eitaa logo
بر ساحل عبقات
970 دنبال‌کننده
350 عکس
15 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ "فخر رازی" در کتاب "نهایة العقول في دراية الأصول" در ردّ حدیث متواتر "من کنت مولاه فعلیّ مولاه" به ادلّه‌ای متمسّک شده که از جمله‌ی آنها این است: "این حدیث را بخاری و مسلم در صحیحین نقل نکرده‌اند ! " (نهاية العقول، ٤/٤٨١) ⭐️ "مرحوم میرحامد حسین" رضوان الله علیه نیز در "مجلّد غدیر_قسمت سند" از کتاب شریف "عبقات الأنوار" به طور مفصل فخر و ادله‌اش را مورد انتقاد شدید قرار داده و آنجا از مصادر عامی به تبیین این مهم پرداختند که عدم وجود حدیثی در بخاری و مسلم، موجب قدح حدیث نیست! 🔶 جملات زیر از "حافظ عبد الله بن محمد بن الصدیق الغماری (١٣٢٨ – ١٤١٣ هـ .)" محدث برجسته‌ی مغربی معاصر است در نقد برخی از مدعیان علم حدیث که برای زیر سؤال بردن صحّت روایات به عدم وجود آنها در صحیحین یا یکی از کتب ستّه متمسّک می‌شوند: ...ثانیها: أنَّ الكتبَ الستَّة لم تجمع كلَّ الأحاديث و لا نصفَها ، ففي الاقتصار عليها و الحالة هذه قضاءٌ علی كثيرٍ من السنّة، وَردٌ لجمهرة من الأحاديث بدون مسوّغٍ يسوّغ ذلك ،اللّهم إلّا الهوى و التعصُّب. ثالثها: أنّه لا معنى لهذا التّخصيص؛ لأنّه إن كان المراد به أنّ هذه الكتب اشتهرت و صحَّت نسبتها إلى أصحابها حتّى وُثِق بما فيها، فسائر كتب السنّة كذلك ك"الموطّأ"، و"المسند"، وسنن الدّارميّ"، و"سنن الدارقطنيّ" والمستدرك"و"سنن البيهقيّ"، و معاجم الطبراني و غيرها. رابعتها: إجماع علماء الحديث و غيرهم على أنّ الحديث إذا استوفى شروط القبول وجب العمل به سواء كان في الكتب الستة أو غيرها، و لو كان في سيرة البكريّ مثلا، وعلى هذا عمل المحدّثين قاطبةً في كتبهم واستدلالهم و مناظراتهم. وبالجملة فالقول بتخصيص بعض كتب الحديث بالاحتجاج دون بعضٍ من البدع التي أحدثها هؤلاء المتنطِّعون ليتوصّلوا بذلك إلى ردِّ الأحاديث التي تردُّ نِحلتهم وتقضي عليها وهيهات أن يصلوا إلى ذلك ما دام لهذا العلم في كلِّ خلفٍ حَملةٌ عدولٌ، ينفون عنه تحريف الغالين، وانتحال المُبطلين، وتأويل الجاهلين. 📜 الردّ المحکم المتین علی کتاب القول المبين، (ضمن موسوعة عبد الله الغماري)، ج ١٤، ص ١٣ @mir_hamedhoseyn_110
ومُنعَطِفٍ أهوَى لِتقبِيلِ طِفلِه فقبَّـل مِنهُ قَبلَه السَّهمُ مَنحَرا خم شد...خواست طفلش را ببوسد ولی قبل او تیر گلوگاه طفل را بوسه زد 📜 دیوان مرحوم سید حیدر حلی (۱۳۰۴هـ.ق)، چاپ سنگی_بمبئی، ۱۳۱۲ هـ.ق، ص ۲۱۶. پ.ن در مصرع دوم "قبله"، به صورت "قلبه" نوشته شده که اشتباه است. @mir_hamedhoseyn_110
ابن ابی الحدید در اواخر قصیده‌ی عینیه چنین می‌سراید: بأبـي أبـا الـعـبّـاسِ أحـمـدَ إنّـه خيرُ الورى من أن يطلّ ويُمنَع شکی نیست که منظور ابن ابی‌ الحدید در این بیت ابو العباس احمد بن الحسن المستضيء بأمر الله (٥٥٣ ق _ ٦٢٢ ق) است. با وجود اینکه خود شاعر به نام "احمد" در بیت مذکور اشاره کرده ولی امروز در کتابی که مفردات این قصیده را شرح فارسی کرده بود، دیدم نوشته: منظور شاعر از ابو العبّاس امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است !! @mir_hamedhoseyn_110
واحِد اَحد اَقدس _عَزّت اسماؤُه_ گواه است همیشه شکر نعمت وجود شریف را می‌کنم و به کتب و مصنّفات رشیقه جنابعالی مستأنسم و حق زحمات و خدمات آن وجود عزیز را در اسلام نیکو می‌شناسم. فرازی از تقریظ مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بر کتاب عبقات الأنوار 📜 سواطع الأنوار في تقريضات (تقريظات) عبقات الأنوار، ص ۲۶ @mir_hamedhoseyn_110
📜 "فوائد البزّاز" معروف به "الغَیلانیّات" کتابی حدیثی و مؤلّف آن "ابوبکر محمّد بن عبد الله البزّاز" متوفّای ۳۵۴ هجری قمری است. 💢 از این کتاب نسخه‌ای بسیار نفیس و قدیمی در "مکتبه حرم مکّی _ رقم عام: ١١٦٥ " وجود دارد. از ویژگی‌های این نسخه این است که منقول از خطّ خطیب بغدادی (۴۶۳ هـ) و حاوی سماعات و بلاغات متعددی از علمای قرن پنجم و ششم می‌باشد. تاریخ کتابت این نسخه مشخص نیست ولی تاریخ یکی از سماعات آن به ماه جمادی الأولی سال ۴۹۴ هجری برمی‌گردد.(در "فهرس مخطوطات مکتبة الحرم المکّی، ۲/۵۲۸" به اشتباه ماه رجب درج شده است). طبیعتا تاریخ کتابت این نسخه به قبل از این تاریخ برمی‌گردد. 🔷 مرحوم علامه میر حامد حسین رضوان الله علیه در سفر حجّ خود در سال ۱۲۸۲ هجری به مکتبه‌ی حرم مکّی رفته و این نسخه را دیده و از روی آن فیش برداری کردند. ایشان در مجلّد غدیر کتاب عبقات – قسمت دلالت به نسخه و اهمیت آن چنین اشاره می‌کنند: «ابوبکر محمد بن عبد الله البزار الشافعی در «فوائد» خود، که نسخۀ آن منقول از خط خطیب بغدادی در خزانۀ حرم مکۀ معظمه موجود است و بر اول آن اجازۀ یوسف بن محمد بن مقلد الشافعی برای أبی المظفر یحیی بن محمد بن هبیره ثبت است و از آن حقیر روایات عدیده نقل کردم، می‌فرماید:...» 📚 (عبقات الأنوار، حدیث غدیر، ج ۱۰، ص ۱۲۶) @mir_hamedhoseyn_110
تصویر صفحه‌ی اول نسخه
تصریح به اینکه نسخه، منقول از خط خطیب بغدادی است.
تاریخ یکی از سماعات نسخه: ...جمادي الأولى من سنة أربع وتسعين وأربع مائة
از شروط مهم تصحیح مخطوطات مخصوصاً مخطوطات ادبی این است که مصحّح باید به علم عروض مسلّط باشد؛ دانستن علم عروض هم به ضبط صحیح کلمات کمک می‌کند و هم این توانایی را به مصحّح می‌دهد تا شعر را از نثر تمییز دهد. "محمّد عبد الله عنان" (1896-1986م) در تصحیح کتاب "ريحانة الكتاب ونجعة المنتاب" اثر لسان الدين ابن الخطيب (713-776 هـ.ق) این ابیات را به جهت اینکه در نسخه در یک خط کتابت شده بود به اشتباه به صورت نثر نقل کرده است: جَـنى النَّـسيـمُ عَـلَينا وَممـّا تَبـيّنـتُ عُذرَه إذ صَيَّرَ الأرضَ غَوراً (نَجـداً) والأرضَ أبناءَ عُـذرِه 📜ريحانة الكتاب ونجعة المنتاب، 1/39 📗 تحقيق مخطوطات الشعر الأندلسي، صلاح محمد جرّار (ضمن: تحقيق المخطوطات الأبية واللغوية – مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي) ص 41 @mir_hamedhoseyn_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ الله نثار روح مرحوم آیت الله حاج سید جواد حیدری صلوات @mir_hamedhoseyn_110
🔆 مرحوم صاحب عبقات تحمل شنیدن مصائب جدّ غریبش را نداشت... 💢 می‌دانستم که نباید نزد علّامه میر حامد حسین روضه‌ بخوانم؛ چرا که او تحمّل شنیدن مصائب اندوه بارِ جدّش را ندارد؛ به همین جهت معمولا خطبا و روضه‌خوانان نزد او روضه نمی‌خواندند. روزی من متوجّه حضور ایشان نشدم و مشغول ذکر مصیبت خواندن بودم که ناگهان دیدم سر و صدا مجلس را فرا گرفت و جمعیت به من گفتند: دیگر نخوان ! علّامه میر حامد حسین از هوش رفته است ... 🔶 به نقل از خطیب حائری مرحوم سيد حسین یزدی ♦️ عن السيِّد حُسين اليزديّ الخطيبِ الحائريّ أنّه قال كنتُ مَسبوقاً بأنّ السيّد حامِد حُسَين لا يُطيقُ سماعَ المصائبِ المُشجِيَةِ الّتي جَرَت علی جَدّه الحُسينِ وأهلِ بيته عَلَيهِم السَّلامُ ولِذا لا تُقرَأ في مَحضَرِه، فاتَّفق يَوماً أنّه دَخَل الحُسَينِيّةَ في لَكَهنُو حين قِراءتي وَلَم أشعُر به وقَرأتُ بعضَ المَصائبِ وإذا بِالأصواتِ قَد ارتفَعَت والكُلُّ يَأمُرُني بِالتَّوقُّفِ عنِ القِراءَةِ وَبَعدَ حِينٍ ظَهَرَ لي أنَّ السَيِّد قَد غُشِيَ عَلَيه... 📜 طبقات أعلام الشيعة، الشيخ آغا بزرگ الطهراني، ج ١٣، ص ٣٤٩ _ ٣٥٠ @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
⚠️ هشدارهای امام خمینی رحمة الله عليه که فراموش شد... 🔆 (به مناسبت سالروز وفات علّامه میر حامد حسین رضوان الله علیه) 🔶 عالم و محدّث معاصرِ هندی‌تبار اهل‌سنّت "دکتر محمد اکرم الندوی" درباره‌ی کتاب "تحفه‌ی اثنا عشریه" نوشته‌ی "شاه عبد العزیز دهلوی" چنین می‌گوید: "شاه عبد العزیز دهلوی" طعن‌ها و اشکالات بسیاری بر شیعه وارد کرده است. او در ابطال عقاید شیعیان دارای حجّت قاطع و دلایل محکم است به طوری که شیعیان در پاسخ (تحفه‌ی اثنا عشریه) نمی‌توانند حتی کلمه‌ای بیان کنند! وقد أكثر الحطّ على الشيعة في المسائل الكلامية وله حجة قاطعة عليهم لا يستطيعون أن ينطقوا في جواب "تحفته" ببنت شفة. (مقدمه‌ی تحقیق کتاب بستان المحدّثین، ص ۱۳) 🤔 شاید یکی از دلایلی که این فرد جرأت کرده و چنین کلماتی را درباره‌ی کتاب سراسر تزویر "تحفه‌ی اثنا عشریه" بر زبان آورده است کم‌کاری جامعه‌ی شیعی در انتشار ردّیه‌های علمای شیعه بر این کتاب بوده است. متأسفانه زحماتی که علمای شیعه‌ به خصوص علمای شبه قارّه در دفع شبهات این کتاب کشیده‌اند، آنچنان که شایسته بود از طرف شیعیان قدردانی نشد و این کم کاری هنوز هم ادامه دارد. شاید اگر حدود ۸۰ سال پیش هشدارهای امام خمینی رضوان الله علیه در خصوص انتشار این کتاب جدّی گرفته می‌شد امروزه کسانی چون "ندوی" و هم‌مسلکانش با چنین گستاخی نمی‌گفتند: "تاکنون کسی از شیعه یک کلمه هم جواب تحفه را نداده است" ! 📜 حضرت امام خمینی رحمة الله عليه در کتاب "کشف اسرار" صفحه ۱۴۱ در بیان عظمت کتاب عبقات و مؤلف بزرگوار آن چنین می‌فرمایند: "هر كس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا كند، باید رجوع كند به كتاب عبقات الأنوار سید بزرگوار میر حامد حسین هندی، كه چهار جلد بزرگ (چاپ سنگی) در حدیث غدیر تصنیف كرده و چنین كتابی تا‌كنون نوشته نشده .... و اهلِ سنّت درصدد جمع این كتاب و تضییعِ آن هستند و ما ملّت شیعه در خواب هستیم تا آن وقت كه یک چنین گنج پرقیمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اكنون قریب دو سال است (حدود سال ۱۳۲۰ شمسی) كه به ملّت شیعه به تجدید طبع این كتاب پیشنهاد شده و به خونسردی تلقّی شده است. با این وصف با خواست خدا جلد غدیر در تحت طبع است. لكن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است كه این كتاب بزرگ را كه بزرگترین حجّت مذهب است نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام كنند." 🔷 پ.ن: ناگفته نماند برخی مراکز علمی خصوصا در قم، مشهد و تهران مشغول احیای این آثار هستند ولی هنوز اقدامی که شایسته‌ جایگاه مرحوم میر حامد حسین باشد صورت نگرفته است. @kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
#ویژه_محققان ⚠️ هشدارهای امام خمینی رحمة الله عليه که فراموش شد... 🔆 (به مناسبت سالروز وفات علّامه میر حامد حسین رضوان الله علیه) @kashani1395
🔶 سید حیدر حلی خطاب به حضرت بقیة الله الأعظم: إن كانَ زانَ الشِّعرُ غَيرَكَ في مَدحٍ فَـمَدحُـكَ زِيـنةُ الشِّعـرِ شعر در مدح افراد سبب فزونی و زینت آنها می‌شود، اما مدح تو برای شعر زینت است... 📜 دیوان سید حیدر حلی (ط الأعلمي)، ص ۵۴ @mir_hamedhoseyn_110
🔶 شاعر شهیر مرحوم سید حیدر حلّی رضوان الله علیه (۱۲۴۶ _ ۱۳۰۴ هـ.ق) در ذمّ بنی‌امیه چنین می‌سراید: ويُسقـى بِمـاءٍ حَـرثُكم غَيـرِ واحِدٍ فَكَيـفَ لَكُم تُـرجَى طَـهـارَةُ مَولِـدٍ 📜 ديوان السيد حيدر الحلي، (ط الأعلمي)، ص ۸۰ @mir_hamedhoseyn_110