eitaa logo
بر ساحل عبقات
969 دنبال‌کننده
350 عکس
15 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مشابه اشتباه فوق👆👆 در تصحیح کتاب "نبراس الضياء وتسواء السواء" أثر مرحوم میرداماد(۱۰۴۱ هـ) به چشم می‌خورد. مرحوم میرداماد به بیتی از شاعر شهیر قرن چهارم جناب ابن هانئ آندلسی(۳۶۲ هـ.)اشاره می‌کند ولی گویا مصحح، متوجه شعر بودن آن نشده و آن را به صورت نثر نگاشته است. این بیت در بیان این واقعیت است که سقیفه عامل اصلی همه‌ی ظلم‌های بعدی از جمله شهادت امیر مؤمنان صلوات الله علیه توسط ابن ملجم است. بِأسيافِ ذاكَ البَغيِ أوّلَ سَلِّها أصيبَ عَلِيٌّ لا بِسيفِ ابنِ مُلجَمِ پ.ن: "ذلك" در متن کتاب غلط و صحیح آن "ذاك" است. @mir_hamedhoseyn_110
👆👆 امروز که این کتاب و عنوانش را مشاهده کردم به خودم گفتم: چقدر ما شیعیان باید خدا را شاکر باشیم که خود را محبّ و هوادارِ امیر مؤمنان و اولاد او علیهم السلام که طُهر طاهر مطهر هستند، می‌دانیم و از دشمنان ناپاکِ او بیزاریم. نویسنده چه عنوانی هم انتخاب کرده ! "بذل الإخلاص في سيرة عمرو بن العاص" !! "اخلاصِ" نداشته‌تان را برای چه کسی "بذل" می‌کنید؟ برای کسی که قبل از اسلامِ ظاهری از هیچ کاری برای ضربه زدن به اسلام فروگذار نکرد و بعد از او هم در دشمنی با امیر مؤمنان صلوات الله علیه سرآمد بود؟ دشمنی با کسی که به نصِّ نبوی ثابت بین شیعه و سنّی، مبغضِ او منافق است: ( رك برای نمونه: صحیح مسلم، دار إحياء التراث العربي، ١/٨٦) از این دست کتاب‌ها در دفاع از عمرو عاص و رفیقش معاویه و دیگرانی که دستشان به خون هزاران مسلمان آغشته است، روز به روز بیشتر می‌شود و مهم‌ترین دلیل دفاع این است که اینها پیامبر را دیده‌اند ! اما هیچ‌گاه در این نوشته‌ها به اشکالات شیعیان در این موضوع اشاره نمی‌گردد! شیعیان _و البته برخی غیر شیعیان _ صدها سال است که فریاد می‌زنند که به خدای احد و واحد، آیاتی که در قرآن در مدح یاران پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم است در مدح مؤمنان، فرمان‌برداران، مجاهدان فی سبیل الله است نه فراریان و منافقان و "في قلوبهم مرض" و نه کسانی که تنها پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم را _و لو یک بار و یک لحظه_دیده‌اند ! کتاب مذکور و عنوان مُضحکش را که دیدم یاد عبارت عالم جلیل القدر سده‌ی ششم جناب نصیر الدین عبد الجلیل رازی قزوینی افتادم که در کتاب "نقض" چنین گفته است: اما خواجه (مراد او همان صاحب کتاب "بعض فضائح الروافض" است که کتاب "نقض" در رد او نوشته شده) وقتی به خصومتِ حسین، تابع پسر سعد وقّاص باشد و روزی به عداوتِ علی، مدّاح عمرو عاص باشد. اندی (یعنی: ای عجب) که به هر وقت حلال زادگی خود ظاهر می‌کند!! اما مبارک بادا وی را هِند و پسرش، و ما را فاطمه و پدرش و پسران و شوهرش.《يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِم.》 📜 بعض مثالب النواصب في نقض بعض فضائح الروافض معروف به "نقض"، نصير الدين عبد الجليل رازی قزوینی، ص ۸۴_۸۵ @mir_hamedhoseyn_110
السَّلامُ عَلَيكَ يا مَن شُرِّفَت بِهِ مَكَّةُ ومِنى @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
ذوق جالب "الهادي بن إبراهيم بن علي الوزير الصنعاني" در خطبه‌ی کتاب "التفصيل في التفضيل" در به کارگیری آیات قرآن کریم در مدح امیر المؤمنین صلوات الله علیه الحَمد‌ُ لله الَّذی فَضَّل عَلی أصحابِ النبیِّ الأمينِ أميرَ المؤمنينَ عَليّاً ، وأحلَّه من قُلوبِ المسلمين وأولياءِه المكرَمينَ مكاناً عَليّاً ، وطَهَّرَه من أوضارِ المشركينَ واختارَه لعبادِه المؤمنينَ وليّاً ، وَجَعَلَه لسيِّدِ المرسلينَ أخاً وَصِهراً وَناصراً وَوَصيّاً ، ونادى فيه لسانَ الحالِ من نبيِّه عليه السلام ﴿رَبَّهُ نِداءً خَفيّاً قالَ رَبِّ إنِّي وَهَنَ العَظْمُ مِنّي وَاشْتَعَلَ الرَّأسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُن بِدُعائِكَ رَبِّ شَقيّاً وَإِنِّي خِفْتُ المَوالِيَ مِن وَرائِي وَكانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً فَهَبْ لِي مِن لَدُنكَ وَلِيّاً يَرِثُني وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعقوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضيّاً﴾ فجَعل اللهُ له مِن ظَهرِ أبيه عبد المطّلب أخاً زكيّاً مباركاً مرضيّاً ،ورِثَه وَوَرِثَ عِلمَه ومقامَه ، وآتاهُ اللهُ ﴿الْحُكْمَ صَبيّاً وَحَناناً مِن لَدُنَّا وَزَكوةً وَكانَ تَقيّاً وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيّاً وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً﴾ انتَبذَ من عِبادَةِ الأوثانِ ﴿مَكَاناً شَرقِيّاً﴾ واعتَصَم بِحَياةِ مُحمَّد صلّی الله علیه وآله وسلّم﴿بُكرَةً وعشيّاً﴾ وكَفَّله أبو القاسِمِ وربّاه فنَشَأ ببَرَكَتِه كريماً سَنيّاً وأشَمَّه مِن عَبَقَةِ التنزيلِ وربّاه مِسكاً زَكيّاً ذَكيّاً وألبَسَه من سُندُسِ الوَحيِ واستَبرَقَه ثَوباً نَفيساً عَبقَرِيّاً حينَ أرسَلَ اللهُ إلَيه روحَه ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً﴾ ﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي...وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي﴾ عليّا أخي يَكونُ لي رُكناً قَويّاً ﴿قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ﴾﴿وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْراً مَقْضِيّاً﴾ ﴿وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيّاً﴾ پ.ن : کتاب ارزشمند "التفصيل في التفضيل" در افضلیت امیر مؤمنان صلوات الله علیه و ردیه‌ایست بر مطالب سخیف ابن العربی مالکی در اثبات افضلیت ابی بکر، در سال ۱۴۳۵ ه‍.ق توسط العتبة العلوية المقدسة با تحقیق شیخ محمد اسلامی یزدی حائری چاپ شده است. تصویر ذیل این پست، تصویر نسخه خطی کتاب، نگه‌داری شده در الجامع الكبير _ صنعاء به شماره (۱۴۷۶/ف) می‌باشد تاریخ کتابت نسخه: ۲۳ رمضان ۱۰۶۳ ه‍.ق @kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
تصویر نسخه خطی کتاب ارزشمند "التفصيل في التفضيل" نگه‌داری شده در الجامع الكبير _ صنعاء به شماره (۱۴۷۶/ف) می‌باشد تاریخ کتابت نسخه: ۲۳ رمضان ۱۰۶۳ ه‍.ق
⚠️ امام خمینی رضوان الله علیه: "‏در احادیث شریفه وارد است که قرآن را با حزن بخوانید و با صورت نیکو تلاوت کنید. ‏‎حضرت علی بن الحسین علیهما السلام، قرآن را به طوری نیکو تلاوت می‌فرمود که کسانی که از آنجا عبور می‌کردند، از قبیل سقّاها، آنجا توقف می‌‌کردند و بعضی از استماع آن غش می‌کردند. ولی ما هر وقت می‌خواهیم صوت حسن و آواز نیکوی خود را به مردم ارائه دهیم، قرآن یا اذان را وسیله قرار می‌دهیم، و مقصد ما تلاوت قرآن نیست و عمل به این استحباب نمی‌باشد.‏ ‏‏بالجمله، مکاید شیطان و نفس امّاره بسیار است، و غالبا حق را به باطل مشتبه می‌کند و زشت و زیبا را با هم ملتبس می‌نماید. باید از مکاید او به خداوند پناه برد.‏" 📜شرح چهل حدیث، حدیث ۲۹، ص ۵۶۸_۵۶۹ @mir_hamedhoseyn_110
نمونه‌ی یک کار بسیار ضعیف در نشر اشعارِ مدح و مرثیه سید الساجدین علیه السلام ! اغلاط تایپی فراوان، عدم اعراب‌گذاری کلمات، عدم شرح‌حال برخی از شعرا، اشکالات عدیده در وزن و قافیه، عدم ذکر مصدر شعر در بسیاری از موارد و ‌‌‌‌... عتبه حسینیه با این همه بودجه و چنین تحقیقات تأسف بار ! یا للعجب! 😐 در همین تصویر جلد به ساکن روی "جیم" در کلمه "السجادیات" دقت کنید ! @mir_hamedhoseyn_110
به مناسبت سالگرد جنگ احد و رشادت‌های امیرمؤمنان صلوات الله علیه: یَا مَـن قَـد أنـکَـر مـِن آیَـاتِ أبَـا حَــسَـــنٍ مَّـا لَا یُــنــکَـر إن کُـنتَ لِـجـهـلـِکَ بِـالأیّـامِ جَـحَـدتَ مَـقــامَ أبـي شُـبَّـر فَاسـأل بَـدراً وَاســأل أُحُـداً وَسَـلِ الأحزابَ وَسَل خَـیبَر مَـن دَبَّـرَ فیـهَا الأمــرَ وَمَــن أردَی الأبــطـالَ وَمَـن دَمَّـر؟ مَن هَدَّ حُصونَ الشِّرکِ وَمَن شَـادَ الإسـلامَ وَمَـن عَــمَّـر؟ ای کسی که آیات و نشانه‌های حقّانیت ابوالحسن را انکار می‌نمائی که ابداً قابل انکار نیست! اگر تو از روی جهل به تاریخ، مقام ابوشبّر (علی) را انکار می‌کنی، پس درباره مقام و منزلت او از بدر و اُحد و احزاب و خیبر بپرس! چه کسی در این جنگ‌ها تدبیر امور نمود؟ و چه کسی پهلوانان را به زمین انداخت و آنان را هلاک کرد؟ چه کسی قلعه‌های شرک و کفر را واژگون ساخت و چه کسی بنای اسلام را رفیع و آن را آباد کرد؟ 📜 ابیاتی از قصیده‌ی کوثریه _ مرحوم سید رضا هندی (١٣٦٢ هـ) 🔶 نقاشی هنرمند گرامی آقای روح الأمین با عنوان "لا فتی إلا علي" @mir_hamedhoseyn_110
کلام بسیار مهم از علّامه غفران مآب سید دلدار علی نقوی لکنهوی (۱۱۶۶_۱۲۳۵ ق) در نقد رویکرد علمای عامه در مباحثات و مناظرات و ردود: ...هرگاه حدیثی مناقض مذهب ایشان از کتب متعارفه ایشان نقل کنیم می‌گویند در صحاح نیست، گو در مسند ابن حنبل که از ائمه ایشان است باشد ! و اگر وجود آن در یکی از صحاح ثابت شود، گویند که در صحیحین نیست ! و هرگاه در صحیح مسلم یافته شود گویند که در بخاری نیست ! و اگر احیانا در بخاری یابند، بعضی به تضعیف رجال کوشند و اکثری مبادرت کنند و گویند که روافض الحاق کرده‌اند یا تأویل دور از کار کنند ! و این عادت ایشان بر وجهی شایع است که احدی مجال انکار آن ندارد. 📜 ذوالفقار (ردّ باب دوازدهم تحفه اثنا عشریه)، ص۱۵۳ _۱۵۴ @mir_hamedhoseyn_110
🕋 مرحوم صاحب عبقات رضوان الله علیه در سفر حج در سال ۱۲۸۲ قمری از کتاب‌های مهم و کم‌یابی در کتابخانه‌های شهرهای مدینه و مکه فیش‌برداری کرده و در آثار خود از آن‌ها استفاده نموده‌ است. 📖 کتاب "الإعلام بأعلام بيت الله الحرام" از آن جمله است. 🖌 ایشان در مجلد حدیث تشبیه از کتاب گرانسنگ عبقات الأنوار، ص ۲۹۲ چنین می‌نویسد: 🔹و شیخ قطب الدین نهروانی.... در کتاب "الإعلام بأعلام بيت الله الحرام" _که نسخه‌ی عتیقه‌ی آن در خزانه‌ی حرم مکّه زادها الله تشریفا دیدم و یک نسخه‌‌ی آن پیش فقیر هم الحال حاضرست گفته: اعلَم أنّ مِن بَركةِ العلمِ نسبتَه إلى قائِلِه... 📜 هم اکنون نسخه‌ای از این کتاب در مکتبة الحرم المكي به شماره ۳۴۲۸ نگه‌داری می‌شود که تاریخ کتابت آن جمادی الأولى سال ١٠٠٤ هجری قمری است. (فهرس مخطوطات مكتبة الحرم المكي الشريف، ج ٩، ص ۳۱۰_۳۱۱) احتمالا همین نسخه‌ از نظر مرحوم صاحب عبقات گذشته است. @mir_hamedhoseyn_110
صفحه اول نسخه
صفحه پایانی نسخه
کلام مرحوم صاحب عبقات رحمة الله علیه
نسخة من كتاب "الروض الباسم في الذب عن سنة أبي القاسم" للعلامة المتفنن أبي عبدالله محمد بن إبراهيم بن علي بن المرتضى الوزير اليماني (ت 840 هـ)، كتبت قريبا من زمن المصنف سنة 856 هـ، وهي محفوظة بالمكتبة الناصرية بلكنهو في الهند. https://t.me/Almuntakhab
🔆این نسخه همانی است که در صفحه ۳۰۰ مجلد حدیث تشبیه از کتاب عبقات به آن اشاره کرده است: ...اما نقل محمد بن ابراهیم بن علی الیمانی الصنعانی از اخطب خوارزم؛ پس در کتاب خود مسمی بالروض الباسم في الذب عن سنة أبي القاسم که نسخه‌ی عتیقه‌ی آن وقت رجوع از حج در حدیده خرید کردم گفته: ..... همچنین رک: عبقات، حدیث غدیر، ج ۵، ص ۸۵ @mir_hamedhoseyn_110
🔶 دست خط شریف علامه میر حامد حسین در رنجهای تحقیق علمای شیعه و پرکاری مخالفان: بسم الله الرحمن الرحیم آنچه ما را به مشقت‌های فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نبذی از مشقت‌های ما را در تحصیل یک یک کتب جزئی دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید. دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود می‌رسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. اهل خلاف جا به جا مجمع‌ها ساخته‌اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسی به نظر نمی‌آید. و أنا الذلیل حامد حسین عفا الله عنه شایان ذکر است یافتن دست خط، خواندن، تصحیح و تولید پوستر زیر نظر محقق و استاد ارجمند جناب آقای سیری نژاد بوده است. @mir_hamedhoseyn_110
علمای عامه و بحث بر سرِ ناصبی‌گری بخاری؛ حفظ یک سندِ کهن توسط مرحوم صاحب عبقات. "بدر بن ناصر بن محمّد العوّاد" در کتاب "النصب والنواصب – دراسة تاريخية عقدية" در فصل مستقلّی از کتاب به رفع اتهام نصب از برخی بزرگان عامه می‌پردازد. او حتّی نصبِ ناصبیان مشهوری همچون "متوکّل عبّاسی" و "علیّ بن جهم" را هم با ادلّه‌ای بسیار سست منکر می‌شود که نقد و بررسی استدلالات او فرصت دیگری می‌طلبد.(رک: ٤٠٧ و ٤٢٣) او در این لیست نام "محمّد بن اسماعیل بخاری" صاحب صحیح را نیز آورده است و از «احمد بن الصدیق الغُماری» محدّث برجسته معاصر عامه چنین نقل می‌کند: "نوعی از ناصبی‌گری و انحراف از اهل بیت و میل به دشمنانشان در بخاری وجود دارد و یکی از علمای بزرگ در قاهره به من گفت: بخاری نویصبی است." (نویصبی: مصغّر ناصبی) ¹ سپس برای دفاع از بخاری و ردّ کلام غُماری دو ادعا مطرح می‌کند: ۱.غماری هیچ دلیلی برای ادعای خود نیاورده است. ۲.از میان اهل سنّت فقط «احمد بن الصدیق الغُماری»، بخاری را به ناصبی‌گری متّهم نموده است. (النصب والنواصب، ص ٤٣١) در ردّ ادعای اول مؤلف باید گفت غُماری در کتاب دیگرش "المُداوي" یکی از ادلّه‌ی ناصبی‌گری بخاری را چنین ذکر می‌کند: "گویا بخاری دلش از دشمنی و عداوت با اهل‌بیت مکرّم پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلم خالی نبوده است؛ شاهد این مطلب اجتناب از روایت کردن از امامان اهل‌بیت علیهم السلام در کتاب خود و بالعکس روایت کردن از دشمنان آن‌ها در این کتاب است."¹ (المداوی،۱/۳۴۳) و نیز در پاسخ به ادعای دوم او که گفته بود "هیچ کس جز شیعه، بخاری را به نصب متهم ننموده است و از میان اهل سنّت تنها غُماری است که نصب بخاری را مطرح کرده است" باید گفت که حدود ۸۰۰ سال پیش یکی از بزرگان و محدثان مهم عامه یعنی أبو الخطاب عمر بن الحسن بن علي معروف به ابن دحیه کلبی(۶۳۳ هـ .ق)، بخاری را به انحراف از امیر المؤمنین علیه السلام موصوف ساخته است. ابن دحیه در کتاب «المستوفی في شرح أسماء المصطفی» پس از یادآوری نقل ناقص بخاری از یکی از فضایل امیر المؤمنین علیه السلام تصریح می‌کند: «بخاری حدیث را ناقص و دم بریده نقل کرده است و این کار عادت او در روایات این چنینی (فضائل امیرالمومنین علیه السلام) است و دلیلش هم چیزی جز انحراف او از این راه نیست.»² و در چند صفحه بعد نیز می‌گوید: « «بخاری عادت داشت از روایات، نام علی علیه السلام را بیندازد و با تقطیع، روایات را ناقص کند»³ این سند بسیار ارزشمند یعنی نسخه منحصر به فرد ⁴ کتاب « المستوفی في شرح أسماء المصطفی » در کتابخانه مرحوم علامه میر حامد حسین رضوان الله علیه بوده و علامه برای اولین بار این مطلب مهم را در دو کتاب "استقصاء الإفحام (چاپ سنگی) ج ١ ، ص ٨٩٧ _ ٨٩٩ " و "عبقات الأنوار (چاپ سنگی)، حدیث ولایت ص ٤٦٥" در نقد بخاری استفاده نموده است. _ ۱. والواقع أنّ البخاري كان فيه نوع انحراف عن أهل البيت وميل لأعدائهم وقد كان بعض الأشراف العلويين الحضرميين من أصحابنا بالقاهرة وهو من العلماء الأجلاء يقول لي: إنّ البخاري نويصبيّ بالتصغير! ۲. أورده البخارىّ ناقصا مبتّرا كما ترى و هى عادته فى إيراد الأحاديث التى من هذا القبيل و ما ذاك إلّا لسوء رأيه فى التنكّب عن هذا السبيل. ۳. بدأنا بما أورده مسلم لأنّه أورده بكماله و قطّعه البخارى و أسقط منه على عادته كما ترى و هو ممّا عيب عليه فى تصنيفه على ما جرى و لا سيّما إسقاطه لذكر علىّ رضى الله عنه. ۴. تاکنون نسخه‌‌ی دیگری از این کتاب شناسایی نشده است. @mir_hamedhoseyn_110
فرازی بسیار مهم از وصیتنامه امام خمینی رضوان الله علیه به خط ایشان 🔷...و این حدیث شریف [حدیث ثقلین] حجت قاطع است بر جمیع بشر بویژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و باید همه مسلمانان که حجت بر آنان تمام است جوابگوی آن باشند؛ و اگر عذری برای جاهلان بی‌خبر باشد برای علمای مذاهب نیست. 🌺نثار روح مطهر امام خمینی صلواتی هدیه کنیم @mir_hamedhoseyn_110
✔️انتشار کتاب عبقات در بلاد مختلف و استبصار برخی علمای عامه در بغداد و مکه به واسطه‌ی مطالعه‌ی مجلد حدیث غدیر 🔸در صفحه پایانی مجلد حدیث تشبیه از کتاب عبقات چنین آمده است: 🖋 قَد تَمَّ بِحَمدِ اللهِ طَبعُ المُجَلَّدِ السادِسِ مِن المَنهَجِ الثاني مِن كِتابِ عَبَقاتِ الأنوارِ في إمامَة الأئمَّةِ الأطهارِ وَنَرجو مِنَ اللهِ أن يَمُنَّ عَلَينا بِطَبعِ سائِرِ مُجَلَّداتِه بِلُطفِه وَكَرَمِه. وَقَد طُبِعَ مِنهُ قَبلَ ذلكَ مُجَلَّدُ حَديثِ الغَديرِ في جُزئَينِ وَمُجَلَّدُ حَديثِ المَنزِلَةِ وَقَد شاعَ بِحَمدِ اللهِ هذانِ المُجلَّدانِ في الأطرافِ وَالأقطارِ وَوصَلا إلى شاسِعة البِلادِ والأمصارِ وَمِن بَرَكاتِ هذا الكِتابِ المُستَطابِ أنَّه قَد اختارَ مَذهبَ الحَقِّ بِسَبَبِ مُطالَعَةِ مُجَلَّدِ الغَديرِ بَعضُ كُبَراءِ السُنِّيّة في بَغداد هَدى الله تعالى سائِرَهُم إلى طَريقِ الصَّوابِ والرَّشادِ وَأيضا لمّا وَصَلَ هذا المُجَلَّدُ الشَّريفُ إلى مَكَّةَ المُعَظَّمَةِ وَطالَعَه بَعضُ أجِلَّةِ عُلَماءِ السُّنِّيّةِ الَّذي يَجلِسُ في حَلقَةِ دَرسِه قَريبٌ مِن مِائةِ رَجُلٍ، أنصَفَ وَرَجَعَ إلى الحَقِّ وَالإيقانِ؟ وَآثَرَ الوِلاءَ والإيمانِ. وَالحَمدُ للهِ المَنّانِ وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلى رَسولِه وَآلِه مَا اختَلَفَ المَلَوانُ. 📜 گویا متن بالا برای صاحب مطبعه (مطبع مطلع نور در لکنو_ سال ۱۳۰۱ هجری قمری) است. @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
💌مرحوم سید علی بن طاووس حلّی (۵۸۹_۶۶۴ ق) پس از ۷۰ سالگی و در سال‌های پایانی عمر شریفش کتاب گرانسنگِ "الیقین باختصاص مولانا علي بإمرة المؤمنين" را در پاسخ به کسی از مخالفان که ادعا کرده بود "رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم در زمان حیاتشان علی بن ابی طالب علیه‌السلام را امیر المؤمنین ننامید" نگاشت. ❤️‍🔥این چه آتشِ غیرتی است که برای دفاع از امیر المؤمنین صلوات الله علیه همواره شعله‌ور است و پیری و جوانی نمی‌‌شناسد؟‌ 🖋وَبَعدُ، فَإنَّني كُنتُ قَد سَمِعتُ 👈_وَقَد تَجاوَزَ عُمري عَنِ السَّبعينَ _👉 أنَّ بَعضَ المُخالِفينَ قد ذَكرَ في شَيءٍ مِن مُصَنَّفاتِه: "أنّ سَيِّدَنا رَسولَ الله صَلّى اللهُ عَلَيه وَآلِه ما سَمّى مَولانا عَليّاً عَلَيه السَّلامُ بِأميرِ المؤمِنينَ في حَياتِه". وَلا أعلَمُ هَل قالَ ذلكَ عَن عِنادٍ أو عَن قُصورٍ في المَعرِفَةِ وَالاجتِهادِ. فَاستَخَرتُ اللهَ تَعالى في كَشفِ بُطلانِ هذه الدَّعوی وَإيضاحِ الغَلَطِ فيها لِأهلِ التَّقوى، فَأذِنَ اللهُ جَلَّ جَلالُه في كَشفِ مُرادِه... 📜اليقين،(ط دار العلوم)ص ١٢٥ (جهت اطلاع از تعداد مصنفات سید در این موضوع رک: مقدمه تحقیق،ص ۳۸_۶۵) @kashani1395