eitaa logo
تمدن جهانی
201 دنبال‌کننده
114 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚: ⏪در فلسفه علم تمدن و ازجهتی در فلسفه نظری تمدن، "کارکرد شناسی علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی، مساله ای اساسی و مساله ای کارکرد گرایانه می باشد. ♦️در "سنت علمی" تمدن اسلامی "کارکرد شناسی علم" تجربه های بی بدیلی را نشان می دهد که در ذیل به مصادیقی از این کارکرد شناسی ها اشاره می شود: 🔻: تبدیل "علم ریاضی" به عنوان دانشی" کمی و کیفی" در تمدن اسلامی جهت اکتشاف و تحلیل مساله های "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛ 🔻: تحلیل "نفوس انسانی" در "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی"؛ 🔻: "طبیعت شناسی" به عنوان تجلی ونمادی از "عالم معنا" از کارکردهای "علوم طبیعی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای بی بدیل"؛ 🔻: کارکرد "دانش جهان شناسی" در تمدن اسلامی، مرجعی درچارچوب نظری برای "وحدت علم ومعرفت"؛ 🔻: عدم شکاف میان "قوانین طبیعت" ، "قوانین انسانی"، "قوانین تاریخی" و "قوانین تمدنی" به عنوان مصادیقی از "قوانین الهی" از کارکرد های "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" در تمدن اسلامی؛ 🔻: تبدیل "جهان کثرت ها" به "جهان وحدت" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" از تجربه های بی بدیل علم شناختی تمدن اسلامی؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "نظریه شناسی" در مطالعات تاریخی و تمدنی از مساله های اساسی و بسیار کاربردی "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" هست. ⏪ "نظریه شناسی" در مطالعات تاریخی از مساله های "فلسفه علم تاریخ" و "نظریه شناسی" در مطالعات تمدنی از مساله های "فلسفه علم تمدن" می باشد. 🔶"نظریه شناسی" مطالعات تاریخی و تمدنی به عنوان یک مساله کلان، سه بحث بسیارمهم ذیل را پاسخ می دهد: 🔸"": "چیستی نظریه های تاریخی و تمدنی" در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸"": "اعتبار نظریه های تاریخی و تمدنی" در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸"": "کاربست نظریه های تاریخی و تمدنی" در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔶 دونوع نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی داریم: 🔸الف)"" در علم تاریخ و علم تمدن؛ 🔸ب)""در علم تاریخ و علم تمدن؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪"نظریه شناسی" در حوزه مطالعات تاریخی و تمدنی از مساله های کاربردی "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" هست. 🔶دو نوع نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی داریم: 🔸الف:" این نوع نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی ، نظریه هایی هستند که در "علوم انسانی _ اجتماعی" تولید شده اند ولی به لحاظ تناسب "هستی شناختی"،"معرفت شناختی" و "روش شناختی" با مطالعات تاریخی و تمدنی، در علم تاریخ و علم تمدن هم مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ""و "" که به لحاظ تناسب معرفتی و روشی این دو نظریه با مطالعات تاریخی و تمدنی، امکان استفاده از این دو نظربه در علم تاریخ و علم تمدن هست. 🔸ب): این نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی، نظریه هایی هستند که حاصل "مطالعه تاریخی -تمدنی"، "استقرا تاریخی- تمدنی" و "قیاس تاریخی- تمدنی" هستند. بنابراین نظریه های "درون تاریخی و تمدنی" نظریه هایی هستند که در مطالعات "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" تولید شده اند و درمطالعات تاریخی و تمدنی به کار می روند. مانند نظریه درون تاریخی- تمدنی "" یا "" "آرنولد جوزف توین بی" که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "عموم نظریه ها" و به خصوص "نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی"، به لحاظ "هستی شناختی" مبتنی بر مختصات ذیل هستند: 🔸الف) ؛ مفاهیم نظری از اجزا سازنده نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی هستند. "هویت وجودی" و "واقعیت عینی" این نظریه ها بدون "مفاهیم نظری" امکان تحقق خارجی ندارد. 🔸ب) ؛ "مقوله مشاهده ای" ویا "فرامشاهده ای" بودن نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی تابع "نگرش پارادایمی" هست.تجربه "جهان انسانی"، "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" بیش از آنکه یک "مقوله مشاهده ای" باشد یک "مقوله فرامشاهده ای" هست. تعلق این نظریه ها به یک "پارادایم علمی" نسبت آنها را با مقوله "مشاهده ای" و "فرامشاهده ای" روشن می کند. 🔸ج) ؛ نظریه های تاریخی- تمدنی، تابعی از "نوع پارادایم های حاکم" براین نظریه هاست. نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ذیل هریک از پارادایم های "اثبات گرایی"، "تفسیرگرایی"،"انتقادگرایی" و "اجتهادی دینی" هویت متمایزی دارد. 🔸د) ؛ عینی و ذهنی بودن نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی، مقوله ای هست که ارتباط هستی شناختی بانوع پارادایم های حاکم براین نظریه ها دارد. بنابراین عینی بودن چیستی این نظریه های تاریخی - تمدنی، تابعی از چیستی نظریه های ذیل هر پارادایمی هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📰در آستانه : به گزارش گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی کتاب: 📌 (اثر دکتر ) در آستانه چاپ قرار گرفت. 📝 بخشی از مقدمه این کتاب : انتظار این است که داشته ­های مطالعاتی اساتید محترم دروس معارف و دانشجویان گرانقدر بعد از مطالعه این مجموعه در تبیین مطالعات آنان در عرصه دیدگاه قرآن کریم پیرامون فلسفه نظری تاریخ، قانون ­مندی تاریخ در قرآن­ کریم، نظریه دینی در تاریخ، تمایز فلسفه نظری تاریخ و فلسفه علم تاریخ، چیستی تمدن اسلامی از دیدگاه مستشرقان و نظام هندسی سبک زندگی اسلامی در مقیاس تمدنی و ... ارتقای کیفی داشته باشد. 🔸جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی که قریب به دو دهه از عمر خویش را در فهم داده­­های قرآن و دین در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن گذارنده است با گزینش برخی از مقالات خویش این جستار را سامان داده است. 🔹گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه ­های عمیق ­تر و جدیدتری برای اندیشیدن در فلسفه تاریخ و تمدن معاصر به بار آید.  ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪در "" این نوع نظریه های تاریخی-تمدنی، "" و "" آنها مورد واکاوی و تحلیل قرار می گیرد.ابعاد و لایه های معرفتی این نظریه ها را در محورهای کلان ذیل می توان مورد شناسایی قرارداد: 1⃣منطقی؛ هویت معرفتی این نظریه های تاریخی-تمدنی به مثابه یک "الگو و نظام منطقی" هست.این الگو و نظام منطقی علاوه براینکه یک "هویت هستی شناختی" دارد، یک "هویت معرفت شناختی" است.این نظریه ها در مطالعات تاریخی- تمدنی مبتنی بر یک نوع نظام منطقی "اسقرایی-قیاسی" و "قیاسی - اسقرایی" هست. 2⃣ایندهای_علی؛ این نظریه ها در مطالعات تاریخی-تمدنی به مثابه یک "فرآیند علی" و یا یک "نظام علی _ معلولی" رفتار می کنند. هویت معرفتی این نظریه ها در مطالعات تاریخی -تمدنی، مبتنی بر "مفاهیم و گزاره هایی" موقعیت هایی را برای "تبیین و تحلیل تاریخی و تمدنی" فراهم می سازند. 3⃣می؛ این نظریه ها در مطالعات تاریخی - تمدنی به "مثابه نوعی از قانون علمی" در تحلیل های تاریخی و تمدنی حضور دارند.این نظریه ها در مطالعات تاریخی- تمدنی یک "نوع نظمی پایدار" در تحلیل های تاریخی و تمدنی ارائه می کنند. 4⃣ی؛ هویت معرفتی این نظریه های تاریخی- تمدنی تابعی از "نوع پارادایم های حاکم براین نظریه هاست"."جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" حاصل از نظریه های برون ودرون تاریخی- تمدنی،ذیل پارادایم های "اثبات گرایی" ، "تفسیرگرایی"، "انتقاد گرایی" و"اجتهادی دینی" تمایز معرفتی باهمدیگر دارند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🖥وبینار بررسی چالش‌های کرونا برای تمدن غرب با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی برگزار می گردد. 👨‍🏫 ارائه دهنده: دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹ ساعت ۱۴ جهت ثبت‌نام، نام و نام خانوادگی و عنوان وبینار را به شماره ۰۹۰۳۵۸۲۱۵۳۴ ارسال فرمایید. امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی قم 🔴 @Maaref_studentaffairs 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪تحلیل "نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی" از حیث "" در چند محور کلان ذیل قابل شناسایی و واکاوی هست: 1⃣ "؛ ⬅️ این نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی از استراتژی قیاسی می توانند استفاده کنند. نظریه های برون ودرون تاریخی- تمدنی هم در "مقام ساخت" و هم در "مقام کاربرد" از این استراتژی تحقیق استفاده می کنند.طبق "استراتژی قیاسی" نظریه های تاریخی و تمدنی فراتر از "گزاره های مشاهدتی" بایستی به "گزاره های نظری" استناد کنند. براساس استراتژی قیاسی "همزمانی نظریه" با "تحقیق تاریخی و تمدنی" ضروری هست. 2⃣ ""؛ ⬅️ براساس تفکر و منطق "استراتژی استقرایی"، نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی، بایستی از "گزاره های مشاهدتی تاریخی وتمدنی" مبتنی بر "اندازه گیری های دقیق و عینی" بهره مند شوند. در نظریه های تاریخی و تمدنی مبتنی بر استراتژی استقرایی، "تولید تحلیل های تاریخی-تمدنی" مستند بر "داده های تاریخی-تمدنی قابل مشاهده"، اصالت دارد. 3⃣ ""؛ ⬅️ براساس استراتژی پس کاوی نظریه های تاریخی و تمدنی مبتنی بر جریان "اصل عینیت" شکل می گیرند. در نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی ذیل "استراتژی پس کاوی"، بر ارجاع "پدیده های قابل مشاهده" به "ساختارهاومکانیسم های زیربنایی اجتماعی-تاریخی" تاکید می شود. نظریه های تاریخی- تمدنی مبتنی بر "استراتژی پس کاوی"،بایستی "قواعد وتوالی های منظمی" در "تحقیق های تاریخی و تمدنی" تولید کنند. 4⃣ ""؛ ⬅️ براساس استراتژی استفهامی نظریه های تاریخی و تمدنی برای "تولید مفاهیم و تعابیر تاریخی و تمدنی" باید از "مفاهیم و تعابیر کنش گران تاریخی و تمدنی" استفاده کنند. نظریه های تاریخی -تمدنی ذیل "استراتژی استفهامی"، معناها، تفسیرها، انگیزه ها و مقاصد "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" را بایستی تحلیل کنند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 ؛ ⏪ "اعتبار هستی شناختی" این نظریه ها، ناظر به "ابعاد و احکام وجودی" آنهاست. 🔶 در چهار محور کلان ذیل، اعتبار هستی شناختی نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی، مورد تحلیل قرار می گیرد. 1⃣ ؛ یکی از ارکان اصلی ساختار نظریه های تاریخی-تمدنی، "مفاهیم نظری" هست که در ساختار این نظریه ها قرار گرفته اند. "مفاهیم نظری" واژه های انتزاعی هستند که از رویدادهای قابل "مشاهده وفرا مشاهده" تاریخی و تمدنی منتزع می شوند و "تجربه های انسانی" در "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" را تفسیر وتحلیل می کنند. "اعتبار مفاهیم نظری" در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی، "بخشی از اعتبار هستی شناختی" این نظریه هاست. 2⃣ ؛ "سازه ها" مانند مفاهیم، از ارکان اصلی ساختار نظریه های برون ودرون تاریخی-تمدنی هستند."سازه ها" مفاهیم پیچیده ای هستند که از سطح "انتزاع و قدرت تجریدی" بالایی برخوردارند. حضور "سازه ها" در ساختار نظریه های تاریخی-تمدنی "قدرت تبیین و تحلیل" این نظریه ها را از "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" افزایش می دهد. "اعتبارسازه ها" بخشی از "اعتبار هستی شناختی" این نظریه هاست. 3⃣ ؛ "متغیرها" در "ساختار وکارکرد" این نظریه ها، نقشی "هستی شناختی و معرفت شناختی" ایفا می کنند. در نظریه های تاریخی-تمدنی "متغیرهای کیفی" کارآمدی بیشتری دارند و بایستی "شاخص پذیری متغیرهای کیفی" را افزایش داد تا نظریه های تاریخی-تمدنی "اعتبار هستی شناختی" لازم پیدا کنند. "مفاهیم و سازه هایی" که در ساختار نظریه های تاریخی-تمدنی قرار می گیرند، بایستی "قدرت تبدیل شدن به متغیرهای کیفی" را داشته باشند. 4⃣ ؛ "مقیاس ها" مفاهیم مرتبط ترکیبی هستند که به واسطه آنها، "متغیرهای نظریه های تاریخی-تمدنی" را می توان "تعریف مفهومی و تعریف عملیاتی" کرد. در"اعتبار هستی شناختی" نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی "اصل وجود مقیاس ها" در ساختار این نظریه ها ضروری هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 ؛ ⏪نظریه های تاریخی و تمدنی را از حیث اعتبار معرفت شناختی در چهار محور کلان ذیل می توان واکاوی و تحلیل کرد: 1⃣ ؛ جایگاه "پیوندهای نظری" و "نوع کارکرد پیوندهای نظری" در ساختار این نظریه های تاریخی و تمدنی ارتباط مستقیمی با "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها دارد. پایه و اساس پیوندهای نظری به "گزاره های نظری" برمی گردد. گزاره های نظری شامل "فرض ها"، "قضیه ها" و "فرضیه ها" است. استفاده از گزاره های نظری در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی و تمدنی "اعتبارمعرفت شناختی" آنها را افزایش می دهد. 2⃣ ؛ جایگاه "پیوندهای عملیاتی" و"نوع کارکرد این پیوندها" مانند پیوندهای نظری در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ارتباط مستقیمی با "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها دارد. "پیوندهای عملیاتی" ارتباط "مفاهیم متغیرها" و "فرضیه های نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی" را بیان می کنند و از این حیث "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها را افزایش می دهند. 3⃣ ؛ آزمون پذیری این نظریه ها "اعتبار معرفت شناختی" آنها را افزایش می دهد. "آزمون پذیری" ضریب اعتبار نظریه های تاریخی-تمدنی را تضمین می کند. هر نظریه انسانی-اجتماعی و هر نظریه تاریخی-تمدنی اگر "ظرفیت آزمون پذیری" نداشته باشد، اعتبار معرفت شناختی ندارد. آزمون پذیری نظریه های برون ودرون تاریخی-تمدنی تابع "نوع پارادایم علمی" حاکم براین نظریه هاست. 4⃣ ؛ اعتبار این نظریه ها را ازحیث "کارآمدی وناکارآمدی" هم می توان تجزیه وتحلیل کرد. کارکرد هایی همچون "قدرت پیش بینی کنندگی" و "قدرت تبیین کنندگی" نظریه های تاریخی و تمدنی کارآمدی این نظریه ها را به لحاظ معرفت شناختی ارتقا می دهد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی مبتنی بر "پیش فرض ها و اصول معرفتی" می باشد، سه پیش فرض و اصل معرفتی ذیل برای "جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی- تمدنی ضروری می باشد. 1⃣ ؛ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی و تمدنی تابع "امکان ،ضرورت واعتبار علم دینی" می باشد. به تعبیر دقیق تر و منطقی،"جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی "نتیجه منطقی" امکان،ضرورت واعتبار علم دینی می باشد. 2⃣ ؛ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی_تمدنی تابع یک "پیش فرض و اصل معرفتی" دیگری بنام "امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی" هست. امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی "ضرورت نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی را تجویز می کند. 3⃣ ؛ پدیده های تاریخی وتمدنی را با "رویکردهای متنوعی" می توان تحلیل کرد. "تحلیل تاریخی و تحلیل فلسفی" تاریخ و تمدن از رویکردهای اساسی تحلیلی در مطالعات تاریخی و تمدنی هست. "تحلیل دینی تاریخ-تمدن" نتیجه منطقی و معرفتی "علم تاریخ دینی" و "علم تمدن دینی" می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "نظریه دینی" به لحاظ "چیستی و ماهیت"‌ در مطالعات تاریخی و تمدنی، به دو صورت و حالت می تواند تحقق پیدا کند که به شرح ذیل بیان می شود: 1⃣ ؛ از "گزاره های دینی" می توان یک نوع "نظریه دینی" طراحی و ساخت و در مطالعات تاریخی و تمدنی به کاربرد. نظریه دینی حاصل از استناد به گزاره های دینی یک "نوع نظریه از جنس نظریه های فلسفه علم" نیست. گزاره های دینی سه نوع هستند که شامل؛ 🔸"فرض یا انگارش دینی"، 🔸قضیه دینی 🔸و "فرضیه دینی" می باشد. "طراحی یا ساخت" فرض یا انگارش دینی، قضیه دینی و فرضیه دینی از گزاره های دینی در "حکم یک نوع نظریه دینی" هست که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد. 2⃣ ؛ از "تاسیس علم دینی" می توان یک "نوع نظریه دینی طراحی و ساخت" و در مطالعات تاریخی و تمدنی به کاربرد. البته این "نظریه دینی" مستند به "تاسیس علم دینی" براساس یک نوع "فلسفه علم دینی" طراحی و ساخته می شود. استفاده از "مبانی دینی"، "مفاهیم دینی"،"گزاره های دینی" و "مقیاس های دینی" در ساختار این "نوع نظریه دینی"، چیستی و ماهیت این نظریه را نشان می دهد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪براساس "گزاره های دینی"، علم در منطق اسلام بایستی ذیل سه محور کلان؛ 🔸"آیه محکم"، 🔸"فریضه عادله" 🔸و "سنت قائمه" قرارگیرد."علم تاریخ و تمدن" را می توان گونه و مدلی از سنخ "آیه محکم" دانست. 🔶چیستی علم تاریخ و تمدن ذیل آیه محکم می تواند شامل گونه های زیر باشد: 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "خداشناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "جهان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "انسان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم" ؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "عبرت شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "الگو شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی وتمدنی به "هویت شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ براساس "گزاره های دینی" علم در منطق و فرهنگ اسلام بایستی "علم نافع" باشد.بنابراین مطالعات تاریخی و تمدنی نیز بایستی "کارکرد نافع گرایانه" تولید کنند."چیستی و ماهیت" نافع بودن علم تاریخ و تمدن مبتنی بر یک "تفسیر و تحلیل دینی" هست. نافع بودن مطالعات تاریخی و تمدنی ناظر به یک "نفع این جهانی و آن جهانی" می باشد. اکتشاف چیستی و معنی نافع بودن علم تاریخ و تمدن مساله ای هست که بایستی در "فلسفه علم تاریخ دینی" و "فلسفه علم تمدن دینی" صورت گیرد. چیستی علم تاریخ و تمدن به "مثابه علم نافع" می تواند گونه و مدل ذیل پیدا کند: 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک "نگرش هستی شناسانه" از مساله های تاریخی و تمدنی"؛ 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک "نگرش معرفت شناسانه" از مساله های تاریخی و تمدنی؛ 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک نوع "گزاره تاریخی و تمدنی" در حوزه "انسان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک نوع "گزاره تاریخی و تمدنی" در حوزه "جهان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "گزاره های دینی" مساله های متنوعی در حوزه "جهان طبیعی"،"جهان انسانی"، "جهان تاریخی-تمدنی" بیان می کنند. این مساله های متنوع در گزاره های دینی می تواند ذیل هر "علمی طبیعی" و "علمی انسانی" مورد واکاوی قرارگیرد. ⏪ "علم تاریخ و علم تمدن" در "فرآیند مطالعاتی" (فرآیند توصیف تاریخی-تمدنی وفرآیند تبیین تاریخی-تمدنی)مساله هایی از گزاره های دینی را محور "فرآیند مطالعاتی" خود می تواند قراردهد. 🔶 مساله هایی از گزاره های دینی که محور مطالعاتی در علم تاریخ و علم تمدن می تواند قرارگیرد، مساله های ذیل را می توان نام برد: 🔸: تحلیل "امت واحده" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸: تحلیل "امت مختلفه" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی وتمدنی؛ 🔸: تحلیل "اجل امت ها" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸: تحلیل "تعالی وانحطاط جوامع" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸: تحلیل"تعالی وانحطاط فرهنگی" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی وتمدنی؛ 🔶 مساله های متنوع دیگری درگزاره های دینی هست که می تواند محور مطالعه درمطالعات تاریخی-تمدنی قرارگیرد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه علم تاریخ" در ادبیات مباحث فلسفی تاریخ، با نام های دیگری نیز شناخته می شود. "پل ادواردز" در "دائره المعارف فلسفه" با نام هایی همچون "فلسفه تحلیلی تاریخ"، "فلسفه انتقادی تاریخ"، "فلسفه نقدی تاریخ" و "فلسفه صوری تاریخ" از این نوع مطالعات فلسفی تاریخ نام می برد. درادبیات موجود مباحث فلسفی تاریخ، "فلسفه علم تاریخ" شایع ترین عنوانی هست که برای این نوع مطالعات فلسفی تاریخ به کار می برد. ♦️در ارتباط با چیستی فلسفه علم تاریخ نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "علم شناسی فلسفی علم تاریخ" هست که علم تاریخ را با "رویکرد فلسفی" مورد مطالعه قرارمی دهد. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "منطق شناسی و اصول شناسی علم تاریخ" هست که "منطق و اصول فلسفی" حاکم بر علم تاریخ را کشف و مطالعه می کند. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "معرفت درجه دوم" هست که در آن علم به "علم تاریخ" صورت می گیرد و ابعاد گوناگون "علم تاریخ" در "سطح معرفتی درجه دوم" تحلیل می شود. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "فلسفه مضاف به علوم" هست که درمقابل "فلسفه مضاف به امور" قراردارد. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "علم پسینی" هست که در آن "علم تاریخ" مورد "علم شناسی پسینی" واقع می شود. 🔻 مفهوم "تاریخ" در "فلسفه علم تاریخ" به معنی "پدیده تاریخی" نیست به معنی"علم تاریخ" هست. 🔻 مساله های "فلسفه علم تاریخ" مساله های ناظر به "ابعاد علم تاریخ" هست، نه مساله های ناظر به "ابعاد پدیده های تاریخی". 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه نظری تاریخ" در ادبیات مباحث فلسفی تاریخ، با نام های دیگری نیز شناخته می شود. "پل ادواردز" در "دائره المعارف فلسفه" با نام هایی مانند "فلسفه جوهری تاریخ"،"فلسفه محتوایی تاریخ" و"فلسفه مادی تاریخ" از این نوع مطالعات فلسفی تاریخ نام می برد. در ادبیات موجود مباحث فلسفی تاریخ، "فلسفه نظری تاریخ" برای این نوع مطالعات فلسفی تاریخ، اصطلاح رایجی شده است. 🔶 درارتباط با چیستی فلسفه نظری تاریخ نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔸: "فلسفه نظری تاریخ" یک نوع "معرفت درجه اول" هست که تاریخ و پدیده های تاریخی را "تحلیل فلسفی" می کند. 🔸: "فلسفه نظری تاریخ" یک نوع "فلسفه مضاف به امور" هست که درقبال "فلسفه های مضاف به علوم" قراردارد. "امر بیرونی" در این نوع فلسفه تاریخ،"پدیده های تاریخی" هست. 🔸: "نوع علم" در فلسفه نظری تاریخ از نوع "علوم پیشینی" هست که درقبال "علوم پسینی" قراردارد. چون فلسفه نظری تاریخ در "مقام ثبوت" و "مقام اثبات" متوقف بر علم دیگری نیست. 🔸: مساله های فلسفه نظری تاریخ، مساله های ناظر به "ابعاد پدیده های تاریخی" هست، نه مساله های ناظربه "ابعاد علم تاریخ". 🔸: مساله اساسی فلسفه نظری تاریخ، "قانون شناسی تاریخ" هست.با تحلیل فلسفی، "قانون فلسفی" حاکم برتاریخ و پدیده های تاریخی کشف می شود. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ تمایز "جهان تمدنی" در "پارادایم های تحقیق"، مساله ای هست که در "فسلفه علم تمدن" واکاوی و تبیین می شود. چیستی و ماهیت "جهان تمدنی" ذیل هر "پارادایم تحقیق"، متمایز از همدیگر می باشد. ♦️: پارادایم "اثبات گرایی"، "جهان تمدنی" را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند: 1⃣ "جهان تمدنی" شبیه "جهان طبیعی" وبا "روش واحد" مورد مطالعه قرار می گیرد؛ 2⃣ در مطالعه "جهان تمدنی" امکان ارائه "نظام علی" به صورت دقیق وجود دارد؛ 3⃣وجود "جهان تمدنی" به صورت عینی و بالاتر از "اگاهی انسانی" وجود خارجی دارد؛ ♦️: "پارادایم تفسیرگرایی" "جهان تمدنی" را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند: 1⃣"جهان تمدنی" متمایز از"جهان طبیعی" و باروش کاملا متفاوت مورد مطالعه قرار می گیرد؛ 2⃣"جهان تمدنی" به شدت تحت تاثیر "آگاهی انسانی" و "کنش انسانی" هست؛ 3⃣جهان تمدنی براساس "نظام علی -معلولی" نیست و بر اساس "کنش انسانی" خلق می شود؛ ♦️: پارادایم انتقادگرایی جهان تمدنی را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند: 1⃣"جهان تمدنی" متمایز از "جهان طبیعی" می باشد، ولی امکان وجود "اصول اساسی مشابه" در مطالعه این دوجهان هست؛ 2⃣"جهان تمدنی" براساس "نظام علی" قابل مطالعه هست، ولی محدود به زمان و مکان هست؛ 3⃣"جهان تمدنی" از یک "وجود عینی" برخوردار هست ،ولی به هرحال "ساخت جهان تمدنی" از طریق "کنش انسانی جمعی" امکان دارد؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "معرفت شناسی جهان تمدنی" براساس "الگوی پارادایمی" مساله ای دیگر از حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه علم تمدن" هست. 🔶معرفت شناسی جهان تمدنی ذیل هر "پارادایم علمی" متمایز از همدیگر هست. 🔸 : 1⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" براساس این "الگوی پارادایمی" مبتنی بر "اصول تجربی" امکان دارد. شناخت وتحلیل "جهان تمدنی" براساس "آزمون تجربی" صورت می گیرد. 2⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این الگوی پارادایمی مبتنی بر"کمی سازی الگوها" و"نظم های موجود" در "جهان تمدنی" انجام می گیرد. 3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این الگوی پارادایمی، مبتنی بر "روابط علی" بین "پدیده های قابل مشاهده" جهان تمدنی میسر می شود. 🔸 : 1⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" براساس این الگوی پارادایمی،مبتنی بر"خلق تجربه" و "تفسیر تجربه" توسط "انسان" دراین "جهان تمدنی. 2⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،از طریق "نظم علی" حاکم براین "جهان تمدنی" ایجاد نمی شود. 3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،مبتنی بر خلق این "جهان تمدنی" براساس "تجربه ذهنی انسان" هست. 🔸 : 1⃣براساس این "الگوی پارادایمی"، "جهان تمدنی" و "معرفت شناسی" آن از طریق "روابط غیر تجربی" حاصل می شود. 2⃣فهم "جهان تمدنی" و "معرفت شناسی" آن در این "الگوی پارادایمی" با کشف "مکانیزم های غیر قابل مشاهده" این جهان تمدنی صورت می گیرد‌. 3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،براساس "توسعه مدل های نظری" حاصل می شود. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "روش شناسی جهان تمدنی" براساس "الگوی پارادایمی"، مساله ای دیگر از مجموعه مسائل "فلسفه علم تمدن" هست."روش شناسی جهان تمدنی" ذیل هر "الگوی پارادایمی" متمایز از همدیگر هست. ♦️ : 1⃣"استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی در "الگوی اثبات گرایی"،استراتژی "فرضیه ای- قیاسی" هست؛ 2⃣"رویکرد تحقیق" در روشناسی جهان تمدنی در "الگوی اثبات گرایی"، رویکرد مبتنی بر "کمی سازی" می باشد؛ 3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی،در "الگوی اثبات گرایی"، "عینی گرایی تاریخی و تمدنی" ضرورت دارد؛ ♦️ : 1⃣ "استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی در "الگوی تفسیرگرایی"، "استراتژی استفهامی" می باشد؛ 2⃣"رویکرد تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی تفسیرگرایی" رویکرد مبتنی بر "کیفی سازی" هست؛ 3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی،در "الگوی تفسیرگرایی"، "نسبی گرایی تاریخی و تمدنی" ضرورت دارد؛ ♦️ : 1⃣"استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقادگرایی"، یک "استراتژی ترکیبی" هست؛ 2⃣"رویکرد تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقاد گرایی" ترکیبی از "رویکرد کمی- کیفی" هست؛ 3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقادگرایی"، "عینی گرایی تاریخی و تمدنی" امکان دارد؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚: ⏪ از مساله های اساسی و کاربردی که در "فلسفه علم تاریخ"و "فلسفه علم تمدن" ازآن بحث می شود، "الگوی نظری تحقیق" و نسبت آن با "تحلیل تاریخی و تمدنی" هست. "تحلیل تاریخی و تمدنی" به واسطه "الگوی نظری تحقیق" عینیت و تحقق پیدا می کند. 🔶"الگوی نظری تحقیق" در مطالعات تاریخی و تمدنی به صورت چهار حالت ذیل می تواند جریان پیدا کند: 🔸: استفاده از یک "نوع مبنای علمی" از حوزه "علوم انسانی- اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را عینیت می بخشد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع مفهوم علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی" که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را تحقق می دهد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع گزاره علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را ایجاد می کند."فرض های علمی"،"قضیه های علمی" و"فرضیه های علمی"، گزاره هایی علمی هستند که سطحی از تحلیل تاریخی وتمدنی را عملیاتی می کنند؛ 🔸: استفاده از یک "نوع نظریه علمی" ازحوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از"تحلیل تاریخی وتمدنی" را ایجاد می کند.نظریه های علمی در مطالعات تاریخی و تمدنی "عالی ترین سطح" "تحلیل تاریخی و تمدنی" را به وجود می آورند."نظریه های برون تاریخی- تمدنی" و "نظریه های درون تاریخی- تمدنی" چنین سطح عالی از تحلیل تاریخی و تمدنی را تولید می کنند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
وبینار دانشگاه: 🔖 لینک دانلود فیلم : 🌐 https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2020/05/%D9%88%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B1-18-02-1399.mp4 [ حجم ۸۰ مگابایت ] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir #64 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 ŸŸsapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪مفهوم "پارادایم" در "فلسفه علوم انسانی- اجتماعی" و در "فلسفه روش تحقیق"، معانی گوناگونی دارد. ♦️در مجموع پارادایم در چهار معنای متفاوت ذیل به کار می رود. 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "نوع جهان بینی"؛ 🔻: "پارادایم"به مثابه یک"منطق معرفت شناختی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه مجموعه ای از "مبانی و اصول مشترک" حاکم بر یک "حوزه تحقیق علمی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "الگو و مدل علمی" در تحقیق علمی؛ ♦️پارادایم های گوناگونی در فلسفه علوم انسانی- اجتماعی در مکاتب غربی وجود دارند که سه پارادایم رایج عبارتند از: 🔻الف) پارادایم اثبات گرایی؛ 🔻ب) پارادایم تفسیر گرایی؛ 🔻ج) ‌پارادایم انتقاد گرایی؛ ⬅️ پارادایم های فوق در چهار ساحت، 🔻"هستی شناسی تحقیق علمی"، 🔻"معرفت شناسی تحقیق علمی"، 🔻"روش شناسی تحقیق علمی" 🔻و "روش تحقیق علمی" متمایز از همدیگر هستند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50