیستانی و صافی: همسر جوان خود. [3]. توضیح المسائل، م 2418. >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190. ..................... 🆔 @mh_shkan
👀 ، چه حکمی دارد؟🙄 مویی که از زن جدا شده و روی فرش افتاده اگر نامحرم ببیند و دست بزند چه حکمی دارد؟🤔 در این زمینه بین اختلاف نظر است، برخی از فقها[1] می‌گویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم شود و برخی[2] نیز معتقدند اگر به نباشد👌، اشکال ندارد❌. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:👇👇[3] ✍️حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود.❌ ✍️حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام نیست.❌ ✍️حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال، دست زدن خلاف احتیاط است.❌ [1]. حضرات آیات خامنه‌ای و نوری همدانی. [2]. حضرات آیات سیستانی. [3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی). منبع : سایت اسلام کوئست ..................... 🆔 @mh_shkan
◀️ ▶️ سوال: ❓ راه تشخیص منی و احتلام در زن چیست؟ ✅ پاسخ: 🔺✍️آیات عظام: امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، مکارم، فاضل، اراکی: اگر خروج ترشحات همراه با شهوت باشد - در زمانی که زن به اوج لذت جنسی می رسد - حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود. 🔺✍️آیت الله سیستانی: اگر ترشح با شهوت خارج شود و به حدی باشد که صدق انزال کند و لباسها را آلوده نماید - و معمولا این رطوبت در موقعی خارج می شود که زن به اوج شهوت جنسی برسد - نجس و موجب جنابت است و بنابر احتیاط واجب اگر به اوج لذت هم نرسد، ولی آب زیاد باشد - نظیر آنچه در حال ارضای کامل خارج می شود - همین حکم را دارد. 🔺✍️آیت الله نوری: بنابر احتیاط واجب خروج ترشحات اگر همراه با شهوت باشد و بدن سست شود، موجب جنابت است. 🔺✍️آیت الله بهجت: خروج ترشحات اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) و جستن باشد، باعث جنب شدن است. ------------------- 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، غسل، جنابت، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، ص 32، س 171؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فصل فی الاغسال، غسل الجنابه، الاول؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، غسل الجنابه، الاول، خروج المنی، قبل از م 169؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 175؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 177؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 248؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 346. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 49-48. ..................... 🆔 @mh_shkan
✅ اعتبار پاسخ های #مراجع آیا پرسش و پاسخ­های موجود در سایت حضرت‌عالی؛ می تواند قابل استناد برای مقلدین باشد؟ ✍️آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) در صورت اطمینان، به صحت جواب مانعی ندارد. ✍️آیت الله شبیری (دام ظله العالی) پاسخ‌های داده شده مندرج در سایت دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی توسط واحد استفتائات بر اساس فتاوای حضرت آیت الله العظمی زنجانی می‌باشد و مورد تأیید است. ✍️آیت الله صافی (دام ظله العالی) آنچه از استفتائات در سایت دفتر معظم له آمده است مورد تأیید و قابل استناد است. ✍️آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) مانعی ندارد. ✍️آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) اشکال ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
👟مقدار راه رفتن برای 👟 سوال: ⁉️ برای پاک شدن کف پا در صورت داشتن عین نجاست، چه مقدار باید راه برویم؟ ✅ پاسخ: ✍️📩آیات عظام: امام، صافی، مکارم، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: مقداری که عین نجاست از بین برود و بهتر است مقدار پانزده قدم یا بیشتر باشد. ✍️📩آیات عظام: رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی، نوری، خویی و تبریزی: مقداری که عین نجاست از بین برود و بهتر است مقدار پانزده ذراع (تقریبا ده قدم) یا بیشتر برود. ------------------- 📚منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 185؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 46، مورد دوم زمین. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 60. ..................... 🆔 @mh_shkan
❓سوال: راه تشخیص منی و در چیست؟ 🖍 پاسخ: 📝آیات عظام: ، ، ، ، ، ، ، ، و : باید نشانه (جَستن، خروج با شهوت و سست شدن بدن) را با هم داشته باشد. [یعنی حتی اگر یکی از آنها را نداشته باشد، منی نیست] 📝آیات عظام: ، : دو نشانه (جستن و خروج با شهوت) کافی است. 📝 آیت‌الله گلپایگانی: با شهوت و جستن و یا با جستن و سست شدن بدن، خارج شود. -------------------------------- 📚منبع: امام: تحریر الوسیله، غسل، جنابت، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 180؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عره الوثقی، فصل فی الاغسال، غسل الجنابه، الاول؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الغسل، غسل الجنابه، م 169؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 175؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 177؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 346. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 48. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔸تقلید از غیر اعلم🔸 سوال: 🚦 آیا تقلید از مجتهد اعلم واجب است یا می توان از مجتهد غیر اعلم هم تقلید کرد؟ ✅ پاسخ: ✍️آیات عظام: امام و خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید از مجتهد اعلم تقلید کرد. [1] ✍️آیات عظام: سیستانی، مکارم، نوری، وحید، خویی، بهجت، تبریزی و فاضل: تقلید از مجتهد اعلم واجب است. [2] ✍️آیات عظام: صافی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید مجتهد دیگر اعلم از او نباشد. [3] ------------------- 📚پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، شروط تقلید، س 21. [2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2؛ نوری، توضیح المسائل، م 2؛ وحید، توضیح المسائل، م 2. [3]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2. ..................... 🆔 @mh_shkan
🧦 : پوشيدن چيزی که از جهت يا و يا پوشيدن باعث جلب توجه همسر شود و موجب و ارتکاب گردد، جايز نيست❌. اگر پوششی در عرف زینت به شمار آید👌 باید از نامحرم پوشانده شود.✅ مطابق نظر آيت الله خامنه اي👇👇 س ۱۳۶۷: آیا جایز است حجاب و لباس زن به‌گونه‏ای باشد که توجه دیگران را بخود جلب کند و یا باعث تهییج شهوت شود مثلاً طوری چادر سر کند که توجه دیگران را به خود جلب کند و یا پارچه و رنگ جوراب را به‌گونه‏ای انتخاب کند که شهوت برانگیز باشد؟ ج: پوشيدن چيزی که از جهت رنگ يا شکل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبی شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد، جايز نيست❌. ۱۳۷۰: آیا بافندگی و خرید و فروش جوراب نازک شرعاً جایز است؟🤔 ج: اگر توليد و خريد و فروش آن به قصد پوشيدن زنان در برابر مردان اجنبی نباشد👌، اشکال ندارد❌. 📚 اجوبه الاستفتائات . ..................... 🆔 @mh_shkan