eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
994 دنبال‌کننده
853 عکس
413 ویدیو
115 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 هدف از سیستم عاشورا 2 🌸 بررسی‌ اهداف‌ قیام سیدالشهدا علیه السلام از مهم‌ترین‌ مسائل‌ نگاه سیستمی به عاشورا به‌ شمار می‌رود. می‌توان‌ با استفاده‌ از سخنان‌ امام‌ دریافت‌ که‌ از دیدگاه‌ آن‌ حضرت‌ فلسفه‌ حکومت‌ در این‌مکتب‌ «احیای تمدن‌ اسلام‌» است‌ و بس‌. 🔵 حفظ‌ تمدن اسلام‌ به‌ معنای‌ نشر و گسترش‌ معارف‌ دین‌ درجامعه‌ و تعمیق‌ عقاید و اخلاق‌ مردم‌، تحقق‌ اهداف‌ دین‌ و حاکمیت‌ قوانین‌ و احکام‌ آن‌ درزندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ انسان‌ است‌. 🔵 وقتی‌ که‌ از امام‌ درخواست‌ شد تا با حکومت‌ یزید بن‌معاویه‌ بیعت‌ کند، فرمود: انا لله‌ انا الیه‌ راجعون‌ و علی‌ الاسلام‌ السلام‌ قد بلیت‌ الامه‌براع‌ٍ مثل‌ یزید. 📌این‌ سخن‌ به‌ این‌ معناست‌ که‌ حاکمیت‌ جامعه‌ باید به‌گونه‌ای‌ باشد که‌ در پرتو آن‌ نظامات وبرنامه های اسلام‌ نشر و گسترش‌ یابد. در حالی‌ که‌ با قدرت‌ شخصی‌ چون‌یزید باید فاتحه‌ اسلام‌ را خواند. ❓آیا در یک‌ جامعه‌ اسلامی‌ مردم‌ مسلمان‌ بالاخص‌ رجال‌ وشخصیت‌های‌ موجة‌ جامعه‌ که‌ امید مردم‌اند و مهمتر از آن‌ شخصیتی‌ چون‌ حسین‌ بن‌علی‌(ع) که‌ انتسابش‌ به‌ پیامبر اسلام‌ مهمترین‌ وجهة‌ شخصیت‌ اوست‌، می‌توانند در خطر محو تمدن دینی در جامعه‌ بی‌ تفاوت‌ بوده‌ و سکوت‌ اختیار کنند؟ به‌ همین‌ دلیل‌ بود که‌ امام‌ در برابرکسانی‌ که‌ از آن‌ حضرت‌ خواستند سکوت‌ اختیار کند و اگر با یزید بیعت‌ هم‌ نمی‌کند، لااقل‌مخالفت‌ نکرده‌ و انزوا اختیار نماید، فرمود: اف‌ّ لهذا الکلام‌ ابداً مادامت‌ السموات‌والارض‌. امام‌ برای‌ قیام خود‌ اهدافی‌ ترسیم‌ نموده‌ که‌ هیچ‌ یک‌ از آنها در زمان‌ حاکمیت‌امویان‌ تحقق‌ نداشت‌. آشنایی‌ با این‌ اهداف‌ بیش‌ از پیش‌ ما را با نگاه‌ پیشوایان‌ معصوم‌به‌ مقولة‌ تمدنسازی دینی و امتیاز آن‌ از مکاتب‌ دیگر آشنا می‌سازد. امام‌ بر خلاف‌ مکاتب‌ سیاسی‌رایج‌ دنیا، اهداف‌ تمدن دینی‌ را بسیار فراتر از تأمین‌ رفاه‌ و امنیت‌ دنیوی‌ و معیشتی‌ مردم‌می‌داند. امام‌ در واپسین‌ فراز سخنرانی‌ مهمی‌ که‌ در اواخر عمر معاویه‌ در موسم‌ حج‌ وسرزمین‌ منی‌ و با حضور صدها تن‌ از رجال‌ و شخصیت‌های‌ مذهبی‌ و سیاسی‌ عصرخویش‌ ایراد کرده‌ و اهداف‌ خود را از تلاش‌ برای‌ به‌ دست‌ گرفتن‌ حکومت‌ چنین‌ ترسیم‌می‌کند: اللهم‌ انک‌ تعلم‌ انه‌ لم‌ یکن‌ ما کان‌ منّا تنافساً فی‌ سلطان‌ و لا التماساً من‌ فضول‌الحطام‌ و لکن‌ لنری‌ المعالم‌ من‌ دینک‌ و نظهر الاصلاح‌ فی‌ بلادک‌ و یأمن‌ المظلومون‌ من‌عبادک‌ و یعمل‌ بفرائضک‌ و سننک‌ و احکامک ‌امام‌ پس‌ از بیان‌ این‌ نکته‌ که‌ نه‌ به‌ دنبال‌ سلطنت‌ و ریاست‌ بر مردم‌ هستیم‌ و نه‌ درپی‌ رسیدن‌ به‌ ثروت‌ و مال‌ دنیا، اهداف‌ خود را تعیین‌ می‌کند: 1- آشکار کردن‌ نشانه‌های‌ دین‌ تو؛ 2- اصلاح‌ زمین‌ تو؛ 3- ایجاد امنیت‌ برای‌ بندگان‌ مظلوم‌ تو؛ 4- عمل‌ کردن‌ به‌ واجبات‌، سنتها و احکام‌ و قوانین‌ تو. از بیان‌ امام‌ استفاده‌ می‌شود که‌ امویان‌ نه‌ تنها هیچ‌ یک‌ از امور یاد شده‌ را درجامعه‌ فراهم‌ نساختند، بلکه‌ بیشترین‌ تلاش‌ خود را در جهت‌ مقابله‌ با آن‌ به‌ کار بستند.مبارزه‌ با نشانه‌های‌ دین‌ خدا، فساد در زمین‌، ستم‌ به‌ مردم‌ و حتی‌ سلب‌ امنیت‌ ازستمدیدگان‌ که‌ حق‌ اعتراض‌ هم‌ نداشتند و جایگزین‌ کردن‌ تمدن جاهلیت به‌جای‌ تمدنی الهی‌، بخشی‌ از اعمال‌ حکومت‌های‌ غاصب‌ به‌ ویژه‌ امویان‌بود. @mhgolkar
⬛️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام ⬛️ 🛎 در مقام تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام با رویکرد تمدنی شش محور زیر با استفاده از فرمایشات سیدالشهدا علیه السلام ارائه میگردد: 1_ هدف از قیام امام حسین علیه السلام 2_نقطه شروع قیام امام حسین علیه السلام 3_ نقطه مرکزی و مرکز ثقل قیام امام حسین علیه السلام 4_برنامه حرکت امام حسین علیه السلام در قیام خود 5_ بحرانها و آفتهای قیام سیدالشهدا علیه السلام 6_خروجی و آثار و قیام سیدالشهداء علیه السلام 🕌 در قدم اول هدف از قیام امام حسین با استفاده از دو روایت تبیین گردید که سروران تحلیل این دو روایت را در مطالب قبل کانال نگرشی نو به دین تمدنساز می‌توانند ملاحظه فرمایند @mhgolkar
💢حرکت در مسیر هدف قیام امام حسین علیه‌السّلام و تأسی به سیره تمدن‌سازی او 🔸رکن اساسی احیای تمدن اسلامی، تولید علم دینی است. و ما تا وقتی که به قیام امام حسین به صورت جدی و واقع‌بینانه با رویکرد تولید علم دینی نگاه نکنیم هیچگاه به احیای تمدن اسلامی نخواهیم رسید. اگر به بایدها و نبایدهای قیام امام حسبن و امتداد ان در تولید علم دینی توجه نشود و یا باوری در این خصوص نباشد شکی نیست که نه علمی تولید می‌شود و نه تمدنی شکل می‌گیرد. تولیدکنندگان فرهنگی و علمی باید توجه کنند چقدر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهضت تمدنساز حسینی به نحو صحیح مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد و چقدر فضای تولید علم دینی حسینی را برای محققین فراهم کرده‌ایم . 🔸بر این اساس مراد ما از لزوم تولید علم، تولید علم در حوزه‌های مختلف آن است. بنابراین حرکت در مسیر امام حسین (ع) و تأسی به سیره تمدن‌سازی او وظایفی را برای ما رقم می‌زند که نباید از آنها غفلت ورزیم. @mhgolkar
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران در تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی مرحله اول هدف از قیام با استفاده از دو روایت سیدالشهدا تمدنسازی دینی بیان گردید در محور بعد نقطه شروع سیستم قیام ابی عبدالله علیه السلام با استفاده از فرمایشات حضرت در تببین قیام خود ارائه میگردد @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی 🏁نقطه شروع سیستم : تشکیل حکومت اسلامی ✅سند اول: 🌹 آن حضرت در خطبه‌ای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرّ خواند، فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ أنَا ابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ(ص) و نَحْنُ أولی بِوِلایَةِ هذِهِ الأمُورِ عَلَیْکُمْ مِنْ هؤلاء المُدَّعِینَ ما لیْسَ لَهُمْ 🌸 ای مردم! من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم». 📗مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31. @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی 🏁نقطه شروع سیستم : تشکیل حکومت اسلامی ✅سند دوم 🌸 امام(ع) همچنین در نامه‌ای که هنگام اعزام مسلم(ع) خطاب به او مرقوم می‌دارد، بار دیگر بر بسیج نیروها و آماده‌سازی مردم تأکید می‌ورزد. در این نامه می‌خوانیم: 📚 «وَ ادْعُ النّاسَ إِلی طأعَتی، و اُخذُلْهُم عَنْ آل أبی‌سُفیانَ، فَإنْ رَأَیْتَ الناسَ مُجْتَمِعینَ عَلی بَیْعَتی فَعَجِّلْ لی بالخَبْرِ، حَتّی أعْمَلَ علی حَسَبِ ذلک إِن شاءَ اللهِ تعالی 🌹(چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی‌سفیان بازدار. اگر مردم متّفقاً بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم». 📗مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31. @mhgolkar
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 عارفی با نگاه تمدنسازی دینی 🔹 از اختراع در مدرسه‌ی آلمانی‌ها تا تألیف ۹۰جلد (۳۰هزارصفحه) علوم و معارف اسلام 🔸با استادِ سلوکی آیت‌الله شهید مطهری آشنا شوید 🔹 رهبر معظم انقلاب: علامه طهرانی از جمله فرزانگان معدودی بودند که مراتب برجسته علمی را با درجات والای معنویت و سلوک تواماً دارا بودند ◾️نهم صَفر؛سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیت‌الله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی ☑️ @mhgolkar
هدایت شده از نورمجرّد
🔹متن پیام مقام معظّم رهبری مدّظلّه العالی بعد از ارتحال حضرت علّامه طهرانی قدّس سرّه 🔹 بسم الله الرّحمن الرّحيم‏ حضرات محترم حجج اسلام، آقايان حاج سيّد محمّد صادق حسينى طهرانى و اخوان. خبر رحلت عالم عامل ربّانى، و سالک مجاهد روحانى، آية الله حاج سيّد محمّد حسين حسينى طهرانى را با اندوه و افسوس بسيار دريافت كردم و عميقاً متأسّف و مصيبت زده شدم. ايشان از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستۀ علمى را با درجات والاى معنويّت و سلوک توأماً دارا بودند؛ و در كنار فقاهت فنّى و اجتهادى، به فقه الله الأكبر نیز كه از مقولۀ شهود و محصول تجربه حسّى و مجاهدت معنوى است، نائل گشته بودند. فقدان آن عزيز براى آشنايان و ارادتمندانشان خسارتى دردناك و غمى هائل است. اين جانب با قلبى اندوهگين و ملول به شما آقازادگان محترم و والدۀ محترمه و ديگر فرزندان و اخوان و كسان و نزديكان و نيز دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت مى ‏گويم، و از خداوند متعال براى ايشان علوّ درجات و حشر با احبّه و اولياء را مسألت مى ‏كنم. هنيئًا لَهُ ما أعدَّهُ اللهُ لإوليآء اللهِ و عبادِه الصّالحين. و سلام عليكم و رحمة الله. سيّد على خامنه‏اى منبع: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693 🆔 @nooremojarrad_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 لزوم وجود درس مساله شناسی برای حوزه های علمیه •┈┈••••ا✾ا•••┈┈• 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰@mhgolkar
💠 پنجمین نشست از سلسله جلسات آیت نور ✅ بررسی ابعاد شخصیت «حضرت علامه آیةالله حسینی طهرانی» ◾️بمناسبت نهم صَفر؛ سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیت‌الله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی با ارائه و سخنرانی: 👥 آیةالله رمضانی و حجج‌الاسلام لواسانی و وکیلی ⏰ پنجشنبه ۹صفر مصادف با ۲۵شهریور ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 📍مشهدمقدس، خ دانشگاه، مسجد امام صادق علیه‌السلام 🎥 لایو اینستاگرام: Instagram.com/isin_ir 🎥 لایو اسکای روم: yun.ir/pnf904 •┈┈••••ا✾ا•••┈┈• 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰@isinir 🆔 @nooremojarrad_com 💠@mhgolkar
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهش از اساسی ترین فعالیت هایی است که انسان باید به‌دنبال آن برود. پژوهش نوری است که اگر سمت آن رفتیم،از آن بهره مند خواهیم شد و با ثبت آثار علمی می‌توان فراهم و خود را نیز در تاریخ ماندگار کرد. و اگر به سمت پژوهش حرکت نکردیم،قطعا ما ضرر خواهیم کرد. بر آن شدیم جهت ، این کانال را ایجاد نماییم. ــــــــــــــــــــ فعالیت های این کانال،پیرامون از قبیل: ۱.چیستی و چرایی پژوهش ــــــــــ ۲.آموزشِ پژوهش ــــــــــ ۳.ذکر برکات پژوهش ــــــــــ ۴.معرفی ابزارهای پژوهشی ــــــــــ ۵.معرفی پایگاه‌های اینترنتی ــــــــــ ۶.معرفی کتب پژوهشی ــــــــــ ۷.بارگزاری نشست های علمی متعدد با موضوعات مهم و کاربردی ــــــــــ ۸.آینده آثار پژوهشی ــــــــــ ۹.برگزاری کارگاه های مورد نیاز بصورت مجازی و منظم ــــــــــ ۱۰.مشاوره‌های پژوهشی ــــــــــ ۱۱.نکات علمی از زندگانی بزرگان دینی ــــــــــ ۱۲.و... ما آماده دریافت انتقادات و پیشنهادهای شما عزیزان هستیم و صمیمانه از ارائه نکته نظرات تان،تشکر می کنیم. ان شاءالله بفضل الهی بتوانیم خدمتی در این عرصه مهم و ضروری،انجام دهیم. کانال پژوهشکده جهت استفاده عموم طلاب محترم : https://eitaa.com/pajoheshkadee 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💢 حوزه‌ علمیه باید تولید کند 💢 صرف خواندن دروس رسمی حوزه، کافی نیست. استاد علی اکبر رشاد: عالم دینی باید جامع همه این موارد باشد. صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمی‌شود با علم یا زیست مومنانه داشت. مسلمان نمی‌تواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد. ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که حیات بشر را اداره می‌کند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره می‌کند. علوم انسانی سکولار رقیب شریعت است. در نظام جمهوری اسلامی تعارض علم و دین بین شریعت و علوم انسانی اما در غرب تعارض علم و دین تعارض بین فیزیک شیمی با الهیات است؛ علم سکولار یا الحادبنیان غرب با الهیات مشکل دارد و نمی‌تواند خدا را با علم ببینند. _ تهران، ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ 👈 بیشتر بخوانید: rashad.ir/imamrezaa ♦️ نگرشی نو به دین تمدنساز : ✅ @mhgolkar
💢 تخصص گرایی(۱)؛ لزوم آشنایی با دیگر علوم دینی (غیر از رشته تخصصی) علامه : ما فقهایی داریم، حتی مراجع تقلید، که با ادبیات عرب، منطق، حدیث، فقه الحدیث، رجال، درایه و ... ارتباط دارند، اما کمتر کسی از آن‌هاست که در همه این‌ها متخصص باشد. فقیه باید با تفسیر آشنا باشد، اما آنطور تسلط بر تفسیر نیاز نیست؛ چون هر وقت احتیاج پیدا کند، می رود و چند تفسیر را می بیند. بنابراین هر کس بخواهد در یک بخش از علومی که با هم یک رابطه به اصطلاح ارگانیک دارند و اعضای یک خانواده حساب می شوند، تخصص پیدا کند، آشنایی با سایر رشته ها را هم لازم دارد؛ اما تخصص در همه لازم نیست و میسر هم نیست. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳ ♦️ نگرشی نو به دین تمدن ساز: ✅ @mhgolkar
💢 تخصص گرایی(۲)؛ آفت های تخصص‌گرایی محض (حجاب حاجز بین رشته ها) علامه : اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آن‌ها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود. ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از تخصص دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند. بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود. پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم. گاهی تخصص ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود. در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند. آن‌هایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند. تخصص گرایی، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود. ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد ... 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳ ♦️ نگرشی نو به دین تمدن ساز: ✅ @mhgolkar
💢 تخصص گرایی(۳)؛ ضرورت تخصص‌گرایی علامه : ایجاد تخصص، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که ۳۰ یا ۴۰ سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند. اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد. اگر اینها تخصصی می شد، کسی که ۳۰ سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که ۳۰ سال فقط صرف [باب] عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا تخصص به تعمیق علم کمک می کند. الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم. ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۵ ♦️ نگرشی نو به دین تمدن ساز: ✅ @mhgolkar
💢 تخصص گرایی(۴)؛ ضرورت تخصص گرایی؛ چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟ علامه : 🔸 ۱. طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و این‌ها را بلد است، وقتی می‌خواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند. گاهی احساس می‌کردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن. گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود. 🔸 ۲. در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آن‌ها است. 🔸 ۳. ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری. ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانان‌مان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است. ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم. بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود. نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند. شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود. پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۶ ♦️ نگرشی نو به دین تمدن ساز: ✅ @mhgolkar
انالله و اناالیه راجعون حکیم متاله و فقیه عارف ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده املی قدس الله نفسه دار فانی را وداع گفته و به ملکوت اعلی پیوستند. این ضایعه مولمه را به محضر بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و نائب برحقشان حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله العالی، مراجع تقلید ، بیت معظم و شاگردان ایشان و همه ی علاقه مندان معارف قرآن و عرفان شیعی تسلیت عرض میکنیم. هدیه به روح مطهر و قدسی ایشون فاتحه مع الصلوات. کانال نگرشی نو به دین تمدنساز @mhgolkar
حسین(ع) نمایندۀ تمدنی بود که مردم پیش‌پردۀ آن تمدن را در حکومت علوی دیده بودند امام حسین(ع) نمایندۀ تمدنی بود که مردم پیش‌پردۀ آن تمدن را در حکومت علوی دیده بودند، پس معلوم بود که آن مردم به سمت این تمدن گرایش پیدا نمی‌کنند. از همان ابتدا همۀ مشاورینی که مشورت می‌دادند و به امام حسین(ع) می‌گفتد که «نروید!» آنها غیب‌گو نبودند که بگویند: «مردم کوفه بی‌وفایی خواهند کرد» آنها می‌دانستند که تفکر امام حسین(ع) و تفکر علوی، پایگاه اجتماعی ندارد. یعنی این تمدن شکل نخواهد گرفت. اگر یک نگاه کلان به ماجرا داشته باشیم، وقتی که می‌گوییم: «یا لثارات الحسین(ع)» و فریاد انتقام خون امام حسین(ع) سر می‌دهیم، می‌دانیم که این یک بحث شخصی نیست و الا مختار از آن اشخاص(قاتلین کربلا) انتقام گرفت. ما فقط سرِ مظلومیت شخص، بحث نداریم اگرچه مظلومیت شخص امام حسین(ع) به ما کمک می‌کند و دست ما را می‌گیرد و ما را در عرصۀ این تمدن غریب وارد می‌کند. اینکه کربلا دارد احیا می‌شود، اینکه در اربعین 20 میلیون نفر دور حرم امام حسین(ع) جمع می‌شوند، این از یک سبک زندگی و یک فرهنگ و یک تمدن دیگری خبر می‌دهد. خبر از یک قوانینی می‌دهد که در آیندۀ نزدیک بر حیات بشر حاکم خواهد شد. این مسأله از عاطفۀ شخصی هم عبور کرده است و باید هم عبور کند، اصلاً نباید در عاطفۀ شخصی بماند. @mhgolkar
تمدن‌سازی حول محور امام حسین(ع) و حرکت رهایی‌بخش و عزت‌آفرین عاشورا و اربعین، قطعاً زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی و حرکت به‌سمت افق تمدن عظیم مهدوی(عج) است. تمدن مهدوی نیز با ندای امام عدالت‌بخش کنار کعبه و با شعار "اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِّیَ الحُسَین اَلَّذی قَتَلوهُ عَطشانا" پایه‌گذاری خواهد شد. به نظر میرسه بحث و تحقیق حول و حوش محوریت امام حسین در تمدنسازی دینی نیاز به بسط و دقیق سازی فراوانی داره که دوستان طلبه و دانشگاه باید به این نکته دقت بیشتری داشته باشند تا صرفا نگاه احساسی و فردی به امام حسین و عاشورا یا لثارات الحسین شما را میخواند... @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازی 📌موضوع: نگرشى ديگر به اربعين 🔰با ارائه: استاد ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شيخ عبدالحمید واسطى ⏰زمان: 2 شنبه، ( 5 مهر ۱۴۰۰) ساعت: 10 صبح ✅لینک وبینار : https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-07-5 ✅ لایو اینستاگرام: Instagram.com/isin_ir ..🌿....🌿....🌿....🌿 🏫مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🔰@nhrazavi 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔰@isinir 💠کانال نگرشی نو به دین تمدنساز 💠 🆔 @mhgolkar
🌹کلان‌هویت اربعین»، طلیعه تمدن اسلامی است🌹 📌 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره ظرفیت تمدن‌سازی راه‌پیمایی اربعین فرمودند: «اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی بر روی هم مجتمع بشود، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین میتواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.» ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ◾️◼️⬛️◾️◼️⬛️◾️◼️⬛️ @mhgolkar
یادداشت در طلیعه نظم نوین جهانی «تمدن ها» بازیگر اصلی‌اند. تمدن‌هایی همچون ارتدکس به رهبری روسیه؛ کنفوسیوس به مرکزیت چین، غرب به محوریت ایالات متحده و اسلام به رهبری ایران. پدیده اربعین را بایستی در این مناسبات فهم کرد. بنده معتقدم اربعین دارد بر این مناسبات تأثیرگذاری جدی می‌کند. اربعین طلیعه بازیگری گفتمان توحید ناب جغرافیای تمدن اسلامی در مناسبات جهانی است و نکته جالب توجه آن این است که این بازیگری بر خلاف سایر بازیگری‌های تاریخ، بر مبنای صلح و دوستی و مودت و صمیمیت و برادری و برابری و آزادی و معنویت و عقلانیت و عدالت است. این پدیده توانسته است در بعد جغرافیایی تمدنی، با تکیه بر عناصر فرهنگ اسلامی؛ از سویی یک گفتمان عدالتمحور ایجاد کند و از سویی دیگر دل و روح جهانیان را درگیر خود کند و این همانا شروع بازیگری تمدن نوین اسلامی است. آنچه اکنون در مناسبات جهانی مشاهده می‌شود این است که دولت محوری مبتنی بر نظم دولت-ملت که سالها بر عرصه جهانی حاکم بود، در حال گذار است. این دولت محوری که البته با هسته مناسبات اقتصاد مدرن سرمایه‌داری تعریف می‌شود، اکنون با افول هژمونی ایالات متحده آمریکا شروع به فروپاشی کرده است و بار دیگر شاهد بازگشت کلان هویت‌ها به عرصه معادلات بین المللی هستیم. اربعین و کلان هویت مبتنی بر مناسبات توحیدمحور حسینی، شکل جدیدی از معادلات تمدنی است. پدیده اربعین سمبل گذار جهان به نوعی نظم نوین چندقطبی مبتنی بر بازیگری تمدن‌هاست و تمدن اسلامی و جغرافیای عظیم آن نقشی جدی در معادلات آینده جهان خواهد داشت ⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️ @mhgolkar
💠💠«جمع بندی علمی هشتمین کنگره بین المللی اربعین»💠💠 محور “معرفت اربعینی، نقشه راه از خودسازی تا امت سازی”: به فضل الهی مجموعه برنامه های محور «معرفت اربعینی؛ نقشه راه از خودسازی تا امت سازی» با برگزاری شِش پیش نشست، پیش از کنگره و ارائه چهار عنوان سخنرانی همراه با چکیده مبسوط مقالات، در روز دوم همایش به انجام رسید. در نخستین سخنرانی با عنوان «معرفت اربعینی، رویکردها و روش ها» آقای حسن پُرسا به تبیین اصول و فرایندهایی پرداخت. در دومین ارائه، حجة الاسلام آقای غفوری نژاد بحث خود را با عنوان «سندشناسی و مضمون شناسی زیارت اربعین» مطرح نمود. در ارائه بعدی، حجة الاسلام رضایی اصفهانی، ضمن معرفی سه نوع جهاد در قرآن کریم شامل «جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر»، ابعاد جهاد کبیر را در قالب «جهاد فرهنگی و علمی»، به ویژه در مقطع گام دوم انقلاب مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. و در ارائه آخر، حجة الاسلام گلکار، با تشریح «سیستم تمدن سازی قیام اباعبدالله الحسین علیه‌السلام»، ابتدا سه نظام فکری، حقوقی و فرهنگی را لازمه ایجاد هر تمدن دانسته و سپس شِش مؤلفه قیام تمدن ساز امام حسین علیه السلام را تبیین نمودند. این شِش مؤلفه به ترتیب عبارت بودند از: هدف (اصلاح در ابعاد حاکمیت دینی با ایجاد تمدن اسلام در جامعه) نقطه شروع (ایجاد حکومت اسلامی در جامعه) نقطه مرکزی (حق محوری) برنامه حرکت (احیای امر به معروف و نهی از منکر) آفات و آسیب ها (خودمحوری و منیت مسئولین و ظاهر گروی در تحقق دین) خروجی و مقصد (شبکه شدن قلوب همه مؤمنین در سیر الی الله از مسیر ولایت). بدین گونه، معنای پیروزی قیام امام حسین علیه السلام مشاهده پذیر می گردد. قیامی که طلیعه پیروزی نهایی و قطعی آن در آستانه ظهور امام مهدی عجل نمایان گردیده است. بدین ترتیب، تلاش فکری برای ترسیم نقشه راه تحقق امت سازی، از مبدأ تا مقصد، مبتنی بر خودآگاهی و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام در این محور صورت گرفت.
44.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌موضوع: نگرشى ديگر به اربعين 🔰با ارائه: استاد ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شيخ عبدالحمید واسطى 🕰 زمان: اربعين 1443 ه. ق ..🌿....🌿....🌿....🌿 🏫مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🔰@nhrazavi 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔰@isinir 🔽کانال نگرشی نو به دین تمدنساز ◾️◼️⬛️◾️◼️⬛️◾️◼️⬛️ 🆔@mhgolkar
خاطره حضرت آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی از ملاقات علامه حسن زاده آملی با علامه طهرانی اعلی الله مقامهما: در خاطر دارم که یکبار به منزل ما در پیچ شمران تهران تشریف آورده بودند، جلسه‌ای با علامه والد داشتند و حقیر مدتی حضور داشتم، در آن جلسه به علامه والد فرمودند: «بنده تا به حال یک بال داشتم اما از الان دو بال دارم یکی علامه طباطبایی و دیگری شما» هنگامی که از آن جلسه خارج شدند و می خواستند از راه پله منزل پایین بیایند خم شدند و نرده را بوسیدند و حالشان نیز بسیار منقلب بود. به یکی از اخوان بنده هم فرموده بودند که : «قدر والدتان را بدانید که ایشان (کبریت احمر) است و در هر صد سالی یکی مثل ایشان پیدا میشود» و به کلامی از بوعلی و به این مصراع از باباطاهر «به هر الفی الف قدی برآیو» تمثل جسته بودند. کتاب شریف نور مجرد جلد دوم ص ۱۰۶ @mhgolkar
📌مساله یکی از طلاب عزیز کانال: 🔺ارزش و وظیفه طلبه امروز و فردا🔺 🔸نخبه های ما از قبل انقلاب فهمیدن باید جامعه رو رها نکرد و ورود کرد مثل شهید مطهری شهید بهشتی رهبری امام علامه طهرانی و ... ولی یکی یکی ترور فیزیکی و شخصیتی شدن و انقلاب بدون خیلی از این عزیزان سخت پیشرفت 📍شما فکر کنید شهید مطهری و ... میموندند خیلی ها اجازه نطق پیدا میکردن؟ 🔸خلاصه دونه دونه شهید صدر و امام موسی و ... زدن ❇️در سپاه هم موقع ۸ سال دفاع مقدس اعجوبه هایی تربیت شدن و خداروشکر بعضی ها موندن مثل طهرانی مقدم و بعدش هسته ای ها و سردار عزیز از ایران به خاورمیانه مرزها رو برد ولی اینها تربیت شده اوایل انقلاب بودن و خودشونم تربیت کردن و رفتن جلو که ثمرش اینه دوست و دشمن اقرار به قوت نظامی ایران داره یعنی تا دهه ۸۰ امنیت ایران فراهم شد بعد دهه ۹۰ ورود به خاورمیانه که دهه ۱۴۰۰ هم امنیت خاورمیانه و ان شاءالله ورود جهانی و امنیت جهانی که با ظهور اتفاق خواهد افتاد. 💠قراربود کنار اینها نخبه های حوزوی اقتصاد اسلامی( شهید مطهری شهید صدر امام موسی صدر و ... ) ، مدیریت اسلامی و ... بیان کنند که زدنشون و کسایی که موندند مثل رهبری و علامه مصباح و ... بود که حقا کارهای عالی انجام دادن ولی ۱۰، ۱۵ ساله حرکت افراد اندکی تو حوزه شروع شده و فهمیدن که باید به سمت ایجاد معارف اسلامی در دل و متن جامعه بروند و پیاده کنند اونم با تذکرات و تبیین های مکرر رهبری عزیز و علامه مصباح و ... محقق شد. 🔸حالا شما ببینید قدرت نظامی ما به گوش جهانیان رفته و خاورمیانه رو گرفته که تا مدت اندکی جهانی میشه 🔹شما ببینید کار تمدن تازه از کشور شروع شده بعدش کشورهای اسلامی و بعدش جهانی 📍حداقل کار و وظیفه ما ایجاد تمدن اسلامی در کشور هست و یا کشورهای اسلامی ولی جهانی ان شاءالله به دست حضرت رخ میده ولی زمینه سازی را باید انجام داد و حضرت به واسطه نخبگان تمدنی جهان را در اختیار بگیرد و برنامه های اسلام را جاری کند. 🔸حالا اینجا ارزش و وظیفه من و شمای طلبه چی هست؟ 💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
⚫️ علیه السلام برگزار می کند: ✅ کارگاه طراحی (ویژه اساتید؛ اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران) ♦️ با ارائه استاد حجت الاسلام محمد حسین گلکار (استاد حوزه و دانشگاه) 🕠 زمان ثبت نام: ۱۲ لغایت ۲۰ مهرماه 🛑 زمان برگزاری: ۲۲،۲۳،۲۹،۳۰ مهرماه به صورت و ⛔️ نحوه ثبت نام: ارسال عدد ۱ همراه با نام خانوادگی به سامانه ۳۰۰۰۳۳۰۰۲۵ 🔹 علیه السلام: https://eitaa.com/joinchat/1098711168C2667dfca93