📚#فلسفه_علم_تمدن_و #مطالعات_فرارشته_ای:
⏪ #گونه_شناسی_و #سنخ_شناسی_تمدن_پژوهی یکی ازمساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن می باشد.
⏪ #تمدن_پژوهی_فرارشته_ای یکی از گونه ها و سنخ های تمدنی پژوهی هست که به مساله های بنیادین تمدنی در جهان تمدنی می پردازد.
⏪ مساله های ذیل در تمدن پژوهی فرارشته ای از ارکان اصلی این نوع مطالعات تمدن پژوهی محسوب می شود:
🔸#مساله_اول:
تحلیل چیستی و ماهیت انسان شناسی تمدنی در جهان تمدنی به واسطه علوم همگون و علوم ناهمگون؛
🔸#مساله_دوم:
تحلیل چیستی نظام های فکری در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛
🔸#مساله_سوم:
تحلیل دانش شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی در تمدن شناسی به واسطه علوم همگون و علوم ناهمگون؛
🔸#مساله_چهارم:
تحلیل چیستی و نوع جهان بینی ها در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛
🔸#مساله_پنجم:
تحلیل چیستی و ماهیت طبیعت شناسی تمدنی در تمدن شناسی به واسطه علوم همگون و علوم ناهمگون؛
🔸#مساله_ششم:
تحلیل چیستی و ماهیت عقل شناسی تمدنی در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛
🔸#مساله_هفتم:
تحلیل چیستی و ماهیت معرفت شناسی تمدنی در تمدن شناسی به واسطه علوم همگون وعلوم ناهمگون؛
🔸#مساله_هشتم:
تحلیل چیستی تمدن الهیاتی و الهیات تمدنی در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#35
#006_197
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#پیش_فرض_ها_و_اصول_معرفتی
#نظریه_دینی_در_مطالعات_تاریخی_تمدنی:
⏪ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی مبتنی بر "پیش فرض ها و اصول معرفتی" می باشد، سه پیش فرض و اصل معرفتی ذیل برای "جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی- تمدنی ضروری می باشد.
1⃣ #پیش_فرض_و_اصل_معرفتی
#امکان_و_اعتبار_علم_دینی؛
"نظریه دینی" در مطالعات تاریخی و تمدنی تابع "امکان ،ضرورت واعتبار علم دینی" می باشد. به تعبیر دقیق تر و منطقی،"جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی "نتیجه منطقی" امکان،ضرورت واعتبار علم دینی می باشد.
2⃣#پیش_فرض_و_اصل_معرفتی
#امکان_و_اعتبار_علم_تاریخ_دینی_و_علم_تمدن_دینی؛
"نظریه دینی" در مطالعات تاریخی_تمدنی تابع یک "پیش فرض و اصل معرفتی" دیگری بنام "امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی" هست. امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی "ضرورت نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی را تجویز می کند.
3⃣#پیش_فرض_و_اصل_معرفتی
#امکان_و_اعتبار_تحلیل_دینی_تاریخ_تمدن؛
پدیده های تاریخی وتمدنی را با "رویکردهای متنوعی" می توان تحلیل کرد. "تحلیل تاریخی و تحلیل فلسفی" تاریخ و تمدن از رویکردهای اساسی تحلیلی در مطالعات تاریخی و تمدنی هست. "تحلیل دینی تاریخ-تمدن" نتیجه منطقی و معرفتی "علم تاریخ دینی" و "علم تمدن دینی" می باشد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#54
#006_198
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#چیستی_نظریه_دینی
#در_مطالعات_تاریخی_تمدنی:
⏪ "نظریه دینی" به لحاظ "چیستی و ماهیت" در مطالعات تاریخی و تمدنی، به دو صورت و حالت می تواند تحقق پیدا کند که به شرح ذیل بیان می شود:
1⃣ #نظریه_دینی_مستند_به_گزاره_های_دینی
#در_مطالعات_تاریخی_و_تمدنی؛
از "گزاره های دینی" می توان یک نوع "نظریه دینی" طراحی و ساخت و در مطالعات تاریخی و تمدنی به کاربرد. نظریه دینی حاصل از استناد به گزاره های دینی یک "نوع نظریه از جنس نظریه های فلسفه علم" نیست. گزاره های دینی سه نوع هستند که شامل؛
🔸"فرض یا انگارش دینی"،
🔸قضیه دینی
🔸و "فرضیه دینی" می باشد.
"طراحی یا ساخت" فرض یا انگارش دینی، قضیه دینی و فرضیه دینی از گزاره های دینی در "حکم یک نوع نظریه دینی" هست که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد.
2⃣#نظریه_دینی_مستند_به_تاسیس_علم_دینی
#در_مطالعات_تاریخی_و_تمدنی؛
از "تاسیس علم دینی" می توان یک "نوع نظریه دینی طراحی و ساخت" و در مطالعات تاریخی و تمدنی به کاربرد. البته این "نظریه دینی" مستند به "تاسیس علم دینی" براساس یک نوع "فلسفه علم دینی" طراحی و ساخته می شود. استفاده از "مبانی دینی"، "مفاهیم دینی"،"گزاره های دینی" و "مقیاس های دینی" در ساختار این "نوع نظریه دینی"، چیستی و ماهیت این نظریه را نشان می دهد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#55
#006_199
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#الگوهای_علم_شناسی_در_تمدن_اسلامی:
⏪ علم شناسی در تمدن اسلامی با رویکردهای گوناگونی مانند" علم شناسی تاریخی"،"علم شناسی فلسفی"، "علم شناسی سیاست شناختی"، " علم شناسی جامعه شناختی"، " علم شناسی روان شناختی"، " علم شناختی اقتصاد شناختی" و" علم شناختی دین شناختی" صورت می گیرد.
♦رویکرد های علم شناختی فوق در تمدن اسلامی را می توان با الگوهایی علم شناختی ذیل، مورد تحلیل و واکاوی قرار داد:
🔻الف:#الگوی_علم_شناسی_پارادایمی در تمدن اسلامی:
⏪رویکرد های گوناگون علم شناسی در تمدن اسلامی را با الگوی علم شناسی پارادایمی می توان تحلیل تمدنی کرد.در الگوی علم شناسی پارادایمی چهار ساحت اصلی علم در تمدن اسلامی را مورد شناخت و معرفت قرار می دهند که این چهار ساحت علم عبارتند از:
1⃣ هستی شناسی علم در تمدن اسلامی؛
2⃣ معرفت شناسی علم در تمدن اسلامی؛
3⃣ روش شناسی علم در تمدن اسلامی؛
4⃣ روش علم در تمدن اسلامی؛
🔻ب:#الگوی_علم_شناسی_مولفه_ای در تمدن اسلامی:
⏪ رویکرد های گوناگون علم در تمدن اسلامی را می توان با الگوی علم شناسی مولفه ای مورد معرفت و شناخت قرار داد.علم شناسی در تمدن اسلامی بر اساس الگوی علم شناختی مولفه ای بر ارکان ذیل استوار هست:
1⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس مبانی علم؛
2⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس مفاهیم علم؛
3⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس گزاره های علم؛
4⃣ علم شناسی درتمدن اسلامی براساس مساله های علم؛
5⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس نظریه های علم؛
🔻ج:#الگوی_علم_شناسی_عنصری در تمدن اسلامی:
رویکرد های گوناگون علم در تمدن اسلامی را براساس الگوی علم شناسی عنصری می توان تحلیل تمدنی نمود.الگوی علم شناسی عنصری در تمدن اسلامی به در دوحالت ذیل ایجاد می شود:
1⃣ الگوی علم شناسی یک عنصری درتمدن اسلامی (یک عنصری بودن علم ودین درتحلیل علم در تمدن اسلامی)؛
2⃣ الگوی علم شناسی دوعنصری در تمدن اسلامی(دوعنصری بودن علم ودین در تحلیل علم درتمدن اسلامی)؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#37
#006_200
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#گونه_شناسی_تاریخ_علم_و #فلسفه_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪علم شناسی به صورت عام و علم شناسی به صورت خاص در تمدن ها و تمدن اسلامی، رویکردهای گوناگونی دارد. رویکرد تاریخی به علم شناسی که "#تاریخ_علم" نام دارد و رویکرد فلسفی به علم شناسی که "#فلسفه_علم "نام دارد، گونه های متفاوتی دارد. گونه های " تاریخ علم" و " فلسفه علم" در تمدن اسلامی چهار حالت ذیل را می تواند داشته باشد:
🔶حالت اول: (#تحلیل_تاریخی_تاریخ_علم)
تاریخ علم با رویکرد تاریخی؛ که دراین حالت تحولات تاریخی علم در تمدن اسلامی را با رویکرد تاریخی و با روش و متد تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣ کتاب "علم و تمدن دراسلام" اثر دکتر حسین نصر؛
2⃣ کتاب "تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی" اثر دکتر ذبیح الله صفا؛
3⃣ و کتاب "دانش پیروزمند" اثر فرانتس روزنتال؛
نمونه هایی از تاریخ علم با رویکرد تاریخی در ارتباط بامطالعه علم در تمدن اسلامی هستند.
🔶حالت دوم:(#تحلیل_فلسفی_تاریخ_علم)
تاریخ علم با رویکرد فلسفی؛ که دراین حالت تحولات تاریخی علم درتمدن اسلامی را با رویکرد فلسفی و با روش و متد فلسفی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "تاریخ و فلسفه علوم اسلامی" اثر دکتر عثمان بکار
2⃣ و هم چنین کتاب دیگر دکتر عثمان بکار تحت عنوان "طبقه بندی علوم ازمنظر حکمای مسلمان"
رویکرد فلسفی به تاریخ علم در بررسی ومطالعه علم در تمدن اسلامی را تا حدودی دارند.
🔶حالت سوم:(#تحلیل_تاریخی_فلسفه_علم)
فلسفه علم با رویکرد تاریخی؛ که دراین حالت فلسفه علم و علم شناسی فلسفی را با رویکرد تاریخی و با روش و متد تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "در آمدی تاریخی به فلسفه علم" اثر جان لازی
2⃣ و کتاب "فلسفه علم": تکامل تاریخی مفاهیم علمی و پیامدهای فلسفی آن ها" اثر نیکلاس کاپالدی
دو گونه از فلسفه علم با رویکرد تاریخی هستند.
🔶حالت چهارم:(#تحلیل_فلسفی_فلسفه_علم)
فلسفه علم با رویکرد فلسفی؛که دراین حالت فلسفه علم و علم شناسی فلسفی را با رویکرد فلسفی و روش و متد فلسفی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "فلسفه علم" اثر الکس روزنبرگ
2⃣ و کتاب "چیستی علم" اثر آلن چالمرز
گونه هایی از فلسفه علم با رویکرد فلسفی هستند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_201
#38
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تحلیل_تاریخی_تاریخ_علم_درتمدن_اسلامی:
⏪رویکردهای گوناگون علم شناسی در تمدن ها و تمدن اسلامی را با گونه های چهارگانه می توان تحلیل کرد. یکی از این گونه ها، "تحلیل تاریخی تاریخ علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی هست.
در "تحلیل تاریخی تاریخ علم" یا "علم شناسی تاریخی تاریخ علم" در تمدن اسلامی، سه سطح معرفتی علم در تمدن اسلامی تحلیل تاریخی می شود.
🔻الف)#سطح_اول_تحلیل_تاریخی_علم در تمدن اسلامی:
پاسخ به "چرایی ظهور علم در تمدن اسلامی" ؛ در این پاسخ به چرایی ظهور علم بر اساس یک "مفهوم تمدنی"، یک "گزاره تمدنی" و یا یک "نظریه تمدنی"، ظهور علم در تمدن اسلامی تحلیل تاریخی می شود.
🔻ب)#سطح_دوم_تحلیل_تاریخی_علم در تمدن اسلامی:
پاسخ به "چرایی تطور علم در تمدن اسلامی"؛دراین پاسخ چرایی تطور علم بر اساس یک "مفهوم تمدنی"، یک "گزاره تمدنی" و یا یک "نظریه تمدنی" تطور علم در تمدن اسلامی تحلیل تاریخی می شود.
🔻ج#سطح_سوم_تحلیل_تاریخی_علم در تمدن اسلامی:
پاسخ به "وضعیت نهایی علم در تمدن اسلامی"؛ در این پاسخ چرایی وضعیت نهایی علم براساس یک "مفهوم تمدنی" ، یک "گزاره تمدنی" و یا یک "نظریه تمدنی" وضعیت نهایی علم در تمدن اسلامی را می توان تحلیل تاریخی کرد.
♦️یادآوری یک نکته اساسی:
⏪بنابراین در تحلیل تاریخی علم در تمدن اسلامی با تمرکز بر یک "#مفهوم_تمدنی" ، یک "#گزاره_تمدنی" و یا در نهایت با یک "#نظریه_تمدنی" علم در تمدن اسلامی را می توان تحلیل تاریخی کرد. اما عالی ترین سطح تحلیل تاریخی علم در تمدن اسلامی براساس : یک نوع "نظریه تمدنی" ایجاد می شود.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#39
#006_202
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تجربه_های_معرفت_شناسی_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪ تمدن اسلامی حیث وجودی "جهان علمی" را در چهار ساحت "هستی شناسی علم" ، "معرفت شناسی علم"، "روش شناسی علم" و "روش علم" تحول جهانی داد.
♦️در حوزه "#معرفت_شناسی_علم" تمدن اسلامی تجربه های جدیدی در حوزه "#علم_شناسی_تمدنی"پدیدار ساخت.
به نمونه هایی از تجربه های "#معرفت_شناسی_علم" در تمدن اسلامی در ذیل اشاره می شود:
🔻#تجربه_اول_معرفت_شناسی_علم:
تعریف جدیدی از "مبانی علم شناختی" برای علوم طبیعی، تجربی و انسانی- اجتماعی در تمدن اسلامی ناظر به "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#تجربه_دوم_معرفت_شناسی_علم:
تعریف و ایجاد "جایگاه جدید" در ارتباط با "تعامل علوم" و "روابط علوم" با جهان طبیعی، جهان انسانی و جهان تمدنی در تمدن اسلامی؛
🔻#تجربه_سوم_معرفت_شناسی_علم:
عدم جدایی و "تفکیک ناپذیری علوم" از "معرفت دینی" ،"معنایی" و"متافیزیکی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای عینی"؛
🔻#تجربه_چهارم_معرفت_شناسی_علم:
ایجاد جریان تاریخی "وحدت علم و معرفت" در تمدن اسلامی به علت تاکید بر "جهت داری علم" در سنت اسلامی؛
🔻#تجربه_پنجم_معرفت_شناسی_علم:
ایجاد نظام جدیدی در "طبقه بندی علوم" مبتنی بر "دین محوری" در تمدن اسلامی به لحاظ جایگاه "وجوب عینی علم" در "مقام ثبوت و اثبات" تمدن اسلامی؛
🔻#تجربه_ششم_معرفت_شناسی_علم:
تعریف "رابطه جدیدی" میان "خداوند" و "جهان طبیعی" و "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی مبتنی بر "وحدت علم و دین"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#42
#006_203
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تجربه_های_روش_شناسی_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪ تمدن اسلامی در "#جهان_شناسی_علم" تحول جهانی و کلانی ایجاد کرد. این تحول جهانی در حوزه "علوم طبیعی"، "علوم تجربی" و "علوم انسانی _اجتماعی" ایجاد شد و حیث متمایزی برای تمدن اسلامی در "جهان تمدنی" به وجود آورد.
🔶 در حوزه "روش شناسی علم" هم تمدن اسلامی تجربه های جدیدی در حوزه "علم شناسی تمدنی" ایجاد نمود، که به نمونه هایی از این تجربه های روش شناسی علم در تمدن اسلامی در ذیل اشاره می شود:
🔸#تجربه_اول_روش_شناسی_علم:
تمایز دریافت از "روش شناسی علم" در تمدن اسلامی با دریافت روش شناسی علم تمدن های همجوار و غیر همجوار جهانی؛
🔸#تجربه_دوم_روش_شناسی_علم:
پذیرش اصل "کاربرد گسترده روش شناسی علم" در تمدن اسلامی با تاکید بر "جهان شناسی علم" جدیدی در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_سوم_روش_شناسی_علم:
ایجاد "تنوع روش شناسی علم" و "کثرت گرایی روش شناختی علم" در علوم اسلامی و غیر اسلامی در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_چهارم_روش_شناسی_علم:
ایجاد یک "نوع روش شناسی علم" مبتنی بر یک "نوع هستی شناسی و معرفت شناسی بنیادین" در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_پنجم_روش_شناسی_علم:
ایجاد یک "نوع فرآیند خلاقیت" در "روش شناسی علم" در تاریخ علم جهان تمدنی و تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_ششم_روش_شناسی_علم:
"نقش جهت دار وحی الهی" در "روش شناسی علوم طبیعی، انسانی و اسلامی" در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_هفتم_روش_شناسی_علم:
تمرکز "روش شناسی علم" در تمدن اسلامی بر ارتباط اساسی بین "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_204
#41
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمایز_شناسی_جهان_تمدنی_و_پارادایم_های_تحقیق:
⏪ تمایز "جهان تمدنی" در "پارادایم های تحقیق"، مساله ای هست که در "فسلفه علم تمدن" واکاوی و تبیین می شود. چیستی و ماهیت "جهان تمدنی" ذیل هر "پارادایم تحقیق"، متمایز از همدیگر می باشد.
♦️#جهان_تمدنی_و_پارادایم_اثبات_گرایی:
پارادایم "اثبات گرایی"، "جهان تمدنی" را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند:
1⃣ "جهان تمدنی" شبیه "جهان طبیعی" وبا "روش واحد" مورد مطالعه قرار می گیرد؛
2⃣ در مطالعه "جهان تمدنی" امکان ارائه "نظام علی" به صورت دقیق وجود دارد؛
3⃣وجود "جهان تمدنی" به صورت عینی و بالاتر از "اگاهی انسانی" وجود خارجی دارد؛
♦️#جهان_تمدنی_و_پارادایم_تفسیر_گرایی:
"پارادایم تفسیرگرایی" "جهان تمدنی" را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند:
1⃣"جهان تمدنی" متمایز از"جهان طبیعی" و باروش کاملا متفاوت مورد مطالعه قرار می گیرد؛
2⃣"جهان تمدنی" به شدت تحت تاثیر "آگاهی انسانی" و "کنش انسانی" هست؛
3⃣جهان تمدنی براساس "نظام علی -معلولی" نیست و بر اساس "کنش انسانی" خلق می شود؛
♦️#جهان_تمدنی_و_پارادایم_انتقادگرایی:
پارادایم انتقادگرایی جهان تمدنی را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند:
1⃣"جهان تمدنی" متمایز از "جهان طبیعی" می باشد، ولی امکان وجود "اصول اساسی مشابه" در مطالعه این دوجهان هست؛
2⃣"جهان تمدنی" براساس "نظام علی" قابل مطالعه هست، ولی محدود به زمان و مکان هست؛
3⃣"جهان تمدنی" از یک "وجود عینی" برخوردار هست ،ولی به هرحال "ساخت جهان تمدنی" از طریق "کنش انسانی جمعی" امکان دارد؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_205
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#قرآن_و_جریان_تاریخی_تمدن_اسلامی:
⏪قرآن رکن اصلی "اکتشاف و تحلیل" تمدن اسلامی در "مقام ثبوت" هست.
⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی و به تعبیری "مقام اثبات" تمدن اسلامی عنصر و مولفه ای از نوع "متغیر مستقل" هست.
⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی به عنوان یک متغیر مستقل، علاوه بر "تاثیر منطقی" در تمدن اسلامی، "تاثیری تاریخی" بر تمدن اسلامی داشته است.
🔶مصادیق #اثرات_تاریخی_قرآن بر تمدن اسلامی را می توان به صورت ذیل برشمرد:
🔸#اثر_تاریخی_اول:
قرآن سرچشمه "معرفت دینی"، "دانش دینی"، "عقلانیت دینی"و منبع اصلی "وحدت علم و معرفت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_دوم:
گزاره های قرآنی بیانگر "اصول علم"، "مبانی مابعدالطبیعی علم" وارتباط "علم با عقلانیت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_سوم:
اثر قرآن و گزاره های قرآنی در "حضور دین و معنویت" در "دانش ها و علوم" در تمدن اسلامی به عنوان "الگویی هوشمند در تاریخ علم" تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_چهارم:
ورود انواع "علوم و دانش ها" در تمدن اسلامی به مطالعه جنبه ای از "هستی ها و معرفت های نظام طبیعت" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
🔸#اثر_تاریخی_پنجم:
ورود "علوم" در تمدن اسلامی جهت نشان دادن "وحدت در طبیعت" به عنوان "صورتی از وحدت مبدا الهی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
🔸#اثر_تاریخی_ششم:
توجه "علوم طبیعی"، "علوم انسانی" و "علوم اسلامی" در تمدن اسلامی به مطالعه همه جانبه "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تمدنی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#006_206
#43
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#کارکرد_شناسی_علم_در_تجربه_تمدن_اسلامی:
⏪در فلسفه علم تمدن و ازجهتی در فلسفه نظری تمدن، "کارکرد شناسی علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی، مساله ای اساسی و مساله ای کارکرد گرایانه می باشد.
♦️در "سنت علمی" تمدن اسلامی "کارکرد شناسی علم" تجربه های بی بدیلی را نشان می دهد که در ذیل به مصادیقی از این کارکرد شناسی ها اشاره می شود:
🔻#کارکرد_شناسی_اول_علم:
تبدیل "علم ریاضی" به عنوان دانشی" کمی و کیفی" در تمدن اسلامی جهت اکتشاف و تحلیل مساله های "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_دوم_علم:
تحلیل "نفوس انسانی" در "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_سوم_علم:
"طبیعت شناسی" به عنوان تجلی ونمادی از "عالم معنا" از کارکردهای "علوم طبیعی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای بی بدیل"؛
🔻#کارکرد_شناسی_چهارم_علم:
کارکرد "دانش جهان شناسی" در تمدن اسلامی، مرجعی درچارچوب نظری برای "وحدت علم ومعرفت"؛
🔻#کارکرد_شناسی_پنجم_علم:
عدم شکاف میان "قوانین طبیعت" ، "قوانین انسانی"، "قوانین تاریخی" و "قوانین تمدنی" به عنوان مصادیقی از "قوانین الهی" از کارکرد های "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" در تمدن اسلامی؛
🔻#کارکرد_شناسی_ششم_علم:
تبدیل "جهان کثرت ها" به "جهان وحدت" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" از تجربه های بی بدیل علم شناختی تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#006_207
#44
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علم_شناسی_فلسفی_علوم_انسانی
#در_تمدن_اسلامی:
⏪ "علم شناسی" در تمدن اسلامی را با رویکردهایی مانند؛
رویکرد "فلسفی"،"تاریخی"،"جامعه شناختی" و...می توان تحلیل کرد. "تحلیل فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی از ضرورت های "معرفت شناختی" و "روش شناختی" علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی هست.
🔶در ارتباط با "#چیستی_و_کارکرد_علوم_انسانی" در "#تاریخ_علوم_انسانی" حداقل پنج دیدگاه را می توان رصد و برشمرد:
🔸#دیدگاه_اول:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم اجتماعی"؛ در این دیدگاه بر جریان "قوانین طبیعی" در علوم انسانی وحاکمیت "اصل وحدت روش" در علوم طبیعی و انسانی تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_دوم:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم تاریخی"؛ در این دیدگاه بر "تمایز قوانین علوم انسانی و علوم طبیعی" و "اصل تعدد روش در علوم طبیعی و انسانی" تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_سوم:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم روحی"؛ در این دیدگاه بر"روح محور بودن علوم انسانی"،"تعلیم و تربیت محور بودن علوم انسانی" و "سنت عرفانی -دینی بودن علوم انسانی" تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_چهارم:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم اخلاقی"؛ در این دیدگاه بر "انسان کنشگر" به عنوان "موضوع علوم انسانی"و رابطه "جهان طبیعت" با قلمرو "اختیارواراده انسانی"تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_پنجم:
"علوم انسانی" به "مثابه حکمت عملی"؛ این دیدگاه ریشه در دیدگاه های "ارسطو" و فیلسوفان مسلمان مانند "فارابی"،"ابن سینا"،"خواجه نصیرطوسی" و "علامه طباطبایی" دارد.در این دیدگاه بر تحلیل "کنش های انسانی" و "آثار کنش های انسانی" در "علوم انسانی" تاکید می شود.
📙"#تذکر":
جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با دیدگاه های پنج گانه فوق مراجعه به:
🔸"درآمدی برپارادایم اجتهادی دانش عملی"؛ "تالیف دکتر حمیدرضا حسنی"؛"انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه"؛
🔸"تحلیل فلسفی علوم انسانی" یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی بر محور پنج دیدگاه فوق، از "ضرورت های آموزشی و پژوهشی" رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی هست.
#پرونده_فلسفه_علوم_انسانی
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_208
#71
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرآیند_مهندسی_و_فرآیند_مدیریتی
#تمدن_نوین_اسلامی:
⏪ "تمدن نوین اسلامی" را در دو "فرآیند مهندسی و مدیریتی" می توان مورد مطالعه و معرفت قرارداد.
♦️این دو فرآیند تمدن نوین اسلامی را می توان از دو حیث "مقام ثبوت" و "مقام اثبات" تمدن نوین اسلامی، تحلیل کرد.
📒الف)#فرآیند_مهندس_تمدن_نوین_اسلامی:
در این فرآیند از تمدن نوین اسلامی، مراحل ذیل براساس ترتب منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد.
🔻۱- "#مبنا_شناسی تمدن نوین اسلامی:؛ تحلیل مبانی آن مانند مبانی "دین شناختی"،"جهان شناختی"،"انسان شناختی"،معرفت شناختی" و "ارزش شناختی" تمدن نوین اسلامی؛
🔻۲- "#مفهوم_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛تحلیل و شناخت "مفاهیم اساسی" به خصوص مفاهیم از نوع "سازه های مفهومی" تمدن نوین اسلامی؛
🔻۳-"#مساله_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل مساله های اساسی مطرح در تمدن نوین اسلامی مانند "مساله عینیت دین" به عنوان مساله اصلی تمدن نوین اسلامی؛
🔻۴-"#الگو_شناسی تمدن نوین اسلامی" ؛ تحلیل "الگوهای مطالعاتی رایج" در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۵-"#نظریه_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "نظریه های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۶- "#راهبرد_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "راهبردهای تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
📒ب)#فرآیند_مدیریتی_تمدن_نوین_اسلامی:
دراین فرآیند از تمدن نوین اسلامی،مراحل ذیل براساس ترتب منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد.
🔻۱- "#منشور_سازی_سازمانی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "سازمان های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۲-"#نمونه_سازی_آزمایشی تمدن نوین اسلامی"؛تحلیل "نمونه های آزمایشی" و "واحدهای آزمایشی تمدنی"، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۳-"#گفتمان_فرهنگی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل شرایط "ایجاد گفتمان فرهنگی" تمدن نوین اسلامی؛
🔻۴-"#گسترده_سازی_دانشی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل گسترش "دانش های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۵-"#قانون_شناسی_تمدنی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "قوانین حقیقی و حقوقی تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۶-"#شبکه_سازی_عینی_تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل ایجاد "شرایط شبکه ای تمدنی" برای تحقق تمدن نوین اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_209
#74
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#معرفت_شناسی_جهان_تمدنی_در_الگوی_پارادایمی:
⏪ "معرفت شناسی جهان تمدنی" براساس "الگوی پارادایمی" مساله ای دیگر از حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه علم تمدن" هست.
🔶معرفت شناسی جهان تمدنی ذیل هر "پارادایم علمی" متمایز از همدیگر هست.
🔸#معرفت_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی_اثبات_گرایی:
1⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" براساس این "الگوی پارادایمی" مبتنی بر "اصول تجربی" امکان دارد. شناخت وتحلیل "جهان تمدنی" براساس "آزمون تجربی" صورت می گیرد.
2⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این الگوی پارادایمی مبتنی بر"کمی سازی الگوها" و"نظم های موجود" در "جهان تمدنی" انجام می گیرد.
3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این الگوی پارادایمی، مبتنی بر "روابط علی" بین "پدیده های قابل مشاهده" جهان تمدنی میسر می شود.
🔸#معرفت_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی_تفسیر_گرایی:
1⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" براساس این الگوی پارادایمی،مبتنی بر"خلق تجربه" و "تفسیر تجربه" توسط "انسان" دراین "جهان تمدنی.
2⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،از طریق "نظم علی" حاکم براین "جهان تمدنی" ایجاد نمی شود.
3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،مبتنی بر خلق این "جهان تمدنی" براساس "تجربه ذهنی انسان" هست.
🔸#معرفت_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی_انتقاد_گرایی:
1⃣براساس این "الگوی پارادایمی"، "جهان تمدنی" و "معرفت شناسی" آن از طریق "روابط غیر تجربی" حاصل می شود.
2⃣فهم "جهان تمدنی" و "معرفت شناسی" آن در این "الگوی پارادایمی" با کشف "مکانیزم های غیر قابل مشاهده" این جهان تمدنی صورت می گیرد.
3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،براساس "توسعه مدل های نظری" حاصل می شود.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_210
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#روش_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی:
⏪ "روش شناسی جهان تمدنی" براساس "الگوی پارادایمی"، مساله ای دیگر از مجموعه مسائل "فلسفه علم تمدن" هست."روش شناسی جهان تمدنی" ذیل هر "الگوی پارادایمی" متمایز از همدیگر هست.
♦️#روش_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی_اثبات_گرایی:
1⃣"استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی در "الگوی اثبات گرایی"،استراتژی "فرضیه ای- قیاسی" هست؛
2⃣"رویکرد تحقیق" در روشناسی جهان تمدنی در "الگوی اثبات گرایی"، رویکرد مبتنی بر "کمی سازی" می باشد؛
3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی،در "الگوی اثبات گرایی"، "عینی گرایی تاریخی و تمدنی" ضرورت دارد؛
♦️#روش_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی_تفسیر_گرایی:
1⃣ "استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی در "الگوی تفسیرگرایی"، "استراتژی استفهامی" می باشد؛
2⃣"رویکرد تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی تفسیرگرایی" رویکرد مبتنی بر "کیفی سازی" هست؛
3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی،در "الگوی تفسیرگرایی"، "نسبی گرایی تاریخی و تمدنی" ضرورت دارد؛
♦️#روش_شناسی_جهان_تمدنی
#در_الگوی_پارادایمی_انتقاد_گرایی:
1⃣"استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقادگرایی"، یک "استراتژی ترکیبی" هست؛
2⃣"رویکرد تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقاد گرایی" ترکیبی از "رویکرد کمی- کیفی" هست؛
3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقادگرایی"، "عینی گرایی تاریخی و تمدنی" امکان دارد؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_211
#62
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#همایش
🔳 #اولین همایش ملی مطالعات اربعین
🗓 #دوشنبه ۵مهرماه ۱۴۰۰
◼️ #مصادف با روز اربعین۱۴۴۳
⏱ #ساعت ۱۴-۹
#006_212
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#همایش
#اربعین_گذشته_حال_آینده
▪️#عنوان اختصاصی نشست: مطالعات اربعین با رویکرد تمدنی
▪️#ارائه کننده: دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی
▪️#دوشنبه ۵مهرماه۱۴۰۰
مصادف با اربعین ۱۴۴۳
▪️#ساعت ۱۳/۳۰- ۱۳
#006_213
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#همایش
🔳 #اولین همایش ملی مطالعات اربعین
🗓 #دوشنبه ۵مهرماه ۱۴۰۰
◼️ #مصادف با روز اربعین۱۴۴۳
⏱ #ساعت ۱۴-۹
#006_214
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مابعدالطبیعه_علم_و_امر_مقدس
#به_عنوان_تجربه_ای_در_تمدن_اسلامی:
📕یکی از دیدگاه های اصلی در ارتباط با علم در تمدن اسلامی،"دیدگاه مابعدالطبیعه علم" و"دیدگاه علم به عنوان امرمقدس" می باشد.
متفکرانی همچون "رنه گنون"، "دکترسیدحسین نصر"،"نقیب العطاس"،"دکتر عثمان بکار"،"دکتر مهدی گلشنی" و "آلپ ارسلان آچیکگنج" این دیدگاه را مطرح کرده اند.
♦️اصول کلان این دیدگاه "#علم_شناسی_مابعدالطبیعی" در تمدن اسلامی، مبتنی بر اصول کلان ذیل هست:
🔻#اصل_اول:
تاکید بر "علم شناسی مابعدالطبیعی" در مقابل "علم شناسی فلسفی" در تمدن اسلامی در این دیدگاه؛
🔻#اصل_دوم:
هرفعالیت علمی در این دیدگاه بایستی مبتنی بر "چهارچوب مابعدالطبیعه علم" صورت گیرد و اصول فعالیت علمی بایستی براساس "آموزه های نامتغیر وحی الهی" صورت گیرد؛
🔻#اصل_سوم:
در این دیدگاه مابعدالطبیعه علم،برخلاف "علم شناسی فلسفی" و "علم شناسی اجتماعی"، "مفهوم مقدسی" از طبیعت و جهان هستی توسط علم تبیین می شود؛
🔻#اصل_چهارم:
در این دیدگاه به لحاظ "نگرش مقدس" به جهان طبیعت،"علوم فیزیکی و علوم سنتی" در شکل گیری و عملکرد تابعی از این نگرش مقدس هستند؛
🔻#اصل_پنجم:
دراین دیدگاه، علوم طبیعی نه فقط "در روش و ارزش اخلاقی"،بلکه دلیل "وجودی و مابعدالطبیعی" خودرا نیز از "اصول وحی الهی" دریافت می کنند؛
📕#تذکر:
جهت مطالعه تفصیلی در زمینه دیدگاه "مابعدالطبیعی علم"، به منبع ذیل مراجعه شود:
"فلسفه علم و دین در اسلام و مسحیت"؛ تدپیترز ،مظفر اقبال و سید نعمان الحق؛ ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_215
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_و_تمدنی:
⏪"نظریه شناسی" در حوزه مطالعات تاریخی و تمدنی از مساله های کاربردی "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" هست.
🔶دو نوع نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی داریم:
🔸الف:"#نظریه_های_برون_تاریخی_و_تمدنی"؛ این نوع نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی ، نظریه هایی هستند که در "علوم انسانی _ اجتماعی" تولید شده اند ولی به لحاظ تناسب "هستی شناختی"،"معرفت شناختی" و "روش شناختی" با مطالعات تاریخی و تمدنی، در علم تاریخ و علم تمدن هم مورد استفاده قرار می گیرند.
مانند "#نظریه_همبستگی_اجتماعی_دورکیم"و "#نظریه_کنش_اجتماعی_ماکس_وبر" که به لحاظ تناسب معرفتی و روشی این دو نظریه با مطالعات تاریخی و تمدنی، امکان استفاده از این دو نظربه در علم تاریخ و علم تمدن هست.
🔸ب):#نظریه_های_درون_تاریخی_و_تمدنی"؛
این نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی، نظریه هایی هستند که حاصل "مطالعه تاریخی -تمدنی"، "استقرا تاریخی- تمدنی" و "قیاس تاریخی- تمدنی" هستند.
بنابراین نظریه های "درون تاریخی و تمدنی" نظریه هایی هستند که در مطالعات "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" تولید شده اند و درمطالعات تاریخی و تمدنی به کار می روند.
مانند نظریه درون تاریخی- تمدنی "#الگوی_چالش_پاسخ" یا "#الگوی_کنش_واکنش" "آرنولد جوزف توین بی" که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_216
#46
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ملاحظاتی_در_ارتباط_با_تاریخ_و_تمدن_در_نهج_البلاغه:
📒مطالعه و تامل در ارتباط با دو مقوله اساسی "تاریخ و تمدن" از منظر نهج البلاغه، نیازمند پیش فرض ها و ملاحظاتی هست. این پیش فرض ها و ملاحظات ورودبه مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه را به صورت کلان ذیل می توان برشمرد:
🔰1⃣ ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی در نهج البلاغه با ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، تمایزهای اساسی دارد؛
🔰2⃣ خیلی از مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، به عنوان یک مساله تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه مساله نیست. مانند انسان شناسی تاریخی و تمدنی، معرفت شناسی تاریخی و تمدنی و عقلانیت تاریخی و تمدنی؛
🔰3⃣ البته می توان مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و تمدن موجود را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه تطبیقی قرار داد؛
🔰4⃣ اما آنچه که مساله های تاریخی و تمدنی را از منظر نهج البلاغه از مساله های مطالعات تاریخی و تمدنی موجود متمایز می کند، اکتشاف و تحلیل مساله های تاریخی و تمدنی تاسیسی از منظر نهج البلاغه هست.مانند خداشناسی تاریخی و تمدنی، جهان شناسی تاریخی و تمدنی،انسان شناسی تاریخی و تمدنی و جهان تاریخی-تمدنی از منظر نهج البلاغه ؛
🔰5⃣ از چهار منظر #تاریخ_و_تمدن، #علم_تاریخ_و_علم_تمدن، #فلسفه_نظری_تاریخ_و_فلسفه_نظری_تمدن و #فلسفه_علم_تاریخ_و_فلسفه_علم_تمدن، می توان وارد فضای مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه شد؛
🔰6⃣ #از_منظر_تاریخ_و_تمدن، می توان ماده و حقیقت بیرونی تاریخ و تمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛
🔰7⃣ #از_منظر_علم_تاریخ_و_علم_تمدن، می توان نوع توصیف و تبیین تاریخ وتمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛
🔰8⃣#از_منظر_فلسفه_نظری_تاریخ_و_فلسفه_نظری_تمدن، مساله هایی مانند قانون شناسی تاریخی و قانون شناسی تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛
🔰9⃣#از_منظر_فلسفه_علم_تاریخ_و_فلسفه_علم_تمدن،مساله هایی مانند عینیت تاریخی و عینیت تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرارداد؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ_و_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ_و_تمدن
#007_217
#147
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علوم_انسانی_به_مثابه_علوم_اخلاقی #تجربه_ای_در_تمدن_اسلامی:
📗"اخلاقی بودن علوم انسانی" و یا "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی"، ریشه ای تاریخی و تجربه ای تاریخی در تمدن اسلامی هست. در دوره ای از "تاریخ علم در تمدن اسلامی"، علوم انسانی با عنوان "علوم اخلاقی" شناخته میشد.
"ابن سینا" و "ابن مسکویه" دو تقریر تاریخی در تمدن اسلامی در زمینه اخلاقی بودن علوم انسانی و یا علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی را تبیین و ارائه نمودند.
🔰#تقریر_اول؛
#معادله_علوم_اخلاقی_و_علوم_انسانی
#از_دیدگاه_ابن_سینا:
تقریر ابن سینا از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان تجربه ای از "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی، به حضور "عنصر اخلاق" در سیر مطالعات متافیزیکی در مورد "انسان شناسی" بر می گردد.
در علم شناسی فلسفی علوم انسانی در "منطق و حکمت سینوی" به عنوان یک "تجربه علم شناسی" در تمدن اسلامی، علوم اخلاقی تحلیل بخشی از "کنش های انسانی" را برعهده می گیرد.
🔰#تقریر_دوم؛
#معادله_میان_علوم_اخلاقی_و_علوم_انسانی
#از_دیدگاه_ابن_مسکویه:
تقریر ابن مسکویه از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان "تجربه ای از علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی،به حضور "علوم اخلاقی در کنش های انسانی" برمی گردد.
برمبنای تقریر ابن مسکویه، علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی،علومی هستند که به خلق و خوی انسان ها در جوامع و آثار فردی و اجتماعی این خلق و خوی می پردازد.
✅ تذکر:جهت مطالعه تفصیلی در زمینه علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی به منبع ذیل مراجعه شود:
📖 #انسان_کنش_شناسی_حکیمان_پیشا_صدرایی؛ دکتر سید حمیدرضا حسنی ودکترهادی موسوی؛ گروه فلسفه علوم انسانی؛پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#007_218
#75
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن و #تحقیق_تمدنی:
⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد.
⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است.
این چهارساحت و بخش عبارتند از:
♦️الف) #هستی_شناسی_تحقیق_تمدنی:
هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ب) #معرفت_شناسی_تحقیق_تمدنی:
معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ج) #روش شناسی_تحقیق_تمدنی:
روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛
3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️د) #روش_تحقیق_تمدنی:
روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛
3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#007_219
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علم_تاریخ_و_تمدن_به_مثابه_آیه_محکم:
⏪براساس "گزاره های دینی"، علم در منطق اسلام بایستی ذیل سه محور کلان؛
🔸"آیه محکم"،
🔸"فریضه عادله"
🔸و "سنت قائمه"
قرارگیرد."علم تاریخ و تمدن" را می توان گونه و مدلی از سنخ "آیه محکم" دانست.
🔶چیستی علم تاریخ و تمدن ذیل آیه محکم می تواند شامل گونه های زیر باشد:
🔸#گونه_اول:
"علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "خداشناسی تاریخی و تمدنی"؛
🔸#گونه_دوم:
"علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "جهان شناسی تاریخی و تمدنی"؛
🔸#گونه_سوم:
"علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "انسان شناسی تاریخی و تمدنی"؛
🔸#گونه_چهارم:
"علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم" ؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "عبرت شناسی تاریخی و تمدنی"؛
🔸#گونه_پنجم:
"علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "الگو شناسی تاریخی و تمدنی"؛
🔸#گونه_ششم:
"علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی وتمدنی به "هویت شناسی تاریخی و تمدنی"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#007_219
#56
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تحقیق_تاریخی_و_تمدنی_بر_اساس_الگوی_فرآیندی:
📙تحقیق و پژوهش تاریخی و تمدنی را بر اساس الگوهای متنوعی می توان طراحی و ساماندهی کرد. از جمله "#الگوی_فرآیندی" و "#الگوی_پارادایمی" که در مطالعات تاریخی و تمدنی می توان از این الگوهای تحقیق استفاده کرد.
📙تحقیق تاریخی و تمدنی براساس "الگوی فرآیندی" از #هفت_مرحله_فرآیندی که ترتب منطقی دارند، تشکیل شده است. به صورت اجمال این هفت مرحله فرآیندی به ترتیب ذیل هست:
🔶#مرحله_اول:
طراحی یک سوال یا یک مساله تاریخی و تمدنی با ویژگی های واقع گرایی معرفتی، وضعیت عملیاتی داشتن و در بردارنده حوزه جغرافیایی دانشی؛
🔶#مرحله_دوم:
انجام مطالعات اکتشافی پیرامون سوال یا مساله طراحی شده تاریخی و تمدنی با توجه به تشابه شناسی و تمایز شناسی تحقیق با پیشینه های تحقیق؛
🔶#مرحله_سوم:
آشکار سازی الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال یا مساله طراحی شده تاریخی و تمدنی؛
🔶#مرحله_چهارم:
ساماندهی مدل تحلیلی تحقیق با تمرکز بر تعریف مفاهیم اصلی تحقیق تاریخی و تمدنی مرتبط با سوال و مساله طراحی شده و طرح فرضیه تاریخی یا تمدنی مرتبط با سوال اصلی تحقیق؛
🔶#مرحله_پنجم:
مشاهده تحقیق تاریخی و تمدنی با تمرکز بر استخراج اطلاعات لازم،کافی و مرتبط با سوال تحقیق از منابع تاریخی و تمدنی؛
🔶#مرحله_ششم:
تحلیل اطلاعات تحقیق تاریخی وتمدنی براساس الگوی نظری تحقیق و اکتشاف و تحلیل نسبت هم گرایی و واگرایی میان سوال تحقیق و فرضیه تحقیق؛
🔶#مرحله_هفتم:
نتیجه گیری تحقیق و تمرکز بر یک نوع نگرش معرفتی،بینش معرفتی،انتقاد علمی جدید و پیشنهاد علمی جدید حاصل از تحقیق تاریخی و تمدنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#007_220
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50