ورودی حرم مطهر امیر المؤمنین علیهالسلام عباراتی حاوی سلام به رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم حک شده است تا به زائران یادآور شود اینجا حرم نفس الرسول است. اینجا حرم خودِ پیغمبر است!
امام صادق علیهالسلام در زیارتِ ششم مفاتیح و در زیارت روز مولود و امام هادی علیهالسلام در زیارت غدیریه ابتدا به رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم سلام میدهند.
@mir_hamedhoseyn_110
✔️ کتاب در موضوع تاریخ مدینه مینویسد، از اُحُد و خندق سخن میگوید، جزئیترین مسائل مربوط به این دو جنگ را مطرح میکند ولی هیچ اشارهای به رشادتهای امیر المؤمنین در این مواطن نمیکند ! (از صفحه ۱۸۱ تا ۲۱۹)
الإمام الحافظ الكبير أبي عبد الله محمد بن محمود بن النجّار (۶۴۳ ق) را میگویم !
🔆 البته این شیوهی کتمان حقائق منحصر در او نیست. او و دیگرانی خوب میدانند که اگر دلاوریهای امیر المؤمنین صلوات الله علیه مطرح شود، این سؤال در اذهان پیش میآید که در این صحنههای سهمگینِ جهاد دیگران کجا بودند؟!
در خانه؟
ته لشکر؟
بالای کوه؟!
🖋به قول ديك الجن الحمصي(٢٣٥ ق) خطاب به امیر المؤمنين صلوات الله علیه:
وَعَلَى الخِلافَةِ سابَقوكَ وَما
سَـبَقـوكَ فـي أحُـد وَلا بَـدرِ
📜 دیوان ديك الجن الحمصي، ص ١٣٤
@mir_hamedhoseyn_110
مورخ برجستهی مصری تقي الدين المَقریزي (۷۶۶_۸۴۵ ق) در رسالهی بسیار مهم " النزاع والتخاصم في ما بين بني أمية وبني هاشم "
پس از بیان کینههای امویان نسبت به رسول خدا و اهل بیت ایشان صلوات الله علیهم به دو بیت مهم اشاره میکند که متأسفانه شاعر آن معلوم نیست چه کسی است:
ولله درّ القائل :
عَبدُ شَمس قَد أضرَمَت لِبنى ها
شِـم حَـربا يَـشـيبُ مِـنـهُ الـوَلـيـدُ
فَابنُ حَرب لِلمُصطَفى وَابنُ هِند
لِـعَــلِّـي وَلِــلـــحُـــسَــيــنِ يَــزيـــدُ
تصویر فوق نسخهی خطی کتاب مذکور است که به حاشیه و تصحیح و اضافاتِ شخص مقریزی مزیّن است. (نسخهی شمارهی or.560 مکتبهی لیدن هلند.)
کتابت ابیات مذکور به خط مقریزی در تصویر مشخص شده است.
پ.ن: علی رغم اینکه محقق خبیر جناب استاد دکتر أيمن فؤاد سيّد از همین نسخه برای تصحیح استفاده نموده ولی به اشتباه کلمهی "أضرمت" را "أضمَرت" و "لبني هاشم" را "كبني هاشم" ثبت نموده است. (النزاع والتخاصم، ط معهد المخطوطات العربية، ص ۲۸)
عینا همین اشتباه در چاپ این کتاب، ص ۳۷ ضمن رسائل المقريزي (ط دار الحدیث قاهره) نیز رخ داده است.
@mir_hamedhoseyn_110
الموضوعات من الأحاديث المرفوعات، للإمام جمال الدين عبد الرحمن بن علي بن محمد ابن الجوزي (ت597هـ).
نسخة نفيسة بخط ولده الإمام المسند علي بن عبد الرحمن بن علي ابن الجوزي (ت630هـ) نقلها من خط أبيه رضي الله عنهما، وفرغ منها سنة (611هـ).
وهذه النسخة محفوظة في مكتبة السليمية في أدرنة.
نفائس الخزائن
https://t.me/hazinelerdolaplar
در چاپ اخیر کتاب الموضوعات (مكتبة أضواء السلف، الرياض، ١٤١٨ ق) از این نسخه استفاده نشده است.☝️☝️
البته نسخهی دیگری به خطّ فرزند ابن جوزی که در سال ۶۰۴_۶۰۵ ق کتابت شده در مکتبه یوسف أغا به شماره ۴۶۸۰_۴۶۸۳ وجود دارد که محقق از آن بهره برده است.
@mir_hamedhoseyn_110
⁉️ پرسشی تأمّل برانگیز از «شمس الدین ذهبی»
🔆 فاضل اندیشمند و گرانمایه جناب «باسم الحلّی» در کتاب «الرسول المصطفی وَ الشعائر الحسينية» در بیان اهمیت "شعائر دینی" و اینکه برخی اعمال به ظاهر ساده هستند که شارع مقدّس بر انجام آنها بسیار تأکید کرده و ثواب بزرگی نیز بر آنها مترتّب ساخته است، تصریح میکند علّت این همه تأکید بدین جهت است که "حفظ و بقای دین وابسته به آن اعمال" است و در حقیقت "میزان پاداش برای عمل" به "میزان تحقّق غرض مولی از آن عمل" بستگی دارد، نه صرفا کثرت نماز و روزه و حج و...
💢 سپس چنین میگوید:
...از نمونههای واضح این موضوع روایتی است که حاکم نیشابوری از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل میکند که فرمود: «مبارزهی علی علیه السلام با عمرو بن عبدودّ در جنگ خندق از همهی اعمال امّت من تا روز قیامت برتر است.» (المستدرک، 3/34 ط العلمية)
فارغ از بحث سندی این روایت که "شمس الدین ذهبی" بیدرنگ آن را از جعلیات یک رافضی دانسته ! _و البته تاریخ از ذهبی این پرسش را میکند که اگر معادلهی جنگ برعکس میشد و علی علیه السلام بر عمرو بن عبدودّ غالب نمیشد، چگونه اسلام باقی میماند؟_شرق عالم برویم یا غرب آن باید بپذیریم که ضربهی علی علیه السلام در آن روز بر همهی خداپرستان، مسلمانان، تالیان قرآن، حجّاج بیت الله، روزه داران ماه رمضان تا روز قیامت برتری دارد.
چرا که اگر ضربهی او در خندق نبود، از اسلام جز در خاطرات تاریخ، اثری باقی نمیماند و اگر آن ضربه نبود، دیگر معاویه مسلمان نمیشد تا ذهبی و دیگران برای او با تمام وجود "رضی الله عنه" بگویند!
و ما چه میدانیم! شاید اگر آن ضربه نبود خود ذهبی به همراه بسیاری دیگر اصلاً کافر به دنیا میآمدند {و به همان حالت از دنیا میرفتند}؛ چرا که گذشتگانِ ذهبی نیز در فتح مکّه به وسیلهی همین رشادتهای علی علیه السلام بود که داخل در اسلام شدند...
🔷 ...وَمِنَ الأمْثِلَةِ النّاصِعَةِ فيما نَحْنُ فيه ما أخْرَجَهُ الحاكِمُ بِسَنَدِه عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكيمٍ، عَنْ أبيه عَنْ جَدِّه عَنِ النَّبيّ صَلّى اللهُ عَلَيه وَ آلِه وَسَلَّمَ أنّه قالَ: "لَمُبارَزَةُ عَلِيِ بنِ أبي طالِبٍ لِعَمْرِو بْنِ عَبْدِودٍّ يَوْمَ الخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أمّتي إلى يَوْمِ القِيامَةِ". وَ بِغَضِّ النَّظَرِ عَنْ سَنَدِه الّذي جَزَمَ الإمامُ الذَّهَبيُّ مِنْ دونِ أدْنى نَظَرٍ أنَّ رافِضِيّاً افْتَراهُ...
فَالتّاريخُ يَسْأَلُ الذَّهَبِيُّ عَن مِصْداقِيَّةِ بَقاءِ الإسلامِ لَو افْتَرَضْنا انْقِلابَ المُعادَلَةِ وَ أنَّ عَلِيّاً لَم يَقتُل عَمراً ؟!
شَرَّقْنا أمْ غَرَّبْنا لابُدَّ أن نَفْتَرضَ مَنْطِقِيّاً أنَّ ضَرْبَةَ عَلِيٍّ لَها فَضْلٌ عَلى كُلِّ مَنْ عَبَدَ اللهَ وَاعْتَنَقَ هذا الدّينَ وَتَلى القُرْآنَ وَحَجَّ البَيْتَ وَصامَ شَهْرَ رَمَضانَ إلى يَوْمِ القِيامَةِ.
فَلا إسْلامَ يَبْقى لَوْلاها إلّا في ذِكْرى التّاريخِ، بَلْ لَوْلاها لَما أصْبَحَ مُعاوِيَةَ مُسْلِماً مِن صَحابَة رَسولِ اللهِ يَتَرَضّى عَنْهُ الذّهَبِيُّ وَغَيْـرُ الذَّهبِيُّ بِأحْسَنِ التَّرَضّي !
وَما يُدْرينا فَلَوْلاها لَما وَلَدَ الذَّهَبيُّ أو غَيْـرُه إلّا عَلَى الكُفْرِ ؛ إذ أنَّ أسْلافَه مِنْ بَعْدِ الأحْزابِ قَد دَخَلوا الإسْلامَ بِمِثْلِ هذه الضَّرْبَةِ يَوْمَ الفَتْحِ المُبينِ، فَتْحِ مَكَّةَ...
📜 الرسول المصطفی وَ الشّعائر الحسينية، باسم الحلّی، ص ۱۱۲
@mir_hamedhoseyn_110
قَسامی مداح جناب ولایت مآب بود. منه:
آسمان بشنُود نام بوتراب و برگشاد
گفت با کرّوبیان یا لَیتَني کُنتُ تراب
📗تذکره منتخب اللطایف، رحم علیخان ایمان، ص ۳۳۰
@mir_hamedhoseyn_110
دانشمند و گیتاشناس شهیرِ اهل اصفهان أحمد بن عمر، أبو علي ابن رُسْتَه (درگذشته حدود سال 300 هـ) در کتاب مهم الأعلاق النفيسة در بیان احوالات مردم صنعاء میگوید:
غالب مردم صنعا و یمن شیعه هستند و وقتی میخواهند قسم بخورند غالبا چنین میگویند:
به حق امیر المؤمنین علی قسم...
"وَالغالبُ عَلى عامَّةِ أهلِها وَعَلى سائِرِ اليَمَنِ التَشيُّعُ. وَأكثرُ أَيمانِهم أن يَقولوا: وَحَقِّ أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيّ."
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️یزید اصلِ انحراف نیست، پیامدِ انحرافات است.
#استوری
هدایت شده از بر ساحل عبقات
🔆 مرحوم صاحب عبقات تحمل شنیدن مصائب جدّ غریبش را نداشت...
💢 میدانستم که نباید نزد علّامه میر حامد حسین روضه بخوانم؛ چرا که او تحمّل شنیدن مصائب اندوه بارِ جدّش را ندارد؛ به همین جهت معمولا خطبا و روضهخوانان نزد او روضه نمیخواندند.
روزی من متوجّه حضور ایشان نشدم و مشغول ذکر مصیبت خواندن بودم که ناگهان دیدم سر و صدا مجلس را فرا گرفت و جمعیت به من گفتند: دیگر نخوان !
علّامه میر حامد حسین از هوش رفته است ...
🔶 به نقل از خطیب حائری مرحوم سيد حسین یزدی
♦️ عن السيِّد حُسين اليزديّ الخطيبِ الحائريّ أنّه قال كنتُ مَسبوقاً بأنّ السيّد حامِد حُسَين لا يُطيقُ سماعَ المصائبِ المُشجِيَةِ الّتي جَرَت علی جَدّه الحُسينِ وأهلِ بيته عَلَيهِم السَّلامُ ولِذا لا تُقرَأ في مَحضَرِه، فاتَّفق يَوماً أنّه دَخَل الحُسَينِيّةَ في لَكَهنُو حين قِراءتي وَلَم أشعُر به وقَرأتُ بعضَ المَصائبِ وإذا بِالأصواتِ قَد ارتفَعَت والكُلُّ يَأمُرُني بِالتَّوقُّفِ عنِ القِراءَةِ وَبَعدَ حِينٍ ظَهَرَ لي أنَّ السَيِّد قَد غُشِيَ عَلَيه...
📜 طبقات أعلام الشيعة، الشيخ آغا بزرگ الطهراني، ج ١٣، ص ٣٤٩ _ ٣٥٠
@mir_hamedhoseyn_110
در چنین روزی (٥ محرم الحرام سال ۱۲۴۶ ق.) مرحوم علامه میر حامد حسین پا به جهان گذاشتند.
نثار روح مطهرشان صلواتی هدیه کنیم.
لَمّا بَرَزَ [عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ] إلَيهِم دَمَعَت عَينُ الحُسَينِ عليه السلام ، فَقالَ: اللّهُمَّ كُن أنتَ الشَّهيدَ عَلَيهِم، فَقَد بَرَزَ إلَيهِمُ ابنُ رَسولِكَ، وأشبَهُ النّاسِ وَجهاً وسَمتاً بِهِ فَجَعَلَ يَرتَجِزُ وهُوَ يَقولُ:
أنَا عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ بنِ عَلِيّ
نَحنُ وبَيتِ اللّه ِ أولى بِالنَّبِيّ
أما تَرَونَ كَيفَ أحمي عَن أبي
امام جعفر صادق: هنگامى كه على اكبر عليه السلام براى مبارزه به سوى دشمن رفت ، چشمان حسين عليه السلام ، گريان شد و گفت : «خدايا ! تو بر ايشان گواه باش ، كه فرزند پيامبرت و شبيه ترينِ مردم به او در صورت و سيرت، به سوى آنان مىرود»
على اكبر عليه السلام نيز چنين رَجَز مىخواند:
من على ، پسر حسين بن على ام به خانه خدا سوگند كه ما به پيامبر صلى الله عليه و آله نزديك تريم. آيا نمىبينيد كه چگونه از پدرم ، حمايت مىکنم ؟
📜الأمالي للصدوق، ص ٢٢٦
🎨 هنر استاد حسن روح الأمین
@mir_hamedhoseyn_110
وَحَبْلٌ بِه كُتِّفَ المُرتَـضى
بِـه كَتَّـفوا زَيـنَـباً والـرَّبـابْ
دستان زینب و رباب را با همان ریسمانی بستند که دستان علی مرتضی را با آن بسته بودند.
🖌شاعر قطیفی مرحوم ملا محمد بن علی آل نتیف (۱۳۱۵ _ ۱۳۷۲ ق)
📖 الفاطميات، الشيخ حيدر علي المؤيد، ص ٢/١٥٧
@mir_hamedhoseyn_110
عَجَباً مِن حَـبلِه مَا انفَـصَلا
بِـيَـتــامـى كَــربَـلاءَ اتَّــصَـــلا
در شگفتم که ریسمانی که بر گردن امیر المؤمنین علیه السلام افکندند هیچگاه قطع نشد و تا ایتام کربلا این اتصال باقی ماند(و با همان ریسمان ایتام کربلا را بسته بودند)...
السيد صالح الحلي (١٣٥٩ ق)
@mir_hamedhoseyn_110
❌ اگر میخواهید گوشهای از جهاد علمی مرحوم صاحب عبقات رضوان الله علیه در تهیه کتب و آثار را ببینید به این عبارت دقت کنید:
"امّا روایت احمد بن شعیب النسائی حدیث منزلت را پس در خصائص جناب امیرالمؤمنین علیه السلام که بعنایت واهب العطایا 👈دو نسخه آن که یکی از آن مصحَّح بعض افاضل است👉 پیش حقیر حاضر گفته..."
📜 عبقات، حدیث منزلت، ص ۲۰
گفتنی است مجلد حدیث منزلت در سال ۱۲۹۵ قمری در لکنو چاپ شده است.
‼️ این در حالی است که محدّث شهیر و معاصرِ مصری أبو إسحاق الحويني در سال ۱۴۰۲ قمری_ یعنی حدود ۱۰۷ سال پس از چاپ مجلد حدیث منزلت عبقات _ علی رغم پیگیریهای فراوانش حتی به یک نسخه خطی از کتاب خصائص نسائی نیز دست نیافته و ناراحتی خود از این امر را در مقدمهاش متذکر شده و کتاب نسائی را بر اساس نسخه چاپی به زعم خود "تهذیب" نموده است.
📖 تهذيب خصائص النسائي ، أبو إسحاق الحويني، ص ٥
@mir_hamedhoseyn_110