📌ضمن عرض سلام خدمت همه اساتید و سروران بمناسبت ایام شعبانیه و میلاد باسعادت حضرت صاحب العصر و الزمان
مبحثی با عنوان "تمدن مهدوی" خدمت سروران در کانال نگرشی نو به دین تمدنساز در حال ارائه است.
🌸از انجایی که این ایام، ایام اول فروردین و نوروز میباشد لذا در نظر گرفته شد که مباحثی پیرامون عید نوروز با عنوان "مباحث نیروزیه" در سرفصلهای زیر ارائه گردد:
✔️ هویت و فلسفه عید
✔️ جایگاه اعیاد در تمدنها
✔️ جایگاه اعیاد در تمدنسازی دینی
✔️ هویت و تاریخچه نوروز
✔️ ادله مخالفین نوروز
✔️ ادله موافقین نوروز
✔️ آثار اجتماعی و بین الملی و بین امتهای اسلامی تکریم نوروز
و......
که البته بقدر وسع و ظرفیت کانال خدمت عزیران تقدیم خواهد شد
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#نوروز
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
۳۰ اسفند ۱۳۹۹
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹مباحث نیروزیه🌹
🌸 تعریف زندگی
❤️ جایگاه مدیریت احساس در زندگی
😍 نقش اعیاد در مدیریت احساس
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#نوروز
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
۱ فروردین ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 مباحث نیروزیه 🌹
❓با کدام عید باید مدیریت احساسات زندگی را انجام داد؟
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
۱ فروردین ۱۴۰۰
۱ فروردین ۱۴۰۰
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 مباحث نیروزیه🌹
🌸 اعیاد جهت دهنده زندگی به سمت هدف
📌 شناخت ماهیت اعیاد حیاتی است
🌸انتخاب اعیاد مناسب با هدف زندگی باید باشد
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#نوروز
@mhgolkar
۲ فروردین ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 مباحث نیروزیه 🌹
🌸 اعیاد انواع مختلفی دارند
📌 اعیادی که بواسطه اتفاقی عید شده
🌸اعیاد قراردادی
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#نوروز
@mhgolkar
۲ فروردین ۱۴۰۰
🌹 مباحث نیروزیه 🌹
📌حال قبل از بررسی نوروز از منظر دین سوالی که مطرح میشود این است:
❓ عید نوروز از چه زمانی بوجود آمده است؟
❓ حقیقت عید نوروز چیست؟
❓ هر ساله با تکریم و تجلیل از نوروز قلوب ما با چه حقیقتی پیوند میخورد؟
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#نوروز
@mhgolkar
۲ فروردین ۱۴۰۰
🌹مباحث نیروزیه 🌹
علّت عيدبودن نوروز در ايران باستان
🌸 برخى از علماى ايران ميگويند: سبب اينكه اين روز را نوروز مىنامند اينست كه در ايّام تهمورث، صابئه آشكار شدند و چون جمشيد به پادشاهى رسيد دين را تجديد كرد و اين كار خيلى بزرگ به نظر آمد، و آن روز را كه روز تازه اى بود جمشيد عيد گرفت.
باز عيدبودن نوروز را چنين گفته اند كه: چون جمشيد براى خود گردونه بساخت، در اين روز بر آن سوار شد و جنّ و شياطين او را در هوا حمل كردند و به يك روز از كوه دماوند به بابل آمد، و مردم براى ديدن اين امر در شگفت شدند و اين روز را عيد گرفتند، و براى يادبود آن روز در تاب مینشينند و تاب میخورند.
دستۀ ديگر از ايرانيان ميگويند كه: جمشيد زياد در شهرها گردش مینمود و چون خواست به آذربايجان داخل شود بر سريرى از زر نشست و مردم به دوش خود آن تخت را مىیبردند و چون پرتو آفتاب بر آن تخت بتابيد و مردم آن را ديدند، اين روز را عيد گرفتند.
#نوروز
@mhgolkar
۲ فروردین ۱۴۰۰
🌹مباحث نیروزیه 🌹
اعتقاد ايرانيان نسبت به نوروز و مهرگان
🌸 سلمان فارسى ميگويد: ما در عهد زردشت بودن مىگفتيم: خداوند براى زينت بندگان خود، ياقوت را در نوروز و زبرجد را در مهرگان بيرون آورد، و فضل اين دو بر ايّام مانند فضل ياقوت و زبرجد است به جواهر ديگر
ايرانشهرى ميگويد كه: خداوند از نور و ظلمت بين نوروز و مهرگان پيمان گرفت.
سعيد بن فضل ميگويد: علماى ايران گفته اند كه: قلّۀ كوه شاهين در همۀ ايّام تابستان همواره سياه ديده ميشود و در بامداد مهرگان سپيده ديده ميگردد و چنين به نظر مىآيد كه بر آن برفى است و اين مطلب چه هوا صاف باشد و چه ابر هر دو يكسان است و در هر زمان يكنواخت است.
كسروى ميگويد كه: من از موبد متوكّلى شنيدم كه مىیگفت: در روز مهرگان آفتاب ميان نور و ظلمت طلوع ميكند و ارواح را در اجساد مىميراند و بدين جهت ايرانيان اين روز را «ميرگان» گفتهاند.
امّا آن دستۀ ايرانيان كه به تأويل قائلند، براى اين قبيل مطالب تأويل قائل مىشوند و مهرگان را دليل بر قيامت و آخر عالم ميدانند؛ به اين دليل كه هر چيزى كه داراى نموّ باشد در اين روز به منتهاى نموّ خود مىیرسد و مواد نموّ از آن منقطع مىشود و حيوان در اين روز از تناسل باز مىماند؛ چنانكه نوروز را آنچه در مهرگان گفته شد به عكس است و آن را آغاز عالم ميدانند.
اين روز در ايّام گذشته با اوّل زمستان موافق بود و چون كبيسه را اهمال كردند پيش افتاد و در ملوك خراسان اينطور مرسوم گشته كه در روز مهرگان به سپاهيان و ارتش رخت پاييزى و زمستانى ميدهند.
#نوروز
@mhgolkar
۲ فروردین ۱۴۰۰