eitaa logo
میم صاد
711 دنبال‌کننده
387 عکس
357 ویدیو
27 فایل
🌿 متعلم همیشگی و گهگاهی معلّم! 🌿 نویسنده کتاب #خستگی_فرهنگی 🔸حجت‌الاسلام دکتر محمد صادقپور ◽دکترای فقه و حقوق کیفری ◽استاد حوزه و دانشگاه ◽مشاور(حقوقی) خانواده ◽مشاور و فعال فرهنگی #میم_صاد آدرس ویراستی: https://virasty.com/r/h6z تماس: @mimsaad
مشاهده در ایتا
دانلود
JQST_Volume 43_Issue 2_Pages 11-34.pdf
274.7K
💠 تحقیق در متن و اسناد حدیث «انّ الله خلق آدم علی صورته» و نقد دیدگاه ابن عربی 🖋منصور پهلوان و مصطفی آذرخشی 🔻تحلیل یک روایت پر مناقشه 👌 🔰 @marzbanefarhangi
💡 پیام آیت الله ناظم زاده قمی در پی اعدام به آیت الله اژه‌ای 👇 بسم الله الرحمن الرحیم قال رسول الله (ص) : “ادرأوا الحدود بالشبهات” ریاست محترم قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین آقای محسنی اژه ای سلام علیکم خبر اعدام مرحوم آقای محسن شکاری، که در جریان اعتراضات اخیر، دستگیر شده بود، برای بسیاری از افراد، از جمله اینجانب، تاسف آور و سوال انگیز بود، زیرا اعدام این جوان از چند جهت قابل مناقشه است: اولا: بر فرض که این شخص چاقو کشیده باشد و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او از روی خشم و عصبانیت یا درگیری با ماموران مسلح بوده نه برای اخافه، این خود شبهه ای است که مانع حکم مجازات محاربه خواهد شد. ثانیا: اگر چنین خلافی برای او محرز و مسلم باشد، چرا اجازه داده نشده از طرف خانواده اش وکیل بگیرند ودر رسیدگی به پرونده و نظریات شهود و اقرار خود متهم، شاید در متقاعد کردن خانواده اعدام شده تاثیر گذار بود و یا راهی برای جلوگیری از حکم محاربه داده می‌شد و حکم اعدام نقض می‌گردید، که عدم اجرای این حکم، مطلوب شارع و مطابق رأفت اسلامی است. ثالثا: مگر برای اجرای حکم اعدام، فرجام خواهی نمی‌شود و خود به خود با امکان فرجام خواهی زمان اجرای حکم اعدام، مدت‌های زیادی به تاخیر می‌افتد. لذا اگر این جوان هم به این سرعت، اعدام نمی‌شد، شاید روزنه‌های نجاتی یافت می‌گردید. رابعا: مستند حکم محاربه و “من شهر سیفا لاخافه الناس”، آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده است: “إنما جزاوا الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فساداً ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع أیدیهم و أرجلهم من خلف او ینفوا من الارض ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الاخره عذاب عظیم” که شمول این آیه شریفه بر اعدام شخص مورد نظر از دو جهت قابل تامل است: ـ ظاهر آیه این مطلب را می‌رساند که برای حکم اعدام، محاربه به تنهایی کافی نیست. (لذا پیامبر اسلام وقتی بر کفاری که به مسلمین حمله کرده بودند، پیروز می شد آن ها را به کیفر آیه محاربه مجازات نمی کردند.) زیرا در آیه، بعد از “یحاربون الله و رسوله” جمله “یسعون فی الارض فسادا” آمده است و بیان گر این حقیقت است که محاربه با خدا و رسول به تنهایی کیفر اعدام و… ندارد، بلکه باید در روی زمین از راه اخلال به امنیت عمومی و قتل و غارت، بر او عنوان “فسادا” (مفسد) هم صدق کند، مثل راهزنان. و بعید نیست آیه محاربه، افرادی را که چاقوکشی می‌کنند و با نا امنی به جان و ناموس و مال مردم حمله می‌کنند، نیز شامل شود. در حالی که محسن شکاری چنین قصد و رفتاری نداشته است، بلکه او در شور اعتراضات و هیاهوی معترضین دست به چاقو شده و مع الاسف یک بسیجی را مجروح کرده است. ۲ ـ مجازات محارب در آیه شریفه در چهار مرحله متناسب با چگونگی جرم آمده است، بنابر این شخصی و لو به قصد اخافه مردم، چاقو کشیده باشد ولی مرتکب قتل نفس نشده باشد، مشمول بند چهارم مجازات “ینفوا من الارض” (نفی بلد و زندان) می شود و کیفر مرگ و… برای کسی است که شخصی را کشته باشد، و فرض بر این است این جوان مرتکب قتل نشده است. لذا (بر فرض اگر آیه محاربه شامل وی می شد) در اجرای حدود، درباره ایشان باید حکم خفیف که زندان باشد، داده می‌شد. خامسا: اگر انگیزه سرعت در اجرای حکم مرگ برای این جوان، به منظور ساکت کردن مردم از حضور خیابانی و امثال این ها بوده باشد، چنانچه احتمال داده شود که نتیجه به عکس باشد و خشم مردم بیشتر و سبب درگیری و کشتار وسیع‌تر گردد و بهانه‌ای برای دنیا جهت موضع‌گیری‌های خصمانه مضاعف علیه ایران گردد، آیا همین شبهه و شبهه‌های دیگری که اشاره شد، سبب نمی‌شد که از اجرای حکم اعدام خودداری شود؟ و به فرموده رسول گرامی اسلام در حدیث معتبر: “ادرأوا الحدود بالشبهات” (وسائل الشیعه، ج ۲۸، باب ۲۴ حدود و تعزیرات، ح ۴) عمل می‌گردید. ریاست محترم قوه قضائیه، به نظر می‌رسد این گونه برخوردهای تند با معترضین که فرزندان این ملت و کشورند به جایی نمی‌رسد و قطعا این دور باطل و کور بی ثمر خواهد بود، بنابر این همان طور که در نامه قبلی در ۲۰ آبان ۱۴۰۱، به طور خصوصی برایتان ارسال کردم و به دستتان رسیده شد، اشاره کرده‌ام بهترین راه برای خاتمه اعتراضات این است که سلاح‌ها زمین گذاشته شود و از خونریزی جلوگیری گردد، زندانیان سیاسی و زندانیان اخیر که دستشان به خون کسی آغشته نشده است، آزاد و اعدام‌ها متوقف و راه گفتگو با مردم باز شود. همچنین رفع گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی و رفع تبعیض‌ها و مجازات غارتگران و اختلاس گران ثروت ملی و نیز اجرای عدالت در تمام ابعاد نظام صورت گیرد تا آرامش حاصل شود و بهانه ای برای بیگانگان جهت تحریک عواطف مردم وجود نداشته باشد. در پایان لازم می دانم، خدمت تمامی داغداران وقایع اخیر، از همه اقوام ایرانی اعم از شیعه و سنی و نیروهای نظامی و انتظامی، به خصوص خانواده محترم آقای محسن شکاری،
تسلیت عرض کنم. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته حوزه علمیه قم _ سید اصغر ناظم زاده قمی _ ۱۹ آذر ۱۴۰۱ 🔰 @marzbanefarhangi
آقایون و بانوان حقوق‌دان! همه حرفها را بشنوید ...
1550909862-10194-92-1.pdf
566.6K
💠لزوم رعایت ترتیب در اجرای مجازات محارب 🔻(نقد و پیشنهاد اصلاح ماده 283 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392) 🔸 چکیده قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 طی ماده 282 مقرر کرده است: «حد محاربه یکی از چهار مجازات ذیل است: الف. اعدام؛ ب. صلب؛ پ. قطع دست راست و پای چپ؛ ت. نفی بلد». سپس در ماده ۲۸3 همان قانون، برپایه یکی از دو دیدگاه فقهی موجود در این زمینه (دیدگاه تخییر) اعلام کرده است: «انتخاب هریک از امور چهارگانه مذکور در ماده ۲۸۲ به اختیار قاضی است». قاضی براساس ماده ۲۸۳ اختیارِ مطلق دارد که هریک از مجازات های موجود در ماده 282 را در حق محارب انتخاب نماید. باوجود این، وضع ماده 283 مبنی بر تفویض اختیار مطلقِ انتخاب مجازات به قاضی علاوه بر اینکه صحیح ترین دیدگاه فقهی در این باره نیست، با نقدهای جدی مانند تعارض با فلسفه تشریع حدود الهی و رعایت نشدن اصل تناسب جرم با مجازات روبه روست؛ همچنین سبب جلوگیری از ایجاد وحدت رویه قضایی نیز می شود. در مقابلِ «دیدگاه تخییر»، دیدگاه فقهی دیگری با عنوان «دیدگاه ترتیب» موجود است که علاوه بر وجود شاخصِ اصل عدالت محوری در دیدگاه ترتیب، هیچ یک از نقدهای «دیدگاه تخییر» در آن وجود ندارد. پژوهش پیشِ رو، برپایه ارزیابی ادله به روش توصیفی تحلیلی، در نهایت، رعایت ترتیب در مجازات را امری لازم می داند و از این رهگذر ماده 283 را نقد می کند و پیشنهاد اصلاح آن را ارائه می دهد. 🔰 @marzbanefarhangi
8921396h0363.pdf
1.3M
💠نقش توبه در جرایم حدودی و تعزیری از منظر فقه و قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ 🖋محمد مصلح 🔰 @marzbanefarhangi
🌿فاطمیه به ما یاد می دهد گاهی باید راضی باشی به چیزی که دوستش نداری! باید تحمل کنی چیزی را که از آن متنفری! سخت است اما علی با دستان بسته‌اش، انجام داد! دهشتناک است ولی زهرا با پهلوی شکسته، انجامش داد! یعنی صبوری کردن برای گذر از تاریکی‌ها و رسیدن به نور🌱 🪴 https://eitaa.com/mimsaad65
احادیث تربیتی ۱۳ - آثار حرام زادگی - میم صاد.mp3
8.86M
🔸احادیث تربیتی ۱۳ 🔹آثار حرام زادگی(خبث ولادت) 🎙 محمد صادقپور 🌀ثواب نشرش با شما 🌸 🔥 🪴 https://eitaa.com/mimsaad65
🌿درس خواندن شما فقط مربوط به شما نیست، بلکه مربوط به یک کشور و آینده نسل‌های بعدی است. 🍂دشمن اگر بخواهد آینده یک کشور را تباه و سیاه کند، مدارس، دانشگاه و حوزه‌های آن‌را مختل می‌کند. 🌱قدر فرصت‌ها را بدانید، خصوصا دورانی بی‌نظیر جوانی. 🔰 @marzbanefarhangi
🌿دلم حال و هوای جبهه را می‌خواهد. جایی که خدا را رو در رو ببینم... جایی که همه از دنیا بریده‌اند... 🌱فرازی از کتاب به نگارش دوست خوبم 🔰 @marzbanefarhangi
🍀 قصه ننه علی به قلم مرتضی اسدی 🍂 قصه‌ای متفاوت از شهدا 🍂 ظلم عجیب پدر شهید به مادر شهید 🌱 قطعاً این کتاب جای بحث و نقد داره اما شجاعت نویسنده در نگارش نوعی متفاوت از نگارش‌های مرسوم در کتاب شهدا، جای تقدیر داره🌹 🪴 https://eitaa.com/mimsaad65
میم صاد
JCLR_Volume 10_Issue 36_Pages 175-197.pdf
460K
💠 تأملی در استثناءات ماده ۱۲۱ قانون مجازات اسلامی 🖊احمد مرتاضی و امیر امیران 🔻چرا ، قذف ، سرقت و افساد فی الارض استثنا شده‌اند؟! 🔰 @marzbanefarhangi
وقتی توی روستاهای شمال کشور قدم میزنی، یکی از ترسناکترین منظره‌ها، همینه!😔 بوته‌های چای رو از ریشه میزنن تا زمینش رو بفروشن به غیربومی‌ها! یا قسمتی از شالیزارها رو خشک می‌کنن تا بعداً بفروشنش! متاسفانه این اتفاق زیاد شده و غیر از اینکه مون داره از بین می‌ره ، بافت بومی و محلی روستاها بهم خورده! 🍂علت اصلی‌ش هم مشکلات مالی و کمی هم طمع‌ورزیه! 🔰 @marzbanefarhangi
⛔️آماری بسیار تکان دهنده از تولدهای نامشروع در سال ۲۰۱۸ 🍂 ۶۰ درصد فرزندان متولد شده در فرانسه نامشروع هستند. یعنی همان آداب رسمی خودشان برای ازدواج را هم رعایت نکردن!!! 🍂حالا راحتتر میشه درک کرد که چرا اینقدر با اسلام دشمنی دارند. صوت بالا رو گوش بدید، بیشتر متوجه میشید...(احادیث تربیتی) 🔰 @marzbanefarhangi
فرزندانی که پدر و مادر را بدبخت می‌کنند یکی از این فرزندان، عبدالله بود، پسر زبیر. زبیری که در زمان رسول الله، مشهور بود به سیف الاسلام. امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: زبیر از دوستان ما بود ولی آنگاه که فرزند شوم او، عبدالله، به دنیا آمد دست از دوستی ما برداشت (ابن‌ابی‌الحدید، 1377: 2/167). 📛 همیشه والدین باعث عاقبت به شری فرزندان نمی‌شوند گاهی برعکس است... 🔰 @marzbanefarhangi
علت مردم اروپا از سفرنامه دستنویس علامه جعفری: در اروپا اهمیت سگ برای مردم به دو عامل اصلی باز می‌گردد: 1⃣سگ حس اطاعت جویی غربی‌ها را اشباع می‌نماید. چون سگ از خود حالت تسلیم نشان می‌دهد. 2⃣احساس وفا و گرایش به محبت در میان افراد وجود ندارد و به وسیله سگ اشباع می‌گردد. https://eitaa.com/joinchat/3861905430C65cc00f866
🌿در این شب‌ها نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها رو فراموش نکنید.
🌱مردم پشت شما هستن، مردم از شما می‌خوان، این آشفتگی بازار خودرو، ارز و طلا -که بی شک از ناحیه مافیا و زالو صفتان نفوذی ست - نیاز به قاطعیت داره. رشد پزشکی، هسته‌ای، نانو، صادرات، شاخص‌های گوناگون اقتصادی و ... باید خودشو در زندگی مردم، نشون بده. 🍂بنده‌ی خدایی ماشینش رو ۱۰۰ میلیون فروخته و ۱۲۰ میلیون وام و قرض گرفته تا یه ساینا بخره! وقتی وامش آماده شد، ساینا شد ۲۸۰ تومن! 🌿به پشتوانه این مردم ریشه‌ی مفسدین، دلالین و مافیاهای بزرگ کشور رو بکنید و الا شما و دولت‌تان را هم نابود خواهند کرد. 👌مفسد اقتصادی مثل قارونه نه مثل لات سر کوچه که یه کم نصیحتش کنید، سر به راه بشه! مفسد اقتصادی رو باید پوستش رو کند، باید نقره‌ داغش کرد، با مماشات روز به روز در این باتلاق فرو خواهید رفت؛ از ما گفتن بود... 🔰 @marzbanefarhangi
🌿 ما کنار مَردمیم، چون مردم کنار نظام هستن. هر مسئولی که کنار مردم باشه و برای مردم سود داشته باشه، یعنی حامیِ نظامه. نه هر مسئولی که منافقانه دم از ولایت و مردم بزنه اما نه بین مردم باشه نه براشون سودی داشته باشه. این مسئول کنار نظام نیست، دقیقا روبروی نظامه روبروی مردم و کنار دشمن! 🔰 @marzbanefarhangi
🍂این خانوم همونی هست که وقتی از کنارش رد میشی، میگی خاک تو سرت با این حجابت! 🌿اینا دلشون با اهلبیته با شهداست. 🌱خاک کربلا تو سر تو با این نگاه بسته و سطحی‌ت! 🔰 @marzbanefarhangi
🌿بوعلی سینا فرمود: با هر ذی‌فنی بحث کردم مغلوب شدم، و با هر ذی‌فنونی بحث کردم غالب شدم! 🔰 @marzbanefarhangi