eitaa logo
محمدحسین ظرافتی
3 دنبال‌کننده
23 عکس
57 ویدیو
5 فایل
وب‌سایت: https://mhzerafati.ir ویراستی: https://virasty.com/MHZerafati تلگرام: https://t.me/mhzerafati_ir آیدی: @mhzerafati
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ مراقب باشیم! اگر می‌بینیم هر گناهی انجام می‌دهیم، هیچ اتفاقی برایمان نمی‌افتد... یعنی خداوند ما را رها کرده است! چون دیگر امیدی برای بازگشت ما وجود ندارد. خداوند چندین‌بار به ما اخطار داد و در کارهایمان گِره انداخت، اما گوش نکردیم و خواستیم راه خودمان را برویم... " کسی که مریضی سختی دارد و چند هفته بیشتر زنده نیست و دکتر هم او را جواب کرده است، وقتی از دکتر رژیم غذایی می‌خواهد، جواب می‌شنود: هر غذایی که دوست داری می‌توانی بخوری و هر کاری که دوست داری میتوانی انجام دهی" دراین‌حال، انسان خیلی باید مراقب باشد. باید از خداوند بترسد. چراکه خداوند زمانی به سراغ او می‌آید و جانش را می‌گیرد که در خواب غفلت به‌سر می‌برد و بعد از مرگ، عذاب ابدی را در پیش دارد. 🔸 سوره اعراف آیه 95 ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّىٰ عَفَوا وَّقَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ وقتی ﺩﻳﺪﻳﻢ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻧﺸﺪﻧﺪ، ﻭﺭﻕ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ‌ﺟﺎی سختی، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺭﺍحتی ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩﻳﻢ؛ ﺗﺎ جایی ﻛﻪ ﻏﺮﻕ ﻧﻌﻤﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻋﺎﺩی‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻦِ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﺍﺟﺪﺍﺩﻣﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ سختیﻫﺎ ﻭ ﺭﺍحتیﻫﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ.» ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺭﺳﻴﺪ، ﺩﺭ ﺍﻭﺝ ﻏﻔﻠﺖ، ﻳﮏ‌ﺩﻓﻌﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ! 🔸 سوره یونس آیه 69 قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ هشدارشان بده: «کسانی که به خدا نسبت دروغ می‌دهند، هرگز روی خوشبختی را نمی‌بینند.» آیه 70 مَتَاعٌ فِي الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ نُذِيقُهُمُ الْعَذَابَ الشَّدِيدَ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ البته با این دروغگویی‌ها، خوشی‌های ناچیز و زودگذری در دنیا گیرشان می‌آید؛ ولی دست‌آخر، به‌سوی ماست برگشتنشان و آن‌وقت به‌سزای بی‌دینی‌هایشان، عذاب سختی به آن‌ها می‌چشانیم! محمدحسین ظرافتی https://eitaa.com/mhzerafati_ir
❇️ محبوب‌ترين كارها نزد پروردگار من مواعظ علی‌بن‌الحسين (عليه‌السلام): ما من شىءٍ أحبّ إلى اللّه بعد معرفته من عفّة بطن و فرج، و ما من شىءٍ أحبّ إلى اللّه من أن يسأل علت اينكه حضرت، محبوب‌ترين امور نزد پروردگار را بعد از معرفت خدا، عفت بطن و فرج، دانسته و ساير واجبات و عبادات مثل نماز را ذكر نفرموده، اين است كه: عفت، جلوگير عامل مزاحم است و هميشه، تأثير عامل مزاحم، بيشتر از عامل مُعِدّ است، مثل اين است كه كسى غذاهاى مفيد و مقوّى مصرف كند اما از آن طرف بطور منظم يک سم يا ميكروبى را وارد بدن نمايد بديهى است اثرى نخواهد كرد. در مسائل معنوى، نيز اگر انسان عبادات زيادى انجام دهد اما مرتباً ميكروب گناه را در كالبد روح خود وارد كند، اثر عباداتش خنثى مى‌شود. ولى اگر آئينه قلب خود را با گناه تيره نكند فطرت الهيش او را به رشد و كمال هدايت مى‌نمايد. پس ترک گناه اهم از فعل عبادت است و لذا شيطان بيشتر انسان را به گناه وسوسه مى‌كند تا ترک عبادت، چون وقتى گناه بر آدمى سيطره پيدا كرد عبادات او موجب تقرّب وى نخواهد شد. پس محبوب‌ترين كارها، ترک دو گناه است يكى گناه بطن كه ارتباط پيدا مى‌كند با دنياطلبى، مال‌اندوزى و طمع‌ها و ديگرى شهوات جنسى است. تحف‌العقول، ص ۲۸۲ محمدحسین ظرافتی https://eitaa.com/mhzerafati_ir
❇️ خطبه 26 نهج‌البلاغه وَ اِسْتَشْعِرُوا اَلصَّبْرَ فَإِنَّهُ أَدْعَى إِلَى اَلنَّصْرِ در هر کاری که شروع می‌کنید، صبر و استقامت را شعار خويش سازيد که پيروزى مى‌آورد. محمدحسین ظرافتی https://eitaa.com/mhzerafati_ir
❇️ با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم... 🔻 سؤال از امام خمینی (ره): شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط‌‎ ‌‏بین‌المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در‌‎ ‌‏سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این‌‎ ‌‏شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید‌‎ ‌‏درک کنید؟ ✅ جوابِ امام: ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطۀ آن‌‎ ‌‏تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی‌‎ ‌‏ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع‌‎ ‌‏می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم؛ حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این‌‎ ‌‏سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان‌‎ ‌‏ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ‌‎ ‌‏سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله‌‎ ‌‏محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم. صحیفه امام خمینی؛ جلد ۱۱، صفحه ۱۶۰ محمدحسین ظرافتی https://eitaa.com/mhzerafati_ir
❇️ غلط ننویسیم و غلط تلفظ نکنیم تلفظ درستِ کلمات و معنی صحیح آنها را یاد بگیریم: غلط: خواب زَن چپه درست: خواب ظن چپه - ظن: شک و گمان (منظور از خواب ظن به این معنی است که با شک و گمان به چیزی خوابیده باشی و خواب دیده باشی، نه خواب زن!!) غلط: گرگ باران دیده درست: گرگ بالان دیده - بالان: تله‌ای که برای گرفتن و یا کشتن جانوران از آن استفاده می‌شود. (گرگی که از تله‌های مرگبار زیادی، جان سالم بدر برده باشد) غلط: بَعضِ شما نباشه درست: به از شما نباشه - بِه: بهتر، برتر غلط: پیار سال درست: پیرار سال - پیرار: دو سال قبل! غلط: تخمه ژاپنی درست: تخمه جابانی - جابان: منطقه‌ای در دماوند هست که در گذشته این محصول را تولید می‌کرد! به همین دلیل در زمان‌های قدیم، این محصول به عنوان "تخمه جابانی" شناخته می‌شد که با گذشت زمان، کم‌کم تلفظ آن از تخمه جابانی به تخمه ژاپنی تغییر یافت غلط: پهباد درست: پهپاد - پ: پرنده - ه: هدایت - پ: پذیر - ا: از - د: دور مخفف پرنده هدایت‌پذیر از دور غلط: تیلیت (آبگوشت و آب‌دوغ) درست: تِرید غلط: ضرب‌العجل درست: ضرب‌الاجل غلط: طاق زدن درست: تاخت زدن - تاخت: معاوضه کردن غلط: پارس کردن سگ - سعی کنید هرگز، هیچ کجا و در هیچ زمانی نگویید: این سگ پارس می‌کند، چرا که ریشه و اصالت ایرانی، کلمه "پارس" می‌باشد و از قدیم ایرانی به اسم "پارسی" شناخته می‌شد. درست: پاس کردن سگ - پاس: نگهبانی، پاسبانی سگ پاس می‌کند ، یعنی مشغول پاس و نگهبانی است. لذا هر وقت بگوییم "سگ پاس می‌کند"، یعنی دارد با صدایش، پاسبانی می‌کند و نگهبانی می‌دهد. غلط: ارج و قرب درست: اجر و قرب غلط: فلاکس چای درست: فلاسک چای غلط: جد و آباد درست: جد و آباء - آباء: پدران غلط: ظرص قاطع درست: ضرس قاطع - ضرس: دندان. ضرس قاطع تشبیهی از فردی است که با فشردن دندان‌هایش روی هم، هنگام صحبت، اطمینان از درستی کلامش را به مخاطب القا می‌کند. غلط: راجبِ درست: راجع به غلط: پیشِ قاضی و مَلَق‌بازی درست: پیشِ غازی و معلق‌بازی - غازی: بندباز، آکروبات‌باز پیش آدم آکروبات‌باز، معلق‌بازی نکن. محمدحسین ظرافتی https://eitaa.com/mhzerafati_ir