نسخة من كتاب "الروض الباسم في الذب عن سنة أبي القاسم" للعلامة المتفنن أبي عبدالله محمد بن إبراهيم بن علي بن المرتضى الوزير اليماني (ت 840 هـ)، كتبت قريبا من زمن المصنف سنة 856 هـ، وهي محفوظة بالمكتبة الناصرية بلكنهو في الهند.
https://t.me/Almuntakhab
🔆این نسخه همانی است که در صفحه ۳۰۰ مجلد حدیث تشبیه از کتاب عبقات به آن اشاره کرده است:
...اما نقل محمد بن ابراهیم بن علی الیمانی الصنعانی از اخطب خوارزم؛ پس در کتاب خود مسمی بالروض الباسم في الذب عن سنة أبي القاسم که نسخهی عتیقهی آن وقت رجوع از حج در حدیده خرید کردم گفته: .....
همچنین رک: عبقات، حدیث غدیر، ج ۵، ص ۸۵
@mir_hamedhoseyn_110
🔶 دست خط شریف علامه میر حامد حسین در رنجهای تحقیق علمای شیعه و پرکاری مخالفان:
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه ما را به مشقتهای فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نبذی از مشقتهای ما را در تحصیل یک یک کتب جزئی دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید.
دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود میرسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. اهل خلاف جا به جا مجمعها ساختهاند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسی به نظر نمیآید.
و أنا الذلیل حامد حسین عفا الله عنه
شایان ذکر است یافتن دست خط، خواندن، تصحیح و تولید پوستر زیر نظر محقق و استاد ارجمند جناب آقای سیری نژاد بوده است.
@mir_hamedhoseyn_110
علمای عامه و بحث بر سرِ ناصبیگری بخاری؛ حفظ یک سندِ کهن توسط مرحوم صاحب عبقات.
"بدر بن ناصر بن محمّد العوّاد" در کتاب "النصب والنواصب – دراسة تاريخية عقدية" در فصل مستقلّی از کتاب به رفع اتهام نصب از برخی بزرگان عامه میپردازد. او حتّی نصبِ ناصبیان مشهوری همچون "متوکّل عبّاسی" و "علیّ بن جهم" را هم با ادلّهای بسیار سست منکر میشود که نقد و بررسی استدلالات او فرصت دیگری میطلبد.(رک: ٤٠٧ و ٤٢٣)
او در این لیست نام "محمّد بن اسماعیل بخاری" صاحب صحیح را نیز آورده است و از «احمد بن الصدیق الغُماری» محدّث برجسته معاصر عامه چنین نقل میکند:
"نوعی از ناصبیگری و انحراف از اهل بیت و میل به دشمنانشان در بخاری وجود دارد و یکی از علمای بزرگ در قاهره به من گفت: بخاری نویصبی است." (نویصبی: مصغّر ناصبی) ¹
سپس برای دفاع از بخاری و ردّ کلام غُماری دو ادعا مطرح میکند:
۱.غماری هیچ دلیلی برای ادعای خود نیاورده است.
۲.از میان اهل سنّت فقط «احمد بن الصدیق الغُماری»، بخاری را به ناصبیگری متّهم نموده است. (النصب والنواصب، ص ٤٣١)
در ردّ ادعای اول مؤلف باید گفت غُماری در کتاب دیگرش "المُداوي" یکی از ادلّهی ناصبیگری بخاری را چنین ذکر میکند:
"گویا بخاری دلش از دشمنی و عداوت با اهلبیت مکرّم پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلم خالی نبوده است؛ شاهد این مطلب اجتناب از روایت کردن از امامان اهلبیت علیهم السلام در کتاب خود و بالعکس روایت کردن از دشمنان آنها در این کتاب است."¹ (المداوی،۱/۳۴۳)
و نیز در پاسخ به ادعای دوم او که گفته بود "هیچ کس جز شیعه، بخاری را به نصب متهم ننموده است و از میان اهل سنّت تنها غُماری است که نصب بخاری را مطرح کرده است" باید گفت که حدود ۸۰۰ سال پیش یکی از بزرگان و محدثان مهم عامه یعنی أبو الخطاب عمر بن الحسن بن علي معروف به ابن دحیه کلبی(۶۳۳ هـ .ق)، بخاری را به انحراف از امیر المؤمنین علیه السلام موصوف ساخته است.
ابن دحیه در کتاب «المستوفی في شرح أسماء المصطفی» پس از یادآوری نقل ناقص بخاری از یکی از فضایل امیر المؤمنین علیه السلام تصریح میکند:
«بخاری حدیث را ناقص و دم بریده نقل کرده است و این کار عادت او در روایات این چنینی (فضائل امیرالمومنین علیه السلام) است و دلیلش هم چیزی جز انحراف او از این راه نیست.»²
و در چند صفحه بعد نیز میگوید: « «بخاری عادت داشت از روایات، نام علی علیه السلام را بیندازد و با تقطیع، روایات را ناقص کند»³
این سند بسیار ارزشمند یعنی نسخه منحصر به فرد ⁴ کتاب « المستوفی في شرح أسماء المصطفی » در کتابخانه مرحوم علامه میر حامد حسین رضوان الله علیه بوده و علامه برای اولین بار این مطلب مهم را در دو کتاب "استقصاء الإفحام (چاپ سنگی) ج ١ ، ص ٨٩٧ _ ٨٩٩ " و "عبقات الأنوار (چاپ سنگی)، حدیث ولایت ص ٤٦٥" در نقد بخاری استفاده نموده است.
_
۱. والواقع أنّ البخاري كان فيه نوع انحراف عن أهل البيت وميل لأعدائهم وقد كان بعض الأشراف العلويين الحضرميين من أصحابنا بالقاهرة وهو من العلماء الأجلاء يقول لي: إنّ البخاري نويصبيّ بالتصغير!
۲. أورده البخارىّ ناقصا مبتّرا كما ترى و هى عادته فى إيراد الأحاديث التى من هذا القبيل و ما ذاك إلّا لسوء رأيه فى التنكّب عن هذا السبيل.
۳. بدأنا بما أورده مسلم لأنّه أورده بكماله و قطّعه البخارى و أسقط منه على عادته كما ترى و هو ممّا عيب عليه فى تصنيفه على ما جرى و لا سيّما إسقاطه لذكر علىّ رضى الله عنه.
۴. تاکنون نسخهی دیگری از این کتاب شناسایی نشده است.
@mir_hamedhoseyn_110
فرازی بسیار مهم از وصیتنامه امام خمینی رضوان الله علیه به خط ایشان
🔷...و این حدیث شریف [حدیث ثقلین] حجت قاطع است بر جمیع بشر بویژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و باید همه مسلمانان که حجت بر آنان تمام است جوابگوی آن باشند؛ و اگر عذری برای جاهلان بیخبر باشد برای علمای مذاهب نیست.
🌺نثار روح مطهر امام خمینی صلواتی هدیه کنیم
@mir_hamedhoseyn_110
✔️انتشار کتاب عبقات در بلاد مختلف و استبصار برخی علمای عامه در بغداد و مکه به واسطهی مطالعهی مجلد حدیث غدیر
🔸در صفحه پایانی مجلد حدیث تشبیه از کتاب عبقات چنین آمده است:
🖋 قَد تَمَّ بِحَمدِ اللهِ طَبعُ المُجَلَّدِ السادِسِ مِن المَنهَجِ الثاني مِن كِتابِ عَبَقاتِ الأنوارِ في إمامَة الأئمَّةِ الأطهارِ وَنَرجو مِنَ اللهِ أن يَمُنَّ عَلَينا بِطَبعِ سائِرِ مُجَلَّداتِه بِلُطفِه وَكَرَمِه.
وَقَد طُبِعَ مِنهُ قَبلَ ذلكَ مُجَلَّدُ حَديثِ الغَديرِ في جُزئَينِ وَمُجَلَّدُ حَديثِ المَنزِلَةِ وَقَد شاعَ بِحَمدِ اللهِ هذانِ المُجلَّدانِ في الأطرافِ وَالأقطارِ وَوصَلا إلى شاسِعة البِلادِ والأمصارِ وَمِن بَرَكاتِ هذا الكِتابِ المُستَطابِ أنَّه قَد اختارَ مَذهبَ الحَقِّ بِسَبَبِ مُطالَعَةِ مُجَلَّدِ الغَديرِ بَعضُ كُبَراءِ السُنِّيّة في بَغداد هَدى الله تعالى سائِرَهُم إلى طَريقِ الصَّوابِ والرَّشادِ وَأيضا لمّا وَصَلَ هذا المُجَلَّدُ الشَّريفُ إلى مَكَّةَ المُعَظَّمَةِ وَطالَعَه بَعضُ أجِلَّةِ عُلَماءِ السُّنِّيّةِ الَّذي يَجلِسُ في حَلقَةِ دَرسِه قَريبٌ مِن مِائةِ رَجُلٍ، أنصَفَ وَرَجَعَ إلى الحَقِّ وَالإيقانِ؟ وَآثَرَ الوِلاءَ والإيمانِ.
وَالحَمدُ للهِ المَنّانِ وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلى رَسولِه وَآلِه مَا اختَلَفَ المَلَوانُ.
📜 گویا متن بالا برای صاحب مطبعه (مطبع مطلع نور در لکنو_ سال ۱۳۰۱ هجری قمری) است.
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
💌مرحوم سید علی بن طاووس حلّی (۵۸۹_۶۶۴ ق) پس از ۷۰ سالگی و در سالهای پایانی عمر شریفش کتاب گرانسنگِ "الیقین باختصاص مولانا علي بإمرة المؤمنين" را در پاسخ به کسی از مخالفان که ادعا کرده بود "رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم در زمان حیاتشان علی بن ابی طالب علیهالسلام را امیر المؤمنین ننامید" نگاشت.
❤️🔥این چه آتشِ غیرتی است که برای دفاع از امیر المؤمنین صلوات الله علیه همواره شعلهور است و پیری و جوانی نمیشناسد؟
🖋وَبَعدُ، فَإنَّني كُنتُ قَد سَمِعتُ 👈_وَقَد تَجاوَزَ عُمري عَنِ السَّبعينَ _👉 أنَّ بَعضَ المُخالِفينَ قد ذَكرَ في شَيءٍ مِن مُصَنَّفاتِه: "أنّ سَيِّدَنا رَسولَ الله صَلّى اللهُ عَلَيه وَآلِه ما سَمّى مَولانا عَليّاً عَلَيه السَّلامُ بِأميرِ المؤمِنينَ في حَياتِه".
وَلا أعلَمُ هَل قالَ ذلكَ عَن عِنادٍ أو عَن قُصورٍ في المَعرِفَةِ وَالاجتِهادِ. فَاستَخَرتُ اللهَ تَعالى في كَشفِ بُطلانِ هذه الدَّعوی وَإيضاحِ الغَلَطِ فيها لِأهلِ التَّقوى، فَأذِنَ اللهُ جَلَّ جَلالُه في كَشفِ مُرادِه...
📜اليقين،(ط دار العلوم)ص ١٢٥
(جهت اطلاع از تعداد مصنفات سید در این موضوع رک: مقدمه تحقیق،ص ۳۸_۶۵)
@kashani1395
ورودی حرم مطهر امیر المؤمنین علیهالسلام عباراتی حاوی سلام به رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم حک شده است تا به زائران یادآور شود اینجا حرم نفس الرسول است. اینجا حرم خودِ پیغمبر است!
امام صادق علیهالسلام در زیارتِ ششم مفاتیح و در زیارت روز مولود و امام هادی علیهالسلام در زیارت غدیریه ابتدا به رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم سلام میدهند.
@mir_hamedhoseyn_110
✔️ کتاب در موضوع تاریخ مدینه مینویسد، از اُحُد و خندق سخن میگوید، جزئیترین مسائل مربوط به این دو جنگ را مطرح میکند ولی هیچ اشارهای به رشادتهای امیر المؤمنین در این مواطن نمیکند ! (از صفحه ۱۸۱ تا ۲۱۹)
الإمام الحافظ الكبير أبي عبد الله محمد بن محمود بن النجّار (۶۴۳ ق) را میگویم !
🔆 البته این شیوهی کتمان حقائق منحصر در او نیست. او و دیگرانی خوب میدانند که اگر دلاوریهای امیر المؤمنین صلوات الله علیه مطرح شود، این سؤال در اذهان پیش میآید که در این صحنههای سهمگینِ جهاد دیگران کجا بودند؟!
در خانه؟
ته لشکر؟
بالای کوه؟!
🖋به قول ديك الجن الحمصي(٢٣٥ ق) خطاب به امیر المؤمنين صلوات الله علیه:
وَعَلَى الخِلافَةِ سابَقوكَ وَما
سَـبَقـوكَ فـي أحُـد وَلا بَـدرِ
📜 دیوان ديك الجن الحمصي، ص ١٣٤
@mir_hamedhoseyn_110
مورخ برجستهی مصری تقي الدين المَقریزي (۷۶۶_۸۴۵ ق) در رسالهی بسیار مهم " النزاع والتخاصم في ما بين بني أمية وبني هاشم "
پس از بیان کینههای امویان نسبت به رسول خدا و اهل بیت ایشان صلوات الله علیهم به دو بیت مهم اشاره میکند که متأسفانه شاعر آن معلوم نیست چه کسی است:
ولله درّ القائل :
عَبدُ شَمس قَد أضرَمَت لِبنى ها
شِـم حَـربا يَـشـيبُ مِـنـهُ الـوَلـيـدُ
فَابنُ حَرب لِلمُصطَفى وَابنُ هِند
لِـعَــلِّـي وَلِــلـــحُـــسَــيــنِ يَــزيـــدُ
تصویر فوق نسخهی خطی کتاب مذکور است که به حاشیه و تصحیح و اضافاتِ شخص مقریزی مزیّن است. (نسخهی شمارهی or.560 مکتبهی لیدن هلند.)
کتابت ابیات مذکور به خط مقریزی در تصویر مشخص شده است.
پ.ن: علی رغم اینکه محقق خبیر جناب استاد دکتر أيمن فؤاد سيّد از همین نسخه برای تصحیح استفاده نموده ولی به اشتباه کلمهی "أضرمت" را "أضمَرت" و "لبني هاشم" را "كبني هاشم" ثبت نموده است. (النزاع والتخاصم، ط معهد المخطوطات العربية، ص ۲۸)
عینا همین اشتباه در چاپ این کتاب، ص ۳۷ ضمن رسائل المقريزي (ط دار الحدیث قاهره) نیز رخ داده است.
@mir_hamedhoseyn_110
الموضوعات من الأحاديث المرفوعات، للإمام جمال الدين عبد الرحمن بن علي بن محمد ابن الجوزي (ت597هـ).
نسخة نفيسة بخط ولده الإمام المسند علي بن عبد الرحمن بن علي ابن الجوزي (ت630هـ) نقلها من خط أبيه رضي الله عنهما، وفرغ منها سنة (611هـ).
وهذه النسخة محفوظة في مكتبة السليمية في أدرنة.
نفائس الخزائن
https://t.me/hazinelerdolaplar
در چاپ اخیر کتاب الموضوعات (مكتبة أضواء السلف، الرياض، ١٤١٨ ق) از این نسخه استفاده نشده است.☝️☝️
البته نسخهی دیگری به خطّ فرزند ابن جوزی که در سال ۶۰۴_۶۰۵ ق کتابت شده در مکتبه یوسف أغا به شماره ۴۶۸۰_۴۶۸۳ وجود دارد که محقق از آن بهره برده است.
@mir_hamedhoseyn_110
⁉️ پرسشی تأمّل برانگیز از «شمس الدین ذهبی»
🔆 فاضل اندیشمند و گرانمایه جناب «باسم الحلّی» در کتاب «الرسول المصطفی وَ الشعائر الحسينية» در بیان اهمیت "شعائر دینی" و اینکه برخی اعمال به ظاهر ساده هستند که شارع مقدّس بر انجام آنها بسیار تأکید کرده و ثواب بزرگی نیز بر آنها مترتّب ساخته است، تصریح میکند علّت این همه تأکید بدین جهت است که "حفظ و بقای دین وابسته به آن اعمال" است و در حقیقت "میزان پاداش برای عمل" به "میزان تحقّق غرض مولی از آن عمل" بستگی دارد، نه صرفا کثرت نماز و روزه و حج و...
💢 سپس چنین میگوید:
...از نمونههای واضح این موضوع روایتی است که حاکم نیشابوری از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل میکند که فرمود: «مبارزهی علی علیه السلام با عمرو بن عبدودّ در جنگ خندق از همهی اعمال امّت من تا روز قیامت برتر است.» (المستدرک، 3/34 ط العلمية)
فارغ از بحث سندی این روایت که "شمس الدین ذهبی" بیدرنگ آن را از جعلیات یک رافضی دانسته ! _و البته تاریخ از ذهبی این پرسش را میکند که اگر معادلهی جنگ برعکس میشد و علی علیه السلام بر عمرو بن عبدودّ غالب نمیشد، چگونه اسلام باقی میماند؟_شرق عالم برویم یا غرب آن باید بپذیریم که ضربهی علی علیه السلام در آن روز بر همهی خداپرستان، مسلمانان، تالیان قرآن، حجّاج بیت الله، روزه داران ماه رمضان تا روز قیامت برتری دارد.
چرا که اگر ضربهی او در خندق نبود، از اسلام جز در خاطرات تاریخ، اثری باقی نمیماند و اگر آن ضربه نبود، دیگر معاویه مسلمان نمیشد تا ذهبی و دیگران برای او با تمام وجود "رضی الله عنه" بگویند!
و ما چه میدانیم! شاید اگر آن ضربه نبود خود ذهبی به همراه بسیاری دیگر اصلاً کافر به دنیا میآمدند {و به همان حالت از دنیا میرفتند}؛ چرا که گذشتگانِ ذهبی نیز در فتح مکّه به وسیلهی همین رشادتهای علی علیه السلام بود که داخل در اسلام شدند...
🔷 ...وَمِنَ الأمْثِلَةِ النّاصِعَةِ فيما نَحْنُ فيه ما أخْرَجَهُ الحاكِمُ بِسَنَدِه عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكيمٍ، عَنْ أبيه عَنْ جَدِّه عَنِ النَّبيّ صَلّى اللهُ عَلَيه وَ آلِه وَسَلَّمَ أنّه قالَ: "لَمُبارَزَةُ عَلِيِ بنِ أبي طالِبٍ لِعَمْرِو بْنِ عَبْدِودٍّ يَوْمَ الخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أمّتي إلى يَوْمِ القِيامَةِ". وَ بِغَضِّ النَّظَرِ عَنْ سَنَدِه الّذي جَزَمَ الإمامُ الذَّهَبيُّ مِنْ دونِ أدْنى نَظَرٍ أنَّ رافِضِيّاً افْتَراهُ...
فَالتّاريخُ يَسْأَلُ الذَّهَبِيُّ عَن مِصْداقِيَّةِ بَقاءِ الإسلامِ لَو افْتَرَضْنا انْقِلابَ المُعادَلَةِ وَ أنَّ عَلِيّاً لَم يَقتُل عَمراً ؟!
شَرَّقْنا أمْ غَرَّبْنا لابُدَّ أن نَفْتَرضَ مَنْطِقِيّاً أنَّ ضَرْبَةَ عَلِيٍّ لَها فَضْلٌ عَلى كُلِّ مَنْ عَبَدَ اللهَ وَاعْتَنَقَ هذا الدّينَ وَتَلى القُرْآنَ وَحَجَّ البَيْتَ وَصامَ شَهْرَ رَمَضانَ إلى يَوْمِ القِيامَةِ.
فَلا إسْلامَ يَبْقى لَوْلاها إلّا في ذِكْرى التّاريخِ، بَلْ لَوْلاها لَما أصْبَحَ مُعاوِيَةَ مُسْلِماً مِن صَحابَة رَسولِ اللهِ يَتَرَضّى عَنْهُ الذّهَبِيُّ وَغَيْـرُ الذَّهبِيُّ بِأحْسَنِ التَّرَضّي !
وَما يُدْرينا فَلَوْلاها لَما وَلَدَ الذَّهَبيُّ أو غَيْـرُه إلّا عَلَى الكُفْرِ ؛ إذ أنَّ أسْلافَه مِنْ بَعْدِ الأحْزابِ قَد دَخَلوا الإسْلامَ بِمِثْلِ هذه الضَّرْبَةِ يَوْمَ الفَتْحِ المُبينِ، فَتْحِ مَكَّةَ...
📜 الرسول المصطفی وَ الشّعائر الحسينية، باسم الحلّی، ص ۱۱۲
@mir_hamedhoseyn_110
قَسامی مداح جناب ولایت مآب بود. منه:
آسمان بشنُود نام بوتراب و برگشاد
گفت با کرّوبیان یا لَیتَني کُنتُ تراب
📗تذکره منتخب اللطایف، رحم علیخان ایمان، ص ۳۳۰
@mir_hamedhoseyn_110
دانشمند و گیتاشناس شهیرِ اهل اصفهان أحمد بن عمر، أبو علي ابن رُسْتَه (درگذشته حدود سال 300 هـ) در کتاب مهم الأعلاق النفيسة در بیان احوالات مردم صنعاء میگوید:
غالب مردم صنعا و یمن شیعه هستند و وقتی میخواهند قسم بخورند غالبا چنین میگویند:
به حق امیر المؤمنین علی قسم...
"وَالغالبُ عَلى عامَّةِ أهلِها وَعَلى سائِرِ اليَمَنِ التَشيُّعُ. وَأكثرُ أَيمانِهم أن يَقولوا: وَحَقِّ أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيّ."
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️یزید اصلِ انحراف نیست، پیامدِ انحرافات است.
#استوری