eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
369 دنبال‌کننده
174 عکس
166 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریزه‌خواران امام زمان 😢 در تشرفی که آیت‌الله الهی طباطبائی (برادر علامه طباطبائی) به محضر حضرت بقیةالله (عج) داشتند، حضرت به ایشان فرمودند: اگر مشکل و گرفتاری داشتید خدا را قسم بدهید به ریزه‌خواران سفره ما. آیت‌الله الهی طباطبائی فرمودند: با وجودی که منظور حضرت را فهمیدم اما می‌خواستم از لسان شریف خودشان بشنوم! سؤال کردم: آقا جان! ریزه خواران سفره شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: همین طلبه‌ها. سؤال کردم: آقا جان! شما از آنها راضی هستید؟ حضرت سکوت کردند و بعد از تأملی فرمودند: ما کسی را غیر از آنها نداریم! منبع: کتاب پای درس علما، محمد تقی صرفی پور، ص ۶۵۷ 🆔 @miras_shia
✅چند عمل که عمر را زیاد میکند. 1⃣ «نیکی به والدین و صله‌ رحم» 👈پیامبراکرم (ص)فرمودند:ای فرزند آدم!به پدر و مادرت نیکی کن و صله‌رحم داشته باش تا خداوند،کارت را آسان و عمرت را طولانی بگرداند. 2⃣ «زیارت امام حسین علیه السلام» 👈 امام صادق(ع) فرموده است:زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت،خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند. 3⃣«صدقه دادن» 👈امام باقر (ع) فرمود:کار خیر و صدقه،فقر را می‌برد،بر عمر می‌افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می‌کند. 4⃣«وضو گرفتن» 👈پیامبراکرم (ص) می‌فرماید:وضو زیاد بگیر تا خداوند،عمرت را زیاد کند. 5⃣«اعمال سه‌گانه» 👈امام صادق (ع) می‌فرماید:سه چیز است که اگر مؤمن از آنها مطلع شود،باعث طول عمر و دوام بهره‌مندی او از نعمت‌ها می‌شود:طول دادن رکوع و سجده،زیاد نشستن بر سر سفره‌ای که در آن دیگران را اطعام می‌کند و خوش رفتاری‌اش با خانواده. 📚الفردوس ج ۵ ص ۲۸۲ 📚کامل الزیارات ص ۲۸۶ 📚ثواب اعمال ص ۱۴۱ 📚امالی مفید ص ۶۵ حدیث ۵ 📚کافی ج ۴ ص ۴۹ 🆔 @miras_shia
اشعریان از یمن تا قم (قسمت اول) اشعریان از قبایل ساکن در سواحل غربی یمن بودند. (اشعری قمی، 1385، ص794) نسبشان به «نبت بن ادد بن زید بن یشجب بن عریب بن زید بن کهلان بن سبأ» می‌رسید که چون در هنگام تولد، بدنش پوشیده از مو بود، به «أشعر» (در عربی به معنای پر مو) ملقّب شد. (کلبی، بی‌تا، ص140/ ابن حزم، 1403، ص397) پیش‌ از اسلام‌، از قبایل‌ نامدار و پر نفوذ یمن‌ بودند و گفته شده است: گروهی‌ از آنان در حملة ابرهه‌ به‌ مکّه‌ در 570 م‌ وی‌ را یاری‌ دادند. در منابع‌ اسلامی‌، فضایل‌ بسیاری‌ به‌ اشعریان‌ پیش‌ از اسلام‌ نسبت‌ داده شده و از جوان‌مردی‌ و نیک‌خویی‌ آنان‌ یاد شده است. (اشعری قمی، 1385، ص784-794) تاریخ دقیق گرویدن‌ اشعریان‌ به‌ اسلام‌ روشن نیست. برخی مالک‌ بن‌ عامر (جدّ اشعریان قم) را نخستین‌ مسلمان اشعری می‌دانند که در پی وقایعی غیبی و معجزه‌آسا، در آغاز نبوّت به دیدار نبیّ اکرمˆ آمد و اسلام آورد. (اشعری قمی، 1385، ص746-748) اما بیشتر منابع‌ اسلام او را در سال‌ هفتم‌ و در جریان‌ جنگ‌ خیبر می‌دانند. (یوسفی اشکوری، 1378، ص66) از رسول خداˆ در فضلیت اشعریان، روایاتی در منابع شیعه (ر.ک. اشعری قمی، 1385، ص764-775) و سنّی وارد شده است. (بخاری، 2008، ص487 و 488) عبید بن سلیم بن حضار، معروف به «ابوعامر»، (ابن عبدالبر، 1412، ج4، ص1704) بزرگ اشعریان در زمان رسول اللهˆ و رهبر این قبیله در فتح مکّه و نبرد حنین بود. (اشعری قمی، 1385، ص790) پس از شهادت ابوعامر در حنین، برادرزاده‌اش، ابوموسی، مهم‌ترین اشعری شناخته می‌شود. (ابن عبدالبر، 1412، ج4، ص1704) پس از پیامبر اکرمˆ، گروهی از اشعریان در یمن باقی ماندند و در شورش‌های معروف به «رده» شرکت داشتند. (کحاله، 1414، ج1، ص30) بسیاری نیز مانند سایر قبایل به علت شرکت در فتوحات، در مناطقی همچون عراق، شام، مصر، ایران و اندلس پراکنده شدند. (ابن حزم، 1403ق، ص397 و 398/ بری، 1992، ص223) 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطرۀ رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد. 🆔 @miras_shia
هر گاه از علوم قرآن و اهل بيت بهره‌مند شدى بگو «صَلَّى اللّهُ‌ عَلَيْكَ‌ يا اباعَبْدِاللّه» مرحوم حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب: چيزى كه هست بايستى از چيزهايى كه موجب از بين رفتن يا كم شدن محبّت است، پرهيز كرد. بايستى از گناهان در درجۀ اول و مكروهات در درجۀ دوم دورى كرد به علاوه به چيزهايى كه موجب زياد شدن محبّت مى‌شود روى آورد. هر چه بيشتر به سادات اظهار محبّت و مودّت كنيد براى خودتان بهتر است، هر چه بيشتر به مجلس عزاى حسين برويد و اشك بريزيد علاقه‌تان به حسين بيشتر مى‌شود. چنانچه در ماه رمضان نفس كشيدن روزه‌دار ثواب تسبيح دارد «اَنْفاسُكُمْ‌ فيهِ‌ تَسْبيحٌ‌» در مجلس عزاى حسين يا هر وقت كه غم حسين داشته باشى هر نفسى كه مى‌كشى ثواب تسبيح كردن دارد. در كتاب «حقيقة الامر» اين نكته را ذكر كرده كه ماء معين در قرآن اشاره به امام است (قل ارايتم ان اصبح ماؤكم غورا فمن يأتيكم بماء معين. (ملك / 30)) و تأويل به علم و معرفت و محبت شده است. پس اين شعر منسوب به حضرت شيعتى ما إن شربتم عذب ماء فاذكرونى (مقتل الحسين، مقرم، ص 307) 👈معنى ظاهرش اين است كه هر وقت آب گوارايى نوشيديد، يادى از لب تشنه حسين كنيد 👈 و معنى تأويلش: هرگاه از علوم قرآن و اهل بيت بهره مند شدى بگو: «صلى الله عليك يا اباعبدالله» چون از بركت حسين است كه اين بهره هاى روحانى به تو رسيد. اگر حسين نبود اين مسجد و منبر كى بود؟ بنى اميه و بنى مروان كجا مى گذاشتند دينى باقى بماند. 📚سيدالشهدا عليه السلام، شهيد دستغيب، ص 52 🆔 @miras_shia
🌹بمناسبت میلاد باسعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها 🌹 ✅زندگی علمی، حضرت زینب(س)، قرآن، حدیث، سبک زندگی جایگاه اهل بیت (ع) در قرآن با آیاتی که در شأن این خانواده نازل شده، به خوبی نمایان است. از جمله این آیات می‌توان آیه تطهیر، آیه مباهله، آیه مودّت، سوره هل أتی، آیه تبلیغ و آیه ﴿إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ...﴾ را نام برد که همه به نوعی تجلّی‌گر تقدیر خداوند از آنهاست و در تجلیل از مقامات علمی ایشان سخنانی آمده که جایگاه والای علمی ایشان را اثبات می‌کند. از این خاندان مقدّس، شخصیّتی ممتاز و فرهیخته ظهور می‌کند که درباره حیات درخشان این بانو تاکنون ده‌ها کتاب و مقاله نگارش یافته است و تاریخ‌نگاران شیعه و سنّی از دیدگاه خویش به زندگانی و قهرمانی این بانوی بزرگ نگریسته و آن را مورد تحلیل و تجلیل قرار داده‌اند. ✅ در بررسی زندگی حضرت‌ زینب کبری علیها سلام اغلب به نقش‌آفرینی بی‌بدیل او در کربلا پرداخته شده است و در توجّه به سایر ابعاد شخصیّتی او مانند «زندگی علمی این بانوی فرهیخته» به اشاراتی گذرا بسنده شده است و سبک زندگی علمی ایشان زاویه‌ای بودکه نیاز به واکاوی و تحلیل دقیق‌تری داشت. ✅زینب کبری(س)، عقیله بنی‌هاشم، سومین فرزند حضرت امیرالمؤمنین، علیّ بن أبی‌طالب و حضرت فاطمه زهرا، علیهماالسّلام، است که در روز پنجم جمادی‌الأوّل سال پنجم یا ششم هجری، در مدینه طیّبه دیده به جهان گشود و پیامبر خدا (ص) نام «زینب» را برای وی برگزید که این نام به وسیله جبرئیل از طرف خداوند به او عرضه شد (ر.ک؛ صفری، بی‌تا، ج 2: 1 و غروی، 1375: 193). ✅اگرچه آن حضرت مدّت بسیار کمی سعادت همنشینی با جدّ بزرگوار و مادر ارجمندش را داشت،امّا شکل‌گیری شخصیّت او از همان زمان آغاز شد و از انوار تابناک آن دو معصوم، درس‌هایی کسب کرد و در موقعیّت‌های مختلف خصوصاً در مکتب کربلا آنها را پیاده ساخت.او وارث خاندانی بود که یزید، سرسخت‌ترین و پست‌ترین دشمن اهل بیت (علیهم‌السّلام)،درباره آنها می‌گفت: «إنَّ هَؤُلاَء وَرَثُوا العِلمَ وَ الفَصَاحَه وَ زُقّوا العِلمَ زُقّاً» (مقرّم، بی‌تا: 371 و حاج حسن، بی‌تا: 141). ✅در برخی از روایات، «زُقّوا العِلمَ زُقّاً» (امین، بی‌تا: 179 و قرشی، بی‌تا: 132). اینان خاندانی هستند که فصاحت و دانش را (از پیامبر (ص)) به ارث برده‌اند و آن را همراه شیرخوارگی از پستان مادر می‌مکند.از میان بانوان فرهیخته اهل بیت (ع)حضرت زینب (س) را انتخاب کردیم و به بررسی سیره علمی ایشان پرداختیم،چراکه ایشان همچون مادر بزرگوار خود،حضرت زهرا (س)، بانوی فرهیخته‌ای بود که جامعه عرصه را بر او و خاندانش بسی تنگ نمود و متقابلاً ایشان همچون مادر خود با علم و درایت خود، به نقش‌آفرینی و ایفای نقشی ماندگار در عالم هستی پرداختند. ✅حضرت زینب (س) هفت معصوم را درک کرده بود و کلام و کردار آنها در او متجلّی شده بود.کلام یک معصوم دارای ویژگی‌هایی است که با کلام یک فرد معمولی (ولو آن فرد به نسبت افراد دیگر، فردی متعالی محسوب شود،) بسیار متفاوت است.برخی ویژگی‌های کلامی آنها را می‌توان شکر نعمت در ابتدای کلام، شهادت به توحید الهی،تذکّر برخی از تکالیف،از جمله امر به معروف و نهی از منکر،حلال و حرام و...، تبعیّت از امام بر حق، موقعیّت‌شناسی:راحت، بیان فلسفه برخی احکام، افشاگری ظالمان، مناعت و مظلومیّت برشمرد که برخی علل این ویژگی‌ها را می‌توان عصمت الهی، علم لدنّی، وراثت، تعالی روح و فکر، پشتیبانی الهی و... دانست. ✅جایگاه علمی حضرت زینب (س) برای حضرت زینب(س) القاب علمی گوناگونی ذکر نموده‌اند که عبارتند از: 1⃣«عالمه غیرَ مُعلمه: دانای نیاموخته»، 2⃣«فهمه غیرَ مُفهِّمه: فهمیده بی‌آموزگار»، 3⃣«نائبه الزّهراء: جانشین حضرت زهرا، سلام‌الله علیها»، 4⃣«عَقیله النِّساء: خردمند بانوان»، 5⃣«سیّده العَقائِل: بانوی بانوان خردمند»، 6⃣ «سُلاله الوِلایه: فشرده، خلاصه و چکیده ولایت»، 7⃣ «وَلیده الفَصاحه: زاده شیواسخنی»، 8⃣«عَقیله خِدر الرّساله: خردمند پرده‌نشینان رسالت»، 9⃣«بلیغه: سخنور رسا»، 0⃣1⃣«فصیحه: سخنور»، 1⃣1⃣ «صدیقه الصّغری: راستگوی کوچک (در مقابل صدیقه کبری سلام‌الله علیها)»، 2⃣1⃣ «المُوثَّقه: بانوی مورد اطمینان»، 3⃣1⃣«عقیله الطّالبین: بانوی خردمند از خاندان حضرت ابوطالب (و در بین طالبیان)»، 4⃣1⃣«الفاضله: بانوی بافضیلت»، «الکامله: بانوی تامّ و کامل»، 5⃣1⃣«عقلیه الوحی: بانوی خردمند وحی»، 6⃣1⃣«عقیلهالنّبوّه: بانوی خردمند پیامبری»، 7⃣1⃣«رَبیعَه الفضل: پیش‌زاده فضیلت و برتری»، 8⃣1⃣«عقلیه القریش: بانوی خردمند قریش»، 9⃣1⃣«سلیله الزّهراء: چکیده و خلاصه حضرت زهرا، سلام‌الله علیها»، 0⃣2⃣«آیه مِن آیات‌الله: نشانی از نشانه‌های خداوند» (ر.ک؛ رسولی، بی‌تا: 13؛ بحرانی اصفهانی، 1409 ق.، ج 11: 948 و اصفهانی، بی‌تا: 137). 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز احیاء میراث شیعه
اشعریان از یمن تا قم (قسمت اول) اشعریان از قبایل ساکن در سواحل غربی یمن بودند. (اشعری قمی، 1385، ص7
اشعریان از یمن تا قم (قسمت دوم) با قتل عثمان در 35ق، اختلافات به‌وجود آمده در میان مسلمانان و نزاع علوی ـ عثمانی، دامن خاندان اشعری را نیز گرفت و افراد این قبیله چونان سایر امّت اسلامی، به سه گرایش سیاسی (ر.ک. طه حسین، 1379، ص44 و 45) موجود آن زمان منشعب شدند: گروه نخست تحت رهبری ابوموسی اشعری، به تبعیت از امثال عبدالله بن عمر، از هر دوگروه علویان و عثمانیان کناره گرفت. (ر.ک. احمدی، 1379، ص411-413/ سلیمانی، 1383، ص113-128) این شاخه دوام چندانی نیافت و با حاکمیت بعدی عثمانیان به رهبری معاویه، در این جریان هضم و جزو شاخة تسنّن این خاندان گردید. گروه دوم اشعریانی بودند که پیش از آن و در زمان فتوحات، در شام ساکن شده بودند. این گروه در صفّین از هواداران معاویه بودند و جنگاوری‌هایی نیز از خود نشان دادند. (ر.ک. ابن مزاحم، 1370، ص594 و 595) گروه سوم به رهبری مالک بن عامر، در کوفه شاخة علوی و تشیّع بودند. این گروه بعد‌ها در کوفه و قم، از هوادران و معتقدان تشیّع امامی شدند. (ر.ک. اشعری قمی، 1385، ص779 و 780) مالک بن عامر نخستین اشعری بود که اسلام آورد، در فتوحات شرکت کرد و در قادسیه از خود رشادت بی نظیری نشان داد. (اشعری قمی، 1385، ص270) فرزندش سعد از گواهان بر شراب‌خواری ولید بن عقبه و سبب عزل او از حکومت کوفه در زمان عثمان شد. (اشعری قمی، 1385، ص291) اگرچه منابع تاریخی در نبرد جمل، از مالک یادی نکرده‌اند، اما توصیة سائب فرزند او به ابو موسی، که پدر زن سائب نیز بود، برای یاری حضرت علی† در جمل (طبری، 1387ق، ج4، ص499) می‌تواند حاکی از حضور خود وی همراه پدر و برادرانش در این نبرد باشد. آخرین گزارش از مالک در منابع تاریخی، تصریح صاحب تاریخ قم به حضور وی در صفین با حضرت علی† است. (اشعری قمی، 1385، ص271) 🆔 @miras_shia
قال الصادق علیه السلام: 🔹افْتَتِحُوا نَهَارَكُمْ بِخَيْرٍ وَ أَمْلُوا عَلَى حَفَظَتِكُمْ فِي أَوَّلِهِ خَيْراً وَ فِي آخِرِهِ خَيْراً يُغْفَرْ لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ 🔸روز خود را با کار خیر آغاز، و با کار خیر به آخر برسانید تا ان شاء الله در میان آن برایتان آمرزش باشد. 🔸ترجمه تحت اللفظی: آغاز کنید روز خود را با خیر، و املاء کنید بر (فرشتگان) محافظتان در اول و آخر روز، خیر را. تا ان شاالله در میان آن برایتان آمرزش باشد 📚 الکافی باب ایمان و کفر جلد ۲ صفحه ۱۴۲ 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 امام عسکری علیه السلام فرمودند : 🔵 کسی که این دو صفت رو داشته باشه، دلش پر میکشه به طرف امام زمان(عج)... 🎙حجت الاسلام والمسلمین کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده است: این دعای حضرت مهدی (عج) است: اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَصِدْقَ النِّيَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَكْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِكْمَةِ، وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ.... 🆔 @miras_shia
مجموعه کتابهای «جوانان مواظب خود باشید» به بحث و نقد آئین‌ها و مذاهب و عرفان‌های نو ظهور همچون شیطان پرستی، وهابیت، بهائیت، صوفیه و ... می‌پردازد. این کتب با قلمی روان و زبانی ساده به معرفی این آئین‌ها پرداخته و وارد بحث نقدهای سنگین نمی‌شود. جوانان عزیز با مطالعه این کتب هم با آئین‌ها و مذاهب منحرف آشنا می‌شوند و هم با تحلیلی ساده و کمی تفکر به باطل بودن آن‌ها پی می برند. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیویی جالب از لحظه ورود صبح امروز رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی با صدای زنگ زورخانه # 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه نشانه ی خردمندان: 1⃣ سکوت ، موقعی که ابلهان سخن می گویند. 2⃣ اندیشه، موقعی که دیگران خیال می کنند. 3⃣ عمل ، موقعی که تن پروران در خوابند. 🆔 @miras_shia
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام(ره) خاص‌ترین اجازه شرعی را به چه کسی داده بود؟ آیت الله سید جواد حیدری، استاد اخلاق و امام جماعت مسجد برخوردار یزد»، اما برای مردم یزد او همان «آسید جواد» است، آنهم بدون پیشوند و پسوند. آسید جواد با اینکه متولد سال 1305 بود و از علمای قدیمی محسوب می شد، اصلا اهل ایجاد شان و مقام خاص برای خودش نبود، سال های سال در مسجد برخوردار یزد منبر رفت و حتی برای تبلیغ در سنین جوانی تا پیری تک تک روستاهای یزد و استان های اطراف را از نزدیک درک کرده بود. بیشتر بخوانید https://www.farsnews.ir/news/13961116000810 🆔 @miras_shia
"عین الله دید و ید الله زد" ✅علامه اميني (ره) (عالم بزرگ معاصر، صاحب كتاب ارزشمند الغدير) در يكي از سفرها در مجلسي شركت كرد، يكي از علماي اهل تسنّن به او گفت: «شما شيعيان در مورد حضرت علي ـ عليه السّلام ـ غلو و زياده‌روي مي‌كنيد، مثلاً او را با لقب «يَدُالله»، «عَيْنُ الله» (دست خدا، چشم خدا) و… مي‌خوانيد، توصيف صحابه، تا اين حد، نادرست است.» ✅علاّمه بي‌درنگ جواب داد: «اگر عمر بن خطاب، علي ـ عليه السّلام ـ را با چنين القابي خوانده باشد، چه مي‌گوييد؟» او گفت: سخن عمر براي ما حجت است. علامه اميني در همان مجلس، يكي از كتاب‌هاي اصيل اهل تسنّن را طلبيد، آن كتاب را حاضر كردند، علامه آن را ورق زد، صفحه‌اي از آن را گشود كه در آن صفحه اين حديث آمده بود: «مردي به طواف كعبه اشتغال داشت، در همانجا به زن نامحرمي، نگاه نامشروع كرد، حضرت علي ـ عليه السّلام ـ او را در آن حال ديد، با دست، ضربه به صورت او زد و به اين ترتيب او را مجازات كرد. او در حالي كه دستش را بر صورتش نهاده بود و بسيار ناراحت بود، به عنوان شكايت از علي ـ عليه السّلام ـ، نزد عمر بن خطاب آمد، و ماجرا را گفت. ✅ عمر در پاسخ او گفت: قد راي عين الله و ضرب يدالله:(۱) «همانا چشم خدا ديد و دست خدا زد.» كنايه از اينكه: چشم علي ـ عليه السّلام ـ آنچه مي‌بيند خطا نمي‌كند، زيرا چشم او چشمي است كه آميخته با اعتقاد به خدا است و چنين چشمي، اشتباه نمي‌كند، و دست علي ـ عليه السّلام ـ نيز جز در راه رضاي خدا حركت نمي‌نمايد. سؤال كننده وقتي كه اين حديث را ديد مطلب را دريافت، و قانع شد. ✅توضيح اينكه: اينگونه تعبيرات، شبيه جملة «روح الله» براي حضرت مسيح ـ عليه السّلام ـ است، كه به منظور «اضافه تشريفي» گفته مي‌شود، نه اينكه منظور، آن باشد كه خدا، روح يا دست و چشم دارد. 📚 ۱) محب الدین طبري، رياض النضره، نشر: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی 1378 ش، ج 3، ص 164 يكصد و يك مناظرة، محمّد محمّدي اشتهاردي، ص ۱۹۷ 🆔 @miras_shia
با سلام بانهایت تاسف وتاثردرگذشت مرحومه حاجیه خانم نظری والده محترم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی فاطمی رابه اطلاع کلیه دوستان اشنایان محترم میرساند مراسم تشییع آن مرحومه روزیکشنبه مورخ 1402/9/5 ساعت9:30صبح ازباب الجوادحرم حضرت معصومه سلام الله علیها به سمت حرم مطهر و سپس بعد از اقامه نمازبه سمت شهرستان اردستان روستای کهنگ جهت تشییع و خاکسپاری رهسپار خواهد شد . مرکز احیاء میراث شیعه مصیبت وارده را به جناب حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی تسلیت عرض نموده و برای ایشان و بازماندگان محترم از خداوند متعال صبر و اجر و برای آن مرحومه رحمت و مغفرت الهی مسألت می نماید. 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت دوم) با قتل عثمان در 35ق، اختلافات به‌وجود آمده در میان مسلمانان و نزاع
اشعریان از یمن تا قم (قسمت سوم) پس از شهادت حضرت علی† تا سال 65 ق نامی از این خاندان برده نشده است. در این سال، از سائب بن مالک به‌عنوان یکی از رهبران قیام مختار سخن گفته شده است (ر.ک. طبری، 1387ق، ج6، ص9، 11 و 91/ ابن اعثم، 1411، ص6 و 108/ اشعری قمی، 1385، ص280) که در رمضان 67 ق به دستور مصعب بن زبیر، همراه مختار و برخی از بزرگان کوفه به شهادت رسید. (اشعری قمی، 1385، ص290/ طبری، 1387ق، ج6، ص107) بنا بر گزارشی، گروهی از خاندان مالک در سال 83 ق به سبب جانب‌داری از قیام ضد اموی عبدالرحمن بن اشعث، مغضوب حجّاج واقع و مجبور به ترک کوفه و هجرت به قم شدند. (ابوالفداء، 1840، ص473) اما بنا بر گزارش دیگری، در 93ق، به علت بدرفتاری احوص اشعری با روستاییان ایرانی که در املاک او کار می‌کردند، حجّاج وی را زندانی کرد، اما با وساطت عبدالله، برادر احوص، که نزد حجّاج ارج و قربی داشت، وی آزاد شد. پس از آن، عبدالله از بیم آنکه رأی حجّاج برگردد و احوص مجدّداً زندانی شود، چارة کار را خروج از کوفه دید که سرانجام منجر به سکونت آنان در قم شد. (اشعری قمی، 1385، ص245 و 246) در روایت سومی هم کشته شدن محمّد بن سائب به‌دست حجّاج، علت کوچ ایشان دانسته شده است. (اشعری قمی، 1385، ص260) اشعریان نخست با اشراف محلّی قم، که هنوز زرتشتی بودند، از در صلح درآمدند، اما پس از مدتی، رشد سریع نفرات و توان سیاسی ـ اجتماعی آنان، موجب نگرانی زرتشتیان و نقض پیمان‌نامة صلح از سوی بومیان شد. در واکنش به این نقض پیمان، اشعریان به سرکردگی احوص، در یک شب بزرگان آنان را ترور کردند و بر شهر مسلط شدند. (اشعری قمی، 1385، ص251-257) 🆔 @miras_shia
🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟ ✍️پاسخ: ✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند: 1⃣ برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱] از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست. 2⃣ برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.» از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند. 3⃣ برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳] 4⃣ از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴] 5⃣ برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵] از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد. از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد. [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶. [۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰. [۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲. [۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴. 🆔 @miras_shia
"رسم رفاقت..." این است که در "غیاب" یکدیگر" حافظ آبروی" هم باشیم... روزي شاه عباس اول براي گردش از شهر خارج شده بود به همراه شاه، دو عالم آن زمان ميرداماد و شيخ بهائي حضور داشتند: ميرداماد مردي جسيم و سنگين وزن بود ولي شيخ لاغر اندام و سبك. از اين جهت اسب ميرداماد هميشه در عقب کاروان حركت مي‌كرد، اما مركب شيخ پيشاپيش ساير اسب‌ها. شاه عباس خواست آن دو را آزمايش نمايد و صفاي خاطرشان را بيازمايد. در بين راه خود را به ميرداماد نزديك نموده گفت ببين اسب شيخ چطور به رقص در آمده و شيخ بهائي مثل شما با وقار در ميان جمعيت حركت نمي‌كند ميرداماد گفت اسب شيخ، نمي‌تواند آرام باشد از خوشحالي كه دارد. هيچ فكر مي‌كنيد چه كسي سوار بر آن اسب است ؟! شاه اين قصه را در خاطر گرفت و بعد از گذشتن ساعتي خود را به شيخ بهائي نزديك كرده گفت: شيخ ببين چگونه سنگيني ميرداماد اسب را ناراحت كرده و او را به تعب انداخته است دانشمند واقعي بايد مانند شما مرتاض و سبك وزن باشد نه چنان سنگين و پر گوشت. شيخ در جواب گفت اينكه مشاهده مي‌كنيد اسب عاجز از حمل سيد شده است نه از سنگيني آن جناب است بلكه تاب برداشتن مقام علمي ايشان را ندارد كه كوه‌هاي محكم از حمل چنين مقامي عاجزند. چون شاه عباس اين صدق و صفا را در ميان دو عالم عصر خود ملاحظه نمود از اسب به زير آمده روي خاك سر به سجده گذاشت به واسطه شكر اين نعمت. 📚روضات الجنات، ص 115. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ سخنان مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره در اهمیت و برپایی مجالس فاطمیه 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
با سلام بانهایت تاسف وتاثردرگذشت مرحومه حاجیه خانم نظری والده محترم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید
باسمه تعالی مجلس ترحیم و یادبود والده مکرمه استاد محترم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید مجتبی فاطمی (چهارشنبه 1402/9/8) بعد از نماز مغرب و عشاء خیابان صفائیه، نبش کوچه ۳۳، مسجد رفعت 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️پیامبر صلی الله علیه وآله: لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَكَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ‏ هِيَ‏ أَعْظَمُ‏ إِنَّ‏ فَاطِمَةَ ابْنَتِي خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً‌ وَ شَرَفاً وَ كَرَماً. اگر تمام خوبی‌ها به شکل یک شخص مجسّم شود آن شخص فاطمه سلام الله علیها است! و فاطمه سلام الله علیها از آن هم بالاتر است. دخترم فاطمه سلام الله علیها از لحاظ اصالت و شرافت و کرامت، برترین فرد زمین است. 📚 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال ج ۱۱، ص ۱۲۷، مائة منقبة، ابن شاذان، ص۱۳۵. 🆔 @miras_shia
۸ آذر سال ۱۳۷۳ش (۲۵ جمادی‌الثانی سال ۱۴۱۵ق) سالروز ارتحال مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی اراکی قدس سره محمد علی اراکی (۱۳۱۲-۱۴۱۵ق) از مراجع تقلید شیعه . او حدود ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) قم بود. وی همچنین نماز جمعه را واجب می‌دانست و در همین مسجد نماز جمعه اقامه می‌کرد. وی در تأسیس حوزه علمیه قم نقش مهمی داشت. ✅بالای هر صفحه کتابشان می‌نوشتند یا فاطمة اشفعی فی الجنة ایشان هر روز 45 دقیقه وقت می‌گذاشتند و یک جزء قرآن قرائت می‌کردند و در روزهای ماه رمضان این تعداد به سه جزء می رسید، یکی از اخلاق‌های دیگر ایشان این بود که همیشه به اندازه غذا می‌خوردند همسرشان گاهی که غذایی ته بشقابشان باقی می‌ماند می‌گفتند من این غذا را چه کنم اسراف است. آقا می‌گفتند اسراف این است که من این را بخورم بگذارید برای شب. ایشان پیاده روی زیادی می‌کردند به طوری که دو بار در صبح و دوبار بعدازظهر پای پیاده به مدرسه و یا حرم می‌رفتند و این مسیر تقریبا حدود 1000 متر بود یکی از کارهایی که باعث سلامت ایشان هم بود همین پیاده‌روی بود. ایشان توسل زیادی به حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) داشتند به طوری که در کتاب‌های دست‌نوشته‌شان بالای تمامی صفحه‌ها یا به امام زمان توسل کرده‌اند و یا نوشته‌اند یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة و با توسل به حضرت زهرا(س) هم بود که مشکلات علمی خود را حل می‌کردند. 📚برگرفته ازصحبت‌های نوه این عالم گرانقدر حجت الاسلام والمسلمین مصلحی در برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما که شرحی از احوالات جدش آیت‌الله محمدعلی اراکی بیان داشتند. 🆔 @miras_shia
تسبيح حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ✨ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْمَشْهَدِيِّ فِي اَلْمَزَارِ اَلْكَبِيرِ ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ سُبْحَتُهَا مِنْ خَيْطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعْقُودٍ عَلَيْهِ عَدَدَ اَلتَّكْبِيرَاتِ وَ كَانَتْ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تُدِيرُهَا بِيَدِهَا تُكَبِّرُ وَ تُسَبِّحُ حَتَّى قُتِلَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ فَاسْتَعْمَلَتْ تُرْبَتَهُ وَ عَمِلَتِ اَلتَّسَابِيحَ فَاسْتَعْمَلَهَا اَلنَّاسُ فَلَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عُدِلَ بِالْأَمْرِ إِلَيْهِ فَاسْتَعْمَلُوا تُرْبَتَهُ لِمَا فِيهِ مِنَ اَلْفَضْلِ وَ اَلْمَزِيَّةِ . ✨امام صادق عليه السلام فرمود: تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام نخى بود كه بر آن به تعداد تكبيرات ـ ۳۴ عدد ـ گره زده بود و آن را در دستش مى چرخانيد و تكبير و تسبيح مى گفت، تا وقتى كه حمزه شهيد شد، تسبيحى از تربت او ساخت. و از آن پس ساختن تسبيح در ميان مردم رواج يافت. تربت شهيد، يادآور فرهنگ جهاد و شهادت و ايثار جان در راه خداوند است. ذكر گفتن با تسبيحى كه ازتربت قبر يك شهيد بزرگ مثل حمزه سيدالشهدا باشد، يا سجده بر تربت حسينى، يادآور آن مجاهدات و الهام بخش روح جهاد و فداكارى است تربت شهيد، يادآور فرهنگ جهاد و شهادت و ايثار جان در راه خداوند است. ذكر گفتن با تسبيحى كه ازتربت قبر يك شهيد بزرگ مثل حمزه سيدالشهدا باشد، يا سجده بر تربت حسينى، يادآور آن مجاهدات و الهام بخش روح جهاد و فداكارى است. 📚[وسائل الشيعه ج 4: 1033.] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۴، ص ۱۲ 🆔 @miras_shia
🔹برکت چیست؟ 📨 و يزيد بن عبد الملك نوفلى، از پدرش، از جدّش روايت كرده است كه گفت: من بر حضرت فاطمه عليها السّلام وارد شدم، او در سلام پيش دستى كرد و گفت: چه چيزى تو را به اينجا آورده است؟ گفتم: طلب بركت آن حضرت گفت: بركت اين است كه پدرم فرموده و گفت: هر كس بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و بر من سه روز پى در پى درود فرستد بهشت بر او واجب مى‏شود. گفتم: در زمان حيات او و شما؟ گفت: هم در زمان حيات و هم بعد از آن. عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ ع فَابْتَدَأَتْنِي بِالسَّلَامِ ثُمَّ قَالَتْ مَا غَدَا بِكَ قُلْتُ طَلَبُ الْبَرَكَةِ فَقَالَتْ أَخْبَرَنِي أَبِي وَ هُوَ ذَا هُوَ أَنَّهُ مَنْ سَلَّمَ عَلَيْهِ وَ عَلَيَّ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ قَالَ فَقُلْتُ لَهَا فِي حَيَاتِهِ وَ حَيَاتِكِ قَالَتْ نَعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنَا 📚 مزار شیخ مفيد ، ص ۱۷۷ 🆔 @miras_shia