eitaa logo
یادداشت های حجت حاجی کاظم میقات مهر
109 دنبال‌کننده
37 عکس
14 ویدیو
3 فایل
تلاش دارم جستجو کنم حقیقت را و آنچه به نظرم قابل اشتراک گذاری است تقدیم کنم. میقات مهر الهی، نام موسسه در حال راه اندازی رسمی است که بعد از راه اندازی موسسه این کانال، منعکس کننده خبرها و تولیدات موسسه خواهد بود. شماره تلفن همراه بنده: 09100567176
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه ی (اعتراضی منتسب به) انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در موردچالش‌های مربوط به ملال جنسیتی به دنبال طرح برخی پرسش‌هاوشبهات پیرامون مسائل مرتبط بابیماران مبتلابه ملال جنسیتی ونحوه درمان و رویکردبه آنها،به ویژه هورمون درمانی و نیز عمل جراحیِ بازتعیین جنسیت، نکات زیر به عنوان موضع رسمی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به استحضار جامعه‌ی علمی کشور و مراجع تصمیم‌گیر می‌رسد. ملال جنسیتی نام وضعیتی در طبقه‌بندی‌های معتبر علمی است که پیش‌تر اختلال هویت جنسیتی خوانده می‌شد و افراد دچار آن در متون غیرروان‌پزشکی به تراجنسیتی مشهورند. برای توضیح این وضعیت، لازم است به تمایز مهم دومفهوم جنس و هویت جنسی یا جنسیت اشاره شود. جنس بر صفات زیستی متمایز کننده زن و مرد ازیکدیگر مانند نوع دستگاه تناسلی آنها دلالت دارد، درحالی‌که جنسیت یا هویت جنسی مفهومی زیستی-روان‌شناختی است که به معنای احساس فرد از هویت درونی خود است. به عبارت دیگر، جنس بر وضعیت زیستیِ مرد یا زن بودنِ فرد اطلاق می‌شود، درحالی که جنسیت برجنبه‌های مغزی-روانی مردانه و زنانه دلالت دارد. کانال میقات مهر: @mighatemehr برای مشاهده ادامه متن بیانیه و مشاهده یادداشتی انتقادی بر آن، اینجا را لمس کنید. ادامه بیانیه در پست بعد 👇 نقد بیانیه در پست بعدی آن 👇👇
ادامه متن بیانیه: درغالب افراد هویت جنسی بر جنس منطبق است که آنهارا همسوجنسیتی می‌خوانند، اما حدود ۲ تا۱۵هزارم درصد افراددچار عدم انطباق جنس باهویت جنسی‌اند. این افراد ازنظر زیست‌شناختی کاملا به یک جنس تعلق داشته ولی ازنظر هویت جنسیتی، خودرا به جنس دیگرمتعلق می‌دانند. به طور مثال فردی که عمیقا خود را زن می‌داند وخواهان هویت و نقش‌های زنانه است ولی بدنی کاملا مردانه دارد. این افرادوقتی که به دوگانگی جنس وهویت جنسی دروجودخودپی می‌برند، بدن وجنس خودرانمی‌پذیرند، ونقشی راکه جامعه مطابق جنس ازآنهاانتظاردارد، برنمی‌تابندوعمیقاخواهان هویت ونقش مطابق باهویت جنسی خودهستند وبه این ترتیب،دچاررنج وعذاب، ناراحتی، نارضایتی، وملالی می‌شوندکه اصطلاحاً ملال جنسیتی یااختلال هویت جنسیتی نام دارد. ملال جنسیتی یک وضعیت روانپزشکی است که تشخیص آن نیازبه مصاحبه وبررسی دقیقی داردکه اغلب تاچندسال طول می‌کشد.دراکثرکشورهای دنیا افرادمبتلابه این وضعیت بامراجعه به روان‌پزشکان تحت بررسی جامع قرارگرفته ودرطول زمان وبه صورت مرحله به مرحله درمان‌هایی ازجمله روان‌درمانی، هورمون‌درمانی،تجربه واقعی زندگی درشرایط جنسیت مطلوب ونیزجراحی بازتعیین جنسیت دریافت می‌کنند. هدف این درمانهاجملگی کاهش رنج وملال مراجعان وافزایش کیفیت زندگی آنهاست که براساس مطالعات، به مقدارچشمگیری نیزمحقق می‌شود. درایران،با فتوای تاریخی امام خمینی(ره)مجوزجراحی بازتعیین جنسیت ازاوایل دهه شصت توسط پزشکی قانونی وپس ازطی مراحل مشخصی به واجدین شرایط داده می‌شده است وتعدادکثیری ازمراجعان موفق به دریافت درمانهای ضروری استاندارددرداخل کشورشده‌اندوتبعات منفی بهداشتی واجتماعی خروج این افرادازکشوربه منظور دریافت درمان ازبین رفته است. براساس جدیدترین مطالعات مرورنظام مندوفراتحلیل، اکثریت قاطع افرادی که این درمان‌های استانداردرا دریافت کرده‌اند،ازدرمان‌ احساس رضایت دارند. اکنون عده‌ای انگشت‌شمار، بدون پشتوانه‌ی علمی وبدون ارائه‌ی مطالعات معتبر وکارآزمایی‌های بالینی ومرورهای نظام‌مند، پیگیر محدودسازی درمانهای استاندارد ودارای شواهدعلمی هستند. لازم به ذکراست که ادعای امکان تغییرهویت جنسی ازطریق دارودرمانی،مشاوره یاروان‌درمانی که توسط این عده مطرح می‌شود،به کرات توسط مطالعات متفاوت رد شده‌اند. حتی چنین رویکردی می‌تواند به‌طور جدی برای مبتلایان به ملال جنسیتی آسیب‌رسان باشد. لذااین گونه مداخلات مورد ادعا غیرعلمی وغیراخلاقی است. بدیهی است هرگونه تغییردرپروتکل‌های درمانی باید بر اساس شواهد علمی معتبر، یعنی مطالعاتی باروش‌شناسی صحیح بوده و اثربخشی آنهاازنظرعلمی اثبات شده و مورد وفاق باشد. کسانی که مدعی روشهای غیرمرسوم هستند لازم است ابتدا پروتکل های درمانی خودرامنتشرکنند تاپژوهشگران مستقل بتوانند پس ازکسب تأیید کمیته‌های اخلاق،بر اساس آنها مطالعاتی رابدون تعارض منافع انجام دهند. بدون طی این روال، ادعاهای ایشان نمی‌تواند ملاک عمل سیاست‌گذاری سلامت باشد. بدین وسیله انجمن علمی روان‌پزشکان ایران تاکیددارد حذف این روش درمانی علمی علاوه بر این که موجب نارضایتی و رنج فراوان برای مبتلایان به این شرایط شده، منجربه بازخوردهای منفی جدی ازسوی مراکز معتبر علمی وزمینه‌ساز جستجوی درمان درآن سوی مرزها خواهدشد. تاکیدمی‌شود عمل جراحی بازتعیین جنسیت درواقع شبیه دیگرعملهای جراحی ترمیمی است که گرچه زیربنای زیستی مساله رارفع نمی‌کند، اماکیفیت زندگی فرد رابهبودمی‌بخشد، احساس فرد ازبدنش را مثبت می ‌کند و ازعوارض جدی مرتبط، پیشگیری و رنج وملال وی رامی‌کاهد. بدین وسیله این انجمن علمی پیشنهاد می‌نماید که وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی امردرمان درکشور با تعیین سازوکارهای موثر و مشخص و تدوین استاندارد خدمت در یک برنامه جامع و باعنایت به مبانی فرهنگی ودینی کشور، وحدت رویه‌ای در تشخیص و درمان این شرایط فراهم آورد و ضمن کاهش عوارض درمان‌های طبی، کیفیت رویه جاری را بهبود بخشد. درپایان ازتصمیم‌گیران ارشد نظام اکیداً تقاضا می‌شود تحت تاثیر القائات گروهی اندک و بدون شواهد معتبر علمی، از روش علمی و انسانی جاری عدول نکنند. فتوای امام خمینی(ره) یکی از دستاوردهای بزرگ فقه پویای شیعه بوده وقوانین مبتنی برآن موجب سربلندی کشور تا به امروز بوده است و عقب‌گرد از آن، نه تنها تهدیدی برای سلامت روانی-اجتماعی گروهی از شهروندان، که موجب وهن کشور نیز خواهد بود. هیأت مدیره انجمن علمی روان‌پزشکان ایران ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ نقد بیانیه در پست بعدی 👇 کانال میقات مهر: @mighatemehr
🔸 موضوعی که ایشان از آن با «موجب سربلندی کشور تا به امروز بوده است» یاد می کنند، ناقص سازی جنسی افراد از طریق عمل های جراحی بدون کارآمدی جنسی و فاقد هرگونه ایجاد لذت جنسی برای افراد است که موجب شده حتی گاهی از ایران با عنوان بهشت برای عده ای یاد شود. 🔻 اما اعضای این انجمن نگفتند که: ▫️ عمل های ناقص سازی جنسی که با عنوان تعیین جنسیت یاد می شود، موجب از بین رفتن نشانه های جنسیت فعلی فرد بوده و جایگزین آن، تنها اندامی تزیینی و صرفا تزیینی ایجاد می شود. ▫️ نگفتند که بسیاری از این افراد در آینده به عدم رضایت عمیق و بعضاً خودکشی می رسند. ▫️ نگفتند این موضوع می تواند زمینه اختلال وسیع تر در هویت جنسیتی جامعه ایجاد کند و در عمل ورودی های این آسیب را افزایش دهد. ▫️ نگفتند که این عمل ها چه سود سرشاری برای جراحان در بر دارد و گردش منفعتی بسیار جدی برای آنان ایجاد می کند. ▫️ نگفتند اثرات علیه فرهنگ با عمل های ناقص سازی جنسی که اینان با عنوان تعیین جنسیت دنبال می کنند چه اثرات وسیع و مخربی به ویژه علیه عفاف و حیاء جامعه است. ▫️ نگفتند که فتوا را بهانه کردند وگرنه مراجع عظام، تغییر در ویترین جسمی مورد نظرشان نبوده است و با فرض نادرست طرح استفتاها انجام شده است. 👈و آیندگان خواهند دانست که این جریان متصل به دیکتاتوری علمی، چه چیزهای دیگری را هم نگفتند که می دانند و نمی گویند و چه چیزهایی را که نمی دانستند و نگفتند که نمی دانیم. سینا فارسی نسب /// 26 دی ماه 1402 پایگاه میقات مهر @mighatemehr
🔻 یادداشتی انتقادی درباره بیانیه انجمن روانپزشکان ایران پیرامون ناقص سازی جنسی در تراجنسیتی ها: 🔸 عده معدودی که در این بیانیه به آنان اشاره و تأکید بر «اندک بودن» و نیز «القاکننده بودن» آنان شده است، جمعی از پژوهشگران هستند که برخی از آنها صدها مورد که دچار اختلال در هویت جنسیتی شده اند را مورد درمان و بررسی قرار داده اند. برخی از آنان عمری در تحلیل این موضوع گذاشته اند. 🔸 برخی از آنها روشن کردند که برخی مجوزهای صادر شده برای ناقص سازی جنسی مبتلایان به اختلال در هویت جنسیتی، ظلم بزرگی به آنان است و مقدمه ای بر اختلال وسیعی در نگرش جامعه به هویت جنسیتی را می تواند رقم زند. 🔸 حالا که ظلم های عده ای به مردم در حال روشن شدن است، با دیکتاتوری صنفی انجمن روبرو می شویم. 🔸 همه می دانیم اساساً پیشرفت علم و فهم بشر، با نقادی و دقت در ذهنیت های گذشته وی محقق می شود. جامعه علمی باید تحلیل ها و مطالعات جدید هرچند حرف متفاوتی داشته باشد را بشنود. یک بار انجمن، پژوهشگرانی غیر از خودشان را دعوت کردند تا لااقل بشنوند آیا مسیری که سال ها به مردم توصیه می کنند دقیق است یا خیر؟ 🔻 مروری کنیم بر برخی عبارات بیانیه: 🔸 عمل جراحی بازتعیین جنسیت: چرا به خلاف، عملی که صرفاً نوعی عمل زیبایی بوده و نه تعیین و نه تغییر جنسیت می کند، بازتعیین می شماریم؟ جریان کروموزومی و ژنتیک فرد و ویژگی های جسم وی را هم بازتعیین می کنید؟ چرا مردم را فریب می دهید؟ 🔸 پیش‌تر اختلال هویت جنسیتی خوانده می‌شد: یک دلیل بیاورید که این حالت، هیچ گونه اختلالی محسوب نمی شود. خودتان در همین بیانیه 21 مرتبه از واژه «درمان» استفاده کردید آن وقت اختلال نیست؟ آیا مستندی غیر از امثال DSM دارید؟ اگر اندکی توجه فلسفه علمی داشتید، متوجه می بودید که امثال DSM صرفاً بیان فکت عملی نکرده و تحت تأثیر پیش فرض های فرهنگی اجتماعی فلسفی جامعه مطلوب غربی خود توصیه می کند. به کجا می رویم که متخصص ما جرأت بررسی پیش فرض های اوامر DSM را به خود راه ندهد در حالی که خود غرب بیشتر از ما ناقد علوم است وگرنه با این سرعت پیشرفت در ادبیات دانشگاهی نداشت. لطف کنید و استدلال قابل قبول بیاورید که این حالت، هیچ گونه اختلالی نیست. 🔸 فتوای تاریخی امام خمینی(ره): واقعاً فتوای ایشان این بود که شما عمل کردید؟ جالب است که اگر حس کنید فتوای فقیه با شما همراه است، آن فتوا عنوان «تاریخی» و «پویا» پیدا می کند اما جلوتر، وقتی حس کردید انگار اشتباه می کردید و تحلیل های دقیق فقهی با نظر امروز شما همراه نیست، می شود «وهن کشور»؟ فقه باید مطیع شما باشد تا آن را «فقه پویا» بدانید؟ لطف فرمایید تعریف خود را از «فقه پویا» هم ارائه فرمایید. 🔸 چهار بار استفاده از عبارت «استاندارد» برای درمان های مورد نظر ایشان، نشان دهنده تمایل به استانداردسازی همه چیز بر مبنای دستورالعمل های دیکته شده است و این، با حرّیت علمی که از انجمن های علمی توقع است سازگار نیست. بله می توان در هر زمان بر اساس آخرین یافته ها استانداردهایی را تعریف کرد اما استاندارد بودن و نبودن نباید موجب دیکتاتوری علمی و دستور به ساکت کردن منتقدان عمیق شود. 🔸 ادعا شده «اکثریت قاطع افرادی که این درمان‌های استاندارد را دریافت کرده‌اند، ازدرمان‌ احساس رضایت دارند.» ضمن اینکه لازم است شواهد این ادعای قاطع دیده شود، حس رضایت از درمان در بازه نزدیک به درمان مقوله ای است و خودکشی، عدم رضایت از زندگی و افزایش پریشانی بسیاری از این افراد بعد از عمل، آن چیزی است که توسط این گروه به اطلاع جامعه رسانده نمی شود. 🔸 جالب است جزو عواقب اصلاح پروتکل های کشور به این موارد اشاره شده است: «منجربه بازخوردهای منفی جدی ازسوی مراکز معتبر علمی وزمینه‌ساز جستجوی درمان درآن سوی مرزها خواهدشد.» روشن است که مطیع بودن نسبت به مراکز فراملیتی و به هم خوردن تجارت پرسود در حوزه تراجنسیتی ها در داخل کشور، از جمله نگرانی های انجمن روانپزشکان است. آیا این برازنده مقام علمی است یا باید آن را نوعی عملکرد صنفی ارزیابی کرد؟ کانال میقات مهر @mighatemehr بقیه در پست بعدی 👇
🔻 به چه کسی هیچ گاه رأی نمی دهیم؟ ▫️ همه از اینکه به چه کسی رأی می دهند گفتند اما اجازه دهید از کسی بگوییم که به او رأی نمی دهیم. ▫️ به آنان که برای کسب رضایت «صداهای بلند رسانه دار»، حامی «بی صداها» نیستند، رأی نخواهیم داد. ▫️به آنان که نماینده را فقط وکیلِ همان رأی دهنده می بینند و جنین ها به این جرم که به آنها رأی نداده اند، از حمایت آنان محرومند، رأی نخواهیم داد. ▫️ حتی به کسی که جان جنین را فقط و فقط به دلایل جمعیتی مهم می داند هم رأی نخواهیم داد. کسی که جنبه های انسانی و دینی اهمیت جان جنین را درک نکرده. هرچند بخاطر درک بحران پیش روی جمعیت، ارزشمندی ای دارد. ▫️ به کسی رأی می دهیم اگر علاوه بر همه تخصص ها و تعهدهای ضروری، مدافع جان جنین های «بی صدا» و «بی پناه» هم باشد. ▫️ کسی که درک می کند «حمایت از جنین»، «حمایت از مادر و خانواده و اخلاق و معنویت» است. ▫️ در حماسه مشارکت مردم، حضور خواهیم داشت به خاطر همه مسئله های مهم مردم و همه وظیفه های بزرگی که بر دوش تک تک ما سنگینی دارد. ان شاء الله. ▫️ حرف ها، عملکرد گذشته و آینده نمایندگان عزیز درباره جنین ها، در کنار همه موضوعات دیگر، زیر ذره بین «حامیان حیات مادر و جنین کشور» خواهد بود. 🖋 و السلام علی من اتبع الهدی. 🤲 به قلم حجت حاجی کاظم؛ کانال میقات مهر؛ @mighatemehr
🔻 جمعی از مجموعه ها و حامیان حیات جنین، از انعکاس موضوع «حیات جنین» در دو برنامه «زندگی پس از زندگی» و «محفل» تقدیر کردند. 👇 متن نامه به شرح ذیل است: حضور آقای دکتر عباس موزون و دیگر عوامل محترم برنامه «زندگی پس از زندگی» حضور آقای سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی و دیگر عوامل محترم برنامه «محفل» سلامی به بلندای قول خداوند سلام؛ به رسم وظیفه ایمانی و انسانی، از اینکه در فصل جدید برنامه ارزشمند «زندگی پس از زندگی» و نیز «محفل» به انعکاس «موضوعات مرتبط با حیات جنین» نیز پرداخته شد، از همه عزیزانی که نقشی در شکل گیری این توجه ایفا کردند سپاسگزاریم و اظهار مودت داریم. البته که اجر شایسته شما عزیزان، نزد خدای بزرگ است و در مقدور ما نیست. هرچند فاصله جامعه عمومی و حتی جامعه فرهنگ ساز ما با نقطه بایسته در این موضوع بسیار است، اما به هر حال آغاز توجه به اهمیت جنین، بسیار ارزشمند است. امیدواریم با افزایش «عمق و وسعت» آگاه سازی در این موضوع، استیلای جهالت مدرن قتل جنین از جهان امروز برداشته شود. نکات محتوایی حامیان جنین دریافت شده از فرم نیز تقدیم میگردد. با تقدیم سلامی دیگر جمعی از علاقه مندان به حمایت از حیات جنین ▫️ نکات محتوایی افراد و مجموعه ها نسبت به دو برنامه نیز برای تهیه کنندگان ارسال گردید. 👈 فهرست امضا کنندگان حقوقی (مجموعه ها) 👈 فهرست امضا کنندگان حقیقی (افراد حامی جنین و علاقه مند به این حوزه) تنظیم نامه، تجمیع امضا و ارسال به تهیه کنندگان دو برنامه بر عهده شبکه مردمی حامیان جنین نجات زندگی .
🔻 چرا روز اول شوال عید است؟ تأملی متفاوت درباره فلسفه عید فطر ▫️ لطفاً چند دقیقه برای خواندن این مطلب وقت بگذارید. لطفاً شمرده شمرده بخوانید. ▫️ شنیده بودم که عید فطر به این خاطر عید است که ما شکرگزاریم؛ شکرگزار ادا کردن روزه های رمضان علاوه بر نمازهایی که در ماه های دیگر هم می خواندیم. اما شاید اشتباه فهمیده باشیم. شاید این، دلیل اصلی عید بودن عید فطر نباشد. چرا؟ 1️⃣ اول اینکه ما عید را عید نکردیم؛ خود خدا آن را عید قرار داد. (جعلته للمسلمین عیدا) بنابراین چیزی غیر از شکرگزاری و خوشحالی ما به خاطر نماز و روزه هم باید باشد. 2️⃣ دوم اینکه برخی افراد در ماه مبارک رمضان معذورند از روزه (برای مثال، بیماری ای دارند که روزه نه تنها از آنها برداشته شده بلکه ممکن است بر آنها حرام باشد) اما برای آنها هم (للمسلمین) عید است. پس موضوع، فقط روزه ظاهری نباید باشد. 3️⃣ سوم اینکه خود رمضان عید است اما عیدفطر، غیر از عید رمضان است و در ماه رمضان نیست بلکه روز اول ماه شوال است. اگر صرفاً فلسفه عید فطر خوشحالی بخاطر انجام روزه بود، شایسته تر بود که این خوشحالی و عید، در هر روز و شب خود رمضان، پررنگ تر باید می بود. چرا اول شوال؟ 👈 تعبیری که به نظر بنده درست تر و جامع تر است، این است که مسلمان، از مجموع توفیقات معنوی رمضان (نه فقط روزه) لذت برده است. حس های بزرگ تری داشته، خدا را نزدیکتر می دیده، الان که می خواهد از رمضان جدا شود، حال او حال دعای وداع رمضان است. در این شرایط، خدای بزرگ برای آنکه بندگانش از دوری رمضان کمتر اذیت شوند، روز اول شوال را عید قرار داده. ▫️ جالب هم این است که کسی حق ندارد اول شوال را روزه بگیرد. تجربه ای دیگر در زندگی آغاز می شود با حرام شدن روزه در روز اول شوال، با عید شدن آن، با استجابت خاص دعا در این روز. 🔸 خدای بزرگ، مربی ای است که هیچ روانشناسی، هیچ مادری، هیچ مراقبی در تربیت، در روانشناسی و در مادری، بزرگتر از او نیست. الله اکبر. اوست که حتی مراقبت غصه خوردن های بندگانش به خاطر دوری خودش هم هست. عید فطر بر شما مبارک باد. به قلم حجت حاجی کاظم؛ کانال میقات مهر؛ @mighatemehr
حامیان عزیز و خستگی ناپذیر حیات جنین و مادر؛ تلاش گران عرصه جمعیت؛ مشمولان دعای امام عصر (عج)؛ و دعای جنین های مظلوم بر شما سلام. سلام الهی. قولاً من رب رحیم درباره مشمول جایزه جمعیت شدن / خطاب به حامیان جنین / بخش اول 🖍 چند کلمه ای را می خواستم پیرو قرار گرفتن خود در لیست تقدیرشدگان جایزه جمعیت برایتان بنویسم. ببخشید سختم است کوتاه بنویسم. از زمانی صرف می کنید و می خوانید، ممنونم. ▫️ بزرگواری و محبت همه شما برای بنده اثبات شده است. بسیار ممنونم. از داوران جایزه که بنده را لایق تصور کردند نیز، بسیار ممنونم. لطف کردند؛ زحمت کشیدند؛ متشکرم اما بدون تواضع، بدون تعارف و بدون اغراق، نه لیاقتی در خود می دیدم و می بینم و نه تمایلی داشتم به اینکه در شرایط دشوار امروز کشور و در همه قصورهایم، مورد تقدیر قرار بگیرم. هیچ ثبت نامی انجام ندادم و وقتی هم متوجه شدم که بنده را انتخاب کرده اند، اولین جمله ام خدمت داور محترمی که بنده را مطلع کردند، این بود: «آقای دکتر! اگر حق وتو دارید، مرا حذف کنید.» که فرمودند: «دیر گفتی.» 🔻 افتخار می کنم که در مسیر حمایت از جنین در کنار شما قرار گرفتم اما دلیل اینکه خود را لایق نمی دانم را تقدیم می کنم تا روشن شود که تعارف نیست: ▫️ معتقدم اگر کاری در موضوع حمایت از جنین پیش رفته است، اگر اثرگذاری ای هست، با دعای جنین های مظلوم و دعای امام عصر عج بوده است. اگر کاری پیش رفته است، به مدد معارف اهل بیت (ع)، و آیات عمیق قرآن کریم بوده است و البته جهان تکوین که به عنوان آفریده خداوند، از طریق تجربه ها، به ما بسیار آموخت. 👈 از شما می پرسم: اگر ما اینها را نداشتیم، چیزی برای اثرگذاری داشتیم؟ اصلاً خودمان هدایتی یافته بودیم که بتوانیم روی کسی اثری بگذاریم؟ قطعاً خیر. بنابراین هیچ کدام از ما، چیزی نیستیم. 👌 اما اگر اثرهای فرد فرد، ضریبی اجتماعی پیدا کرده است، به خاطر نیت های پاک تک تک شما و امثال شما بوده است. تلاش های وقت و بی وقت عزیزانی که کمتر نامی از آنان آمده اما زیر باران و برف و تابش گرما، شب و روز کار کردند تا کار در کشور پیش رفت. ▫️ از پزشکان متخصص، طلاب، اساتید حوزوی و دانشگاهی به ویژه موسسه امام خمینی ره گرفته، تا ارکان ستاد و استان های مجمع فعالان جمعیت، تا فعالان عمیق و گمنام اصفهان، مشهد، هشتگرد، قزوین، قم، مازندران، نیشابور، تهران، سمنان، همدان، نهاوند، دماوند، یزد، کرمان، غیره و غیره و غیره تا تک تک شما که به امید قدمی تازه در این گروه و گروه های دیگر عضو هستید. بچه های برنا، حسنا، مهر فرشته ها، نفس، ناجی شو، ناجیان جنین، نجات آرزوها، امید مادر، جانی نو، نجات فرشته ها، طرقبه جوان بمان، ایران جوان، رویش جوانه ها، فرشته های نجات، مجموعه های رسانه ای مختلف و دیگر مجموعه ها (ببخشید که خیلی مجموعه ها را در این لحظه یادم نیامد) ▫️ اگر قابل بدانید، به نوبه خودم از همه شما متشکرم. نه در مقام تقدیر بلکه در همه لحظات و قبل و بعد از تقدیر. ▫️ شما شتاب دهنده حرکت در کشور بودید بودید و بنده حتی آن قدر برای خودم جایگاهی قائل نیستم که خود را در حد خدمتگزاری شما بدانم. با این حال، متاسفانه بنده دیده شدم. قدم های تک تک شما بود که روز کاری و تعطیل، هر کاری از دستتان بر می آمد، انجام دادید. از وقت خانواده خود گذاشتید و البته مشمول دعای امام عصر عج هستید. 👈 خلاصه اینکه اگر کاری پیش رفته است؛ که الحمدلله در کشور پیش رفته است و داریم می بینیم، اگر دعای امام عصر (عج)، دعای جنین ها، نیت های پاک شما و قدم های دلسوزانه شما نبود، چه پیشرفتی داشت؟ بنابراین بنده، کما فی السابق، هیچ نداشته ام و ندارم. کسی که نه دانشی داشت، نه نفس مهذَّبی و نه توانی. امتحان الهی در موضوع این تقدیر، موقعیتی ایجاد کرد تا سوال و جواب روز قیامت ما سنگین تر گردد. ▫️ قرآن می فرماید وقتی پروردگار انسان را تکریم می کند و نعمتی به او می دهد، او (از سر کم ظرفیتی) می گوید پروردگارم مرا اکرام کرد. (الفجر، آیه15) این موضوع نشان می دهد موفقیت های ظاهری، نمی تواند دلیل بر برجستگی، رشد یافتگی، برتری و به جایی رسیدن باشد. این ها تعارف نیست. نگاه صریح معرفتی اسلام عزیز و زیبا است. 🔸 قرار گرفتن بنده در آن لیست، تنها بر شرمندگی ام افزود. شرمندگی نسبت به شما عزیزانی که از زندگی خود برای حمایت از جنین ها گذاشته اید و موضوع جلو رفته است و به جای شما، از این کوچکترین تقدیر شد. و شرمندگی از همه جنین هایی که کاری برای آنها نتوانستیم انجام دهیم و خدای بزرگ بر ما ببخشاید.🥺 پایان بخش اول / ادامه دارد .... کانال میقات مهر، یادداشت های حجت حاجی کاظم @mighatemehr
درباره مشمول جایزه جمعیت شدن / خطاب به حامیان جنین / بخش دوم 🔻 نگرانی دیگری هم دارم: ▫️ کسی که قدرت و مسئولیتی دارد، باید شاکر فعالان باشد و وظیفه اش این است که به زبان و عمل قدرشناسی کند. بنابراین از طرف مسئولین، این تلاش، زیباست. خدا اجرشان دهد ... اما: ▫️ اما از طرف ما مردمی ها، متفاوت است. بنده این طور می فهمم که دیده نشدن و مظلومیت یک فعالیت فرهنگی - اجتماعی، خیلی اوقات خودش منشأ برکت است. ما حق تشدید مظلومیت را نداریم اما حواسمان هست که خداوند خیلی وقت ها، تنهاها و مظلوم ها را بیشتر یاری می کند. مظلومیت جریان عاشورا، مظلومیت امام کاظم (ع)، مظلومیت امام رضا (ع) و ... همگی بر عمق نفوذ آنان افزود. نگرانی بنده الان این است که مبادا خدای بزرگ، به خاطر لغزش هایم، خواسته مرا از درگاهش دور کند و این دیده شدن، موقعیتی باشد که به خاطر کم ظرفیتی ام، به این بازی و بازیچه ها سرگرم شوم و برکت های سابق از ما روی گرداند. 🔻 از زمانی که متوجه شدم در فهرست تقدیر آمده ام، زمزمه ای که با اعتقاد، بارها و بارها تکرار کردم، این بود: «سَيدي؛ لَعَلَّكَ عَنْ بابِكَ طَرَدْتَني وَعَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيتَني اَوْ لَعَلَّكَ رَاَيتَني مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَاَقْصَيتَني: آقای من! شاید از در خدمتت، مرا طرد کرده‌ای و از ساحت خدمتت دور ساخته‌ای یا شاید مرا فردی دیدی که در زمینه‌ی حقوق تو کم می‌گذارد؛ پس مرا دور کردی.» دعا بفرمایید که خدای بزرگ، ما را از درگاه خودش دور نکند که در این شرایط، بسیار محتاج هستم که بنده را در همه خوبی های خود شریک کنید. 🤲 ▫️ به امید خدا و با کمک شما، مسیر را ادامه می دهیم و به قول حکیم انقلاب، با قدرت هم ادامه می دهیم تا مبادا خدای بزرگ، از خدمت به مظلومان محروممان کند. به ویژه از خدمت به جنین ها و مادرانی که معجزه خلقتند. با خانواده توافق کردیم که حتی الامکان هرچه این تقدیر دارد، برای جنین ها بگذاریم و خداوند همچون همیشه، روزی رسان است. فقیرترین بنده خدا، حجت حاجی کاظم، 29 اردیبهشت 1403. کانال میقات مهر، @mighatemehr
◾️ بیانیه جمعی از حامیان جنین به دنبال شهادت ریاست محترم جمهور حضرت آیت الله رئیسی و همراهان خدمتگزار و فهیم وی ▪️ انقلاب اسلامی بعد از گذراندن چند دهه از رشد و بالندگی، انسان های عمیق و دلسوزی را نیز پرورش داد و به پختگی های تازه ای رسید که یکی از نمادهای آن، شهید آیت الله رئیسی بود. ▪️ شهید آیت الله رئیسی، درباره ضرورت حمایت از جنین، جزو افراد پیشرو، آگاه و تلاش گر بود. ▪️ دستورات موکد ایشان نسبت به حفظ حیات جنین در مقاطع مختلف و از جمله در روز قبل از شهادت، نشان از عزم او برای حفظ حیات جنین داشت. ▪️ تعبیری که آیت الله رئیسی بسیار از آن درباره جنین استفاده می کردند، این بود که «قتل نفس است». این تعبیر، نشان دهنده پیوستگی قلبی و معرفتی ایشان نسبت به موضوع مهم حفظ حیات جنین است. ▪️ خداوند، روح این عزیز و همراهانشان را با شهید قاسم سلیمانی محشور فرماید و مورد عنایت ویژه امام رضا (ع) و امام عصر (عج) و بقیه اولیاء الهی قرار دهد. ▪️ ما، زنده بودن شهیدان را اینگونه می فهمیم که دسترسی خوبی به اثرگذاری در دنیای ما دارند. زنده بودن شهیدان به معنای صرفاً زنده بودن برزخی نیست. بنابراین چنین دعا کنیم: ▪️ خدای بزرگ! او دیگر رئیس جمهور این کشور عزیز نیست اما یاری، هم قدمی و تلاش او را بازهم در کنار ملت ایران برای پیمودن گردنه های رشد و ایمان، حفظ کن. الهی آمین 🤲 محتوا و راهبرد برای حامیان جنین (نجات زندگی): https://eitaa.com/joinchat/653656243C33f262adbd .
آیا امام رضا علیه السلام غریب است؟ چرا لقب غریب الغرباء به امام رضا علیه السلام داده شده است؟ این لقب، عرفی نبوده و در زیارات نیز وارد شده است. این در حالی است که توجه به امام رضا علیه السلام و خدمت به ایشان شاید بسیار برجسته تر از اولیاء الهی دیگر باشد. غربت، وضعیتی است که گاهی بنا بر تقدیر حکیمانه الهی، در مسیر مجاهدت در راه حق برای مجاهد ایجاد می شود. گاهی همین غربت برای او و جامعه برکت هایی دارد و حرکت را سرعت می دهد. امام رضا علیه السلام در شرایطی قرار داده شدند که مجبور شدند از وطن خویش و از جوار خانواده و دوستانشان هجرت کنند. هرچند همه جا برای خوبان زمین خداست و محضر او اما دوری از دوستان و خانواده به ویژه خانواده ای با محبت های الهی، غربت ایجاد می کند. بنابراین امام رضا علیه السلام با وجود همه خدمت های امروز خادمان، غریب است و امام غریبان. به ویژه غریب هایی که به خاطر خدمت در مرزها، تبلیغ در مناطق دور، آموزش، اردوهای جهادی و حضور در جبهه‌های خدمت و جنگ، به امام غریبان اقتدا می‌کنند. السلام علیک ایها الامام الغریب میقات مهر؛ حجت حاجی کاظم
تقدیم سلام و ادب و احترام محضر جنابعالی؛ ضمن آرزوی سلامت و سعادت برای شما و خانواده محترمتان، به دلیل اینکه جنابعالی شناختی از بنده دارید، تشخیص خود را درباره انتخابات پیش روی عرض می کنم. شاید کمکی به تصمیم گیری شما داشته باشد. (و البته شاید هم کمکی نکند) 💠 روشن است حق و وظیفه تصمیم گیری هرکس متعلق و بر عهده خود اوست. 💠 با احترام به دغدغه همه کاندیداهای محترم، به نظر بنده دکتر جلیلی در ⚡️ عمیق بودن، ⚡️ واقع نگری، ⚡️ توجه به جریان کارشناسی، ⚡️ درک واقعی دردهای مردم، ⚡️ ادب و صداقت و آنچه به نظرم برای مسئولیت دشوار ریاست جمهوری نیاز است، جلوتر از دیگر عزیزان کاندیدا است. 💠 خواهشمندم این تحلیل را ارزیابی کنید و اگر درست بود، به آقای جلیلی رای دهید. 💠 اگر شما هم تحلیلی درباره انتخاب پیش روی دارید که برای بنده مفید است، لطفا برایم ارسال بفرمایید. 👈 هنوز فرصت برای تصمیم بزرگ برای هرکدام از ما باقی است. موفق و سربلند باشید. به امید ایران رو به افق های بلند. کوچکترین؛ حجت حاجی کاظم دانش آموخته فلسفه علم (شریف)، خط مشی گذاری فرهنگی (اندیشکده آرا)، پژوهشگر حوزه حمایت از حیات جنین و دانش آموخته فقه و اصول (حوزه قم) 👈 پایان پیام میقات مهر @mighatemehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از گفتگوی دغدغه مندانه فلسفه ورز برجسته ایرانی علیرضا شفاه درباره فرصت تاریخی انتخابات امروز برای به ویژه طبقه متوسط ایران من در گذشته ارائه های فلسفی این مرد رو خیلی استفاده کردم. حجت حاجی کاظم
🔻 ننگ بر ما اگر به خاطر رأی آوردن دکتر پزشکیان، از حرکت بایستیم. 📝 به قلم حجت حاجی کاظم 👈 انسان متعهدی که نتواند در فتنه‌ها و بحران‌ها، تصمیم عمیق و صحیح بگیرد، هنوز رشدنیافته است. اکنون زمان شناسایی وظایف امروزمان است. کسی حق ندارد به هیچ دلیلی، وظیفه‌اش را کنار بگذارد. کسی حق ندارد از سنگر خود خارج شود. ننگ بر رزمنده‌ای که امروز با ناامیدی، اسلحه‌اش را زمین بگذارد. ▫️ اما چه قدمی می توانیم از این به بعد برداریم؟ 1️⃣ حق نداریم از کار کردن کنار بکشیم. تفاوت انسان های مسئول با انسان های قدرت طلب و غیرمسئول این است که انسان مسئول، هرگز به هیچ دلیل حتی در جایی که با شکست ظاهری هم روبرو شده باشد، کوتاه نمی‌آید. انسان غیرمسئول، با اندک تلاطمی قهر می کند و ضربه می زند تا انتقام بگیرد. حق نداریم کشور را رها کنیم به این بهانه که بخشی از بدنه دولت همراه ما نیست. نباشد. 2️⃣ حرکت های مردمی، همچنان ادامه پیدا کند. این بار مردمی تر. حتی اگر افراد ویرانگر وارد برخی بخش های دولت شوند، تا جایی می توانند در حرکت مردم اختلال ایجاد کنند. هیچ دولتی و حتی هیچ حکومتی هم نمی‌تواند بخش مهمی از مردم را به راحتی نادیده بگیرد. مردمی سازی فعالیت ها و پیشبرد مردمی فعالیت‌ها، پیش روی ماست. تقویت و تشکیل مجموعه‌های مردمی کوچک و بزرگ در مسئله‌های کشور همچون جمعیت، مقاومت اقتصادی، عفاف، تشکیل و تقویت خانواده، نگرش بالا به مسائل، انسجام عمومی، مساوات و شفقت و ... ضروری است. کنار گذاشتن منیّت ها و استفاده از قدرت آموزش و شبکه شدن این دغدغه‌ها، می‌تواند به پیشبرد حل مسائل کمک کند و هیچ دولتی هم نمی‌تواند جلوی تلاش‌های مردمی معقول بایستد. 3️⃣ هرچه ممکن است برای دولتی‌ها هم بیدارسازی را بدون بی حرمتی دنبال کنیم. ممکن است شخص آقای دکتر پزشکیان یا برخی اطرافیان سلیم النفس ایشان، در صورت مواجه شدن با بسیاری از تحلیل‌های دقیق، آن‌ها را پذیرفته و همراه شوند. هرچند اگر بخشی از بدنه دولت درک مناسب یا نیت همراهی نداشته باشند، بازهم پیشبرد مسائل دشوار است اما به هر حال انقلابی‌ها حق قهر کردن با دولت را نداشته و نباید از هیچ تلاش علمی و نصیحت دلسوزانه نسبت به دولت دریغ کنند. هیچ کس حق ندارد بگوید که اگر در این دولت موفقیتی به دست آید، به نام فلانی نوشته می‌شود پس رها کنم. رها کردن دولت، موجب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. 4️⃣ زمان عمیق تر شدن است. نه فقط برای آینده بلکه برای حرکت های مردمی. زمانی که امکان بروز یک اندیشه و رویکرد در فضای عمومی کم می‌شود، زمان عمق بخشیدن به پشتوانه‌های فکری و فرهنگی آن است. امروز، روز فعالیت‌های مردمی است. امروز، روز عمیق‌تر شدن همه ما با وقت بیشتر برای مطالعه گذاشتن است. کسانی که مسئولیت رسمی‌ای دارند، بهتر پیش می‌روند و پیش می‌برند اما وقتی نداشته باشند، با سلیقه خود، با فرصتی رهاتر از اجرائیات، می‌توانند عمیق‌تر فعالیت کنند. قدرت دولت بسیار مهم است اما فعالیت رها از بروکراسی اداری نیز بسیار ارزشمند است. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
🔻 دستاوردها و درس‌های بزرگ این انتخابات برای ما حامیان دکتر جلیلی 📝 به قلم حجت حاجی کاظم 1️⃣ ورود مردم به تبلیغات برای کاندیدای خود و دعوت به مشارکت، شباهت‌هایی به اوایل انقلاب پیدا کرده بود. خود تجربه کردن چنین الگوهایی، پیشرفت است. اقدامات مبتکرانه، بسیار متفاوت از دوره‌های قبل بود. دیدیم که می‌توانیم با مردم تلفنی، پیامکی، حضوری صحبت کنیم. لازم است این تجربه را ادامه دهیم. 2️⃣ دیدیم که نباید به تشییع میلیونی آیت الله رئیسی اکتفا می‌کردیم. دل مردم با مظلومیت این شهید بزرگ بود اما شبهه‌ها، ابهامات و ذهنیت‌های نادرستی نیز در جامعه وجود داشته و دارد که موجب می‌شود همه احساسات به عمل متناسب آن تبدیل نشود. غرورها و ساده اندیشی ها را کم کنیم. 3️⃣ نگرش جریان انقلابی و عملکرد آن در مواردی ضعف‌هایی نیز دارد که با این شکست، می‌تواند بیشتر به این ضعف با بنگرد به ویژه اینکه حتماً جریان رقیب، به برجسته کردن برخی از این ضعف‌ها خواسته یا ناخواسته اقدام کرده یا می‌کند. این موجب رشد جریان انقلابی خواهد شد. غرورهای برخی افراد، تندی لحن آنان، بیان نداشتن برای بخش‌هایی از مردم آسیب دیده فرهنگی و ... همگی از ضعف‌های این جریان است. 4️⃣ متوجه شدیم برخی موضوعات مثل عفاف، مثل ضرورت مدیریت فضای مجازی، (مثل جمعیت، حمایت از جنین و ...) برای مردم مسئله نیست. ما در متوجه کردن جامعه به اهمیت آن برای زندگی مردم، کم گذاشتیم. لازم است مسئله بودگی این‌ها را نشان دهیم که ادبیات نزدیک‌تری با مردم داشته باشیم. 5️⃣ یکی از اتفاقات بزرگ در این انتخابات، این بود که هر دو جریان، نقدهای خود به یکدیگر را مطرح کردند. این موجب می شود هر دو طرف بیشتر به ضعف های خود فکر کنند و امید است آقای دکتر پزشکیان و اطرافیان وی نیز راحت تر بتوانند به اصلاح خود بپردازند. این ها جای امید است و بزرگ. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
🔻 تفسیر معنوی آشفتگی‌ها و به هم ریختگی‌های سیاسی در جامعه 📝 حجت حاجی کاظم 1️⃣ حتی اگر روزی بر بندگان خدا، از آسمان سنگ ببارد، کسی که نیت‌های درست دارد و قدم‌هایش را درست بر می‌دارد، بدون تردید از حمایت الهی خارج نخواهد شد. مؤمن که هیچ. خداوند برای همگان، همیشه «ربّ» بوده و هست. هرچند ممکن است یک انتخاب، کشور را عقب بیندازد اما راه را بر تک تک افراد نمی‌بندد. روایت بسیار عجیبی اینجا هست که امام باقر (ع) از فتنه آل زبیر نگران بودند و توجه به لطف مستمر الهی نسبت به بندگانی که به او پناه آورند شده است. این روایت را در کانال ما ببینید. 2️⃣ خیلی اوقات چیزی برای کشور بهتر است و ما نمی‌دانیم. مگر ماجرای شهادت دکتر رئیسی امری عادی بود؟ چه بحرانی را پیش روی کشور گذاشت و به دنبال آن چه فرصتی را ایجاد کرد. برخی از برکات این شهادت را با وجود بزرگی مصیبت و فقدان دیدیم. (وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ) 3️⃣ برای کسانی که به دنبال حق هستند، اگر اخلاقی و مسئولانه عمل کنند، حتماً شرایط ناهماهنگ، با وجود مطلوب نبودنش، سرعت رشد بیشتری برای کسی که ایستادگی کند، به دنبال دارد. هرچند شرایط دشوار، قربانیان زیادی هم خواد داشت. هرچند حق نداریم شرایط را برای رشد عمومی دشوار کنیم اما شرایط دشوار، در دشواری‌هایی که ایجاد می‌کند، سرعتی هم می‌بخشد. بنابراین ایستادگی، ثمره دارد. 4️⃣ برای بخشی از جامعه که انتخابشان، آقای جلیلی نبود، حتماً درس‌هایی در پیش خواهد بود که آن درس آموزی هم زیباست. سنت الهی این است که اگر کسی ظرفیت‌های بزرگی را که خدا عطایش کرده نادیده گیرد، کرامتی که خدا به او در جهان داده را نفهمد، خداوند کسانی دیگر را جایگزین او می‌کند. ( إِلاّ تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ وَ لا تَضُرُّوهُ شَيْئاً ... : اگر (به سوی میدان جهاد) حرکت نکنید، شما را مجازات دردناکی می‌کند، و گروه دیگری غیر از شما را به جای شما قرارمی‌دهد؛ و هیچ زیانی به او نمی‌رسانید؛ ﴿التوبة، 39﴾ این درس‌ها، دردناک است اما به هر حال مسیر ربوبیت الهی، چشاندن نتیجه عمل افراد پیرو انتخاب‌های آنان است. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
🔻 روایتی بسیار عجیب درباره نگرانی امام باقر (ع) نسبت به فتنه ای سیاسی در جامعه 📝 حجت حاجی کاظم از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: 🔸 امام باقر (ع) از خانه خارج شدند و رنگشان گلگون شده بود و بر دیواری از دیوارهای شهر تکیه زده بودند و با خود می اندیشیدند (نگران بودند). آنگاه مردی به سمت ایشان آمد و گفت ای ابوجعفر! اندوه تو بر دنیاست؟ اگر چنین است، رزق خداوند موجود است و گناهکار و نیکوکار هم از آن بهره مند هستند. اگر بر آخرت است، وعده خداوند صادق است و خداوند مالک و قادر بر آن است. امام باقر (ع) فرمودند که اندوه من بر اینها نیست بلکه بر فتنه ابن زبیر نگرانم. آن مرد گفت: آیا دیده ای احدی خداترس باشد و خداوند پناهش ندهد؟ آیا دیده ای کسی بر خدا توکل کند و خدا او را کافی نباشد؟ آیا دیده ای احدی از خدا خیر بخواهد و خدا به او خیر نرساند؟ امام باقر (ع) اینجا فرمودند آن مرد (بعد از گفتن این ها)، روی گرداند و گفت این موضوع هم همان است و آن مرد، همان خضر نبی (ع) بوده است 🔸 عنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَرَجَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْمَدِينَةِ فَتَصَحَّرَ وَ اِتَّكَأَ عَلَى جِدَارٍ مِنْ جُدْرَانِهَا مُفَكِّراً إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ عَلاَمَ حُزْنُكَ أَ عَلَى اَلدُّنْيَا فَرِزْقُ اَللَّهِ حَاضِرٌ يَشْتَرِكُ فِيهِ اَلْبَرُّ وَ اَلْفَاجِرُ أَمْ عَلَى اَلْآخِرَةِ فَوَعْدٌ صَادِقٌ يَحْكُمُ فِيهِ مَلِكٌ قَادِرٌ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا عَلَى هَذَا أَحْزَنُ أَمَّا حُزْنِي عَلَى فِتْنَةِ اِبْنِ اَلزُّبَيْرِ فَقَالَ لَهُ اَلرَّجُلُ فَهَلْ رَأَيْتَ أَحَداً خَافَ اَللَّهَ فَلَمْ يُنْجِهِ أَمْ هَلْ رَأَيْتَ أَحَداً تَوَكَّلَ عَلَى اَللَّهِ فَلَمْ يَكْفِهِ وَ هَلْ رَأَيْتَ أَحَداً اِسْتَخَارَ اَللَّهَ فَلَمْ يَخِرْ لَهُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَوَلَّى اَلرَّجُلُ وَ قَالَ هُوَ ذَاكَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هَذَا هُوَ اَلْخَضِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۶ , صفحه۳۶۱) ▫️ به نظر می رسد امام باقر (ع) نیز به نکات حضرت خضر (ع) توجه داشته اند و هردو جنبه هایی از موضوع را در نظر داشتند و این مکالمه، درس برای ماست. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
🔻 آیا جمهوریت نظام اسلامی، آن قدر ارزش دارد که جهالت های عمومی، بتواند در مواردی، جامعه را زمین گیر کند؟ 📝 حجت حاجی کاظم ▫️ جمهوریت موجب می شود هم فهم های عمومی و هم جهالت های عمومی در حرکت کشور اثر داشته باشند. اگر جهالتی اثرگذار شد، هم مضراتی دارد و هم مزیت هایی: ▫️ یکی از مزیت‌های بزرگ آن، این است که مردم متوجه می‌شوند حرکاتشان اثر دارد، مجبور نیستند، مسئولیت پذیری آنان افزایش می‌یابد و بسیاری ثمرات دیگر. ▫️ممکن است جمهوریت نظام اسلامی ما، برخی حرکت‌ها را کُند نماید اما اگر به دلیل تبلیغات دستگاه دشمن، بخشی جدی از مردم متوقف شده باشند، حرکت‌های بزرگ، عمق نخواهد داشت. ▫️ اینکه بخشی از مردم، در فضایی دورهمی خودشان بزرگ شوند و بخشی از مردم در درگیری مدگرایی‌ها و اعتمادها به بیگانه و ... بمانند، حرکت جمعی نیست. ▫️ نیازمند درک بیشتر اهمیت جمهوریت نظام هستیم. ▫️ مهم تر از همه، نظام نشان داد در ادعای جمهوریت، صادق است و این صداقت نظام، خود منشأ رشدهای بزرگی برای کشور خواهد بود و فتنه های بسیاری را نقش بر آب خواهد کرد. ان شاء الله. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 در فتنه های این روزها، یاد خطبه ای می افتم که سال 1388 ایراد شد. ▫️ سید ما مولای ما! دعا کن برای ما. ▫️ گوش کردن و یادآوری اش خالی از لطف نیست. ▫️ اونایی که سنشون خیلی کم بوده بدونن که اون موقع تلاش داشتند کار کشور را تمام کنند، شهادت طلبی و وظیفه گرایی را از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی یاد گرفتیم. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
🔺 ایشان را در مسیر دیدیم. 👈 دکتر زند استاد زبان شناسی یکی از دانشگاه های آمریکا ▫️ معاون فرهنگی انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا ▫️ ایشان و همکارانشان در بخشی از مسیر پیاده روی، زباله ها را جمع می کنند. ▫️ حتی در بلند شدن از زمین هم سختشان بود. شب ها در خنکی، نظافت را دنبال می کنند. یک ساعت کار و نیم ساعت استراحت تا صبح. ▫️ آنان پروژه بازیافت صنعتی زباله ها را نیز در طول سال پیگیر هستند. 💠 یادداشت های کوچکترین بنده خدا: حجت حاجی کاظم؛ پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/2520842407Ca04a4d7ad8
🔺 آرزوهای اربعینی فرشته ها ▫️ یه روز پیاده میام زیارتت اگه جونمو با سقط نگیرن. 👼 ▫️ اگر تجربه های شیرین مثل پیاده روی اربعین نصیبتان شد، قول دهید کمک کنید هیچ جنینی از تجربه کردن جهان محروم نشود. ▫️ برای اطلاع از راهکارها وارد شوید: Zaya.io/arbaeen-janin پیامی در این مضمون در شبکه اجتماعی خود منتشر کنید. @nejatezendegi
🔻 نشست مجازی پرسش و پاسخ پیرامون 👈 ابعاد شهادت سید مقاومت ▫️سنت های الهی، ▫️ آینده ما با اسرائیل، ▫️ تکیه جهان اسلام با حضور حجت الاسلام والمسلمین 🔹 استاد رسول مزروعی 🔹 سه شنبه 10 مهر 1403 ؛ ساعت 20 👈 ثبت نام، درج سوالات و دریافت لینک حضور: https://survey.porsline.ir/s/QHrRuDr @mighatemehr
اکنون از حرم امام حسین علیه السلام دعاگویتان هستم. چند تجربه را در قالب صوت تقدیمتان می کنم 👇👇