📚#جهان_مفاهیم_و_جهان_تمدنی
#در_سیره_تمدنی_امام_حسین_علیه_السلام:
📓در تحلیل "#سیره_تمدنی" و "#منطق_تمدنی" امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل "مفاهیمی" که "دلالت تمدنی" دارند، بسیار حائز اهمیت هست.
🔲 "#جهان_مفاهیم"؛ "#جهان_عینی" و "#جهان_تاریخی" و "#جهان_تمدنی" تولید می کنند.
🔲 مفاهیم مابه ازای عینی وخارجی ایجاد می کنند و "#مفاهیم_تمدنی" جایگاهی عینی و تاریخی در "#جهان_تمدنی" دارند.
🔲 یکی از نقش های "تاریخی" و "فرا تاریخی" امام حسین علیه السلام، تولید "مفاهیم تمدنی" ناظر به "#جهان_ثبوتی_تمدن" و "#جهان_تمدن_معیار"هست.
🔲 از ماندگارترین نقش های تاریخی و فراتاریخی امام حسین علیه السلام در "جهان تمدنی"، "#توسعه_و_تولید_مفاهیم_جدید_تمدنی" هست که جریان تاریخی این مفاهیم تمدنی، "جهان تمدنی" جدیدی تولید می کنند.
🔲 توسعه و تولید مفاهیم جدید با دلالت تمدنی، "#هستی_شناسی" و "#معرفت_شناسی" جدیدی برای "جهان تمدنی" ایجاد می کنند.
🔲 در سیره تمدنی و منطق تمدنی امامان معصوم علیه السلام و امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل "مفاهیم تمدنی" صادر از این بزرگان معصوم علیه السلام، از کانون های اصلی "سیره پژوهی تمدنی" می باشد.
🔲 امام حسین علیه السلام می فرمایند: ولاالحیاه مع الظالمین الا برما؛ این مفاهیم، مفاهیمی هستند که اگر براساس منطق این مفاهیم، جهان انسانی، جهان اجتماعی، جهان تاریخی و در نهایت جهان تمدنی، مبتنی بر این مفاهیم بنیان گذاری شده باشد، جهان عینی متمایزی در حوزه انسان، تاریخ و تمدن ایجاد خواهد شد.
🔲 "حیات بدون ظلم" و "حیات بدون ظالم" یک مفهوم اساسی در منطق و سیره نظری امام حسین علیه السلام هست که هم "دلالت تمدنی" و هم "کارکرد تمدنی" دارد.
🔲 در منطق تمدنی و سیره تمدنی امام حسین علیه السلام، جهان تمدنی، یک جهان تمدنی عاری از "حیات بدون ظلم" هست.
🔲 "حیات سیاسی" یک نظام سیاسی در جهان تمدنی، درمنطق تمدنی امام حسین علیه السلام، یک حیات سیاسی بدون ظلم سیاسی هست؛
🔲 "حیات فرهنگی" یک نظام فرهنگی در جهان تمدنی، در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام، یک حیات فرهنگی بدون ظلم فرهنگی هست؛
🔲 "حیات اقتصادی" یک نظام اقتصادی در جهان تمدنی، در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام،یک حیات اقتصادی بدون ظلم اقتصادی هست؛
🔲 حیات سیاسی،فرهنگی و اقتصادی جهان تمدنی مبتنی بر عدالت انسانی، منطق تمدنی امام حسین علیه السلام هست و کارکرد اصلی یک جهان تمدنی می باشد.
#136
#005_190
#015_351
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#الگوی_جامع_تمدنی_در
#فلسفه_قیام_امام_حسین_علیه_السلام:
📓حرکت تاریخی جاودانه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا "#الگویی_جامع" از "#انسان_شناسی_تاریخی_دینی" و "#انسان_شناسی_تمدنی_دینی" تعریف، تبیین و بسط داد.
🔲 از منظر "#فلسفه_سیره_تمدنی" در "منطق تمدنی" امام حسین علیه السلام، کارکرد اصلی تمدن، تعریف و تبیین و حرکت به سمت یک "انسان شناسی تاریخی و تمدنی دینی" می باشد.
"انسان شناسی تاریخی دینی" و "انسان شناسی تمدنی دینی" در "سیره و منطق تمدنی امام حسین علیه السلام" نیازمند یک #اجتهاد در سیره پژوهی با رویکرد "#فلسفه_علم_سیره" می باشد.
بدون یک"#فلسفه_نظری_سیره_تمدنی" و "#فلسفه_علم_سیره_تمدنی" در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام، این " انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی" عینیت تاریخی و عینیت تمدنی پیدا نخواهد کرد.
🔲 در تحلیل تمدنی "#سیره_تمدنی" امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل مساله های تمدنی ذیل، ضرورت اساسی در اجتهاد تمدنی حاصل از سیره تمدنی امام حسین علیه السلام دارد.
▪️اکتشاف و تحلیل "#عقل_شناسی_تمدنی" در "منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل"#علم_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل"#انسان_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل "#جهان_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل"#خدا_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
🔲 طراحی یک "#الگوی_جامع_تمدنی" در "#سیره_تمدنی" امام حسین علیه السلام، مبتنی بر اکتشاف و تحلیل پنج مساله اساسی تمدنی فوق در" منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام میسر هست.
البته فرآیند این اکتشاف و تحلیل تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام با اجتهاد در دو فرآیند "هستی شناختی"و " معرفت شناختی" ذیل امکان پذیر هست:
▪️فرآیند اجتهادی در فلسفه نظری تمدن در سیره امام حسین علیه السلام؛
▪️فرآیند اجتهادی در فلسفه علم تمدن در سیره امام حسین علیه السلام؛
#135
#015_352
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نگرش_فلسفه_تمدنی_به_پدیده_تاریخی_عاشورا:
📓در فلسفه نظری تمدن، تحلیل فلسفی تمدن و پدیده تمدنی را در دو حیث "#جهان_ثبوتی_تمدن" و "#جهان_اثباتی_تمدن" می توان تبیین نمود.
هم چنانکه تحلیل فلسفی را در مورد "مقام ثبوت تمدن اسلامی" و "مقام اثبات تمدن اسلامی" می توان به کار برد، تحلیل تمدنی پدیده تاریخی عاشورا با رویکرد فلسفی را نیز می توان در دو مقام "#ثبوت_و_اثبات_تمدن_اسلامی" به کار برد.
1⃣#تحلیل_فلسفه_تمدنی_پدیده_تاریخی_عاشورا
#ناظر_به_جهان_ثبوتی_تمدن_اسلامی:
◾️این نوع مطالعه فلسفه تمدنی در مورد پدیده تاریخی عاشورا، یک نوع مطالعه ناظر به تاثیرات این پدیده تاریخی در"جهان ثبوتی تمدن اسلامی" می باشد.
◾️به تعبیری دیگر در این رویکرد تحلیلی، تاثیرات پدیده تاریخی عاشورا به عنوان یک پدیده معیار تمدنی، در "جهان ثبوتی تمدن اسلامی"،تحلیل می شود.
◾️این تاثیرات تمدنی شامل، "هستی شناسی تمدن اسلامی"،"معرفت شناسی تمدن اسلامی" و "روش شناسی تمدن اسلامی" در مقام ثبوت تمدن اسلامی می باشد.
2⃣#تحلیل_فلسفه_تمدنی_پدیده_تاریخی_عاشورا
#ناظر_به_جهان_اثباتی_تمدن_اسلامی:
◾️این نوع مطالعه فلسفه تمدنی در مورد پدیده تاریخی عاشورا، یک نوع مطالعه ناظر به تاثیرات این پدیده تاریخی،در "جهان اثباتی تمدن اسلامی" می باشد.
◾️این تاثیرات تمدنی شامل، تاثیر تمدنی پدیده تاریخی عاشورا در نظام های تمدنی تاریخی تمدن اسلامی می باشد.
◾️اثر پذیری "نظام های سیاسی تمدن اسلامی در مقام اثبات"،" نظام های فرهنگی تمدن اسلامی در مقام اثبات" و"نظام های اقتصادی تمدن اسلامی در مقام اثبات" در این رویکرد فلسفه تمدنی ناظر به پدیده تاریخی عاشورا،مطالعه و تبیین می شود.
#134
#015_353
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نگرش_فلسفه_تاریخی_به_پدیده_تاریخی_عاشورا:
📓در فلسفه نظری تاریخ، پدیده تاریخی را از منظر فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کنند.
◼️در این تحلیل فرازمانی و فرامکانی پدیده تاریخی، حداقل از سه بعد "دامنه و برد پدیده تاریخی"، "جهت داری پدیده تاریخی" و " نسبت پدیده تاریخی با اراده انسانی" تحلیل فلسفی صورت می گیرد.
◾️#دامنه_و_برد_پدیده_تاریخی_عاشورا:
در نگرش فلسفی به تاریخ، یک پدیده تاریخی دامنه و برد تاریخی متمایزی ایجاد می کند. یک پدیده تاریخی می تواند در یک "#مقیاس_ملی" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در "#سطح_و_مقیاس_منطقه ای" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در "#سطح_و_مقیاس_جهانی" دامنه وبردی تاریخی ایجاد کند.
▪️پدیده تاریخی عاشور از آن جنس پدیده های تاریخی هست که در سطح و مقیاس جهانی دامنه و بردی تاریخی ایجاد کرده و این دامنه و برد حاصل از پدیده تاریخی عاشورا، در طول و عرض تاریخی، جریان تاریخی جهانی دارد.
◾️#جهت_داری_پدیده_تاریخی_عاشورا:
جهت داری پدیده های تاریخی متفاوت و متمایز ازهم هست. پدیده های تاریخی از منظر یک "فلسفه تاریخ دینی" ویا "فلسفه تاریخ الهیاتی"، می تواند یک جهت داری "#همگرا" یا "#واگرا" با جریان حق و باطل ایجاد نمایند.
▪️پدیده تاریخی عاشورا از حیث جهت داری، یک پدیده تاریخی همگرا با جریان حق هست که در سطح و مقیاس جهانی این جهت داری را توسعه و گسترش جهانی می دهد.
◾️#نسبت_اراده_انسانی_با_پدیده_تاریخی_عاشورا:
از منظرنگرش فلسفی به تاریخ، به خصوص از منظر یک نگرش دینی-فلسفی به تاریخ و پدیده های تاریخی، اراده های انسانی با سطح و مقیاس دامنه و برد پدیده های تاریخی ارتباط مستقیم دارند.
▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس ملی ایجاد می کند؛
▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس منطقه ای ایجاد می کند؛
▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس جهانی ایجاد می کند،
▪️پدیده تاریخی عاشورا حاصل اراده انسانی (اراده شخص امام حسین علیه السلام) می باشد که تبدیل به یک پدیده تاریخی شد، که در مقیاس جهانی ودر طول جهانی بازتاب وامواج اجتماعی تولید کرد.این بازتاب جهانی و امواج اجتماعی جهانی در طول جهانی پدیده تاریخی عاشورا، در جریانی استمراری قراردارد.
#133
#015_354
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اندیشه_های_تمدنی_مقام_معظم_رهبری:
📗 در اکتشاف، شناخت و تحلیل اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری مدظله العالی، بایستی به چهار محور کلان ذیل توجه و سپس به اندیشه های تمدنی معظم له پرداخت:
1⃣ مطالعه و تحلیل فقاهت و اجتهادمقام معظم رهبری؛
2⃣مطالعه و تحلیل رویکردهای فلسفی_حکمی مقام معظم رهبری؛
3⃣مطالعه و تحلیل مناصب حکومتی واجتماعی مقام معظم رهبری؛
4⃣مطالعه و تحلیل قدرت و توان شناخت محیطی و میدانی مقام معظم رهبری؛
✳️ با ملاحظه چهار محور کلان فوق، می توان یک "#هندسه_کلان_اندیشه_تمدنی" ایشان را استخراج کرد.
✳️ بنابراین با ملاحظه چهار محور کلان ذکرشده، اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری را به صورت ذیل می توان بیان کرد، هرچند تفصیل اندیشه های تمدنی معظم له یک تحقیق مبسوط را اقتضا می کند:
✳️ اندیشه های تمدنی معظم له، از یک حیثی مبتنی بر سه تجربه تمدنی یعنی تجربه تمدنی عصر نبوی، تجربه تمدنی غرب(نقد و تمایزشناسی) و تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران می باشد؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، یک الگوی استمراری تمدنی حاکم هست و جریان تمدنی اسلام را از عصر نبوی آغاز و آن را به تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران متصل می کند؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، نقش پیامبر اکرم ص در تجربه تمدنی صدر اسلام و درخشش تمدن اسلامی، یک نقش کانونی هست؛
در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، در کنار بازخوانی تجربه تمدنی صدر اسلام،نگاه نقادانه و تمایزشناسانه به تمدن غرب، یک ضرورت تمدنی هست؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران،یک تجربه تمدنی در امتداد تجربه تمدن اسلامی می باشد؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، تمدن اسلامی غایت حرکت و چشم انداز مشترک امت اسلامی هست؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،تشکیل نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی مقدمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی هست؛
در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، تولید فکر وعلم و پرورش نیروی انسانی از لوازم مهم حرکت تمدنی و تمدن نوین اسلامی هستند؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،نظام سازی و تعالی الگوی مدیریت و اصلاح وبهبود سبک زندگی ورفتار اجتماعی، از الزامات دستیابی به تمدن نوین اسلامی هست؛
📗#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری به منابع ذیل مراجعه کنید:
1⃣ #نگاهی_اجمالی_به_بیانات
#رهبر_معظم_انقلاب_درباره_تمدن_اسلامی؛ محمد حسین علیجان زاده روشن؛ انتشارات شهید کاظمی؛
2⃣ #دانشگاه_تمدن_ساز_اسلامی_ایرانی
#در_آینه_آراء_امام_و_رهبری؛ دکترمحمد باقر خرمشاد؛ نشر مرکز سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی؛
3⃣ #تمدن_نوین_اسلامی
#در_اندیشه_آیت_الله_خامنه ای؛ دکتر محمدرضا بهمنی؛ فصل نامه نقد ونظر؛ شماره ۷۴؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#017_355
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ملاحظاتی_در_ارتباط_با_تاریخ_و_تمدن_در_نهج_البلاغه:
📒مطالعه و تامل در ارتباط با دو مقوله اساسی "تاریخ و تمدن" از منظر نهج البلاغه، نیازمند پیش فرض ها و ملاحظاتی هست. این پیش فرض ها و ملاحظات ورودبه مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه را به صورت کلان ذیل می توان برشمرد:
🔰1⃣ ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی در نهج البلاغه با ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، تمایزهای اساسی دارد؛
🔰2⃣ خیلی از مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، به عنوان یک مساله تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه مساله نیست. مانند انسان شناسی تاریخی و تمدنی، معرفت شناسی تاریخی و تمدنی و عقلانیت تاریخی و تمدنی؛
🔰3⃣ البته می توان مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و تمدن موجود را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه تطبیقی قرار داد؛
🔰4⃣ اما آنچه که مساله های تاریخی و تمدنی را از منظر نهج البلاغه از مساله های مطالعات تاریخی و تمدنی موجود متمایز می کند، اکتشاف و تحلیل مساله های تاریخی و تمدنی تاسیسی از منظر نهج البلاغه هست.مانند خداشناسی تاریخی و تمدنی، جهان شناسی تاریخی و تمدنی،انسان شناسی تاریخی و تمدنی و جهان تاریخی-تمدنی از منظر نهج البلاغه ؛
🔰5⃣ از چهار منظر #تاریخ_و_تمدن، #علم_تاریخ_و_علم_تمدن، #فلسفه_نظری_تاریخ_و_فلسفه_نظری_تمدن و #فلسفه_علم_تاریخ_و_فلسفه_علم_تمدن، می توان وارد فضای مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه شد؛
🔰6⃣ #از_منظر_تاریخ_و_تمدن، می توان ماده و حقیقت بیرونی تاریخ و تمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛
🔰7⃣ #از_منظر_علم_تاریخ_و_علم_تمدن، می توان نوع توصیف و تبیین تاریخ وتمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛
🔰8⃣#از_منظر_فلسفه_نظری_تاریخ_و_فلسفه_نظری_تمدن، مساله هایی مانند قانون شناسی تاریخی و قانون شناسی تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛
🔰9⃣#از_منظر_فلسفه_علم_تاریخ_و_فلسفه_علم_تمدن،مساله هایی مانند عینیت تاریخی و عینیت تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرارداد؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ_و_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ_و_تمدن
#017_356
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن و #تحول_مطالعات_تمدنی:
⏪ تحول در مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی و ضرورت تحول در این نوع مطالعات،ازمساله های دیگری هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. تحول و ضرورت تحول در مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی را در "پنج محور کلان" ذیل می توان ایجاد کرد:
1⃣#تحول_در_رویکرد_آموزشی_مطالعات_تمدنی:
رویکرد آموزشی در مطالعات تمدنی در نظام آموزشی موجود برای "دانستن مطالب تمدنی"، "انتقال مطالب تمدنی" و "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" هست. تحولی که باید صورت گیرد، خارج کردن رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی از این وضعیت موجود هست. رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی با "رویکرد نقدگرایانه" و"رویکرد نظریه گرایانه" تحولی هست که در مطالعات تمدنی ضروری به نظر می رسد.
2⃣ #تحول_در_ساختار_آموزشی_مطالعات_تمدنی:
در نظام آموزشی موجود در حوزه مطالعات تمدن پژوهی، ساختار این مطالعات مبتنی بر "تمدن پژوهی رشته ای" و یا "تمدن پژوهی دو رشته ای" بنیانگذاری شده است. ضرورت تحول در ساختار آموزشی مبتنی بر "تمدن پژوهی میان رشته ای" و "تمدن پژوهی فرارشته ای" از الزامات لازم درساختار آموزشی مطالعات تمدنی هست.
3⃣#تحول_در_رویکرد_دانشی و#پژوهشی_مطالعات_تمدنی:
رویکرد موجود دانش و پژوهش مطالعات تمدنی تمرکز بر "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" و "نقد شناسی مطالعات تمدنی" دارد.
ضروری هست؛ رویکرد "نظریه شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"،"معرفت شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"، "انسان شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی" به رویکرد رایج دانش و پژوهش تمدنی تبدیل شود.
4⃣#تحول_در_رویکرد_سازمانی_مطالعات_تمدنی:
علاوه بر تحول در رویکرد آموزشی،ساختارآموزشی ورویکرد دانشی مطالعات تمدنی،ضروری هست رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی هم تحول لازم را داشته باشد.
رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی بایستی از "سیاستگذاری مطالعات تمدنی" ، "برنامه ریزی مطالعات تمدنی" و" الگوی نظارتی و مدیریتی مطالعات تمدنی" بهره مند شود.
5⃣#تحول_در_ساختار_سازمانی_مطالعات_تمدنی:
در تحول ساختار سازمانی مطالعات تمدنی بایستی، این مطالعات تبدیل به "یک سیستم اجتماعی هوشمند" شود. حضور پررنگ "فضای مجازی در جهان تمدنی" در ساختار سازمانی مطالعات تمدنی نهادینه شود. "کارکرد بین المللی مطالعات تمدنی" در این ساختار سازمانی مطالعات تمدنی لحاظ شود.
#36
#017_357
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جریان_های_فکری
#مرتبط_با_علوم_انسانی_اسلامی:
📙جریان شناسی فکری ناظر به علوم انسانی اسلامی در ایران معاصر و در جهان اسلام معاصر که به مثابه هسته مرکزی تمدن نوین اسلامی عمل می کند، دارای طیف های متمایزی هست که می توان به صورت ذیل تبیین اجمالی کرد:
🔶#جریان_اول_اسلامی_سازی_دانش:
از رهبران فکری این جریان فکری، اسماعیل راجا الفاروقی و سید محمد نقیب العطاس هستند. این جریان، فراگیرترین گفتمان فکری در چند دهه اخیر در جهان اسلام بوده است.در این جریان بر کاربردی کردن مفاهیم بنیادی تاکید می شود و تهذیب اصول تفکر مدرن از دیگر ویژگی های اساسی این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی هست.
🔶#جریان_دوم_اجتهاد_اسلامی:
گفتمانی هست که رهبری این جریان را ضیاالدین سردار پاکستانی برعهده دارد.ضیاءالدین سردار با انتشارات کتاب ها و مقالات بسیاری در این زمینه، هنوز هم به عنوان رهبر فکری این جریان علوم انسانی اسلامی در کانون توجه قرار دارد.
🔶#جریان_سوم_علم_مقدس:
رهبری این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی، دکتر حسین نصر هست و عثمان بکار و مظفر اقبال را هم می توان در طیف این جریان فکری مرتبط با علم انسانی دینی دانست.
🔶#جریان_چهارم_علمی_بودن_قرآن:
این جریان و رویکرد فکری، در پی ایجاد تحول در علوم انسانی اسلامی نبود، بلکه به دنبال اثبات علمی بودن قرآن بود. موریس بوکای فرانسوی بعد تشرف به دین اسلام، رهبری این جریان فکری را برعهده گرفت.
🔶#جریان_پنجم_پارادایم_جهانی_اسلام:
مسعود العالم چودری، نماینده این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی می باشد. وی تلاش بسیاری کرده تا مدلی از رابطه میان اسلام و علم و شکل گیری علم اسلامی ارائه دهد.
📙#لازم_به_یادآوری_هست که جریان های فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی در ایران معاصر، در مجالی مستقل بیان خواهد شد.
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با جریان های فکری پنج گانه فوق، به کتاب ذیل مراجعه شود:
📙#روش_شناسی_علوم_انسانی
#نزد_اندیشمندان_مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمدتقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،چاپ زمستان ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_308
#017_358
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#شناخت_گروه_های_فکری
#ناظر_به_علم_اسلامی:
📕درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
♦️#گروه_اول؛
#موسسه_جهانی_تفکر_اسلامی:
یکی از مهم ترین گروه ها و مجموعه های فکری مرتبط با گفتمان علم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و اسلامی سازی دانش، موسسه جهانی تفکر اسلامی هست. در ارتباط با شناخت و تبیین این موسسه جهانی در حوزه علم دینی موارد ذیل را می توان بیان کرد:
🔻#نکته_اول:
این موسسه در سال ۱۹۸۱ میلادی با تدبیر دکتر اسماعیل راجا الفاروقی و مجموعه همفکرانش در هرندون در ایالت ویرجینیای آمریکا تاسیس شد.
🔻#نکته_دوم:
زمینه تاسیس این موسسه جهانی، کنفرانس ۱۹۷۷ میلادی درباره اسلامی سازی دانش بود که در سوگانوی سوئیس برگزار شد.
🔻#نکته_سوم:
در این کنفرانس که در آن سی نفر از اندیشمندان مسلمان شرکت داشتند،به این نتیجه رسیدند که بحران امت جهان اسلام،بحران در حوزه تفکر واندیشه هست.
🔻#نکته_چهارم:
پنج عضو برجسته این گروه و موسسه جهانی: دکتر اسماعیل راجا الفاروقی، دکتر عبدالحمید ابوسلیمان، دکتر طاها جابر العلوانی، دکتر جمال البرزینگی و انور ابراهیم.
🔻#نکته_پنجم:
این موسسه از زمان شکل گیری به لحاظ اجرایی سه راهبرد مشخص را طی کرده است:
1⃣#راهبرد_اول؛ چاپ و نشر کتاب های مرتبط با علوم اسلامی و یا مسائل مرتبط با اسلامی سازی دانش؛
2⃣#راهبرد_دوم؛ چاپ و نشر کتاب ها و مقالات با رویکرد اسلامی سازی دانش؛
3⃣#راهبرد_سوم؛ راه اندازی مجله علمی و پژوهشی بین المللی بود تا ازاین طریق مطالب علمی مرتبط با اسلامی سازی دانش به اشتراک گذاشته شود؛
🔻#نکته_ششم:
این موسسه جهانی در سه دهه اخیر از سرشناس ترین مجامع فکری اسلامی در سطح جهان بوده و کمک شایانی به توسعه و گسترش گفتمان اسلامی سازی دانش کرده است.
🔻#نکته_هفتم:
این موسسه و گروه جهانی سه هدف اصلی را دنبال کرده است:
1⃣#هدف_اول؛ اتحاد مجدد دانش و ارزش؛
2⃣#هدف_دوم؛ وصل به دو منبع دانش الهی( وحی الهی در قرآن و آفرینش وی در طبیعت)؛
3⃣#هدف_سوم؛ بازجویی از فلسفه غرب و مشکلات نامحدود پیش روی این فلسفه؛
🔻#نکته_هشتم:
مفروض اصلی این موسسه جهانی، این بود که برای رسیدن به دانش اسلامی،باید روش شناسی آن را که مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر(ص) است، تدوین کرد.
📕#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با موسسه جهانی تفکر اسلامی به منبع ذیل مراجعه شود:
📕روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)،دکتر محمد تقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_309
#017_359
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#شناخت_گروه_های_فکری
#ناظر_به_علم_اسلامی:
📒درجهان اسلام،گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
📒#گروه_دوم ؛
#موسسه_بین_المللی_اندیشه_و_تمدن_اسلامی:
این موسسه به طور رسمی در سال ۱۹۹۱ میلادی در مسجدی در کوالالامپور مالزی با مدیریت و اشراف دکتر سید محمد نقیب العطاس و با حمایت جدی دکتر انور ابراهیم،وزیر آموزش و پرورش وقت مالزی تاسیس شد.در ارتباط با شناخت این موسسه بین المللی مرتبط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی نکات ذیل را به صورت اجمالی می توان برشمرد:
🔰#نکته_اول:
دکتر نقیب العطاس موسس این مرکز بین المللی، آموزش و پرورش را زیربنای علم و تولید معرفت علمی در اندیشه اسلامی می داند.
🔰#نکته_دوم:
این موسسه اهداف وسیعی را طرح کرده بود تا بتواند در همه حوزه های علمی و معرفتی و به خصوص آموزش و پرورش اسلامی نقش فعالی داشته باشد.
🔰#نکته_سوم:
تشخیص و روشن کردن مساله های علمی و معرفتی ای که جهان اسلام با آنها روبروست در اولویت مطالعاتی این موسسه بین المللی هست.
🔰#نکته_چهارم:
یافتن پاسخ های اسلامی به کوشش های معنوی و فرهنگی دنیای جدید و مکتب های گوناگون فکری و دینی و عقیدتی، از اولویت های دیگر مطالعاتی این مرکز بین المللی می باشد.
#نکته_پنجم:
تبیین فلسفه اسلامی درباره آموزش و پرورش (شامل تعریف و اغراض و اهداف آموزش و پرورش اسلامی) به منظور صورت بندی فلسفه اسلامی برای علم از دیگر اهداف مرتبط با این موسسه جهانی هست.
🔰#نکته_ششم:
تحقیق در باره معنی و فلسفه هنر ومعماری اسلامی و آماده ساختن وسایل راهنمایی برای اسلامی ساختن هنرها و آموزش های هنری،از دیگر حوزه های فعالیت علمی این مرکز بین المللی می باشد.
🔰#نکته_هفتم:
این موسسه بین المللی بیشتر از همه تحت تاثیر اندیشه های دکتر سید محمد نقیب العطاس هست که به دنبال ابداع نوعی از روش شناسی اسلامی است که از قرآن و سنت استفاده کند.
🔰#نکته_هشتم:
دکتر عطاس موسس این موسسه بین المللی در زمینه اندیشه و تمدن اسلامی، اعتقاد دارد اسلام با سکولاریزم قابل جمع نیست. برای رهایی امت اسلامی از سکولاریزم، آگاهی به زبان عربی و یافتن ریشه های بسیاری از مفاهیم قرآنی و به ویژه در حوزه آموزش و پرورش اسلامی را پیش نیاز این رهایی می داند.
🔰#نکته_نهم:
دکتر نقیب العطاس اعتقاد دارد انسان که تادیب شد، جامعه و علم نیز تادیب می شوند واهداف اسلامی بدین وسیله شکل عملی به خود می گیرند.
🔰#نکته_دهم:
از نظر موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی، یافتن مفاهیم بنیادی در اسلام که به لحاظ آموزشی با بحث علم در ارتباط باشد، زمینه سازی و شکل عملی علم اسلامی را انجام می دهد.
📒#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی به منبع ذیل مراجعه شود:
📒روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)،دکتر محمد تقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی #پرونده_فلسفه_علم_دینی
#018_360
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#فراخوان_مقاله
محورهای فراخوان مقاله
https://cir.ihu.ac.ir/
#018_361
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاع_رسانی
⚡️شماره اول فصلنامۀ علمی «تمدن پژوهی» منتشر شد.
دوره ۱، شماره ۱، خرداد ۱۴۰۱ (فصلنامه بهار)
🔹بررسی تحلیلی عوامل تمدنی و علمی شکلگیری نظریه تکامل
🖋حمید امامی فر؛ احمد حسین شریفی
اصل مقاله
🔸بررسی مبانی انسانشناختی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی
🖋عسکر دیرباز؛ آسیه گنج خانی
اصل مقاله
🔹الگوی نقشآفرینی حوزه و دانشگاه در تمدنسازی مبتنیبر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی
🖋حامد نجاران طوسی
اصل مقاله
🔸الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی مقدمهساز تمدن نوین اسلامی
🖋عباس گرائی؛ علی مصباح
اصل مقاله
🔹بررسی نقش فلسفه اسلامی و جایگاه آن در تمدن اسلامی
🖋حسن عبدی
اصل مقاله
🔸نسبت آزاد با علوم اجتماعی؛ تحول در نسبت ما با علوم اجتماعی و نسبت علوم با دیگر شئون اجتماعی
🖋سید ابراهیم رئوف موسوی
اصل مقاله
🔰 فصلنامه تمدنپژوهی از تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران جهت ارسال مقاله دعوت به عمل میآورد. این فصلنامه پذیرای مقالات حوزه نظامهای اجتماعی و علوم انسانی با رویکرد تمدنی خواهد بود.
🌐https://cir.ihu.ac.ir/
📠 021-76702510 | 425
📍فصلنامه تمدنپژوهی
#پژوهشکده_شهید_صدر
#فصلنامه_تمدنپژوهی
📲 @sadr_ir
#018_362
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاع_رسانی
⚡️شماره دوم فصلنامۀ علمی «تمدنپژوهی» توسط پژوهشکده صدر منتشر شد
دوره ۱، شماره ۲، شهریور ۱۴۰۱ ( تابستان)
🔹امکان سنجی تبلیغ بیناتمدنی بر اساس حکمت اسلامی
🖋حمید پارسانیا، سید محمد معلمی
اصل مقاله
🔸بازخوانی اصول و مفاهیم زیبایی و انگارهی زیباسازی شهر از منظر حکمت اسلامی
🖋مصطفی بهزادفر، سهند لطفی، رامین خورسند
اصل مقاله
🔹راهبردهای ارتباطی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی
🖋عبدالکریم خیامی، رضا فرخنژاد، حسین کیاء
اصل مقاله
🔸وجوه تحلیل تمدنی نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا
🖋احمد رهدار
اصل مقاله
🔹ظرفیتهای فقه امامیه در پذیرش نهادهای جدید حقوق خصوصی، با تأکید بر اعتباریات و عرف
🖋احمدعلی قانع، محمد تقیپور
اصل مقاله
🔸نقش آموزش و پرورش در تمدن نوین اسلامی؛ از منظر نظام تأمین نیاز
🖋علی خلیلی
اصل مقاله
🔰 فصلنامه تمدنپژوهی از تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران جهت ارسال مقاله دعوت به عمل میآورد. این فصلنامه پذیرای مقالات حوزه نظامهای اجتماعی و علوم انسانی با رویکرد تمدنی خواهد بود.
🌐https://cir.ihu.ac.ir/
📠 021-76702510 | 425
📍فصلنامه تمدنپژوهی
#پژوهشکده_صدر
#فصلنامه_تمدنپژوهی
📲 @sadr_ir
#018_363
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاع_رسانی
🚦پژوهشکده شهید صدر شماره سوم فصلنامۀ علمی «تمدنپژوهی» را منتشر کرد
دوره ۱، شماره ۳، پاییز ۱۴۰۱
🔹کارکردهای تمدنی نظریه جسمانی بودن حدوث نفس
🖋احمد محمدی پیرو، غلامرضا فیاضی
اصل مقاله
🔸چشم اندازی به آموزش معماری در گام دوم انقلاب اسلامی
🖋سلمان نقرهکار
اصل مقاله
🔹بازخوانی بنیان های تمدنی با رویکرد واقع گرایی در قلمرو علم و فلسفه
🖋اسلام رجبی، علیرضا قائمینیا
اصل مقاله
🔸امکانسنجی تاریخی نهادسازی فرهنگی انقلاب اسلامی مبتنی بر تجربه امام خمینی(ره)
🖋علیرضا حدادی، محمد جبارپور، سید محمدرضا دادگستر
اصل مقاله
🔹حکمرانی فضای مجازی بر اساس انگاره مشروعیت فنی-دانشی
🖋سید جمال قریشی، حسین مطلبی کربکندی، عبدالحسین کلانتری
اصل مقاله
🔸الگوی تربیت زمامدار در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی
🖋مهدی خزاعی گسک، حسن مجیدی
اصل مقاله
🔰 فصلنامه تمدنپژوهی از تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران جهت ارسال مقاله دعوت به عمل میآورد. این فصلنامه پذیرای مقالات حوزه نظامهای اجتماعی و علوم انسانی با رویکرد تمدنی خواهد بود.
🌐https://cir.ihu.ac.ir/
📠 021-76702510 | 425
📍فصلنامه تمدنپژوهی
#پژوهشکده_شهید_صدر
#فصلنامه_تمدنپژوهی
📲 @sadr_ir
#018_364
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#شناخت_گروه_های_فکری
#ناظر_به_علم_اسلامی:
📙درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
📙#گروه_سوم؛
#گروه_اجمالی_یا_اجمالیون:
این گروه و موسسه مرتبط با علم اسلامی و تمدن اسلامی، مجموعه نسبتا پراکنده و غیر منسجمی بود که شخصیت اصلی این گروه دکتر ضیاءالدین سردار پاکستانی هست. در مجموع نکات ذیل را در ارتباط با این گروه به صورت مختصر می توان بیان کرد:
🔶#نکته_اول:
در این گروه، مهمترین همکاران دکتر ضیاءالدین سردار، شخصیت هایی همچون منور احمد انیس،مریل وین دیویس، پرویز منظور، جروم آر.راوتز و آتشین بودند.
🔶#نکته_دوم:
این گروه، واژه اجمالیون را در معنای تسخیر نوعی حرکت زیبایی شناسانه کل نگرانه،برای معرفی رهیافت های نظری خود در موضوعات مرتبط با اسلام ، انتخاب کرد.
🔶#نکته_سوم:
برخلاف ایده های محوری بنیانگذاران اسلامی سازی دانش و موسساتی چون موسسه جهانی تفکر اسلامی و موسسه بین المللی تفکر اسلامی، اجمالیون معتقد بودند تفکر غرب دارای مبانی متضادی با مبانی موجود در جهان بینی اسلامی است.
🔶#نکته_چهارم:
از جهت تضاد مبانی، این گروه اعتقاد دارند، اسلام قابلیت سازگاری با علم غرب را ندارد و با تهذیب علم غرب، نمی توان به علم و دانش اسلامی دست یافت.
🔶#نکته_پنجم:
از نظر این گروه، نمی توان بنیاد های روش شناختی و معرفت شناختی غرب را مورد ارزیابی قرار داد و گزاره هایی از آن را که با تفکر اسلامی متناقض هست، با مفاهیم اسلامی جایگزین کرد.
🔶#نکته_ششم:
از نظر این گروه، برای رسیدن به اندیشه، علم و دانش اسلامی، باید روش شناسی خاص اسلام طراحی شود و تفکر و علم اسلامی، باید مبتنی برجهان بینی اسلامی طراحی و ارائه گردد و مبانی معرفت شناختی و اسلامی باید به عنوان الگو و زیر بنای معرفتی علم اسلامی در نظر گرفته شود.
🔶#نکته_هفتم:
طبق نظر این گروه، معرفت شناسی اسلامی نیز در قرآن و سنت نهفته است.در اسلام، اهداف وابزار علم به وسیله نظام اخلاقی اسلام معرفی و محول شده است.
🔶#نکته_هشتم:
اجمالیون معتقدند غرب در همه ابعاد تمدنی،فرهنگی، اقتصادی و... تهدیدی جدی برای دنیای اسلام به شمار می رود.تهدید جدی غرب این است که تلاش دارد ایده های خود را با ادعای جهان شمولی به صورت سلطه آمیزی بر کشور های اسلامی تحمیل کند.
🔶#نکته_نهم:
ضیاءالدین سردار و همکارانش به بسیاری از حوزه های علوم انسانی، از سیاست گرفته تا مردم شناسی و حتی پست مدرنیزم پرداخته اند.این گروه در اواخر قرن بیستم، از هم گسسته شد، البته ضیاءالدین سردار با خانم دیویس، فعالیت های فکری خودرا تداوم بخشید.
🔶#نکته_دهم:
آرای دکتر ضیاءالدین سردار حوزه و گستره وسیعی را شامل می گردد که می توان گفت عمده فعالیت های فکری سردار از سال ۱۹۷۷م، آغاز می شود که در سه حوزه اصلی فعال بوده است. این سه حوزه عبارتند از:
1⃣#اول؛ بررسی رابطه اسلام، علم و تکنولوژی.
2⃣#دوم؛ نظریه پردازی نسبت به آینده تمدن اسلامی.
3⃣#سوم؛ مطالعات فرهنگی و پرداختن به پست مدرنیزم.
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با گروه اجمالیون، به منبع ذیل مراجعه شود:
📙روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان(مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمد تقی ایمان و احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان سال ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_311
#018_365
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#قرآن_و_جریان_تاریخی_علم درتمدن_اسلامی:
⏪قرآن رکن اصلی "اکتشاف و تحلیل" تمدن اسلامی در "مقام ثبوت" هست.
⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی و به تعبیری "مقام اثبات" تمدن اسلامی عنصر و مولفه ای از نوع "متغیر مستقل" هست.
⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی به عنوان یک متغیر مستقل، علاوه بر "تاثیر منطقی" در تمدن اسلامی، "تاثیری تاریخی" بر تمدن اسلامی داشته است.
🔶مصادیق #اثرات_تاریخی_قرآن بر تمدن اسلامی را می توان به صورت ذیل برشمرد:
🔸#اثر_تاریخی_اول:
قرآن سرچشمه "معرفت دینی"، "دانش دینی"، "عقلانیت دینی"و منبع اصلی "وحدت علم و معرفت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_دوم:
گزاره های قرآنی بیانگر "اصول علم"، "مبانی مابعدالطبیعی علم" وارتباط "علم با عقلانیت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_سوم:
اثر قرآن و گزاره های قرآنی در "حضور دین و معنویت" در "دانش ها و علوم" در تمدن اسلامی به عنوان "الگویی هوشمند در تاریخ علم" تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_چهارم:
ورود انواع "علوم و دانش ها" در تمدن اسلامی به مطالعه جنبه ای از "هستی ها و معرفت های نظام طبیعت" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
🔸#اثر_تاریخی_پنجم:
ورود "علوم" در تمدن اسلامی جهت نشان دادن "وحدت در طبیعت" به عنوان "صورتی از وحدت مبدا الهی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
🔸#اثر_تاریخی_ششم:
توجه "علوم طبیعی"، "علوم انسانی" و "علوم اسلامی" در تمدن اسلامی به مطالعه همه جانبه "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تمدنی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#43
#018_366
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#کارکرد_شناسی_علم_در_تجربه_تمدن_اسلامی:
⏪در فلسفه علم تمدن و ازجهتی در فلسفه نظری تمدن، "کارکرد شناسی علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی، مساله ای اساسی و مساله ای کارکرد گرایانه می باشد.
♦️در "سنت علمی" تمدن اسلامی "کارکرد شناسی علم" تجربه های بی بدیلی را نشان می دهد که در ذیل به مصادیقی از این کارکرد شناسی ها اشاره می شود:
🔻#کارکرد_شناسی_اول_علم:
تبدیل "علم ریاضی" به عنوان دانشی" کمی و کیفی" در تمدن اسلامی جهت اکتشاف و تحلیل مساله های "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_دوم_علم:
تحلیل "نفوس انسانی" در "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_سوم_علم:
"طبیعت شناسی" به عنوان تجلی ونمادی از "عالم معنا" از کارکردهای "علوم طبیعی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای بی بدیل"؛
🔻#کارکرد_شناسی_چهارم_علم:
کارکرد "دانش جهان شناسی" در تمدن اسلامی، مرجعی درچارچوب نظری برای "وحدت علم ومعرفت"؛
🔻#کارکرد_شناسی_پنجم_علم:
عدم شکاف میان "قوانین طبیعت" ، "قوانین انسانی"، "قوانین تاریخی" و "قوانین تمدنی" به عنوان مصادیقی از "قوانین الهی" از کارکرد های "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" در تمدن اسلامی؛
🔻#کارکرد_شناسی_ششم_علم:
تبدیل "جهان کثرت ها" به "جهان وحدت" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" از تجربه های بی بدیل علم شناختی تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#44
#018_367
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#الگوهای_علم_شناسی_در_تمدن_اسلامی:
⏪ علم شناسی در تمدن اسلامی با رویکردهای گوناگونی مانند" علم شناسی تاریخی"،"علم شناسی فلسفی"، "علم شناسی سیاست شناختی"، " علم شناسی جامعه شناختی"، " علم شناسی روان شناختی"، " علم شناختی اقتصاد شناختی" و" علم شناختی دین شناختی" صورت می گیرد.
♦رویکرد های علم شناختی فوق در تمدن اسلامی را می توان با الگوهایی علم شناختی ذیل، مورد تحلیل و واکاوی قرار داد:
🔻الف:#الگوی_علم_شناسی_پارادایمی در تمدن اسلامی:
⏪رویکرد های گوناگون علم شناسی در تمدن اسلامی را با الگوی علم شناسی پارادایمی می توان تحلیل تمدنی کرد.در الگوی علم شناسی پارادایمی چهار ساحت اصلی علم در تمدن اسلامی را مورد شناخت و معرفت قرار می دهند که این چهار ساحت علم عبارتند از:
1⃣ هستی شناسی علم در تمدن اسلامی؛
2⃣ معرفت شناسی علم در تمدن اسلامی؛
3⃣ روش شناسی علم در تمدن اسلامی؛
4⃣ روش علم در تمدن اسلامی؛
🔻ب:#الگوی_علم_شناسی_مولفه_ای در تمدن اسلامی:
⏪ رویکرد های گوناگون علم در تمدن اسلامی را می توان با الگوی علم شناسی مولفه ای مورد معرفت و شناخت قرار داد.علم شناسی در تمدن اسلامی بر اساس الگوی علم شناختی مولفه ای بر ارکان ذیل استوار هست:
1⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس مبانی علم؛
2⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس مفاهیم علم؛
3⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس گزاره های علم؛
4⃣ علم شناسی درتمدن اسلامی براساس مساله های علم؛
5⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس نظریه های علم؛
🔻ج:#الگوی_علم_شناسی_عنصری در تمدن اسلامی:
رویکرد های گوناگون علم در تمدن اسلامی را براساس الگوی علم شناسی عنصری می توان تحلیل تمدنی نمود.الگوی علم شناسی عنصری در تمدن اسلامی به در دوحالت ذیل ایجاد می شود:
1⃣ الگوی علم شناسی یک عنصری درتمدن اسلامی (یک عنصری بودن علم ودین درتحلیل علم در تمدن اسلامی)؛
2⃣ الگوی علم شناسی دوعنصری در تمدن اسلامی(دوعنصری بودن علم ودین در تحلیل علم درتمدن اسلامی)؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#37
#018_368
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#گونه_شناسی_تاریخ_علم_و #فلسفه_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪علم شناسی به صورت عام و علم شناسی به صورت خاص در تمدن ها و تمدن اسلامی، رویکردهای گوناگونی دارد. رویکرد تاریخی به علم شناسی که "#تاریخ_علم" نام دارد و رویکرد فلسفی به علم شناسی که "#فلسفه_علم "نام دارد، گونه های متفاوتی دارد. گونه های " تاریخ علم" و " فلسفه علم" در تمدن اسلامی چهار حالت ذیل را می تواند داشته باشد:
🔶حالت اول: (#تحلیل_تاریخی_تاریخ_علم)
تاریخ علم با رویکرد تاریخی؛ که دراین حالت تحولات تاریخی علم در تمدن اسلامی را با رویکرد تاریخی و با روش و متد تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣ کتاب "علم و تمدن دراسلام" اثر دکتر حسین نصر؛
2⃣ کتاب "تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی" اثر دکتر ذبیح الله صفا؛
3⃣ و کتاب "دانش پیروزمند" اثر فرانتس روزنتال؛
نمونه هایی از تاریخ علم با رویکرد تاریخی در ارتباط بامطالعه علم در تمدن اسلامی هستند.
🔶حالت دوم:(#تحلیل_فلسفی_تاریخ_علم)
تاریخ علم با رویکرد فلسفی؛ که دراین حالت تحولات تاریخی علم درتمدن اسلامی را با رویکرد فلسفی و با روش و متد فلسفی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "تاریخ و فلسفه علوم اسلامی" اثر دکتر عثمان بکار
2⃣ و هم چنین کتاب دیگر دکتر عثمان بکار تحت عنوان "طبقه بندی علوم ازمنظر حکمای مسلمان"
رویکرد فلسفی به تاریخ علم در بررسی ومطالعه علم در تمدن اسلامی را تا حدودی دارند.
🔶حالت سوم:(#تحلیل_تاریخی_فلسفه_علم)
فلسفه علم با رویکرد تاریخی؛ که دراین حالت فلسفه علم و علم شناسی فلسفی را با رویکرد تاریخی و با روش و متد تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "در آمدی تاریخی به فلسفه علم" اثر جان لازی
2⃣ و کتاب "فلسفه علم": تکامل تاریخی مفاهیم علمی و پیامدهای فلسفی آن ها" اثر نیکلاس کاپالدی
دو گونه از فلسفه علم با رویکرد تاریخی هستند.
🔶حالت چهارم:(#تحلیل_فلسفی_فلسفه_علم)
فلسفه علم با رویکرد فلسفی؛که دراین حالت فلسفه علم و علم شناسی فلسفی را با رویکرد فلسفی و روش و متد فلسفی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "فلسفه علم" اثر الکس روزنبرگ
2⃣ و کتاب "چیستی علم" اثر آلن چالمرز
گونه هایی از فلسفه علم با رویکرد فلسفی هستند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#38
#018_369
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#کارکرد_شناسی_علم_در_تجربه_تمدن_اسلامی:
⏪در فلسفه علم تمدن و ازجهتی در فلسفه نظری تمدن، "کارکرد شناسی علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی، مساله ای اساسی و مساله ای کارکرد گرایانه می باشد.
♦️در "سنت علمی" تمدن اسلامی "کارکرد شناسی علم" تجربه های بی بدیلی را نشان می دهد که در ذیل به مصادیقی از این کارکرد شناسی ها اشاره می شود:
🔻#کارکرد_شناسی_اول_علم:
تبدیل "علم ریاضی" به عنوان دانشی" کمی و کیفی" در تمدن اسلامی جهت اکتشاف و تحلیل مساله های "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_دوم_علم:
تحلیل "نفوس انسانی" در "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_سوم_علم:
"طبیعت شناسی" به عنوان تجلی ونمادی از "عالم معنا" از کارکردهای "علوم طبیعی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای بی بدیل"؛
🔻#کارکرد_شناسی_چهارم_علم:
کارکرد "دانش جهان شناسی" در تمدن اسلامی، مرجعی درچارچوب نظری برای "وحدت علم ومعرفت"؛
🔻#کارکرد_شناسی_پنجم_علم:
عدم شکاف میان "قوانین طبیعت" ، "قوانین انسانی"، "قوانین تاریخی" و "قوانین تمدنی" به عنوان مصادیقی از "قوانین الهی" از کارکرد های "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" در تمدن اسلامی؛
🔻#کارکرد_شناسی_ششم_علم:
تبدیل "جهان کثرت ها" به "جهان وحدت" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" از تجربه های بی بدیل علم شناختی تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#44
#018_370
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تجربه_های_معرفت_شناسی_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪ تمدن اسلامی حیث وجودی "جهان علمی" را در چهار ساحت "هستی شناسی علم" ، "معرفت شناسی علم"، "روش شناسی علم" و "روش علم" تحول جهانی داد.
♦️در حوزه "#معرفت_شناسی_علم" تمدن اسلامی تجربه های جدیدی در حوزه "#علم_شناسی_تمدنی"پدیدار ساخت.
به نمونه هایی از تجربه های "#معرفت_شناسی_علم" در تمدن اسلامی در ذیل اشاره می شود:
🔻#تجربه_اول_معرفت_شناسی_علم:
تعریف جدیدی از "مبانی علم شناختی" برای علوم طبیعی، تجربی و انسانی- اجتماعی در تمدن اسلامی ناظر به "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#تجربه_دوم_معرفت_شناسی_علم:
تعریف و ایجاد "جایگاه جدید" در ارتباط با "تعامل علوم" و "روابط علوم" با جهان طبیعی، جهان انسانی و جهان تمدنی در تمدن اسلامی؛
🔻#تجربه_سوم_معرفت_شناسی_علم:
عدم جدایی و "تفکیک ناپذیری علوم" از "معرفت دینی" ،"معنایی" و"متافیزیکی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای عینی"؛
🔻#تجربه_چهارم_معرفت_شناسی_علم:
ایجاد جریان تاریخی "وحدت علم و معرفت" در تمدن اسلامی به علت تاکید بر "جهت داری علم" در سنت اسلامی؛
🔻#تجربه_پنجم_معرفت_شناسی_علم:
ایجاد نظام جدیدی در "طبقه بندی علوم" مبتنی بر "دین محوری" در تمدن اسلامی به لحاظ جایگاه "وجوب عینی علم" در "مقام ثبوت و اثبات" تمدن اسلامی؛
🔻#تجربه_ششم_معرفت_شناسی_علم:
تعریف "رابطه جدیدی" میان "خداوند" و "جهان طبیعی" و "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی مبتنی بر "وحدت علم و دین"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#42
#018_371
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تجربه_های_روش_شناسی_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪ تمدن اسلامی در "#جهان_شناسی_علم" تحول جهانی و کلانی ایجاد کرد. این تحول جهانی در حوزه "علوم طبیعی"، "علوم تجربی" و "علوم انسانی _اجتماعی" ایجاد شد و حیث متمایزی برای تمدن اسلامی در "جهان تمدنی" به وجود آورد.
🔶 در حوزه "روش شناسی علم" هم تمدن اسلامی تجربه های جدیدی در حوزه "علم شناسی تمدنی" ایجاد نمود، که به نمونه هایی از این تجربه های روش شناسی علم در تمدن اسلامی در ذیل اشاره می شود:
🔸#تجربه_اول_روش_شناسی_علم:
تمایز دریافت از "روش شناسی علم" در تمدن اسلامی با دریافت روش شناسی علم تمدن های همجوار و غیر همجوار جهانی؛
🔸#تجربه_دوم_روش_شناسی_علم:
پذیرش اصل "کاربرد گسترده روش شناسی علم" در تمدن اسلامی با تاکید بر "جهان شناسی علم" جدیدی در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_سوم_روش_شناسی_علم:
ایجاد "تنوع روش شناسی علم" و "کثرت گرایی روش شناختی علم" در علوم اسلامی و غیر اسلامی در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_چهارم_روش_شناسی_علم:
ایجاد یک "نوع روش شناسی علم" مبتنی بر یک "نوع هستی شناسی و معرفت شناسی بنیادین" در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_پنجم_روش_شناسی_علم:
ایجاد یک "نوع فرآیند خلاقیت" در "روش شناسی علم" در تاریخ علم جهان تمدنی و تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_ششم_روش_شناسی_علم:
"نقش جهت دار وحی الهی" در "روش شناسی علوم طبیعی، انسانی و اسلامی" در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_هفتم_روش_شناسی_علم:
تمرکز "روش شناسی علم" در تمدن اسلامی بر ارتباط اساسی بین "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#41
#018_372
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#روش_مقاله_نویسی
📙نگارش مقاله علمی_پژوهشی بر اساس الگوی فرآیندی:
1⃣#فرآیند_اول:
🔶طراحی سوال علمی با چهار ویژگی:
🔸#ویژگی_اول؛ سوال علمی باید کوتاه، دقیق، روشن و بدون ابهام باشد.
🔸#ویژگی_دوم؛ سوال علمی باید واقع گرا باشد، واقع گرایی عینی یا واقع گرایی معرفتی را داشته باشد.
🔸#ویژگی_سوم؛ سوال علمی باید جنبه عملی و عملیاتی داشته باشد.عملیاتی بودن از حیث منابع مرتبط و ازحیث توان علمی محقق.
🔸#ویژگی_چهارم؛ سوال علمی باید حوزه دانشی یا جغرافیای معرفتی را داشته باشد.
❓سوال فرضی اول:
علت جامعه شناختی با تاکید بر کارکرد قبیله که باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد، چیست؟
❓سوال فرضی دوم:
علت روان شناختی با تاکید بر الگوی شخصیتی که باعث پیدایش پدیده تاریخی عاشورا شد، چیست؟
2⃣#فرآیند_دوم:
🔶مطالعه اکتشافی پیرامون سوال علمی در سه فاز زیر:
🔸#فاز_اول؛ استخراج پیشینه شناسی مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ بیان تشابه پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ بیان تمایز پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
3⃣#فرآیند_سوم:
🔶 انتخاب الگوی نظری تحقیق در فازهای ذیل:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی الگوهای نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ انتخاب یکی از الگوی های نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم؛ آشکار سازی یا عملیاتی کردن الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده؛
🔶سنخ شناسی الگوهای نظری تحقیق:
🔸#سنخ_اول ؛ الگوی نظری از سنخ مبانی مانند اصالت فرد یا اصالت جامعه؛
🔸#سنخ_دوم ؛ الگوی نظری از سنخ مفاهیم مانند منزلت اجتماعی یا نقش اجتماعی؛
🔸#سنخ_سوم ؛ الگوی نظری از سنخ گزاره های نظری مانند" تعالی جامعه با حضور مهندسی عالمان در راس هرم نظام اجتماعی".
🔸#سنخ_چهارم ؛ الگوی نظری از سنخ" نظریه های علوم انسانی-اجتماعی" مانند " نظریه همبستگی اجتماعی"، "نظریه کنش اجتماعی" و " نظریه کارکرد گرایی ساختاری".
4⃣#فرآیند_چهارم:
🔶مدل تحلیلی تحقیق مرتبط با سوال علمی:
🔸#فاز_اول ؛ مفهوم شناسی مفاهیم اصلی مرتبط با سوال علمی تحقیق مانند مفهوم شناسی" علت جامعه شناختی"، " علت روان شناختی" ، " کارکرد قبیله" ، "پدیده تاریخی" و" الگوی شخصیتی".
🔸#فاز_دوم ؛ طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده با شش ویژگی پاسخ احتمالی، پاسخ مرتبط، داشتن متغیر مستقل، داشتن متغیر وابسته،بیان رابطه دو متغیر و ارزیابی روابط میان دو متغیر.
⬇️نمونه طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده:
"همبستگی اجتماعی ناشی از کارکرد اجتماعی بیعت در نظام قبیله، باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد".
5⃣#فرآیند_پنجم:
🔶مشاهد منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ استخراج اطلاعات لازم، کافی و مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده از منابع تحقیق؛
🔸#فاز_سوم ؛ طبقه بندی موضوعی و معرفتی اطلاعات تحقیق استخراج شده مرتبط با سوال و فرضیه علمی طرح شده.
6⃣#فرآیند_ششم:
🔶تحلیل اطلاعات تحقیق:
🔸نسبت سنجی اطلاعات استخراج شده مرتبط با سوال علمی و فرضیه علمی؛
🔸کشف و تحلیل نسبت همگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی اثبات فرضیه طرح شده؛
🔸کشف و تحلیل نسبت واگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی رد فرضیه طرح شده؛
7⃣#فرآیند_هفتم:
🔶نتیجه گیری تحقیق در چهار حالت زیر:
🔸طرح نقد بینش جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح نگرش علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح پیشنهادعلمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح انتقاد علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
#018_373
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#فلسفه_علم_تمدن_و_تحقیق_تمدنی:
⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد.
⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است.
این چهارساحت و بخش عبارتند از:
♦️الف) #هستی_شناسی_تحقیق_تمدنی:
هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ب) #معرفت_شناسی_تحقیق_تمدنی:
معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ج) #روش_شناسی_تحقیق_تمدنی:
روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛
3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️د) #روش_تحقیق_تمدنی:
روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛
3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#018_374
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#اسلام_و_علم_جدید_مسائل_معاصر:
📕سال های پایانی قرن نوزدهم را می توان سرآغاز پیدایش دیدگاه های اسلامی در باره علم مدرن دانست.
🔻تاثیر فوق العاده علم و فناوری مدرن برتمدن اسلامی،تاثیری متناظر بر گفتمان اسلام و علم نیز گذاشت که موجب پیدایش دو نوع گفتمان متفاوت در دوره پس از ۱۹۵۰ میلادی شده است.
🔻#گفتمان_نوع_اول؛ در واقع ابعاد جدیدی ازهمان گفتمانی است که پیش تر، در دوره ۱۸۰۰ تا۱۹۵۰ شکل گرفته بود.
🔻#گفتمان_نوع_دوم؛ نوعی کاملا جدید از گفتمان در باره علم مدرن است که براساس یکی از دسته بندی های کلی از گفتمان موجود در باره اسلام و علم مدرن،به سه دیدگاه تقسیم می شود.
1⃣#دیدگاه_اول؛ نگاه اخلاقی به علم که در این دیدگاه اخلاقی و پاک دینانه به علم که شایع ترین دیدگاه در جهان اسلام است، علم مدرن را اساسا خنثی و بی طرف می داند که به کتاب طبیعت، آن چنان که هست، می پردازد بدون آنکه هیچ مولفه فلسفی یا ایدئولوژیکی همراهش باشد.
2⃣#دیدگاه_دوم؛ نگاه معرفت شناختی به علم دارد که عمدتا به اینها می پردازد: وضعیت شناختی علوم فیزیکی مدرن،داعیه های این علوم در باره حقیقت،روش های کسب دانش صحیح و کارکردشان برای جامعه درکل.مکتب شناختی که علم را ساختاری اجتماعی فرض می کند، تاکید ویژه ای برتاریخ و جامعه شناسی علم دارد.
3⃣#دیدگاه_سوم؛ نگاه هستی شناختی یا متافیزیکی به علم که در این دیدگاه،به جای نگاه فلسفی به علم، نگاهی متافیزیکی به علم دارد.مهم ترین ادعای این دیدگاه، تاکیدش بر تحلیل بنیادهای متافیزیکی و هستی شناختی علوم مادی جدید است.
♦️#تذکر: مطالب فوق دیدگاه های "دکتر مظفر اقبال" در کتاب"شکل گیری علم اسلامی" در ارتباط با" اسلام وعلم جدید؛مسائل معاصر" می باشد.
⬇️ جهت مطالعه تفصیلی به منبع ذیل مراجعه شود:
📕شکل گیری علم اسلامی؛ دکتر مظفر اقبال؛ ترجمه محمد رضا قائمی نیک و دیگران؛ نشر ترجمان علوم انسانی؛ چاپ بهار ۱۳۹۶؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#018_375
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050