📚#روش_مقاله_نویسی
📙نگارش مقاله علمی_پژوهشی بر اساس الگوی فرآیندی:
1⃣#فرآیند_اول:
🔶طراحی سوال علمی با چهار ویژگی:
🔸#ویژگی_اول؛ سوال علمی باید کوتاه، دقیق، روشن و بدون ابهام باشد.
🔸#ویژگی_دوم؛ سوال علمی باید واقع گرا باشد، واقع گرایی عینی یا واقع گرایی معرفتی را داشته باشد.
🔸#ویژگی_سوم؛ سوال علمی باید جنبه عملی و عملیاتی داشته باشد.عملیاتی بودن از حیث منابع مرتبط و ازحیث توان علمی محقق.
🔸#ویژگی_چهارم؛ سوال علمی باید حوزه دانشی یا جغرافیای معرفتی را داشته باشد.
❓سوال فرضی اول:
علت جامعه شناختی با تاکید بر کارکرد قبیله که باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد، چیست؟
❓سوال فرضی دوم:
علت روان شناختی با تاکید بر الگوی شخصیتی که باعث پیدایش پدیده تاریخی عاشورا شد، چیست؟
2⃣#فرآیند_دوم:
🔶مطالعه اکتشافی پیرامون سوال علمی در سه فاز زیر:
🔸#فاز_اول؛ استخراج پیشینه شناسی مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ بیان تشابه پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ بیان تمایز پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
3⃣#فرآیند_سوم:
🔶 انتخاب الگوی نظری تحقیق در فازهای ذیل:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی الگوهای نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ انتخاب یکی از الگوی های نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم؛ آشکار سازی یا عملیاتی کردن الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده؛
🔶سنخ شناسی الگوهای نظری تحقیق:
🔸#سنخ_اول ؛ الگوی نظری از سنخ مبانی مانند اصالت فرد یا اصالت جامعه؛
🔸#سنخ_دوم ؛ الگوی نظری از سنخ مفاهیم مانند منزلت اجتماعی یا نقش اجتماعی؛
🔸#سنخ_سوم ؛ الگوی نظری از سنخ گزاره های نظری مانند" تعالی جامعه با حضور مهندسی عالمان در راس هرم نظام اجتماعی".
🔸#سنخ_چهارم ؛ الگوی نظری از سنخ" نظریه های علوم انسانی-اجتماعی" مانند " نظریه همبستگی اجتماعی"، "نظریه کنش اجتماعی" و " نظریه کارکرد گرایی ساختاری".
4⃣#فرآیند_چهارم:
🔶مدل تحلیلی تحقیق مرتبط با سوال علمی:
🔸#فاز_اول ؛ مفهوم شناسی مفاهیم اصلی مرتبط با سوال علمی تحقیق مانند مفهوم شناسی" علت جامعه شناختی"، " علت روان شناختی" ، " کارکرد قبیله" ، "پدیده تاریخی" و" الگوی شخصیتی".
🔸#فاز_دوم ؛ طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده با شش ویژگی پاسخ احتمالی، پاسخ مرتبط، داشتن متغیر مستقل، داشتن متغیر وابسته،بیان رابطه دو متغیر و ارزیابی روابط میان دو متغیر.
⬇️نمونه طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده:
"همبستگی اجتماعی ناشی از کارکرد اجتماعی بیعت در نظام قبیله، باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد".
5⃣#فرآیند_پنجم:
🔶مشاهد منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ استخراج اطلاعات لازم، کافی و مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده از منابع تحقیق؛
🔸#فاز_سوم ؛ طبقه بندی موضوعی و معرفتی اطلاعات تحقیق استخراج شده مرتبط با سوال و فرضیه علمی طرح شده.
6⃣#فرآیند_ششم:
🔶تحلیل اطلاعات تحقیق:
🔸نسبت سنجی اطلاعات استخراج شده مرتبط با سوال علمی و فرضیه علمی؛
🔸کشف و تحلیل نسبت همگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی اثبات فرضیه طرح شده؛
🔸کشف و تحلیل نسبت واگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی رد فرضیه طرح شده؛
7⃣#فرآیند_هفتم:
🔶نتیجه گیری تحقیق در چهار حالت زیر:
🔸طرح نقد بینش جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح نگرش علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح پیشنهادعلمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح انتقاد علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
#018_373
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#فلسفه_علم_تمدن_و_تحقیق_تمدنی:
⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد.
⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است.
این چهارساحت و بخش عبارتند از:
♦️الف) #هستی_شناسی_تحقیق_تمدنی:
هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ب) #معرفت_شناسی_تحقیق_تمدنی:
معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ج) #روش_شناسی_تحقیق_تمدنی:
روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛
3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️د) #روش_تحقیق_تمدنی:
روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛
3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#018_374
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#اسلام_و_علم_جدید_مسائل_معاصر:
📕سال های پایانی قرن نوزدهم را می توان سرآغاز پیدایش دیدگاه های اسلامی در باره علم مدرن دانست.
🔻تاثیر فوق العاده علم و فناوری مدرن برتمدن اسلامی،تاثیری متناظر بر گفتمان اسلام و علم نیز گذاشت که موجب پیدایش دو نوع گفتمان متفاوت در دوره پس از ۱۹۵۰ میلادی شده است.
🔻#گفتمان_نوع_اول؛ در واقع ابعاد جدیدی ازهمان گفتمانی است که پیش تر، در دوره ۱۸۰۰ تا۱۹۵۰ شکل گرفته بود.
🔻#گفتمان_نوع_دوم؛ نوعی کاملا جدید از گفتمان در باره علم مدرن است که براساس یکی از دسته بندی های کلی از گفتمان موجود در باره اسلام و علم مدرن،به سه دیدگاه تقسیم می شود.
1⃣#دیدگاه_اول؛ نگاه اخلاقی به علم که در این دیدگاه اخلاقی و پاک دینانه به علم که شایع ترین دیدگاه در جهان اسلام است، علم مدرن را اساسا خنثی و بی طرف می داند که به کتاب طبیعت، آن چنان که هست، می پردازد بدون آنکه هیچ مولفه فلسفی یا ایدئولوژیکی همراهش باشد.
2⃣#دیدگاه_دوم؛ نگاه معرفت شناختی به علم دارد که عمدتا به اینها می پردازد: وضعیت شناختی علوم فیزیکی مدرن،داعیه های این علوم در باره حقیقت،روش های کسب دانش صحیح و کارکردشان برای جامعه درکل.مکتب شناختی که علم را ساختاری اجتماعی فرض می کند، تاکید ویژه ای برتاریخ و جامعه شناسی علم دارد.
3⃣#دیدگاه_سوم؛ نگاه هستی شناختی یا متافیزیکی به علم که در این دیدگاه،به جای نگاه فلسفی به علم، نگاهی متافیزیکی به علم دارد.مهم ترین ادعای این دیدگاه، تاکیدش بر تحلیل بنیادهای متافیزیکی و هستی شناختی علوم مادی جدید است.
♦️#تذکر: مطالب فوق دیدگاه های "دکتر مظفر اقبال" در کتاب"شکل گیری علم اسلامی" در ارتباط با" اسلام وعلم جدید؛مسائل معاصر" می باشد.
⬇️ جهت مطالعه تفصیلی به منبع ذیل مراجعه شود:
📕شکل گیری علم اسلامی؛ دکتر مظفر اقبال؛ ترجمه محمد رضا قائمی نیک و دیگران؛ نشر ترجمان علوم انسانی؛ چاپ بهار ۱۳۹۶؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#018_375
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#چیستی_اعتبار_و
#کاربست_نظریه_در_علم_تاریخ
#پدیدآور: سیدضیاءالدین میرمحمدی
#استاد_راهنما: محسن الویری
#استاد_مشاور: علی نصیری
#استاد_مشاور: حسین آبادیان
#دانشگاه_معارف_اسلامی_قم
📘مشاهده چند برگ نخست در پایگاه اطلاعات علمی ایران
#018_376
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#جایگاه_شناسی
#حکمت_عملی_در_مطالعات_تاریخی_و_تمدنی:
📕از مساله های بسیار اساسی به لحاظ راهبردی و کاربردی،"جایگاه شناسی حکمت علمی" در "مطالعات تاریخی و تمدنی" می باشد.
📕این جایگاه شناسی حکمت عملی، گستره ای از "معرفت های تاریخی" و "معرفت های تمدنی" مرتبط با کنش های تاریخی و کنش های تمدنی را در اختیار ما قرار می دهد.
📕این کنش های تاریخی و این کنش های تمدنی در واقع معرفتی انسانی هست که از "نوعی حکمت عملی" ناشی می شود.
📕در واقع پشت صحنه کنش های تاریخی و کنش های تمدنی و حتی هر رویکردی در مطالعات تاریخی و مطالعات تمدنی، ناگزیر به "نظریه ای در باب حکمت عملی" برمی گردد.
📕هرگونه تحلیل کنش های تاریخی و کنش های تمدنی در جهان انسانی مبتنی برحکمت عملی حداقل به سه عنصر ذیل می پردازد:
🔻#عنصر_اول؛
تبیین کنش های تاریخی و کنش های تمدنی بر اساس دلایل و علل ناشی از حکمت عملی؛
🔻#عنصر_دوم؛
توجیه معرفت شناختی کنش های تاریخی و کنش های تمدنی توسط دلایل و علل مبتنی بر حکمت عملی؛
🔻#عنصر_سوم؛
چگونگی اقدام به کنش تاریخی و کنش تمدنی،توسط کنشگران تاریخی-تمدنی براساس دلایل و علل توجیه کننده آن و مرتبط با حکمت عملی؛
📕بنابراین جایگاه حکمت عملی در مطالعات تاریخی و مطالعات تمدنی،یک نوع دانش ومعرفت متعلق به شناسایی کنش های تمدنی و کنش های تاریخی می باشد که شایسته انجام شدن هستند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#018_377
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#حکیم_قدرتمند_تمدنی:
🔰مقام معظم رهبری از حیث یک شخصیت تمدنی به مثابه یک "حکیم قدرتمند تمدنی" در جهان تمدنی امروز و جهان تمدنی آینده نقشی تاریخی و فراتاریخی ایفا می کند.
📗با مطالعه و شناخت هندسه کلان اندیشه تمدنی معظم له در موارد ذیل، قدرت حکمیانه ایشان در حوزه تمدنی بیشتر نمودار و نمایان می شود:
1⃣#فقه_و_اجتهاد_فقهی معظم له مبتنی بر یک نوع جهان بینی تمدنی مقارن با نوعی حکمت نظری و حکمت عملی در مقیاس تمدنی؛
2⃣#رویکرد_های_فلسفی_حکمی معظم له در مطالعات تمدنی و گفتمان تمدنی، مبتنی بر یک نوع حکمت تمدنی و فلسفه حکمت تمدنی با رویکرد دینی؛
3⃣#جایگاه_و_نقش معظم له در مناصب حکومتی و اجتماعی براساس یک نوع حکمت تمدنی با تاکید بر فلسفه علم انسانی دینی جریان و استمرار دارد؛
4⃣#قدرت_و_توان_شناخت معظم له در ارتباط با محیط و میدان تمدنی در مقیاس منطقه ای و جهانی، براساس نوعی التزام به حکمت تمدنی تحقق و صورت می گیرد؛
5⃣#اندیشه_های_تمدنی معظم له مبتنی بر تجربه تمدنی، نظریه تمدنی و تحلیل تمدنی با تاکید بر تمدن عصر نبوی ص، تجربه تمدنی غرب و تجربه تمدنی انقلاب اسلامی، براساس نوعی حکمت تمدنی جریان دارد؛
6⃣#تاکید_بر_اصل_و_الگوی
#استمرار_تمدنی در تجربه تمدنی انقلاب اسلامی در اندیشه تمدنی معظم له، بر اساس یک نوع حکمت تمدنی با رویکرد دینی پدیدار هست؛
7⃣#در_اندیشه_تمدنی،حرکت تمدنی و کنش تمدنی معظم له،غایت تمدن نوین اسلامی بایستی منتهی به عینیت یک نوع امت واحده اسلامی شود که نگاهی با رویکرد حکمت عملی به مقوله تمدن با رویکرد دینی هست؛
8⃣#نگاه_فرآیندی به مقوله تمدن نوین اسلامی در اندیشه تمدنی معظم له،از تشکیل نظام اسلامی تا دولت اسلامی و رسیدن به جامعه اسلامی،ذیل یک نوع حکمت عملی از نوع تمدنی تفسیر و تحلیل و عینی می شود؛
9⃣#حرکت_و_عینیت به سمت نوعی سبک زندگی اسلامی در مقیاس تمدنی در اندیشه تمدنی معظم له،بر اساس حرکت به سمت نوعی حکمت عملی از نوع تمدنی امکان پذیر خواهد شد؛
🔰با ملاحظه اندیشه های تمدنی همراه با حرکت و کنش تمدنی معظم له، شخصیت تمدنی مقام معظم رهبری را می توان "#حکیم_قدرتمند_تمدنی" نامید.
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#019_378
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
آثار تمدنی خانواده مستحکم در سیره معصومان ع.pdf
333.9K
📚#معرفی_مقاله
📒آثارتمدنی خانواده مستحکم در سیره معصومان ع
📒#نویسندگان:
پوران خدادادی*۱، سید ضیاءالدین میرمحمدی۲، محمدجواد واعظی۳
۱. دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی.
(نویسنده مسئول).
khodadadi_79@yahoo.com
۲- استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
۳- مدرس دروس معارف اسلامی و دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامی.
📒نشریه علمی تاریخ فرهنگو تمدن اسلامی، دوره ۱۳، پاییز۱۴۰۱، شماره۴۸، مقاله علمی پژوهشی، ص ۷ تا ۳۲.
#019_379
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
مقاله غدیر امامت پژوهی(1).pdf
434.6K
📚#معرفی_مقاله
📗تاثیر پیش فرضهای کلامی مورخان مسلمان در گزارش واقعه غدیر
📗#نوع_مقاله : مقاله پژوهشی
📗#نویسندگان
روح الله کاظمی 1
محمدتقی سبحانی 2
سیدضیاء الدین میرمحمدی 3
1 مرکز تخصصی امامت اهل بیت.
2 عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
3 استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی.
📗دو فصلنامه علمی پژوهشی امامت پژوهی،سال یازدهم.شماره دوم،شماره پیاپی۳۰، پاییز و زمستان ۱۴۰۰،ص۸۹-۱۱۸.
#019_380
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
بررسی عاملیت حیات معقول در تکامل تاریخ از منظر علامه محمد تقی جعفری.pdf
10.65M
بررسی عاملیت حیات معقول در تکامل تاریخ از منظر علامه محمدتقی جعفری(ره)
#نوع_مقاله : مقاله پژوهشی
#نویسندگان
1.سیدضیاءالدین میرمحمدی.
2سیده سمانه نطقی مقدم.
1. دکتری تاریخ و تمدن اسلامی، استادیار و عضو گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
2.فارغ التحصیل سطح 3 فلسفه اسلامی جامعه الزهرا س،دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم.
جستارهای تاریخ اسلام،سال اول،شماره دوم،پاییز و زمستان ۱۴۰۰.
#0110_381
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#چیستی_و_چرایی_علم_شناسی_تمدنی:
📙چیستی و چرایی "علم شناسی تمدنی" مساله ای هست که از حیث "هستی شناسی علم" و "معرفت شناسی علم" و " روش شناسی علم" در جغرافیای معرفتی"فلسفه علم تمدن" قرار دارد.
🔶"علم شناسی تمدنی" صرفا در عرض علم شناسی های دیگر مانند "علم شناسی فلسفی"، "علم شناسی تاریخی" ، "علم شناسی سیاستی" ، "علم شناسی اجتماعی" ، "علم شناسی اقتصادی" و سایر علم شناسی ها نیست، بلکه علم شناسی تمدنی در "طول و عرض علم شناسی ها" قرار دارد.
🔶علم شناسی تمدنی حداقل به دو معنی ذیل می تواند باشد:
1⃣ علم شناسی تمدنی به معنی شناخت علم از حیث "توان تمدنی علم" ، "قدرت تمدنی علم" و "کنش تمدنی علم"؛
2⃣علم شناسی تمدنی به معنی شناخت تاثیر تمدن بر "توسعه طولی و عرضی علم"؛
🔶علم شناسی تمدنی با رویکرد های علم شناسی قابل جمع هست و علم شناسی تمدنی را می توان با رویکرد های "علم شناسی فلسفی"،" علم شناسی تاریخی"، "علم شناسی اجتماعی،"علم شناسی اقتصادی" و سایر رویکرد ها مورد مطالعه قرار داد.
🔶علم شناسی تمدنی را با الگوهای علم شناسی می توان ترکیب و تلفیق نمود و مورد مطالعه قرار داد. مانند مطالعه علم شناسی تمدنی بر اساس "الگوی علم شناسی پارادایمی"، " الگوی علم شناسی مولفه ای" و " الگوی علم شناسی عنصری"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#0110_382
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#مساله_های_ناظر_به_حوزه #جغرافیای_معرفتی_فلسفه_علم_تاریخ:
🔷️فلسفه علم تاریخ به مثابه یک دانش "#معرفت_درجه_دوم" و به مثابه یک دانش ناظر به "#علم_پسینی" و به مثابه یک نوع ومدل از "#فلسفه_های _مضاف_به_علوم"در حوزه جغرافیای معرفتی اش، مساله هایی دارد که در ذیل می توان به آنها اشاره کرد:
🔹️#مساله_اول:
تحلیل تعامل هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون و علوم غیر همگون در فرآیند تحلیل تاریخی؛
🔹️#مساله_دوم:
تحلیل انواع تبیین تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی و بیان ارتباط و مکانیسم تبیین تاریخی با تحلیل تاریخی؛
🔹️#مساله_سوم:
تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست حضور روش شناسی های کیفی در فرآیند تحقیق تاریخی؛
🔹️#مساله_چهارم:
تحلیل چیستی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی و تحلیل موانع معرفت شناختی و موانع روش شناختی عینیت تاریخی در توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی؛
🔹️#مساله_پنجم:
تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست معرفت شناختی و روش شناختی انواع نظریه های تاریخی در مطالعات تاریخی؛
🔹️#مساله_ششم:
تحلیل مطالعه رشته ای، دو و چند رشته ای، میان رشته ای و فرارشته ای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔹️#مساله_هفتم:
تبیین انواع تحلیل های مضاف و تحلیل های غیر مضاف در مطالعه و تحقیق تاریخی مبتنی بر نظریه های درون تاریخی و برون تاریخی؛
🔹️#مساله_هشتم:
تبیین و تحلیل انواع پارادایم های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔹️#مساله_نهم:
تبیین و تحلیل انواع استراتژی های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔹️#مساله_دهم:
تحلیل فرآیندی ارتباط بین تحلیل های تاریخی با نظریه های تاریخی و معرفت های تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#0111_383
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#سنخ_شناسی_منابع_فلسفه_تاریخ
#و_روش_شناسی_مطالعات_تاریخی:
📕منابع فلسفه تاریخ و روش شناسی مطالعات تاریخی را می توان بر اساس سنخ و گونه های ذیل طبقه بندی نمود:
🔻۱- سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی فلسفه علم با آثاری مانند "مقدمه ای بر فلسفه علم" تالیف "رودلف کارناب"، "درآمدی تاریخی بر فلسفه علم" تالیف "جان لازی" ، "فلسفه علم" تالیف "الکس روزنبرگ" و " فلسفه علم" تالیف "نیکلاس کاپالدی".
🔻۲- سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی فلسفه علوم انسانی- اجتماعی با آثاری مانند "فلسفه علوم اجتماعی" تالیف "آلن راین" ، "درس هایی در فلسفه الاجتماع" تالیف "دکتر عبدالکریم سروش" و "فلسفه علوم اجتماعی" تالیف "تد بنتون و یان کرایب".
🔻۳- سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی روش شناسی و فلسفه روش تحقیق با آثاری مانند" پارادایم های تحقیق در علوم انسانی" تالیف "دکتر نورمن بلیکی" ، "طراحی پژوهش های اجتماعی" تالیف "دکتر نورمن بلیکی" ، "روش در علوم اجتماعی" تالیف " آندرو سایر" ، "روش شناسی علوم اجتماعی" تالیف " ماکس وبر" ، "فلسفه روش تحقیق" تالیف "دکتر محمد تقی ایمان" و "روش شناسی علوم انسانی نزد متفکران مسلمان" تالیف "دکتر محمد تقی ایمان".
🔻۴-سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی فلسفه نظری تاریخ با آثاری مانند "نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ" تالیف "الکساندر پیتریم سوروکین" ، "عقل در تاریخ" تالیف " گئورگ ویلهلم فردریش هگل" و "مطالعه تاریخ" تالیف "آرنولد جوزف توین بی".
🔻۵-سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی فلسفه علم تاریخ با آثاری مانند "درآمدی بر تاریخ پژوهی" تالیف " مایکل استنفورد" ، "فلسفه تاریخ، روش شناسی و تاریخنگاری" تالیف و ترجمه "دکتر حسینعلی نوذری" و "اصول تاریخ" تالیف " رابین جورج کالینگوود".
🔻۶-سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی نظریه و نظریه پردازی با آثاری مانند "نظریه سازی در علوم اجتماعی" تالیف "شومیکر، لاسورسا و تانکارد" ، " نظریه پردازی(مجموعه مقالات)"، ترجمه "سید رضا حسینی" و " ساختار نظریه های علمی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی" تالیف "دکتر هادی صمدی".
🔻۷-سنخ و گونه منابع مطالعاتی ناظر به حوزه معرفتی علم دینی و فلسفه علوم انسانی اسلامی با آثاری مانند "علم دینی ؛ دیدگاه ها و ملاحظات" تالیف "دکتر حسنی، دکتر علی پور و دکتر موحد ابطحی" ، "پارادایم اجتهادی دانش های دینی" ، تالیف "دکتر حسنی و دکتر علی پور"، " تحلیلی بر اندیشه های علم دینی در جهان اسلام" تالیف "دکتر موحد ابطحی" و "در جستجوی علوم انسانی اسلامی" تالیف "دکتر خسروپناه".
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#0111_384
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
#اطلاع_رسانی
🔶پنجمین کنگره امام رضا ع
🔶پنج شنبه 4 اسفند
🔶ساعت 10 تا 12
#0112_385
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
چهارمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻جایگاه اخلاق در فراز و فرود تمدن با تاکید بر دیدگاه امام رضا (ع)
🎙 دکتر محمدجواد فلاح
🔻امام رضا (ع) و افق های آینده
افق آینده تمدنی در منطق امام رضا (ع)
🎙 دکتر سید ضیاالدین میرمحمدی
🔻دبیر علمی:
🎤 حجتالاسلام دکتر عرفان
🗓 سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰
🖥 لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
آدرس: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
#0201_385
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🔻 #گزارش_تصویری۱
چهارمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 جایگاه اخلاق در فراز و فرود تمدن با تاکید بر دیدگاه امام رضا (ع)
🎙 دکتر محمدجواد فلاح
🔻 امام رضا (ع) و افق های آینده
افق آینده تمدنی در منطق امام رضا (ع)
🎙 دکتر سید ضیاالدین میرمحمدی
🔻 دبیر علمی:
🎤 حجتالاسلام دکتر عرفان
🗓 سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام- نمایندگی قم👇
🆔 eitaa.com/joinchat/1996947829Ce097f26f8c
#0201_386
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🔻 #گزارش_تصویری۲
چهارمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🗓 سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام- نمایندگی قم👇
🆔 eitaa.com/joinchat/1996947829Ce097f26f8c
#0201_387
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🔻 #گزارش_تصویری۳
چهارمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🗓 سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام- نمایندگی قم👇
🆔 eitaa.com/joinchat/1996947829Ce097f26f8c
#0201_388
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
200331_1525 00_05_08-01_22_01.mp3
18.45M
🔻 #صوت_جلسه
چهارمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🗓 سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام- نمایندگی قم👇
🆔 eitaa.com/joinchat/1996947829Ce097f26f8c
#0201_389
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
نوسان تاثیر اسلام بر علم در تمدن اسلامی .pdf
336.2K
#معرفی_مقاله
📚نوسان تاثیر اسلام بر علم در تمدن اسلامی
سید رضا موسوی*۱
سید ضیاءالدین میرمحمدی*۲
علی الهی تبار *۳
۱.*دانشجوی دکتری، دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامی. (نویسنده مسئول)
📨srm۶۵@chmail.ir
۲- *استادیارگروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
۳- *استادیار گروه تاریخ جامعه المصطفی العالمیه.
#0202_390
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡
#اطلاعرسانی
#نشستدانشجویی | #ویژهآقایان
📌 #گعدهی_علمی (۴) «رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی»
👥 با حضور:
استاد جناب آقای دکتر #میرمحمدی
🗓 جمعه ۲۶ خردادماه | ساعت ۹ صبح
🏢 گعدهی این هفته بصورت حضوری (به صرف #صبحانه) و به میزبانی مرکز فرهنگی کافه کتاب خواهد بود.
📌ظرفیت جهت حضور: #تکمیل
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#0203_392
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
#اطلاعرسانی
#نشست_دانشجویی | گزارش تصویری ۱
📌گزارش تصویری چهارمین #گعدهی علمی رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی با حضور استاد دکتر #میرمحمدی
🗓جمعه ۲۶ خرداد ساعت ۹ صبح
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#0203_393
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050